دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آیا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد ؟

آیا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد
4.3/5 - (11 امتیاز)

احتمالاً شما هم جزء کسایی هستید که به تأسیس مطب روانشناسی و این که اصلاً ایا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد فکر می‌کنید. یا مثل بسیاری از افرادی که وارد رشته روانشناسی و مشاور شدن، به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر، از پردرآمدترین رشته انسانی و کمک بیشتر به سلامت روان جامعه هستید. اما در این مسیر نه تنها به مهارت علمی و تجربی نیاز دارید، بلکه حتماً باید صلاحیت شما با مجوزی که از سازمان نظام روانشناسی دریافت می‌کنید، تأیید بشه. 

  • ایا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد ؟
  • شرایط تأسیس مطب روانشناسی چه چیزهایی هست؟
  • شرایط اخذ پروانه نظام روانشناسی چیه؟
  • با مدرک کارشناسی غیرمرتبط و تنها با ارشد روانشناسی میشه اقدام کرد؟ با مدرک پیام نور یا غیرانتفاعی چطور؟
  • مراحل تأسیس مطب روانشناسی به چه شکل هست؟  
  • آیا مصاحبه حضوری برای دریافت پروانه نظام روانشناسی حذف شده؟
  • مدارک لازم برای تأسیس مطب روانشناسی چیه؟

این‌ها فقط بخش کوچکی از سوالات و دغدغه‌های افرادیست که دنبال تأسیس مطب روانشناسی هستن. از طرفی تغییراتی که اخیراً در نحوه صلاحیت‌سنجی متقاضیان در حال انجام هست، این ابهامات رو احتمالاً در ذهن شما هم بیشتر کرده.

ما با بررسی دقیق آخرین تغییرات در شرایط و مراحل تأسیس مطب روانشناسی، سعی کردیم که تمامی سوالات شما رو در این زمینه برطرف کنیم. در ادامه مطلب قراره به صورت جداگانه، تمامی شرایطی که برای شروع کار نیاز دارید رو توضیح بدیم. از شرایط و نحوه دریافت پروانه نظام روانشناسی گفتیم و در آخر به مهمترین نکاتی که در این مسیر باید بدونید اشاره کردیم تا با کمک این تجارب، راحت‌تر به هدف‌تون برسید. 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

آیا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد ؟

در چند سال اخیر شناخت عموم جامعه از مسائل روانشناختی و درک‌شون از اهمیت سلامت روان در روابط اجتماعی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده. از این‌ رو مراجعه به روانشناس نه تنها مثل گذشته عجیب نیست؛ بلکه به بخشی از سبک زندگی ما تبدیل شده. به گونه‌ای که گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی روزافزون در حال گسترش هست و اگه در کار خودتون حرفه‌ای باشید به راحتی می‌تونید به درآمد خوبی از این حرفه برسید.

این تغییرات به مرور زمان حساسیت مسئولین رو هم بیشتر کرد تا با هدف گسترش خدمات روانشناسی در سطح بالاتر (از نظر کمی و کیفی)، تغییراتی رو در قوانین و سازوکارها ایجاد کنند. این که ایا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد یا نه؛ یکی از سوالات پرتکرار هست که در ادامه مطلب در کنار سایر شرایط مورد نیاز شما، توضیح داده شده.

مهمترین شرایط لازم برای تأسیس مطب روانشناسی

۱_ شما باید حداقل مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی یا مشاوره داشته باشید. در گذشته فرد متقاضی باید حداقل در ۲ مقطع متوالی در رشته روانشناسی یا مشاوره تحصیل می‌کرد. اما الان با اعمال تغییراتی در جهت تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار، این شرط حذف شده. به طوری که شما حتی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط و مدرک ارشد روانشناسی هم می‌تونید برای دریافت مجوز اقدام کنید.

۲_ دومین شرط پیش روی شما عضویت در سازمان نظام روانشناسی کشور هست. این سازمان علاوه بر تعیین استاندارد فعالیت‌ها و تلاش در جهت ارتقای علمی فعالان این حوزه، تنها مرجع صدور پروانه اشتغال روانشناسان هم هست.

