دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سوالات روانشناسی برای مصاحبه شغلی چطور پرسیده می‌شوند؟

علامت سوال مصاحبه شغلی
Rate this post

می‌دونم برای بار چندم هست آزمون استخدامی به اون سختی رو با موفقیت گذروندی اما وقتی به سوالات روانشناسی برای مصاحبه رسیدی، همه چیز یادت رفته یا این‌که به نظر خودت خوب بودی ولی استخدام نشدی!

باید به عرضت برسونم که سوالات روانشناسی برای مصاحبه نقش مهمی در استخدام شدن داره که خیلی هم سخت نیست فقط کافیه مواردی که بهت میگم رو رعایت کنی.

ما در این مطلب نحوه پاسخ‌دهی به سوالات روانشناسی برای مصاحبه استخدام رو بیان خواهیم کرد.

سوالات روانشناسی برای مصاحبه

در ادامه خواهید خواند:

انواع سوالات روانشناسی برای مصاحبه

هنگام مصاحبه شغلی، نماینده‌ی منابع انسانی و یک فرد متخصص توی اون شغل، مجموعه‌ای از سوالات رو از شما می‌پرسند و در نهایت، شایسته‌ترین فرد برای فرصت شغلی مورد نظر، انتخاب می‌شه.

شرکت‌ها تمایل دارند افرادی رو جذب کنند که از نظر رفتاری و شخصیتی، بیشترین انطباق رو با اهداف سازمانی شرکت داشته باشن، پس سعی کن قبل از رفتن به مصاحبه در مورد اهداف اون سازمان اطلاعات نسبی کسب کنی.

اگه می‌خوای یه مثال واضح از سوالات روانشناسی برای مصاحبه آموزش و پرورش رو بخونی دکمه زیر رو بفشار.

سوالات روانشناسی برای مصاحبه استخدام

سه دسته سوالات روانشناسی برای مصاحبه داریم دونستن نحوه‌ی جواب دادن به این سوالات به شما کمک می‌کنه که بهتر بتونید در جلسه مصاحبه پاسخ بدید.

نمونه انواع سوالات روانشناسی برای مصاحبه:

موقعیتی: مصاحبه کننده می‌خواد شما راهکار و نحوه مواجهه‌تون با اون موقعیت خاص رو بگید که ممکنه با طرح یه مثال این کارو انجام بده.

صلاحیت: هدف، بررسی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های شما مثل تحصیلات، مهارت‌ها و سابقه کارتون برای محول کردن مسئولیت‌های شغل مورد نظر هست.

روانشناسی، رفتاری یا شخصیتی: برای شناخت بیشتر شخصیت شما و تطابقتون با فرهنگ سازمان مورد نظر هست.

نمونه سوالات روانشناسی مصاحبه شغلی

انواع سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی با جواب

هر شرکت، سازمان یا نهاد این حق رو داره که موقع استخدام نیروی کار با طرح سوالات روانشناسی مصاحبه به تمام ابعاد و زوایای شخصیتی و مهارتی داوطلب دست پیدا کنه. بنابراین سوالاتی که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شن بسیار متنوع هستند.

از جمله سوالات روانشناسی مصاحبه حضوری، تمرکز روی مهارت‌های نرم با گرفتن تست‌های شخصیتی هم هست.

مهارت‌های نرم (soft skills) مهارت‌هایی ذاتی هستند که جزئی از شخصیت شما هستند.

این مهارت‌ها رو نمی‌شه به راحتی و تو مدت کوتاهی در فرد به وجود آورد، ولی با تمرین کردن، قابل تقویت هستن. تشخیصش هم یا به مرور زمان و قرارگیری فرد در موقعیت‌های مختلف هست یا از طریق تست‌های شخصیتی.

در مقابل، مهارت‌های سخت (hard skills) قرار دارند که کسب اون‌ها بدون آموزش امکان‌پذیر نیست.

سنجش چنین مهارت‌هایی، خیلی راحت‌تر از سنجش مهارت‌های نرم هست. از جمله مهارت‌های سخت می‌شه به مهارت‌های کار با کامپیوتر، مهارت کار کردن با دستگاه‌های تخصصی و دیگر مهارت‌های تکنیکی اشاره کرد.

در ادامه با رایج‌ترین نمونه سوالات روانشناسی مصاحبه‌ شغلی آشنا میشید.

بیوگرافی در مصاحبه استخدامی

معمولأ اولین سوالی که ازتون می‌پرسن این هست که از خودتون بگید.

مشخصات فردی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخاراتتون رو حداکثر توی ۲ دقیقه (مختصر و مفید) توضیح بدید.

سعی کنید محکم و باعزت نفس صحبت کنید. در پاسخ به سوالات استخدامی نباید زیاد به حواشی بپردازید. نیاز به پرداختن به جزئیات هم وجود نداره.

هدف شما از اشتغال در ردیف شغلی مورد نظر

برای پاسخ به این سوال باید نحوه آشناییتون با شرکت یا سازمان مورد نظر رو بگید. هم‌چنین ترجیحأ مزایا و مشکلات این شغل رو بیان کنید. به‌علاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری موردنظرتون رو هم عنوان کنید.

اطلاعاتی در مورد شغل قبلی و دلایل رها کردن آن

معمولأ این سوال برای محک زدن شما پرسیده می‌شه، بهتره از بیان جزئیات و یا انتقاد و بدگویی در مورد شغل قبلی پرهیز کنید. سعی کنید طوری صحبت کنید که میل به پیشرفت و انگیزه‌ها توی حرف‌هاتون موج بزنه.

