دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

12 نکته برای شروع استارت آپ با هزینه کم

شروع استارت آپ با هزینه کم چگونه است؟
3.3/5 - (3 امتیاز)

با وضعیت بی‌ثباتی اقتصادی و تورمی که این روزها همگی تجربه‌اش می‌کنیم، احتمالاً تعداد زیادی از ما، از راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم خودمون ناامید شدیم و ممکنه بی‌خیالش شده باشیم. اصلاً به نظر شما شروع استارت آپ با هزینه کم امکان‌پذیره؟

توی این مطلب، ما چکیده و خلاصه بیشتر از 50 تا مطلب و مقاله ایرانی و خارجی در مورد راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم رو براتون جمع‌آوری کردیم. امیدواریم بتونید ازش استفاده کنید و قدم‌های اول راه‌اندازی استارتاپتون رو بردارید.

در مطلب استارتاپ چیست؟ کامل به ویژگی‌های استارتاپ، مسیر و نقشه راه استارتاپ و راه‌های رشد اون پرداختیم.

به طور خلاصه، استارتاپ یه شرکت جوونه که برای حل کردن یک مشکلی که تا به حال بهش توجهی نشده یا کسی بهش فکر نکرده، یک راه‌حل خلاقانه پیدا کرده.

اما احتمال داره این شرکت جوون سرمایه‌ زیادی نداشته باشه.

در این‌صورت باید ایده خوب و خلاقانه‌اش رو ببوسه و بذاره کنار؟

نه!

شروع استارت آپ با هزینه کم

با ما در این مسیر همراه باشید تا یک سری راه‌حل و راهنما برای شروع استارت آپ با هزینه کم رو با هم مرور کنیم و با برخی از واژه های استارتاپی بیشتر آشنا بشیم.

نقشه مسیرمون:

برآورد هزینه راه‌اندازی استارت آپ

برآورد هزینه راه اندازی استارتاپ چه تاثیری در شروع استارت آپ با هزینه کم دارد

برآورد هزینه برای استارتاپ، یکی از مهم‌ترین مراحل شروع کاره. مرحله‌ای که اگر درست و اصولی انجام بشه، می‌تونه بهمون کمک کنه تا:

  • پیش‌بینی بهتری نسبت به ادامه راهمون داشته باشیم.
  • با داشتن جدول هزینه‌های استارتاپ، سرمایه‌گذران رو راحت‌تر متقاعد کنیم.

به طور خلاصه، برآورد هزینه کلی، کسب‌وکارمون رو از خطر شکست خوردن دور نگه می‌داره.

یک کسب‌وکار سنتی رو در نظر بگیرید، مثلاً یک فروشگاه.

اگر صاحب فروشگاه قبل از راه‌اندازی، هزینه کسب‌وکارش رو برآورد نکرده باشه، توی دنیای پر رقابت امروز محکوم به شکسته.

این فرد نمی‌تونه سودش رو درست تخمین بزنه. نمی‌تونه هزینه‌هاش رو پرداخت کنه. احتمالاً نمی‌تونه فروشگاهش رو به روز نگه داره و هزار و یک مسئله دیگه.

در نهایت به احتمال زیاد از بازار کنار گذاشته می‌شه. یا در بهترین حالت هیچ پیشرفتی نداره و همیشه در یک سطح باقی می‌مونه.

به طور کلی هزینه‌های راه اندازی استارتاپ به دو دسته تقسیم می‌شه:

 هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغییر

این هزینه‌ها بسته به نوع کار شما هزینه‌های متغییری هستن که رایج‌ترینشون شامل:

  • بیمه، مجوز و پروانه‌های لازم
  • هزینه‌ تحقیقات
  • تجهیزات و ملزومات
  • تبلیغات و بازاریابی
  • سرمایه‌گذاری
  • هزینه‌های فناوری
  • و …

هزینه‌های متغیر، هزینه‌هایی هستند که مطابق با میزان فروش یا تولید تغییر می‌کنند.

