دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سه تفنگ‌دار موسس یوتیوب

سه عضو موسس شرکت یوتیوب
Rate this post

تا به حال شده وقتی اخبار موفقیت شرکت‌های بزرگی مثل توییتر یا گوگل را می‌شنوید یا هنگامی که در مورد درآمد‌های نجومی یوتوبر‌ها در جمعی دوستانه صحبت می‌کنید به منشأ و کارآفرین‌های پشت این کسب‌وکار‌های موفق مانند موسس شرکت یوتیوب فکر کنید؟

اصلاً تا به حال شده در مورد مسیر تأسیس یک کسب‌و‌کار یا استارتاپ موفق کنجکاو شده باشید یا حتی یک قدم جلوتر، مانند سه دوست موسس شرکت یوتیوب به راه‌اندازی یک استارتاپ فکر کرده باشید؟

خب امروز در این مطلب قصد داریم که به کاربردی‌ترین و کامل‌ترین شکل ممکن که در حوصله خودم و شما باشد به کندوکاو زندگی پرتلاطم سه عضو جوان موسس یوتیوب ، بزرگ‌ترین سایت اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان، از قبل یوتیوب تا همین اواخر بپردازیم.

پس با من تا انتهای مطلب حتماً لطفاً همراه باشید.😎

فهرست محتوا:

جاوید کریم اولین یوتوبر تاریخ، یاغی‌ترین عضو موسس شرکت یوتیوب

جاوید کریم از اعضای بنیان گذار شرکت یوتیوب

خب همین اول به اطلاعتون برسونم که متأسفانه یا خوشبختانه جاوید کریم (Jawed Karim) در خانواده‌ای مذهبی و فقیر چشم به جهان هستی باز نکرد!😉

اولین یوتوبر تاریخ و موسس شرکت یوتیوب در 28 اکتبر 1979 در مرسبورگ آلمان شرقی (آلمان کنونی)، در خانواده‌ای با سرپرستی کریستین کریم و نایمول کریم به دنیا آمد.

 پدر او یک محقق مشهور از بنگلادش است و مادرش دانشمند بیوشیمی آلمانی که با دانشگاه مینه‌سوتا به عنوان استاد محقق بیوشیمی همکاری می‌کند. در ضمن وی یک خواهر به نام ایلیا نیز دارد که موفقیت خاصی هم جز خواهر یاغی یوتیوب بودن ندارد. 😉

گذر موسس شرکت یوتیوب از دیوار مرگ

این عضو کارآفرین از گروه موسس شرکت یوتیوب در اوایل دهه 1980، با خانواده خود به‌خاطر شرایط جنگ سرد و سیاست‌های مبهم کمونیست‌ها از دیوار برلین رد شد و به آلمان غربی نقل مکان کرد و در Neuss بزرگ شد. البته که آن زمان فقط یک سالش بود پس زیاد هم حماسی پیش نرویم.😁

در سال 1992، خانواده او طی تصمیمی بزرگ به شهر سنت پل در ایالت مینه سوتا، ایالات متحده آمریکا نقل مکان کردند؛ جایی که او در دبیرستان سن پل سنترال تحصیل کرد.

ادامه تحصیل بعد از دبیرستان

 شخصیت مرموز موسس یوتیوب ، در دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign، ایلینویز، در بخش علوم کامپیوتر ثبت‌نام کرد ولی قبل از پایان فارغ‌التحصیلی، دانشگاه را رها کرده و به پی پال خفن‌ترین مافیای تاریخ پیوست.

 البته با تذکر والدین و الگو گرفتن از بچه‌های مردم، به تکمیل دوره خود ادامه داد و در سال 2004 مدرک لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر دریافت کرد.

چاد هرلی؛ مدیری هنرمند بین اعضای موسس شرکت یوتیوب

چاد هرلی مدیر سابق و موسس شرکت یوتیوب

مدیر، طراح و کارآفرین و از همه مهم‌تر عضو موسس شرکت یوتیوب در ۲۴ ژانویه‌ی ۱۹۷۷ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به دنیا آمد و بزرگترین فرزند یک خانواده ۵ نفره بود.

چاد هرلی (Chad Hurley) در کودکی به هنر و مخصوصاً طراحی علاقه‌مند بود و حتی در مقطع راهنمایی طراحی‌ها و سایر آثار هنری خود را فروخته و نهایتاً در پیاده‌رو نزدیک خانه یک غرفه برای فروش آثارش باز کرد و از همان کودکی نشان داد که یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کارآفرینی یعنی «فروش» را به صورت ذاتی دارد.

