دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری

برای انتخاب رشته دانشگاه چند انتخاب داریم
5/5 - (1 امتیاز)

هر ساله یکی از چالش‌های ذهنی داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان پس از پایان آزمون سراسری، مسأله انتخاب رشته و تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری است.

سوال مهم داوطلبانی که با اعلام نتایج کنکور و قرار گرفتن نمره ترازشان در محدوده مجاز ظرفیت‌های دانشگاهی، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، از سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی برگزاری آزمون سراسری این است که برای انتخاب رشته دانشگاه چند انتخاب داریم

انتخاب رشته یکی از مراحل مهم و تأثیرگذار زندگی است که طی آن داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، از میان انبوهی از کد رشته محل‌ها، 150 اولویت انتخابی خود را در فرم انتخاب رشته مرتب می‌کنند. انتخابی که فقط به قبولی در یک رشته منجر می‌شود.

من در این مطلب قصد دارم شما را با آزمون سراسری یا همان کنکور و تاریخچه آن در ایران آشنا کنم.

در مورد سابقه انتخاب رشته و تعداد انتخاب رشته در کنکورهای برگزار شده مطالبی خواهم گفت.

شما را در راه رسیدن به یک انتخاب رشته موفق راهنمایی خواهم کرد و دو راهکار طلایی برای انتخاب رشته بیان می‌کنم.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید:

کنکور سراسری چیست؟

کنکور سراسری آزمونی است که همه ساله توسط سازمان سنجش برای بررسی دانش علمی متقاضیان ورود به دانشگاه برگزار می‌شود

کنکور سراسری آزمونی است که هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای سنجش میزان دانش علمی داوطلبان ورود به دانشگاه برگزار می‌شود. آزمون غول‌آسای کنکور در سایر کشورهای دنیا نظیر چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و … نیز با سبک و سیاق خودشان برگزار می‌شود.

تاریخچه کنکور در ایران؛ غول 58 ساله

دانشگاه جندی شاپور قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا در شهر دزفول قرار دارد.

 

دانشگاه جندی شاپور که 1750 سال پیش در عصر ساسانیان بنا شده، طبق تایید یونسکو در سوم نوامبر 2017 قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است.

«علم و فضیلت برتر از زور بازو و شمشیر است» این جمله‌ای است که بر روی درب ورودی این دانشگاه نقش بسته بود که نشان از تمدن غنی ایرانیان دارد.

کنکور در ایران از ابتدای تأسیس دانشگاه‌ها وجود داشت. تا دهه 40 شمسی هر دانشگاه به صورت مستقل، برای خودش امتحان داخلی یا مصاحبه علمی برگزار می‌کرد. البته در آن زمان، هم تعداد دانشگاه‌ها و هم تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه محدود بودند.

دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از اولین دانشگاه‌هایی بود که با توجه به استقبال فراوانی که از رشته پزشکی وجود داشت، هر ساله امتحان ورودی برگزار می‌کرد. پس از آن دانشکده‌های فنی و حقوق نیز همین رویه را در پیش گرفتند.

اما مشکلی که این روش داشت این بود که داوطلبان باید برای شرکت در آزمون دانشگاه‌ها به تهران و شهرهای دیگر سفر می‌کردند. سال 1341 تصمیم بر این شد تا آزمونی هماهنگ برگزار شود.

کنکور سراسری در ایران برای اولین بار در سال 1342 برگزار شد. اما انتقادات جامعه علمی کشور، به شیوه برگزاری آن و ناهماهنگی‌های فرایند آزمون، باعث توقف برگزاری کنکور شد.

کنکوری با سؤالات تشریحی!

همزمان با افزایش تعداد دانشگاه‌ها در ایران، اشتیاق و علاقه به تحصیلات دانشگاهی در جامعه بیشتر می‌شد. سال 1347 با تأسیس وزارت علوم و شروع به کار مرکز آزمون‌شناسی، پرونده برگزاری کنکور سراسری مجددا باز شد.

کنکور سراسری سال 1348 که با شرکت 47 هزار و 703 نفر به صورت هماهنگ برگزار شد.

