دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پردرآمدترین مغازه ها در ایران

پردرامدترین مغازه ها در ایران
3.7/5 - (4 امتیاز)

وقتی قصد دارید یک مغازه بزنید، اولین سؤالی که در ذهن می‌آید، این است که پردرامدترین مغازه ها در ایران کدامند؟؟ احتمالاً لیست بلندی از پرفروش ترین مغازه ها در ایران را در اینترنت خواهید یافت. امّا من قصد دارم، نگاه متفاوتی به این سؤال داشته باشم.

به نظرم امکان ندارد با رسیدن به جوابِ مغازه پردرآمد در ایران کدام هست؟ بتوانیم مغازه پر رونقی داشته باشیم. هرچند، درآمد بالا اهمیت زیادی دارد، امّا این دلیل نمی‌شود که اگر کسی مغازه‌ای زد و درآمد خوبی داشت، اگر شما هم آن مغازه را بزنید، جزء مغازه های پردرامد در ایران بشوید.

در ادامه ضمن این که تعدادی از پردرامدترین مغازه ها در ایران را معرفی می‌کنم، به موضوعاتی می‌پردازم که موجب می‌شود شما جزء پردرآمدترین مغازه های ایران باشید؛ اگر 4 شاخصی را که می‌گویم، رعایت کنید.

فهرست مطالب:

  1. پردرامدترین مغازه ها در ایران
  2. چگونه جزء پرفروش ترین مغازه ها در ایران باشیم ؟ (4 شاخص)
  3. پردرآمدترین مغازه های ایران از نظر سود
  4. انواع مغازه
  5. بازاریابی در مغازه فروش کالا
  6. بازاریابی در مغازه ارائه خدمات
  7. از کجا شروع کنم ؟

1- پردرامدترین مغازه ها در ایران

پردرامدترین مغازه ها در ایران

اگر بخواهیم لیستی از پردرآمدترین مغازه های ایران را ارائه دهیم به لیست‌های مختلفی می‌رسیم که خواندن آن‌ها عملاً کمکی به ما نمی‌کند. از کجا معلوم اگر ما هم آن مغازه را زدیم، بتوانیم درآمد کسب کنیم؟

با این حال، من در مورد تعدادی از این مغازه‌ها برایتان صحبت می‌کنم:

مغازه فروش لوازم آرایشی: این مغازه از آن مغازه‌هایی است که فروش بالا و همچنین، حاشیه سود بالایی دارد. آمار نشان می‌دهد خانم‌های ایرانی در مصرف لوازم آرایشی در دنیا  سرآمد هستند.

آرایشگاه زنانه: خانم‌ها در بدترین شرایط اقتصادی هم آرایش خود را فراموش نمی‌کنند. اگر آقایان فقط موی خود را کوتاه می‌کنند، خانم‌ها هزار نوع خدمت در آرایشگاه دریافت می‌کنند.

فروشگاه مواد غذایی: یک جمله هست که می‌گوید: “نون تو نون است”. این یعنی درآمد از مواد غذایی و خوراکی خوب است. یادتان باشد، در بدترین شرایط اقتصادی هم مواد غذایی فروش دارد، چرا که جزء نیازهای اولیه است. توجه داشته باشید، هر چند، این مغازه‌ها فروش خوبی دارند اما حاشیه سود کمی دارند.

شیرینی فروشی: اگر کار شما بگیرد، حاشیه سود خوبی دارید. ایرانی‌ها برای مناسبت‌های مختلف شیرینی تهیه می‌کنند.

مغازه‌های دیگری نیز جزء پرفروش‌ترین مغازه ها در ایران به شمار می‌آیند، که عبارتند از:

  • طلافروشی
  • لوازم خانگی
  • فروشگاه پوشاک
  • فست فود
  • فروشگاه فرش
  • اسباب بازی فروشی
  • بستنی فروشی
  • و...

در ادامه چیزهایی را به شما می‌گویم که برای بودن در لیست پرفروش ترین مغازه های ایران کاربردی است.

