دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سایت کارهای هنری خارجی – چگونه از هنر خود درآمد دلاری داشته باشیم؟

سایت کارهای هنری خارجی
4.9/5 - (24 امتیاز)

داشتن اطلاعات در مورد سایت کارهای هنری خارجی واقعاً چه دردی از ما دوا می‌کند؟ در لحظه نوشتن این مطلب قیمت دلار ۳۵,۲۰۰ تومان است. یک لحظه صبر کنید!

تصحیح می‌کنم؛ ۳۵,۴۰۰ تومان.

در چنین وضع اقتصادی مطمئناً داشتن درآمد دلاری دغدغه خیلی‌هاست. مخصوصاً اگر هنرمندی باشید که در کشورتون چندان قانون کپی‌رایت هم رعایت نمیشه.

ما توی این نوشته همه‌ی تلاشمون را کردیم تا یک مطلب جامع برای داشتن درآمد دلاری هنرمندان تهیه کنیم. به این صورت که ابتدا آثار شما را به دو دسته:

  • آثار هنری فیزیکی
  • آثار هنری دیجیتال

تفکیک کردیم. و برای هر کدام به معرفی چندین سایت کارهای هنری خارجی پرداختیم. علاوه بر این برای آثار هنری دیجیتال به معرفی:

  • بازار NFT و آموزش کامل تبدیل یک اثر به NFT به صورت رایگان
  • شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل اونها برای داشتن درآمد دلاری، با معرفی یک نمونه، فرد موفق در این حوزه پرداختیم.

شما براساس خروجی نهایی اثر هنریتون، می‌تونید مستقیماً سراغ همان بخشی که کارتون را راه میندازه برید و مطالعه را شروع کنید.

فهرست مطالب:

سایت کارهای هنری خارجی برای آثار هنری فیزیکی

معرفی سایت فروش کارهای هنری خارجی دیجیتال

  1. بررسی سایت شاتر استوک برای داشتن درآمد دلاری
  2. بررسی سایت redbubble برای داشتن درآمد دلاری

تبدیل کارهای هنری به NFT

استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش آثار هنری

با چه انگیزه‌ای این مطلب را نوشتیم

چه ایده‌هایی برای ادامه راه وجود دارد؟

سایت کارهای هنری خارجی برای آثار هنری فیزیکی

سایت اتسی - سایت کارهای هنری خارجی

اگر شما هنرمندی هستید که خروجی نهایی کار دستتون یک اثر هنری فیزیکی است و بخواهید از این هنر درآمد دلاری داشته باشید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما سایت etsy است.

علت انتخاب اتسی به عنوان سایت کارهای هنری خارجی این است که اتسی، از همان شروع فعالیتش، به عنوان بستری برای فروش آثار هنری و محصولات دست‌ساز معرفی می‌شه.

 درواقع etsy  به عنوان بازاری واسط، فروشندگان آثار هنری را به خریداران در سراسر جهان متصل می‌کنه. Etsy از زمان تأسیسش تا الان، با وجود رقبای بزرگی مثل آمازون و ای‌بی، تونسته که موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کنه. و این می‌تونه، یکی از نشانه‌های وجود پلتفرمی امن و قابل اعتماد برای فروش محصولات و آثار هنری باشه.

اگر در کشور ایران ساکن هستید و بخواهید که فعالیت خودتون رو در سایت etsy شروع کنید، احتمالاً با چالش‌های جدی در زمان افتتاح حساب مواجه می‌شین.

اولین چالشی که ممکنه، در زمان ثبت‌نام با اون مواجه بشید، داشتن حساب بانکی ارزی است. چون ما به دلیل تحریم‌های بانکی امکان تراکنش‌های بین‌المللی را نداریم.

چالش بعدی در زمان ثبت‌نام مربوط به احرازهویت خودتون و محل زندگی‌تون هست. به این‌ خاطر که هویت ایرانی و آدرس مربوط به کشور ایران را مورد تأیید قرار نمیده.

