در دانشگاه رشته مرمت آثار تاریخی بخوانیم یا مرمت بناهای تاریخی؟!

5/5 - (4 امتیاز)

اگه رشته مرمت بناهای تاریخی یا رشته مرمت آثار تاریخی را سرچ کردی و دنبال اطلاعات بیشتری از این دو رشته هستی، این مطلب برای شماست. شمایی که با آمدن رتبه­‌های کنکور، دغدغه انتخاب رشته برات جدی‌تر و مهم‌تر از قبل شده و الان باید بر اساس توانایی و علاقه­‌ات تصمیم بگیری.

گاهی انتخاب رشته، تصمیم سختیه. چون دقیقاً نمی‌دونیم در دانشگاه قراره با چی روبه‌­رو بشیم؟ چه درس‌­هایی بخونیم؟ آیا این درس‌­ها را دوست داریم یا نه؟ بازار کار رشته­‌مون چطوره؟ و هزارتا سوال دیگه که دونستنش به انتخاب درست‌تر ما کمک می‌کنه.

رشته مرمت بناهای تاریخی و رشته مرمت آثار تاریخی (که گاهی با عنوان رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی هم شناخته می‌شه) برای علاقه‌مندان حوزه مرمت، بسیار جذابه. اما این سوال را ایجاد می‌کنه که این دو رشته چه فرقی با هم دارن؟

در این مطلب به تفاوت این دو رشته پرداختم و شما بعد از خوندن آن، علاوه بر اینکه این دو رشته را می‌شناسید، می‌دونید که چه رتبه‌­ای برای قبولی نیاز دارن، کدوم دانشگاه‌­ها می­‌تونید قبول شید، قراره چه درس­‌هایی در دانشگاه بخونید، ادامه تحصیل در این رشته امکان‌پذیره یا نه و بازار کار این رشته­‌ها چطوره.

فهرست

از لیست زیر می‌تونید سوال خودتون را پیدا کنید و با کلیک کردن روی آن، به جواب سوال هدایت شید.

چرا مرمت آثار و بناهای تاریخی مهمه؟

خیلی از شهرهای مهم کشور ما، به آثار تاریخی­شون معروفن. مثل تخت جمشید شیراز، چهل­ستون اصفهان و مسجد کبود تبریز و غیره.

همه ما می‌دونیم یا حداقل زیاد شنیدیم که کشورمون پیشینه تاریخی غنی داره و تقریباً در همه شهرهای ما، آثار تاریخی از زمان قبل از اسلام تا همین 100 سال پیش، موجوده. اینجاست که حفظ، مرمت و بازسازی همه این آثار و بناهای تاریخی مهم می‌شه و دو رشته مرمت آثار تاریخی و رشته مرمت بناهای تاریخی به وجود میان.

تخت جمشید از آثار تاریخی کشور ایران که حفظ و احیای این بنا بسیار اهمیت دارد.

رشته مرمت بناهای تاریخی با رشته مرمت آثار تاریخی چه فرقی داره؟

با انجام حفاری‌­های جدید، هر سال هم کلی بنا و محوطه­‌های تاریخی به ما­ اضافه می‌­شه و هم اشیای تاریخی و فرهنگی‌مون متنوع‌تر می‌شن­. تفاوت این دو رشته دقیقاً از همین‌جا میاد.

رشته مرمت بناهای تاریخی، تمرکزش روی حفظ مکان‌­های تاریخیه. هدف این رشته، تربیت دانشجوهاییه که روی مطالعه، مرمت و احیای محوطه‌­ها و بافت­‌های تاریخی متخصص بشن. یکجورایی به معماری نزدیکه و از شاخه‌­های آن محسوب می‌­شه و تاکیدش روی خود بناست.

اما رشته مرمت آثار تاریخی، تمرکزش روی اشیا و آثار تاریخیه. در این رشته قراره دانشجوها بتونن مواد تشکیل‌دهنده، ارزش‌های پنهان، جزئیات تاریخی و هنری اشیای فرهنگی و تاریخی­ را تشخیص بدن. آنها می­‌تونن نسبت به احیا، مرمت و نگهداری علمی آثاری که در موزه‌­ها موجودن یا به صورت هنرهای وابسته در بناهای تاریخی وجود دارن، متخصص بشن.

مرمت آثار تاریخی

حالا که تفاوت این دو رشته را فهمیدیم، نوبت به انتخاب دانشگاه مطلوب ماست. دانشگاهی که هم خوب باشه، هم با توجه به رتبه ما، شانس قبولی داشته باشیم و هم در محدوده جغرافیایی مدنظرمون باشه تا خانواده ایرانی راضی بشه😁.

با این توضیح، بیائید دانشگاه‌­هایی که رشته مرمت آثار تاریخی دارن را با تعداد ظرفیت قبولی‌شون با همدیگه مرور کنیم.

