سرمایه گذار فرشته | ناجی استارتاپ‌های نوپا

3/5 - (2 امتیاز)

سرمایه گذار فرشته ؛ با شنیدن این نام چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟

به راه‌انداختن استارتاپ علاقه‌مند هستید؟

تابه‌حال در شرایطی قرار گرفته‌اید که به علت مشکلات مالی و نداشتن سرمایه به اجبار از راه‌اندازی کسب و کار خودتان منصرف شده باشید؟

کم و بیش بیشتر ما این شرایط را تجربه کردیم و همیشه منتظر بودیم حمایتی غیرمنتظره به سمت‌مان بیایید و شرایط را برایمان روبراه کند.

از گذشته هر زمان که اسم فرشته را می‌شنیدیم ناخودآگاه تصویر دست‌های پنهانی در ذهنمان شکل می‌گرفت که برای حمایت به‌سوی ما می‌آید و در برابر تمام خطرات و ناملایمت‌ از ما محافظت می‌کند.

سرمایه گذار فرشته همان دست‌های حمایتگری هستند که به سمت کودکان نوپای استارتاپی دراز می‌شود. در ابتدای راه دست آنها را در دست خود می‌گیرند و سوخت اولیه برای حرکت را به استارتاپ‌ها تزریق می‌کنند.

اگر علاقه‌مند هستید در مورد سرمایه گذار فرشته بیشتر بدانید و با نحوه پیدا کردن سرمایه گذار انجل آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

سرمایه گذار فرشته
نام سرمایه گذار فرشته چطور شکل گرفت؟
سرمایه گذار فرشته کیست؟
سرمایه گذار فرشته چه ویژگیهایی دارد؟
معیار انتخاب استارتاپ توسط سرمایه گذار انجل چیست؟
سرمایه گذار انجل و سرمایه گذار خطرپذیر چه تفاوتی دارند؟
ویژگی‌ها و محدودیت‌های همکاری با سرمایه گذاران انجل چیست؟
نحوه پیدا کردن سرمایه گذار انجل
لیست سرمایه‌گذاران فرشته

سرمایه ‌گذار فرشته

سرمایه گذار فرشته

سپرده بانکی، خرید ملک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در بورس و خودرو، خرید طلا و …

تمام افرادی که بعد از چندین سال کار و تلاش و تحمل ناملایمات اقتصادی توانسته‌اند سرمایه‌ای دست و پا کنند، در جستجوی راه‌ها و روش‌های افزایش سرمایه‌شان هستند. از روش‌های سنتی و کم ریسک گرفته تا روش‌های پرخطر.

در این بین اشخاصی وجود دارند که علاقه‌ای به روش‌های قدیمی سرمایه‌گذاری ندارند و به دنبال روش‌های جدید برای به‌کار انداختن سرمایه خود هستند، حتی اگر این روش‌ها با ریسک همراه باشد. گاهی همین ریسک‌ها برای آن دسته افراد که علاقه‌مند به مقابله با چالش‌های مختلف هستند، جذاب است. پس به سمت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌روند.

افرادی که می‌توانند در دنیای استارتاپ‌ها، مانند فرشته نجاتی باشند که در زمانی که شاید هیچ امیدی برای حیات یک استارتاپ وجود ندارد، دست یاری به سمت آنها دراز می‌کنند.

قبل از آن‌که بدانیم سرمایه گذار فرشته کیست، چه کاری انجام می‌دهد، چه ویژگی‌هایی دارد و در چه اموری می‌توان از کمک آنها استفاده کرد بدنیست بدانیم نام سرمایه ‌گذار فرشته از کجا شکل گرفته است.

نام سرمایه گذار فرشته چطور شکل گرفت؟

نام سرمایه گذار فرشته از کجا و چطور شکل گرفت؟

در سال‌های دور در برادوی تئاترهایی وجود داشت که به علت نداشتن حامی مالی، اجرای آنها ادامه پیدا نمی‌کرد یا اصلاً به مرحله اجرا نمی‌رسید.

