دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

غربالگری ایده ها چیست؟

4.2/5 - (8 امتیاز)

اکثر اوقات تازه‌کار‌ها و حتی گاها حرفه‌ای‌ها اگه صحبت از زمینه فعالیت خاصی بشه می‌تونن کلی ایده داشته باشن. خیلی از کارخونه‌ها و شرکت‌های بزرگ مشکلی در تولید ایده ندارن، اونها به راحتی می‌تونن صاحب ایده‌های متفاوت خیلی زیادی بشن. سختی کار وقتیه که بخوان از بین صدها ایده و پیشنهاد، بهینه‌ترین رو انتخاب کنند. اینجاست که باید بدونند غربالگری ایده‌ ها چیست و چطور انجام میشه.

قبل از هر چیزی بهتره در مورد نکته‌ای که تقریباً تمام جنبه‌ها‌ی زندگی رو در برمی‌گیره صحبت کنیم و اون چیزی نیست جز توان و استعداد.

خیلی واضح و روشن هست که ما انسان‌‌ها برای کارهای مختلف ساخته شدیم. حتی اگه فقط به فکر پول باشیم، باز هم باید در زمینه‌های مختلف کار کنیم تا پول در بیاریم.

روش‌های مختلفی برای سنجش استعداد وجود داره. یکی از راهها استفاده از تست‌های استعدادیابی شغلی هست. با این روش تا حدودی می‌فهمیم که تو چی نبوغ داریم.

در این مطلب:

اولاً به سوال ” غربال گر کردن ایده ها چیست ” جواب میدیم.

بعد می‌ریم سراغ معیارهای غربالگری تا بدونیم برای غربال کردن ایده ها چه نکاتی رو باید در نظر بگیریم.

و صحبتی در مورد مراحل قبل و بعد از غربال کردن ایده‌ها می‌کنیم و در نهایت مطالبی که مکمل این نوشته هستن رو معرفی می‌کنیم.

  1. غربالگری ایده‌ها یعنی چی؟
  2. هدف از غربالگری ایده‌ها چیست؟
  3. معیارهای غربالگری ایده‌ها چیست ؟
  4. مراحل قبل و بعد از غربال کردن ایده‌ها چیست؟
  5. مطالب کمکی

غربالگری ایده‌ها یعنی چی؟

غربالگری ایده‌ ها چیست

دوستان عزیز اول از همه بهتر هست که در جواب این سوال که “غربال گر کردن ایده ها چیست؟”یه جواب آکادمیک داشته باشیم. تا بدونیم که مفهوم غربالگری ایده‌ها شامل چه نکاتی می‌شود. (بعد می‌ریم سراغ جزئیات این مفهوم).

غربالگری‌ ایده‌ها مرحله‌ای در فرآیند توسعه محصول جدید است که به دنبال تولید محصول (یا مفهوم) است. اغلب شامل استفاده از مدل‌های امتیازدهی، چک‌لیست‌ها یا قضاوت‌های شخصی است و بر اساس اطلاعات حاصل از تجربه و تحقیقات بازار است.

به زبان ساده‌تر:

خودمونی بخوایم توضیح بدیم به این صورت میشه که: برای تولید، راه‌اندازی و گسترش هر نوع محصول، هر ایده‌ای که به ذهنمون میاد رو می‌ذاریم وسط و با تیم خودمون بر اساس محدودیت‌هایی که داریم، شروع می‌کنیم به حذف بعضی پیشنهادات تا به نقشه راه مطلوب برسیم.

هدف از غربالگری ایده ها چیست؟

در یه کلام، دیدن آخر مسیر از همین اول کار.

پیش‌بینی انتهای مسیر

در تولید یه محصول، به علت خیلی از محدودیت‌ها این شانس رو نداریم که هر پیشنهاد و ایده رو امتحان کنیم. اگه بدون غربال کردن ایده‌ها بخوایم هر نوع کسب و کاری رو شروع کنیم از هر لحاظ شانس موفقیت رو پایین میاریم.

چون ما منابع مالی، منابع انسانی و وقت محدودی داریم و باید بهینه استفاده کنیم. از همه اینها مهمتر، ما اعتبار خودمون و تیم‌مون رو نمی‌تونیم به خطر بندازیم، شاید بشه مسائل مالی رو حل کرد ولی وقتی اعتبارمون آسیب ببینه بازسازی خیلی سختتر میشه، پس باید تا جایی که امکان داره آخر مسیر رو پیش‌بینی کنیم.

معیارهای غربالگری ایده ها چیست؟

حالا با هم در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم که چه معیارها و نکاتی رو برای رسیدن به پاسخ “غربالگری ایده‌ ها چیست” باید در نظر بگیریم.