راه‌حل داشتن فروش توی اتسی از کشور ایران

یکی از راه‌حل‌های موجود کمک گرفتن از شرکت‌های واسط است. در زمانی که این نوشته را آماده می‌کردیم، طی بررسی که روی اکثر این شرکت‌ها داشتیم، صرفاً در بحث تراکنش‌های مالی می‌تونن به شما کمک کنند. با این وجود هنوز در بحث احرازهویت و آدرس معتبری غیر از کشور ایران مشکل دارید.

در حال حاضر،‌ شاید بشه گفت، تنها راه‌حلی که برای فروش آثار هنری فیزیکی، توی اتسی وجود داره، یک شخص واسط در خارج از کشور است. یک دوست یا فامیل که با هویت خودش برای شما افتتاح حساب را  انجام بده. اگر شما از چنین امکانی بهره‌مند هستید و کسی را در خارج از کشور دارید که اینکار را برای شما انجام بده، لطفاً یک لحظه دست نگه دارید!

قبل از شروع به کار چند تا نکته هست که باید بهشون توجه کنین. این نکات برای استفاده از سایت و برای برآورد کردن هزینه‌ها و قیمت‌گذاری محصولات‌تون به شما کمک می‌کنند. تا در نهایت پیش از هر اقدامی بررسی کنید، که آیا سرمایه‌گذاری پولی و زمانی، برای افتتاح حساب توی اتسی انجام بدید یا نه؟

نکات مهم برای فروش در اتسی

۱- استفاده از vps برای هر بار رفتن به سایت:

استفاده از vps

شما برای اینکه بتونید از اتسی استفاده کنید، نیاز هست که از ip کشوری غیر از ایران وارد سایت بشید. مطمئن‌ترین راه برای اینکار استفاده از vps یا سرور مجازی شخصی است.

در خرید vps باید توجه کنید که اولاً سرور و ip  که به شما اختصاص داده میشه، باید دقیقاً مطابق با کشوری باشه که نماینده شما حسابتون را توی اون کشور ساخته.

علت تاکید بر استفاده از vps  ( و نه vpn) این است که، سایت اتسی به شدت به تغییر ip  حساب کاربری حساس است. و اگه حتی یک بار هم با دو ip متفاوت وصل بشید، احتمال بسته شدن حساب شما به شدت بالاست.

۲- کارمزد و هزینه افتتاح حساب در اتسی:

کارمزد و هزینه افتتاح حساب در اتسی

اتسی برای افتتاح حساب و راه‌اندازی فروشگاه‌تون از شما وجهی دریافت نمی‌کنه. با این حال به ازای هر فروش کالا از شما، ۳.۵ درصد کل فروش را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنه.

از طرفی هنگامی که محصول خود را در اتسی قرار می‌دید، ۴ ماه فرصت دارید که اون را بفروشید. و اگر موفق به این کار نشدید، آگهی محصول شما منقضی شده و باید جهت تمدید آن محصول مبلغی (در تاریخ نوشتن این مطلب ۲۰ سنت) پرداخت کنید.

۳- ارسال کالا به دست مشتری:

 ارسال کالا به دست مشتری در اتسی

برای ارسال کالا، در مرحله اول باید اون را به یکی از کشورهای همسایه ارسال کنید. این کار را به واسطه شرکت‌های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل و صادرات کالا باید انجام بدید. چون در این روش صادرات در حجم کم انجام میشه و اصطلاحاً به صادرات چمدانی معروف هست، شامل هیچ گونه هزینه‌ی گمرکی هم نمیشه.

اما هزینه دقیق انجام این خدمات توسط این شرکت‌ها، بسته به شرایط محصولتون و کشور مقصد متغیر است. در نهایت محصولتون را بعد از اون کشور، به وسیله پست بین‌المللی به آدرس مشتری ارسال می‌کنید.

۴- نحوه داشتن فروش بالا در اتسی:

نحوه داشتن فروش بالا در اتسی

جدا از اینکه داشتن محصول باکیفیت یکی از ملزومات داشتن فروش بالاست، اما به تنهایی کافی نیست. شما باید بتونید خودتون را به خوبی معرفی کنید. به این صورت که داخلی سایت اتسی یک پروفایل حرفه‌ای برای خودتون بسازید و از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصولتون استفاده کنید.