۳_ یکی از مهمترین شرایط تأسیس مطب روانشناسی، دریافت پروانه نظام روانشناسی یا همون مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی هست. قبل از اقدام به دریافت پروانه باید حداقل یک سال از عضویت شما در این سازمان گذاشته باشه.

۴_ چهارمین شرط که مربوط به آقایان هست، ضرورت کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازیه.

در ادامه مطلب به طور کامل نحوه عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مراحل تأسیس مطب روانشناسی رو باهم بررسی می‌کنیم.

عضویت در سازمان نظام روانشناسی

در اولین قدم برای دریافت مجوز، شما نیاز به عضویت در سازمان نظام روانشناسی دارید. این سازمان وظیفه حمایت از مشاوران و ارزیابی فعالیت‌شون رو برعهده داره. عضویت در این سازمان به صورت مجازی به راحتی قابل انجام است.

ایا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد

مراحل عضویت در سایت سازمان نظام روانشناسی

۱_ وارد سایت pcoiran.ir شده و در صورت عدم تشکیل پروفایل الکترونیک در گذشته، ابتدا تمامی قوانین مربوط به عضویت رو مطالعه کرده و بعد اقدام به ثبت‌نام کنید.

۲_ تکمیل پروفایل الکترونیک: ابتدا اطلاعات هویتی رو تکمیل کرده، سپس عکس و مدارک خواسته شده رو بارگذاری کنید.(شامل تصاویر ۳ صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و مدارک تحصیلی)

۳_ تکمیل استعلام الکترونیک: کد مجوز استعلام مدرک تحصیلی (۱۰حرف انگلیسی) رو از estelam.msrt.ir دریافت کنید. کد رو در قسمت استعلام مدرک وارد کرده و در صورت اعلام نقص با توجه به پیام کارشناس، اون رو رفع و دوباره درخواست استعلام رو ارسال کنید.

۴_ تمدید یا درخواست عضویت جدید: در صورت داشتن عضویت قبلی، درخواست تمدید عضویت و در غیر این صورت درخواست عضویت جدید بدید. در صورت تأیید، در قسمت امور مالی، قسمت صورتحساب‌ها، هزینه مربوطه رو پرداخت کنید تا عضویت شما تکمیل بشه.

تعرفه عضویت در سازمان نظام روانشناسی

شما برای عضویت در سازمان و استفاده از خدمات آن باید هزینه‌ای رو به عنوان حق عضویت پرداخت کنید. این تعرفه هر سال توسط سازمان تعیین میشه که با توجه به مدرک و نوع درخواست متفاوته.

در صورت نیاز به تمدید عضویت یا بررسی پرونده نیز مبلغی رو باید پرداخت کنید. جزئیات این تعرفه‌ها در سایت نظام روانشناسی در دسترس هست.

تعرفه‌های مربوط به سال ۱۴۰۲:

نوع حسابمبلغ
عضویت جدید و تمدید عضویت هر سال برای داوطلبان فوق‌لیسانس۱/۱۵۰/۰۰۰ ریال
عضویت جدید و تمدید عضویت برای داوطلبان دارای مدرک دکترا۱/۵۶۰/۰۰۰ ریال
صدور پروانه اولیه ۳ ساله برای مدرک فوق‌لیسانس۵/۶۴۰/۰۰۰ ریال
صدور پروانه اولیه ۳ سال برای مدرک دکترا۶/۸۴۰/۰۰۰ ریال
تمدید پروانه اشتغال ۳ سال برای مدرک فوق‌لیسانس۳/۳۶۰/۰۰۰ ریال
تمدید پروانه اشتغال ۳ سال برای دکترا۴/۵۶۰/۰۰۰ ریال
صدور و تمدید پروانه مراکز به ازای دو سال۷/۹۲۰/۰۰۰ ریال
هزینه بررسی اولیه پرونده۱/۲۰۰/۰۰۰ ریال
هزینه شرکت در مصاحبه۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال

مدارک مورد نیاز جهت عضویت در سازمان نظام روانشناسی

  • حداقل مدرک ارشد روانشناسی مورد تأیید وزارت بهداشت یا وزارت علوم
  • تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت‌ملی
  • عکس ۳ × ۴ رسمی سال اخیر
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی (برای آقایان)
  • تمامی مدارک باید به صورت اسکن شده و حجم زیر ۵۰۰ کیلوبایت بارگذاری شود.