15 مرداد سال 1348 کنکوری با شرکت 47 هزار و 703 نفر برگزار شد. سؤالات کنکور تستی نبود و پاسخ کوتاه داشت. اما با توجه به منابع ناشناخته سؤالات، می‌گویند که سؤالات کنکور سخت بوده است! تعداد انتخاب رشته در اولین کنکور، 10 رشته بود. داوطلبان باید همزمان با آزمون از بین 30 رشته تحصیلی و 12 دانشگاه، انتخاب رشته هم انجام می‌دادند. مهدی حضرتی رتبه 1 اولین کنکور تاریخ ایران شد.

کنکور سراسری در گذر تاریخ

از آن سال به بعد کنکور به صورت مرتب برگزار شد. در سال 1354 سازمان سنجش آموزش کشور تأسیس شد و جای مرکز آزمون‌شناسی را گرفت.

اصلاحاتی در کنکور رخ داد. معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرک (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام ‌وظیفه و سهمیه منطقه به کنکور اضافه شدند.

کنکور سراسری سال 1350 که با نظارت مسئولان کشور برگزار شد.

سال 1358 در حالی که 170 هزار دانشجو در 150 رشته در حال تحصیل بودند، به دلیل انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شدند. سال 1361 مجددا کنکور برگزار شد با این تفاوت که:

  • کنکور فقط برای رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، الهیات و معارف اسلامی برگزار شد.
  • سهمیه‌ها از همین سال اعمال شدند. سهمیه مناطق، رزمندگان و …
  • دانشگاه آزاد تأسیس شد و اولین کنکور دانشگاه آزاد نیز با 32 هزار داوطلب برگزار شد.

در سال‌های بعد، هم رشته‌های دانشگاهی افزایش یافت و هم تعداد دانشگاه‌ها. علاقه به تحصیل و ورود به دانشگاه، این ماراتن علمی بزرگ کشور را هر روز بزرگتر و حساس‌تر کرد.

سال 1371 امکان انتخاب دانشجو در بیشتر رشته‌ها به صورت بومی و بر اساس تقسیم‌بندی استان، ناحیه و قطب آموزشی انجام شد.

سال 1375 با ورود دیپلمه‌های نظام جدید (البته نظام جدید آن زمان) کنکور دو مرحله‌ای شد. سال 1376 کنکور فقط برای نظام قدیمی‌ها به صورت دو مرحله‌ای اجرا شد و از سال 1377 کنکور سراسری در یک مرحله و در 5 گروه علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر برگزار شد.

رکورد تعداد داوطلبان شکست!

سال 1381 رکورد تعداد داوطلبان با یک میلیون و 800 هزار داوطلب شرکت‌کننده، شکست. از آن سال به بعد، هر سال حدودا یک میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند و ظرفیت پذیرش دانشجو نیز هر ساله افزایش می‌یابد.

سال 1386 مرحله ثبت‌نام و انتخاب رشته کنکور برای اولین بار به صورت اینترنتی برگزار شد. در ثبت‌نام کنکور سال 1386، علاوه بر روش ثبت‌نام حضوری از طریق باجه‌های پستی، امکان ثبت‌نام برای داوطلبان به صورت اینترنتی نیز فراهم شد.

سال 1387 ثبت‌نام کنکور سراسری و انتخاب رشته منحصرا به صورت اینترنتی انجام شد. البته داوطلبان باید برای تهیه سریال ثبت‌نام، همچنان به باجه‌های پستی مراجعه می‌کردند.

دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد انتخاب رشته در آن 100 اولویت است و کنکور آن از سال 1392 با کنکور سراسری ادغام شده است.

سال 1392 کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با هم ادغام شدند. از آن سال به بعد داوطلبان فقط با شرکت در یک کنکور و دریافت کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد، بر اساس رتبه خود در کنکور سراسری، در دانشگاه آزاد نیز انتخاب رشته می‌کنند.

سال 1393 پرداخت هزینه خرید سریال ثبت‌نام کنکور هم اینترنتی شد و تمام فرایند آزمون از طریق سایت سازمان سنجش انجام شد.