علاوه بر اینها در صفحه هر محصول به خوبی از کلمات‌کلیدی معرف آن محصول استفاده کنید. تا موقع سرچ کردن راحت‌تر محصول شما پیدا بشه. از طرفی چون شما با یک بازار بزرگ و رقبای زیادی در هر دسته‌بندی طرف هستید، باید بتونید که به خوبی رقباتون را آنالیز کنید. مواردی مثل:

  • اونها چگونه محصولشون رو معرفی می‌کنند
  • نحوه قیمت‌گذاری محصولات‌شون
  •  چقدر خودشون و محصول‌شون در بین خریداران محبوب‌اند
  •  و …

نتیجه‌گیری: آیا فروش کالاهای هنری فیزیکی از ایران به صرفه است؟

یکی از اقداماتی که ما باید قبل از هر کاری انجام بدیم، مقایسه هزینه و مزایای کار مورد نظر هست تا متوجه شویم که آیا به صرفه است که آن کار را انجام بدهیم یا نه؟

تشخیص این قضیه برای هر فرد متفاوت است. با توجه به مسائلی که گفته شد و هزینه‌هایی که براساس کالای شما می‌تونه متفاوت باشه، هزینه‌هایی مثل:

  • مالیاتی که نماینده شما باید بابت هر فروش کالا پرداخت کنه
  • هزینه حمل و نقل کالای شما
  • هزینه تمام شده ساخت محصولتون
  • هزینه تبلیغات و بازاریابی برای اثرتون
  • و …

 و از طرفی دیگر اینکه شما برای یک محصول تا حدی قدرت مانور دارید. چون هم‌زمان با شما، رقبایی دارید که احتمال دارد قیمت‌های خیلی پایین‌تری برای این محصول پیشنهاد دهند. و این نکته‌ای است، که شما در قیمت‌گذاری باید درنظر داشته باشید.

بنابراین نهایتاً جواب به این سوال که آیا فروش کالاهای هنری فیزیکی از ایران به صرفه است یا نه، خیلی بستگی به خودتون و شرایطتون دارد.

در نهایت هر آنچه گفته شد حاصل تحقیقات و بررسی‌های ما بود. خیلی‌ خوبه افرادی که در این حوزه تجربه دارند، پایین همین صفحه اون را با بقیه به اشتراک بذارند. تا این مطلب یک مرجع کامل برای کمک به همه‌ی کسایی باشه که دوست دارند، از طریق سایت کارهای هنری خارجی به درآمد برسند.

داشتن درآمد دلاری از فروش آثار هنری دیجیتال

منظور از آثار هنری دیجیتال آثاری است که مخاطب برای استفاده از آنها کافی است اثر شما را دانلود کرده و در هر موقعیتی که نیاز به استفاده از اثر شما باشد از آن بهره‌برداری کند.

با وجود اینکه سایت etsy  قابلیت قرار دادن محصولات دانلودی را دارد و می‌تواند شرایط راحت‌تری را برای فروش محصولات شما ایجاد کند اما سعی کردیم که پلتفرم‌های دیگری را هم به شما معرفی کنیم تا هر کدوم که گزینه‌ی مناسب‌تری برای حوزه فعالیت شماست را انتخاب کنید.

معرفی سایت فروش کارهای هنری خارجی دیجیتال

۱-بررسی سایت شاتر استوک برای داشتن درآمد دلاری:

سایت شاتراستوک - سایت فروش کارهای هنری خارجی

به عنوان یک سایت کارهای هنری خارجی دیگر می‌توان از shutterstock نام برد، که گزینه مناسبی برای عکاسان است. تصویربردارانی که خروجی نهایی کارشون یک فایل تصویری یا ویدئویی با کیفیت است.

شاتراستوک به شما این امکان را می‌دهد که محتوای خودتون را با لحاظ کردن قانون کپی‌رایت، به کسانی که برای مصارف شخصی یا حرفه‌ای به محتوای شما احتیاج دارند، بفروشید.

شما به محض اینکه تصویرتون را در shutterstock آپلود کردید، کپی‌رایت محتوا از آن شما خواهد بود. در واقع شما هزینه کپی‌رایت محتوای خودتون را، هر زمانی که کسی از آن استفاده کرد، از او دریافت می‌کنید.