1. در کدام دانشگاه­‌ها می‌­تونیم رشته مرمت آثار تاریخی بخونیم؟

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانههنر اسلامی تبریز24 نفر (فقط خانم)
روزانه هنر اصفهان30 نفر
شبانههنر اصفهان1 نفر
  • دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاهظرفیت
واحد اردبیل60 نفر

2. خانم‌­های خوش­‌شانس در رشته مرمت آثار تاریخی

به نظر می‌رسه رشته مرمت آثار تاریخی، خانم‌­ها را فرامی‌خونه😁. اگه کمی به عدد و رقم‌­های بالا دقت کنیم، از بین 55 نفر ظرفیت این رشته در دانشگاه­‌های سراسری کشور، 24 صندلی (یعنی تقریباً نیمی از ظرفیت) فقط و فقط برای خانم‌­هاست😊. نصفه باقی‌مونده صندلی‌­ها هم قراره در رقابت برابر بین خانم‌­ها و آقایون تقسیم ب­شه😎.

3. آیا بدون آزمون هم می‌شه رشته مرمت آثار تاریخی خوند؟

خوشبختانه جواب این سوال بله است😎. اگه حال و حوصله آزمون دادن ندارید، دانشگاه‌­هایی هستن که صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی شما را پذیرش می‌کنن. فقط اینجا باید در طول مدرسه دیگه درس را خونده باشید!

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانههنر اسلامی تبریز20 نفر(فقط آقا)
روزانه زابل35 نفر
شبانهزابل15 نفر
  • دانشگاه غیرانتفاعی
    • مقطع کاردانی- رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی
دانشگاهظرفیت
موسسه غیرانتفاعی ارم-شیراز100 نفر

اطلاعاتی که تا اینجا از دانشگاه­‌ها با همدیگه مرور کردیم، بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 تنظیم شدن. شما اگر دنبال اطلاعات بیشتری هستید، یا میخواید بدونید نوبت روزانه چیه؟ نوبت شبانه چیه؟ دانشگاه غیرانتفاعی چه فرقی با دولتی داره؟ یا غیره، می‌­تونید با کلیک روی دکمه زیر به این دفترچه دسترسی داشته باشید.

4. برای مرمت آثار تاریخی چه واحدهای درسی در دانشگاه می­‌گذرونیم؟

دونستن اینکه قراره در دانشگاه­ چه درس‌­هایی بخونیم یا اصطلاحاً چه واحدهایی را پاس کنیم، روی انتخاب رشته ما تاثیر داره. گاهی دیدیم یا شنیدیم که افراد با تصورات دیگه‌­ای وارد دانشگاه شدن اما روبه‌رویی با واقعیت، خیلی تو ذوقشون زده😶. پس شاید بهتر باشه قبل از دانشگاه، دروس رشته مرمت آثار تاریخی را بشناسیم.

این رشته، 146 واحد داره که 39 واحد دروس اصلی، 51 واحد دروس تخصصی و باقی آنها دروس عمومی، پایه و اختیاریه.

بیاید با دروس اصلی و تخصصی رشته مرمت آثار تاریخی آشنا بشیم. با کلیک روی عنوان هر درس، توضیح مختصری از محتوای آن نمایش داده می‌شه که احتمالاً کمکمون می‌کنه بیشتر بشناسیم.

دروس اصلی

باستان شناسی

هدف این درس، آشنایی با کلیات باستان­‌شناسی و ارتباط آن با علم مرمت و حفاظته.

آشنایی با هنرهای سنتی ایران

همون­طور که از اسمش پیداست، اینجا قراره با هنرهای سنتی ایران، استادها و هنرمندای این حوزه، آشنا بشیم.

آشنايي با هنر در تاريخ 1، 2 و 3

قراره در طول سه ترم دانشگاهی با هنر و آثار هنری بقیه کشورها و با فرهنگ‌­های مختلف آنها آشنا بشیم. با همدیگه مقایسه‌شون کنیم و روی معانی و ریشه‌­ها‌شون تمرکز کنیم.

هنر در تمدن اسلامی 1 و 2

آشنایی با آثار هنری در دوران اسلامی هدف این درسه. اینکه نکات مشترک و روح حاکم روی این آثار را که از اسلام سرچشمه گرفتن، بررسی کنیم. این درس در طول دو ترم ارائه می‌­شه.

تاریخ و مبانی نظری مرمت 1 و 2

اینجا قراره با اصطلاحات مرمت آشنا بشیم و در مورد ضرورت و فلسفه مرمت آثار تاریخی و هنری گفتگو کنیم.

تاریخ و فن شناسی آثار 1، 2 و 3

سفال گری، سنگ تراشی، کاشی‌کاری، نقاشی، آئینه‌کاری و خیلی تکنیک‌­های دیگه، بخش جدانشدنی از آثار هنری کشور ماست که قراره در این درس باهاشون آشنا بشیم.

