دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

موسس شرکت شلبی | نگاهی به مرد افسانه‌ای صنعت اتومبیل‌های اسپرت

Rate this post

نام موسس شرکت شلبی ممکن است به اندازه نسل‌های قدیمی‌تر برای علاقه‌مندان به خودروی جدید کاملاً آشنا نباشد، اما ساخته‌های او برای کسانی که عاشق خودروهای اسپرت هستند، غریبه نیست. کارول شلبی نه تنها در ساخت خودرو‌های آمریکایی با کارایی بالا یک نابغه بود، بلکه یک راننده ماشین مسابقه ماهر نیز بود.

شاید برای شما هم این موضوع عجیب باشد ولی اختراع مدرن‌ترین و سریع‌ترین ماشین‌های اسپرت امروزی – توسط متفکر مبتکری که آن‌ها را ساخت – همگی می‌تواند به دلیل دسته‌ای از مرغ‌های مرده باشد. کارول شلبی قبل از اینکه توسعه‌دهنده خودرو شود، کشاورز بود.

این مطلب، داستان مردی است که عشق بی‌چون و چرا به سرعت دارد و برخلاف همه شانس‌ها، به عنوان یک راننده نترس و کارآفرین پیشگام به شهرت رسید.

اشتیاق به سرعت و عشق به اتومبیل، او را برانگیخت تا مرزها را کنار بگذارد و با تأسیس شرکت شلبی، برجسته‌ترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت در جهان را به چالش بکشد.

بنیانگذار شرکت شلبی یکی از نمادهای بی‌بدیل عصر خودرو است. امروز ما کارول شلبی را به عنوان یک راننده خودرو مسابقه‌ای جسور و رویایی می‌شناسیم که بر توسعه نمادین‌ترین خطوط اتومبیل‌های اسپرت تأثیر گذاشته‌ است.

با این حال، با وجود اینکه دستاوردهای او در صحنه خودروسازی چشمگیر بود، او در هر زمینه‌ای که توجهش را جلب می‌کرد، می‌توانست ترکیبی قدرتمند از هوش، کنجکاوی و جذابیت اعمال کند و در آن کار موفق شود. از جمله کارهای موفق او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأسیس مدرسه رانندگی
  • مزرعه‌داری
  • تولید محصولات غذایی
  • خرید و فروش هواپیما
  • توسعه املاک

در این نوشته نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه شرکت شلبی و داستان زندگی نابغه تگزاسی؛ که تصویری از یک حرفه طولانی و رنگارنگ را ارائه می‌دهد که شبیه هیچ‌کدام از موارد دیگر در تاریخ خودرو نیست. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

دوران کودکی و نوجوانی موسس شرکت شلبی

دوران کودکی

موسس شرکت شلبی در دوران کودکی
کارول شلبی در کنار اتومبیل فورد پدرش

کارول شلبی متولد سال 1923 در تگزاس است. در سنین نوجوانی استعداد خود را در رانندگی نشان داد. اگر چه شلبی در دوران کودکی دچار نشتی دریچه قلب در طول زندگی‌اش شد، اما نمی‌توانست صبر کند تا پشت فرمان بنشیند. در 15 سالگی، او در حال رانندگی و مراقبت از فورد سدان دو در پدرش بود.

شروع جنگ جهانی دوم

کارول شلبی در جنگ جهانی دوم
کارول شلبی در کنار شاگردان خود در نیروی هوایی ارتش

شلبی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در سال 1942، در نیروی هوایی ارتش نام‌نویسی کرد و ستوان دومی با آینده‌ای امیدوارکننده شد. اگر چه او مشتاق نشان‌ دادن مهارت‌های خود در جنگ جهانی دوم بود و ثابت کرده‌ بود که برای اعزام به نبرد بسیار ارزشمند است ولی به او مأموریت داده‌ شد که دیگران را در ایالات‌ متحده آموزش دهد.

نیاز شلبی به سرعت در نهایت توسط ارتش تأمین شد و به او اجازه داد تا دستانش را روی دومین عشق بزرگ خود یعنی هواپیما بگذارد. هواپیمای منتخب او بمب افکن B-26 بود، زیرا سریعتر از هر هواپیمای دشمن در یک خط مستقیم حرکت می‌کرد.

آغاز ماجراجویی‌های جدید موسس شرکت شلبی

پس از پایان جنگ جهانی دوم و بیرون آمدن از ارتش، او مجموعه‌‌ای از سرمایه‌گذاری‌‌های کار‌آفرینانه را آغاز کرد. او در ابتدا یک تجارت حمل‌ونقل باری راه‌اندازی کرد و با همسر اولش، صاحب سه فرزند شد.