چگونگی تمدید عضویت در سازمان نظام روانشناسی

کارت عضویت شما در سازمان اعتبار مشخصی داره که قبل از اتمام آن باید برای تمدید عضویت اقدام کنید. برای این کار لازمه فرمی رو تحت عنوان فرم ۱۱۰ تکمیل و امضا کنید؛ که اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولد، کدملی، تاریخ عضویت در سازمان، آدرس محل زندگی و… رو از شما می‌خواد.

عضویت در سازمان نظام روانشناسی

مدارک مورد نیاز جهت تمدید عضویت:

  • اصل کارت عضویت قبلی
  • یک قطعه عکس جدید
  • آخرین مدرک تحصیلی (اگر مدرک تحصیلی بالاتری گرفتید، اصل مدرک جدید‌تون رو باید ارائه بدید)
  • رسید مربوط به واریز حق عضویت

اخذ پروانه نظام روانشناسی (پروانه اشتغال تخصصی)

شما برای شروع فعالیت حرفه‌ای خودتون نیاز به داشتن پروانه از سازمان نظام روانشناسی دارید. در واقع دومین مرحله از روند تأسیس مطب روانشناسی، تأیید صلاحیت علمی و حرفه‌ای شماست که توسط همین مجوز مشخص میشه. در سال‌های اخیر یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های ماجرا، همین دریافت پروانه بود. تغییراتی که اخیراً در سازوکار صلاحیت‌سنجی افراد متقاضی ایجاد شده، به تسهیل این فرآیند بسیار کمک خواهد کرد.

همچنین با افزایش توجهات به سلامت روان در کنار سلامت جسمانی، مسئولین هم اتهام بیشتری به سازماندهی و گسترش خدمات مشاوره در جامعه از خودشون نشون میدن.

حذف مصاحبه؛ جایگزینی آزمون صلاحیت حرفه‌ای

پیش از این، معیار ارزیابی متقاضیان پروانه نظام روانشناسی، مصاحبه علمی به صورت حضوری بوده‌. این مصاحبه‌ها در قالب کومیسیون‌هایی با تعداد محدود برگزار میشد. این روش با چالش‌های گسترده روبرو بوده از جمله سرعت پایین رسیدگی به درخواست‌ها، به طوری که گاهاً چندین سال افراد در صف انتظار می‌موندن. همچنین وجود احتمال خطا در ارزیابی‌ها و یا بعضاً سوگیری‌ها در فرایند مصاحبه این روش رو با انتقادات زیادی مواجه کرد.

حذف مصاحبه؛ جایگزینی آزمون صلاحیت حرفه‌ای

با پیگیری‌های دولت و طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار؛ پس از مدتی اختلاف با سازمان نظام روانشناسی، بالاخره حذف مصاحبه برای اخذ پروانه نظام روانشناسی قطعی شد. به این ترتیب آزمون صلاحیت حرفه‌ای به زودی پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای لازم برقرار خواهد شد. این فرایند سرعت صدور پروانه رو به طور قابل توجهی بالا می‌بره.

مهمترین شرایط اخذ پروانه نظام روانشناسی

به طور خلاصه، شرایط اخذ پروانه نظام روانشناسی به صورت زیر هست:

۱_ عضویت در سازمان نظام روانشناسی و گذشتن حداقل یک سال از تاریخ عضویت (این زمان فرصت خوبی برای کارورزی و افزایش مهارت برای ورود به بازارکار هست)

۲_ مدرک تحصیلی ارشد روانشناسی یا بالاتر (شرط مرتبط بودن دو مقطع تحصیلی متوالی برای صدور پروانه حذف شده)

۳_ گذشت حداقل یک سال از فارغ‌التحصیلی

۴_ داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان

۵_قبولی در آزمون صلاحیت حرفه‌ای

۶_ گذراندن ۱۵۰ ساعت کارگاه توانمندسازی برای متقاضیان با مدرک دکتری

۷_ گذراندن ۱۵۰ ساعت کارگاه + ۱۵۰ ساعت دوره کارورزی برای متقاضیان با مدرک کارشناسی‌ارشد

۸_ در صورت تخلف و عدول از استاندارد‌های صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی، پروانه اشتغال شما باطل میشه.

