دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

واقعیت هایی در مورد خلبانی برای خانم‌ها

حقوق خلبان زن در ایران
2.5/5 - (10 امتیاز)

در صنعت هواپیمایی که اساسا مرد محور می‌باشد، یک زن چگونه می‌تواند خلبان شود؟ با استناد به یک آمار معتبر برگرفته از اتحادیه بین المللی خلبانان شرکت‌های هواپیمایی از میان 13762 خلبان ، تعداد خلبان زن 626 نفر می‌باشد. با این شرایط آیا رشته خلبانی برای خانم‌ها مناسب است؟

آما‌رها نشان می‌دهند تعداد خلبان‌های مرد بیشتر از زنهاست. برای مثال در آمریکای شمالی، تنها 5 درصد کل خلبانان زن هستند. این درحالی است که در مشاغل نوعی دیگر نظیر جراحی یا فیزیوتراپی حدود 40 درصد شاغلان این رشته را زن‌ها تشکیل می‌دهند.

در ادامه بیشتر در مورد شرایط رشته خلبانی برای خانم‌ها و اینکه چگونه یک خانم می‌تواند خلبان شود صحبت خواهیم کرد.

رشته خلبانی برای خانم ها

در مورد تحصیل در رشته خلبانی برای خانم‌ها می‌توان گفت که هیچ تفاوت خاصی در نحوه خلبان شدن یک مرد با نحوه خلبان شدن یک زن وجود ندارد. بنابراین در صورتی که یک زن بخواهد خلبان شود ، باید مسیری کاملا مشابه مردان را طی کند و شرط خاصی برای او وجود نخواهد داشت. بنابراین اولین قدم در خلبان شدن این است که به یک مدرسه خلبانی بروید و فرم ثبت نام اولیه را پر کند. در زیر آدرس و مشخصات چند مدرسه خلبانی آورده شده است :

1- مدرسه خلبانی آرتا کیش واقع در اکباتان

2-مرکز آموزش خلبانی معراج واقع در اکباتان

3- مرکز آموزش هوانوردی پارسیس واقع در بلوار آیت اله کاشانی

تست پزشکی خلبانی:

معمولا اولین قدم برای خلبانی تست پزشکی می‌باشد که بعد از ثبت نام اولیه، از طرف مرکز آموزش خلبانی به یک مرکز پزشکی معرفی می‌شوید و آزمایشات پزشکی را انجام می‌دهید. که معمولا شامل موارد زیر است :

نوار قلب، نوار مغز، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آزمایش خون و ادرار ، و …

از میان موارد فوق ذکر چند نکته مهم است. برای مثال در صورت ضعف بینایی شما نمره عینک شما نباید بیشتر از 2 باشد . یک چکاب کلی بدنی نیز وجود دارد که در آن وضعیت قد، وزن و وضعیت اندام‌های حرکتی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود مواردی که غیرنرمال و خاص باشد به پزشک معتمد سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می‌شوید و نظر نهایی بعد از بررسی این قسمت اعلام خواهد شد. ولی به طور کلی اگر بیماری خاصی ندارید و قد و وزن‌تان در حد متوسط جامعه می‌باشد، نگران تست‌ها و آزمایشات پزشکی مربوطه نباشید.

رشته خلبانی برای خانم ها در ایران

هزینه آموزش خلبانی چقدر است؟

در سال 99 تحصیل در رشته خلبانی حداقل 300 ملیون تومان هزینه دارد.این عدد در ابتدای شروع دوره محاسبه میگردد و معمولا با توجه به نرخ تورم موجود در ایران در پایان دوره هزینه تمام شده دوره بیشتر از این عدد می‌باشد.

به دلیل نوسان داشتن هزینه آموزش خلبانی بسیار مهم است که دوره آموزش خلبانی را هر چه زودتر طی کنید . برای مثال اگر امروز هزینه پرواز به ازای هر ساعت، یک ملیون تومان باشد ، ممکن است تاسال آینده این عدد به یک ملیون ونیم و حتی تا دو ملیون در ساعت هم برسد.

بنابراین مهم است که اصطلاحا دم دستتان پول زیادی داشته باشید و ساعت پرواز بخرید و زودتر دوره را به اتمام برسانید . به اتمام رساندن دوره وابستگی زیادی به انجام دادن تعداد ساعات پروازی شما می‌باشد . بنابراین مهم است که پول کافی برای تامین هزینه‌های پرواز را داشته باشید.

