دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ایده های جدید برای رستوران داری

ایده های جدید برای رستوران داری و کافه کوچک
2.7/5 - (7 امتیاز)

امروزه با گسترش کسبوکار رستوران‌ها، کترینگ‌‌ها و البته کسب ‌و ‌کار کافیشاپ ها پیدا کردن طرح و ایده های جدید برای رستوران داری که با محیط و فرهنگ ایرانی سازگار باشد مشکل است.

از طرفی طبق جست‌وجوهای من در سایت‌های مختلف، این ایده‌ها بدون دسته‌بندی، و فقط با چند نمونه ساده، به تصویر کشیده شده‌اند. شاید شما می‌خواهید با ایده های جدید رستوران داری ، رستوران خود را فقط در زمینه دکوراسیون خاص و متفاوت از بقیه، جلوه دهید. یا می‌خواهید فقط منو کامل و متفاوفتی داشته باشید.

جزء هر دسته‌ای که باشید، می‌توانید راه‌حل‌ها، ایده‌ها و زمینه مورد نظر خود را در مطالبی که در ادامه در هفت دسته‌بندی به آن‌‌ها می‌پردازیم؛ پیدا کنید. پس تا انتهای مطلب همراه من باشید.

1) ایده های جدید برای رستوران داری و منو

منو غذا و ایده های جدید برای رستوران داری

شاید منو رستوران اولین چیزی باشد که یک مشتری با آن مواجه می‌شود. علاوه بر آن تنوع و وجود خلاقیت در این بخش، به معنی وجود خلاقیت در اصلی‌ترین قسمت یک رستوران یعنی «غذا» است که مردم اکثراً به خاطر وجود همان به رستوران می‌آیند. پس لطفاً دقت در این بخش از ایده های جدید برای رستوران داری را جدی بگیرید!

در این بخش با سه دسته‌بندی مختلف، ایده های متفاوت رستورانی را در قسمت مربوط به منو باهم بررسی می‌کنیم.

  1. صفحۀ منو
  2. ایده‌ های جدید رستوران داری در تم و دسته‌بندی‌های متفاوت
  3. منوء مشتری‌های مختلف

1) صفحۀ منو

بعد از محیط و دکوراسیون کافه یا رستوران شما، منو می‌تواند تأثیر خوبی روی مشتری بگذارد. واضح است که وجود طراحی گرافیکی مناسب این اثر را چندین برابر می‌کند. در نوشتن منو حتما توجه کنید که بهتر است جلوی تمام غذاها، نوشیدنی‌ها و … توضیح مختصری از آنچه محصول شما با آن طبخ و درست شده، بدهید.

وجود عکس و شباهت آن با محصولی که مشتری دریافت می‌کند، یکی دیگر از مسائلی است که توجه به آن لازم است. هرچند که می‌توان از عکس‌های آماده در اینترنت استفاده کرد ولی در این مورد پیشنهاد می‌کنم با گرفتن عکس‌های حرفه‌ای و گذاشتن آن‌ها در منو و یا حتی محیط رستوران مشتری‌ها را شگفت‌زده کنید. هرچه این عکس‌ها از غذاها یا نوشیدنی‌های خاص‌تری باشند کیفیت و انحصاری بودن آن‌ها بیشتر نشان داده می‌شود.

بعد از طراحی گرافیکی و وجود عکس در صفحه منو، خود صفحه منو جای مناسبی برای ایجاد خلاقیت است. در لینک زیر می‌توانید نمونه‌های مختلفی از منوهای خلاقانه را مشاهده کنید:

طراحی منو رستوران و فست فود بصورت حرفه ای و خلاقانه با استفاده از اصول هنر و روانشناسی

45 Menu Design Projects for Creative & Fun Restaurants

2) ایده های جدید رستوران داری در تم و دسته‌بندی‌های متفاوت

اینکه رستوران شما از یک ایده کلی الهام بگیرد، می‌تواند به فروش و جذب مشتری کمک کند. در ادامه چندتا از تم‌ ایده های جدید برای رستوران داری را معرفی می‌کنم:

الف) رستوران یا کترینگ تک آیتمه

تمرکز روی پخت و سرو یک نوع غذا مثل انواع دیزی‌ها، انواع استیک، انواع املت یا انواع سوپ، کافه نان و … مزایای خاص خود را دارد. علاوه بر آن‌که با وجود کیفیت بالا می‌تواند مشتری‌های خاص خود را جذب کند. به علت ثابت بودن مواد اولیه و تنوع در نوع پخت آن‌ها هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

ب) الگو‌های الهام بخش

رستوران یا کافه شما می‌تواند منبع الهامی داشته باشد که بر روی دکوراسیون، غذا، خدمات و از همه مهم‌تر منوی شما سایه بیاندازد. در این بخش به معرفی چندین منبع الهام جالب می‌پردازیم.