  • هزینه‌های مستقیم مواد اولیه
  • دستمزد‌ نیروی کار
  • هزینه تمام شده‌ی یک محصول
  • هزینه‌های تحویل
  • و …

بیشتر بخوانید: روش‌های تأمین هزینه راه‌ اندازی استارتاپ در ایران

شروع استارت آپ با هزینه کم، ممکن یا ناممکن؟

حقیقتاً، مسئله این است🥴

برای شروع استارت آپ با هزینه کم چه‌کار کنیم؟

ممکن.

قاعدتاً سخت‌تر از راه اندازی استارتاپ با سرمایه کافیه، ولی شدنیه.

تا به حال خیلی از افراد، موفق شدند با هزینه کم استارتپشون رو راه‌اندازی کنند.

استفاده از تجربه‌های این افراد می‌تونه خیلی الهام‌بخش و کمک‌کننده باشه. وقتی بقیه تونستند این‌ کار رو انجام بدن، مسلماً خیلی از ماها هم می‌تونیم.

البته منکر این نیستیم که احتمالاً برای ما، مسیر سخت‌تر از یک جوون آمریکایی و اروپایی باشه، ولی ممکنه.

Basecamp مثالی مناسب برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

Basecamp فعالیت خودش رو در سال 1999 و بدون سرمایه شروع کرد.
درحال حاضر میلیون‌ها مشتری در سراسر دنیا از این نرم‌افزار  استفاده می‌کنند

اگر زبان انگلیسیتون خوبه و علاقه به آشنایی بیشتر با  این استارتاپ دارید، روی Basecamp کلیک کنید.

Kayako  نمونه یک  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

سال 2001 استارتاپ Kayako توی یکی از روستاهای دورافتاده هند تاسیس شد.
این استارتاپ، بعدتر موفق شد دفتر کارش رو به لندن منتقل کنه

اگر زبان انگلیسیتون خوبه و علاقه به آشنایی بیشتر با این یکی استارتاپ دارید، فیلترشکن رو روشن کنید و روی Kayako کلیک کنید.

اکثر بنیان‌گذاران این استارتاپ‌ها، عقیده دارن:

  • داشتن یک ایده کارآمد
  • شناخت درست نیاز مشتری
  • تمرکز بر خدمات و محصولات

فاکتورهای اصلی هستن که بیشتر از سرمایه به موفق شدن یک استارتاپ کمک می‌کنه.

12 نکته طلایی برای شروع استارت آپ با هزینه کم

همون‌طور که بالاتر گفتیم، استفاده از تجربه‌ و پیشنهادهای افرادی که قبلاً مسیری رو رفتند، می‌تونه به ما هم کمک کنه تا همون مسیر رو بریم. راحت‌تر، سریع‌تر و کم‌خطرتر.😊

پس با ما همراه باشید تا تجربه‌ها و پیشنهادها رو در این حوزه با هم مرور کنیم و ازشون استفاده کنیم.

1. ایده اولیه مناسب برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

یک ایده اولیه مناسب کار شما را برای شروع استارت آپ با هزینه کم راه می‌اندازد.

قبل از همه چیز، نیاز به یک ایده خاص و متفاوت داریم.

در یک بازار پر رقابت، برای موفق شدن باید مزیتی بیشتر از رقبا داشته باشیم.

اکثر افرادی که وارد دنیای استارتاپ می‌شن ایده‌های خوبی دارن، ولی چرا این همه ایده‌ موفق نمی‌شن؟

جالبه بدونید 90 درصد از استارتاپ‌ها، توی بازار رقابتی دووم نمیارن و کنار می‌رن.

برای پیشگیری از این اتفاق، باید بتونیم ایده‌ای رو که ارزش سرمایه‌گذاری مالی و زمانی داره، از ایده‌‌هایی که به سرانجام 90 درصد بقیه دچار می‌شه تشخیص بدیم.

ایده شما باید ویژگی‌هایی داشته باشه که بتونه:

  • استارتاپتون رو از بقیه متمایز کنه.
  • افراد رو به سرمایه‌گذاری روی ایده شما علاقه‌مند کنه.