دراین بین افراد ثروتمندی بودند که داوطلبانه به کمک این گروه‌های تئاتر می‌آمدند و سرمایه مورد نیاز آنها را تأمین می‌کردند.

اولین بار رئیس مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری، ویلیام ولتز، از نام سرمایه گذار فرشته یا انجل اینوستر برای جمع‌آوری سرمایه جهت کمک به کارآفرینان و استارتاپ‌ها استفاده کرد.

سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه گذاران فرشته (Angel Investors)، اشخاصی هستند که سرمایه آزادی دارند و با تجربه قبلی و بررسی ایده‌های نو و طرح‌های کارآفرینی، در مراحل شکل‌گیری حیات استارتاپ‌ها وارد عمل شده و سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک استارتاپ را فراهم می‌کنند.

این سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسک شروع یک استارتاپ در ازای دریافت سهام از آن، سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی طرح را تأمین می‌کنند.

میزان سهامی که سرمایه گذار فرشته در ازای سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند بسته به میزان سرمایه‌ای که به طرح اختصاص می‌دهد می‌تواند تا 30درصد باشد و البته با وجود سهامدار بودن در استارتاپ، در امور مدیریتی و کنترلی کسب و کار هیچ دخالتی ندارد.

از آنجایی که سرمایه‌گذاران تجربه قبلی در زمینه‌های کسب و کار و مدیریت را دارا هستند پس می‌توانند مشاوران خوبی برای رشد و توسعه طرح نیز باشند و یا به واسطه سوابق و شبکه‌سازی‌های قبلی و آشنایی با افراد و ارگان‌های مختلف و روش‌های متنوع می‌توانند مسیری کوتاه‌تر برای حرکت استارتاپ نشان دهند.

سرمایه گذاران فرشته لزوماً افرادی ثروتمند و یا سرشناس نیستند، بسته به میزان سرمایه در یک یا چند طرح جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این اشخاص از دارایی‌های شخصی خود استفاده می‌کنند و در مراحل اولیه یک طرح نوپا وارد صحنه شده، در رشد و حرکت آن کمک می‌کنند و زمانی‌که مسیر رشد یک استارتاپ به تثبیت رسید سود خود را برداشته و از آن خارج می‌شوند و حالا نوبت استارتاپ بعدی‌ست که برای حرکت به کمک این سرمایه‌گذار نیازمند است.

بیشتر بخوانید: انواع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

سرمایه گذار فرشته چه ویژگی‌هایی دارد؟

فهمیدیم که سرمایه گذار فرشته در امور تأمین مالی استارتاپ‌های نوپا مشارکت دارد.

حال این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که آیا تمام افرادی که در فرآیند تأمین سرمایه شرکت می‌کنند سرمایه گذار فرشته محسوب می‌شوند؟

برای پاسخ این سوال لازم است بدانیم یک سرمایه گذار فرشته چه ویژگی‌هایی دارد.

سرمایه گذاران فرشته اشخاص حقیقی و باتجربه‌ای هستند که در شروع روند استارتاپ وارد عمل می‌شوند و به‌صورت فردی و نه در قالب تیم‌های سرمایه‌گذاری، با هدف افزایش سرمایه، از دارایی‌های شخصی  خود در روند تأمین مالی استارتاپ‌های نوپا استفاده می‌کنند.