  • خانه‌های قدیمی
    • خانه‌های قدیمی و در کل، حال و هوای غذاهای خانگی یکی از پرتکرار‌ترین شیوه‌های ایجاد رستوران است که جلوهء آن در منو ظاهر می‌شود. به کمک آن می‌توان غذای خانگی را در یک محیط مناسب به مشتری عرضه کرد.
  • کترینگ کافه
    • این نوع شیوه که امروزه بسیار معمول شده‌ است نیازمند دانش و مهارت در سرو و فروش انواع قهوه است. با در نظر گرفتن شرطی که گفته شد این دسته از کافه‌ها می‌توانند بسیار موفق باشند چون تمرکز خود را فقط بر سرو انوع قهوه گذاشته‌اند. این در صورتی است که بقیه کافه‌ها این تخصص را ندارند.
  • برشی از تاریخ
    • شما می‌توانید برای بخشی از منو خود یک دوره تاریخی را در نظر بگیرید. مثلا بخشی از منو را به خوراکی‌هایی اختصاص دهید که در دهه 60 یا 50 خیلی معروف بودند. تجربه ثابت کرده این خوراکی‌های نوستالژی برای همه سنین جذاب هستند.
  • فیلم‌های پرطرف‌دار
    • بخشی از منو شما می‌تواند به غذای فیلم‌های معروف اختصاص یابد. مثلا افراد زیادی هستند که با اسم غذای «راتاتویی» که در انیمیشن موش سرآشپز معروف بود؛ ممکن است جذب رستوران شما شوند. یا مثلا دیزی معروف فیلم گنج قارون که برای همه خاطره‌انگیز است.
    • یکی دیگر از کارهایی که با الهام از فیلم‌های پرطرف‌دار انجام می‌شود؛ الهام از نام آنان است. مثلاً پیتزای آلفرد هیچکاک!
  • کترینگ سلامت
    • امروزه‌ غذاهای سالم و درست شده با مواد ارگانیک خیلی مورد توجه است. اختصاص بخشی از منو به این غذاها می‌تواند به فروش کمک کند.

3) منوء مشتری‌های مختلف

غذاهای گیاهی با خیار و هویج که به سیخ کشیده شده

با زیاد شدن مشتری‌های رستوران‌ و کترینگ‌ها منو نیز باید تنوع خوبی داشته باشد تا بتواند طیف بزرگی را راضی نگه دارد. گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری یکی از رژیم‌هایی است که علاقه مردم به آن رو به افزایش است. پس وجود منویی برای افراد وگان و گیاه‌خوار می‌تواند یکی از ایده های نو برای رستوران شما باشد.

اگر قصد ایجاد یک کترینگ را دارید وجود منو مفصل و خاص برای جشن‌ها و یا عروسی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشیدنی و مزه

اینکه با هر غذا، نوشیدنی مخصوص به آن‌را پیشنهاد بدهید؛ هم باعث فروش بیشتر می‌شود هم مهارت شما را نشان می‌دهد. مثلاً اینکه می‌دانید ترکیب فلان دوغ محلی با کدام غذا بهتر است یا موهیتو رستوران شما با کدام فست فود سازگارتر است.

وجود پکیج‌هایی مخصوص برای دورچین غذاها هم می‌تواند یکی دیگر از ايده هاي جديد براي رستوران داری باشد.

تا اینجا به توضیح یکی از موارد ایده های جدید رستوران یعنی منو پرداختیم. در ادامه به شرح 6 دسته‌بندی‌ دیگر می‌پردازیم و در هرکدام جدید‌ترین ایده‌ها را باهم تحلیل می‌کنیم.