ایده‌آل شاتر استوک برای یک محتوای با کیفیت، تصاویری با حداقل رزولوشن ۴ مگاپیکسل است. و خبر خوب اینکه اکثر گوشی‌ها امروزه می‌تونند خروجی بالاتر از ۴ مگاپیکسل داشته باشند.

شما صرفاً با داشتن یک گوشی میان‌رده و دانش و علاقه به این کار، می‌تونید از این پلتفرم برای فروش آثارتون استفاده کنید.

روش کسب درآمدی از شاتراستوک هم به این شکل هست که، پس از تأیید، تصاویرتون در دسترس عموم قرار می‌گیرند. و با هر بار دانلود هر یک از تصاویر شما، ۲۵ سنت به حساب کاربری‌تون اضافه میشه.

باید توجه داشت که، این عدد با افزایش تعداد دانلود یک عکس افزایش پیدا می‌کنه. چرخه پرداخت، اول هر ماه صورت می‌گیرد و باید درآمد شما بیشتر از ۳۰ دلار باشد تا بتونید تسویه‌حساب کنید.

نکات نحوه افتتاح‌حساب:

شما برای اینکه بتونید در این سایت فروش داشته باشید، نیازی به تأیید آدرس سکونت ندارید و می‌تونید از یک آدرس فیک خارج ایران استفاده کنید. اما توجه کنید که حتماً vpn خود را بر روی همان کشور قرار بدید که به عنوان آدرس وارد کردید. (ترجیحاً از vps  استفاده کنید تا از اتصال مطمئن‌تر با ip ثابت بهره‌مند بشید.)

اما مهم‌ترین چالشی که باید راه‌حلی برای آن پیدا کنید، نقد کردن درآمد است. خوشبختانه شرکت‌های واسط در این حوزه، چه در افتتاح‌حساب و چه در نقد کردن درآمد می‌تونند به شما کمک کنند. اگر بخواهید همه‌ی مسیر ثبت‌نام توسط فرد دیگری انجام بشه، ایرانیکارت این کار را براتون انجام میده. (البته به گفته خودشون). این شرکت در حال حاضر در بین سرویس‌هاش امکان افتتاح‌حساب در شاتراستوک شامل همه‌ی مراحل:

  • افتتاح حساب در شاتر استوک
  • اکانت وریفای شده پی‌پال برای دریافت و نقدکردن درآمدتون
  • یک شماره تماس مجازی
  • و یک vps

دارد. نهایتاً خودتون می‌تونید شرایط را در سایتشون بررسی کنید. و اگه پیشنهاد و خدماتی که ارائه می‌دهند مناسب شما بود، از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی و نکات نهایی استفاده از شاتراستوک:

اگر نهایتاً از این سایت فروش کارهای هنری خارجی استفاده کردید، باید توجه کنید که در این مسیر تنها نیستید. افراد زیادی در سراسر دنیا در حال تلاش برای درآمدزایی از این پلتفرم‌اند. بنابراین:

  • داشتن خلاقیت در ارائه محتوا
  • توجه به ترندهای روز دنیا و اینکه چه محتوایی الان بیشتر مورد نیاز است.
  • داشتن نظم و تعهد به یک عدد مشخصی در ماه برای تولید و قراردادن محتوای تصویری یا ویدئویی توی سایت
  • و…..

می‌تونند، امکان موفقیت شما در این سایت را بیشتر کنند.

بیشتر بخوانید: نقشۀ راه کسب درآمد از کارهای هنری

۲-بررسی سایت redbubble برای داشتن درآمد دلاری:

سایت ردبابل - سایت کارهای هنری خارجی

سایت redbubble  یکی دیگر از پلتفرم‌های مشهور برای فروش آثار هنری است و بیشتر مناسب طراحان گرافیک است.

شما به عنوان طراح یک عکس، با کیفیت رزولوشن حداقل ۱۰۰۰ پیکسل و با فرمت png و یا jpeg ، اون را در سایت بارگذاری می‌کنید. نهایتا طی توافقی که با این شرکت انجام می‌دید، ردبابل طرح شما را چه به صورت چاپ بر روی محصولات مختلفی مثل تیشرت، ماگ، پشتی و قاب گوشی و …. و چه به صورت غیرچاپی به فروش می‌رسونه.