شرایط رشته خلبانی برای خانم ها

بازار کار خلبانی مسافر‌بری برای زنان:

واقیعت این است که مدیران شرکت‌های هواپیمایی در بکارگیری پرسنل خلبان ، مردان را نسبت به زنان در اولویت قرار می‌دهند. شرح مفصل دلایل این موضوع خارج از اهداف این مقاله است . اما در یک توضیح مختصر می‌توان گفت کار خلبان تنها درون کابین خلبان نیست.

برای مثال این احتمال وجود دارد که خلبان در شهر دیگری که هواپیما فرود می‌آید و پرسنل فنی نیز حضور ندارند، خود مجبور باشد که به پای هواپیما بیاید و موارد فنی را مورد بررسی قرار دهد و این گونه موارد ممکن است در شرایط مختلف جوی (گرما – سرما – بارندگی و …) رخ دهد . بنابراین در چنین شرایطی خلبان مرد نسبت به یک خلبان زن که از توان بدنی بالاتری برخوردار است و می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد. این موضوع در رشته خلبانی برای خانم‌ها در ایران نیز صادق است.

همچنین چک‌های قبل از پرواز توسط خلبان صورت می‌گیرد. چک قبل از پرواز یا (Preflight Check) به مجموعه بازدید‌هایی گفته می‌شود که خلبان قبل از پرواز از قسمت‌های بیرونی بدنه هواپیما انجام می‌دهد و وضعیت چرخ‌ها، بدنه، تایر‌ها و انواع ابزارآلات و سیستم‌های نصب شده بر روی بال و بدنه هواپیما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حقوق خلبان زن در ایران
یک خلبان در حال انجام چک قبل از پرواز

در هر صورت نباید چشم خود را به روی واقعیت‌های بازار رشته خلبانی ببندید و باید بدانید که همانطور که برای مثال در شغل‌های خاصی، خانم‌ها بازار کار بهتری دارند، در رشته خلبانی مسافربری کارفرمایان ترجیح بیشتری بر بکارگیری خلبان مرد دارند.

زود قضاوت نکنید!!!

تنها بر اساس عکس‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی قضاوت نکنید.

بر اساس آنچه در شبکه‌های مجازی وتبلیغات مدارس آموزش خلبانی صورت می‌گیرد، یک خلبان عبارت است از یک فرد خوشتیپی که راننده شخصی او را از درب منزل به پای هواپیما میرساند. سپس پرواز به خوبی و خوشی انجام می‌شود و در آخر ماه هم حقوق بالایی نصیب آنان می‌شود. زوایای پنهانی نیز در این شغل وجود دارد. قبل از اینکه بخواهید برای این رشته اقدام کنید، توصیه می‌کنیم روی دو مورد زیر تامل بیشتری داشته باشید:

1- هزینه‌های بسیار بالای این رشته : هزینه این رشته نسبت به سایر رشته‌ها به طرز چشم گیری بالاست و این موضوع در در تصمیم گیری خود لحاظ کنید. هزینه ای که روز به روز در حال افزایش است وتضمینی هم برای اشتغال و بازگشت آن وجود ندارد.

2-بازار کار بسیار رقابتی و مرد محور: با توجه به اینکه نگارنده خود در صنعت هواپیمایی و یکی از شرکت‌های هواپیمایی مشغول به کار می‌باشد ، عملا صف انتظار و متقاضیان دارای مدرک خلبانی را دیده است. واقعیت این است که افراد دارای مدرک خلبانی زیادی هستند که نتوانسته اند وارد بازار کار این رشته شده و مشغول بکار شوند.

اگر بخواهید می شود:

ناگفته نماند که این طور هم نیست که همه‌ی د‌رب‌ها برای خلبان شدن بسته باشند و هیچ خانمی نتواند به آرزوی خلبانی خود برسد. جامعه همواره به خلبان نیاز داشته و خواهد داشت. بویژه برای خلبانان ماهر و باسواد و پر تلاش همیشه تقاضا و دعوت به کار وجود دارد. اما واقعیت این است که تعداد خلبانان دارای مدرک، زیاد هستند و این به معنای وجود رقابت شدید و در نتیجه شانس پذیرش پایین می‌باشد.

