درآمد استارتاپ های ایرانی

درآمد استارتاپ های ایرانی - 9 تا از پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی
3.9/5 - (7 امتیاز)

درآمد استارتاپ های ایرانی به چه فاکتور‌هایی بستگی داره؟ چه استارتاپ‌های موفقی داخل ایران داریم؟ استارتاپ‌های پردرآمد و موفق ایرانی تو چه حوزه‌هایی فعال هستن؟

اگر شما به دنبال پاسخ این سوال‌ها هستید اول باید بدونید که استارتاپ چیست و چه جایگاهی تو دنیای امروز داره.

دهه‌ی اخیر در ایران، دهه‌ی توسعه‌ی استارتاپ‌ها بود. خیلی از اون‌ها طی سال‌های اخیر تأسیس شدن، رشد کردن و به غول‌های پردرآمدی در بازار دیجیتال ایران تبدیل شدن.

ما در این یادداشت قصد داریم در مورد درآمد استارتاپ های ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر کسب‌وکارشون صحبت کنیم.

در ادامه هم سعی کردیم 9 تا از پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی که در حوزه‌های مختلف فعال هستن رو به شما معرفی کنیم.

1- اسنپ2- دیجی کالا3- علی بابا
4- ترب5- آپارات6- دیوار
7- فیلیمو8- آپ9- بلد

درآمد استارتاپ های ایرانی

درآمد استارتاپ های ایرانی

با توسعه‌ی زیرساخت‌های اینترنت همراه و خانگی در دهه‌ی 90 و گسترش استفاده‌ از تلفن‌های همراه هوشمند، زمینه‌ی رشد برای استارتاپ های ایرانی که بر پایه‌ی شبکه‌ی وب بنا نهاده شده بودند، فراهم شد.

با گذشت زمان، میزان درآمد این استارتاپ‌ها به علامت سوالی بزرگ در ذهن مردم و افراد فعال در این زمینه تبدیل شده. اما واقعیت اینه که عدد دقیقی درباره‌ی میزان درآمد استارتاپ‌های ایرانی وجود نداره و مدیران این کسب‌و‌کار‌ها هم تو مصاحبه‌هاشون اشاره‌ای به این موضوع نداشتن.

در حقیقت اعدادی هم که در گوشه و کنار اینترنت نوشته میشن، حدس و گمان هستن و مبنای دقیقی ندارن.

وقتی که از درآمد استارتاپ های ایرانی صحبت می‌کنیم نباید این موضوع رو فراموش کنیم که عواملی هستن که باعث کاهش یا افزایش درآمد اونها میشن.

عوامل مفید در درآمد استارتاپ های ایرانی

1- ابتکار و نوآوری

روح استارتاپ با ابتکار و نوآوری گره خورده، هر چه یک استارتاپ ایده‌های جدید و مورد پسند کاربران رو به کار بگیره و سعی کنه به کمک اون‌ها مشکلات کاربران رو حل کنه، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیره.

2- پشتکار و تلاش مستمر

به قول قدیمی‌ترها کار نیکو کردن از پر کردن است. اگر زندگینامه صاحبان استارتاپ‌های بزرگ دنیا رو بخونید، خواهید دید که اکثرشون ‌شکست‌هایی رو تو کارشون تجربه کردن ولی تسلیم نشدن و با تلاش و برنامه‌ریزی درست به جایگاه فعلی رسیدن. به همین خاطر مدیران یک کسب‌و‌کار نوپا بایستی به طور مستمر برای رسیدن به اهدافشون تلاش کنن.

3- جذب سرمایه‌گذار

هر چقدر هم که ایده جذاب باشه، برای توسعه به سرمایه نیاز داره. استارتاپ‌های موفق ایرانی اکثراً با سرمایه‌ی ناچیزی کار خودشون رو شروع کردن، اما به مرور زمان و با جذب سرمایه تونستن ضمن گسترش استارت‌آپ، به درآمد چشم‌گیری دست پیدا کنن.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که متقاعد کردن سرمایه‌گذارها خودش هنری هست و نیاز به تسلط به فنون مذاکره داره.

عوامل مضّر در درآمد استارتاپ های ایرانی

1- عدم درک نیاز‌های مشتری و بی‌توجهی به بازخورد‌های آنان

وقتی مدیران یک کسب‌و ‌کار برای مشکلات مشتری‌هاشون اهمیتی قائل نباشن، به مرور از تعداد این مشتری‌ها که تجربه‌ی کاربری خوشایندی نداشتن کم میشه و درآمد استارتاپ ها کاهش پیدا میکنه.