تحقیق در صنایع دستی ایران 1 و 2

مطالعه صنایع دستی ایران و استادکارای آن و تحقیق روی ابزار، مواد و مصالحی که در این صنایع استفاده می‌­شه، همگی مواردی هستن که قراره در این درس باهاشون آشنا بشیم.

موزه‌داری 1 و 2

اینجا با اصول علمی موزه‌­داری آشنامی‌شیم. و انواع موزه‌­ها و نقش موزه‌­ها در جامعه را می‌شناسیم.

شناخت مواد و مصالح ساختمانی و مرمت معماری 1 و 2

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مصالح ساختمانی و کاربردشون در بنا را قراره در این درس بشناسیم.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنری

اسم این درس دقیقا روشه و قراره قدرت تشخیص و اظهارنظر اصولی در مورد آثار هنری تجسمی را به ما یاد بده.

قوانین و تشکیلات مرمت

شناخت قوانین کشورمون در مورد آثار هنری و  قوانین سازمان‌­ها­ی داخلی و خارجی که در حوزه مرمت فعالیت می‌کنن، هدف این درسه.

معرفی دروس رشته مرمت آثار تاریخی

دروس تخصصی

کارگاه مرمت 1، 2، 3، 4 و 5

این کارگاه یکی از مهم­ترین درس‌­های عملی این رشته است. و قراره با مرمت نقاشی‌­های دیواری، تابلوهای نقاشی، آثار فلزی، چوبی، کاغذی، چرمی، سفالی، شیشه‌­ای، سنگی، منسوجات و مصالح ساختمانی آشنا بشیم. این درس در 5 ترم ارائه می‌شه.

آزمایشگاه حفاظت و مرمت 1، 2، 3، 4 و 5

یکی دیگه از درس‌هایی که قراره 5 ترم درگیرش باشیم، همین آزمایشگاهه. دونستن کاربرد روش‌­های شیمیایی و فیزیکی برای شناسایی لایه­‌های مختلف نقاشی، آثار فلزی، چوبی، کاغذی، شیشه‌ای، سنگ و غیره، اتفاقیه که بعد پاس کردن این واحدهای آزمایشگاهی می­وفته.

آسیب شناسی آثار 1، 2 و 3

عواملی که باعث تخریب آثار فلزی، سفالی، کاشی‌کاری، نقاشی‌­ها و غیره می­‌شه را در این درس خوب می‌شناسیم.

طرح تحقیقاتی 1 و 2

اینجا از زاویه تاریخی و هنری روی آثار تاریخی، مطالعه عملی می‌کنیم.

کارآموزی کارگاه مرمت

برای کسی که عاشق رشته مرمت باشه، رسیدن به این مرحله که قراره دانسته‌­های دوران دانشگاه را به صورت عملیاتی اجرایی کنه، قطعا هیجان‌انگیزه. در این واحد درسی، دانشجو از طرف دانشگاه به یک مرکز مرمتی معرفی می‌شه و زیر نظر متخصص در یک کار مرمتی واقعی شرکت می‌­کنه.

پروژه نهایی

یک پژوهش واقعی زیر نظر استاد راهنما را در این درس انجام می­‌دیم. و از روش‌­های تحقیقی که در طول تحصیل یاد گرفتیم برای رسیدن به یک نظریه یا یک طرح کامل مرمتی، استفاده خواهیم کرد.

اگه دوست دارید چارت درسی رشته مرمت آثار تاریخی را با همه جزئیاتش در طول 8 ترم ببینید، دکمه زیر شما را به دانشگاه هنر اصفهان می‌بره:

همینطور اگر دوست دارید با بقیه دروس رشته مرمت آثار تاریخی آشنا بشید، اینجا را کلیک کنید تا دروس اختیاری، عمومی و پایه این رشته را بیشتر بشناسید.

مرمت بناهای تاریخی

ارگ بم یکی از بناهای تاریخی کشور ماست که به کمک متخصصان در چند سال گذشته احیا شده است.

تا اینجای مسیر، دو رشته مرمت آثار تاریخی و مرمت بناهای تاریخی را شناختیم و تفاوت­شون را فهمیدیم. روی رشته مرمت آثار تاریخی ریز شدیم و دونستیم در کدوم دانشگاه‌­ها می­‌شه این رشته را خوند، هر دانشگاهی چقدر ظرفیت داره و قراره چه درس­‌هایی را پاس کنیم.

حالا وقتشه که بریم سراغ رشته مرمت بناهای تاریخی. هرچندکه امیدوارم بخاطر نزدیکیه عنوان این دو رشته، تا الان گیجتون نکرده باشم😐😁. در ادامه می‌خوایم ببینیم رشته مرمت بناهای تاریخی را در کدوم دانشگاه­‌ها می‌­شه خوند. اینجا برخلاف رشته مرمت آثار تاریخی، ظرفیت رقابتی برابر برای خانم‌­ها و آقایون وجود داره و هیچ ظرفیتی دانشگاهی اختصاصی نیست😎.