نکته: بچه‌ها، بزارین اینجا یه توضیحی داخل پرانتز بهتون بگم. وقتی صحبت از محصول میشه فقط محصول فیزیکی نیست. نکات گفته شده در این نوشته رو در مورد ارائه یه دوره آنلاین، پیشنهاد یه روش تحقیق، ارائه هر نوع خدمات و کلاً هر کاری که می‌خوایم یه چیزی ارائه بدیم و در قبالش دریافتی داشته باشیم، میشه به کار برد.

7 معیار مهم غربالگری ایده‌ ها چیست؟

معیارهای پالایش ایده ها

1. مزیت محصول

یعنی اینکه مشتری/متقاضی به چند روش می‌تونه از محصول شما استفاده کنه؟ اگه مزایای محصول شما کم باشه احتمال اینکه در مرحله آخر شکست بخوره زیاده.

مثال: شما یه کارگاه تولید bubble bath راه بندازین، این محصول حتی اگه تک باشه و به اصطلاح در اقیانوس آبی باشین، تو ایران به علت عدم وجود وان و همچنین کمبود آب مزیت بالایی نداره.

2. مخاطب

به این معنی که چقدر امکان رشد گروه مخاطب شما وجود داره؟ در مرحله‌های بعدی اگه محصول شما گسترش پیدا کنه، آیا به مخاطبین اضافه میشه؟

مثال: شما یه دوره آموزش انگلیسی ارائه میدین، اگه این محصول فقط مناسب دانش‌آموزهای دبیرستانی باشه، خواهان کمتری نسبت به حالتی خواهد داشت که پکیج شما مناسب مهاجرت هم باشه.

3. پیچیدگی

آیا تولید/توسعه محصول شما آسان خواهد بود؟ یا به علت پیچیدگی روند تولید محصول، قیمت تمام‌شده برای خریدار بالا خواهد بود؟

مثال: اگه بخواین یه کارگاه تولید تیغه برش سنگ راه بندازین، باید حتماً دستگاههایی داشته باشین که بازدهی بالایی داشته باشن، در غیر این صورت بازار رو به چینی‎‌ها می‌بازین. یا باید بتونین در فاز دوم، تولید مته رو هم داشته باشین.

4. سودآوری

این موضوع مهم هست که بدونین برای تولید، چقدر سرمایه لازم هست و سودآوری پس از عرضه محصول چقدر هست، این نکته برای ایرانی‌‌ها به علت محدودیت منابع مالی و نبود حمایت کافی بسیار تعیین‌کننده هست. بنابراین حتماً نیاز هست که برآورد دقیقی داشته باشیم.

مثال: اگه بخواین استارت‌آپی رو شروع کنین حتماً به تامین سرمایه فکر می‌کنید. اگه برآورد مالی دقیقی نداشته باشین، احتمال اینکه در ادامه مسیر به مشکل بخورین بالاست. لطفاً در این زمینه از مشاورین حرفه‌ای کمک بگیرین.

بیشتر بخوانید: انواع سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها

5. اشباع بازار

باید به این نکته توجه ویژه داشته باشین که محصولی که می‌خواین به بازار ارائه بدین چه مشابه‌هایی داره. آیا از محصول شما توی بازار هست؟ اگه هست چه تعداد برند مختلف وجود داره؟ آیا بازار کشش خرید محصول شما رو داره یا نه؟

مثال: می‌خواین تولید محصولات نایلونی داشته باشین (سفره یک‌بار مصرف) ولی می‌دونین که بازار از این محصول پر شده. باید بدونین که چند تا رقیب دارین و این رقبا چقدر قوی هستن.

نکته: اگه می‌خواین در بازاری با این شرایط کار کنین، حتماً باید یه مزیت رقابتی داشته باشین، در طراحی محصول، کیفیت محصول، قیمت و یا خدمات پس از فروش و غیره.

مثال: به عنوان نمونه برنامه‌های Skypeو Zoom رو در نظر بگیرین، درسته که هر دو نرم‌افزار ارتباطی هستند ولی اسکایپ بیشتر روی تماس تلفنی و فردی تمرکز دارد ولی زوم بیشتر روی ارتباط جمعی و برگزاری کنفرانس‌ها متمرکز هست.

بیشتر بخوانید: خلاقیت و نوآوری در در کسب و کار

6. علاقه تیم

مطمئناً علاقه تیم و نظر شخصی و جمعی افراد گروه در تمام مراحل کار بسیار تعیین‌کننده‌ست و میشه گفت اولین عامل در موفقیت تیم، در نظر گرفتن علاقه تمام اعضاست.