سال 1398 با توجه به تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 و ورود داوطلبان پایه دوازدهم نظام جدید به ماراتن کنکور، دو نوع دفترچه سؤال طرح شد. یکسال به داوطلبان نظام قدیم فرصت داده شد، تا با مطالعه منابع درسی نظام قدیم، در کنکور شرکت کنند.

سال 1399 برای دومین و آخرین بار، سؤالات کنکور سراسری در دو نوع دفترچه سؤالات نظام جدید و نظام قدیم طرح شد.

سال 1400 یک میلیون 369 هزار نفر داوطلب متقاضی ورود به دانشگاه در 414 شهرستان و بخش مختلف کشور و فقط بر اساس منابع آموزشی نظام جدید به رقابت پرداختند.

راهنمای عملی انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 (دفترچه شماره 2) برای همه گروه‌های آزمایشی به همراه فایل پیوست

ایران، امروز بیش از 2500 دانشگاه و بیش از 3 میلیون و 500 هزار دانشجو دارد

مادری که به همراه نوزادش در کنکور سراسری شرکت کرده، از خاطره‌انگیزترین قابهای کنکور است.

کنکور سراسری یکی از خاطره‌انگیزترین حوادث زندگی هر فرد به حساب می‌آید. هر ساله در ذهن داوطلبان شرکت در کنکور و خانواده‌هایشان، سؤالاتی ایجاد می‌شود:

  • چطوری و کجا ثبت‌نام کنم
  • آزمون چه روزی برگزار میشه
  • این سؤالات سخت از کجا طرح میشه
  • نتایج اولیه چه زمانی اعلام میشه
  • مجاز به انتخاب رشته شدی
  • برای انتخاب رشته دانشگاه چند انتخاب داریم
  • چطوری این رشته و این دانشگاه قبول بشم
  • کجا قبول شدی

سؤالاتی که در طول زمان و با تغییر در روند برگزاری آزمون سراسری، جواب‌های متفاوتی داشته‌اند!

تصویب قانون حذف کنکور

قانون تصویبی مجلس شورای اسلامی در سال 1386 دولت را موظف کرد تا با افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل و ایجاد بسترهای لازم، حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه، کنکور سراسری حذف شود.

اعمال تأثیر سوابق تحصیلی، از کنکور 1386 با اعمال 15 درصد معدل کل داوطلبان آغاز شد و در سال‌های بعد افزایش یافت.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور از 15 درصد در سال 1386 تا امروز افزایش یافته است.

تأثیر سوابق تحصیلی در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلفی با عناوین تأثیر مثبت، تأثیر قطعی، تأثیر معدل کل یا تأثیر دروس امتحان نهایی برای دبیرستان و پیش دانشگاهی صورت گرفته است.

مثلا اگر شما فارغ‌التحصیل رشته انسانی باشید که قصد شرکت در کنکور تجربی یا ریاضی را داشته باشد، میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای شما بین حدود 9 تا 12 درصد در هر زیر گروه است و نتیجه کنکورتان بر نمره نهایی تأثیر بیشتری می‌گذارد.

برای آگاهی از میزان تأثیر دقیق و جزئیات بیشتر در مورد میزان تأثیر سوابق تحصیلی هر گروه آزمایشی در کنکور، مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور الزامی است. مطلب زیر به بررسی دقیق نحوه تأثیر سوابق تحصیلی بر کنکور می‌پردازد.

قوانین جدید برای کنکور 1402

شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه جلسه 843 مورخ 15 تیر 1400، قانون حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و برگزاری کنکور در دو بخش و به شکل تشریحی و مفهومی در سال را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه که از سال 1402 قطعا اجرا خواهد شد، امتحان کنکور برای دروس تخصصی 2 بار در سال برگزار می‎‌شود و سهم سوابق تحصیلی (فقط دروس عمومی) 60 درصد و سهم کنکورِ دروس تخصصی 40 درصد خواهد بود.

تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری در گذر زمان

یکی از مسائل جدایی‌ناپذیر کنکور سراسری در تمام سال‌ها این بوده است که آیا مجاز به انتخاب رشته شده‌ایم، در انتخاب رشته چند انتخاب داریم و پذیرش دانشگاه‌ها به چه صورت است.