در سنین بالاتر رایانه و رسانه‌های الکترونیک مسحورش کردند. در دبیرستان عضو تیم دانش‌آموزی فناوری بود و حتی با تیم همراه خودش مقام هم آورد.

دومین عضو موسس یوتیوب زمان انتخاب رشته برای ادامه تحصیل، بین دو راهی پیش رو یعنی فناوری و هنر، هنر را انتخاب کرد. او در ۱۹۹۹ از دانشگاه «ایندیانا» پنسیلوانیا لیسانس گرفت.

یک سال بعد با«کتی کلارک»دختر«جیمز کلارک»یکی از کارآفرینان مطرح دره‌ی سیلیکون ولی ازدواج کرد و هم‌زمان دین و دنیا‌ی خودش را تکمیل و تأمین کرد.😜

استیو چن؛ دانشمند آسیایی گروه موسس شرکت یوتیوب

استیو چن پسر اسیایی موسس شرکت یوتیوب

استيو چن(Steve Chen) كارآفرين و موسس شرکت یوتیوب در 25 اوت 1978 در تایپه، تایوان به دنیا آمد.

 پدر این موسس یوتیوب یک تجارت موفق در تایوان داشت و در سال 1984 برای گسترش تجارتش تصمیم خودش را برای مهاجرت همراه خانواده‌اش به مقصد ایالات‌‌متحده گرفت.

چن در کودکی در یک مدرسه‌ي خصوصی در تایوان تحصیل کرد و پس از ورود به ایلینوی، تحصیلات خود را در یک مدرسه دولتی در ایالات‌متحده ادامه داد.

در ادامه استیو چن به مدرسه راهنمایی واشنگتن در آرورا، ایالت ایلینویز و سپس برای چند سال به دبیرستان غرب آرورا رفت. وی درنهایت به آکادمی معتبر ریاضی و علوم ایلینوی (IMSA) راه یافت. در IMSA تحصیلات او برای اولین بار شامل برنامه‌نویسی کامپیوتر و سایر مفاهیم مرتبطش بود.

پس از IMSA، چن در دانشگاه ایلینویز ثبت‌نام کرد و چندین سال دوره‌های علوم کامپیوتر را گذراند. یکی از حقایق جالب در مورد استیو چن این است که تحصیلات دانشگاهی او با استانداردهای سنتی هرگز موفقیت‌آمیز نبود.

ترک تحصیل موسس شرکت یوتیوب به خاطر هدفی بزرگ‌تر

 اگرچه چن تقریباً تمام شرایط لازم برای فارغ‌التحصیلی را تکمیل کرد، اما در سال 1998 تنها چند ماه مانده به فارغ‌التحصیلی، با پیشنهاد مکس لوچین که اکنون در صنعت فناوری در کالیفرنیا کار می‌کند، قید مدرکش را زد و علیرغم مخالفت خانواده، استیو چن موسس یوتیوب یکی از مهم‌ترین تصمیات زندگی‌اش را گرفت.

بله درست حدس زدید؛ تصمیم ورود به خفن‌ترین مافیای تاریخ یعنی مافیای پی‌پال.

پی‌پال سکوی پرش برای اعضای موسس شرکت یوتیوب

تعدادی از اعضای مافیای پی پال سکوی پرتاپ کارآفرینان بزرگ

پی‌پال یکی از قوی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در‌ زمینه‌ی پرداخت آنلاین در جهان است. برای درک اهمیت این شرکت در زمینه پرداخت آنلاین همین بس که حتی با رونق روزافزون ارز‌های دیجیتال این شرکت جایگاه خودش را حفظ کرده است.

این شرکت در اکتبر 2000 با ادغام دو استارتاپ X.com ایلان ماسک و کانفینیتی پیتر تیل به وجود آمد و سکوی پرتاب چندین نفر از مهم‌ترین و البته پولدارترین افراد صنعت تکنولوژی، از جمله سه عضو موسس یوتیوب و ایلان ماسک و رید هافمن شد.

سه تفنگ‌دار ما هم از اولین کارمندان این غول دیجیتال بودند و این شرکت باعث آشنایی و دوستی این سه بنیان‌گذار یوتیوب شد.