  • این سرمایه‌گذاران با مراحل کارآفرینی و شروع کسب و کار آشنا هستند و اطلاعات کاملی از کلیه قوانین مرتبط با کسب و کار، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی استارتاپ دارند و مؤسس استارتاپ می‌تواند در فرآیند برندسازی، تهیه استراتژی‌های مدیریتی و مالی و شناسایی بازار هدف و دست‌یابی به آن و تبلیغات از راهنمایی‌های سرمایه گذاران فرشته استفاده کند.
  • گفتیم که سرمایه گذاران فرشته از سرمایه شخصی جهت تأمین مالی استفاده می‌کنند پس پشتوانه مالی قوی دارند و علاقه‌ای به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری، خرید املاک و مستغلات و سپرده بانکی و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، ندارند.
  • تجربه کاری و سوابق این اشخاص منبع اطلاعات مهمی برای بنیان‌گذار استارتاپ‌ها خواهد بود به‌طوری که در کلیه جنبه‌های کاری و روند به اجرا رساندن طرح می‌توانند از مشاوره و راهکارهای این سرمایه‌گذاران بهره ببرند.
  • همچنین به‌واسطه روابط و شبکه‌سازی قبلی که برای کسب و کار خود ایجاد کردند می‌توانند مسیر ارتباطی همواری را پیش روی استارتاپ قرار دهند.

معیار انتخاب استارتاپ توسط سرمایه گذار انجل چیست؟

ناجیان کسب و کارهای نوپا به دنبال چه استارتاپ‌هایی هستند؟ چه معیارهایی را برای انتخاب طرح در نظر می‌گیرند؟

تمام سرمایه‌گذاران، حتی آنهایی که ریسک‌پذیرند و در طرح‌های پرخطر مشارکت دارند برای انتخاب طرح خود معیارهایی در نظر می‌گیرند تا احتمال سوخت شدن سرمایه را به حداقل ممکن برسانند.

فرشتگان استارتاپ‌ها به دنبال طرح‌ها و گروه‌هایی هستند که:

  • ایده‌ای نوآورانه را ارائه دهند و منحصربه‌فرد باشند.
  • بازار فروش خوبی داشته باشند.
  • حق مالکیت معنوی در آن‌ها رعایت شده باشد.
  • توانایی حل مسئله و مدیریت بحران در چالش‌های پیش رو را داشته باشند.
  • روحیه رقابتی داشته باشند.
  • بتوانند از معافیت‌های مالیاتی نیز استفاده کنند.

سرمایه گذار انجل و سرمایه گذار خطرپذیر چه تفاوتی دارند؟

برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های کارآفرینی دو روش سرمایه گذاری فرشته و سرمایه گذاری خطرپذیر بیشترین کاربرد را دارد.

سرمایه‌گذران خطرپذیر تیم‌های تحقیقاتی هستند که با بررسی اطلاعات استارتاپ‌های نوپا و تهیه سرمایه از منابع مختلف مالی، سرمایه مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند.

از آن‌جا که سرمایه ‌این تیم‌های سرمایه‌گذاری از منابع مختلف تأمین شده، این گروه‌ها در طرح‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که پتانسیل بالا و مزیت رقابتی داشته باشند و از افراد متخصص در انجام کار استفاده می‌کنند.

تیم‌های تأمین مالی معمولاً در تمامی مراحل فعالیت استارتاپ، تأمین مالی آن را به‌عهده می‌گیرند. این تزریق سرمایه بسته به طرح و نحوه پیشرفت و … می‌تواند در چندین مرحله در مدت عمر استارتاپ انجام شود.

 همچنین به‌واسطه سرمایه‌گذاری انتظار نظارت و کنترل مسائل مدیریتی استارتاپ را داشته و معمولاً به دنبال جایگاه در هیئت مدیر استارتاپ‌ها هستند.

مقایسه سرمایه گذار فرشته و سرمایه‌گذار خطر پذیر

 سرمایه گذار  فرشتهسرمایه‌گذار خطرپذیر
تعداد سرمایه‌گذارفردیشرکت و گروه‌های تأمین مالی
پشتوانه مالیدارایی شخصیجمع‌آوری سرمایه از منابع مختلف
هدف سرمایه‌گذاریاستارتاپ‌های نوپاکسب و کارهای نوپا و فعال
زمان سرمایه‌گذاریمراحل ابتدایی عمر استارتاپتمام مراحل چرخه فعالیت کسب و کار
نظارت و کنترل بر عملکردتوافق با بنیان‌گذار استارتاپنظارت و اعمال کنترل در عملکرد
جایگاه در هیئت مدیرهتوافق با بنیان‌گذار استارتاپدرخواست جایگاه در هیئت مدیره
تعداد دفعات سرمایه‌گذارییک مرحلهچندین مرحله
مدت سرمایه‌گذاریکوتاه مدتبلند مدت