2- چگونه جزء پرفروش ترین مغازه ها در ایران باشیم ؟ (4 شاخص)

مغازه پردرآمد در ایران

برای پردرآمد بودن، مسئله اصلی این نیست که کدام مغازه پردرآمد است که من سراغ همان بروم. شما با در نظر گرفتن مواردی می‌توانید پردرآمدترین مغازه را داشته باشید. به جای آن که دنبال پرفروش ترین مغازه ها در ایران باشید، بهتر است 4 شاخص زیر را در نظر بگیرید.

1- استمرار

هنوز شش ماه از راه اندازی مغازه نگذشته که آن را می‌بندد. حتی اگر بهترین مغازه دنیا را داشته باشید، باید صبور باشید تا به سود و درآمد خوبی برسید. استمرار یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در هر کاری است. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه و بدون زحمت به همه چیز برسید.

2- علاقه و استعداد

استعداد یعنی یک کاری را بهتر و راحت‌تر از بقیه انجام بدهید. در هر چه استعداد داشته باشید علاقه هم همان جا است.

فرض کنید در شهرتان بررسی کنید و متوجه شوید مغازه فروش لوازم آرایشی بیشترین درآمد را دارد. به همین دلیل وارد این شغل شوید، امّا هیچ علاقه و استعدادی در این شغل نداشته باشید. احتمالاً در این کار پیشرفتی نخواهید داشت و مثل بعضی‌ها درآمد بالایی ندارید. ممکن هم هست با همان درآمد کم در این شغل بمانید و هر روز کاری را انجام دهید که دوست ندارید.

چگونه علاقه و استعداد خود را پیدا کنیم:

تجربه: معمولاً یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن علاقه و استعداد، تجربه در حوزه‌های مختلف است تا متوجه بشویم که در کدام زمینه استعداد داریم.

لذت: شما در کاری استعداد دارید که هنگام انجام آن متوجه گذران وقت نمی‌شوید. اگر کاری وجود دارد که در انجام آن متوجه گذران وقت نمی‌شوید، احتمالاً در آن استعداد دارید.

3- نیاز مردم (تقاضا وجود دارد)

فرض کنید در کاری استعداد و علاقه دارید و پای آن صبر هم می‌کنید امّا کسی خواستار محصول و خدمت شما نیست و نیازی به آن ندارد. آن وقت شما در کار خود شکست می‌خورید.

پس بهتر است کاری را انجام دهید که به اندازه کافی برای آن تقاضا وجود داشته باشد. اگر در شهری که کمتر کسی به سر و وضع خود می‌رسد، آریشگاه یا مغازه فروش لباس برند بزنید، شکست می‌خورید.

4- حساب و کتاب دقیق

هر کاری که انجام دهید نیاز است یک حسابداری دقیق داشته باشید. لزومی ندارد حتماً از یک نرم افزار یا حسابدار استفاده کنید. همین که حساب و کتاب خود را داشته باشید و بدانید چقدر درآمد و هزینه دارید، کافی است.

حسابداری، ابزاری برای کنترل و مدیریت مغازه است. اعداد و ارقام به شما نشان می‌دهد که چقدر در انجام کار خود موفق بودید.

3- پردرآمدترین مغازه های ایران از نظر سود

مغازه های پردرامد در ایران

وقتی از درآمد صحبت می‌کنیم، بیشتر منظورمان فروش است. امّا سود با درآمد تفاوت دارد. اگر به فروش یک سوپرمارکت توجه کنید عدد بالایی است امّا سود آن کم است. برای محاسبه سود باید تمام هزینه‌ها از جمله خود کالا، آب، برق، کارمند و اجاره را از درآمد کسر کنید.

قبل از این که مغازه‌ای راه اندازی کنید، حاشیه سود آن را محاسبه کنید و فقط به درآمد یا فروش بالای آن توجه نکنید. به عنوان مثال اگر مغازه روزی 10 میلیون درآمد داشته باشد امّا سود آن فقط 300 هزار باشد، دیگر آن درآمد به چشم نمی‌آید.

برای محاسبه درصد حاشیه سود، کافی است سود خالص (فروش بعد از کسر کلیه هزینه‌ها) را بر فروش تقسیم کنید. حالا یک درصد بدست می‌آید که به شما می‌گوید چقدر از فروش سود است.