2- مشکل در مدیریت هزینه‌ها

گاهی دخل و خرج با هم نمیخونه! یک استارتاپ برای کسب موفقیت، علاوه بر ریسک‌پذیر بودن باید مراقب این مسئله هم باشه که در صورت ورشکستگی مالی، موفقیتی در کار نخواهد بود.

3- آسیب‌پذیری در برابر مشکلات

کسب‌و‌کار‌ها باید بحران‌های احتمالی رو پیش‌ بینی کنن. برای مثال از این به بعد یک استارتاپ دور‌اندیش در زمینه گردشگری، همیشه باید نقشه‌هایی برای حفظ خودش در وضعیت پاندمی یک بیماری مثل کرونا داشته باشه.

معرفی 9 تا از پردرآمد ترین استارتاپ های ایرانی

فهمیدن این موضوع که کدوم استارتاپ از بقیه درآمد بیشتری داره، کار خیلی سختیه! همون‌طور که قبلاً گفتیم نه آمار قطعی وجود داره و نه استارتاپ‌ها علاقه‌ای به بیان میزان درآمدشون دارن. برای همین ما برای انتخاب کردن موارد زیر، این فاکتورها رو در نظر گرفتیم.

  • تعداد بازدید روزانه سایت‌ها
  • میزان نصب فعال اپلیکیشن‌ها
  • رضایت نسبی کاربران
  • محبوبیت بیش‌تر نسبت به کسب‌و‌کارهای هم‌صنف

1- اسنپ

اسنپ، پردرآمدترین استارتاپ ایرانی در حوزهء حمل‌و‌نقل

سرویس تاکسی اینترنتی اسنپ یکی از استارتاپ‌های ایرانی هست که در اوایل دهه 90 تأسیس شد و فعالیتش رو آغاز کرد. این اپلیکیشن که در ابتدای راه انتقادات آژانس‌ها و تاکسی‌های سنتی رو پیش روی خودش می‌دید، با بهبود خدمات و جلب رضایت مشتریان، این روز‌ها به بزرگترین سرویس حمل‌ونقل هوشمند در ایران تبدیل شده.

اسنپ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی هست که دنبال شغل دوم هستن و به گفته خیلی از راننده‌ها درآمد خوبی رو نصیب این دسته از کاربران میکنه.

توسعه‌دهندگان اسنپ این روزها اون رو تبدیل به یک سوپراپلیکیشن کردن و اپ‌های جانبی مثل اسنپ فود، اسنپ مارکت و … رو هم به مجموعه خدماتشون اضافه کردن و در ردیف پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی قرار گرفتن.

طبق بررسی‌های صورت گرفته عمده درآمد این استارتاپ خدماتی از طریق کمیسیون هزینه سفر‌ها هست. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که استارتاپ ایرانی اسنپ در سال 1400 رکورد 3 میلیون سفر در روز رو ثبت کرد که در نوع خودش بی‌نظیر بود.

مزیت‌ها

  • قیمت مناسب در مقایسه با دیگر سرویس‌های حمل‌و‌نقل
  • دسترسی عالی در سراسر کشور
  • درآمد مناسب برای رانندگان

چالش‌ها

  • کیفیت پایین برخی خودرو‌ها
  • برخورد نامناسب بعضی از رانندگان

2- دیجی کالا

دیجی کالا، یکی از پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی

اگر اهل خرید اینترنتی باشید، حتماً تا حالا گذرتون به وبسایت دیجی کالا افتاده. این استارتاپ که سال 85 تأسیس شده از همون اول یک سایت فروش کالا نبود. دیجی کالا در شروع کارش محصولات دیجیتال مثل موبایل، تبلت و … رو به کاربران معرفی می‌کرد.

با گذشت چند سال اونا به فروش محصولات رو آوردن و بعد از مدتی کوتاه به بزرگترین سایت فروش انواع محصولات با تنوع کالای میلیونی تبدیل شدن.

عملکرد این سایت دقیقاً مشابه نمونه خارجیش یعنی سایت آمریکایی آمازون هست و به لطف تحریم‌ها و عدم سرویس‌دهی آمازون به کاربران ایرانی، زمینه رشد دیجی کالا در فضای وب فراهم شد.