سخن آخر اینکه اگر آرزوی خلبان شدن را دارید، برای رسیدن به این آرزوی زیبا باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

104 دیدگاه برای “واقعیت هایی در مورد خلبانی برای خانم‌ها

  1. Hediyeh گفته:

    سلام من ی دخترم میخاستم خلبان بشم اما نمیدونم از کدوم راه بهتر هست اگه میشه کمک کنید با تشکر

  2. ☆Zeinab♡ گفته:

    سلام من یه دخترم و 15 سالمه کلاس نهم هستم و قدم 156 هست من میخواستم بدونم که 1تو سال نهم چه رشته ایی انتخاب کنم 2حتما باید رشته ریاضی انتخاب کنم 3 معدل تو این رشته مهمه 4 بورسیه چجوری من قبول بشم 5 مکان بورسیه کجاس 6 میشه شماره تلفن چند خلبان جنگده رو بدید
    7خلبان های جنگده هم همین کارا های خلبان های ساده رو میکنن یا نه کارهای اونا فرق داره؟

  3. Kiana گفته:

    سلام وقت بخیر من به دختر هستم ۱۷ سالمه و علاقه شدیدی به خلبانی دارم قدم ۱۷۰ هست گفتین که ایران ایر بورسیه میکنه و ازمون میگیره میشه بگید شرایطش چطور هست
    خسته نباشید سپاس

  4. هستی گفته:

    سلام و خسته نباشید من خیلی شدید به خلبانی علاقه دارم و میخواستم بدونم آیا از رشته ریاضی میشه خلبان شد ؟
    و از وقتی پیامی ک در راجب بازار کارش بود رو خوندم خیلی نا امید شدم

  5. ریحانه گفته:

    سلام ببخشید من امسال باید انتخاب رشته کنم و خیلی خلبانی رو دوست دارم ولی متاسفانه ریاضی من قوی نیست آیا بااین حال بازمیتونم تو رشته ی ریاضی تحصیل کنم؟

  6. D.m گفته:

    سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون ولی بسشتر موارد منفی رو بیان کردید من خلبانی رو دوس دارم ولی با خوندن این متن،یکم مسطرب شدم.من از عینک استفاده میکنم ولی درجه ضعیفی چشمام،زیر ۱ درصده.این موضوع می‌تونه مانعی برای رسیدن به شغل خلبانی باشد؟

  7. عاطفه آریامنش گفته:

    سلام من یک خانم 14ساله که خیلی به رشته خلبانی علاقه مند هستم وقتی در مورد این رشته حرف میزنم بقیه فکر می کنند سودای نوجوانی در سر می پرورانم .
    خواستم با کمک شما اطلاعات بیشتری کسب کنم.
    1-از سال نهم تحصیلی باید چه رشته بروم؟
    2-از کودکی دندان شیری که الکی هست و یکی دیگر هم که باید پر کنم مشکلی در تست پزشکی ندارد؟
    3-برای خلبانان جنگنده چه درآمدی می دهند؟
    4-باید در کدام دانشگاه یا دانشکده درس بخوانم؟
    5-کلاس های زبان را از کی شروع کنم؟
    منتظر پاسختون هستم
    تشکر

  8. هاجر گفته:

    ببخشید من یک سوال دارم.
    برای خلبان شدن به یک رشته خاص نیاز هست ؟درسته
    رشته ریاضی باشه فکر کنم

  9. هاجر گفته:

    سلام. خیلی ممنونم به خاطراطلاعات خوبی که دادین.اما واقعا چطوری میتونیم این همه پول رو بپردازیم؟

  10. ریحانه گفته:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم من شماره ی چشمم بالای ۲ هستش اگر با عمل چشم شماره چشمام درست بشه اینطور برای خلبانی ممکنه.و اینکه درباره دندان ها هم اگر میشه توضیح دهید که نباید دندان ها پر یا …… شده باشد؟؟

  11. نگار گفته:

    سلام من دختر ۱۷ ساله ام و انشاالله از سال دیگه کلاس های خلبانی رو شروع کنم ولی تنها مشکل من قدمه من قدم ۱۶۰ است آیا ممکن است در ایرلاینی استخدام بشم؟؟ یا باید حتمااا قدم ۱۶۵ باشد برای استخدام در ایرلاین؟

  12. Yeganeh گفته:

    کاش یکم هزینه هاش پایین تر بود عالی میشد
    واقعا عاشق رشته خلبانی ام و امیدوارم به آرزوم برسم

