تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به روایت یک دانشجو‌معلم

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان
4.9/5 - (19 امتیاز)

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به چه صورته؟ شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان چیه؟ شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان به چه شکلیه؟

و همه این سوالاتی که قبل از اینکه کنکور بدم جوابی نداشتم و باعث سردرگمی من بود که آیا برم دانشگاه فرهنگیان یا نه؟

تو این مطلب به همه این مسائل پرداخته شده و دیگه نیازی نیست که موضوعات مختلف رو از منابع مختلفی که چندین سال پیش نوشته شده بخونید.

همچنین از تجربیات شخصی خودم گفتم؛ از نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، از واحدهای درسی رشته من و از امکانات دانشگاه و… پیشنهاد میکنم حتماً این قسمت رو بخونید تا بیشتر با حال و هوای دانشگاه فرهنگیان آشنا بشید.

موضوعاتی که در مطلب نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اومده:

شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان / چجوری بیایم دانشگاه فرهنگیان؟

همه ساله سازمان سنجش برای کسایی که می‌خوان وارد دانشگاه فرهنگیان بشند (داوطلبان آزاد و داوطلبان شاغل رسمی و پیمانی آموزش و پرورش)، شرایطی میزاره.

داخل این اطلاعیه شرایط عمومی و اختصاصی هست و در آن‌ شرایط سنی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، بومی‌گزینی رشته‌های مورد نظر، حداقل تراز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و… اومده.

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

  1. تابعیت ایرانی داشته باشه.
  2. به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده کشور معتقد باشه.
  3. سوء‌سابقه نداشته باشه.
  4. سلامت کامل روانی و جسمانی (از طریق مصاحبه و معاینات پزشکی) داشته باشه.
  5. به قوانین کشور پایبند باشه.
  6. به مواد مخدر (مورفین و متاآمفتامین) اعتیاد نداشته باشه.
  7. اخلاق و رفتار و به قول خودمون جنم یک معلم را داشته باشه.

شرایط اختصاصی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

ویژه داوطلبان آزاد

  1. حداقل تراز علمی 6500 برای کنکور 1402 و تراز علمی 7000 برای کنکور‌های بعدی.
  2. داشتن معدل 15 برای دانش‌آموزان رشته انسانی و معدل 14 برای رشته‌های دیگر.
  3. کمتر یا مساوی سن حداکثری باشه.
  4. بومی آن منطقه باشه.
  5. از سلامت کامل جسم و روان برخوردار باشه.
  6. در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی موفق باشه.

ویژه شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش

  1. حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش.
  2. فرم معلم (موافقت کتبی با ادامه تحصیل شاغلین رسمی و پیمانی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت).
  3. اشتغال به تحصیل در دروه‌های کاردانی و بالاتر را نداشته باشه.
  4. مدرک کارشناسی و بالاتر (روزانه یا شبانه ، دولتی یا غیردولتی ، معادل یا غیرمعادل ) نداشته باشد.
  5. محل تحصیل رشته‌های تحصیلی ویژه این عزیزان ، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است.
  6. فقط داوطلبان شاغل رسمی و پیمانی آموزش و پرورش مجاز به انتخاب رشته هستند؛ یعنی معلمین حق‌التدریس، آموزش یاران نهضت قراردادی، آزاد و… مجاز به انتخاب رشته فرهنگیان نیستند.

شرایط سنی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

قبلاً گفتیم که شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، تو اعلامیه پذیرش دانشگاه فرهنگیان کل کشور اعلام میشه.

تا قبل ار سال 92، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 بود؛ بعد از اون در سال 92 این عدد به 22 تغیر کرد و در سال 96 سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 20 رسید؛ اما به دلیل اعتراضات زیاد دوباره 22 شد.

 در دوسال اخیر باز به دلیل اعتراض متقاضیان، سن ورود به دانشگاه 24 سال تمام شد؛ اما توی یه حرکت باورنکردنی، در تاریخ 14 مرداد 1402 (همین چند روز پیش)، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را 40 سال اعلام کرد!