برشمردن توانایی‌های فردی

سوال دیگه‌ای که از شما پرسیده می‌شه اینه که چه کاری هست که فکر می‌کنید بهتر از بقیه می‌تونید انجامش بدید و یا چرا فکر می‌کنید برای این کار مناسبید؟

در پاسخ به این سوالات روانشناسی مصاحبه باید به استعدادها و توانایی‌های فردی خودتون اشاره کنید. منظور دقیقأ اون مواردی است که با رشته کاری مورد نظر هماهنگی داره. مثلاً اگه کار نرم‌افزاری انجام می‌دید بهتره به توانایی‌های حل مسئله، مهارت‌های تحقیقی و… اشاره کنید.

خلاصه جوری حرف بزنید که ویژگی‌های مثبتتون پررنگ‌تر باشند.

آیا شما شغل دوم دارید؟

این روزها بسیار می‌شنویم که افراد دارای شغل دوم یا سوم هستند، پس تعجبی نداره از شما سوال کنند که آیا شغل دیگه‌ای هم دارید یا نه.

اگرچه هیچ قانونی برای منع اشتغال هم‌زمان چند شغل وجود ندارد، اما بیان کردن اون در مصاحبه شغلی هم بی‌فایده است. بهتره وانمود کنید که همه تمرکز شما روی کاری هست که قراره انجام بدید.

حقوق دریافتی پیشنهادیتون چقدر هست؟

ممکنه از شما در مورد میزان حقوق پیشنهادی یا انگیزه‌های مالی نیز سوال کنند.

در این مورد جملات کلیشه‌ای مثل هرچقدر که عرف هست، مطابق وزارت کار و… نگید. شما با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود و هم‌چنین ساعت کاری و وظایفی که بر عهده‌تون گذاشته میشه مبلغ پیشنهادی خودتون رو عنوان کنید.

محرک‌های تشویقی

از شما سوال می‌کنند چه چیز باعث می‌شه فعالیت‌تون بیشتر بشه؟ در پاسخ به این سوال از مطرح کردن مسائل مالی بپرهیزید و بیشتر مسائل محیط کار، همکاران و سپس شرایط جسمی روحی را عنوان کنید.

اولویت شما برای انجام کارهای تیمی و فردی

اگر ازتون در مورد علاقمندی به کارهای تیمی و همکاری سوال بشه باید بدونید که کار گروهی نشونه‌ای از بالا بودن سطح هوش اجتماعی هر شخص هست که رابطۀ مستقیم با چگونگی عملکرد او در محیط کار داره. پس بهترین پاسخ به این سوال کارهای تیمی است.

نقاط ضعف و قوت

در پاسخ به این مورد از سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی زیاد نباید دروغ گفت اما نیازی هم نیست که همه چیز و بگید.از خودتان خیلی ضعف نشان ندهید و نقاط قوتتان را پررنگ کنید.

هدف شما از اشتغال

این سوال معمولأ در اواخر یک مصاحبه شغلی پرسیده می‌‌شه. همه ابعاد شخصیتی شما رو از پاسخ به این سوال میشه پیدا کرد. باید دقت کرد که در صورتی در هر کاری به جایگاه‌های بالا دست پیدا می‌کنی که درست انجامشون بدی.

پاسخ به پرسش‌های شما

آخرین سوالی که در یک مصاحبه کاری ازتون پرسیده می‌شه اینه که آیا شما سوالی دارید. بهتره که برای بالا بردن اطلاعاتتون درمورد شرکت، عملکرد کارمندان، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی و … بپرسید.

حالا که مطالب بالا رو خوندی بهت توصیه میکنم که ویدئوی رو هم ببین. اینطوری نحوه پاسخ به سوالات روانشناسی برای مصاحبه تو ذهنت خوبِ خوب حک میشه.

نمونه سوالات استخدامی روانشناسی عمومی

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، برای رشته‌های روانشناسی خیلی مهمتره.

روانشناسی یکی از شاخه های علوم انسانی هست که به مسائل روان شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان‌شناسی در امر آموزش و پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روانشناسی در مسائل روانی – اجتماعی می‌پردازه.

روانشناسی یکی از پردرآمدترین رشته‌های انسانی هم هست که در ادامه با گرایش‌های مختلفش آشنا خواهیم شد.

اگه رشته شما یکی از گرایش‌های روانشناسیه و می‌خواهید در سازمانی مرتبط با رشته‌تون استخدام بشید، باید با سوالات روانشناسی برای مصاحبه آشنا باشید و از قبل خودتون رو برای مصاحبه آماده کنید.

برای آشنایی با نمونه سوالات استخدامی روانشناسی عمومی می‌تونید از این لینک به صورت رایگان دانلود کنید.

هدف رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارت‌های لازم در افرادی هست که در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی – سازمان‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی و در دانشگاهها خدمت رسانی می‌کنند.

اگه دوست داری بدونی برای چه‌کاری ساخته شدی تا از سوالات روانشناسی برای مصاحبه سربلند بیرون بیای کلیک کن.

 پاسخ به سوالات روانشناسی در مصاحبه شغلی، بخش کوچکی از روند استخدام شدن هست. شما برای استخدام به چیز‌های دیگری هم نیاز دارید. پس، مقاله‌ زیر رو از دست ندید.

یکی از مواردی که در استخدام خیلی مهمه رزومه است در حقیقت کارفرما در بسیاری از مواقع با توجه به رزومه‌تون شما رو به جلسه مصاحبه دعوت می‌کنه. در لینک زیر با کمک بهترین رزومه‌سازها رزومه‌ات رو بساز.

خب خب میدونم که الان حالت بهتر شده و داری میری تا به سوالات روانشناسی برای مصاحبه با آمادگی کامل پاسخ بدی، لطفأ بعد از اینکه برگشتی از تجربیاتت و موارد جدیدی که میشه به لیست بالا اضافه کرد برامون بنویس.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.