4- انواع مغازه

پردرآمدترین مغازه های ایران

انواع مغازه‌ها به دو دسته مغازه فروش کالا و ارائه خدمات تقسیم می‌شوند. البته مغازه می‌تواند ترکیبی از ارائه خدمات و فروش کالا باشد. مغازه آریشگری یک مغازه خدماتی است. مغازه سوپرمارکتی یک مغازه فروش کالا است. مغازه کافی نت ترکیبی از ارائه خدمات و فروش کالا است.

با این حال در هر مغازه یکی الویت دارد و مطرح است. خدمات یا فروش. مثلاً در مثال بالا گفتیم کافی نت ترکیبی از هر دو است. چرا که در کنار ارائه خدمات ثبت نام، خودکار هم می‌فروشد. اما در نهایت کار اصلی آن خدمات است.

این که شما خدمات ارائه دهید یا کالا بفروشید خیلی فرق می‌کند. زدن یک مغازه خدماتی، نیازمند مهارت است؛ در حالی که شاید فروش کالا مهارت تخصصی را نیاز نداشته باشد. به عنوان مثال، برای مغازه آرایشگری شما باید مهارت آرایشگری را داشته باشید، اما برای مغازه سوپرمارکت مهارت خاصی نیاز نیست.

نکته جالب در مورد مغازه خدماتی و فروش، تفاوت بازاریابی این دو است. در ادامه مفصّل درباره بازاریابی یا مدیریت بازار هر دو نوع می‌گویم.

5- بازاریابی در مغازه فروش کالا

پرفروش ترین مغازه ها در ایران

در مورد بازاریابی فروش کالا به سراغ 4p یا همان آمیخته بازاریابی می‌روم. خیلی ساده بگویم شما برای بازاریابی مغازه خود، 4 ابزار در دست دارید که به آن‌ها آمیخته بازاریابی می‌گویند.

محصول یا خدمت (product):

محصول یا خدمت آن چیزی است که شما در قبال آن از مشتری مبلغی دریافت می‌کنید. شما به عنوان یک مغازه‌دار باید ویژگی‌های محصول خود را انتخاب کنید. باید توجه داشته باشید که محصول بی‌کیفیت به مشتری ندهید.

محصول یا خدمت مهم‌ترین موضوع است، چرا که دلیل مراجعه مشتری به شما است. به عنوان مثال، کسی که سراغ یک سوپرمارکت می‌آید انتظار دارد محصولات تاریخ‌دار و معتبر خرید کند یا کسی که به آرایشگاه می‌رود، انتظار دارد زیباتر شود.

شما باید تصمیم بگیرید چه محصول یا خدماتی را ارائه دهید. بگذارید با یک مثال توضیح بدهم. فرض کنید شما قصد دارید یک لباس فروشی راه اندازی کنید، شما باید تصمیم بگیرید، لباس‌های برند بیاورید یا غیر برند.

مکان (place):

این که مغازه شما کجا باشد، موضوع مهمی است. برای راه اندازی یک مغازه، محل آن در درآمد شما بسیار تاثیر دارد. به چند توصیه من در این مورد توجه کنید:

قبل از اجاره مغاره کاملاً بررسی کنید، مغازه شما جایی باشد که به شما نیاز داشته باشند. مثلاً در پایین شهر، طلا فروشی نزنید. آن‌جا کسی طلا نمی‌خرد.

معمولاً هر جا شلوغ‌تر باشد، مغازه شما فروش بیشتری دارد. اما این خود نیاز به پول بیشتری برای اجاره‌بها دارد.

آمیخته‌های بازاریابی باید با هم هماهنگی داشته باشند. اگر محصول شما گران قیمت و برند است، مغازه شما باید در شمال شهر باشد.

قیمت (price):

چند بفروشم؟ روی محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهم، چه قیمتی بگذارم؟

قیمتی که تعیین می‌کنید در میزان فروش و سود شما بسیار تاثیر گذار است. در بعضی از کارها افزایش قیمت باعث کاهش فروش می‌شود و در عین حال در بعضی باعث افزایش فروش می‌شود. به عنوان مثال افزایش قیمت محصولات خوراکی منجر به کاهش میزان فروش آن‌ها می‌شود. امّا اگر یک فروشنده عطر، قیمت‌ها را کاهش دهد، فروشش کم می‌شود.