طبق آماری که دیجی کالا در سال 1400 منتشر کرد، وبسایت این استارتاپ ماهانه بیش از 39 میلیون بازدید منحصربه‌فرد داشته که عدد ‌کم‌نظیری هست.

این روزها بنیان گذاران دیجی کالا در حال توسعه کسب‌و‌کار خودشون هستن؛ برای مثال مراکز توزیع استانی رو فعال کردن که باعث توزیع سریع‌تر محصولات میشه. اونا همینطور به خرید استارتاپ های ایرانی کوچک‌تر هم رو آوردن و برای مثال فیدیبو که یک اپ در زمینه‌ی کتاب و کتابخوانی هست رو خریداری کردن.

برای مطالعه بیشتر در مورد فیدیبو می‌تونید به مطلبی درباره استارتاپ های حوزه کتاب و کتابخوانی مراجعه کنید.

مزیت‌ها

  • تنوع کالای بالا
  • سرعت مناسب ارسال سفارشات

چالش‌ها

  • گزارش آسیب مرسوله‌ها توسط کاربران
  • ظهور رقبا در زمینه‌های مختلف

3- علی بابا

علی بابا، پردرآمدترین استارتاپ گردشگری

فرض کنید همین حالا قصد سفر دارید و کلمه‌ی بلیت رو گوگل ‌می‌کنید. اولین وبسایتی که برای خرید بلیت به شما پیشنهاد میشه علی باباست.

علی بابا یکی دیگه از پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی هست که کارش رو با فروش آنلاین بلیت پرواز‌های داخلی شروع کرد. اونا حالا با گذشت چند سال از شروع فعالیت، وبسایت و اپ خودشون رو توسعه دادن و کار فروش بلیت پرواز‌های خارجی، قطار و اتوبوس رو هم انجام میدن.

توسعه‌دهندگان علی بابا برای رسیدن به جایگاه فعلی خودشون مسیر پرفراز و نشیبی رو طی کردن. در این مورد گفتگویی با نیما قاضی، یکی از بنیانگذاران وبسایت علی بابا انجام شده که دیدنش خالی از لطف نیست.

اگر به کسب‌و‌کارهای این حوزه علاقه‌مند هستید یادداشت استارتاپ های حوزه گردشگری رو بخونید.

مزیت‌ها

  • دسترسی آسان
  • تنوع بالای آژانس‌های فروش بلیت
  • خدمات پس از فروش مناسب

چالش‌ها

  • بروز اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی که باعث کاهش سفر‌ها می‌شود.
  • کاهش سفر‌ها در برخی فصول سال
  • مشکلات بعصی از آژانس‌های مسافرتی

4- ترب

ترب، بهترین قیمت بازار

برخلاف تصور عامه ترب یک سایت خرید یا فروش کالا به صورتی اینترنتی نیست. این استارتاپ که توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده فقط کار مقایسه قیمت کالا‌های مختلف رو برای کاربران انجام میده. در واقع مشتری بعد انتخاب کالا در ترب، با یک کلیک به سایت فروشگاه میره و خرید خودش رو انجام میده.

ترب با بالاتر قرار دادن آگهی‌هایی با قیمت کمتر در قسمت جستجوی سایت، رقابتی رو برای فروش کالا با قیمت مناسب‌تر بین فروشگاه‌های طرف قرارداد خودش ایجاد میکنه.

این موتور جستجوی محصولات که از طریق بستن قرارداد با فروشگاه‌های مختلف کسب درآمد میکنه، اخیراً تبلیغات خودش رو افزایش داده و رفته‌رفته به یک سایت محبوب برای کاربران تبدیل میشه.

مزیت‌ها

  • رابط کابری آسان
  • مقایسه قیمت فروشگاه‌های مختلف
  • تنوع محصولات بسیار بالا

چالش‌ها

  • عدم کنترل روی کیفیت محصولات
  • کمتر شناخته شده بودن نسبت به دیگر استارتاپ‌ها

5- آپارات

آپارات

وبسایت آپارات در سال 89 تأسیس شد و با توجه فیلتر بودن رقیب خارجی‌اش یوتیوب، به سرعت مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

درآمد این استارتاپ از طریق تبلیغاتی هست که شما قبل از تماشای ویدئو‌ها باهاشون روبه‌رو می‌شید.