1. در کدوم دانشگاه­‌ها می‌­تونیم رشته مرمت بناهای تاریخی را بخونیم؟

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانهارومیه50 نفر
روزانه هنر اصفهان30 نفر
روزانهسمنان20 نفر
روزانهسیستان و بلوچستان-زاهدان30 نفر
روزانههنر شیراز20 نفر
روزانه بین‌المللی امام خمینی قزوین20 نفر
روزانهباهنر کرمان35 نفر
روزانهیزد26 نفر
شبانههنر اصفهان1 نفر
شبانهسمنان5 نفر
شبانهباهنر کرمان15 نفر

2. آیا بدون آزمون هم می‌شه مرمت بناهای تاریخی خوند؟

خوشبختانه اینجا هم جواب مثبته😁 و تعداد قابل توجهی دانشگاه‌ هست که فقط براساس سابقه تحصیلی و معدل کتبی، دانشجو قبول می‌­کنن.

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانهحکیم سبزواری- سبزوار28 نفر
روزانهدانشگاه صنعتی جندی شاپور-دزفول15 نفر
شبانهدانشگاه حکیم سبزواری- سبزوار3 نفر
شبانهدانشگاه صنعتی جندی شاپور-دزفول15 نفر
شبانهدانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان5 نفر
  • دانشگاه غیرانتفاعی
دانشگاهظرفیت
دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی- اصفهان60 نفر
موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس-تهران60 نفر
موسسه غیرانتفاعی علامه جعفری-رفسنجان10 نفر
موسسه غیرانتفاعی گلستان-گرگان11 نفر
موسسه غیرانتفاعی امام جواد(ع)-یزد60 نفر
  • دانشگاه پیام نور
دانشگاهظرفیت
تبریز20 نفر
اصفهان20 نفر
کرج30 نفر
تهران شرق20 نفر

باز هم لازمه تکرار کنم تمام اطلاعاتی که تا اینجا از دانشگاه­‌ها و ظرفیت قبولی‌شون خوندیم، بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 هست. اگر دنبال اطلاعات بیشتری هستید، با کلیک اینجا می‌­تونید به این دفترچه دسترسی داشته باشید.

3. برای رشته مرمت بناهای تاریخی چه واحدهای درسی در دانشگاه می­‌گذرانیم؟

تا اینجای کار به اهمیت آشنایی با دروس دانشگاهی یک رشته، قبل از انتخاب آن، پی بردیم. در مورد رشته مرمت بناهای تاریخی هم لازمه بدونیم که 134 واحد داره؛ 44 واحد آن اصلی و 36 واحد هم تخصصی. مابقی واحدها را دروس عمومی، پایه و اختیاری تشکیل می­‌دن.

با یه نگاه گذرا به دروس رشته مرمت بناهای تاریخی، اهمیت تاریخ و معماری در این رشته کاملاً واضح می­‌شه. بریم که با دروس اصلی و تخصصی آن آشنا بشیم. با کلیک روی عنوان هر درسی که براتون جالب بود، می‌تونید توضیح کوتاهی از آن را ببینید.

دروس اصلی

ایستایی 1 و 2

در این درس قراره با سیستم‌­های سازه­‌ای سنتی و مدرن آشنا بشیم. انواع نیروها را بشناسیم و رفتار ماده وقتی نیرویی بهش وارد می‌­شه را بررسی کنیم.

شناخت مواد و مصالح

همون­طور که از اسم درس مشخصه، قراره مواد و مصالح ساختمانی مختلف، خاصیت‌شون، ویژگی­‌های فیزیکی و شیمیایی‌شون، شیوه تولید و کاربردشون را بشناسیم.

کارگاه مواد و مصالح سنتی

مصالح سنتی مثل خشت، آهک، ملات، کاه‌گل و غیره، بخش جدانشدنی از بناهای قدیمی ما هستن که در این کارگاه با نحوه تولید و کاربردشون، آشنا می‌شیم. انواع روش‌های دیوارچینی و اتصالات چوبی در سقف­‌ها هم موضوعات دیگه‌ای هستن که قراره در این کارگاه یاد بگیریم.

آزمایشگاه مواد و مصالح

در این آزمایشگاه با خاصیت فیزیکی و مکانیکی مصالح ساختمانی می‌شناسیم.

عناصر و جزئیات ساختمان

دانشجوهایی که این درس را پاس می­‌کنن دیگه انواع پی، ستون، دیوارچینی، سقف و سایر عنصرهای بنا را می‌شناسن. عملکردشون در ساختمان را یاد می‌گیرن و می‌­دونن این عناصر در ساخت یک بنا چطور اجرا می‌­شن.