مثال: اگه علاقه تیمی شما تولید محصولی در زمینه کشاورزی هست، مسلماً هر ایده‌ای در مورد تولید ربات‌ها از گزینه‌های روی میز شما حذف میشه. مگر اینکه تیم شما متشکل از متخصصین کشاورزی و همچنین حرفه‌ای‌های دنیای رباتیک باشه. در این صورت محصول نهایی شما می‌تونه مثلاً به تولید ربات کشاورز منتهی بشه که عالیه!!! نه؟ 😉

بیشتر بخوانید: ایده‌های کسب و کار اجرا نشده در ایران

7. سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی به این موضوع اشاره داره که برای هر کاری نیاز به دسترسی به برخی افراد هست، مثل مشاورین/متخصصین و همچنین مسئولین ذیربط. شما باید بدونین که در چه سطحی به این سرمایه دسترسی دارین.

مثال: فکر کنین می‌خواین یه محصول حساس پزشکی تولید کنین. هم علاقه و هم توانایی رو دارین ولی اگه به وزارت بهداشت و سازمان استاندارد دسترسی ندارین و یا اگه ارتباط گرفتن با مسئولین می‌تونه وقت و انرژی زیادی از شما بگیره، بهتره برای تولیدش 2 بار فکر کنین.

تا اینجا نکات گفته شده رو اگه مرور کنیم:

  1. به سوال “غربالگری ایده‌ ها چیست” جواب دادیم.
  2. هدف از غربال کردن ایده‌ها رو گفتیم.
  3. معیارهای لازم برای غربالگری ایده‌ها رو بیان کردیم.

مراحل قبل و بعد از غربال کردن ایده ها چیست

مراحل قبل و بعد از غربالگری ایده‌ ها چیست

مرحله قبل از غربال

طوفان فکری: این اولین مرحله بعد از تشکیل تیم هست، شما با تیمتون جمع میشین و شروع می‌کنین هر ایده، فکر و نظری که در مورد محصول دارین رو بیان می‌کنین. در این مرحله به مشکلات و نیازهای جامعه هدفتون تمرکز می‌کنین.

غربالگری ایده‌ها

ارزیابی ایده‌ها بر اساس معیارها: ایده‌ها رو بر اساس معیارهای مطرح شده و یا معیارهای دیگه‌ای که دارین ارزیابی می‌کنین تا به ایده مطلوب برسین.

مرحله بعد از غربال

تهیه نمونه‌هایی از محصول نهایی: ارائه این نمونه‌ها به گروهی از متخصصین برای ارزیابی. می‌تونین گروه کوچکی از مشتری‌های خودتون رو هم دخیل کنین.

مطالب کمکی

دوستان عزیز، برای یادگیری مطالب مرتبط، ازتون می‌خوام به لینک‌های زیر سر بزنین. در مورد هر کدوم توضیح مختصری میدم ولی توصیه می‌کنم تا با حوصله مطالعه کنین.

در مطلب زیر از گام‌های اساسی برای طراحی ایده گفتیم. به راه‌های رسیدن به موفقیت در مورد ایده‌هایی در زمینه‌های فناوری تا کارهای خانگی پرداختیم. با مطالعه این نوشته، می‌تونین به ایده‌های ناب شخصی خودتون برسین.

از بالا و پایین یه کسب و کار خانوادگی که به مرور زمان تبدیل به صنعت پیشتاز شد و از مشکلات ریز و درشت غول صنعت محصولات ورزشی در مطلب زیر باخبر بشید.

از یه نمونه برند خارجی موفق گفتیم، کم لطفیه اگه از یه برند ایرانی هم حرفی نزنیم. در مورد شرکت مینو و سرگذشت موسسش و مسیر رشد این کسب و کار در لینک زیر بیشتر بدونید.

همون‌طور که در معیارهای مربوط به جوابدهی “غربالگری ایده‌ ها چیست؟” گفتیم، داشتن برآورد مالی از نون شب هم واجبتره. در مطلب زیر از مدل مالی برای استارت‌آپ‌ها گفتیم. مدل مالی چی هست و در مورد ویژگی‌های مدل مالی و انواع اون به صورت مفصل صحبت کردیم.

دوستان عزیز، امیدوارم این مطالب براتون مفید بوده باشه. سعی کردم در حد حوصله این مطلب به تمام نکات اصلی در مورد سوال ” غربالگری ایده‌ها چیست” بپردازم.
اگه سوالی دارین لطفاً همینجا بپرسین، اگه به نظرتون در شرایط کنونی ایران و جهان باید به معیارهای دیگه غربالگری توجه کنیم برامون بنویسین.
اصلاً علاقه‌ای به تک صدایی وبسایتمون نداریم، بهتره در مورد نکات دیگه همین مطلب با هم زیر همین نوشته صحبت کنیم. 😊



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “غربالگری ایده ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.