ویژگی‌ها و محدودیت‌های همکاری با سرمایه گذاران انجل چیست؟

در هر کسب و کاری استفاده از خدمات اشخاص دیگر در چرخه عملکرد مثل سرمایه‌گذاری و مشاوره و … مزیت‌هایی به همراه دارد که در ادامه تعدادی از آنها را بررسی می‌کنیم.

  • سرمایه مورد نیاز برای شروع یک پروژه کارآفرینی در مراحل ابتدایی تأمین می‌شود.
  • استارتاپ با استفاده از منابع مالی سرمایه گذار انجل، برخلاف تأمین مالی از طریق وام و … ریسک کمتری متحمل می‌شود، چرا که در صورت عدم موفقیت طرح، سرمایه‌گذار مبلغ سرمایه‌گذاری خود را طلب نمی‌کند و با دریافت سهام از استارتاپ در سود و زیان آن مشارکت می‌کند.
  • با توجه به این‌که سرمایه گذار فرشته شخص باتجربه و با سابقه در کسب و کار است، یک مشاور و راهنمای متخصص در کنار گروه، تمام مراحل رشد استارتاپ را همراهی می‌کند.
  • تجربه استارتاپ‌ها نشان داده کسب و کارهایی که با سرمایه گذار فرشته همراه بودند روند رشد و پیشرفت سریع‌تری را نسبت به سایر گروه‌های مشابه طی کرده‌اند.

به هر صورت حضور شخصی غیر از مؤسسین می‌تواند استارتاپ‌ها را با چالش‌هایی هم روبرو کند.

  • سرمایه‌گذار به واسطه تأمین مالی در مراحل شکل‌گیری استارتاپ و ریسک بالایی که قبول می‌کند انتظارات بالایی هم خواهد داشت و احتمالاً سود بالایی در نظر داشته باشند.
  • تزریق سرمایه در مرحله ابتدایی به استارتاپ انجام می‌شود و برای سرمایه‌گذاری مجدد محدودیت‌هایی وجود دارد.
  • هرچه مبلغ تأمین مالی بالاتر باشد احتمالاً سرمایه‌گذار درصد سهام بیشتری طلب کند و کنترل و قدرت تصمیم‌گیری مؤسسین را محدود می‌کند.

نحوه پیدا کردن سرمایه گذار انجل

سرمایه گذار انجل

دانستن روش‌های رایج یافتن سرمایه‌گذار انجل می‌تواند از ابزارهای لازم جهت جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها باشد.

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم سرمایه گذار انجل در ازای دریافت سهام در کسب و کارهایی که هنوز به مرحله اجرا وارد نشده‌اند و شرایط جذب سرمایه از سایر روش‌ها را ندارند، سرمایه‌گذاری کرده تا خلاء تأمین مالی استارتاپ‌های نوپا و سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک را پرکند.

جذب سرمایه از فرشتگان سرمایه‌گذار همیشه کار آسانی نیست. اما اگر ایده‌ای نوآورانه در سر دارید، پس شروع کنید.

طرح توجیهی یا بیزینس پلن کامل و شفاف از ایده خود تهیه کنید.

یک بیزنس پلن کامل در کنار ایده‌ای خلاقانه که توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه گذاران انجل باشد.