2) دکوراسیون

فضای داخلی یک رستوران

مشتری‌ها قبل از اینکه با منو یا کیفیت محصول مواجه شوند، رستوران یا کافه شما را بر اساس دکوراسیون و حال و هوای آن قضاوت‌ خواهند‌کرد! در نتیجه ایجاد یک فضای مناسب که تم و سبک خاص خود را داشته باشد به کمک شما خواهد‌آمد. سعی کنید از سبک‌های طراحی داخلی اسفاده کنید اینکار باعث می‌شود تا چشم بیننده یک خط خاص را در داخل رستوران شما دنبال کند و خسته نشود. در لینک زیر می‌توانید با سبک‌های مختلف آشنا شوید.

27 سبک برتر طراحی داخلی 

یکی دیگر از کارهایی که به داشتن یک دکوراسیون منحصر به‌فرد کمک می‌کند؛ داشتن فضایی برای عکاسی است. این فضا هم باعث زیبایی محیط رستوران می‌شود؛ هم باعث می‌شود تا مشتری بخاطر گرفتن عکس زمان بیشتری را در رستوران صرف کند یا حتی به‌خاطر همین فضا به رستوران شما بیاید.

3) سرگرمی

پخش فیلم در رستوران ایده های جدید برای رستوران داری

درست است که اولین هدف رستوران، پخت و تولید محصول باکیفیت برای انواع وعده‌های غذایی است؛ ولی هرچه مشتریان ساعت‌ بیشتری‌ را در رستوران یا کافه شما بگذرانند، قطعاً به فروش کمک بیشتری خواهد کرد. گذراندن این ساعات همراه با خوشی و مسرت باعث می‌شود تا همواره به یاد مشتریان بمانید. از جمله کارهای جالبی که می‌توان در راستای ایده های جدید برای رستوران انجام داد، فراهم کردن فضای بازی، مطالعه و سرگرمی است.

تماشا و سفارش غذا

گذاشتن پروژکتور برای پخش مسابقات ورزشی یا مراسماتی که معمولاً در تلویزیون دنبال می‌شود، یکی از راهکارهای مناسب و کم خرج است. اختصاص بخشی از کافه یا رستوران برای پخش کردن فیلم‌های کوتاه یا بخش‌های خاطره انگیزی از یک فیلم بلند از نمونه کارهایی است که در این زمینه انجام شده است.

کتاب و مجلات

فضای داخلی یک رستوران که کتابخانه‌ای در انتهای آن قرار دارد

قرار دادن کتابخانه و قسمت مخصوص مجلات بیشتر برای کافه‌ها توصیه می‌شود. چون ممکن است بوی تند طبخ غذا روی کتاب‌ها تاثیر بگذارد.

بازی

فضای داخلی یک رستوران که چند بازی آرکید در آن قرار دارد

در ادامه می‌توان با گذاشتن بازی‌های کنسولی، بازی‌ آرکید (بازی‌های قدیمی که در شهربازی‌های سرپوشیده بسیارند و با سکه یا کارت بازی می‌کنند)، یا حتی بازی‌های فکری مشتریان را قبل یا بعد از صرف غذا سرگرم کرد. این‌گونه رستوران شما، به محلی شبیه به پاتوق همیشگی تبدیل خواهد شد.

می‌توانید از ژتون‌ها به عنوان انگیزه‌ای برای خرید بیشتر استفاده کنید. ژتون‌ها نوعی جایزه هستند که در بازی، شانس یا پول محسوب می‌شوند. مثلاً  برای خریدی تا سقفی مشخص، ژتونی با رنگ‌های مختلف به مشتری اهدا کنید؛ تا با آن بتواند بازی کند. طبیعی است که هرچه خرید او بیشتر باشد، ژتونی با رنگی که ارزش بیشتر دارد تحویل می‌گیرد.

نمایش

یکی دیگر از کار‌هایی که در ایده های جدید برای کترینگ جنبۀ سرگرمی دارد، سرو نمایشی غذا و در کل اجرای حرکات نمایشی است. این گزینه می‌تواند در شب‌های خاص یا هنگام مراسم‌هایی که مشتری برای آن‌ها رزرو کرده‌است انجام شود.