مسلماً نمی‌شه برای همه ایده‌ها یک نسخه ثابت و مشترک پیچید. ولی ایده‌های موفق همگی یک سری فاکتور ثابت دارن که می‌تونن ما رو در مسیر راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم یاری کنن.

ویژگی‌های ایده استارتاپ‌های موفق
1) علاقه شما

قبل از همه چیز، شما باید عاشق ایده خودتون باشید و برای عملی کردنش اشتیاق داشته باشید.

ممکنه این حرف خیلی ساده و کلیشه‌ای به نظر بیاد، اما داشتن رویا برای تولید محصول یا ارائه خدمت و اشتیاق برای عملی کردنش خیلی مهمه.

این قدم، قدم اول برای استارتاپیه که می‌خواد با برآورده کردن یک نیاز به سود قابل توجهی در آینده برسه.

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های کار، استارت و شروع کاره. این مرحله نیاز به انگیزه‌ای بیشتر از مسائل مالی داره. در غیر این‌صورت، یا این کار رو زود رها می‌کنیم یا توسط آدمایی که  برای به نتیجه رسوندن اون ایده اشتیاق بیشتری دارند از زمین بازی خارج می‌شیم.

2) رفع یک نیاز خاص از مشتری

یک استارتاپ موفق چیزی رو ارائه می‌کنه که مشتری بهش نیاز داره. این نگاه که اگر من محصول رو بسازم مشتری خودش میاد، مثل اینه که من با ریختن ماست توی دریا، بخوام دوغ درست کنم. نمی‌شه، ولی اگه بشه چی می‌شه! 😁

3) انعطاف پذیر بودن ایده

استارتاپ‌ها شبیه سریال‌ دنباله‌داری هستن که حالا حالاها قرار نیست تموم بشه.

کارگردان این سریال برای نگه داشتن مخاطب هدفش، باید حواسش به خیلی چیزها باشه.

دنیای امروز دنیای تغییره.

موارد مختلفی مثل تغییر سلیقه مشتری، پیشرفت تکنولوژی، رقبای جدید، یا عوض شدن استراتژی رقبای قبلی و …  تغییراتی هستن که ایده ما باید قابلیت سازگاری با اون‌ها رو داشته باشه.

4) نوآوری و خلق چیزهای جدید

یکی دیگه از فاکتورهای یک ایده خوب، نوآوریه.

 نوآوری یک وجه تمایز بزرگ شما نسبت به محصول یا خدمات رقباتونه. این ویژگی باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران هم می‌شه.

ایده شما می‌تونه کاملاً جدید و دست اول باشه، یا کشف نقطه ضعف ایده‌های رقبا و اجرای بهتر اون‌ها.

ناصر غانم زاده، یکی معتبرهای عرصه استارتاپ در این مورد می‌گه:

اگر به‌دنبال کپی استارتاپ موجودید، موفق نخواهید شد، مگر این‌که بازار هدفی را انتخاب کنید که آن‌ها انتخاب نکرده‌اند یا آن‌که نقطه‌ضعف بزرگی را از بازیگران فعلی بازار انتخاب کنید.»

گفتگوی شنیدنی ناصر غانم‌ زاده با امین آرامش درباره استارتاپ رو در کست‌باکس از لینک زیر می‌تونید بشنوید:

• برای ایده خودتون بیزینس پلن داشته باشید

داشتن یک بیزینس پلن به شما در  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم کمک می‌کند.

بیزینس پلن یک برنامه بلندمدت، کامل و با جزئیات، برای تمام فعالیت‌های کسب‌وکار شماست. یک بیزینس پلن در واقع برای شما و بقیه نقشه راه رو  مشخص می‌کنه. یعنی اهداف استارتاپ شما و جزئیات رسید به این اهداف.

در ارتباط با بحث ما، نوشتن بیزینس پلن به این دلیل مهمه که اطلاعات جامع و دقیقی رو در مورد استارتاپ شما، به سرمایه‌گذار ارائه می‌ده.

با یک بیزینس پلن جامع و خوب، سرمایه‌گذارها متوجه می‌شن که شما:

  • بین تولید و نیاز بازار تناسب دارید.
  • نیروی کار خوب و مناسبی دارید.
  • مقیاس‌پذیرید.