 در این سایت به‌ازای هر فروش، حق امتیازی حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد دریافت می‌کنید. با اینکه دست طراح برای افزایش حق امتیازش باز است، اما به جهت اینکه افزایش حق امتیاز شما بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار هست. بهتر هست که اون را بیش از حد بالا تعیین نکنید، تا بخشی از خریدهای احتمالی را از دست ندهید.

افتتاح حساب و فروش در redbubble:

ثبت‌نام در این سایت شرایطی بعضاً راحت‌تر نسبت به سایت‌های قبلی برای ایرانیان دارد. کلیه مراحل ثبت‌نام و قراردادن طرح‌هاتون بر روی این سایت رایگان است. و پرداخت‌هاتون در دوره مالی یک ماهه محاسبه می‌شن.

در صورتی که درآمد شما به بیشتر از ۲۰ دلار رسید، با شما تسویه‌حساب می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که، نهایتاً برای دریافت درآمد دلاری نیاز به شرکت‌های واسط دارید که بحث افتتاح حساب پی‌پال و تبدیل درآمد را برای شما انجام بدهند.

جمع‌بندی و نکات نهایی استفاده از ردبابل:

مزیتی که سایت redbubble، به عنوان یک سایت کارهای هنری خارجی، برای شما ایجاد می‌کنه، اینست که فقط کافی است روی ایده‌های خوب و ایجاد کارهای هنری خلاقانه تمرکز کنید. این سایت بقیه کارها از قبیل تبلیغات و بازاریابی و … برای شما انجام میده.

در کنار تولید آثار هنری با کیفیت و خلاقانه برای اینکه شانس خودتون را در فروش افزایش بدید، نکاتی هست که باید اونها را رعایت کنید از جمله:

  • استفاده از عناوین مناسب و مرتبط با موضوع طرح شما
  • استفاده مناسب از تگ‌ها و بر‌چسب‌ها (چون به شما این امکان را میده که طرحتون در صفحه‌های بیشتری دیده بشه و شانس بیشتری برای فروش داشته باشید.)
  • جدا از اینکه طرح خودتون را بر روی محصولاتی که طراحان، بیشتر برای آنها طرح می‌زنند (مثل دسته‌بندی تیشرت‌ها ) قرار می‌دهید، سعی کنید محصولاتی که رقابت در آنها سنگین نیست را هم لحاظ کنید و طرح‌هایی برای آنها ایجاد کنید. چون با ایجاد طرح‌های خلاقانه برای این دسته از محصولات با وجود کمتر بودن رقابت شانس خودتون را برای فروش بیشتر می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ایده های پولساز هنری

تبدیل کارهای هنری به NFT:

تبدیل کارهای هنری به NFT - سایت فروش کارهای هنری خارجی

با اینکه رمزنگاری در قالب NFT عمر چندانی نداره، اما با سرعت چشم‌گیری در حال افزایش محبوبیت در بین هنرمندان است. شاید یکی از دلایل این موضوع ایجاد شرایطی توسط بلاکچین برای هنرمندان است، که به واسطه اون بتونند آثار هنری خودشون را حتی تا ده‌ها میلیون دلار به فروش برسانند.

وجود NFT‌هایی مثل Merge (که به وسیله شخصی با نام هنری PAK ایجاد شده) با قیمتی حدود ۹۱.۸ میلیون دلار باعث میشه که توجه هنرمندان زیادی به سمت حراجی‌های NFT جذب بشه. اما باید توجه داشت که این حوزه لزوماً برای همه پول‌ساز نیست.

هنرمندانی هم هستند که آثارشون چندان با استقبال مواجه نشده و حتی سرمایه‌شون را هم از دست دادند. (بد نیست در این مورد مقاله آلن کانت و تجربه‌اش از حوزه NFT را بررسی کنید.)

با وجود اینکه NFT به عنوان سایت کارهای هنری خارجی به حساب نمیاد، اما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. به خاطر اینکه در صورت موفقیت به فروش آثار می‌تونه درآمد خیلی خوبی را برای هنرمندان ایجاد کند.