نحوه درخواست پروانه اشتغال روانشناسی

شما پس از گذشت یک سال از عضویت در سازمان نظام روانشناسی می‌تونید برای دریافت پروانه اشتغال تخصصی درخواست بدید. فقط کافیه از طریق سایت خود سازمان فرم ۱۱۱ رو تکمیل کرده و طی نامه زیر درخواست‌تون رو ثبت کنید:

متن فرم درخواست:

“معاونت محترم نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان، با سلام و احترام. اینجانب ……… عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره …….. ، ضمن آگاهی از مفاد قانون تشکیلی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، متقاضی صدور پروانه اشتغال تخصصی در استان …… شهرستان …… منطقه ….. می‌باشم.”

همچنین باید مدارکی از قبیل مدرک تحصیلی، عدم سوء پیشینه، گواهینامه سلامت روان و… رو به صورت حضوری یا پستی تحویل سازمان نظام روانشناسی بدید.

مهمترین شرایط اخذ پروانه نظام روانشناسی

متقاضیانی که درخواست تمدید پروانه نظام روانشناسی دارن؛ باید در پنل شخصی بعد از استعلام مدارک تحصیلی و احراز پروانه در قسمت تمدید، مدارک رو بارگذاری کنن.

متقاضیانی که درخواست ارتقاء پروانه اشتغال دارن؛ باید در پنل شخصی بعد از استعلام مدارک تحصیلی و احراز پروانه در قسمت ارتقاء مدرک، مدارک رو بارگذاری کنن. افرادی که دارای پروانه نظام روانشناسی هستن؛ بعد از تأیید در قسمت احراز پروانه، باید آدرس محل اشتغال‌شون رو در قسمت مربوطه ثبت کنن تا پس از تأیید، در سایت سازمان قرار بگیره.

آیا پروانه اشتغال سازمان بهزیستی اعتبار داره؟

سازمان بهزیستی یکی از نهادهای فعال در حیطه‌های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری هست که مددجویان متعددی رو تحت پوشش داره. در گذشته این سازمان هم با یک سری سازوکارها اقدام به صلاحیت‌سنجی روانشناسان برای صدور مجوز اشتغال می‌کرد.

اما سازمان نظام روانشناسی با زیرسوال‌بردن استانداردهای ارزیابی سازمان بهزیستی و بعد درگیری‌هایی که با این سازمان داشت؛ مقرر شد که تنها سازمان نظام روانشناسی کشور حق تأیید صلاحیت متقاضیان رو داشته باشه.

بنابراین طبق قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی، هر کس به هر شکلی قصد فعالیت در حوزه روانشناسی یا مشاوره داشته باشه، نیاز به عضویت و اخذ مجوز از این سازمان داره‌. کسانی که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنن نیز نیازمند این پروانه هستن. سازمان بهزیستی تنها اجازه ارائه پروانه مرکز به متقاضیان رو داره که باز هم مدیر فنی مرکز باید دارای پروانه از نظام روانشناسی باشه.

مدارک لازم برای تأسیس مطب روانشناسی

تا اینجا از مهمترین شرایط لازم برای اقدام به تأسیس مطب روانشناسی، نحوه عضویت در سازمان نظام روانشناسی و دریافت پروانه کار صحبت کردیم. در ادامه مهمترین مدارک لازم برای تأسیس مطب روانشناسی رو آوردیم:

۱_ عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و داشتن تأییدیه از این سازمان

۲_ اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه و کارت‌ملی

۳_ ۳ قطعه عکس ۳ × ۴ رنگی و جدید؛ با زمینه سفید

۴_ ارائه تمامی مدارک تحصیلی (کسانی که مدرک ارشد دارن، ارائه گواهی دفاع قابل قبول نیست و خود مدرک ارشد رو باید ارائه بدن)

۵_ فارغ‌التحصیلان دکتری، بجای مدرک تحصیلی، گواهی موقت مربوط به فارغ‌التحصیلی رو هم میتونن تحویل بدن.

