۸ راهکار مدیریت مالی در زندگی مشترک

مدیریت مالی در زندگی مشترک - 8 نکته طلایی برای مدیریت هزینه های زندگی مشترک
3/5 - (2 امتیاز)

مدیریت مالی در زندگی مشترک از اوجب واجبات است. اهمیت مدیریت مالی‌ زن و شوهر شاغل زمانی درک می‌شود، که زندگی خود را گرفتار در منجلابی از بدهی و قرض ببینند.

نحوه مدیریت مالی در زندگی مشترک با مدیریت مالی شخصی تفاوت دارد.

  • تغییراتی که هر فرد بعد از ازدواج در مدل خرج کردن و پس‌انداز خود مشاهده می‌کند،
  • خواسته‌هایی که هیچ منفعت شخصی در پی ندارند، 
  • و یادگیری مدیریت به صورت شراکتی

مشکلاتی هستند که هرکدام از ما با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم.

خبر خوب اینکه راهنمای حل اختلافات مالی شما اینجاست.

در این مقاله ۸ راهکار مدیریت مسائل مالی در زندگی مشترک و مشکلات ناشی از سوءمدیریت را برای شما معرفی کرده‌ایم. برای یافتن پاسخ‌های خود با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

مدیریت مسائل مالی در زندگی مشترک

نحوه مدیریت مالی در زندگی مشترک

در هر مرحله‌ای از زندگی، مدیریت مسائل مالی اهمیت بالایی دارد. چه ده ساله باشید چه پنجاه ساله، نمی‌توانید بدون برنامه و نیازسنجی، پول‌توجیبی یا پس‌اندازهای بانکی خود را خرج کنید.

مدیریت مالی شخصی یکی از مهارت‌های ضروری برای ادامه‌ی زندگی در هر جامعه‌ای است. برای یادگیری این مهارت یا به اصطلاح هنر، راه‌های مختلفی وجود دارد. دوره مدیریت مالی شخصی کارنکن یکی از مطمئن‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها برای یادگیری این مهارت است.

 اهمیت موضوع مدیریت هزینه‌ها، هنگام ازدواج و تشکیل خانواده، بیشتر از قبل احساس می‌شود. در این شرایط، شما دیگر در تصمیم‌گیری‌ها تنها نیستید و به صلاح و مشورت نفر دیگری برای برداشتن هر قدم نیاز دارید.

مدیریت مالی در زندگی مشترک، چارچوب‌ و اصول یکسانی با مدیریت شخصی دارد. اگرچه انشعابات و پیچیدگی بیشتری ممکن است به هنگام مدیریت هزینه های زندگی مشترک رخ بدهد.

مدیریت مالی برای تازه عروس و دامادها

مدیریت منابع برای تازه عروس و دامادها

یکی از چالش‌های پیش روی هر زوج جوان، مسئله‌ی مدیریت مالی در زندگی مشترک است. متاًسفانه این گروه یکی از قربانیان همیشگی تله‌های مالی هستند.

سال‌ها یا ماه‌های اول ازدواج، دوران ولخرجی و هزینه‌های بالاست. بیشتر زوجین در این دوران بدون توجه به دغدغه‌های اصلی زندگی و به دور از اضطراب پول خرج می‌کنند. ماه‌عسلی که پس از پایان، زن و شوهر را با واقعیت جدی و تلخ زندگی رو‌به‌رو می‌کند.

در زمان بازگشت به زندگی عادی، آموزش‌ها و یادگیری‌هایی برای پیشگیری از بحران‌های مالی و ایجاد تعادل بین دخل و خرج برای هرکدام از زوجین ضروری است. مشکلات اقتصادی اگر به خوبی مدیریت نشوند، می‌توانند کام هر زوج خوشبختی را تلخ بکنند.

این نکته را یادآور می‌شویم که یادگیری مهارت مدیریت مالی در زندگی مشترک مختص نان‌آور خانه نیست و تمامی اعضای خانواده را (صرف نظر از سن) در برمی‌گیرد.

اختلاف مالی زن و شوهر

اختلاف در مدیریت مالی در زندگی مشترک

اختلاف مالی یکی از مشکلات شایع در زندگی مشترک است. شما تا وقتی مجرد هستید، تمام کم‌ و کاستی‌ها را به جان می‌خرید. اشتباه می‌کنید و تاوان می‌دهید. اما زمانی که بار مسئولیت دیگران بر روی دوشتان باشد، اوضاع کاملاً عوض می‌شود. شما دیگر نمی‌توانید آزادانه اشتباه کنید و تن به هر مدل تاوانی بدهید.