نحوه فعالیت در حوزه NFT:

شما برای اینکه در حوزه NFT فعالیت کنید، لزومی ندارد که حتماً خروجی کارتون یک تصویر باشد. هر نوع خروجی حوزه دیجیتال مثل یک فایل موسیقی، ویدئو، متن و فایل گیف و …. می‌تونند به یک NFT تبدیل بشن و شما بسته به مهارت‌تون و هنری که دارید، می‌تونید از محتوای تولیدشده خود درآمد کسب کنید.

نحوه تبدیل آثار هنری شما به NFT هم به صورت خودکار انجام میشه. شما نیازی نیست که دانش برنامه‌نویسی داشته باشید یا از نحوه ی کارکرد بلاکچین سردر بیارید. اگه بخوایم در چند مرحله ساده نحوه تبدیل آثار هنری به NFT را به شما نشان دهیم به صورت زیر است:

  • ایجاد یک کیف پول دیجیتال
  • ایجاد حساب در یکی از سایت‌های خرید و فروش NFT
  • اتصال کیف‌پول به سایتی که در آن ثبت‌نام کردید
  • آپلود اثر هنری خودتون و اضافه کردن عنوان و توضیحات مناسب آن اثر
  • ایجاد امضای دیجیتال بر روی NFT خود و پرداخت کارمزد ایجاد آن
  • تأیید شدن تراکنش‌ها و ساخت NFT در بلاکچین

جمع‌بندی و نکات نهایی فعالیت در NFT:

در انتخاب سایت خرید و فروش NFT باید توجه کنین که دو مدل سایت وجود داره. یک دسته که اصطلاحاً به او‌ن‌ها سلف‌سرویس میگن، از شما برای دسترسی به خدمات‌شون هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و فقط هزینه‌های شما شامل کارمزد ساخت NFT میشه. (مثل Rarible و Mintable)

در مقابل هم بازارهای curated یا گلچین‌شده را داریم و در زمانی‌که شما اثر هنری خودتون را بر روی این سایت‌ها قرار میدید، توسط کارشناسان آن سایت تحت یک سری معیارهایی بررسی میشه و بعد در صورتی که تأیید بشه، بر روی سایت قرار می‌گیرد. از جمله این پلتفرم‌ها میشه به SuperRare و  Nifty Gateway اشاره کرد.

نکته‌ای که باید به اون توجه کنید این است که بیشتر سایت‌های خرید و فروش NFT برای قرار‌دادن  و فروش NFT در اول کار از شما مقداری وجه به اتریوم دریافت می‌کنند. احتمالاً پرداخت این مبلغ برای افراد ساکن ایران با توجه به ارزش پول و از طرفی ریسکی که باید انجام بدن، چندان معقول نباشد. اما ما در فیلم زیر به شما راهکاری را نشون میدیم، تا هر NFT که خواستید را تولید کنین و بدون پرداخت هزینه‌ای برای فروش قرار بدید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش آثار هنری:

شاید نشه از شبکه‌های اجتماعی، به عنوان سایت فروش کارهای هنری خارجی نام برد، اما از طرفی نمیشه منکر شد که امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شدن. به طوری که دیگر فقط برای سرگرمی و ارتباط با دوستان و فامیل کاربرد ندارند.

 مشاغل و حرفه‌های مختلفی می‌تونند، برای معرفی و فروش محصولات خودشون از امکانات و قابلیت‌هایی که این رسانه‌ها در اختیار‌شون می‌ذارن، به خوبی استفاده کنند. به خاطر همین هم هنرمندان ایرانی برای معرفی و فروش محصولات خودشون محدود به یک سایت کارهای هنری خارجی نیستند و از این پلتفرم‌ها برای پیدا کردن مخاطبان خود و معرفی آثار و هنرشون استفاده می‌کنند.

باید توجه داشت که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش و کسب درآمد به این سادگی‌ها نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد. با توجه به این نکته هر کدام از شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب قشر خاصی از مخاطب است. لذا یک هنرمند باید توجه کند که کدام بستر برای معرفی هنرش مناسب‌تر است.

