زندگینامه مخترع کامپیوتر ؛ چارلز بابیج و ایده‌هایش!

زندگینامه مخترع کامپیوتر
4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر دارید با کامپیوتر شخصی‌تون کارهای مختلف انجام میدید و براتون سواله که چه کسی اولین کامپیوتر رو ساخت، ما در این مقاله راجع‌به زندگینامه مخترع کامپیوتر خواهیم نوشت.

امروزه اکثر مردم در خانه یا محل کارشان، یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ دارند که به وسیله‌ی اون کارهای روزمره‌شونو انجام میدند. (البته اغلب جوان‌ها و نوجوان‌ها از این کامپیوترها برای بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند.)

اما اینجا چندتا سوال مطرح میشه:

1- نسخه‌ اولیه کامپیوترهای امروزی رو کی اختراع کرده؟

2- چه دغدغه‌هایی باعث شد که مخترع کامپیوتر به فکر اختراع همچین چیزی بیفته؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال‌ها پاسخ بدیم و راجع‌به زندگینامه مخترع کامپیوتر (چارلز بابیج) صحبت کنیم و بگیم که چطور ایده‌ی اختراع کامپیوتر به ذهنش رسید و چطور در این مسیر موفق شد.

فهرست مطلب:

زندگینامه مخترع کامپیوتر ؛ چارلز بابیج

بیوگرافی مخترع کامپیوتر«چارلز بابیج»

به سال 1791 برمیگردیم، چیزی حدود 233 سال پیش! در 26 دسامبر سال 1791 در لندن انگلستان شخصی به‌دنیا اومد که سال‌ها بعد زندگی مردم جهان رو دگرگون کرد و به سمت دیگه‌ای برد.

بله! چارلز بابیج فیلسوف، ریاضیدان، مهندس مکانیک و مخترع انگلیسی بود که در 26 دسامبر سال 1791 به‌دنیا اومد و سال‌ها بعد برای اولین بار دستگاه مکانیکی قابل برنامه‌ریزی را ارائه‌کرد. به همین دلیل اون رو به‌عنوان پدر علم کامپیوتری می‌شناسند.

چارلز در یک خانواده چهارنفره به‌دنیا اومد و پدر او «بنجامین بابیج» سهامدار بانک بود.

بیوگرافی مخترع کامپیوتر

نام: چارلز بابیج

والدین: بنجامین بابیج، بتسی پلاملی

تولد: 26 دسامبر سال 1791

مرگ: 18 اکتبر 1871

افتخارات: مدال طلای انجمن سلطنتی

دوران تحصیل چارلز بابیج

چارلز به‌دلیل بیماری سختی که داشت نتونست به مدرسه بره و بعد از رهایی از بیماری، دوران تحصیلی‌ش رو در مقطع ابتدایی در مدرسه آلفینگتون «Alphington» گذروند. اما زمانی که خود و والدینش متوجه هوش و استعداد بالای چارلز در تحصیل شدن، چارلز رو به مدرسه بهتری با نام پادشاه ادوارد ششم « king Edward VI» در منطقه تونتن واقع در غرب انگلستان بردن.

چارلز به‌دلیل بیماری زمینه‌ای در مقاطع ابتدایی و راهنمایی همیشه مجبور بود که توسط معلم خصوصی تعلیم ببینه.

علاقه به ریاضیات

بابیج بعد از تموم کردن دوره راهنمایی، به یک اکادمی در آنفیلد رفت. در کتابخانه اونجا زمان زیادی رو گذروند و به ریاضیات بسیار علاقه‌مند شد. در اون اکادمی، ابتدا توسط یک کشیش آموزش می‌دید که خیلی موثر نبود، اما بعدها با آموزش‌های یک معلم برجسته از دانشگاه آکسفورد، ریاضی رو به شیوه کلاسیک یاد گرفت.

ورود به دانشگاه؛ نقطه عطف زندگینامه مخترع کامپیوتر

پس از یادگیری ریاضیات، هوش بالای چارلز و علاقه‌ی شدیدی که به ریاضی داشت، باعث شد که در سال 1810 وارد کالج/دانشگاه ترینتنی «trentany» در کمبریج بشه و در اونجا ادامه تحصیل بده.

اما به‌دلیل علاقه و داشتن هوش بالا در رشته‌ی ریاضی نمی‌خواست برای یادگیری به یک جا متکی باشه و در ضمن از شیوه‌ی تدریس معلمان دانشگاه هم رضایت نداشت، همین باعث شد که به مطالعه‌ی آزاد بپردازه.

در آخر چارلز بابیج در سال 1814 به عنوان ریاضیدان از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

بابیج بعد فارغ‌التحصیل شدن به فکر اختراع یک دستگاه مکانیکی افتاد که محاسبات ریاضی رو انجام بده.

ماشین تفاضلی

ماشین تفاضلی

علاقه به محاسبه

چارلز چندین سال بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به محاسبه کردن خیلی علاقه‌مند شده بود، به فکر ساخت دستگاهی افتاد که محاسبه‌ها و فرمول‌های پیچیده‌ی ریاضی رو به صورت خودکار انجام بده.

بابیج برای ساخت این دستگاه چند مشکل اساسی داشت:

1-ساخت این دستگاه بودجه‌ی زیادی رو لازم داشت که بابیج در اختیار نداشت.