 منظور از مقیا‌س‌پذیری در این‌جا اینه که میزان تولید شما، بدون افزایش زیاد در هزینه‌های ثابت، قابل افزایشه.

خلاصه‌ای از نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن:
  • خلاصه اجرایی: مثل توصیف استارتاپ، اهداف و چشم‌انداز، بازار هدف و …
  • محصول و خدمات: مثل قیمت‌گذاری، طول عمر محصول، مزایای محصول برای مصرف‌کننده و …
  • تحلیل بازار، نیاز مشتری و مزیت رقابتی شما در مقایسه با رقبا
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • برنامه‌ریزی مالی، مدیریتی و توسعه
  • بودجه‌بندی و زمان‌بندی

2.  بازار هدف درست برای شروع استارت آپ با هزینه کم

 انتخاب یک بخش خاص و کوچک بازار برای فروش محصول و خدمت، فاکتوری مهم در  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم است.

مورد بعدی که برای شروع استارت آپ با هزینه کم اهمیت داره، انتخاب مناسب و درست بازار هدفتونه. یادتون باشه که سنگ بزرگ، نشونه نزدنه!

برای بازار هدف ابتدایی، «نیچ مارکتینگ» یک استراتژی خوب و کارآمده. یک استراتژی برای کسب‌وکارهایی که می‌خوان با صرف بودجه کم، محصول یا خدماتشون رو به بخش خاصی از بازار معرفی کنند و بفروشند. 

یعنی یک بخش خاص، کوچک و مشخص از بازار که شرکت‌های بزرگ‌تر به هر دلیلی تا الان سراغشون نرفتن. خودمونی‌تر بخوام بگم، بهتره بریم سراغ یک گوشه دنج برای یک شروع کم رقابت‌تر، با هزینه و سرمایه کمتر.

3.  بوت استرپینگ؛ مدل مالی مناسب برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

بوت استرپینگ؛ یک مدل مالی برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم است.

بوت استرپینگ «Bootstrapping» یک مدل مالی مینیماله که به بنیان‌گذار کمک می‌کنه از بدهی‌ها دور بمونه و از سرمایه‌گذارها کمک نگیره.

در این مدل، ما یک استارتاپ رو فقط با استفاده از ذخیره‌های مالی شخصی، امید و پولی که از فروش محصول یا خدمت به دست میاد می‌سازیم.

در این روش 100 درصد سهام، مال بنیان‌گذاره و تا زمانی که ضرورتی وجود نداشته باشه از سرمایه‌گذار کمکی گرفته نمی‌شه.

بوت استرپ به طور کلی دو مرحله داره:

1) سرمایه کشت ایده یا seed money:

در این مرحله، فرد برای شروع کار از سرمایه شخصی و یا خانواده و دوستان استفاده می‌کنه. یا استارتاپش رو به عنوان یک کار دوم راه‌اندازی می‌کنه و از شغل اصلیش برای تأمین سرمایه استفاده می‌کنه.

2) سرمایه از محل مشتریان:

در این مرحله، درآمد به دست اومده، دوباره توی خود کار سرمایه‌گذاری میشه و این چرخه ادامه داره.

در نهایت بنیان‌گذار توی این مدل با تمرکز روی خدمات و محصولاتش و پیدا کردن مشتری، مشکلات مالی رو پشت سر می‌ذاره و درصورت تمایل می‌تونه راحت‌تر توجه سرمایه‌گذارها رو جلب کنه.

بوت استرپینگ مثل هر مدل دیگه‌ای مزایا و معایبی داره که توی جدول زیر اومده:

مزایامعایب
سرمایه‌گذارها نمی‌تونن روی تجارت شما تأثیر بذارنرشد شما نسبتاً کند خواهد بود
100درصد سهام متعلق به شماستشما باید منتور و مشاور پیدا کنید
می‌تونید ریسک کنیدریسک مالی بالا
فشار روانی برای بازپرداخت وام یا پاسخ‌گویی به سرمایه‌گذار وجود نداره

توصیه می‌شه اگر اولین باره که یک استارتاپ رو راه‌اندازی می‌کنید، از مدل بوت استرپینگ استفاده کنید. با این‌ کار، بدون ریسک از دست دادن سرمایه، می‌تونید خیلی چیزها رو در مورد سرمایه‌های اولیه، هزینه‌ها و بودجه‌بندی یاد بگیرید و تجربه کسب کنید.