یعنی قراره از این به بعد، دانشجویان دانشگاه‌های دیگه و در‌کل افرادی که قبلاً نمی‌تونستند در دانشگاه فرهنگیان بخاطر شرایط سنی ثبت‌نام کنند، در کنکور اختصاصی فرهنگیان شرکت کنند؛ و این یعنی سخت‌تر شدن شرایط برای دوستانی که بعد از دبیرستان هدفشون دانشگاه فرهنگیان بود.

بومی‌گزینی دانشگاه فرهنگیان

سازمان سنجش، برای کم کردن مشکل اقامت و رفت‌و‌آمد دانشجویان، قانون بومی‌گزینی را تصویب کرد؛ برای دانشگاه فرهنگیان هم همچین قضیه‌ای وجود داره.

خب ما 6 نوع بومی‌گزینی داریم:

  1. شهری
  2. بخشی
  3. استانی
  4. ناحیه‌ای
  5. قطبی
  6. کشوری

در ویدئوی زیر توضیح داده‌ می‌شه که بومی‌گزینی در دانشگاه فرهنگیان به چه صورته.

سال 1401 دوباره این قانون برمی‌گرده و باز اولویت‌‌های پذیرش، بر اساس شهرستان‌ها می‌شه.

تغییرات شرایط کنکور برای ورود به دانشگاه فرهنگیان

از وقتیکه وزیر جدید برای آموزش پرورش اومد، شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان هم دستخوش تغییر شد.

خب ما قبلاً هم یک‌سری تغییرات برای ورود برای دانشگاه فرهنگیان داشتیم ولی این بار تغییرات کلاً رنگ و بوی دیگه‌ای دارند.

نمیدونم که این تغییرات قراره به سود نظام آموزشی کشور باشه یا قراره بصورت متفاوتی عمل کنه؛ در هر صورت قراره این تغییرات انجام بشه و کاری هم از دست ما برنمیاد.

تغییر شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

تو قسمت شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان این قسمت توضیح داده شده که قراره از این به بعد حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 40 سال باشه؛ در این قسمت میخواستم به 3 نکته اشاره کنم که تبعات این کار چه چیزایی میتونن باشند:

  • اول اینکه دارند شرایط رو برای دانش‌آموز دبیرستانی که به آرزوی ورود به این دانشگاه هست، سخت می‌کنند.
  • دوم اینکه شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان در 40 سالگی یعنی بازنشستگی در 70 سالگی! مگه یه آدم چقد میتونه پتانسیل داشته باشه که تو این سن هم درس بده.
  • سومین مورد هم اینکه، این کار کاملاً مخالف جوانگرایی در بخش‌های مختلف بدنه دولت هست؛ اون هم آموزش و پرورش که یک ارگان بنیادی برای هر مملکتیه.

تغییر کنکور سراسری به کنکور اختصاصی فرهنگیان

قراره برای اولین بار در بهمن ماه سال 1402 بصورت مستقل تحت نظر وزارت آموزش و پرورش و بدون دخالت سازمان سنجش این آزمون انجام بشه.

در مصاحبه‌ای که خبرگزاری فارس از آقای صحرایی منتشر کرده اینکار به این دلیل بوده که فرصت برای ارزیابی افراد بیشتر باشه تا همه قبول‌شدگان از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمی برخوردار باشند.

مشکلی که هست اینکه، با اینکه زمان خیلی کمی برای اجرای این آزمون مونده هنوز هیچ چیزی مثل نحوه برگزاری آزمون، زمان ثبت‌نام آزمون، منابع آزمون و … منتشر نشده.

و نکته بعدی هم درمورد دانش آموزان دوازدهمی هست که در زمان برگزاری آزمون هنوز در حال تحصیل دبیرستان هستند و کلاسهاشون هنوز ادامه داره.

سایر تغییرات

  • حداقل معدل کل برای دانش‌آموزان انسانی 15 و برای رشته‌های تجربی و ریاضی 14
  • تغییر حداقل تراز از 6500 به 7000 در سال‌های آینده

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان / دانشگاه فرهنگیان چه خبره؟

بعد از اینکه مرحله مصاحبه رو می‌گذرونیم و کارنامه سبز برامون میاد، می‌تونیم در رشته قبول شده ثبت‌نام کنیم و بعد از اون 8 ترم انتظار ما را میکشه.