با توجه به کمبود رشته و دانشگاه و ظرفیت پذیرش دانشجو در سال‌های قدیم، طبیعتا تعداد انتخاب رشته در سال‌های اولیه برگزاری کنکور کمتر بوده است.

اعلام نتایج کنکور سال 1375 ار طریق روزنامه‌ها انجام می‌شد؛ کنکوری که تعداد انتخاب رشته داوطلبان مجاز آن 100 انتخاب بود.

سال 1348 اولین کنکور در حالی برگزار شد که داوطلبان هم‌زمان با برگزاری کنکور، انتخاب رشته نیز انجام دادند و 5 اولویت خود را مشخص کردند.

کنکور سراسری سال 1357 که در سال‌های انقلاب برگزار می‌شد، اولین کنکوری بود که انتخاب رشته آن پس از اعلام نتایج اولیه انجام شد.

تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری در سال‌های برگزاری آن در نمودار زیر مشخص شده است:

در این نمودار تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری از سال 1348 تا 1400 مشخص شده است.

تعداد انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون سراسری سال 1400 نیز 150 انتخاب بود. در ادامه مطلب می‌خواهیم به این بپردازیم که چگونه این 150 انتخاب را پر کنیم و مجاز به انتخاب چند رشته هستیم و چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم.

در کنکور چند رشته میتوان انتخاب کرد

برای انتخاب رشته کنکور سراسری، محدودیتی برای انتخاب رشته وجود ندارد و تعداد انتخاب رشته از همه زیر گروه‌ها، با توجه به علاقه داوطلب می‌تواند متغیر باشد.

کارنامه اولیه آزمون سراسری که در آن رتبه هر فرد و نمرات خام دروس امتحانی مشخص شده است.

یک نکته مهم: لطفا در فرایند انتخاب رشته، حتما به زیر گروه و رتبه در زیر گروه کارنامه اولیه خود دقت کنید.

دقت به نکته بالا از این جهت حائز اهمیت است که هر گروه آزمایشی در کنکور، از چند زیر گروه تشکیل شده است. عکس فوق، قسمتی از نتایج اعمال داوطبی از رشته تجربی است که همان طور که مشاهده می‌کنید در زیر گروه چهار، رتبه بهتری نسبت به سایر زیر گروه‌ها کسب کرده است. پس شانس قبولی او در رشته‌های مورد پذیرش در این زیر گروه بیشتر است.

معرفی رشته‌ها و زیر گروه‌ها

یکی از ملزومات اولیه برای یک انتخاب رشته موفق، آشنایی با رشته‌های دانشگاهی و زیر گروه‌ها است. اما چرا رشته‌ها را در چند زیر گروه دسته‌بندی کرده‌اند؟

منابع اختصاصی در هر گروه آزمایشی کنکور مشخص است. اما میزان ضریب هر درس تخصصی بر رشته‌های مختلف دانشگاهی متفاوت است. با توجه به اهمیت دروس تخصصی در رشته‌های دانشگاهی، آنها را در چند زیر گروه با ضرایب مختلف دسته‌بندی کرده‌اند.

مثلا رشته‌های نقاشی، طراحی لباس و آهنگسازی از گروه آزمایشی هنر را در نظر بگیرید. ضریب درس خلاقیت تصویری و تجسمی برای رشته‌های طراحی لباس و نقاشی که از زیر گروه 1 گروه آزمایشی هنر می‌باشند، چهار است؛ درحالی که ضریب این درس برای رشته آهنگسازی، یک است. درس خلاقیت موسیقی برای این زیر گروه‌ها شرایط عکس دارد. این درس برای رشته‌های زیر گروه 5 مثل رشته آهنگسازی ضریب چهار و برای رشته‌های زیر گروه 1 مثل طراحی لباس و نقاشی و … ضریب یک دارد.

ضریب دروس عمومی در همه زیر گروه‌های آزمایشی یکسان است و به یک اندازه در هر کنکور مؤثر است.

نام درسضریبنام درسضریب
زبان و ادبیات فارسی4زبان عربی2
فرهنگ و معارف اسلامی3زبان خارجه2

دروس تخصصی از اهمیت بیشتری در کنکور برخوردار هستند به طوری که اهمیت هر درس تخصصی 3 برابر دروس عمومی است. برای اینکه ضریب دروس تخصصی را بدانید باید ضریب گفته شده توسط سازمان سنجش را در 3 ضرب کنید.