امّا چگونه قیمت گذاری کنیم؟ برای قیمت گذاری سه مورد را انجام دهید:

مورد اول: با توجه به رقبای همسان خود، قیمت گذاری کنید. اگر محصول شما از رقیبتان برتری دارد می‌توانید قیمت بالاتری را برای محصول خود تعیین کنید تا این قیمت بالا، برتری شما را نشان دهد.

مورد دوم: قیمتی را انتخاب کنید که فرمول (قیمت هر واحد * تعداد فروش) حداکثر شود.

مورد سوم: در قیمت گذاری توجه داشته باشید، قیمتی را تعیین کنید که از بهای تمام شده و هزینه‌ها کمتر نباشد و در عین حال ارزش واقعی محصول را نشان دهد. به عنوان مثال اگر یک لباس با کیفیت عالی را ارزان قیمت گذاری کنید، مشتری فکر می‌کند که این محصول کیفیت و ارزش خرید ندارد.

ترویج و تبلیغ (promotion):

هر مغازه برای معرفی خود و ترغیب مشتریان به خرید، نیاز به تبلیغات دارد. خیلی از مغازه‌ها به تبلیغات توجه ندارند. در حالی که تبلیغ کردن و دادن انگیزه به مشتری برای خرید، جزء جدا نشدنی یک کسب و کار است.

از تبلیغات و حضور در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. امروزه هر فرد یک گوشی متصل به اینترنت در دست دارد. بهتر است در شبکه‌های اجتماعی یک صفحه داشته باشید تا خود را معرفی کنید.

می‌توانید در مناسبت‌های مختلف با ایجاد تخفیفاتی باعث ترغیب مشتری به خرید شوید. استفاده از بنر و بروشور هم در جای خود مناسب است.

6- بازاریابی در مغازه ارائه خدمات

پرفروش ترین مغازه های ایران

خدمات غیرملموس هستند، یعنی نمی‌توان آن‌ها را دید یا لمس کرد. از دیگر ویژگی خدمات، غیر قابل ذخیره بودن آن‌ها است. مثلاً اگر یک آرایشگر یک ساعت بیکار باشد آن یک ساعت را از دست داده است و نمی‌تواند آن را ذخیره کند تا بعداً صرف کوتاه کردن مو یک فرد کند. امّا اگر یک سوپری کالایی را امروز نفروشد، فردا آن را دارد و می‌تواند بفروشد.

در مورد خدمات غیر از 4 آمیخته بازاریابی بالا، سه آمیخته دیگر نیز مورد توجه هستند.

افراد یا کارکنان (people)

در خدمات، اهمیت کارکنان یا افرادی که خدمات را ارائه می‌دهند، بسیار زیاد است. اگر یک فروشنده حالش خوب نباشد یا بد برخورد کند در محصول او تاثیری ندارد، امّا اگر یک آرایشگر یک روز احوالاتش خوب نباشد، این در کار او تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، افرادی که در یک مغازه ارائه خدمات می‌دهند باید آموزش دیده و حرفه‌ای باشند. ضمن این که مدیر مغازه باید به کارکنانش توجه داشته باشد تا حالشان خوب باشد. چرا که اگر آن‌ها راضی باشند، مشتریان هم راضی هستند. یک کارمند راضی می‌تواند مشتری را نیز راضی کند.

شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

گفتیم خدمات غیرملموس هستند، یعنی نمی‌توان آن‌ها را لمس کرد یا دید یا حتی چشید. شما چگونه می‌توانید محصول یک تعمیرکار را ببینید. بنابراین، مشتری برای اعتماد به مغازه خدماتی، دست به دامان شواهد فیزیکی می‌شود.

در ادامه با یک مثال موضوع را توضیح می‌دهم. فرض کنید شما یک مشتری هستید. وقتی قصد خرید لباس را دارید، لباس را برانداز می‌کنید، دوختش را نگاه می‌کنید و با لمس کردن سعی می‌کنید جنس آن را بسنجید. سپس اقدام به خرید می‌کنید. حالا فرض کنید قصد دارید برای تعمیر لوازم خانه خود به یک تعمیرکار مراجعه کنید. شما برای اینکه بررسی کنید محصول او که خدمات تعمیر است خوب است یا نه، به شواهد فیزیکی موجود نگاه می‌کنید. مثلاً چقدر ابزار آن منظم است. سپس نتیجه می‌گیرید نظم او نشان از حرفه‌ای بودن او است.