از جمله کارهای مهم این سه دوست، طراحی سیستم ضدکلاه‌برداری لحظه‌ای توسط جاوید و همچنین طراحی لوگو پی‌پال توسط چاد هرلی می‌باشد.

سوتی جاستین تیمبرلیک یا مهمونی چاد؟ مسأله این است!

در مورد ایده اولیه‌ی یوتیوب بین علما یعنی سه عضو موسس شرکت یوتیوب اختلافی به اندازه تعداد کاربران یوتیوب وجود دارد.

پرده اول

 از طرفی آن طور که یاغی گروه تعریف می‌کند ایده‌ی اولیه از جانب او و بعد از اتفاق جنجالی کنسرت موسیقی جانت جکسون و جاستین تیمبرلیک در سال 2004 بوده است.

طبق گفته خودش مثل همیشه همه دنبال فیلم اون اتفاق منشوری بودند ولی به خاطر نبودن یوتیوب عزیز یا وب سایتی مشابه آن ناکام می‌مانند که باعث الهام گرفتن جاویدمان می‌شود.

پرده دوم

از طرف دیگر دو عضو دیگر گروه موسس یوتیوب نظر دیگری دارند؛ هرلی و چن تعریف می‌کنند که ایده‌ی اصلی برای یوتیوب، نسخه ویدیویی یک سرویس آنلاین دِیت (همان دوست‌یابی خودمان) بود.

مشکل در پیدا کردن فیلم‌های دوست‌یابی، برنامه‌ها را تغییر داد و بنیانگذاران سایت تصمیم گرفتند که آپلود کردن هر نوع ویدیویی را قبول کنند.

طبق روایت گفته شده در برخی رسانه‌ها، هرلی و چن ایده راه‌اندازی یوتیوب را در ماه‌های ابتدایی سال 2005 توسعه داده‌اند.

آنها در یک مهمانی شام در آپارتمان چن در سان‌فرانسیسکو، فیلمبرداری کرده و تصمیم  اشتراک آن را بین دوستان خود داشتند. همین امر باعث به وجود‌ آمدن یوتیوب شد البته کریم در مهمانی شرکت نکرده بود و این اتفاق را کاملاً رد می‌کند.

حال به نظر شما کدام یک از روایت‌‌های بالا درست می‌باشد؟🤔

به تصویر کشیده شدن یک رویا

خروج از پی پال به خاطر هدفی بزرگ‌تر

در سال 2005 سه عضو موسس یوتیوب به امید راه‌اندازی شرکت یوتیوب از پی پال جدا شدند؛ در 14 فوریه 2005 شرکت یوتیوب به‌صورت  مسئولیت محدود تأسیس شد.

یوتیوب با سرمایه‌گذاری 11.5 میلیون دلاری توسط شرکت Sequoia Capital و 8 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از مدیریت artis capital management خیلی زود جای خودش را محکم و اسم و رسم خوبی بهم زد.

دفتر مرکزی YouTube در بالای یک پیتزافروشی و رستوران ژاپنی در سان ماتئو، کالیفرنیا قرار داشت.

پس از تأسیس یوتیوب هر کدام چه سمتی پیدا کردند؟

جاوید

جاوید کریم توافق کرد که کارمند نباشد و فقط یک مشاور غیررسمی باشد و تمرکز خود را روی تحصیلاتش قرار داد و بنابراین نسبت به دو عضو دیگر موسس شرکت یوتیوب سهام کمتری نیز دریافت کرد.

استیو

استیو چن پس از تأسیس شرکت یوتیوب سمت مدیر ارشد فناوری را عهده‌دار شد.

چاد

چاد هرلی هم به عنوان مدیر ارشد یوتیوب، به تلاش خودش برای توسعه‌ی شرکت یوتیوب ادامه داد.

Me in zoo اولین ویدئوی منتشر شده در یوتیوب

اولین ویدئوی این وبگاه با نام «من در باغ وحش» در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ به ‌وسیله‌ی یاغی گروه موسس شرکت یوتیوب بارگذاری شد.

ویدئوی کوتاه زیر اولین ویدئوی تاریخ یوتیوب و همین‌طور سلاح قدرتمند جاوید می‌باشد.