البته فراموش نکنید که موفق شدن با بوت استرپ، نیاز به زمان داره.

شرکت‌هایی مثل Go pro،  MailChimp دو تا از چندین نمونه‌های موفقی هستن که از مدل بوت استرپینگ استفاده کردند.

در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر با این استارتاپ‌ها و آشنایی با زبان انگلیسی، می‌تونید روی هرکدوم به صورت جداگانه کلیک کنید.

تا این‌جا درمورد اهمیت ایده اولیه، انتخاب درست بازار هدف، مدل مالی بوت استرپینگ و تأثیر هرکدوم در راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم صحبت کردیم.

شما یک ایده جدید دارید که رفع‌کننده نیاز مشتریه، معیارهای یک ایده خوب رو داره، یک بازار هدف مناسب و کوچک هم پیدا کردید ولی باز هم نیاز به سرمایه دارید. باید چه‌کار کنید؟

بیشتر بخوانید: انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

4. برای شروع استارت آپ با هزینه کم، منابع مالی خلاقانه را فراموش نکنید

برای شروع استارت آپ با هزینه کم، از منابع مالی خلاقانه استفاده کنید.

مثلاً می‌دونستید موسسین ایر بی ان بی (Air bnb)، این کسب‌وکار چند میلیارد دلاری و در حال توسعه، برای تأمین سرمایه‌ و ادامه کارشون چند ماهی غلات بسته‌بندی می‌کردند و می‌فروختند؟

یا این‌که «سینتیا کرسی» نویسنده معروف، سرمایه اولیه موسسه «The Unstoppable Foundation» رو از کادوهای تولدش تأمین کرد؟

سینتیا برای تولد 50 سالگیش یک مهمونی گرفت و هر کسی رو که می‌شناخت، دعوت کرد. او از مهموناش خواست که به جای هدیه، ۱۰۰ دلار پول بیارن. این‌جوری بود که موسسه the unstoppable foundation  با هدف دفاع از حقوق کودکان برای ادامه تحصیل، تأسیس شد.

5. سرمایه‌گذارها، دوستان راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

سرمایه‌گذارها، تامین‌کننده‌های سرمایه برای شروع استارت آپ با هزینه کم.

یکی دیگه از راه‌های شروع استارت آپ با هزینه کم، کمک گرفتن از سرمایه‌گذارهاست:

سرمایه‌گذارها، افراد و موسساتی هستن که:

  • به شما وام میدن.
  • در ازای دریافت بخشی از سهام استارتاپ، قسمتی از سرمایه پروژه شما رو تأمین می‌کنند.
  • یا در رویایی‌ترین حالت، بدون هیچ چشم‌داشتی از ایده شما حمایت می‌کنند. این مدل سرمایه‌گذارانم آرزوست 😍

انواع سرمایه‌گذاری در استارتاپ:

1. کرادفاندینگ یا تأمین سرمایه جمعی
تأمین سرمایه جمعی راهی مناسب برای شروع استارت آپ با هزینه کم

کرادفاندینگ «Crowdfunding» یعنی افراد بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط با هدف حمایت از ایده شما، بخشی از سرمایه شما رو تأمین می‌کنند. ساده‌تر بخوام بگم، چیزی شبیه گلریزون خودمونه 😉

پایین‌تر و در بخش حضور در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر در مورد این مطلب بهتون توضیح میدم.

2. وام گرفتن از بانک‌ها
بانک‌ها یکی از منایع تامین سرمایه  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم هستند.

البته این روش تأمین سرمایه، برای مراحل ابتدایی زیاد توصیه نمی‌شه.