بنابراین، باید به این نکته توجه داشته باشید که چه شواهد فیزیکی در مغازه شما مهم است و آن‌ها را رعایت کنید. مثلاً در یک آرایشگاه، نظافت بسیار مهم است یا در خیلی از مغازه‌ها دکور مهم است.

فرآیند (Process)

انجام خدمات دارای فرآیند است. به همین دلیل، انجام درست فرآیند یعنی کیفیت بالای خدمات. برداشت دیگری که از فرآیند وجود دارد، ایجاد فرآیند و برنامه ریزی برای سایر آمیخته‌ها است.

7- از کجا شروع کنم ؟

مغازه پردرآمد در ایران

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که پرسیده می‌شود، این است که برای راه‌اندازی مغازه از کجا شروع کنم؟ و نمی‌دانم چه کار باید انجام دهم؟

شما باید از شاگردی شروع کنید. حتی اگر شده یک ماه. وقتی شاگردی می‌کنید، چم و خم کار دستتان می‌آید و متوجه می‌شوید ” آیا برای این کار ساخته شده‌اید یا نه؟؟” در واقع شما بدون هیچ ریسک و سرمایه گذاری یک کسب و کار را بررسی کردید.

اگر دنبال موفقیت هستید، از شاگردی کردن خجالت نکشید. تمام ما انسان‌ها نیاز داریم تا زیر دست یک فرد باتجربه بیاموزیم. زمانی که شما شاگردی می‌کنید، دارید از ضرر خود جلوگیری می‌کنید و کارهایی را یاد می‌گیرید که باید با خطا و ضرر کردن در کار خود یاد می‌گرفتید.

کلام آخر

بیایید با هم یک مروری بکنیم. برای داشتن یک مغازه خوب، سه نکته مهم مطرح است.

نکته اول: برای مغازه زدن، معیارتان، لیست پرفروش ترین مغازه های ایران نباشد. شاید شما برای آن کار ساخته نشده‌اید. به شرایط خودتان نگاه کنید و 4 شاخص را در نظر بگیرید.

نکته دوم: مغازه داری به دانش و تجربه نیاز دارد. اگر کمتر کسی را می‌بینید که به دانش بازاریابی در مغازه داری توجه می‌کند، این فرصت خوبی است که شما توجه کنید و برتری به دست آورید.

نکته سوم: وقتی قصد شروع کاری را داریم، مدام فکر می‌کنیم و کلی سوال داریم. بنابراین، به دنبال جواب و جمع آوری اطلاعات می‌رویم و آخر سر باز می‌پرسیم از کجا شروع کنم. این که تحقیق کنید خوب است امّا بالاخره باید اقدام کرد.

یک مدت کوتاه برای تحقیق اختصاص دهید. سپس با شاگردی کردن دست به اقدام بزنید. مطمئن باشید، نمی‌شود همه چیز را با پرسیدن دانست. گاهی باید تجربه کرد.

در مورد مغازه داری بیشتر بدانید

یادگیری مغازه داری

مغازه داری همچون هر شغل دیگری نیاز به یادگیری و آموزش دارد. این طور نیست که یک مغازه بزنید و بعد بشینید و پول در بیاورید. افرادی که با زیر و بم این شغل بیشتر آشنا باشند، درآمد بیشتری دارند و ریسک آن‌ها کمتر است.

برای مغازه خود ایده بگیرید

گاهی محدودیت‌هایی همچون اجاره‌بهای بالای مغازه و یا مغازه کوچک، اجازه نمی‌دهد که ما مغازه خوبی داشته باشیم. همیشه ایده‌ای وجود دارد که با توجه محدودیت‌ها شما را به اهدف می‌رساند.

بعضی این طور فکر می‌کنند که در روستا نمی‌توان یک مغازه پردرآمد داشت. امّا این گونه نیست. شما اگر ایده‌های خوبی داشته باشید می‌توانید یک مغازه پردرآمد داشته باشید.

من کارشناسی ارشد بازاریابی خوندم و تجربه مغازه داری و مشاوره به کسب و کارها را دارم. آنچه گفتم از دانش و تجربه من بود. امیدوارم مفید بوده باشد. اگر سوال یا تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.