۶_ ارائه گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری و عدم اعتیاد

۷_ گواهی سلامت روانی

۸_ اگر که در ادارات دولتی مشغول به کار هستین، شاید نیاز به ارائه گواهی عدم نیاز در ساعات غیراداری از سمت بالاترین مقام اداره‌تون هم باشه.

برو دنبال مهارت و تجربه واقعی، که بی‌مایه فتیره!

ما سعی کردیم مهمترین شرایط لازم برای تأسیس مطب روانشناسی را به طور خلاصه بیان کنیم. بدون شک یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقیت در این مسیر ضروریه، کسب تجربه و مهارت عملی، در کنار داشته‌های تئوری شماست.

تا زمانی که شما با کیس‌ها و مددجویان مختلف برخورد نداشته باشید و مهارت خودتون رو به چالش نکشید؛ نمی‌تونید به موفقیت در مطب خودتون فکر کنید. پس تو این مسیر کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کارورزی رو جدی بگیرید.

مدارک لازم برای تأسیس مطب روانشناسی

در آخر با توجه به شرایط گفته شده و نیاز روزافزون جامعه به این دست خدمات، با کمی تلاش فرصت‌های شغلی خوبی پیش روی شماست. و پاسخ به این سوال که ایا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد؟ قطعاً بله است.

مطالب زیر بهت کمک می‌کنه حرفه‌ای‌تر بشی

اگه دنبال فرصت‌های شغلی بهتری هستی، باید بتونی بهترین خودت رو معرفی کنی. اگه نتونی دقیق و اصولی رزومه بنویسی، عملاً یک_هیچ عقبی! مطلب خیلی خوب جزئیات یک رزومه روانشناسی رو بهتون یاد میده:

یکی سوالاتی که ذهن دانشجویان و علاقمندان به رشته روانشناسی رو درگیر کرده، امکان مهاجرت با مدرک روانشناسی هست. مطلب زیر از موقعیت‌های شغلی در خارج از کشور و شرایط مورد نیاز برای مهاجرت برامون گفته:

اگه روانشناس هستی و به کارآفرینی تو رشته خودت فکر میکنی، اما نمی‌دونی چطور و از کجا کار رو شروع کنی؛ مطلب زیر می‌تونه بهت کمک کنه:

اگه شما هم به پادکست‌های روانشناسی و گوش کردن محتواهایی که حس آرامش ذهنی براتون می‌سازه، علاقه دارید؛ لیست بهترین پادکست‌ها رو از دست ندید:

سوالات متداول

خب دیگه؛ نوبتی هم باشه، دیگه نوبت شماست!
از چالش‌های این مسیر و تجربیاتی که داشتید برامون بگید.
اگه سوالی تو ذهنتون هست که بهش جواب ندادیم، حتماً همین جا بپرسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “آیا با مدرک ارشد روانشناسی عمومی میشه مطب زد ؟

  1. سید مهدی کوثر گفته:

    سلام
    وقت به خیر
    لیسانس ام با رشته روانشناسی غیر مرتبط هست
    اگر ارشد روانشناسی شرکت کنم میتونم مجوز مطب بگیرم؟

  2. saeedeh گفته:

    سلام وقتتون بخیر …من لیسانس مهندسی پزشکی دارم و میخوام ارشد روانشناسی بخونم .اکثر سایت ها نوشتن که مجوز کلینیک نمیدن به من اما خب شما داخل سایت نوشتین که برای سهولت صدور مجوز کسب و کار فقط ارشد روان داشته باشیم میتونیم کلینیک بزنیم…حالا من میتونم کلینیک بزنم یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.