شما می‌توانید پیش از شرکت در کنکور سراسری، با دانستن ضرایب دروس مختلف در هر زیر گروه و آشنایی با رشته‌ها و زیر گروه‌ها، برای قبولی در رشته مورد علاقه خود برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه ضمن بیان ضریب دروس تخصصی در هر زیر گروه، مشخص می‌کنیم که از هر گروه آزمایشی در کنکور چند رشته میتوان انتخاب کرد

در کنکور ریاضی فیزیک چند رشته میتوان انتخاب کرد

تعداد انتخاب رشته های گروه علوم ریاضی 156 رشته است که در سه زیر گروه تقسیم شده است.

کنکور گروه علوم ریاضی به دلیل اقبالی که به رشته‌های مهندسی بین داوطلبان کنکور وجود دارد، از قدیم مورد توجه بوده است. گروه علوم ریاضی از 3 زیر گروه تشکیل شده است و ضرایب دروس تخصصی در این کنکور به شرح زیر است:

زیر گروهریاضیفیزیکشیمی
یک432
دو433
سه323

156 رشته گروه ریاضی در 3 زیر گروه قرار گرفته‌اند. پذیرش برخی از این رشته‌ها صرفا با سوابق تحصیلی است. مطلب زیر به معرفی رشته‌های دانشگاهی گروه ریاضی می‌پردازد.

در کنکور تجربی چند رشته میتوان انتخاب کرد

رشته علوم تجربی در کنکور از 5 زیر گروه و 155 رشته دانشگاهی تشکیل شده است.

پرطرفدارترین گروه آزمایشی کنکور که هر ساله نیمی از داوطلبان کنکور سراسری را در خود جای می‌دهد؛ مسیر پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و … است. گروه علوم تجربی از 5 زیر گروه تشکیل شده و ضرایب دروس تخصصی در این کنکور به شرح زیر است:

زیر گروهزمین‌شناسیریاضیزیست‌شناسیفیزیکشیمی
یک02423
دو13424
سه43222
چهار14232
پنج13222

داوطلبان کنکور تجربی، 155 رشته برای انتخاب دارند. البته پذیرش در برخی از رشته‌های گروه تجربی، بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود. مطلب زیر به معرفی کامل رشته‌های کنکور تجربی و زیر گروه‌های آن می‌پردازد.

در کنکور انسانی چند رشته میتوان انتخاب کرد

تعداد انتخاب رشته گروه علوم انسانی 113 رشته دانشگاهی هست که این رشته‌ها بر حسب اهمیت دروس در 5 زیر گروه تقسیم شده‌ است.

کنکور انسانی که رشته‌های پرطرفدار مدیریت، روانشناسی، حقوق و حسابداری را در خود جای داده است، از گروه‌های آزمایشی اصلی کنکور به حساب می‌آید. ضرایب دروس تخصصی در 5 زیر گروه کنکور انسانی به شرح زیر است:

زیر گروهریاضیاقتصادزبان و ادبیات فارسیزبان عربیتاریخ و جغرافیاعلوم اجتماعیفلسفه و منطقروانشناسی
یک21441131
دو42211312
سه43211211
چهار32213223
پنج32211323

گروه علوم انسانی از 113 رشته تشکیل شده که با توجه به اهمیت دروس تخصصی، در 5 زیر گروه تقسیم شده‌اند. مطلب زیر به معرفی بهترین رشته‌های دانشگاهی گروه علوم انسانی و بازار شغلی آنها پرداخته است.

در کنکور زبان چند تا رشته میشه انتخاب کرد

تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری برای داوطلبان کنکور زبان خارجی 17 رشته است که در 4 زیر گروه قرار دارد.

کنکور زبان یکی از گروه‌های شناور کنکور سراسری است. یعنی هرکدام از داوطلبان گروه‌های اصلی کنکور (ریاضی، تجربی و انسانی) می‌توانند علاوه بر شرکت در گروه آزمایشی خود، در کنکور رشته‌های شناور نیز شرکت کنند.