چون علاوه بر سود زیادی که بانک‌ها برای بازپرداخت می‌گیرن، ممکنه ماه‌ها و حتی سال‌های اول به خاطر  به دست نیاوردن سود کافی، هزینه‌های جاری و … اقساط پرداخت نشن و دچار بحران بشید.

3. کمک گرفتن از سرمایه‌گذارهای فرشته
سرمایه‌گذار فرشته چگونه به شروع استارت آپ با هزینه کم کمک می‌کند؟

سرمایه‌گذار فرشته، شخصیه که با قبول ریسک‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه اولیه برای شروع کار رو در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌ده. این نوع سرمایه‌گذار در ازای کمکی که می‌کنه در سهام استارتاپ با شما شریک می‌شه.

سرمایه‌گذاری مبحث گسترده و بزرگیه. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مطلب انواع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها رو بخونید و ازش استفاده کنید.

6. استفاده از شتاب‌دهنده‌ها و تاثیر آن‌ها در شروع استارت آپ با هزینه کم

استفاده از شتاب‌دهنده‌ها و تاثیر آن‌ها در شروع استارت آپ با هزینه کم

یکی دیگه از راه‌های تأمین سرمایه، کمک گرفتن از مراکز شتاب‌دهنده‌ست. شتاب‌دهنده‌ها «Accelerators» مراکزی هستن که به رشد سریع و اصولی شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کنند. این مراکز در ازای این‌کار در بخشی از سهام استارتاپ و همین‌طوردر سود و ضرر اون استارتاپ شریک می‌شن.

بعضی ازخدمات شتاب‌دهنده‌ها:

  • شبکه‌سازی
  • تأمین سرمایه اولیه
  • فضای کار اشتراکی و مجهز
  • ارتباط با شبکه سرمایه‌گذارها و تأمین منابع مالی
  • همراهی و راهنمایی تیم‌های استارتاپی یا همون منتورینگ
  • آموزش مهارت‌های کارآفرینی به تیم دارای ایده و استارتاپ‌های پذیرفته‌شده
  • و …

شتاب‌دهنده شریف، شتاب‌دهنده فردوسی، شتاب‌دهنده استعداد بانا و … تعدادی از مراکز معروف این حوزه‌‌اند.

7.  شرکت در استارتاپ ویکندها چه‌طور در راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم به ما کمک می‌کند؟

شرکت در استارتاپ ویکند، گزینه‌ای مناسب برای شروع استارت آپ با هزینه کم است

با شرکت در استارتاپ ویکندها شما می‌تونید:

  • ایده‌های خودتون رو مطرح کنید.
  • با افراد دیگه آشنا بشید.
  • تیم‌سازی کنید.
  • سرمایه‌گذار پیدا کنید.
  • هم‌بنیان‌گذار پیدا کنید.
  • و در نهایت اگر ایده‌تون از دیدگاه داورها برتر باشه، جایزه بگیرید.

علاوه بر این، استارتاپ گرایند «Startup Grind» رویداد دیگه‌ایه که در شهرهای مختلف برگزار می‌شه و جای خوبی برای نقل‌و‌انتقال تجربه کارآفرینان و شبکه‌سازیه.

بیشتر بخوانید: استارتاپ گرایند | رویدادی جهانی برای حمایت از کارآفرینان نوپا

8. کوفاندینگ یا هم‌بنیان‌گذاری، چگونه فرآیند شروع استارت آپ با هزینه کم را آسان‌تر کنیم؟

کوفاندر چگونه به شروع استارت آپ با هزینه کم کمک می‌کند؟

گاهی اوقات بنیان‌گذار استارتاپ «Founder»، منابع مالی یا انسانی کافی یا حتی توانایی لازم برای تحقق ایده‎‌ش رو نداره.

مثلاً ممکنه من به عنوان بنیان‌گذار مهارت طراحی داشته باشم ولی توی مهارت مهندسی به مشکل برخورده باشم. توی این مرحله می‌تونیم از یک کوفاندر «Co-Founder» یا هم‌بنیان‌گذار فنی کمک بگیریم.

هم‌بنیان‌گذار شریکیه که به ما در راه‌ اندازی یا ادامه راه استارتاپ کمک می‌کنه.