  13. Helen گفته:

    سلام خسته نباشین
    ببخشین من چنتا سوال داشتم که
    1 تو بیشتر متن ها اشاره کرده که این کار تعطیلای نداره و وقت مشخصی برای پرواز نداره؟برای خانم ها هم سخته
    2اگه رشته ات ریاضی باشه و کنکور بدی ترازت خوب باشه اونجاهم همین قدر هزینه پرداخت میشه؟اگه به طور ملی از رشته ریاضی انتخاب بشی
    3من هرجا مطالعه میکنم میگن که چشمات باید کتمراز25صدم باشه ولی چشمای من 1.25 هردو از یه مشاوره ای هم پرسیدم گفته از تست پزشکیرد میشی؟!!اینطوری راهی وجود نداره

  14. یاسمن گفته:

    سلام‌خسته‌نباشید.من‌یه‌دختر‌پانزده‌ساله‌و‌کلاس‌نهم‌هستم.به‌شغل‌خلبانی‌علاقه‌خاصی‌دارم.میشه‌رشته‌ای‌که‌برای‌شغل‌خلبانی‌هست‌رو‌برام‌معرفی‌کنید‌و‌شرایط‌قبولی‌در‌شغل‌‌خلبانی‌بهم‌بگید؟!
    ممنون‌میشم.

  15. کیانا کیهان گفته:

    سلام
    من ی دختر ۱۵ ساله ام و خیلی خیلی به خلبانی یا مهمانداری در هواپیما علاقه مندم …
    چند تا سوال داشتم:
    ۱: برای ورود در این زمینه باید چه رشته ای برم ؟
    ۲: دروس اصلی این رشته چیا هستند؟
    ۳: میزان هزینه تا مدرک نهایی چقدر میشه؟
    ۴: میزان کار و درآمد در آینده اون هم در ایران چطوریه؟
    از راه هنرستان میتونیم وارد این رشته بشیم؟

  16. کیانا کیهان گفته:

    سلام
    من ی دختر ۱۵ ساله ام و خیلی به خلبانی یا مهمانداری در هواپیما علاقه مندم برای ورود در این زمینه باید چه رشته ای برم ؟
    و آیا بازار کار خوبی در آینده داره و همچنین درآمد؟
    هزینه ی تحصیل در این رشته تا چه مدرک حدودا چقدر میشه؟

  17. مینو گفته:

    ببخشید اژانس های هواپیمایی قد بالای ۱۶۰ قبول دارن؟ اخه من شنیده بودم که باید ۱۶۵ به بالا باشه ولی الان امیدوار شدم.
    بعد این شرایط واسه کل اژانس ها یکسان هست؟

  18. mobina گفته:

    سلام خسته نباشید ، وقتتون بخیر.
    اگر کسی چشماش ضعیف باشه و عمل کنه و دیگه مشکلی نداشته باشه می‌تونه خلبان هواپیما ی مسافربری بشه.

  19. پردیس عباس زاده گفته:

    سلام به شما من دختر ۱۲ ساله ای هستم که دیوانه وار عاشق خلبانی هستم میخواستم ۱ درآمد این رشته رو بدونم ۲ من حدود ۶ دندون پر کرده دارم آیا میتونم ثبت نام کنم لازم به ذکر هست که بگم بقیه موارد رو دارا هستم ۳ آیا امکان تحصیل این رشته در دانشگاه های خارجی هست اگه هست ممنون میشم بهترینش رو معرفی کنید ۴هیچ راهی برای کم کردن هزینه نیست برای مثال باید چه اقدامی کرد تا بورسیه شد ۵ و حدودا باید از چه سنی اقدام به ثبت نام و … کنیم ؟

    • Amytis گفته:

      بهترین دانشگاه هوانوردی داخل روسیه هست
      بعد از اون فیلیپین بخاطر شرایط آب و هوایی
      و آفریقای جنوبی

    • Selin گفته:

      سلامعزیزم من در این زمینه و رشته های مختلف تحقیق زیادی کردم اولین اینکه حتی اگه شما تو ۱۷ سالگی دیپلم بگیرید باید تا ۱۸ سالگی صبر کنید در ایران بورسیه برای این رشته وجود نداره و بازار کار و کارفرمایان اقایون رو ترجیح میدن همچنین اینکه شما باید در زبان انگلیسی فول باشید مدرک ایلتس ترجیحا بهتره نکته دیگه اینکه قدتون خیلی مهمه بالای ۱۶۰ باشه و همینطور هم نمره چشم.