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به این صورته که تا ترم 4 اکثر درس‌ها به‌صورت تئوری و بعضی درس‌ها به‌صورت تئوری عملیه و درس‌های کارورزی از ترم 5 شروع می‌شه؛ البته این برای رشته‌هایی مثل علوم ورزشی (همون دبیری ورزش) کاملاً برعکسه و اکثر درس‌های اونا در 4 ترم اول به‌صورت عملی یا تئوری عملی هست.

رشته‌های مرتبط آموزش و پرورش

علاوه بر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌های دیگه‌ای هم هستند که برای آموزش و پرورش، نیروی انسانی تأمین می‌کنند؛ خب به‌طور مشخص ماهیت رشته‌هایی که در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شه، متناسب با خود دانشگاه است.

خود دانشگاه فرهنگیان بیشتر از رشته‌های علوم انسانی پذیرش داره؛ اما دانشگاه شهید رجایی بیشتر جنبه مهندسی داره و از رشته ریاضی پذیرش بیشتری داره و تنها تک رشته‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی تدریس می‌شه و مرتبط با آموزش و پرورش هست، رشته بهداشت مدارس هست (جدیداً آمده و رشته جذابی هم هست.).

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دو دانشگاه دیگه کاملاً فرق داره؛ مثلاً توی دو دانشگاه دیگه مقدار کمتری کسر از حقوق دارند و امکانات بیشتری هم نسبت به دانشگاه فرهنگیان دارند؛ ولی خب شرایط تحصیل یا پذیرش در این دانشگاه‌ها هم مثل شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هست.

در جدول زیر، لیست رشته‌هایی که توی هر کدوم از دانشگاه‌ها تدریس می‌شه آوردیم:

          دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شهید رجاییدانشگاه علوم پزشکی
تجربیدبیری زیست، شیمی، علوم تجربی، آموزش ابتدایی، استثنایی، کار و فناوریمهندسی صنایع مبلمان، شیمی محض، علوم ورزشی، آموزش علوم تجربیبهداشت مدارس
انسانیدبیری ادبیات، الهیات، جغرافیا، عربی، علوم اجتماعی، مشاوره، آموزش ابتدایی، استثناییعلوم ورزشی——
ریاضیدبیری ریاضی، فیزیک، آموزش ابتدایی، استثناییآموزش فیزیک، ریاضی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی ساخت وتولید، معماری، برق، شیمی محض، علوم ورزشی——
هنرآموزش هنر، ارتباط تصویری—–——
زبانآموزش زبان انگلیسیآموزش زبان انگلیسی——-

مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان هم مثل بقیه دانشگاه‌های کشور مزایا و معایب خودش داره؛ راجع‌به این بخش در قسمت تجربه من از دانشگاه فرهنگیان بیشتر توضیح میدم.

مزایای دانشگاه فرهنگیان

  1. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار میشند.
  2. حقوق دانشجویی داره.
  3. بیمه داره.
  4. مدرکش معتبره.
  5. امکانات رفاهی مثل خوابگاه داره.
  6. دانشجویان پسر، از رفتن به خدمت سربازی معافند.

معایب دانشگاه فرهنگیان

  1. تعهد به خدمت.
  2. تفکیک جنسیتی.
  3. قوانین پوشش.
  4. کسر از حقوق.
  5. شرایط خوابگاهی نامناسب.

نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به سبک من

“اگر میتونستی برگردی، دوباره همین راه را انتخاب می‌کردی؟”

این سوالیه که شاید خیلی وقت‌ها از خودتون پرسیده باشید یا کسی از شما پرسیده باشد؛ اجازه بدین برای جواب به این سوال از کمی قبلتر شروع کنم.

4 مهر‌ماه 1400، ساعت 2 شب، قبولی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه (دانشگاه فرهنگیان بجنورد)؛ حسابی خوشحال بودم، از اینکه دیگه مجبور نیستم برای کنکور بخونم، از اینکه دیگه دستم به جیب خودم میرسه و بیشتر از همه اینکه وارد یک دورانی از زندگی شدم که منو به دوران بزرگسالی منتقل می‌کنه.

اصلاً رشته‌ای که قبول شدم یا دانشگاهی که قراره برم‌ برام مهم نبود و کلاً به این چیزها فکر نمی‌کردم.