آپارات اخیراً با توسعه زیرساخت‌هاش و برای افزایش مخاطب سرویس‌هایی مثل آپارات گیم، آپارات کودک، پخش زنده و … رو در دسترس کابران قرار داده. هم چنین این سایت تمام فرمت‌های ویدئویی رو پشتیبانی میکنه.

قابلیت جذابی که به تازگی در آپارات ایجاد شده، امکان تولید محتوا برای کاربران هست. به شکلی که افراد میتونن با بارگذاری ویدئوهاشون در این سایت کسب درآمد داشته باشن. جزئیات بیشتر رو می‌تونید در ویدئوی 3 دقیقه‌ای زیر که تجربه‌ی یکی از کابران هست ببینید.

مزیت‌ها

  • امکان مشاهده میلیون‌ها ویدئو به صورت رایگان
  • در دسترس به دو صورت اپلیکیشن و وبسایت
  • امکان کسب درآمد با تولید محتوا

چالش‌ها

  • مواجه شدن با شکایات برخی افراد و نهاد‌ها
  • توسعه‌ی فیلترشکن‌ها و افزایش محبوبیت یوتیوب بین کاربران

6- دیوار

دیوار، استارتاپ پردرآمد در زمینهء خرید و فروش کالای دست دوم

اولین بار که اسم دیوار رو شنیدم وقتی بود که یکی از دوستان من می‌خواست کتاب‌های تست دست دوم خودش رو بعد از کنکور بفروشه و از اپلیکیشن دیوار استفاده کرد. نتیجه هم عالی بود، در کمتر از سه روز تمام کتاب‌ها به فروش رفت.

دیوار یک اپلیکیشن خرید و فروش کالای دست دوم هست که این خدمات رو به صورت رایگان به کاربران ارائه میده.

توسعه‌دهندگان استارتاپ دیوار برای کسب درآمد، قابلیت برچسب زدن به آگهی‌ها رو ایجاد کردن. به طوری که کاربر با پرداخت هزینه‌ای، برچسب‌هایی مثل فوری، نردبان و … رو به آگهی خودش می‌زنه و این کار باعث میشه تا آگهی بیشتر توسط بقیه‌ی کاربران دیده بشه و بالطبع شانس معامله هم بالا میره.

دیوار که این روز‌ها یکی از پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی هست، طی سال‌های اخیر با مشکلاتی هم مواجه شده که یکی از این موارد شکایت برخی نهاد‌ها به خاطر آگهی‌های جنجالی این سایت بود.

مزیت‌ها

  • خرید و فروش بی‌واسطه کالا
  • دسته‌بندی آگهی‌ها جهت راحتی کاربران

چالش‌ها

  • آگهی‌های جعلی
  • آگهی های جنجالی مثل فروش حیوانات وحشی

7- فیلیمو

افزایش اقبال مردم به سریال‌های شبکه نمایش خانگی، زمینه‌ی رشد سامانه‌های نمایش درخواستی یا VOD رو فراهم کرد و استارتاپ فیلیمو هم پیشتاز این عرصه بود.

با گذشت 8 سال از تأسیس این استارتاپ ایرانی، این روز‌ها صد‌ها فیلم و سریال ایرانی و خارجی در سایت و اپلیکیشن فیلیمو در در دسترس هستن و کاربر‌ها میتونن با خرید اشتراک‌های ماهانه و یا سالانه از این محتوا‌ها استفاده کنن.

البته مدیران فیلیمو علاوه بر توسعه‌ی سرویس پخش فیلم و سریال، به فکر سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های هنری بودن و تا حالا چند سریال نمایش خانگی معروف به سفارش فیلیمو ساخته شده.

بد نیست به این هم اشاره کنیم که حاشیه‌هایی هم مثل شکایت صدا و سیما و یا اعتراض کمپانی‌های خارجی به پخش بدون مجوز تولیداتشون داشتن که البته باعث توقف فعالیتشون نشده.

مزیت‌ها

  • قیمت اشتراک مناسب و به صرفه
  • دسترسی به صد‌ها فیلم و سریال ایرانی و خارجی

چالش‌ها

  • عدم اقبال برخی کابران به خاطر سانسور محتواها
  • رشد رقبایی مثل نماوا

8- آپ

از ویژگی های قرن جدید الکترونیکی شدن خیلی از خدمات بانک‌ها هست. کند بودن و کامل نبودن اپلیکیشن‌های همراه بانک، باعث شد تا ایده‌ی یک اپ سریع و کاربردی شکل بگیره و آپ یا آسان پرداخت طراحی شد.