  20. مهدیه نجفی گفته:

    سلام
    من 13 سالمه و به رشته خلبانی خیلی خیلی علاقه دارم
    من باید رشته ریاضی فیزیک بخونم تا بتونم خلبان بشم؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام
      برای مشاوره در زمینه رشته های تحصیلی با بخش تماس با ما این سایت تماس حاصل فرمایید.
      اگر سوال خاصی در زمینه تحصیل هواپیمایی دارید، همین جا کامنت بذارید بنده جوابگو خواهم بود.
      با تشکر

  21. melin گفته:

    سلام و خسته نباشید.
    من تحقیق کردم واسه هنرستان رشته هوانوردی هست و کنکور هم نداره میخواستم بدونم از این رشته میتونیم خلبان بشیم یا نه ؟!

  22. Aramesh گفته:

    سلام من دختری هستم که میخوام در آینده خلبان بشم ولی انگار بازهم برای دختران و بانوان این رشته زیاد خوب نیست با توجه به فرق بین دختر و پسر پس تکلیف ما دخترا چی میشه؟؟؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و درود.
      شما اگر واقعا به خلبانی علاقه دارید ، با تلاش و پشتکار زیاد حتما خواهید توانست به اهدافتون برسید.
      توی متن واقعیت ها بیان شده و چیزی گفته نشده که خانم ها نمیتوانند خلبان شوند.
      موفق باشید.

  23. . گفته:

    سلام
    خانم ها هم میتونن برای رشته‌ی خلبانی وارد دانشگاه بشن یا باید توی آموزشگاه ها آموزش ببینن؟

  24. ملیکا گفته:

    سلام خسته نباشید… برای خانوم ها که نمیتونند از طریق دانشگاه در این رشته تحصیل کنن پس ینی نمی‌خواد کنکور بدن؟
    همون دیپلم ریاضی کافیه؟
    و فقط و فقط آزاد امکانش هست؟
    هیچ دانشگاهی وجود ندارع؟
    خیلی ممنون که جواب میدین

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و درود بر شما.
      این رشته کنکور نداره. بعد از دیپلم می تونید وارد این رشته بشید. تحصیل توی این رشته به صورت آزاد هست مگر اینکه شرکتی مثل ایران ایر برنامه جذب از طریق بورسیه و آزمون داشته باشه که در صورتی قبولی شما تعهد میدید بعد از اتمام تحصیل برای اون شرکت پرواز کنید. دانشگاه خاصی برای این رشته وجود نداره.
      موفق باشید

      • ملیکا گفته:

        سلام و خسته نباشید، ببخشید یعنی اگر به این دسته از آموزشگاه ها که بورسیه کار دارند بریم، بعدش کارمون تضمین شده هست؟برای خانم ها چطور؟

      • فاط گفته:

        سلام خسته نباشید
        توی مطلب دیگه گفته بودی چند تا دانشگاه الزامیه برای این رشته ! چطور تحیل در دانشگاه برای این رشته نیست؟ یا در دانشگاه فقط برای خانوما نیست ؟

  25. Ava گفته:

    سلام وعرض ادب،،انصافاخیلی خوب هم تعریف کردین هم مسیررورشن ترکردیدبرای ما،،،استانداردقدبرای بانوان۱۶هستش،من با۱۵۵سانت قد میتونم شرکت کنم؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و درود.
      خوشحالم که از مطلب خوشتون اومده. حد اقل قد برای خلبانی 160 هست. ولی به نظرم با آموزشگاه های خلبانی تماس بگیرید و این موضوع رو بیان کنید …. ممکنه بتونید برای خلبانی هواپیمای سبک تحصیل کنید.
      موفق باشید.