علاقه‌مندان به تحصیلات دانشگاهی در گروه زبان‌های خارجی، می‌توانند از میان 17 رشته دانشگاهی زبان‌های خارجی که مطابق شکل در 4 زیر گروه قرار گرفته‌اند، انتخاب رشته کنند. ضرایب دروس عمومی و تخصصی در کنکور زبان‌های خارجی به شرح زیر است:

زیر گروهزبان و ادبیات فارسیزبان عربیفرهنگ و معارف اسلامیزبان خارجهزبان تخصصی
انگلیسی
زبان تخصصی
آلمانی
زبان تخصصی
فرانسه
یک4232400
دو4232040
سه4232004
چهار4234000

زبان تخصصی انگلیسی برای متقاضیان رشته‌های زبان انگلیسی در زیر گروه 1 کنکور، ضریب 4 دارد. همچنین در زیر گروه 2 و 3 که رشته‌های مربوط به زبان‌های آلمانی و فرانسه قرار دارد، ضریب زبان آلمانی و فرانسوی 4 است. زیر گروه 4 کنکور زبان، متعلق به سایر زبان‌ها است. اگر مایل هستید در مورد رشته‌های دانشگاهی کنکور زبان بیشتر بدانید، مطلب زیر را بخوانید.

در کنکور هنر چند تا رشته میشه انتخاب کرد

39 رشته برای داوطلبان گروه هنر در کنکور وجود دارد که در 5 زیرگروه قرار گرفته‌اند.

اگر به بازیگری و کارگردانی و یا سایر رشته‌های هنری علاقه دارید، یا از دروس ریاضی متنفر هستید و به دنبال تحصیل در رشته‌ای هستید که ریاضی داخلش نباشه، کنکور گروه هنر پیش روی شماست.

داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور هنر می‌توانند با اطلاع از ضرایب دروس تخصصی این رشته در کنکور، برنامه‌ریزی مناسبی برای موفقیت در کنکور هنر داشته باشند.

زیر گروهدرک عمومی هنردرک عمومی
ریاضی فیزیک
ترسیم فنیخلاقیت تصویری
و تجسمی
خلاقیت نمایشیخلاقیت موسیقیخواص مواد
یک4114111
دو3324111
سه3122111
چهار3112411
پنج3111141

کنکور هنر که یکی دیگر از گروه‌های شناور کنکور سراسری است، 39 رشته دانشگاهی در 5 زیر گروه برای انتخاب رشته دارد. مطلب زیر اطلاعات بیشتری در مورد رشته‌های دانشگاهی گروه هنر در اختیارتان قرار می‌دهد.

در دانشگاه آزاد چند رشته میتوان انتخاب کرد ؟

لیست رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد که تعداد انتخاب رشته در آن 100 رشته محل است.

از سال 1392 کنکور دانشگاه آزاد اسلامی برگزار نشد و پذیرش دانشجو در این دانشگاه بر اساس رتبه کشوری کنکور سراسری انجام شد. در حال حاضر و طی تصمیمات سازمان سنجش و مرکز پذیرش دانشگاه آزاد، پذیرش دانشجوی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد، در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته نیز انجام می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از 85 درصد از رشته محل‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد، بدون آزمون پذیرش می‌شود، اگر می‌خواهید در این دانشگاه ادامه تحصیل دهید، پیش از شرکت در کنکور، نگاهی به سایت دانشگاه آزاد بیاندازید. تحصیل در دانشگاه آزاد همراه با پرداخت شهریه است.

اگر می‌خواهید با فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد آشنا شوید و بدانید که در پذیرش با آزمون دانشگاه آزاد، برای انتخاب رشته چند انتخاب داریم و اولویت‌ها به چه صورت است، آخرین دفترچه انتخاب رشته گروه‌های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد راهنمای خوبی برای شما است.

یک انتخاب رشته موفق

یک انتخاب رشته موفق، انتخابی است که آگاهانه و اصولی باشد و برای انتخاب رشته تحقیق کنیم.