عناصر و جزئیات بناهای تاریخی

در این درس هم مثل درس قبلی، قراره با انواع پی، دیوارهای باربر و پوشش‌­های سقف در بناهای تاریخی آشنا بشیم. اینکه عناصر مختلف در بنا چه نقشی دارن، عملکردشون به چه صورته و منطق شکل‌­گیری آنها در بنا با توجه به مصالح معماری ایرانی چی هست.

تاریخ و مبانی نظری مرمت

آشنایی با نظریه­‌های معروف در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، مطالعه تاریخ علم مرمت، اصول بین‌­المللی، مفاهیم و اصطلاحات مرمت، همگی از موضوعاتی هستن که قراره در این درس یاد بگیریم.

قوانین و تشکیلات مرمت

اسم درس بهمون نشون می‌ده که قراره با موسسات، تشکیلات و قوانین بین‌المللی مرمت آشنا بشیم. و طبقه‌­بندی آثار تاریخی داخلی و خارجی را یاد بگیریم.

برداشت از بناهای تاریخی

خیلی درس عملیه. در بخشی از آن، یک بنای تاریخی را انتخاب می‌کنیم و کروکی نماها، پلان، مقاطع، ابعاد و اندازه‌­ها را رسم می‌­کنیم.

آشنایی با تزئیینات وابسته به معماری

تزیینات وابسته به معماری یعنی کاشی­‌کاری، کتیبه­‌بنایی، گچ‌­بری، درودگری و آیینه‌­کاری که قراره در این درس باهاشون آشنا بشیم. ویژگی­‌ها و مدل اجراشون را هم بشناسیم.

شناخت بناهای تاریخی ایران پیش از اسلام

این درس روی شناخت انواع معماری ایران در دوره‌­های هخامنشی، اشکانی، ساسانی و قبل از آن تمرکز داره. در واقع قراره باقیمانده‌های آن دوران مثل کاخ‌­ها، قلعه‌­ها و محوطه‌­ها را بررسی کنیم.

بناهای تاریخی بسیاری از دوران اسلام و قبل از اسلام در کشور ما باقی مانده که در دروس رشته مرمت بنا های تاریخی با آنها آشنا می شویم.
شناخت بناهای تاریخی ایران در دوران اسلامی

بناهای شاخص دوران اسلامی تا پایان قاجار مثل مسجدها، کاروانسراها، بازارها، آب­‌انبارها، کاخ‌­ها و غیره را در این درس می‌شناسیم.

آشنایی با بافت‌­های تاریخی

همون­طور که از اسم درس پیداست، اینجا با محوطه­‌ها و تپه‌­های تاریخی ایران و بافت­ تاریخی شهرها آشنا می‌شیم. علاوه بر آن مکان‌­های شاخص شهر در گذشته، ویژگی­‌ها و روابط بین آنها را یاد می‌گیریم.

گره‌­سازی و کاربندی

نقش‌های هندسی ساده و پرکار از شاخصه‌های معماری ایران به حساب میاد که در این درس یاد می‌گیریم. علاوه بر آن، الگوهای هندسی که در بدنه­‌ها، پوسته­‌ها و استخوان‌بندی آثار معماری به کار رفته را هم بررسی می‌کنیم.

تاق و قوس در معماری ایران

گنبدهای ایرانی، انواع قوس‌­ها مثل شکسته، هلال، باربر، تزئینی و غیره، انوع تاق­‌ها مثل شبستانی، رومی، مخفی و غیره را اینجا خواهیم شناخت. ‌می‌تونیم آنها را رسم کنیم و سبک­‌شناسی کنیم.

تنظیم شرایط محیطی

در بنا، رفتار حرارتی و برودتی تحت تاثیر اقلیم بسیار مهمه که در این درست با شیوه تعیین و تشخیص آن آشنا می­‌شیم. و یاد می‌­گیریم که ویژگی­‌های انسانی و مفهوم آسایش را بر اساس تابش، دما، رطوبت و جریان هوا در نظر بگیریم.

فتوگرامتری

نقشه‌­برداری هوایی،فتوگرامتری زمینی و کاربرد آنها را اینجا یاد خواهیم گرفت. همینطور دستگاه­‌ها و تجهیزات تهیه نقشه را می‌شناسیم و یاد می‌گیریم که چطور از آنها استفاده کنیم.

متره و برآورد

باید یک پروژه عملی مرمت بنای تاریخی را با همه جزئیاتش آماده کنیم. روش­‌های محاسبات و برآورد ریالی از اجرای پروژه را یاد می‌­گیریم و مهم تر از آن، یاد می‌گیریم مصالح مورد نیاز مرمت یک بنا را چطور برآورد کنیم.

مدیریت و تشکیلات کارگاهی

این درس کمی مدیریتیه و قراره یک عملیات اجرایی را در مدت اجرای طرح مرمتی مدیریت کنیم. با انواع شرکت­‌های مشاور و پیمانکار آشنا می‌شیم. نحوه کار در کارگاه، مسائل ایمنی کارگاه، مدیریت نیروهای انسانی و استفاده بهینه از ماشین‌آلات را یاد می‌گیریم.