مثلاً اینستاگرام یک شبکه‌اجتماعی، تصویرمحور است و هنرمندان حوزه هنر‌های تجسمی و تصویری بیشتر در این پلتفرم فعال‌اند. رعایت این نکته به صورت یک قانون کلی و یک اصل نیست، اما خیلی در پیدا کردن مخاطب هدف شما می‌تونه سودمند باشه.

چگونگی داشتن درآمد دلاری از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی - سایت کارهای هنری خارجی

در زیر تعدادی از راه‌هایی که یک هنرمند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تونه‌ از اون‌ها بهره‌مند بشه را بررسی کردیم:

۱-ایجاد شبکه ارتباطی با هنرمندان دیگر:

از فرصتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار میدند، میشه برای ارتباط با افرادی که از جهان‌بینی و نگرش مشابه ما برخوردار‌ند، استفاده کرد. هنرمندانی که دغدغه‌ها و علایق یکسانی دارند، می‌تونند به واسطه‌ی این ارتباط همکاری‌های مهمی را برای آینده شکل بدند.

از طرفی دیگر شما با دنبال کردن گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری از فراخوان‌های رایگانی که میدند، اطلاع پیدا می‌کنید. و از این فرصت می‌تونید برای معرفی و فروش آثار خودتون استفاده کنید.

۲-فروش و بازاریابی آثار هنری:

اگر شما با قوانین و نحوه‌ی کارکرد پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، آشنایی داشته باشید و از آن‌ها در توضیحات و نحوه قرار دادن آثارتون استفاده کنید، پس از گذشت زمانی می‌تونید به قشری که طرفدار آثار هنری شما هستند و در واقع مخاطب اصلی خود دست پیدا کنید.

امکانات و راهکارهایی که به رایگان توسط شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار می‌گیرند، فرصت بسیار خوبی برای پیدا کردن مخاطب در یک نقطه دیگر از جهان و کسب درآمد دلاری را برای ما ایجاد می‌کنند. بدون اینکه شما مستقیماً از سایت کارهای هنری خارجی استفاده کرده باشید.

به عنوان نمونه، حامد جوادزاده یکی از هنرمندان بسیار خوب کشورمون هست که در کشور ترکیه ساکن است، در یکی از گفت‌و‌گو‌های خودش به این نکته اشاره داشت که بخش زیادی از فروش آثارش در بازار‌های بین‌المللی را مدیون اینستاگرام است.

جمع‌بندی و نکات نهایی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی:

افراد جدای از اینکه در کجای این دنیا زندگی می‌کنند، علایق و سلیقه‌های متفاوتی دارند. امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی فرصتی فراهم شده،  تا افراد براساس علایق مشترک خود در نقاط مختلف دنیا بتونند با هم ارتباط برقرار کنند. هنرمندان می‌تونند از این فرصت برای معرفی و فروش کارهاشون به کسانی که به سبک و نوع خاص آفرینش آثارشون علاقه دارند، استفاده کنند.

 اما شاید یکی از عیب‌های شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایت فروش کارهای هنری خارجی، دیربازده بودن آن است. شما باید زمان زیادی را صرف این پلتفرم‌ها جهت دیده شدن و پیدا کردن مخاطب خود کنید. لذا فروش آثار هنری در شبکه‌های اجتماعی اصلاً  کار راحتی نیست و با توجه به این که کار اصلی یک هنرمند تمرکز بر اثری است که باید خلق کنه، لذا حفظ تعادل برای زمانی که صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید و زمانی که صرف آفرینش اثر هنری و تقویت مهارت‌های هنری خودتون می‌کنید، ضروری است.

با چه انگیزه‌ای این مطلب را نوشتیم

با چه انگیزه‌ای این مطلب را نوشتیم

کشور ما، ایران، این روز‌ها شرایط اقتصادی و سیاسی بدی را تجربه می‌کند. وجود تورم افسارگسیخته شرایط داشتن یک زندگی ایده‌آل را برای خیلی‌هامون سخت و حتی غیرممکن کرده است. این وسط شغل‌هایی هم هستند که در این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

هنرمندان یکی از این صاحبان مشاغل‌اند که بیشتر آسیب‌پذیرند. به این علت که جدا از وضعیت بد اقتصادی، در کشور ما به صورت درستی قوانین کپی‌رایت هم رعایت نمی‌شه. همه‌ی این مسائل می‌تونه باعث بشه که یک هنرمند به فکر داشتن درآمد دلاری بیفتد.