بیل گیتس و پل آلن، الگویی مناسب برای  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

بیل گیتس و پل آلن هم‌بنیان‌گذاران مایکروسافت

کوفاندرهای فیس بوک، راه‌حلی برای  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

مارک زاکربرگ، داستین موسکوویتز، ادواردو ساورین، اندرو مک‌کولم و کریس هیوز کوفاندرهای فیس‌بوک

خلاصه این‌جوری بهتون بگم که حتی بیل گیتس هم اول کار تنها نبود.

خیلی از استارتاپ‌های یونیکورن «Unicorn» دنیا با همکاری یک یا چند کوفاندر موفق شدن یونیکورن بشن.

هم‌بنیان‌گذار شما باید:

  • مکمل نقاط ضعف شما باشه
  • شیفته آموختن باشه
  • توانایی انطباق داشته باشه
  • در یک کلام به قول جوانا هافمن توی فیلم استیو جابز: “همسر شغلی شما باشه” 😎

اگر به ترکیب فیلم سینمایی و استارتاپ علاقه‌مندید و در مورد مسیر پیشرفت استیو جابز هم کنجکاوید، دیدن این فیلم رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. هم فاله و هم تماشا😉

پایین‌تر می‌تونید تریلر این فیلم رو ببینید.

از کجا میشه کوفاندر پیدا کرد؟

  • سایت‌ها و صفحات آگهی و کاریابی
  • دانشگاه‌ها
  • انجمن‌های استارتاپی
  • استارتاپ ویکندها
  • دوستان و آشنایان

خب، تا این‌جا یک سری راه‌های شروع استارت آپ با هزینه کم رو با هم بررسی کردیم:

  • ویژگی‌های ایده‌های استارتاپی
  • انتخاب بازار هدف استارتاپ
  • بوت استرپینگ
  • تامین سرمایه خلاقانه
  • سرمایه‌گذاری در استارتاپ
  • شتاب‌دهنده‌ها
  • شرکت در استارتاپ ویکندها
  • پیدا کردن کوفاندر یا هم‌بنیان‌گذار

برای راه اندازی استارتاپ با هزینه کم ، یک سری نکات دیگه هم وجود داره که در اوایل کار می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه.

در ادامه باهم مرورشون می‌کنیم.

9. داشتن تیم حرفه‌ای

تیم حرفه‌ای اهمیت زیادی در  راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم دارد.

 میزان موفقیت یک استارتاپ، به اعضای تیم و کارمندهاش ارتباط زیادی داره.

فرض کنید یک سر مربی خیلی خوب فوتبال داریم که در کنارش یک مربی عالی و یک اسپانسر قدرت‌مند داره. به نظر شما، بدون داشتن یک تیم از بازیکنان خوب، احتمال موفقیت این تیم فوتبال چقدره؟

مبحث تیم‌سازی برای استارتاپ‌ها، بحث خیلی مهمیه.

 هیچ کسب‌وکاری بدون کمک یک تیم کارآمد، حتی با داشتن ایده‌های عالی و سرمایه زیاد، به نتیجه عالی نمی‌رسه.

بیشتر بخوانید: تشکیل تیم استارتاپی و اهمیت تیم در استارتاپ

10. حضور حرفه‌ای در سوشال مدیا چه تأثیری در شروع استارت آپ با هزینه کم داره؟

حضور حرفه‌ای در سوشال مدیا به شما در شروع استارت آپ با هزینه کم کمک می‌کند.

 با حضور درست و حرفه‌ای توی سوشال مدیا، بدون صرف هزینه زیاد می‌تونید:

  • محصول یا خدمتتون رو به مخاطب بشناسونید.
  • برای محصول و خدمتتون تبلیغ کنید.
  • ایده‌‌تون رو  با مردم درمیون بگذارید و نظرسنجی کنید.
  • سرمایه‌گذار پیدا کنید.
  • برای کرادفاندینگ از مخاطبانتون کمک بگیرید.