حتماً می‌پرسید چرا سلاح؟

چون این موسس شرکت یوتیوب برای اعتراض یا بیان نظراتش از کپشن و اسم این ویدئو استفاده می‌کند. مانند دو مثال پایین:

  • قضیه ثبت‌نظر در یوتیوب فقط به وسیله اکانت گوگل پلاس که کریم در واکنش به اینکه گوگل، اعضای یوتیوب را ملزم به استفاده از گوگل پلاس برای سیستم نظرات خود می‌کند، در حساب یوتیوب خود نوشت،

    “چرا من برای نظر دادن در مورد یک ویدیو به یک حساب گوگل پلاس احتیاج دارم؟ ” و نام اولین ویدئوی خود را از «من در باغ وحش» به «دیگر نمی‌توانم اینجا نظر بدهم چون حساب گوگل پلاس نمی‌خواهم» تغییر داد.

  • جاوید در مورد نمایش ندادن تعداد دیسلایک‌ها درون یوتیوب هم با همین شیوه اعتراض خودش را نشان داد.

ولی افتاد مشکل‌ها

با این که این وب‌گاه به سرعت رشد کرد و در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۶، اعلام شد که در هر روز در یوتیوب بیش از ۶۵۰۰۰ ویدئو بارگذاری می‌شود و ۱۰۰ میلیون بار مورد بازدید قرار می‌گیرد، ولی مشکلات زیادی هم در راه کارآفرینان جوان قرار گرفت که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

  • دردسر اعضای موسس شرکت یوتیوب با وب‌گاه لولهٔ جهانی و تجهیزات

شرکت Universal Tube & Rollform Equipment صاحب دامنه‌ی www.utube.com از آن‌ها شکایت کرد و مدعی شد که دامنه‌ی www.youtube.com به دلیل تلفظ یکسان باعث لطمه به کسب‌وکارش می‌شود.

  • حق نشر ویدیوها

ابتدای تأسیس شرکت یوتیوب خیلی از ویدئوها بدون در نظر گرفتن حق نشر و کپی رایت انتشار پیدا کرد که عواقب شدیدی برای یوتیوب از جمله غرامت‌های میلیون دلاری و حتی میلیارد‌ دلاری در پی داشت.
بنابراین شرکت مجبور به استفاده از تدابیر زیادی برای جلوگیری از این اتفاق از جمله تذکر به کاربران در ابتدای ورود به سایت شد.

  • هزینه گسترش و نگهداری از سرورهای شرکت یوتیوب

در کنار این مشکلات، از سوی دیگر هزینه‌ی نگهداری و گسترش سرور‌ها برای بارگذاری ویدئوهای رو به رشد یوتیوب سر به فلک کشیده بود. همچنین کم‌کم اندوخته‌ی شرکت یوتیوب که در آن زمان روش درآمدزایی آنچنان مناسبی هم نداشت، ته می‌کشید.

غول شکارچی وارد می شود

خرید نجومی شرکت یوتبوب توسط گوگل

در میان این مشکلات، غول دنیای تکنولوژی یعنی همین گوگل خودمان که توسط لری پیج و سرگی برین تأسیس شده بود به دقت مشکلات دو عضو موسس شرکت یوتیوب در اداره این ابرشرکت را زیر نظر داشت و در اقدامی فرصت‌طلبانه خرید شرکت یوتیوب را پیشنهاد کرد.

اعضای موسس شرکت یوتیوب بعد از مشورت با سرمایه‌گذاران و بقیه اعضا، در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶ با پیشنهاد خرید شرکت یوتیوب به مبلغ نجومی ۱٫۶۵ میلیارد دلار (البته این‌طور مبالغ واسه ایرانیان عجیب نیست اصلاً 🥴) موافقت کرد. این مبلغ به صورت سهم از سهام گوگل پرداخت شد.

طی این معامله، دو تن از موسسان یوتیوب در سمت‌های خود ابقا شدند و یاغی گروه هم که در ابتدا تعهد داده بود که صرفاً یک مشاور معمولی باشد به تحصیل خود در رشته‌ی مورد علاقه‌اش ادامه داد.

خب اگر فکر می‌کنید که خیلی برای فروش شرکت یوتیوب ناراحت شدند باید بگویم که سخت در اشتباهید. مدرکش همین هیجان دو عضو موسس شرکت یوتیوب برای رهایی از مشکلات و همین‌طور درآمد نجومی از فروش شرکت یوتیوب که در ویدئوی زیر می‌بینید.

