دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

موفقیت در رستوران داری

13راز موفقیت در رستوران داری
3/5 - (2 امتیاز)

آیا شما به دنبال عوامل موفقیت در رستوران داری هستید اما نمی‌دانید چه نکاتی باعث موفقیت شما می‌شود؟

پیچیدگی و رقابت در صنعت غذا همیشه افراد را ترغیب می‌کند که از روش‌ها و عوامل مختلفی برای موفقیت در این صنعت استفاده کنند. دانستن مجموعه‌ای از این نکات چه برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی رستوران هستند و چه برای مدیرانی که نیاز به تغییر دارند، بسیار مهم است.

ما در این مقاله سعی کردیم 13 راز موفقیت رستوران داری را که در جای دیگر نمی‌یابید به صورت خلاصه از زبان آشپزها و مدیران برجسته برای شما جمع‌آوری کنیم.

لیست عوامل موفقیت در رستوران داری

1- تجربه قبل از افتتاح

بهترین آمادگی برای راه اندازی رستوران و رمز موفقیت در رستوران داری این است که ابتدا در رستوران شخص دیگری کار کنید.

بهترین آمادگی برای راه اندازی رستوران و یک رمز موفقیت در رستوران داری این است که ابتدا در رستوران شخص دیگری کار کنید.

شما علاوه بر مطالعه و گذراندن دوره‌های مختلف باید برنامه ریزی کنید که حداقل چند سال در رستوران دیگران کار کنید و تا آنجا که ممکن است مشاغل در رده‌های مختلف رستوران داری را تجربه کنید.

شما همچنین باید به افرادی که کارهای مختلفی را در رستوران انجام می‌دهند نیز توجه کنید تا بتوانید موقعیت‌های مختلف را درک کنید.

اما اینکه شما در فری کثیف کار کرده‌اید به این معنی نیست که آماده افتتاح یک رستوران با غذای خوب هستید.

شما باید در یک رستوران، پیتزا فروشی، شیرینی پزی یا کسب و کار تهیه غذا مشابه چیزی که در سر دارید، کار کنید.

2- بازار هدف را به صورت دقیق بررسی کنید

یکی از بهترین راههای بقاء و موفقیت در رستوران داری متخصص شدن در حیطه بازار خود است

یکی از بهترین راه‌های بقاء و موفقیت در رستوران داری متخصص شدن در حیطه بازار خود است، بنابراین از تجارت اصلی خود زیاد دور نشوید. اگر این کار را بکنید، ممکن است غیرقابل تشخیص شوید و در یک بازار به هم ریخته گم شوید.

به عنوان مثال اگر شما قرار است رستوران ایتالیایی بزنید و برای علاقه‌مندان به غذایی ایتالیایی فعالیت کنید، نباید به سمت مرغ‌های سوخاری بروید زیرا ماهیت و هویت رستوران شما خدشه‌دار می‌شود.

3- اجازه ندهید مشتریان گرسنه یا ناراضی رستوران را ترک کنند.

برایان نیل مالک رستوران های زنجیره‌ای Melting Pot است که درآن سبک متفاوتی از سرو غذا وجود دارد.

حتی بهترین رستوران هم گاهی مشتری ناراضی خواهد داشت. اما سیاست شما باید این باشد که هیچ کس رستوران را ناراضی را ترک نکند.

این نکته را باید بدانید اگر کسی از یک غذا راضی نباشد، این موضوع سلیقه شخصی است یا مشکلی در تهیه آن وجود دارد. در هر صورت، شما باید غذا را جایگزین کنید.

برایان نیل (مالک رستوران‌های زنجیره‌ای Melting Pot) در رستوران‌های خود این رویکرد را دارد که مشتری همیشه حق دارد، حتی اگر اینطور نباشند!!

او می گوید: “حتی اگر بدانیم دیدگاه مشتری کاملاً صحیح نیست، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مشتری را درک کنیم و آنچه را که برای رضایت او لازم است انجام دهیم.” گاهی اوقات عذرخواهی تنها چیزی است که لازم است. گاهی اوقات یک غذای رایگان می‌تواند آن‌ها را راضی کند.

نیل می گوید: “اگر واقعاً تجربه بدی باشد، ما یک بررسی می کنیم و دوباره آن‌ها را به شام ​​دعوت می کنیم. مهم‌ترین چیز این است که آن‌ها احساس کنند با نگرانی های آن‌ها همدل هستید و در برخورد با آن‌ها بسیار صادق هستید. “

4- غذای خود را یکدست کنید.