دروس تخصصی

طرح معماری 1

این درس اولین پروژه جامعی هست که با آن روبه رو می‌شیم. باید آنچه تا اینجا یاد گرفتیم را در قالب یک تمرین، اجرایی کنیم. در این تمرین، مسیر ایجاد یک ایده کلی و پرورش آن ایده تا رسیدن به جواب و ایجاد یک طرح معماری طی می‌کنیم.

شناخت سازه‌­های سنتی

سازه­‌های سنتی مثل قنات­‌ها، آسیاب­‌ها، پل‌­بندها و غیره در این درس معرفی می‌­شن. ما قراره در این درس با رفتار پی بناها، دیوارها، ستون­‌ها، سقف‌­ها، تاق‌­ها، گنبدها و غیره آشنا بشیم.

فن‌شناسی و آسیب‌شناسی بناهای تاریخی

ترفندهایی به کار رفته در ساخت بناهای تاریخی سنگی، چوبی، خشتی، آجری و غیره را اینجا یاد می‌گیریم. علاوه بر آن علت‌­های فرسایش، آسیب و تخریب این آثار را مطالعه می‌کنیم.

طراحی دست آزاد از بناها و بافت‌­ها

برای پاس کردن این درس، با حضور در بناها و بافت­‌های تاریخی و کمی ‌تفکر و تامل در آن‌ها، دست آزاد از بنا طراحی می­‌کنیم. توانایی تحلیل فضاها و سازه­‌ها را به صورت گرافیکی یادمی‌گیریم و دید نافذ و تحلیل­گری نسبت به بناهای تاریخی پیدا می‌­کنیم.

طرح مرمت بناهای تاریخی 1 و 2

آشنایی با اصول و روش­‌های مرمت تک بناهای کوچک و بناهای تاریخی، هدف این درسه. در تهیه یک طرح مرمتی توانمند می‌شیم و مسیر منطقی طرح مرمت را یاد می­‌گیریم.

کارگاه مرمت بناهای تاریخی

احتمالا یکی از هیجان‌انگیزترین درس‌های این رشته، همین کارگاه باشه. چون به صورت عملی، یک عملیات مرمتی را در یک کارگاه فعال بنای تاریخی، انجام خواهیم داد.

کارگاه حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری

شناخت روش‌­های علمی مرمت تزئینات معماری هم به صورت عملی و هم به صورت نظری در این کارگاه اتفاق می‌افته. یاد می‌گیریم که بهترین روش مرمت برای یک بنای آسیب‌دیده را پیشنهاد بدیم. همین‌طور در تشخیص نوع و فرآیند آسیب تزیینات وابسته به معماری ماهر می­‌شیم.

کارآموزی مرمت بناهای تاریخی

در واحد کارآموزی، قراره هرآنچه تا اینجا از دانشگاه یاد گرفتیم را در یک محیط واقعی تجربه کنیم. و با مشارکت در یک عملیات واقعی مرمت، با مسائل فنی، عملی و مشکلات اجرایی آن روبه‌رو بشیم.

پروژه نهایی

علاوه بر کارآموزی، هرآنچه که از دانشگاه چه نظری و چه عملی یاد گرفتیم را باید در قالب یک پروژه تحقیقاتی هم اجرایی کنیم. پروژه‌ای با موضوع مرمت یک بنای تاریخی.

حالا که همه دروس رشته مرمت بناهای تاریخی را شناختیم. با کلیک روی دکمه زیر، می‌تونیم بریم به دانشگاه یزد و چارت درسی این رشته را با همه جزئیات در طول 8 ترم ببینید.

اگر هم دانستن توضیحاتی از دروس پایه، عمومی و اختیاری این رشته براتون مهم و جذابه، اینجا را کلیک کنید.

با چه رتبه‌­ای قبول می­‌شیم؟

بسیار سوال حیاتیه😁. حالا که با دو رشته مرمت بناهای تاریخی و رشته مرمت آثار تاریخی آشنا شدیم. الان می‌دونیم قراره چه درس‌هایی در دانشگاه بخونیم و کدوم دانشگاه‌ها این دو رشته را ارائه می‌دن.

اما سوال بعدی؛ چه رتبه‌ای برای قبولی لازم داریم؟ حقیقتش اینه که این سوال جواب مشخصی نداره. چون آمار قبولی‌های این دو رشته در سال‌های مختلف با هم فرق می‌کنند. یعنی نمی‌شه صرفا بر اساس رتبه‌های قبولی سال قبل، از انتخاب رشته امسال خودمون مطمئن شیم. پس بهتره امیدمون را از دست ندیم و البته زیاد هم امیدوار نشیم!

ادامه تحصیل بدیم یا ندیم؟ مسئله این است!