ترم یک و 2 مجازی بود، پول حقوق اکثراً میومد دست خودم (یک مقداری را دانشگاه و بیمه کسر می‌کنه)، با پولی که تونستم در طول 2 ترم جمع کنم، لپ‌تاپ خریدم و در کل اوضاع بر وفق مرادم بود.

دانشگاه حضوری

ترم 3 دانشگاه حضوری شد؛ فکر می‌کردم اولین حضورم تو دانشگاه قراره خیلی خفن باشه، اما دانشگاه به شدت تو ذوقم زد!

تفاوتی با دبیرستان نداشت؛ از مسئولین دانشگاه بگیر (چرا لباست این شکلیه؟ چرا موهات این شکلیه؟ و…) تا محیط خوابگاهی و امکانات رفاهی (اتاقای بزرگ، غذای بی‌کیفیت، دور بودن از شهر).

از اینها گذشته، کسورات 45 درصدی دانشگاه بود؛ هر ترم به اندازه یک دانشجوی پردیس پزشکی تو بهترین دانشگاه‌های ایران پول کسر میشه و با این امکانات! واقعاً زور داره.

راجع‌به واحد‌های درسیم در این حد بگم که ما به عنوان کسایی که قراره به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه درس بدیم، چیز‌هایی مثل خط بریل یا زبان اشاره را در دانشگاه یاد نمی‌گیریم و این یادگیری‌ها از طریق کارگاه‌ها انجام می‌شد.

با این حال سعی کردیم با اساتید و آموزش و پرورش استثنایی ارتباط بگیریم، بیشتر در مدارس حضور داشته باشیم و بیشتر از تجربیات معلمان و مدیران کمک بگیریم.

از تایم فراغتمون برای درآوردن پول از راه‌های دیگه استفاده کردیم و در کل هر چی بود سعی کردیم کنار بیایم با هر چی که داشتیم و نداشتیم.

در خصوص سوال اول که که همین مسیر رو دوباره میای، جوابم آره هست، چون خیلی چیزا توی این مسیر یادگرفتم و دارم یادمی‌گیرم که برام ارزشمنده.

شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان / آیا بعد از فارغ‌التحصیلی و در حین کار، ادامه تحصیل ممکنه؟

خیلی از معلم‌ها، بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال ادامه تحصیل هستند؛ اینکار می‌تونه به دلیل افزایش حقوق، افزایش امتیاز و ارتقاء شغلی، تغییر مقطع (مثلاً از ابتدایی به دبیرستان)، علاقه شخصی و… باشه.

اما به‌خاطر اینکه معلم‌ها به‌طور رسمی استخدام دولتی هستند، در مقایسه با سایر افراد،محدودیت‌ها و قوانینی در ادامه تحصیل خود دارند.

توی این بخش راجع‌به قوانین و شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان حرف می‌زنیم.

به‌صورت کلی، همه کارکنان دولت و همچنین معلمان می‌تونند تحصیلات خود را در هر رشته و هر دانشگاهی ادامه دهند، به شرطی که:

  1. نخواهند مدرک تحصیلی را در حکم خود اعمال کنند.
  2. زمان تحصیل و حضور در کلاس با هم تداخل نداشته باشه.

مشکل از اونجایی شروع می‌شه که بخوایم با اعمال مدرک تحصیلی، حقوق خودمون را افزایش بدیم.

قوانین ادامه تحصیل کارکنان دولت

اولین آیین‌نامه، آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان دولت در ساعات اداری هست:

“از تاریخ تصویب این قانون اشتغال و ادامه به تحصیل کارگزاران شاغل در جمهوری اسلامی ایران اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه‌قضاییه و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تابعه دولت و کلیه مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند در ساعات اداری‌ روزهای کاری هفته در داخل و خارج کشور ممنوع می‌باشد و متخلفین به انفصال موقت از خدمت از یک سال تا سه سال محکوم می‌شوند.”

دومین آیین‌نامه مربوط به این بخش در قانون مدیریت خدمات کشوری-ماده61- به صورت زیر آمده:

“اعزام کارمندان دستگاه‌های اجرایی از زمان تصویب این قانون برای طی دوره‌های آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و یا معادل آن می‌گردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاه‌های مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشی ممنوع می‌باشد.”