از عوامل موفقیت در رستوران داری داشتن کیفیت قابل اطمینان غذاست

وقتی دستورپخت‌هایی تهیه کردید که به آن‌ها اطمینان دارید و می‌دانید که مشتریان از آن لذت می‌برند، به آن‌ها دقیق عمل کنید.

افزودن ادویه متفاوت یا امتحان کردن چیز جدید، برای شما ممکن است جالب باشد، اما مشتری که انتظار دارد طعم یک غذای قبلی را بچشد، اگر انتظاراتش برآورده نشود، ناامید می‌شود.

یادتان باشد راز موفقیت رستوران داری این است که“شما به اندازه آخرین وعده غذایی خود موفق هستید”. پس غذای با کیفیت و باب طبع مشتری همیشه در دستور کار باشد.

5- با تأمین کنندگان خود روابط برقرار کنید.

یک راز موفقیت در رستوران داری، وفا دار ماندن به  تأمین کنندگان محبوبتان است.

یک راز موفقیت در رستوران داری، وفادار ماندن به تأمین کنندگان محبوبتان است.

به یاد بسپارید برای صرفه جویی‌های ناچیز در هزینه، از دیگران خرید نکنید. در عوض تأمین کنندگان شما مطمئن خواهند شد که از تخفیف‌ها و فرصت‌های خرید مطلع هستید و در روزهای سخت با شما راه خواهند آمد.

صورت حساب‌های خود را به موقع پرداخت کنید و به همه کارکنان خود از جمله رانندگان تحویل دهنده احترام بگذارید.

یادتان باشد، توزیع کنندگان شما خون رستوران شما هستند.

6- به مشتریان خود گوش دهید.

یک رمز موفقیت رستوران داری گوش کردن به مشتریان است.

یک راز موفقیت رستوران داری گوش کردن به مشتریان است. مشتریان خوشحال می شوند که نظر خود در مورد غذا و خدمات را به شما منتقل کنند.

بنابراین به آن‌ها فرصت دهید تا بازخورد خود را ارائه دهند. از کارت‌های نظرسنجی در رستوران خود، سیستم بازخورد در وب سایت و صفحه اینستاگرام خود و هر راه دیگری که فکر می کنید برای جمع آوری پاسخ از مشتریانتان کارآمد است، استفاده کنید.

از سوی دیگر، به خاطر داشته باشید که قادر نخواهید بود تک تک درخواست‌های مشتری را برآورده کنید. تلاش برای انجام این کار منابع شما را به نقطه‌ای غیرقابل مدیریت می‌رساند.

به عنوان مثال، اگر چند مشتری محصولات خاصی را درخواست می‌کنند، مطمئن باشید که تقاضای کلی به اندازه کافی قوی است که خرید این اقلام را با ارزش می‌کند.

یکی از باریستا‌ها می‌گوید چند نفر از او خواسته‌اند شیر بز در قهوه لاته خود داشته باشند، اما او متوجه شد که بازار تهیه و توزیع شیر بز رشد نکرده است و انجام این کار سودآور نبوده و با مشکلات تهیه مواد اولیه نیز همراه است.

با این حال سال‌ها پیش، هنگامی که مشتریان درخواست شیر ​​بدون چربی در لاته خود کردند، او متوجه شد فرصت سودآوری همراه با اغنای نیاز مشتری فراهم است و شیر کم چرب را به منوی لاته اضافه کرد.

7-سیستم مالی دقیق و منظم ایجاد کنید.

شما می‌توانید از شرکت‌های حسابداری برای موفقیت در رستوران داریکمک بگیرید.

برای موفقیت در رستوران داری بایستی این نکته را بدانید که رستوران داری شغلی بر اساس فروش جزئی محصولات و خدمات است. حتی حساب کتاب یک بسته 20تایی نی نوشابه هم می‌تواند در سودآوری رستوران شما تاثیر بگذارد.

حتمی دیده‌اید که بسیاری از رستوران‌ها در ایران از برندهای تجاری مشابه ولی فیک در خدمات خود استفاده می‌کنند. مثلاً به جای کوکاکولا از نوشابه‌های کوکاکول استفاده می‌کنند تا هزینه های خدمات را کاهش دهند و حاشیه سود خود را افزایش دهند.

احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که نباید کاری مشابه آن‌ها بکنید! بلکه برعکس بایستی از مواد و محصولات اصل در خدمات خود بهره بگیرید، اما در حساب کتاب و سررسید رستوران خود بسیار دقیق باشید.

شما می‌توانید از شرکت‌های حسابداری در این مورد کمک بگیرید.

8- در فضای مجازی فعال باشید.