2-با توجه به برهه‌ی زمانی‌ای که بابیج زندگی می‌کرد باید یک ماشین مکانیکی برای این کار می ساخت و ساخت یک ماشین محاسبه گر مکانیکی کار خیلی سخت و غیرممکنی بود.

3-برای ساخت قطعات این دستگاه نیاز به تکنولوژی مدرن‌تر و دقیق بود که با توجه به صنعت و فناوری اون زمان کار آسونی بنظر نمی‌رسید.

بودجه

اما چارلز تسلیم نشد و با تحقیق‌ها و پژوهش‌های فراوانی که انجام داد، تونست به نتایج قابل قبولی برسه. اما مشکل بعدی که بابیج باید باهاش دست و پنجه نرم می‌کرد بودجه بود.

برای بدست آوردن بودجه‌ی لازم این کار رفت سراغ دولت انگلستان، و پس از مذاکره‌های طولانی‌ای که با دولت داشت بالاخره دولت انگلستان قبول کرد که به بابیج 17 هزار پوند کمک مالی کنه.

چارلز تونست با کمک مالی دولت، در سال 1820 طراحی ماشین تحلیلگر «Analytic» رو شروع کنه که بعدها به ماشین تفاضلی «difference engin» مشهور شد.

مخترع کامپیوتر برای طراحی این ماشین به دوتا چیز خیلی توجه میکرد:

1-اینکه نتایج و جواب‌هایی که این ماشین میده درست و قابل اعتماد باشه.

2- بتونه زمان، وقت، و انرژی که صرف انجام فرمول‌ها و محاسبه‌های پیچیده‌ی ریاضی میشه رو کاهش بده.

اگه میخواید به‌طور کامل با ماشین تفاضی آشنا شید و چیزهای مختصری رو راجع‌به تاریخچه کامپیوتر بدونید، در ویدیوی زیر به‌صورت کامل توضیح داده شده و بهتون پیشنهاد میکنم چند دقیقه وقت بزارید و این ویدیو رو ببینید.

شکست

با این حال که این دستگاه به طور دقیق طراحی شده بود و زمان زیادی صرف طراحی‌ش شده بود، اما به طرز شوکه‌کننده ای به نتیجه‌ی دلخواه مخترع کامپیوتر نرسید، و طراحی این دستگاه متوقف شد.

موفقیتی برای مخترع کامپیوتر

پس از شکست در ساخت ماشین تحلیلی، بابیج به فکر طراحی دوباره‌ی این دستگاه افتاد، اما فرق این دستگاه با دستگاه قبلی این بود که این ماشین میتونست محاسبه های سخت‌تر و بیشتری رو در زمان کمتری به‌صورت خودکار انجام بده.

شروع ساخت دوباره

بابیج بین سال‌های 1833 تا 1842 در تلاش ساخت این دستگاه بود، ایده‌ی جدیدی که بابیج برای این دستگاه داشت این بود که از خروجی‌های خود دستگاه برای محاسبه مجدد فرمول‌های ریاضی استفاده کنه.

دستگاهی که بابیج مشغول طراحی‌ش بود، طراحی‌ شبیه به کامپیوتر‌های امروزی داشت.

شکست دوباره

اما برخلاف انتظار بابیج و مهندسان، این ایده‌ی بابیج هم به نتیجه‌ی دلخواه نرسید و نتونست نمونه‌ی کاملی از ماشین‌ش رو ارائه کنه و دلیل اصلی این اتفاق ناتوان بودن صنعتگران در اون زمان بود.

اختراع کامپیوتر‌های امروزی

اما در سال 1991 «حدود یک قرن بعد» مهندسان و صنعتگران با الگو گرفتن از طرح‌های چارلز بابیج، تونستن یک دستگاه تفاضلی را طراحی کنن که بدون هیچ مشکلی کار میکرد که امروزه اونو به‌عنوان «کامپیوتر» می‌شناسیم. که در تاریخچه اختراع کامپیوتر، نقش مهمی داره.

این نشون میده که اگه صنعتگران در دوره‌ی بابیج توانمندی کافی رو داشتن، کامپیوتر خیلی زودتر میتونست اختراع بشه.

سالمندی چارلز بابیج

پایان زندگینامه مخترع کامپیوتر

و اما در 18 اکتبر 1874، پدر علم کامپیوتر «چارلز بابیج» در سن 80 سالگی، در اثر مرگ طبیعی در لندن درگذشت.

مطالب مرتبط با زندگینامه مخترع کامپیوتر

اگر رشته‌‌ی تحصیلی‌تون «کامپیوتر» هست و بعد از خوندن این مقاله میخواید بیشتر راجع‌به رشته مهندسی کامپیوتر بدونید، حتما دکمه‌ی زیر رو فشار بدید.

و اگر به ریاضیات علاقه‌مندید و میخواید ارتباط ریاضی و کامپیوتر رو بدونید، بهتون پیشنهاد میدم به لینک زیر سر بزنید.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل زندگینامه مخترع کامپیوتر (چارلز بابیج) رو توضیح دهیم، حالا شما نظرتون راجع‌به زندگینامه چارلز بابیج چیه؟ فکر می‌کنید اگر بابیج نسخه‌های اولیه کامپیوتر را طراحی نمی‌کرد، زندگی ما امروزه دچار چنین تغییراتی میشد؟ خیلی خوشحال میشیم نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.