تمرکز و حساسیت بیشتر هنگام گرفتن تصمیمات، مشارکت دادن همسر در تمامی امور زندگی و درنظر گرفتن نیازهای دیگران پیش از نیازهای خود از اصول اولیه مدیریت مالی در زندگی مشترک هستند.

مدیریت مالی زوجین شاغل، به آن‌ها آگاهی و دانش کافی برای مواجه و حل مشکلات را می‌دهد. اختلافات مالی در زندگی به اشکال مختلفی ظاهر می‌شوند؛ مثل: اختلاف بر سر هزینه‌ها، پس‌انداز، توان مالی پائین، انتظارات نابه‌جا و…

دقت کنید که تمام مشکلات شما به بی‌پولی ختم نمی‌شود. اختلاف مالی همواره در کمین همه‌ی خانه‌هاست و هر زوجی با هر میزان درآمد را می‌تواند درگیر بکند. در این میان یادگیری اصول مدیریت هزینه های زندگی مشترک تنها ناجی شما برای عبور از مشکلات است.

تأثیر مشکلات مالی بر زندگی زناشویی چیست؟

مشکلات مالی

مسائل مالی با امور جزئی و روزمره شروع می‌شوند و درصورت نبود مدیریت صحیح، به یک مشکل مالی تبدیل خواهند‌ شد.

پول در جامعه‌ی امروز به یک عامل کلیدی در زندگی تبدیل شده. عاملی که نقشی غیرقابل‌انکار در روابط زوجین با یکدیگر دارد. شیوه غلط مدیریت مالی در زندگی مشترک بدون شک باعث پیدایش این دسته مشکلات و نارسایی‌ها می‌شود. مسائلی که در صورت بروز، صدمات جبران‌ناپذیری را بر بدنه‌ی زندگی مشترک تحمیل می‌کنند.

اضطراب

شایع‌ترین ضربه مشکلات مالی بر زندگی زناشویی، شب‌بیداری‌ها و فکر و خیال‌های بی‌انتهاست که خود مولد هزاران مشکلات سلامتی هستند.

دلخوری و نفرت

اختلافات مالی اگر سر فرصت با درایت زوجین برطرف نشوند، می‌توانند سال‌ها ادامه‌دار باشند. در این صورت دلخوری به کینه و یا نفرت بین زوجین بدل می‌شود؛ که این خود نشانه شکست در زندگی مشترک است.

پائین آمدن کیفیت زندگی

مشکلات مالی از هر نوعی که باشند، دستی در پائین آوردن کیفیت زندگی، چه مادی چه معنوی، دارند. استرسِ بدهی نمی‌گذارد شما مثل قبل از روزهای تعطیل با همسرتان لذت ببرید. تمام شدن پس‌انداز به شما اجازه‌ی خرید لوازم جدید برای منزل را نمی‌دهد.

این مسائل هیچکدام قابل چشم‌پوشی نبوده و به نوبه‌ی خود یک زنگ خطر بشمار می‌آیند.

نحوه مدیریت مالی در زندگی مشترک

نحوه مدیریت مالی در زندگی مشترک

برای مدیریت مالی در زندگی مشترک اصول و نکات مختلفی ارائه شده. ما در اینجا ۸ مورد از راهکارهای مدیریت هزینه‌ های زندگی مشترک را برای شما بازگو کرده‌ایم.

مدیریت دو نفره: اصل اساسی مدیریت مالی در زندگی مشترک

 این موضوع محدود به خانواده‌هایی با دو نان‌آور نیست و لزوم اجرای آن در خانواده‌هایی که تنها یکی از زوجین شاغل است، هم وجود دارد.

مدیریت مسائل مالی در زندگی مشترک باید دوطرفه باشد. در اینجا بحث نزدیکی و صمیمیت به هیچ عنوان مطرح نیست؛ چرا که مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده، حق مسلم هر خانم یا آقای شاغل یا غیرشاغل است.

هرکدام از زوجین، با درنظرگرفتن نقشی که در خانواده ایفا می‌کنند، نیازهای بخصوصی دارند. مدیریت یک‌طرفه غالباً پاسخگوی این نیازها نیست و به مرور در جریان زندگی عدم رضایتمندی را حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی برای خانم‌ها

با همسر خود صادق باشید!

