دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کامل‌ترین راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت - قبولی دانشگاه
Rate this post

حتماً می‌دانید عوامل زیادی بر انتخاب رشته تاثیرگذار است و باید دقت زیادی برای انتخاب رشته داشته باشید.

اما اگر فکر می‌کنید با قبول نشدن بعد از انتخاب رشته به بن‌بست خورده‌اید و باید خیلی سریع برنامه‌ریزی مطالعاتی سال بعد را آماده کنید، من می‌خواهم یک خبر خوش به شما بدهم.

سازمان سنجش و آموزش کشور تمهیداتی در نظر گرفته است که شما می‌توانید با استفاده از راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت یک بار دیگر شانس خود را برای ورود به دانشگاه امتحان کنید.

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت چیست؟

انتخاب رشته برای تکمیل ظرفیت فرصتی دوباره برای قبول شدن در دانشگاه‌ است.

بعد از اعلام نتایج کنکور، دانشگاه‌هایی که صندلی خالی داشته باشند، کد رشته محل‌های تکمیل نشده را در قالب یک جدول منتشر می‌کنند. سپس از بین داوطلبان علاقمند تعداد موردنیاز را پذیرش می‌کنند.

  • آیا می‌دانید کدام دانشگاه‌ها امکان انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت را دارند؟
  • چگونه برای تکمیل ظرفیت انتخاب رشته کنیم؟
  • زمان انتخاب رشته‌ی تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری از چه طریقی اعلام می‌شود؟
  • دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت را از کجا دانلود کنیم؟

با توجه به اینکه ممکن است شما اطلاعات دقیقی از انتخاب رشته تکمیل ظرفیت نداشته باشید، ما تمام اطلاعات موردنیاز مانند: زمان، شرایط و نحوه‌ انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت را دسته‌بندی کرده‌ایم و در اختیارتان می‌گذاریم.

زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

انتخاب رشته برای تکمیل ظرفیت - زمان تکمیل ظرفیت

یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت دانستن زمان آن است. سازمان سنجش از طریق اطلاعیه‌هایی که در سایت سازمان سنجش منتشر می‌کند، زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری را اعلام می‌کند.

داوطلبان کنکور به راحتی می‌توانند با مراجعه به سایت از زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت مطلع شوند.

به دلیل اینکه تعداد صندلی‌های خالی بعد از اعلام نتایج کنکور مشخص می‌شود و طبیعتاً انتخاب رشته تکمیل ظرفیت هم نیاز به زمان برای بررسی و ارسال مدارک دارد، بیشتر پذیرش رشته‌‌های تکمیل ظرفیت در نیمسال دوم یعنی بهمن ماه است.

کدام دانشگاه‌ها در تکمیل ظرفیت انتخاب رشته دارند؟

چگونگی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت - تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

بر اساس راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بعد از اعلام نتایج کنکور هیچ محدودیتی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و همه‌ی دانشگاه‌ها می‌توانند در تکمیل ظرفیت انتخاب رشته داشته باشند.

دانشگاه‌های سراسری نوبت روزانه و شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان امکان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت را دارند.

کد محل تمام این دانشگاه‌ها در یک دفترچه به نام دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود، موجود است.

اگر می‌خواهید از زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری مطلع شوید، باید به شما یادآوری کنم دوره‌ روزانه از سال 97 به بعد در دوره‌های تکمیل ظرفیت دانشجو نمی‌پذیرد.

در حال حاضر داوطلبان علاقمند به رشته‌های تکمیل ظرفیت باید برای دوره‌های دیگر غیر از روزانه انتخاب رشته نمایند، مگر اینکه در سال‌های آینده ظرفیت‌ها و سیاست‌های سازمان سنجش تغییر کند.

شرایط انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت

شرایط انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت - شرط معدل یا آزمون

شما دوستان عزیزی که این مطلب را می‌خوانید و قصد دارید در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت شرکت کنید، آیا در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید یا خیر؟

باید به شما بگویم شرکت کردن در جلسه‌ی آزمون سراسری با عدم شرکت در آن شرایط جداگانه‌ای را برای شما ایجاد می‌کند، که در اینجا هر دو شرایط را شرح می‌دهیم.

تکمیل ظرفیت با شرط معدل

نحوه انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت - معدل دیپلم

در صورتی که جزو کسانی هستید که به هر دلیلی نتوانستید در آزمون سراسری سازمان سنجش شرکت کنید، ولی تمایل دارید حتماً امسال به دانشگاه بروید، تکمیل ظرفیت انتخاب رشته آزمون سراسری را از دست ندهید.

کسانی واجد شرایط هستند که دیپلم و پیش دانشگاهی نظام جدید یا دپیلم 4 ساله‌ی نظام قدیم را پشت سر گذاشته باشند. رقابت بین داوطلبان بر اساس معدل است.

اگر در رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اید، برای شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت باید معدل مدرک فوق دیپلم را وارد کنید و با معدل دیپلم مجاز به انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت نیستید.