در سال 1949، شلبی در مزرعه‌ای که مرغ پرورش می‌داد، وارد تجارت شد. اولین دسته از جوجه‌ها برای او 5000 دلار سود کسب می‌کند، اما وقتی دومین دسته از جوجه‌هایش بر اثر بیماری می‌میرد، او ورشکست می‌شود.

سپس دوستی در مورد ماشین جدیدی که خریداری کرده بود با او تماس گرفت تا ماشین مسابقه او را امتحان کند. بلافاصله شلبی با لباس کشاورزی راه‌راه خود به آن جا رفت و مسیری مهیج و شگفت‌انگیز را برای خود و عاشقان اتومبیل رقم زد.

ورود شلبی افسانه‌ای به مسابقات اتومبیل‌رانی

کارول شلبی راننده مسابقه اتومبیل رانی می شود

شلبی نسبتاً دیر وارد مسابقات اتومبیل‌رانی شد. در سال 1952 زمانی که 29 سال داشت، اولین مسابقه رسمی خود را انجام داد و مقتدرانه در آن پیروز شد.

شلبی با رانندگی‌ کردن در اتومبیل‌های مسابقه‌ای اسپرت فراری و مازراتی، در دو سال اول رانندگی خود در 12 مسابقه پیروز شد. سر‌انجام شلبی به خاطر پیروزی‌های فراوان در مسابقات، در سال 1954 عضو تیم کارخانه استون‌مارتین شد.

او در سال‌های 1956 و 1957 به‌عنوان راننده سال توسط نشریه ورزشی Sports Illustrated انتخاب شد. اگر چه مسیر کاری او با ضررهای فراوان، امتیازات کم و مصیبت‌های فراوان همراه بود، شلبی بارها و بارها موفقیت و استعداد خود را ثابت کرد.

اوج حرفه رانندگی شلبی در سال 1959 بود، زمانی که او برنده جواهرات مسابقات بین‌المللی 24 ساعته لِمانز، با رانندگی در تیم استون‌مارتین شد.

قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعت لمانز توسط کارول شلبی
قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعته لِمانز

پایان کار اسطوره به عنوان راننده ماشین مسابقه

سرانجام شلبی بعد از کسب افتخارات و عناوین مهم، به خاطر بیماری قلبی و نگرانی در مورد وضعیت سلامتی‌اش، تصمیم به کناره‌گیری از مسابقات گرفت. با این‌وجود، عده‌ای تصور می‌کردند که شلبی به آخر خط رسیده است و دیگر نامی از او نخواهند شنید؛ اما این پایان ماجرای شلبی نبود!

پله‌پله تا ملاقات با شلبی آمریکایی!!!

شلبی که اکنون قادر به تمرکز بر تجارت بود، اولین مدرسه رانندگی مسابقه‌ای آمریکا را تأسیس کرد.

بعدها، او کسب‌وکاری را برای تولید چرخ‌های ریخته‌گری برای خودرو و موتور‌سیکلت راه‌اندازی کرد. اما همه اینها پله‌هایی برای تحقق یک رویای دیرینه و بزرگ بودند: شلبی می‌خواست ماشین اسپرت خود را تولید کند.

ورود به عصر جدید

او پس از رانندگی با زیباترین و قدرتمندترین خودروهای جهان، دقیقاً جایی را دید که جای پیشرفت وجود دارد.

اگر چه او از سرعت ماشین‌های گذشته خود هیجان‌زده بود، ولی نگران کارکرد موتور آنها بود. خودروها نیاز به تعمیر و نگهداری دائمی داشتند و آنها را از کارکرد، دور نگه می‌داشت؛ مشکلی آشکار برای یک راننده حرفه‌ای.

با در نظر گرفتن این ایده، او تعجب کرد که چرا هیچکس در ایالات‌متحده یک خودروی اسپرت نساخته است که تعادل ماشین‌های اروپایی را با موتور V-8 آمریکایی ارائه دهد و به راحتی در هر نمایندگی خودرو یا گاراژ مستقل قابل سرویس باشد. او به فکر ساختن چنین خودروی اسپرتی افتاد که آن را به نصف قیمتی که در بازارهای اروپایی تولید می‌شود، بفروشد. شلبی در طول یک رویا، نام ماشین خود کبرا را در‌نظر گرفت.