صداقت به عنوان یکی از پایه‌های زندگی زناشویی، در پیشگیری از مشکلات مالی نیز دواست. مدیریت مالی در زندگی مشترک بدون صداقت طرفین اعتبار ندارد.

در مورد ریز و درشت مسائل مالی از عادت‌های رفتاری طرفین و لایف استایل‌ تا هزینه‌های ضروری مثل هزینه درمان و بدهی‌های کوچک و بزرگ (حتی اگر طلبکار از دوست و آشنا بود) بپرسید و توضیح دهید.

گام اول قبل از هر نوع برنامه‌ریزی برای مدیریت مالی در زندگی مشترک، آگاهی از شرایط موجود و اعتماد دوطرفه نسبت به هم می‌باشد. پنهان‌کاری سختی بیشتری را به زندگی شما دعوت می‌کند و باعث ایجاد رنجش در طرف مقابل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی در خانواده

قدرت پس‌انداز را جدی بگیرید!

مدیریت مالی زن و شوهر شاغل مدیریت پس انداز

دسترسی به تعریف واقعی پس‌انداز و اجرای صحیح آن در زندگی، همواره یکی از معضل‌های زندگی جوانان بوده‌ است. پس‌انداز به معنی محرومیت از تفریحات و کم‌خرجی نیست؛ بلکه به معنی مدیریت هزینه‌ها برای آینده بهتر است.

خرج‌های بالا و غیرضروری از شیرینی‌های روزهای اول ازدواج هستند که هیچ داماد خوش‌شانسی تا به‌حال نتوانسته از زیر آن شانه خالی کند. این بریز‌و‌بپاش‌های نهادینه در فرهنگ ما، زمانی آسیب جدی بر جای می‌گذارند که ادامه‌دار باشند.

دام بدهی و قرض در تمامی مسیر پهن است و تنها راه‌ نجات، به تمرینِ پس‌انداز از همان ماه‌های اول ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه ظرف یک سال پولدار شویم؟

با مشورت هم بودجه‌بندی کنید!

بودجه بندی

هزینه‌های خانوار را به صورت ماهانه یادداشت کنید و براساس ضرورت نمره دهید. از رویاپردازی و درنظر گرفتن مواردی که از عهده‌ی درآمد شما خارج است بپرهیزید و همواره صلاح خانواده را بر صلاح فردی ارجح بدانید.

بودجه‌بندی یکی از سرفصل‌های مهم در مدیریت مالی در زندگی مشترک است. برای آشنایی با این مهارت حیاتی، می‌توانید با کتاب خواندن شروع کنید. کتاب ثروتمند‌ترین مرد بابل پیشنهاد ما به شماست که از طریق این لینک می‌توانید آن را تهیه بفرمائید.

امروزه ابزارهای زیادی به کمک افراد آمده‌اند که فرآیند بودجه‌بندی را از حالت خشک و خسته‌کننده خارج کرده‌اند. یکی از این ابزارها، اپلیکیشن‌های فارسی برای مدیریت مالی شخصی هستند. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

حساب جداگانه داشته باشید!

یکی از اشتباهات رایج در میان تازه عروس و دامادها، ترس از باز کردن حساب جداگانه است. این تصور که زن و شوهر حق داشتن حساب بانکی جداگانه را ندارند و تمامی هزینه‌ها باید از حساب مشترک انجام شود، از بیخ و بن اشتباه است.

افتتاح حساب جداگانه به معنای سوا کردن مدیریت مالی در زندگی مشترک و خودسری در تصمیم‌گیری نیست. همانطور که حساب مشترک به معنای از دست دادن استقلال مالی نیست.

داشتن و یا نداشتن این حساب‌ها ملاک شکست یا موفقیت مدل برنامه‌ریزی شما نیستند. اما برای مدیریت بهتر به هر دو نوع نیاز پیدا خواهیدکرد.

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت را روی کاغذ بیاورید!

اهداف امکان‌پذیر و واقع‌گرایانه برای زندگی خود تعریف کنید. این اهداف می‌توانند کوچک، مثل خرید لوازم منزل یا بزرگ، مثل عوض کردن خانه باشند. مرور و نوشتن این اهداف به روشن‌شدن اولویت‌های هر یک از زوجین کمک می‌کند. هرچه این اولویت‌ها همسوتر باشند، مسیر کوتاهتر می‌شود.

