دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

برای فروش آثار هنری چطور شروع کنیم؟

فروش آثار هنری
3.7/5 - (3 امتیاز)

فروش اثر هنری یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان است. اما امروزه به لطف اینترنت و تکنولوژی، راه‌های فروش آثار هنری آنلاین گسترش پیدا کرده است.

در هر حوزه‌‌ای از هنر که فعالیت داشته باشید، دانستن مطالبی که در این مقاله مطرح شده برایتان بسیار کاربردی و ضروری است. برای آشنا شدن با شاخه‌های مختلف هنر،  می‌توانید با کلیک روی کلمه انوع هنر، مطالب مفیدی در این زمینه مطالعه کنید.

تمام تلاش خود را کرده‌ام تا به زبانی ساده، شیوه فروش اثر هنری و کسب درآمد از آن را با شما در میان بگذارم و اقداماتی که یک هنرمند باید در جهتش گام بردارد و تمام جوانب آن را در نظر بگیرد، از شروع تا به نتیجه رسیدن را با طرح پیشنهاداتی برایتان بازگو کنم.

لیست مطالبی که به شیوه فروش آثار هنری اشاره دارد به شرح زیر است:

1- خودتان و هنرتان را پرزنت کنید

2- برای فروش آثار هنری باید بازار‌یابی کرد

3- از تبلیغات و سیاست‌های تبلیغاتی غافل نشوید

4- قیمت‌گذاری برای فروش اثر هنری

5- آماده فروش باشید

6- پشتکار و اقدام، رمز موفقیت در فروش آثار هنری

1- خودتان و هنرتان را پرزنت کنید

معرفی و فروش اثر هنری

شما به عنوان فردی هنرمند که گاهی زبان احساس و اندیشه‌تان، هنر‌یست که ارائه می‌دهید و گاهی هم کالایی جذاب و منحصر‌به‌فرد عرضه می‌کنید، باید خودتان و البته هنرتان که اعتبار شماست و نماینده روح، احساس، عواطف و اندیشه و البته نبوغ و خلاقیتتان هست را به همگان معرفی کنید.

در اینجا مفهوم پرزنت کردن، همان نشان دادن شفاف و صادقانه‌ی هرآنچه که زائیده ذهن خلاق و دستان پرتوان شماست با بیانی زیبا و دلنشین برای دیده شدن و البته در معرض انتخاب قرار گرفتن است.

برای این منظور، باید در اولین فرصت یک پورتفولیوی جذاب از آثار هنری خود بسازید. اگر راه و رسم درست کردن پورتفولیو را نمی‌دانید مطلب زیر راهنمای شما است.

زمانی که درست و اصولی خودتان را پرزنت کنید، هنردوستان دیگر به خوبی با شما ارتباط برقرار می‌کنند و این شروع یک موفقیت تازه در عرصه فروش آثار هنری ارزشمندتان است.

در اینجا 4 پیشنهاد برای شما دارم:

برای خودتان جایگاه بسازید

هرآنچه را که خلق کرده‌اید به صورت آنلاین ارائه کنید. به این صورت با دنیای بیرون ارتباط برقرار کردید و چه بسا از همین نقطه فروش آثار هنری شما شروع می‌شود.

منظور از جایگاه، بستری است که دیگران به واسطه آن شما را تماشا می‌کنند. می‌تواند پیجی پابلیک در اینستاگرام یا پینترست یا وب‌سایتی شخصی یا هر پلتفرم رسانه‌ای دیگری باشد که در آن از باورها، ارزش‌ها و روزمرگی‌هایتان بگویید و در کنارش هنرتان را به نمایش بگذارید.

محتوای خلاقانه تولید کنید 

قبل از تولید محتوای خلاقانه برای فروش آثار هنری خود به این سوال‌ها پاسخ دهید. و برای اینکه قدرت خلاقیت خود را بالا ببرید، خواندن “چگونه خلاق باشیم و خلاقیتمان را پرورش دهیم” خالی از لطف نیست.

چه کسی با چه خصوصیات، علایق و سلایقی و با چه نیازهایی، چه میزان سطح درآمدی و چه بینش و تفکری برای خرید آثار هنری من اقدام می‌کند؟! پاسخ به تمام این”چه‌ها” کمک بزرگی به فروش اثر هنری شما می‌کند.

این محتوای خلاقانه و جذاب که قرار است مخاطب را در صفحه‌تان میخکوب کند، از مراحل طراحی و ساخت اثر هنری در قالب فیلم و عکس سریالی شامل می‌شود تا بخش‌هایی از روتین روزمره شما که شاید برای مخاطب جالب توجه باشد.