همکاری موسس شرکت شلبی با شرکت‌های بزرگ

ایده کارول شلبی زمانی به واقعیت تبدیل شد که متوجه شد شرکت “AC Cars” در بریتانیا، تأمین‌کننده موتور خودروی خود را از دست داده است. شلبی از شانس خود استفاده کرد و با “AC Cars” تماس گرفت و ایده خود را به اشتراک گذاشت. آنها مشتاقانه موافقت کردند که با هم همکاری کنند، اما به شرطی که او یک سازنده موتور آماده برای تولید داشته باشد. به این ترتیب شروع همکاری شلبی با شرکت فورد موتور، تا موتور لازم برای ساخت ماشین او را فراهم کند، آغاز شد.

شلبی خودروی اسپرت خود را به شرکت خودروسازی فورد پیشنهاد داد. فورد به دنبال خودروی اسپرتی بود که بتواند در مقابل کوروت شورلت قرار بگیرد. شلبی با هدف خود برای مسابقه با کوروت شورلت در آمریکا و فِراری در اروپا هدایت شد و تمرکز خود را به پیروزی در مسابقات قهرمانی GT تولیدکنندگان جهان که تا آن زمان فِراری تنها برنده آن بود، معطوف کرد.

تأسیس شرکت شلبی

در سال 1962، شلبی یک گاراژ برای ساخت ماشین خود در کالیفرنیا ایجاد کرد. شلبی به کمک موتور‌های فورد، اولین سری ماشین‌های کبرا را تولید کرد. بدین ترتیب شلبی آمریکن رسماً ثبت شد.

او در زمان مناسبی شرکت شلبی را تأسیس کرد. طرح‌ها و اختراعات موسس شرکت شلبی مورد توجه علاقه‌مندان به اتومبیل و مسابقات اتومبیلرانی در سراسر آمریکا قرار گرفت. شلبی آمریکن، به سرعت جایگاه و استاندارد برتری خود را در صنعت وسایل نقلیه موتوری مستحکم کرد.

سال‌های کبرا

کبرا که به موتور فورد مجهز شده بود، به سرعت شروع به تسلط در پیست‌های مسابقه‌ای کرد و عملکرد موفقیت‌آمیزی را در مسابقات سراسر جهان به دست آورد.

از ساحلی به ساحل دیگر، ماشین‌های کبرا بر کوروت‌ها تسلط داشتند و در مسابقات ساحلی پیروز شدند.

سر‌انجام در سال 1965، کبرا با شکست فراری، قهرمان مسابقه GT تولید‌کنندگان جهانی شد و شلبی آمریکایی را به تنها تولید‌کننده آمریکایی تبدیل کرد که تا به‌حال برنده این مسابقات شده است.

سال‌های فورد

فورد موستانگ زمانی که در بهار 1964 معرفی شد در فروش بسیار موفق عمل کرد. با این حال، لی یاکوکا، مدیر کل بخش فورد، نگران این موضوع بود که این خودرو فاقد تصویر عملکردی بود و با عملکرد کل بخش فورد مطابقت نداشت. برای اصلاح این مشکل، یاکوکا با کارول شلبی تماس گرفت و از او پرسید که آیا می‌تواند موستانگ را به یک خودروی اسپرت با تصویر عملکردی برنده تبدیل کند؟

با تجربه و خلاقیت شلبی، در سال 1965 موستانگ به یک خودروی اسپرت با تصویر عملکردی برجسته تبدیل شد. مدارهای مسابقه جاده‌ای در سراسر کشور شاهد قدرت شلبی موستانگ بودند.

پس از موفقیت موستانگ، فورد به شلبی روی آورد تا به حل مشکل دیگری با خودروی دیگر -فورد GT40- کمک کند. GT40 برای مسابقه با خودروهای پرسرعت فراری ساخته شده است. در حالی که شلبی در ابتدا بخشی از فرآیند طراحی اولیه بود، اما او رهبر پروژه نبود. تیم جاه‌طلب فورد، GT40 را تنها در 10 ماه طراحی، ساخت و آزمایش کرده بود. با این حال، خرابی سیستم تعلیق باعث شد GT40 از مسابقه قهرمانی در سال 1965 خارج شود، با وجود اینکه عملکرد خوبی داشت.