  • راه دوری نروید. از خانواده خود شروع کنید. قانع کردن اعضای خانواده برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ می‌تواند راحت‌تر از سایرین باشد.
  • از شبکه‌های ارتباطی خودتان استفاده کنید. شبکه‌سازی در هر کسب و کاری می‌تواند راه هموارتری جهت حرکت فراهم کند.
  • افراد مرتبط با حوزه فعالیت‌تان را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنید و ایده خود را ارائه دهید.
  • به شبکه سرمایه گذاران فرشته سری بزنید. این شبکه‌ها و گروه‌ها می‌توانند راه ارتباطی بین شما و سرمایه گذار انجل را فراهم کنند.
  • رویدادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری را دنبال کنید. در این رویدادها سرمایه‌گذاران زیادی حضور دارند تا طرح‌های جدید و خوب را شناسایی کنند.
  • از پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنید. پلتفرم‌ها و سایت‌های بسیاری وجود دارند که سرمایه‌گذاران را در عضویت خود دارند و با شرایط و قوانین خاص خود ارتباط بین سرمایه گذار فرشته و سرمایه پذیر را برقرار می‌کنند.

لیست سرمایه گذاران فرشته

در این مرحله لیستی از شتاب‌دهنده‌ها و شبکه‌های سرمایه گذاران فرشته در ایران ارائه می‌دهیم.

سرمایه گذاران فرشته در ایران

شبکه سرمایه‌گذاری طنینراه ارتباطی بین کارآفرینان و طرح‌ها و استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی انطباق مناسبی بین سرمایه‌گذار و استارتاپ برقرار و گزینه مناسب را پیشنهاد می‌دهد.
کارایاگروهی از سرمایه‌گذاران با تجربه و با دارایی شخصی، فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی و علاوه بر تامین سرمایه اولیه استارتاپ، در زمینه مشاوره و راهنمایی‌های مدیریتی، مالی نیز با آنها همکاری می‌کنند.
آمن سرمایه‌گذاری رایان سلامت آمن، در حوزه‌های تخصصی سلامت، در زمینه تأمین سرمایه، مشاوره راهبری کسب و کار استارتاپ‌ها فعالیت دارد.
گروه اینترنتی ایرانفعال‌ترین شرکت‌های اینترنتی با هدف گسترش کارآفرینی، در زمینه رشد طرح‌های مبتنی بر فناوری‌های هوشمند در ایران به استارتاپ‌ها خدمات ارائه می‌دهند.
ادونچرزبر کسب و کارها و استارتاپ‌های اینترنتی تمرکز دارد و در مراحل ابتدایی و رشد آنها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.
سرآوابر فعالیت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و اینترنت، بازی، تجارت الکترونیک تمرکز دارد و دانش و تجربه سرمایه‌گذاران را به همراه سرمایه مورد نیاز به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد.
سرمایه گذار فرشته کیست؟

شخص حقیقی است که با استفاده از دارایی شخصی، در مرحله شکل‌گیری استارتاپ‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند.

چطور می‌توانم سرمایه گذار فرشته برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ جذب کرد؟

یک ایده منحصربه‌فرد و نوآورانه پیدا کنید، بیزینس پلن کامل و شفاف تهیه کنید، طرح توجیهی استارتاپ خود را در گروه‌ها و شبکه‌های سرمایه‌گذاری و رویدادهای استارتاپی ارائه دهید.

سرمایه گذاران انجل در ایران را از کجا جستجو کنم؟

شتاب‌دهنده‌ها و سایت‌های بسیاری از جمله گروه سرمایه‌گذاری طنین و کارایا لیستی از سرمایه‌گذاران فرشته ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانیم

ایده‌های منحصربه‌فردی در ذهن دارید و به کارآفرینی علاقه‌مند هستید؟ یک دوره آموزشی نیاز دارید؟

با روش‌های تأمین سرمایه برای شروع فعالیت استارتاپ خود آشنا شدید. آیا هنوز برای ورود به مسیر شغلی‌تان سردرگم هستید؟

دوره طراحی مسیر شغلی می‌تواند کمک مناسبی برای شما باشد.

در این مطلب سعی کردم مسیری جهت آشنایی با سرمایه گذاران فرشته و ویژگی‌ها و نحوه جستجوی آنها را ارائه دهم.
سپاسگذارم که تا انتها همراه من بودید.
خوشحالم که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید
.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.