زندگی دوستان موسس یوتیوب بعد از تخت آهنین

جاوید کریم

پس از اینکه جاوید و دوستانش یوتیوب را فروختند؛ جاوید Youniversity Ventures (Y Ventures)  که یک صندوق سرمایه‌گذاری پرخطر می‌باشد را تأسیس کرد.

او همچنین یکی از اولین کسانی بود که در Airbnb سرمایه‌گذاری کرد. او همچنین در Reddit و چندین استارت‌آپ دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

اکنون جاوید کریم با کوین هارتز و کیت رابویس این صندوق سرمایه‌گذاری را اداره می‌کند.

میزان دارایی جاوید:

هم اکنون دارایی خالص وی 310 میلیون دلار می‌باشد.

استیو چن

  • چن شرکت اینترنتی دیگری به نام  AVOS Systems را با چاد هرلی و ویجی کارونامورتی راه‌اندازی کرد. او در آوریل 2011، Delicious كه یک وب‌سایت اجتماعی bookmarking می‌باشد را از  Yahoo خریداری کرد.
  • در ماه می 2011، آنها «تپ 11»، که یک شرکت تحلیل اجتماعی می‌باشد را خریداری کردند. با این حال، آن‌ها Tap 11 را در سال گذشته فروختند.

 در حال حاضر تنها تمرکز AVOS به عنوان یک شرکت،MixBit است؛ برنامه‌ای که به شما امکان می‌دهد ویدئوهای کوتاه ایجاد و به اشتراک بگذارید. این اپلیکیشن در رقابت مستقیم و نه چندان موفق با «اینستاگرام» و «واین» است.

  • در سال 2014، او به Google Ventures، یکی از زیرمجموعه‌های Google پیوست که در تمام مراحل توسعه به شرکت‌های فناوری کمک مالی می‌کند. آنها در زمینه‌های مختلف، از نرم‌افزار کامپیوتری گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

میزان دارایی استیو:

هم اکنون دارایی خالص وی 500 میلیون دلار می‌باشد.

چاد هرلی

  • هرلی تا 29 اکتبر 2010 سمت مدیر عاملی یوتیوب را بر عهده داشت. وی سپس جایگاه خود را (با فشار مدیران گوگل) به سالار کمانگر، مدیر ایرانی‌الاصل داد که البته او نیز چند سال بعد جایگاه خود را به سوزان وجیسکی، مدیر فعلی یوتیوب داد. هرلی با این حال اشاره کرد که به عنوان مشاور وب‌سایت به خدمت خود ادامه خواهد داد.

  • هرلی همچنین سرمایه‌گذار اصلی «تیم F1 ایالات متحده» بود. جالب این که در فصل 2010 حتی در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک هم اجازه ورود پیدا کرد. اما در نهایت در مسابقه شرکت نکرد.
    پرسنل تیم در دوم اسفند همان سال از وظایف خود برکنار شدند و تیم برای همیشه تعطیل شد. در گزارشی در اول آوریل 2010، چالش های جدی اقتصادی و تأمین مالی، دلیل تعطیلی این تیم اعلام شد.

  • تأسیس شرکت AVOS Systems با استیو چن که کمی بالاتر به آن اشاره شد.

  • هرلی همچنین از مالکین اصلی تیم لس‌آنجلس در فوتبال و گلدن استیت واریرز در NBA  می‌باشد.

میزان دارایی چاد:

هم اکنون دارایی خالص وی 800 میلیون دلار می‌باشد.

مطالب مرتبط

خب اگر شما هم مثل من به زندگی افراد موفق و تأثیر‌گذار علاقه‌مند شده‌اید، خواندن زندگی‌نامه موسس غول چینی تکلونوژی جهان را به شما پیشنهاد می‌کنم.

اراده پولادین معلولیت نمی‌شناسد.💪

الان لابد با خودتان می‌گویید این کارآفرین‌‌ها فقط مال اون ور آب هستند! پس در جواب، توجه شما رو به موارد زیر جلب می‌کنم.

به نظر شما تاثیرگذار‌ترین فرد در گروه موسس شرکت یوتیوب کیست؟

نقش موقعیت خانوادگی و جغرافیای محل زندگی در موفقیت آن‌ها چه بود و یا اصلاً نقشی داشت؟


و در آخر اگر شما جای این سه نفر بودید یوتیوب را به گوگل می‌‌دادید؟


سپاس که نظرات خود را با ما در‌میان می‌گذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.