در مورد کنکور سراسری و انتخاب رشته و تاریخچه آن‌ها صحبت کردیم. اما آنچه که اهمیت دارد، یک انتخاب رشته موفق است؛ چرا که این مرحله از زندگی و این انتخاب، تأثیر زیادی بر آینده داوطلبان دارد.

انتخاب رشته یکی از مراحل مهم و سرنوشت‌ساز زندگی است که یک خطای کوچک در انجام آن می‌تواند تبعاتی داشته باشد که جبران آن هزینه‌های سنگینی دربردارد.

اهمیت انتخاب رشته برای داوطلبان و نگرانی خانواده‌ها، فضایی برای سودجویان نیز بر پا کرده است که با حرف و وعده‌های قلابی برای انجام یک انتخاب رشته، مبالغ هنگفتی دریافت کنند.

آیا می‌دانید در کنکور سراسری امسال، هزینه مشاوره برای انتخاب رشته از 180 هزار تومان بوده تا 60 میلیون تومان!😳

یک انتخاب رشته موفق، انتخاب رشته‌ای است که در آن 2 مورد رعایت شود:

  1. انتخاب رشته آگاهانه باشد.
  2. اصول و تکنیک‌های انتخاب رشته رعایت شود.

به شما تضمین می‌دهم که نیاز به پرداخت هزینه مشاوره نیست😄 اگر فقط همین 2 نکته مهم و اساسی را در انتخاب رشته خود رعایت کنید!

انتخاب رشته آگاهانه

باید بدانید که دقیقا چه می‌خواهید. چرا می‌خواهید و هدفتان برای آینده چیست. لازمه رسیدن به این مرحله، خودشناسی است.

در اینترنت برای شناخت علاقه شما و به قول ژاپنی‌ها ایکیگای شما، تست زیاد است. اما یکی از معتبرترین آن‌ها، تست شخصیت مایرز بریگز است.

اما این قطعا کافی نیست! اگر می‌خواهید استعدادتان را کشف کنید، باید زمان بگذارید. با والدین، دوست، آشنا، فامیل (ترجیحا متخصص) مشورت کنید.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، گنجینه‌هایی هستند که بیش از همه در محیط و فضای رشته‌های دانشگاهی قرار دارند و منابع به‌روز و جدیدتری هستند.

یک انتخاب رشته موفق و آگاهانه، انتخاب رشته‌ای است که همراه با شناخت دقیق علاقه، مهارت و البته نیاز بازار باشد.

در اینجا مطلبی قرار می‌دهم که در آن مهندس امین آرامش ضمن بیان تجربیاتش در مسیر انتخاب رشته، از اهمیت این سه فاکتور مهم در انتخاب شغل سخن می‌گوید.

انتخاب رشته اصولی

با مطالعه پیش نویس انتخاب رشته می‌فهمیم که چند تا انتخاب رشته داریم

برای یک انتخاب رشته موفق، لازم است که با اصول انتخاب رشته آشنا باشید. اولین شرط لازم برای رسیدن به این آگاهی، مطالعه دقیق راهنمای انتخاب رشته و آشنایی با تعاریف مهم آن است.

یکی از عوامل موثر بر انتخاب رشته کنکور، این است که با تغییرات کنکور سراسری، انواع پذیرش، دوره‌ها، سهمیه‌ها، ظرفیت دانشگاه‌ها، شهریه و … آشنا باشید و انتخاب رشته کنید.

مثلا باید بدانید که رشته پرستاری رشته‌ای بومی است. یعنی اگر ظرفیت پذیرش آن 100 نفر باشد 80 نفر را از بومی همان استان و فقط 20 نفر از خارج استان پذیرش می‌شود. این یعنی در صورتی که رتبه خوبی در آزمون نداشته باشید، شرایط پذیرش در این رشته برای شما سخت‌تر از داوطلب بومی آن استان است. باور کنید مطالعه این موارد زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

فراموش نکنید که خیلی مهم است که از هر 150 فرصتتان در انتخاب رشته کنکور سراسری و 100 فرصت انتخاب رشته دانشگاه آزاد استفاده کنید (البته اگر متقاضی انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم هستید).