آپ که با کد #733* هم قابل دسترس هست در اوایل کار رقیبی مثل #724* داشت. مدیران آپ با تبلیغات گسترده و به کارگیری استراتژی‌های مناسب تونستن میلیون‌ها مشتری رو جذب کنن و خیلی زود به پرکاربرد‌ترین اپ بانکی کشور تبدیل بشن.

آپ که در اواخر دهه‌ی 80 فعالیتش رو شروع کرد، امروزه حوزه‌های خدمات‌دهی خودش رو توسعه داده تا یکی از پردرآمدترین استارتاپ‌های ایرانی لقب بگیره. در واقع کابر با داشتن آپ از نصب هر همراه بانکی بی‌نیاز میشه.

بد نیست به این هم اشاره کنیم که این اپلیکیشن همکاری‌هایی رو هم با اسنپ در زمینه‌ی پرداخت کرایه‌ی مسافران انجام میده که نمونه‌ای از همکاری استارتاپ‌های ایرانی در راستای توسعه و رشد دو طرفه‌ست.

مزیت‌ها:

  • سرعت بالا
  • امنیت
  • چندمنظوره بودن

چالش‌ها

  • ظهور رقبایی با قابلیت‌های مشابه
  • حفظ مشتریان فعلی

اگر به استارتاپ‌های حوزه فناوری مالی یا فین‌تک علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم سری به یادداشت زیر بزنید.

9- بلد

بلد

فرض کنید شما راننده‌ی یک تاکسی اینترنتی در یکی از شهر‌های بزرگ ایران هستید. مسلماً در همون شروع کار با مشکل مسیریابی مواجه خواهید شد. به همین دلیل با رشد تاکسی‌های اینترنتی، استفاده از اپ‌‌های مسیریاب در ایران افزایش پیدا کرد.

بلد یکی از اولین مسیریا‌ب‌های فارسی بود که با فیلتر شدن اپلیکیشین ویز، سهم زیادی از بازار این دسته از استارتاپ‌ها رو به دست گرفت.

تیم بلد با بیش از 10 میلیون نصب فعال در کافه بازار که بیان‌گر رضایت کاربران هست، نشون داده که دائماً در حال توسعه و بهبود عملکرد اپلیکیشن خودش هست و این رو میشه در آپدیت‌های مرتب و حل سریع مشکلات اپ مشاهده کرد.

علاقه‌مندان به حوزه‌ی فعالیت استارت‌آپ هایی مثل اسنپ و بلد می‌تونن با مطالعه‌ی مطلب استارتاپ های پیشرو در حوزه حمل و نقل، اطلاعات خودشون رو افزایش بدن.

مزیت‌ها

  • نقشه‌ی فارسی با جزئیات بالا
  • مسیریابی سریع
  • رابط کابری آسان

چالش‌ها

  • نیاز به به‌روزرسانی مداوم نقشه‌ها
  • اشتباهات احتمالی در مسیریابی

مطالبی که به شما کمک می‌کنه

در این مطلب در‌مورد درآمد استارتاپ‌های ایرانی صحبت کردیم، اگر در مورد هزینه‌های راه‌اندازی یک استارتاپ کنجکاو شدید، پیشنهاد میشه که مطالب زیر رو بخونید.

بالاتر درباره‌ی اهمیت سرمایه‌گذاری صحبت کردیم، با کلیک روی دکمه‌ی زیر بیشتر در سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بخونید.

بعد از خوندن این مطلب، به شما پیشنهاد میکنیم که دو یادداشت زیر که در رابطه با کار‌آفرینی هستند رو مطالعه کنید.

ما در این مطلب سعی کردیم که نکاتی رو درباره‌ی عوامل موثر بر درآمد استارتاپ های ایرانی برای شما بیان کنیم. اگر شما هم در این رابطه نظری مخالف یا موافق دارید، لطفاً کامنت بذارید تا از نظراتتون استفاده کنیم.
هم‌چنین اگر استارتاپ پردرآمدی رو می‌شناسید که در موردش صحبت نکردیم، اسم و ویژگی‌هاش رو با ما درمیون بذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.