بعد از مشخص کردن پرسونای مخاطب و تولید محتوای جذاب و خلاق، شیوه فروش اثر هنری اهمیت خیلی زیادی دارد. و از همین مرحله می‌توان استراتژی‌های کاربردی و هوشمندانه برای فروش آثار هنری آنلاین طراحی کرد.

جذب مخاطب با آموزش‌های رایگان

برای جلب اعتماد و توجه مخاطب، باید آموزش‌های مفید و کاربردی را به‌صورت رایگان منتشر کنید و البته پیگیر بازخوردهای آن در مخاطبین‌تان باشید. در این مرحله مخاطب باید وجه تمایز شما با دیگران را متوجه شود.

تکنیک‌ها و نکته‌های جذابی که مختص خودتان هست را باید سخاوتمندانه و دلسوزانه ارائه دهید و هیچ واهمه‌ای از اینکه مبادا فوت کوزه‌گری‌تان لو برود نداشته باشید. چون واقعاً قرار نیست فوت کوزه‌گری‌تان را لو دهید!

ارتباطات گسترده ایجاد کنید

با افرادی که حوزه فعالیتشان مشابه شماست ارتباط نزدیک و صمیمی ایجاد کنید و از دل همین ارتباطات به دانسته‌های خود بیافزایید. به خودتان گوشزد کنید که “هر روز، اولین روز از زندگی من است که باید چیزهای جدید بیاموزم.”

فعالیت در هر حوزه‌ای چه فروش آثار هنری باشد چه نباشد، برای بهتر و بیشتر دیده شدن، نیازمند شبکه‌های ارتباطی گسترده هست. و چه بسا از دل همین ارتباطات، شرایط فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌شود و کسی که هوشمندی و مشاهده‌گری خوبی داشته باشد می‌تواند بهترین فرصت‌ها را از آن خودش کند.

2- برای فروش آثار هنری باید بازاریابی کرد

بازاریابی برای فروش آثار هنری

می‌توان گفت تا اینجای مطلب تا حدودی در جهت بازاریابی گام برداشته‌اید و ذائقه و نوع نگاه مخاطب را درک کرده‌اید.

حالا باید با توجه به نیازها، علایق و خواسته‌های تأمین‌نشده مخاطب، شیوه فروش اثر هنری خود را مشخص کنید.

ارتباطتان با مشتری قرار است به چه صورتی باشد؟ حضوری یا صرفاً آنلاین؟

رقبایی که فعالیتی مشابه شما دارند را بررسی و تحلیل کنید. رفتار کسانی که قرار است مخاطب و مشتری شما باشند را بشناسید، درواقع مخاطب هدفتان را مشخص کنید.

در این مرحله بهتر است سواد مارکتینگ کسب کنید تا نوع نگاهتان به بازار و مشتری، پرورش پیدا کند.

بازاریابی، تحلیل رقبا و رفتارشناسی مشتری مهمترین و اساسی‌ترین اقدام در جهت فروش آثار هنری آنلاین یا حضوری و همچنین فروش آثار هنری دیجیتال یا غیر دیجیتال می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع هنر دیجیتال، روی کلمه “هنر دیجیتال” کلیک کنید.

3- از تبلیغات و سیاست‌های تبلیغاتی غافل نشوید

برای کسب سود و درآمد بیشتر و البته برندسازی باید تبلیغات کنید.

محصول هنری که خالقش شما هستید باید به وسیله تبلیغات به مخاطب هدف و گاهی هم با توجه به نوع اثر هنری به‌صورت گسترده به همه معرفی شود و به کمک بازاریابی توسط مردم مورد انتخاب قرار گیرد.

در واقع تبلیغات بخشی از پروسه بازاریابی هست که با طراحی یک سناریوی تبلیغاتی، اینکه معرفی اثر هنری در چه رسانه‌ای و به چه شکلی و با چه ادبیاتی و چه رنگ و لعابی باید منتشر شود، صورت می‌گیرد.

 شناخت سلیقه مخاطب و تشویق و ترغیبش به تهیه محصول هنری با تخفیف‌های ویژه و یا گیفت‌های خاص در تأثیرگذار بودن تبلیغات کمک می‌کند.

کسی که وارد عرصه بازاریابی شود به مرور با سیاستهای تبلیغاتی آشنا می‌شود و باید در نظر داشت که این پروسه نیازمند آزمون و خطاهای بی‌شماری است تا پخته شود خامی!