4) خدمات

ون مخصوص پخش غذا

خدمات خاصی که هر رستوران به مشتریان خود ارائه می‌دهد می‌تواند آن‌را متمایز سازد. با این کار می‌تواند همیشه در یاد بماند! این خدمات می‌تواند شامل توجه‌های کوچکی باشد که می‌توانید آن‌ها را به اختصار در متن زیر مشاهده کنید:

  • دادن کارت کوچک و طراحی شده‌ای برای دورانداختن آدامس.
  • وجود دو نوع صابون عطری و غیر عطری، برای شست و شوی بعد و قبل غذا!
  • دادن دستور پخت بعضی از غذاهای خاص به مشتریان با طراحی متن و صفحه مخصوص رستوران

بعضی دیگر از این خدمات مثل داشتن وای فای (Wi-Fi) رایگان، از اهمیت بیشتری برخوردارند. این ویژگی در دنیای امروز تبدیل به سنگ محکی شده‌است که رفتن یا نرفتن به کافه یا رستوران را تعیین می‌کند! در ادامه ایده های جالب رستوران داری را در زمینه خدمات، در دو بخش خدمات آنلاین و سرویس بیرون‌بر برسی می‌کنیم.

خدمات آنلاین

ایده های جالب رستوران داری در قسمت خدمات آنلاین به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. یک از مهم‌ترین آن‌ها داشتن سایت و یا فضای اجتماعی است که بتوان از طریق آن میز رزرو کرد. اگر این کار از طریق سایت انجام شود که خیلی بهتر است، اما داشتن چند خط تلفن برای اطلاع از میزهای موجود هم خوب است.

داشتن منو مناسب اینترنتی که می‌تواند در سایت قرار بگیرد هم خیلی اهمیت دارد. توجه داشته باشید که سایت باید شامل شماره تلفن، آدرس و منو رستوران باشد.

سرویس بیرون‌بر

یکی دیگر از مزیت‌هایی که رستوران شما باید داشته باشد عضویت در برنامه اسنپ فود یا دیگر برنامه‌های سرویس‌دهی آنلاین است. امروزه خیلی از مشتریان به‌علت کم بود وقت، به سفارش غذای خود در این برنامه که گاهاً تخفیف‌های مناسبی دارد؛ علاقه‌مند هستند.

علاوه بر آن، داشتن یک سرویس مجزا که بتواند محصولات غذایی را سالم و گرم به دست مشتری برساند اهمیت زیادی دارد. پیکی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند لوگو یا نام رستوران شما را روی وسیله نقلیه خود داشته باشد. این‌کار به تبلیغ رستوران هم کمک می‌کند.

5) وسایل و ظروف

سوشی و ظروف مخصوص سرو آن با چوب غذاخوری

تا اینجا برای ایده های جدید برای رستوران داری 4 دسته‌بندی از 7 تا را بررسی کردیم. در این بخش به توضیح دسته‌بندی پنجم یعنی وسایل و ظروف می‌پردازیم.

برای ایده گرفتن در بخش وسایل و ظروف دو بخش وجود دارد. یکی از آن‌ها به زیبایی و سلیقه بستگی دارد و بخش دوم مربوط به خلاقیت در طراحی و خرید وسایل است.

برای مثال بخش اول، اینکه کترینگ شما، دارای طیف مناسبی از انواع ظروف باشد، اهمیت دارد. این طیف هم شامل ظروف مختلف مانند سوپ‌خوری، پلو خوری و … است و هم جنس این ظروف. مثلاً ظروف نقره، چینی و حتی یک‌بارمصرف می‌تواند دستۀ کلی از جنس این ظروف باشد.

ایده های جدید برای رستوران داری در بخش دوم این قسمت بیشتر جلوه پیدا می‌کند. برای مثال یکی از رستوران‌های خارجی برای بازکردن در دست‌شویی علاوه بر دستگیره معمولی، از یک دستگیره در پایین در نیز استفاده کرده‌است. با این‌کار هنگام خروج از سرویس بهداشتی با لمس دستگیره دوباره دست‌تان کثیف نمی‌شود.

یا در یکی دیگر از رستوران‌ها، با طراحی فضایی در زیر میز مشتریان می‌توانند وسایل خود مثل گوشی و کیف خود را در آن قرار دهند.