از عوامل موفقیت در رستوران داری ارتباط گسترده با مخاطبین است.

از عوامل موفقیت در رستوران داری ارتباط گسترده با مخاطبین است.

توصیه ما به شما این است که در دنیای امروز به صورت جدی در صفحات مجازی از قبیل سایت‌ و صفحات اینستاگرام فعال باشید.

شما می‌توانید از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در جلب اعتماد مشتری های بالقوه خود استفاده کنید.

شما می‌توانید با استخدام یک مدیر تولید محتوا حالتی مشابه بلاگری برای رستوران خود ایجاد کنید. اما اگر خود قصد انجام این کار را دارید، ما به شما برای شروع خواندن مطلب آموزش ولاگری را توصیه می‌کنیم.

شما می توانید با پیج اینیستاگرام مخاطب را به آشپزخانه خود ببرید و از صبح در هنگام تهیه مواد اولیه تا شب در حال تمیز کردن کف آشپزخانه، مخاطب را با خود همراه کنید و آن‌ها را از کیفیت و تمیزی کار خود مطمئن کنید.

همچنین شما بسیار می‌توانید از پتانسیل تبلیغاتی این فضا‌ها بهره ببرید.

9- استراتژی مدیریتی خود را مکتوب کنید.

باید به طور واضح بدانید که برنامه توسعه شما برای رستورانتان در زمان‌های مشخص چیست؟! یعنی دوسال دیگر فروش خود را در چه سطحی می‌بینید؟ یا دوست دارید در چه سطحی معروف شوید؟ اهالی منطقه؟ اهالی شهر؟ اهالی استان؟ یا کل کشور؟!

همچنین شما باید برنامه دقیقی برای اجرای روتین های منظم در رستوران خود بنویسید و از کارمندان خود لیست وظایف را به صورت مرتب طلب کنید.

یادتان باشد شما ناخدای رستوران خود هستید و همه باید از قوانین شما تبعیت کنند. از مهمترین عوامل موفقیت در رستوران داری داشتن نظم و انضباط است.

10- تیم قوی و با روحیه بسازید.

روحیه فراتر از شاد بودن است. روحیه کارکنان و نگرش تیم به شما و محیط رستورانتان از اهمیت بالای برخوردار است.

روحیه شامل مواردی مانند میزان رضایت‌مندی کارکنان، چشم انداز آن‌ها از شغل خود و نحوه درک آن‌ها از آینده خود در رستوران می‌شود.

در حالت ایده آل شما روحیه عالی کارکنان را می‌خواهید، زیرا این امر آن‌ها را به ارائه خدمات برجسته به مشتریان شما سوق می‌دهد.

کارکنان شاد منجر به مشتریان راضی می‌شوند که به نوبه خود موفقیت کسب و کار شما را رقم می‌زند. و این بدون در نظر گرفتن اینکه در چه صنعتی هستید، در همه جا صادق است.

همه ما در رستوران‌هایی بوده‌ایم که به وضوح با روحیه مشکل دارند. این بر عهده مدیر است که مطمئن شود همه با هم کنار می آیند و حال تک تک کارمندان رستوران خوب است.

11-کارکنان خوب را به هر قیمتی نگه دارید.

داشتن کارمندهای ثابت و قابل اطمینان از عوامل موفقیت در رستوران داری است

از مدیر بد بودن بپرهیزید. با کارکنان خود دوست باشید و به خواسته‌های آن‌ها تا حد ممکن احترام بگذارید تا ریزش در کادر خدماتتان نداشته باشید.

یک کارمند خوب در رستوران چه کارمندی است؟

احتمالاً هزار پاسخ برای این سوال وجود دارد که هرکدام برای هرکس معنای متفاوتی دارد. شاید کسی باشد که همیشه آماده کار است. یا شاید کسی باشد که از قوانین و رویه‌هایی که در رستوران ایجاد کرده‌اید پیروی می‌کند.

تصمیم این که چه کسی کارمند خوب است به عهده شما است. این به شما بستگی دارد که چگونه می‌خواهید رستوران و تجارت خود را مدیریت کنید.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی بهترین خدمات را ارائه دهد، اما اگر همیشه 45 دقیقه دیر سرشیف ظاهر شود، احتمالاً شما او را کارمند خوبی نمی‌دانید. بنابراین باید مشخص کنید که چه ارزشهایی برای شما مهم است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک کارمند خوب می تواند رستوران شما را ترک کند:

  • آن‌ها حقوق کم می‌گیرند.
  • از کار خود لذت نمی‌برند.
  • کار برای آن‌ها سرگرم‌کننده نیست.
  • با مدیریت کنار نمی‌آیند.
  • فرصت بهتری در جاهای دیگری وجود دارد.