برای اینکه با بخشی از استراتژی‌های تبلیغاتی آشنا شوید و با توجه به شیوه فروش اثر هنری خود، بدانید که چگونه از بازاریابی پیامکی استفاده کنید و چگونه در نوشتن جملات تأثیرگذار در تبلیغات موفق عمل کنید، خواندن مطالب زیر برایتان ضروری و لازم است.

4- قیمت‌گذاری برای فروش اثر هنری

احساسات شما به عنوان خالق اثر مربوط به درونیات و تجربیات شماست و احساس مشتری به عنوان خریدار مربوط به مواردی است که در بیرون از شما اتفاق می‌افتد.

در فروش آثار هنری بیشتر مواقع، اقتصاد بازار ارزش همه چیز را مشخص می‌کند و شما به عنوان فروشنده، هرچه اشراف بیشتری به بازار این هنر داشته باشید و در مقایسه با رقبا متوجه شده باشید که اثر شما در چه سطح و جایگاهی قرار دارد، آمادگی بیشتری برای فروش اثر هنری‌تان خواهید داشت.

صرف نظر از اینکه چه نوع اثر هنری‌ای دارید، برای قیمت‌گذاری یک فرمول مشخص، تعیین کنید.

زمان و انرژی‌ای که صرف شده، هزینه متریالی که استفاده کرده‌اید، هزینه‌ای که صرف بازاریابی و تبلیغات شده و با در نظرگرفتن تجربه و کیفیتی که اثر شما دارد، قیمت منصفانه و معقولی را انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های قیمت‌گذاری در خدمات فریلنسری که بی‌شباهت به فروش آثار هنری نیست، خواندن این مقاله را توصیه می‌کنم.

5- آماده فروش باشید

فروش آثار هنری

از درگاه‌های مختلف برای فروش محصول‌تان استفاده کنید. بسته به اینکه شما خالق چه هنری هستید، شیوه فروش اثر هنری متفاوت هست.

برای فروش آثار هنری دیجیتال که دنیای گسترده‌ی خودش را دارد، از سایت های داخلی و خارجی یا اپلیکیشن‌های فروش آثار هنری می‌توان استفاده کرد و گاهی به صورت دلاری کسب درآمد کرد.

فروش آثار هنری آنلاین سریع‌ترین و فراگیرترین شیوه فروش برای اکثر هنرمندان و یا حتی نمایندگان‌شان هست.

6- پشتکار و اقدام، رمز موفقیت در فروش آثار هنری

همین امروز اولین قدم را بردارید و در راهی که انتخاب کرده‌اید مداومت و سرسختی داشته باشید چون قطعاً این راه پیچ‌وخم‌های خودش را دارد. مهم، لذت بردن از مسیر است.

در هر زمینه‌ای تلاش و پشتکار، اولین حرف را می‌زند و قطعاً یک روز نتیجه‌اش را دریافت می‌کنید.

مطالب مفید دیگری که می‌تواند برای فروش آثار هنری ایده‌های بیشتری را در ذهن شما ایجاد کند

باتوجه به اینکه آثار هنری دنیای گسترده‌ای دارد، به اقتضای شرایط، شیوه‌های فروش متعددی هم دارد، در این مقاله به انواع راه‌های کسب درآمد از فروش آثار هنری پرداخته شده است که خواندنش نگاه تازه‌ای به شما می‌بخشد.

گاهی اوقات بعضی از نوشته‌ها یا حرف‌ها، برایمان الهام‌بخش هستند تا کار جدیدی را شروع کنیم. این مقاله پر از ایده‌های جالب و جذابیست که از همین امروز استارتش را می‌شود زد.

برای اینکه رمز و راز صفر تا صد کارآفرینی در صنایع دستی و دست یافتن به جیبی پرپول را دریابید، خواندن این مقاله از واجبات است.

دوست عزیزم
خیلی ممنونم که تا اینجای مطلب، همراهم بودید.

در این نوشته به شیوه فروش آثار هنری در هر حوزه‌ای اشاره شد و پیشنهاداتی را مطرح کردم.
پیشنهاد شما چیست؟ اگر هنرمند هستید، چه اثر هنری‌ای دارید؟ و از چه طریقی در جهت فروش اثر خود اقدام می‌کنید؟
خوشحال می‌شوم شما هم تجربیات و پیشنهادات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید تا به رشد روزافزون یکدیگر کمک کنیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “برای فروش آثار هنری چطور شروع کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.