برای قهرمانی در مسابقه 24 ساعته لِمانز؛ فورد، شلبی را به عنوان رئیس پروژه منصوب کرد. یک بار دیگر شلبی جادوی خود را انجام داد و وسیله نقلیه را به یک ماشین بی‌نظیر تبدیل کرد. با تغییرات شلبی، فورد GT40 برنده مسابقات 24 ساعته لمانز از سال 1966 تا 1969 شد.

موسس شرکت شلبی در کنار کِن‌مایلز
کارول شلبی در کنار کِن مایلز؛ برنده مسابقه ۲۴ ساعته لِمانز

همکاری کارول شلبی و کِن‌مایلز، به صورت یک فیلم سینمایی مهیج پوشش داده شده‌ است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این واقعه هیجان‌انگیز، می‌توانید فیلم فورد در برابر فراری را از این لینک تماشا کنید.

فورد در برابر فراری - نگاهی به همکاری مشترک کارول شلبی و کن مایلز

اسطوره خداحافظی می‌کند

نیازی به گفتن نیست، شلبی در طول سال‌های شکل‌گیری شلبی آمریکایی و مشارکت در تولید خودروهای اسپرت، با قدرت تمام پیش رفت. با این حال، شلبی چشمش به بازنشستگی بود و به شرکت فورد موتور اجازه داد تا تولید خودروهای شلبی را در سال 1968 به عهده بگیرد. در سال 1970، کارول شلبی از صنعت خودرو‌‌سازی بازنشسته شد.

آغاز مسیرهای جدید

با وجود خداحافظی او از صنعت خودروسازی، شلبی وارد عرصه‌های دیگری شد.

ورود به صنعت چرخ اتومبیل

در سال 1971، شلبی شرکت چرخ شلبی را تأسیس کرد. این شرکت چرخ‌های آلومینیومی ویژه‌ای را برای انواع وسایل نقلیه، تولید و توزیع می‌کرد. شلبی تا دهه 1980 به طور کامل از دنیای خودرو حذف شد. اما کار او به پایان نرسیده بود.

ساخت امپراطوری جدید این بار در صنعت غذایی

تنوع، چاشنی زندگی شلبی بود اما اگر چیزی تندتر بود، عشق او به فلفل بود.

حتی با یک بیماری قلبی که او را با نیتروگلیسیرین زیر زبانش مسابقه می‌داد، شیفتگی بی‌دلیل او به غذای تند را نمی‌توانست کاهش دهد.

شلبی به همراه دوستانش در طول سفرهای مکرر خود به شهر تگزاس، ایده یک آشپزی منحصربه‌فرد در مسابقات قهرمانی بین‌المللی فلفل قرمز، به ذهنش خطور کرد. دستور پخت فلفل دلمه‌ای کارول چنان محبوب شد که او یک شرکت جدید به نام Carroll Shelby Chili در سال 1972 تأسیس کرد.

داماد شلبی با دیدن علاقه او به غذا و فلفل، ایده ساخت رستورانی با غذاهای تند را به او داد. شلبی با این طرح موافقت کرد و یک رستوران در تگزاس ایجاد کرد. به مرور زمان با افزایش محبوبیت این رستوران، شعبه‌های دیگری از آن را افتتاح کرد. این یک موفقیت بود و بعدها به یکی از موفق‌ترین و سریع‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده تبدیل شد.

محصولات غذایی شلبی - چیلی شلبی

سلامی دوباره به صنعت خودروسازی

سال‌های دوج:

دهه 1980 تغییرات عمده‌ای برای کارول شلبی و دوستانش به همراه داشت. در سال 1978، لی یاکوکا (مدیر بخش اجرایی فورد)، توسط شرکت کرایسلر به عنوان مدیرعامل برای کمک به نجات شرکت از ورشکستگی استخدام شد.

او بسیار موفق عمل کرد و در نظر داشت فرصتی را برای معرفی مجدد خودروهای دوج ارایه دهد. برای این کار، او به یک حرفه‌ای باتجربه نیاز داشت که ماشین‌های اسپرت را بهتر از هر کسی بشناسد، بنابراین او کارول شلبی را فراخواند.

این دو افسانه که بسیاری از مدل‌های نمادین فورد-شلبی را خلق کرده بودند؛ با همان انرژی و تمرکز به سراغ پروژه کرایسلر رفتند. تا سال 1983 آنها دوج شلبی-چارجر را طراحی و مهندسی کردند. ظاهر زیبا و سیستم تعلیق بهبودیافته، باعث شد چارجرهای شلبی در سال های 1983 تا 1987 اقتصادی‌تر و سریع‌تر از سایر خودروهای موجود در بازار باشد.