برداشتمون از این دو آیین‌نامه:

  • کارکنان تو ساعات اداری اجازه ندارند تحصیل کنند.
  • برای ادامه تحصیل لازمه که مرخصی داشته باشند یا در زمانی خارج از ساعات ادرای به تحصیل مشغول شند.
  • ادامه تحصیل فقط تو رشته‌های مورد نیاز وزارتی که از آن حقوق می‌گیریم ممکن است. (به منظور افزایش حقوق و دیگر مزایا)
  • اعطای مرخصی یا مأموریت آموزشی به این شرطه که فرد مناسبی جای فرد متقاضی برای ادامه تحصیل را بگیره.
  • پرداخت ایاب و ذهاب، فوق‌العاده مأموریت، هزینه سفر کارکنان و استفاده از وسیله نقلیه دولتی، وقتی که مشغول تحصیلیم ممنوع هست.

شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان

قوانینی که تو قسمت قبل بود، همگی برای فرهنگیانم صدق می‌کنه، یعنی:

  1. معلم‌ها نمیتونند تو ساعاتی که کلاس دارند یا مشغول کار ادرای هستند، به ادامه تحصیل بپردازند.
  2. معلم‌ها هم برای ادامه تحصیل، باید مرخصی بگیرند یا در خارج از ساعات کلاسی خود به تحصیل مشغول بشند.
  3. معلم‌ها باید تو رشته‌های مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش تحصیل کنند.

میتونید از لینک زیر رشته‌های مورد تایید آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل را ببینید:

به غیر از موارد بالا، بخشنامه 710/47 نامی هست که مخصوص معلم‌هاییه که قصد اعمال مدرک تحصیلی در حکم خود را دارند.

نکته مهم

معلم‌ها قبل از اینکه برای شرکت در هر آزمونی متقاضی شوند، باید فرم کتبی موافقت‌نامه را از اداره محل خدمت خود بگیرند.

کلیت این بخشنامه به این صورته که، بخشنامه قبلی خود را ( تنها یک مدرک تحصیلی را می‌توان در حکم کارگزینی خود اعمال کرد) تصحیح می‌کند و حداکثر اعمال مدرک تحصیلی را به دو مدرک تغییر می‌دهد.

مثلاً کسی که مدرک تحصیلی کارشناسی داشت، تا قبل از این تاریخ فقط می‌تونست مدرک کارشناسی ارشد را در حکم کارگزینی خود اعمال کنه؛ اما از این به بعد می‌تونه هر دو حکم ارشد و دکتری را در حکم خود اعمال کنه.

شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه‌های مختلفی از کل کشور هستند که تو مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرند و دانشگاه فرهنگیان هم بین این دانشگاه‌ها دیده می‌شه.

این یعنی شرایط برای کسایی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را دارند ممکن هستش.

واضحه ولی این نکته رو هم بگم برای اینکه بتونید در مقطع ارشد دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل بدهید باید تمام شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان را داشته باشید.

در فایل زیر می‌تونید تمام رشته‌های مقطع ارشد و همچنین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را ببینید.

مطالب پیشنهادی

تیپ شخصیتیت به معلمی می‌خوره یا نه:

هنوز شک داری که بیای دانشگاه یا راه دیگه‌ای در پیش بگیری:

با رشته‌ای که الان در دبیرستان داری تحصیل می‌کنی، کدوم دانشگاه‌‌ها و رشته‌ها میشه رفت؟

به عنوان حرف آخرم‌، سعی کردم که مطالبم در مورد نحوه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت کامل و جامع باشه؛ باز اگر نکته‌ای جامانده یا حتی اگر خودتون دانشجو‌معلم یا فرهنگی هستید، خوشحال می‌شیم تو کامنت‌ها از تجربیاتتون بهمون بگید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

3 دیدگاه برای “تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به روایت یک دانشجو‌معلم

  1. زهرا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من دانشجوی رشته ابتدایی سال دومم آیا برای ارشد میتونم زبان بخونم؟
    و چطور باید مرخصی گرفت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.