چگونه در تست هوش تیزهوشان مسلط شویم؟

تست هوش تیزهوشان
4/5 - (1 امتیاز)

اولین چالش تحصیلی مهمی که دانش‌آموزان با آن روبرو هستند آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه ششم است. همانطور که از اسم آن مشخص است مدارس تیزهوشان مخصوص دانش‌آموزانی است که از بهره هوشی بالاتری نسبت به هم‌سن و سالان خود برخوردارند. بنابراین چند سالی است که سازمان سمپاد معیار خود را برای انتخاب دانش‌آموزان تغییر داده‌است و به جای استعداد تحصیلی، تمرکز خود را روی استعداد تحلیلی قرار داده‌است. به همین دلیل سهم قابل توجهی از آزمون را سوالات تست هوش تیزهوشان در برمی‌گیرد.

  • در ادامه هر آنچه درباره تست هوش تیزهوشان مهم است آورده شده‌است.

آنچه در مقاله زیر می‌خوانید:

تست هوش تیزهوشان چیست؟

تست هوش تیزهوشان چیست؟

آزمون تیزهوشان پایه ششم ابتدایی شامل دو دفترچه استعداد تحلیلی 1 و استعداد تحلیلی 2 است که سوالات دفترچه‌ها ترکیبی از سوالات ریاضی و سوالات هوش است اما این سوالات در مدرسه تدریس نمی‌شود.

  • پس برای یادگیری تست هوش ورودی مدارس تیزهوشان، دانش‌آموران باید چه کنند؟
    • باید گفت دانش‌آموزان برای یادگیری این نوع تست هوش باید به کتاب‌های کمک آموزشی، کلاس و یا نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته روی بیاورند. دانش‌آموزان باید این نکته را در نظر داشته باشند که پاسخگویی به سوالات هوش کار آسانی نیست. پس طبیعی است که در ابتدای کار در پاسخ‌ دادن به سوالات به مشکل برخورند اما باید بدانند که با تمرین و پیگیری هر کار سختی آسان می‌شود.
  • اگر می‌خواهید درمورد استعداد تحلیلی بیشتر بدانید می‌توانید مقاله استعداد تحلیلی چیست؟ را مطالعه کنید.

برای آشنایی بیشتر یک سوال تست هوش آزمون تیزهوشان در شکل زیر آمده است:

نمونه سوالات تست هوش تیزهوشان

سهم سوالات تست هوش تیزهوشان چقدر است؟

سهم سوالات تست هوش برای تیزهوشان چقدر است؟

در سال‌های گذشته آزمون تیزهوشان از مطالب کتاب‌های درسی از جمله ریاضی و علوم گرفته می‌شد اما در سال‌های اخیر سازمان سمپاد تصمیم گرفته‌است روش گزینش دانش‌آموزان را تغییر دهد و هوش، استعداد و خلاقیت بچه‌ها را مورد سنجش قرار دهد. بنابراین منبع مشخصی برای پاسخ دادن به این سوال وجود ندارد.

اما چیزی که مشخص است این است که سوالات تست هوش به اندازه سوالات مربوط به ریاضی مهم و تعیین‌کننده هستند، پس نمی‌توان از این بخش غافل شد. در واقع از آنجایی‌که آزمون ورودی تیزهوشان ششم ابتدایی فقط شامل استعداد تحلیلی است و مانند آزمون ورودی سال نهم از دروس مختلف پایه سوال داده نمی‌شود، پس سوالات تست هوش برای تیزهوشان ششم نقش بسزایی در این آزمون دارد.

زمان لازم برای آمادگی در سوالات تست هوش

زمان لازم برای آمادگی در تست هوش برای تیزهوشان ششم

همانطور که مشخص است توانایی‌های فردی افراد بسیار با هم متفاوت است. بنابراین زمانی که می‌توان برای یادگیری تست هوش آزمون تیزهوشان اختصاص داد بسته به توانایی‌های هر دانش‌آموزی متفاوت است. اما از آنجایی‌که معمولا آزمون در اواخر فصل بهار برگزار می‌شود بهتر است دانش‌آموزان بعد از امتحانات دی ماه شروع به یادگیری تست هوش کنند تا زمان کافی برای مسلط شدن در زمینه داشته باشند.

  • از آنجایی‌که معمولاً بچه‌ها در این سن از تکنیک‌های مطالعه با خبر نیستند، والدین می‌توانند با فراگیری دوره‌ آموزشی یادگیری اثربخش به کیفیت و سرعت آموزش فرزندان خود کمک کنند.

2 روش مطالعه تست هوش تیزهوشان

منابع مطالعه تست هوش تیزهوشان با جواب

برای مطالعه سوالات تست هوش ورودی مدارس تیزهوشان ششم دو راه وجود دارد:

  1. نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته
    • یکی از منابع مهم برای هر آزمون، نمونه سوالات سال‌های قبل آن است. در بخش پایانی این مطلب تعدادی از نمونه سوالات تست هوش تیزهوشان همراه با پاسخ آمده است.
  2. کتاب‌های کمک آموزشی

نمونه سوالات آزمون تیزهوشان سال‌های قبل

نمونه سوالات تست هوش آزمون تیزهوشان

برای هر آزمون یکی از بهترین منابع برای مطالعه و آشنایی با فضای سوالات، مطالعه آزمون‌های سال قبل است. این کار تنها تجربه نزدیک به آزمون پیش‌رو است.

در این قسمت برای آشنایی بیشتر با سوالات تست هوش برای تیزهوشان ششم، نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های پیش که شامل سوالات تست هوش تیزهوشان با جواب است، در قالب لینک زیر وجود دارد.

  • بهتر است دانش‌آموزان قبل از آزمون اصلی چند سری از آزمون‌های سال‌های گذشته را مرور کنند تا هم با فضای آزمون آشنایی بیشتری پیدا کنند هم سوالات را تمرین کرده باشند.

سخن پایانی

درس خواندن یکی از بهترین راه‌های کسب موفقیت و تضمین آینده است. اما یادمان باشد که زندگی فقط درس خواندن نیست آن هم در دنیایی که بسیاری از اتفاقات آن طبق پیش‌بینی ما جلو نمی‌رود. پس شاید بهتر باشد تا جایی‌که لازم است به فرزندان خود سخت بگیریم نه بیشتر! چرا که درس خواندن تنها راه موفقیت نیست.

مطالب مرتبط

از گذشته تا کنون، محل درس خواندن یکی از عوامل تاثیرگذار در مطالعه دانش‌آموزان است. مطلب زیر می‌تواند به دانش‌آموزان در یافتن یک مکان مناسب برای درس خواندن کمک کند.

در دنیای شلوغ و مدرن امروز، یکی از بهترین راهکارها برای فرار از شلوغی و ترافیک آموزش آنلاین است که آن هم اصول و قواعدی دارد.

آیا از مهارت‌های نرمی که فرزند شما می‌تواند کسب کند خبر دارید؟

والدین همیشه نگران آینده فرزندان خود هستند، پس اگر فرزندی دارید که در گذشته تجربه آزمون تیزهوشان داشته است، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.