6) تبلیغات

برشی از پیتزایی خیلی بزرگ ایده های جدید برای رستوران داری برای تبلیغات

برای تبلیغات، می‌توان از کارهای خیلی ساده تا تشریفات خیلی گران استفاده کرد. یکی از اولین قدم‌هایی که می‌توانید در این راه بردارید علاوه بر داشتن سایت و صفحۀ مجازی، تبلیغات محلی است. در صفحات مجازی با قرار دادن پست‌ها و عکس‌هایی از غذاها، کارکنان، فضای رستوران و … سعی می‌کنید هر روز در یاد مشتریان بمانید. حتی برای کسانی که دنبال کافه یا رستوران می‌گردند این صفحات بسیار کاربردی است. در تبلیغات محلی مخاطبان شما تمام ساکنان و کسانی هستند که در آن محله کار یا زندگی می‌کنند. با پخش کردن بروشورها از مزایای کافه یا رستوران خود بگویید.

مرحله بعدی ایده های جدید برای رستوران داری در زمینه تبلیغات چاپ لوگو یا نام رستوران است. از این روش می‌توان برای چاپ روی تیشرت کارکنان رستوران تا ظروف بیرون‌بر غذا استفاده کرد. همراهی این لوگو یا نام تجاری با طراحی مناسب می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بگذارد.

برای افتتاحیه از یک غذای خیلی خاص یا یک رکورد شکنی استفاده کنید. برای مثال پخت یک پیتزا چند متری و برگزاری مسابقه برای خوردن آن می‌تواند یکی از این کارها باشد.

دعوت از بلاگرها یا تسترهای معروف هم یکی از این ایده‌هاست که جدیداً باب شده است و می‌تواند در قدم‌های بعدی استفاده شود.

7) تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه

آشپزان در حال پخت غذا و تبلیغ تخفیف غذا

از خرید وسایل خانه تا غذا و خوراکی، تخفیف یکی از ملاک‌های است که همه به دنبال آن هستند و به‌فروش نیز کمک می‌کند. حال اگر این تخفیف‌ها با شیوه خلاقانه‌ای عرضه شوند ویژه و منحصربه‌فرد می‌شوند. علاوه بر آن، اینکه ساعات کم رفت‌و‌آمد رستوران را بشناسید و برای این ساعات تخفیفی خاص قائل شوید هم می‌تواند بسیار بااهمیت باشد. در ادامه به معرفی برخی از این تخفیفات می‌پردازیم:

  • قراردادن کوپن تخفیف یا در نظر گرفتن غذای رایگان برای روز تولد مشتریان
  • هنگام پرداخت صورت‌حساب با گذاشتن کارت‌هایی به مشتری این اجازه را بدهید که اگر کارت برنده را کشید؛ غذا رایگان یا با تخفیف حساب شود.
  • تخفیف‌های روزانه برای برخی از محصولات
  • تخفیف برای مناسبت‌های خاص
  • بعد از تعدادی سفارش غذا یکی از سفارشات رایگان حساب شود.

حرف آخر

تا اینجا تمام ایده های جدید برای رستوران داری را که تأثیر خوبی در رستوران‌های دیگر گذاشته بودند بیان کردیم. سعی کردم با توضیح و تحلیل هر کدام از این ایده‌ها در دسته‌بندی خود انتخاب شما را راحت‌تر کنم. امیدارم که این مطالب برای شما مفید واقع شود.

مطالب مرتبط

اگر به‌دنبال بازکردن کافه هستید:

اگر با بودجه کمی برای باز کردن کافه مواجه‌اید:

با تمام آنچه در متن بالا گفته شد، استفاده از تجربیات یکی از بهترین منابع گرفتن ایده‌ است.
شما با چه ایده‌ای خاصی در رستوران یا کافه‌ای مواجه شده‌اید؟
تاحالا به راه‌اندازی رستورانی خاص و منحصربه‌فرد افتاده‌اید؟
لطفاً با گذاشتن کامنت من و بقیه را با نظرات و تجربیات خود آشنا کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “ایده های جدید برای رستوران داری

  1. مریم زهانی گفته:

    سلام روزتون بخیر.مطالبتون مفید بود ممنون .من راهنمایی میخواستم . در رابطه با رستورانی با غذاهای وزنی . در این رستوران تمام غذاها اماده و در ظروف بزرگی قرار داده شده ومشتری میتونه از هر غذایی که خواست به اندازه نیاز به صورت وزن شدن خریداری کنه به طور مثال 200گرم برنج و یا 300گرم خورش یا کباب و غیره . چه ایده هایی میشه داد برای کسب درامد بیشتر از این کار که نواوری در اون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.