  26. فاطمه گفته:

    با سلام.
    من یه دخترم و خیلی دوس دارم خلبان بشم.از وقتی رشتمو ریاضی فیزیک زدم خیلی علاقه مند شدم.الان با این تفاصیر یکم برام مبهمه چون هم هزینه های تحصیل خیلی بالاس و هم اینکه میگین بازار کار خوبی نداره الان واقعا نمی دونم

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام. علاقه توی تصمیم گیری خیلی مهمه. اما واقعیت رو نباید نادیده گرفت. به نظرم تا پایان دیپلم تون خوب فکر کنید و حتی با چنتا خلبان هم مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید.
      موفق باشید

  27. فاطمه گفته:

    سلام.
    من یه دختر هستم سال اول دبیرستان رشته ریاضی فیزیک و دوس دارم خلبان بشم اما قد من ۱۶۳ هست آیا با حداکثر قدی که وجود داره به مشکل بر میخورم؟
    و اینکه هزینه هاش چجوریه..
    ممنون میشم.

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام … با قد ۱۶۳ میتونید خلبان بشید اما برای استخدام در شرکت های مسافر بری با مشکل مواجه خواهید شد. اما ممکنه بتونید توی شرکت های دارای هواپیمای سبک ( مدرسه خلبانی یا …) مشغول به کار بشید.
      در مورد هزینه ها توی کامنت ها توضیح دادم.
      موفق باشید.

  28. دیبا گفته:

    سلام از چه سنی میتونیم اقدام کنیم مثلا منه 17 ساله میتونم ب صورت ازاد ت این رشته تحصیل کنم؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و وقت بخیر.
      سن قانونی تحصیل در این رشته ۱۸ سال تمام هست.
      اگر دیپلم تون رو گرفتید میتونید صبر کنید تا ۱۸ سال تون تموم بشه بعد برای این رشته اقدام کنید.
      موفق باشید.

  29. Rounia گفته:

    سلام وقت بخیر
    کل هزینه تحصیل چقدر میشه
    و اینکه چند سال طول میکشه تا فارع التحصیل شد
    و اینکه واقعا استخدام شدن برای خانم ها خیلی سخته؟؟ ینی میشه در مورد شرایط کاریش یکم بیشتر توضیح بدین؟ ممنون

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و وقت بخیر
      کل هزینه به تاریخ روز( مهر ماه ۹۹) حدود ۴۰۰ ملیون تومان میشه.
      حدود دوسال حداقل طول میکشه فارغ التحصیل بشید. بستگی به این داره که درس هاتون رو به موقع پاس کنید و پروازهاتون به موقع انجام بشه.
      به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط استخدام حتی برای آقایون هم سخت شده… چون تعداد پروازها کم شده.
      در مورد خانم ها هم توی متن توضیح دادم ،ترجیح کارفرمایان این رشته بیشتر آقایون هستند. ولی باز اینجا هم میگم که اگر به چیزی علاقه دارید با برنامه ریزی صحیح و اصولی حتما میتونید به اهداف مرتبط با علایق تون برسید.
      اما واقع بین باشیم. به دلیل کرونا اکثر کارها و تجارت ها به صورت آنلاین انجام میشه و تعداد سفر ها کم شده و در نتیجه تعداد پرواز ها فعلا کم شده و از استخدام خبری نیست و آینده این رشته معلوم نیست به کدوم سمت خواهد رفت.
      موفق باشید.

  30. سارا گفته:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من دانشجو هستم.امکان اینکه دوره ها رو در کنار دانشگاه پیش ببرم هست یا باید از دانشگاه انصراف بدم

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و وقت بخیر
      این امکان وجود داره که در کنار دروس دانشگاه ، رشته خلبانی رو هم بخونید. اما مسلما مشروط به اینه که بتونید برنامه ریزی زمانی داشته باشید.
      بنظر با وجود آنلاین شدن کلاس های آموزشی ، این کار چندان دور از دسترس نباشه.
      موفق باشید.

  31. Helen گفته:

    سلام من یه سوال داشتم
    اگه هر دو تا چشم 1.25ضعیف باشه از تست لغو میشیم دیگه نمیتونیم خلبان بشیم
    و ببخشین میشه ای دی اینیستا تون رو بدین

  32. Hasti گفته:

    سلام ببخشید چن تا سوال داشتم اول اینکه اصلا چرا باید ی خلبان دندان پر کرده نداشته باشه دوم اینکه شما خودتون خلبان هستید ؟؟؟
    و سوم هم اینکه حداقعل هزینه ای ک باید پرداخت بشه چقدره ؟؟؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام
      1- در هواپیما ممکنه تغییرات ارتفاع شدید بوجود بیاد و این خودش باعث ایجاد فشار در بدن می شود . و بعبارتی بدن باید مقاوم باشد. من نشنیدم که دندان پر کرده نباید داشته باشید. مگر اینکه برای خلبانی هواپیمای جنگنده که باز هم دلیلش همین تغییر فشار بدن هست و دندان پرکرده ممکنه در تغییر ارتفاع باعث ایجاد اختلال (درد) بشود.
      2- من خلبان نیستم .
      3- حد اقل هزینه منظورتون اگر کلاس زمینی هست 12 ملیون تومن. و اگر دریافت کارت pplو cpl حدود 200 ملیون تومن

        • شهرام مرادپور گفته:

          منظور کلاس های تئوری پرواز هست که توی کلاس برگزار میشه و نه در حین پرواز.