در اینجا کامل‌ترین مطالبی که در مورد انتخاب رشته و نحوه اولویت‌بندی انتخاب‌ها و هر آنچه برای یک انتخاب رشته اصولی و تکنیکی لازم است، برایتان قرار می‌دهم.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با کنکور سراسری، انتخاب رشته و تاریخچه آن‌ها آشنا کردیم.

گفتیم که در کنکور چند رشته میتوان انتخاب کرد و راهکارهایی ارائه کردیم که با یک انتخاب صحیح به سلامت از چندراهی انتخاب رشته گذر کنید.

اگر همچنان در مورد انتخاب رشته سؤالی در ذهنتان باقی مانده، سازمان سنجش در ویژه‌نامه‌ای که مردادماه 1400 منتشر کرده، توضیحات کاملی درباره انتخاب رشته آگاهانه، ویژگی‌های مشاور خوب، اشتباهات رایج در انتخاب رشته و … بیان کرده که خواندن آن برای داوطلبان و خانواده‌هایشان مفید است.

در پایان اعلام می‌کنم که کنکور پایان مسیر زندگی نیست. از کنکور و انتخاب رشته برای خودتان هیولا درست نکنید.

توصیه می‌کنم داستان علی سخاوتی رتبه تک رقمی کنکور را بخوانید. او که در دهه 70 در دانشگاه شریف، کامپیوتر خوانده، تجربیات جالبی را از مسیر زندگی خود برای شما بیان می‌کند.

برخی از سؤالات شما:

🔴 در کنکور سراسری برای انتخاب رشته چند انتخاب داریم ؟

تعداد انتخاب رشته کنکور سراسری حداکثر 150 رشته محل است که باید از بین رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی، انتخاب رشته کنیم.

🔴 برای پذیرش در دانشگاه آزاد، مجاز به انتخاب چند رشته هستیم ؟

تعداد انتخاب رشته پذیرش با آزمون دانشگاه آزاد حداکثر 100 رشته محل است.
متقاضیان پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد نیز مجاز به انتخاب حداکثر 20 رشته محل می‌باشند.

🔴 داوطلبان هر یک از گروه‌های آزمایشی در انتخاب رشته، چند رشته برای انتخاب دارند؟

متقاضیان گروه ‌های اصلی کنکور (ریاضی، تجربی و انسانی) به ترتیب 155، 156 و 113 رشته دانشگاهی و گروه‌های شناور کنکور سراسری (زبان و هنر) به ترتیب 17 و 39 رشته دانشگاهی برای انتخاب دارند.

مطالب مرتبط

یکی از مراحل مهم انتخاب رشته، شناخت علاقه و استعداد از طریق تست‌های هوش و شخصیت‌شناسی است. در این مطلب در مورد انواع تست هوش و انتخاب بهترین آن‌ها برای انتخاب رشته تحصیلی صحبت شده است.

اگر می‌خواهید در 5 دقیقه هدف زندگیتان را پیدا کنید و بفهمید که چطور می‌توانید خوش‌شانس‌تر باشید، آقای آدام لایپزیگ با پرسیدن 5 سؤال در این مسیر کمک فوق‌العاده‌ای به شما می‌کند.

انتخاب رشته پر از شک‌ها و تردیدهاست. نگران نباشید. پس از اتمام فرایند انتخاب رشته، زمان محدودی برای ویرایش اطلاعات و انتخاب‌هایتان دارید. در این مطلب اطلاعات کاملی برای ویرایش و تغییر اولویت در انتخاب رشته بیان شده است.

ما در کارنکن با آدم‌هایی روبرو شدیم که زندگیشان پر از انتخاب‌های گوناگون بوده. آن‌ها هم شاید در انتخاب رشته یا انتخاب شغل یا … مسیر اشتباهی را رفته باشند اما ناامید نشده و با تلاش و همت و پشتکار، راه زندگی خود را شناخته و به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. شاید شنیدن داستان زندگی آن‌ها برای شما راهگشا باشد.

خیلی ممنونم که تا به اینجا همراه من بودید.
حالا نوبت شماست. از تجربیات خود بنویسید😊
آیا در کنکور سراسری شرکت کردید؟ انتخاب رشته چطور انجام دادید؟
از چه تعداد انتخاب رشته استفاده کردید. اولویت چندم قبول شدید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.