مبارزه موسس شرکت شلبی با بیماری همیشگی

شاید قابل‌توجه‌ترین و الهام‌بخش‌ترین واقعیت در مورد زندگی شلبی این بود که او با وجود یک محدودیت جسمی جدی، بسیار سخت کار می‌کرد.

سرانجام در سال 1990، تحت عمل پیوند قلب قرار گرفت.

به عنوان یک گیرنده پیوند قلب، کارول شلبی استرس و نگرانی احساس شده در طول انتظار برای یک عضو اهداکننده را درک کرد. به همین خاطر او در سال 1991، بنیاد کارول شلبی را برای کمک به کودکان و نوجوانان در موقعیت‌های تهدیدکننده زندگی، تأسیس کرد.

خودروهای شلبی در عصر مدرن

بنیان گذار شرکت شلبی

با ورود به قرن 21، کارول شلبی از تکنولوژی در حال تحول و تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان استقبال کرد. شلبی همیشه جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرد. در حالی که استانداردهای بالا و کیفیت استثنایی خود را حفظ می‌کرد، چشمش به طراحی‌های شیک و مدرن دهه 2000 ترکیب شد.

همکاری مجدد موسس شرکت شلبی با شرکت‌های دیگر

در سال 2003، شلبی دوباره با فورد همکاری کرد تا مدل شلبی موستانگ GT-500 را دوباره معرفی کند که در سال 2005 ظاهر شد، برای اولین بار در 35 سال. شلبی شروع به تولید رشته‌ای از موستانگ‌های با کارایی بالا کرد که هر کدام شخصیت و هدف خاص خود را داشتند، اما هرکدام دارای روح بی‌گمان شلبی بودند.

در سال 2005، شرکت شلبی و Blue Oval بزرگ با هم شریک شدند تا پس از معرفی موستانگ جدید با قابلیت و سبک قدیمی، بار دیگر با هم خودروهای سریع بسازند.

چهل سال پس از اولین همکاری، در سال 2007 شلبی آمریکن و شرکت هرتز دوباره متحد شدند تا مجموعه جدیدی از خودروهای اجاره‌ای شلبی به نام GT-H را ایجاد کنند.

در جامعه مدرن امروزی، ماشین‌های موستانگ شلبی هنوز زیبایی و کارایی خود را حفظ کرده‌اند. حال در ویدئوی زیر به بررسی ماشین زیبا و ماندگار موستانگ GT-500 می‌پردازیم.

وداع تلخ با موسس شرکت شلبی

سرانجام کارول شلبی در 11 می 2012، به علت کهولت سن و بیماری قلبی، درگذشت اما میراث او به عنوان یکی از اسطوره‌های صنعت اتومبیل‌سازی زنده است.

با این حال، او به اندازه کافی عمر کرد تا شرکت‌های همنام خود را به آینده‌ای روشن هدایت کند.

کارول شلبی که یک عمل‌کننده تمام عیار بود، همیشه از یک معامله به معامله دیگر می‌رفت. ماشین‌های او فوق‌العاده بودند، اما این سخت‌افزار نبود که او را تعریف می‌کرد، بلکه اقدامات او بود.

اکنون نزدیک به یک دهه از مرگ موسس شرکت شلبی می‌گذرد، اما با این حال، طرفداران او بسیار زیاد هستند. هیچ چهره دیگری در صنعت خودرو، هرگز بیش از شهرتی که شلبی دارد لذت نبرده است.

مطالب مرتبط

اکنون که این مطلب را در مورد اسطوره اتومبیل‌رانی آمریکایی و موسس شرکت شلبی به پایان رساندید، دیدن مطلب زیر در مورد کارآفرینان موفق دنیا خالی از لطف نیست:

اگر شما هم از دیدن ایده‌های جالب کارآفرینان لذت میبرید، مطالب زیر را اصلاً از دست ندهید:

اگر به داستان کارآفرینان ایرانی علاقه دارید، مطالب زیر مناسب شما هستند:

در این مطلب سعی شد به جنبه‌های مختلف زندگی کارآفرین موفق و مرد جسور، کارول شلبی بپردازیم.
شما کدام ویژگی موسس شرکت شلبی را تحسین می‌کنید؟
به نظر شما یک کارآفرین پیشتاز چه ویژگی‌هایی دارد؟
چه کارآفرین دیگری را می‌شناسید که با وجود بیماری سخت، به مسیر خود ادامه دهد؟
نظر خود را برای ما بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.