سپس مواردی وجود دارد که کمی از کنترل شما خارج است: ممکن است آن‌ها سرباز باشند یا برای تحصیل به یک شهر دیگر بروند.

اهمیت نیروی ثابت

یک بحران همیشگی در صنعت رستوران داری نبود کارمند و کارگر متعهد و ثابت است. مشکل بزرگی که بسیاری از رستوران دارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنندريال تعویض و تغییر بیش از حد در کارمندهاست.

فکر کنید شما 4 ماه زمانريال صرف آموزش یک نیروی انسانی خوب کرده‌اید که کباب‌های شما را مانند منو شما بی نقص بزند. اما ناگهان این نیرو رستوران شما را ترک می‌کند و شما بایستی از ابتدا نیرو پرورش بدهید.

لازم به ذکر نیست که این جابه‌جایی همیشگی نیروها چقدر می‌تواند درکیفیت خدمات شما تاثیر بگذارد و موفقیت در رستوران داری را برای شما تحت الشعاع قرار دهد.

رمز موفقیت در رستوران داری نزدیک شدن به کارکنان است، پس سعی کنید آموزش کارکنان را در هر سطح خود به عهده بگیرید.

با این کار شما هم به آن‌ها نزدیک تر خواهید شد هم آن‌ها مسئولیت خود را جدی تر می‌گیرند.

12-منوی ساده

از منوهای شلوغ با اسم‌های عجیب که مشتری را گیج کنند پرهیز کنید و فراموش نکنید رمز موفیقت در رستوران داری در کیفیت غذاست؛ نه تنوع بیش از حد منو.

13- نقشه خروج داشته باشید.

برای موفقیت در رستوران داری علاوه بر برنامه راه اندازی خود، به یک برنامه خروج نیاز دارید. شما باید بدانید که در نهایت چگونه از این کسب و کار قرار است خارج شوید.

برای موفقیت در رستوران داری علاوه بر برنامه راه اندازی خود، به یک برنامه خروج نیاز دارید. شما باید بدانید که در نهایت چگونه از این کسب و کار قرار است خارج شوید.

آیا نباید از مدیریت رستورانتان دست بکشید، زیرا اوضاع بد پیش می‌رود یا می خواهید بازنشسته شوید و ادامه کار را به نسل بعدی بسپارید.

به عنوان مثال ،اگر رستوران شما موفقیت چشمگیری داشته باشد، آیا از کسی برای خرید آن پیشنهاد دریافت می‌کنید؟ اگر هنگام راه اندازی رستوران خود 40 سال دارید، آیا هنوز هم می خواهید 25 سال بعد آن را اداره کنید؟

به هر حال هر آغازی یک پایانی دارد پس چه بهتر که به فکر پایان کار خود باشید و برای آن برنامه داشته باشید.

کلام آخر

همیشه به بهترین‌ها امیدوار باشید. رستوران‌ها همیشه تغییر مسیر داده‌اند، جابه‌جا شده‌اند، بزرگ شده‌اند، کوچک شده‌اند، فروخته شده‌اند یا به سادگی تصمیم گرفته‌اند که زمان بسته شدن درهای آن‌ها فرا رسیده است.

شما هرگز نمی دانید چه اتفاقی خواهد افتاد، اما اگر با اشتیاق برنامه ریزی کنید و با توجه به جزئیات شروع به کار کنید، قطعاً از کار رستوران داری لذت خواهید برد و این لذت بزرگترین رمز موفقیت در رستوران داری است!!

مطالب مرتبط

  • اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به دنبال راه اندازی یک رستوران فست فود هستید پیشنهاد ما به شما خواندن مطلب ” چگونه فست فود راه اندازی کنیم؟” است.
  • اگر شما به دنبال راه اندازی شیرینی فروشی هستید پیشنهاد ما به شما خواندن مطلب ” چگونه شیرنی فروشی بزنیم” است.
  • همچنین اگر به دنبال ایده‎‌های جذاب و خلاقانه برای راه اندازی رستوران هستید، مطلب “ ایده جدید برای رستوران داری” بسیار مفید است.
  • همچنین یک مطلب فوق العاده عالی که اتفاقاً تکمیل کننده همین مطلب هم هست مطلب” صفر تا صد راه اندازی کافه رستوران” است، که خواندن آن برای شما خالی از لطف نیست.

اگر شما هم ترفندهای رستواران داری موفق دیگری در نظر داری، خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.