متاسفانه یا خوشبختانه باید بگم جواب این سوال که ارشد/دکتری بخونم یا نه، با خودمونه. هرچند که ادامه تحصیل در کشور ما اپیدمی شده و ناخودآگاه هممون فکر می­‌کنیم که حالا حالاها نباید دانشگاه را رها کنیم😏! اما خوندن ارشد یا دکتری برای هر هرکدام از ما، بسته به شرایط، هدف، علاقه و خیلی فاکتورهای دیگه، جواب‌های مختلفی داره.

با این حال، دونستن اینکه اصلا امکان ادامه تحصیل در داخل کشور وجود داره یا نه، کدام دانشگاه‌­ها رشته مطلوب ما را در مقاطع بالاتر ارائه می­دن، چند نفر ظرفیت دارن و قراره در مقاطع بالاتر چه چیزی به ما اضافه شه، در تصمیم‌­گیری ما می‌تونه تاثیرگذار باشه. در ادامه تلاش کردم به این دغدغه­‌ها هم جواب بدم.

1. ارشد مرمت بناهای تاریخی

تخصصی شدن موضوع در مقاطع بالاتر، می‌­تونه یکی از جذابیت­‌های ادامه تحصیل باشه. در مقطع ارشد، علاوه بر اینکه رشته مرمت و احيای ابنيه و بافت­‌های تاريخی به تنهایی ارائه می­‌شه، دو گرايش حفاظت و مرمت ميراث معماری و حفاظت و مرمت ميراث شهری هم به صورت جداگانه ارائه شدن که پایین به صورت تفکیک شده، همراه با ظرفیت دانشگاه‌هاشون، آوردم.

رشته مرمت و احيای ابنيه و بافت‌های تاريخی

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانهیزد6 نفر
شبانهیزد3 نفر

مرمت و احيای ابنيه و بافت‌های تاريخی – گرايش حفاظت و مرمت ميراث معماری

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانهبین‌المللی امام خمینی(ره)-قزوین5 نفر
روزانهدانشگاه تهران 6 نفر
روزانهشهید بهشتی-تهران5 نفر
روزانهعلم و صنعت ایران- تهران5نفر
روزانههنر اصفهان12نفر
روزانههنر تهران7 نفر
شبانهدانشگاه تهران4 نفر
شبانهعلم و صنعت ایران-تهران2 نفر
  • دانشگاه­ پردیس خودگردان
دانشگاهظرفیت
شهید بهشتی-تهران3 نفر
علم و صنعت ایران-تهران3 نفر
  • دانشگاه ­غیرانتفاعی
دانشگاهظرفیت
معماری و هنر پارس-تهران17 نفر
  • دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاهظرفیت
دانشگاهظرفیت
واحد ابهر20 نفر
واحد تهران جنوب20 نفر
واحد تهران مرکزی20 نفر
واحد سوادکوه20 نفر
واحد شبستر20 نفر
واحد علوم و تحقیقات20 نفر
دانشگاه تهران20 نفر
واحد یزد20 نفر

مرمت و احيای ابنيه و بافت‌های تاریخی – گرایش حفاظت و مرمت ميراث شهری

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانهبین‌المللی امام خمینی(ره)-قزوین5 نفر
روزانهدانشگاه تهران 4 نفر
روزانهشیراز5 نفر
روزانهعلم و صنعت ایران- تهران5نفر
روزانهکاشان8 نفر
روزانههنر اصفهان12 نفر
روزانههنر تهران7 نفر
شبانهدانشگاه تهران2 نفر
شبانهعلم و صنعت ایران-تهران2 نفر
شبانهکاشان4 نفر
  • دانشگاه پردیس خودگردان
دانشگاهظرفیت
علم و صنعت ایران-تهران3 نفر
  • دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاهظرفیت
واحد تهران جنوب20 نفر
واحد تهران مرکزی20 نفر
واحد علوم و تحقیقات20 نفر
واحد قشم20 نفر
واحد یزد20 نفر
موزه‌ها به عنوان  یکی از مراکز مراقبت از آثار تاریخی، محل کار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته مرمت آثار تاریخی است.

2. ارشد مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی

رشته مرمت آثار تاریخی در مقطع ارشد به مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی تغییر نام پیدا می­‌کنه و تخصصی­‌تر پیگیری می­‌شه.

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانههنر اسلامی تبریز8 نفر
روزانههنر اصفهان15 نفر
روزانههنر تهران8 نفر
شبانههنر اسلامی تبریز2 نفر
  • دانشگاه پردیس خودگردان
دانشگاهظرفیت
دانشگاه هنر تهران-محل تحصیل کرج2 نفر
  • دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاهظرفیت
واحد ابهر20 نفر
واحد تهران مرکزی20 نفر
واحد علوم و تحقیقات20 نفر
واحد همدان20 نفر
واحد ورامین20 نفر
واحد یزد20 نفر

اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید، با کلیک روی دکمه زیر، می‌تونید به منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی دسترسی داشته باشید.