با این کار هم اثر هنری‌اش را با ارزش بیشتری ارائه کرده و هم با وجود احترامی که به خلاقیت و زمان او گذاشته میشه، با امنیت بیشتری اقدام به فروش آثارش می‌کنه.

از زاویه‌ای دیگر وجود بازاری بسیار بزرگ‌تر از ایران، می‌تونه شهرت و اعتبار جهانی را به همراه داشته باشه. در نتیجه هنرمندان به جامعه‌ی هدفی بزرگتر از کسانی که ممکن است، طرفدار طرز فکر و جهان‌بینی آن‌ها باشند، دست پیدا می‌کنند.

 ما سعی کردیم در این نوشته بررسی جامعی بر روی این قضیه داشته باشیم و علاوه بر معرفی چندین سایت فروش کارهای هنری خارجی، سایر بسترهایی که می‌تونید در اون‌ها هم موفق به جذب مخاطب و فروش آثارتون بشید را هم معرفی کنیم.

چه ایده‌هایی برای ادامه راه وجود دارد؟

اگر عاشق کارهای هنری هستید اما از طرفی چندان امیدی به فروش آثارتون ندارید، یک نکته طلایی براتون داریم.

فروش آثارتون و کسب درآمد بالا چیزایی هستند که حتی اگر تمرکزتون را روی اون‌ها بذارید، چندان تأثیری روی موفقیت‌تون نداره. شما باید همه‌ی تمرکزتون را بر روی این بذارید که چطور می‌تونید، به بهترین شکل ممکن کار با کیفیت ارائه بدید. اونوقت مطمئن باشید که آدم‌هایی هم پیدا می‌کنید که ارزش کار شما را بدونند.

 یکی از رازهای داشتن کار باکیفیت جدا از تلاش و تمرین زیاد، به روز بودن و مطالعه بیشتر است. چه در حوزه هنری خودتون و چه در نحوه معرفی خودتون به بازارهای جهانی. به خاطر همین هم ما در اینجا یکسری سرنخ مطالعاتی دیگه بهتون میدیم تا نقطه عطفی باشند برای درک بهتر حوزه‌ای که می‌خواهید در اون فعالیت کنید.

پس اگه کفه ترازوتون در خلق آثار هنری باکیفیت، سنگینه، اما چندان اطلاعی از اینکه چطوری درآمد دلاری داشته باشید ندارید حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید.

همون‌طور که قبل‌تر گفتیم، نحوه معرفی کردن خودتون یکی از الزامات مهم برای فعالیت در این حوزه است. مطلب زیر بهتون یاد میده که چطوری برای خودتون یک پورتفولیوی هنری حرفه‌ای درست کنید و بتونید موقعیت کاریتون را متحول کنید.

اگه تصویرگر و نقاشی هستید که دوست دارید با طیف وسیعی از راه‌های کسب‌‌‌درآمد از نقاشی آشنا بشید، حتماً سری هم به مطلب زیر بزنید.

خب اینجا آخرخط نیست. هر کدام از شما ممکن هست، تجربه‌هایی در مورد فعالیت در سایت کارهای هنری خارجی داشته باشید. اون رو در همین صفحه با بقیه به اشتراک بذارید، تا این مطلب یک مرجع کاملی برای همه‌ی هنرمندان کشورمون باشه.‌
همین‌طور اگر ایده یا نظری دارید، که بتونه کار را برای بقیه راحت‌تر کنه، حتماً باهامون درمیان بذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “سایت کارهای هنری خارجی – چگونه از هنر خود درآمد دلاری داشته باشیم؟

  1. سید محمد آل عمران گفته:

    با تشکر بی انتها . واقعا زحمت کشیدید و مطالب عالی بودن.ولی هیچ نظری منتشر نشده چرا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.