      • Setare گفته:

        سلام ببخشید من امسال کنکور تجربی دارم و علاقه شدیدی به خلبانی دارم تنها رسیدن به خلبان شدن همین مراجعه به مراکز آموزیشی هست و از سلامت جسمی و روحی سالمی برخوردار باشی و حداقل قد160 سانتی متر باشه و هزینه کافی داشته باشی ؟؟
        و میگن ک باید زبان رو هم فول باشی
        برای زبان خودشون کلاس هایی رو دارن ؟
        من خیلی گیجم و واقعا نمیدونم چیکار کنم یه راهنمایی کنین من رو ممنونتون میشم و از لحاظ هزینش تا گرفتن کل مدرک و یک خلبان شدن حدودا چقدر هزینه میبره ؟
        و آیا این همه سعی و تلاش کردن و رسیدن بهش آیا جایی مشغول ب کار میشه شد ؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و درود
      چرا که نه.
      ابتدا به آموزشگاه هایی که توی متن معرفی شده یه سری بزنید و تست پزشکی رو بدید و از این نظر مطمئن بشید.
      ولی قبل از تصمیم نهایی با یک خلبان صحبت کنید و در مورد آینده و چالش های این رشته مشورت کنید حتما.

  33. شکیلا گفته:

    سلام روز بخیر این هزینه ها وقتی در ازمون هم قبول میشید وجود داره؟ یعنی دانشکده دولتی یا ازاد داره؟

  34. سعید گفته:

    سلام روز بخیر. دخترم علاقه به این رشته داره. فقط بفرمایید که از طریق ازمون سراسری امکانش هست که توی این رشته وارد شد؟؟ که شاید هزینه تحصیل رو مدیریت کرد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

      • فاطمه گفته:

        ‌ینی هنوز هم دولتی نشده؟؟
        ولی هزینه های تحصیلش خیلی بالاس.من خودم خیلی علاقه دارم اما مشکل اینکه هزینش خیلی بالاس.

  35. روژین گفته:

    سلام.شرایط فیزیکی مثل قد بالای ۱۶۰ و نداشتن دندان پر کرده خیلی مهمه؟ینی اگر کسی این دو مشکل رو داشته باشه نمیتونه دوره ها رو ببینه؟

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام
      بله واقعا مهمه … ممکنه دوره های خلبانی رو با موافقت و رضایت خودتون بگذرونید اما برای استختدام مشکل خواهید داشت.

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام و درود
      ممکنه شما بتونید در این رشته تحصیل کنید . چون قراره پول پرداخت کنید و ممکنه به صورت غیر اخلاقی قوانین رو نادیده بگیرن و این مسئله رو بیان نکنند.
      اما برای استخدام و اشتغال مشکل خواهید داشت.

  36. Sara گفته:

    شما که فقط نقاط منفی این رشته رو گفتید من خودم خیلی به این رشته علاقه دارم ولی با این وضعیت خیلی خیلی ذهنم درگیر شد و ناامید شدم

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام
      من سعی کردم توی این نوشته همه جوانب رو در نظر بگیرم. به حقوق بالای خلبانی اشاره کرده که انصافا هم حقوق بالایی میگیرن. و از طرفی هم خودم توی شرکت هواپیمایی مشغول به کار هستم و دارم میبینم که خلبانها (چه مرد و چه زن )به این راحتی جذب و استخدام نمیشن. چون هم رقابت زیاده و هم حقوق این شغل بالا هست.
      از طرفی الان هم باز میگم که نا امید نباید شد و اگر واقعا دوس دارید این رشته رو حتما موفق خواهید شد. ولی گاهی رسیدن به چیزایی که دوس داریم هزینه های زیادی داره اما شدنیه.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.