همچنین از فواید دیگر این‌ کار، بهره بردن از نظریات و پیشنهادات یکدیگر برای کسب موفقیت بیشتر است.

مثنوی معنوی در ستایش مشورت برای دستیابی به اهداف، در شعری کوتاه می‌گوید:

عقل، قوّت گیرد از عقلِ دگر / نَی شِکر کامل شود از نَی شِکر

روی یک ریتم زندگی کنید.

مدیریت مالی زوجین شاغل

زمانی که انتظارات زوجین با هم خوانایی ندارند و دو سبک زندگی متفاوت در خانواده دنبال می‌شود، دستیابی به تعادل مالی عملاً غیرممکن است. بلندپروازی و ولخرجی در یک سمت، نباید زحمت و رنج زیاد برای سمت دیگر در پی داشته‌باشد.

تفاوت شخصیتی بین زن و شوهر همیشه بد نیست و حتی گاهی اوقات لازم است. اما تفاوت در فرهنگ و فاصله‌ی زیاد بین مدل‌های شخصیتی جرقه‌ساز مشکلات بزرگتر، مخصوصاً از نوع مالی می‌شود.

قبل از هرچیزی تایپ شخصیتی خود را بشناسید و حد و مرز روابط خود با شریک زندگی را مشخص کنید. برای اینکار راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مورد تائیدترین روش‌ها، شرکت در تست شخصیت‌شناسی MBTI است. برای انجام این آزمون به صورت رایگان و آشنایی با ۱۶ مدل شخصیتی مایرز بریگز، روی لینک زیر کلیک کنید.

از تفاوت‌های فرهنگی نیز که بیشتر مواقع از تفاوت در میزان درآمد سرچشمه می‌گیرند، تا حدامکان دوری کنید. گودال‌هایی که این نوع اختلاف در زندگی مشترک حفر می‌کنند، به راحتی پر نمی‌شوند.

واقعیت زندگی را بپذیرید!

نگاه مثبت به آینده، یکی از ملزومات زندگی ثمربخش است. شما نمی‌توانید بدون کنار زدن پرده‌ی ناامیدی از جلوی چشم، حتی یک قدم به سمت جلو بردارید. اما غرق شدن بیش از حد در وهم و خیال نیز می‌تواند خطرناک باشد.

انتظارات خود را در حد متوسط بچینید و در مواجه با ناکامی‌ها زودرنج نباشید. واقعیت زندگی توأم با مشکلات و پستی بلندی‌هاست. در این بین مسائل مالی می‌توانند گودترین چاله‌ها و بلندترین قله‌ها را به خود اختصاص بدهند.

برای مدیریت مالی در زندگی مشترک از واقعیات نترسید.

جمع‌بندی

در این مقاله با معرفی راهکارهایی برای مدیریت مالی مشترک، سعی کردیم قدمی برای رفع دغدغه‌های مالی بعد از ازدواج برداریم. نحوه مدیریت مالی در زندگی مشترک، یک ساز و کار دوطرفه است که شما با تلاش خود آن را محقق می‌کنید.

در انتها فراموش نکنید که در این مسیر تنها نیستید و هر تصمیم خودسرانه تأثیر منفی خود را روی کل زندگی می‌گذارد.

مطالب مرتبط

کتاب خواندن یکی از بهترین روش‌های افزایش آگاهی و تمرین مهارت‌های مختلف است. اصولی که عناوین زیر در مدیریت هر چه بهتر منابع مالی معرفی می‌کنند، سرفصل بسیاری از وبینارها و کلاس‌های آموزشی در طول زمان بوده‌است. این مطلب معرفی را از دست ندهید.

این بخش را خانم‌ها بخوانند. اگر به دنبال شغل‌های پردرآمد با سرمایه کم هستید، مقاله زیر برای شماست. ۲۶ شغل مناسب با هر سلیقه و استعدادی که فکرش را هم نمی‌کنید!

مطلب بعدی گواهِ برتری خلاقیت بر سایر نبوغ است. ایده‌های عجیب و غریبی که زاده‌ی مغز خلاق بودند و زندگی‌ها را زیر و رو کردند!

با درآمد پائین هم می‌توان وارد بازار سرمایه‌گذاری شد. باور نمی‌کنید؟ پس مطلب زیر را از دست ندهید.

هیچ دو زندگی مشترکی مثل هم نیست ولی روش‌های عبور از مشکلات برای همه یکسان است. راهکار شما برای مدیریت مالی در زندگی مشترک چیست؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.