اگر می‌خواهید با چگونگی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت آشنا شوید، پیشنهاد من به شما این است که دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت سراسری را دانلود کنید و به موارد زیر دقت کنید.

  • کد رشته‌هایی که برای تکمیل ظرفیت اعلام شده
  • کد محل دانشگاه‌هایی که برای تکمیل ظرفیت اعلام شده
  • معدل دیپلم

تکمیل ظرفیت انتخاب رشته آزمون سراسری

انتخاب رشته ی تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری - کنکور

شاید شما جزو داوطلبانی باشید که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اید اما بعد از اعلام نتایج از رشته‌ی قبولی خود راضی نیستید، اما این پایان راه برای شما نیست. می‌توانید در تکمیل ظرفیت انتخاب رشته آزمون سراسری شرکت کنید.

اما شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت یک شرط دارد. اینکه در آزمون سراسری شرکت کرده باشید و مجاز به انتخاب رشته شده باشید. چون برای این رشته‌ها و دانشگاه‌ها نمی‌توانید از سوابق تحصیلی استفاده کنید.

نحوه انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت

انتخاب رشته ی تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری - مراحل انتخاب رشته

حالا که با شرایط و زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت آشنا شدید، باید نحوه‌ی انجام آن را هم یاد بگیرید.

کاملاً واضح است که اول باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت را دانلود کنید.

لینک سایت سازمان سنجش را در کادر پایین مشاهده می‌کنید.

سپس رشته‌های مورد نظر را انتخاب کنید و کد محل را به صورت الکترونیکی وارد دفترچه کنید.

بعد از اعلام نتایج و در صورت قبولی مدارک مورد نیاز را به دانشگاه تحویل دهید.

در شرایط فعلی که به‌دلیل همه گیری کویید 19 تمام فرآیندهای آموزشی غیر حضوری است، شاید نیازی به مراجعه‌ی حضوری نباشد و فقط لازم باشد مدارک را برای دانشگاه ارسال کنید. پس این مورد را حتماً در دفترچه بررسی کنید.

سوالات متداول

در این قسمت سوالات متداول داوطلبان را بررسی می‌کنیم.

  • زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه تهران با دانشگاه‌های دیگر تفاوت دارد؟

با اینکه بعضی داوطلبان گمان می‌کنند، زمان تکمیل ظرفیت‌ دانشگاه‌های مختلف با هم متفاوت است، اما واقعیت این است که دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بهمن ماه همزمان برای همه‌ی دانشگاه‌ها منتشر می‌شود.

  • اگر فردی در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت در دوره‌ی روزانه پذیرفته شود، سال بعد هم می‌تواند در کنکور سراسری شرکت کند؟

قبول شدن در انتخاب رشته کنکور یا تکمیل ظرفیت بهمن ماه در دوره‌ی روزانه به مدت یک سال برای داوطلب محدودیت ایجاد می‌کند.

  • آیا سهمیه‌ی شاهد و ایثارگر در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت تاثیری دارد؟

میزان تاثیر سهمیه‌ی شاهد و ایثارگر در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت به همان میزان کنکور سراسری است. البته این امکان فقط برای رشته‌های با آزمون وجود دارد. انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی شامل سهمیه‌ی شاهد و ایثارگر نمی‌شود.

  • انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد چه زمانی اعلام می‌شود؟

زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد مانند زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری بعد از اعلام نتایج کنکور است. برای آگاهی از جزئیات آن باید دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد را مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط با راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

انتخاب رشته کنکور سراسری یک تصمیم سخت است که آینده‌ی زندگی شما را تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی از انتخاب رشته داشته باشید خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.

ممکن است انتخاب رشته را انجام دهید، اما بعداً از انتخاب‌هایتان پشیمان شوید.

یا بعد از انتخاب رشته متوجه شوید کدی را به اشتباه وارد کرده‌اید. آیا در این شرایط کاری می‌توانید انجام دهید؟

اطلاعات مورد نیاز در مورد تغییر اولویت‌ها در مطلب زیر در دسترس شما قرار دارد. فقط کافی‌ست کلیک کنید و به تمام اطلاعات مورد نیاز برسید.

واقعیت این است که انتخاب رشته پر از نکته‌های ریز و درشت است که اگر از یک مورد غفلت کنید، زحمات شما برای درس خواندن از بین می‌رود. پس با چند دقیقه وقتی که برای خواندن مطلب زیر صرف می‌کنید آینده را بخرید.

آیا می‌خواهید با تاریخچه‌ی کنکور آشنا شوید؟ رشته‌ها و زیرگروه‌ها را بشناسید؟ یا حتی با قواعد انتخاب رشته‌ی اصولی آشنا شوید؟ پاسخ تمام این سوال‌ها در مطلب زیر گردآوری شده است.

این مطلب کامل‌ترین راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت است که می‌توانستیم در اختیار شما قرار دهیم.

حالا نوبت شماست!

آیا تجربه‌ی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت را دارید؟ می‌دانید چگونه در تکمیل ظرفیت انتخاب رشته کنیم؟ یا اینکه کسی از دوستان و اطرافیان شما به این طریق وارد دانشگاه شده است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.