برای این کار شما باید:

  • شبکه اجتماعی مناسب استارتاپتون رو بشناسید.
  • بازار هدفتون رو شناسایی کنید.
  • برای مخاطبتون محتوای جذاب و اصولی تولید کنید.
  • و با داشتن فعالیت منظم و مستمر بتونید با مخاطبتون ارتباط بگیرید.

11. کاهش هزینه‌های برون‌سپاری؛ خودتون مشکلات رو حل کنید

برای شروع استارت آپ با هزینه کم، تا جای ممکن خودتان مشکلات را حل کنید.

در بعضی از موارد با کمی سعی و تلاش بیشتر و یادگیری یک سری نرم‌افزارها و مهارت‌ها، می‌تونید خیلی از ایرادات و مشکلات رو با هزینه کم‌تری برطرف کنید و هزینه اضافی برای برون‌سپاری کارها پرداخت نکنید.

12. دفتر کار اشتراکی یا مجازی، راهی مناسب برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم

در شروع استارت آپ با هزینه کم، استفاده از دفتر کار اشتراکی یا مجازی موثر است.

در نهایت لازم نیست برای شروع کار، به فکر یک دفتر کار بزرگ و اختصاصی باشید.

می‌تونید از فضاهای کار اشتراکی استفاده کنید یا از دفتر کار مجازی.

مزایای دفتر کار مجازی:

  • راه اندازی استارتاپ بدون نیاز به پرداخت هزینه‌هایی مثل اجاره یا هزینه‌های جاری یک دفتر کار فیزیکی
  • ارتباط با اعضای تیم در هر جای دنیا

پاندمی کرونا ثابت کرد خیلی وقت‌ها حضور فیزیکی اون‌قدرها که فکر می‌کردیم ضروری نیست!

تسکولو میز کار مجازی مناسب برای راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم است.

تسکولو یکی از این میزهای کار مجازیه که می‌تونه به دردتون بخوره

به پایان آمد این مطلب، استارتاپ هم‌چنان باقیست!

خب، توی این مطلب با هم تجربیات و راه‌حل‌های افرادی که موفق شدند استارتاپی رو با هزینه کم شروع کنند، مرور کردیم.

همون‌طور که اول کار گفتم، مطمئناً وقتی یک نفر تونسته کاری رو انجام بده، بقیه هم توانایی انجامش رو دارند.

البته که احتمالا برای ما، مسیر سخت‌تر از یک جوون آمریکایی و اروپایی باشه، ولی ممکنه.

استارتاپ Kayako  وارون شور هندی رو فراموش نکنید 😉

توی این مسیر بهتره از مسیر و تجربیات این اشخاص استفاده کنیم و درس بگیریم، با اشتیاق و مصمم پیش بریم و از افراد متخصص کمک بگیریم.

برای شنیدن تجربیات افرادی که تجربه‌های موفقی در زمینه استارتاپ‌ در ایران دارند، پیشنهاد می‌کنم شنیدن پادکست‌های کار نکن رو به هیچ‌وجه از دست ندید.

امیدواریم تا این‌جای کار تونسته باشیم به راه‌اندازی استارتاپتون کمکی کرده باشیم.

همه ما برای داشتن دنیای بهتر به ایده‌های خوب و طرز فکر جدید نیاز داریم.

اگر برای شروع کارتون ایده‌ای ندارید، مطالب زیر می‌تونه کمکتون کنه:

یکی از قدم‌های بعدی برای این کار، عملی کردن این ایده و فکره. پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر رو بخونید و کم‌کم به فکر قدم‌های بعدی مسیر باشید.

و بعد از اون، ثبت شرکت و مراحل قانونی این‌ کاره:

اگر تا حالا تجربه شروع استارت آپ با هزینه کم رو داشتید یا به نظرتون نکته‌ای بوده که از قلم انداختیم، خوشحال می‌شیم این‌جا بهمون بگید که ما و سایر کاربرها بتونیم استفاده کنیم و مسیرمون هموارتر بشه. اگر هم ابهام یا سوالی براتون پیش اومده، باز هم با ما درمیونش بذارید. به قول قدیمی‌ها؛ سه کلّه بهتر از یک کلّه‌ست😁



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.