غول دکتری

اگه دیگه خیلی قصد ادامه تحصیل دارید😀، فقط دانشگاه­‌های سراسری کشور میزبان شما هستن و دانشگاه آزاد رشته مرمت را در مقطع دکتری ارائه نمی­ده.

1. رشته مرمت- گرایش مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی

  • دانشگاه سراسری
نوبتدانشگاهظرفیت
روزانههنر اصفهان4 نفر
روزانههنر تهران2 نفر
  • دانشگاه پردیس خودگردان
دانشگاهظرفیت
دانشگاه هنر تهران-محل تحصیل کرج1 نفر

2.رشته مرمت – گرایش مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی

نوبتدانشگاهظرفیت
روزانههنر اصفهان3 نفر
روزانهعلم و صنعت ایران-تهران1 نفر
روزانههنر تهران2 نفر

با مدرک مرمت برای ما کار هست؟

دیگه فک کنم با زیر و بم رشته مرمت بناهای تاریخی و رشته مرمت آثار تاریخی آشنا شدیم. الان می‌دونیم چه دروسی را قراره در دانشگاه برای این دو رشته بخونیم، می‌دونیم کدوم دانشگاه‌ها میزبان ما هستن و اوضاع ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری چطوریه. وقتش رسیده که بریم سراغ مهم‌ترین دغدغه؛ یعنی کار و آینده شغلی.

بازار کار رشته مرمت بناهای تاریخی چطوره؟

خب! تا اینجای مطلب برامون ثابت شده که بناهای تاریخی زیادی داخل کشورمون وجود داره. با این حساب، اگر کار در سازمان­‌های دولتی مدنظرمون باشه، می­‌تونیم با سازمان­‌های مسئول در حفظ بناهای تاریخی همکاری کنیم. همکاری با این سازمان‌ها به این صورته که هم می‌تونید به عنوان کادر فنی در مطالعه و مرمت بناها حضور داشته باشیم یا در برنامه‌­ریزی و اولویت­‌بندی مرمت بناهای تاریخی مشارکت کنیم.

اگر هم دنبال کسب و کار شخصی هستیم، می­‌تونیم به عنوان شرکت­‌های مشاور، پیمانکار و یا مرمتگر، امور طراحی و اجرایی مرمت را انجام بدیم.

در این بین تدریس در هنرستان­‌ها و دانشگاه‌­ها هم، همواره از گزینه‌­های روی میز به حساب میاد.

حالا که مرمت آثار تاریخی خوندیم، کجا کار کنیم؟

فارغ‌التحصیلای این رشته می‌تونن با مراکز فرهنگی و پژوهشی‌ دولتی و خصوصی که کار مطالعه، مرمت و نگهداری آثار و اشیای تاریخی را انجام می‌دن، همکاری عملی و یا تحقیقاتی داشته باشن.

کتابخونه‌­های مختلف کشور مثل کتابخونه ملی، کتابخونه مجلس، انواع کاخ‌­ها و موزه‌­هایی که در کشور داریم، آزمایشگاه­ مراکز باستان­‌شناسی، دفاتر فنی سازمان ملی حفاظت و خیلی جاهای دیگه، از آثار باستانی ما مراقبت می‌کنن. این مجموعه‌­ها با کمک متخصص‌های مرمت، وظیفه پژوهش، حفظ و احیای میراث فرهنگی را بر عهده دارن. و جای شما همینجاست😊.

سخن پایانی

اگر این تا اینجای مطلب اومدید ولی هنوز تصمیم نگرفتید که چه رشته‌ای بخونید، نگران نباشید. با کلیک روی دکمه زیر کلی اطلاعات جالب در مورد همه رشته‌های هنر، دستگیرتون می‌شه.

آشنایی با رشته‌های دانشگاه هنر تهران هم احتمالاً به انتخاب رشته شما می‌تونه کمک کنه.

از طرفی آزمون دادن، مطلوب خیلی‌هامون نیست و رشته‌­های بدون کنکور برامون جذابه. با کلیک روی دکمه زیر، می‌تونید به دنیای رشته­‌های بدون کنکور هنر برید و بیشتر و بهتر بشناسید.

هممون می‌دونیم که درآمد و شغل آینده، اصلاً مسئله شوخی‌برداری نیست، لینک زیر رشته­‌های پردرآمد هنر را بهتون معرفی می‌کنه.

خسته نباشید که تا اینجای مطلب با من اومدید😊.
من هرآنچه که از دو رشته جذاب مرمت بناهای تاریخی و مرمت آثار تاریخی می‌دونستم و در موردشون تحقیق کرده بودم، گفتم.
نمی‌دونم آیا دغدغه دیگه‌ای هم هست که شما هنوز جوابش را نگرفتید؟🤔
اگر هست، حتماً تو کامنت‌ها برام بنویسید تا مطلب را با هم تکمیل کنیم😍.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.