پیش بینی مالی استارتاپ | پیش بینی عملکرد مالی استارتاپ و همه چیزهایی که باید بدانیم

4.4/5 - (7 امتیاز)

آیا می‌دونستید که 90 درصد از استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند؟ و این رو هم می‌دونستید که اکثر این شکست‌ها به‌علت مسائل مالیه؟ پس پیش بینی مالی استارتاپ یک موضوع بسیار بسیار مهمه که شما برای راه‌اندازی یک استارتاپ لازم دارید.

در فضای اقتصادی مه‌آلود و عجیب و غریب این روزهای کشور شاید پیش بینی مالی و کلاً پیش بینی آینده بسیار سخت باشه و بهتون حق میدم که در مورد این موضوع نگران باشید اما در این مطلب سعی کردم به زبون ساده در مورد پیش بینی مالی استارتاپ براتون حرف بزنم تا بدونید که پیش بینی عملکرد مالی استارتاپ چیه و چه ویژگی‌هایی داره.

پس با من همراه باشید!

در ابتدای مطلب با پیش بینی مالی آشنا می‌شیم و می‌فهمیم که اصلا پیش‌بینی مالی یعنی چی و در ادامه به اهمیت پیش‌بینی مالی برای استارتاپ می‌پردازیم. انواع رویکرد‌ها در پیش بینی مالی استارتاپ رو می‌خونیم، خروجی‌های پیش‌بینی مالی استارتاپ و در آخر فاکتورهای مهم از نظر سرمایه‌گذار‌ها رو بررسی می‌کنیم.

پیش بینی مالی چیست و به چه دردی می‌خورد؟

همه ما می‌دونیم که برای انجام کارهای خودمون لازمه که یک‌سری برنامه ریزی انجام بدیم و یک پیش‌بینی از وضعیت کارها در مقاطع مختلف زمانی در آینده داشته باشیم. پیش‌بینی مالی هم دقیقا این کار رو انجام می‌ده. در پیش بینی مالی با استفاده از داده‌ها هزینه‌ها، درآمدها و جریان نقدی، عملکرد مالی استارتاپ یا بیزینس در یک زمان خاص پیش بینی میشه.

در واقع شما عملکرد مالی استارتاپ یا بیزینس‌تون رو بصورت کمّی و قابل استناد و با داده های ریاضی پیش بینی می‌کنید.

پیش بینی مالی استارتاپ حکم نقشه گنجی رو داره که شما رو از سردرگمی نجات می‌ده.

شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که حالا چجوری این پیش‌بینی رو انجام می‌دیم. ما با استفاده از داده هایی که چند لحظه پیش اشاره کردیم مثل درآمدها، هزینه‌ها و یک‌سری داده دیگه و با استفاده از فرمول‌های ریاضی در نرم‌افزاری مثل اکسل یک خروجی از این داده‌ها بدست میاریم که بر اساس این داده‌های نهایی، پیش بینی مالی رو انجام می‌دیم.

جواب این سوال بله هست!

بدون پیش بینی مالی مسیر روشنی برای آینده ندارید و نمی‌تونید در راستای رسیدن به یک هدف مالی مشخص و از پیش‌تعیین‌شده قدم بردارید.

پس تا اینجا دونستیم که پیش‌بینی مالی چیه و چجوری انجام میشه همچنین فهمیدیم که پیش‌بینی مالی خیلی مهمه حالا وقتشه بیشتر به اهمیت پیش بینی مالی بپردازیم.

چرا حتماً باید یک پیش بینی مالی برای استارتاپ داشته باشیم

شما هر چقدر هم که ایده ناب و جذابی برای تاسیس یک استارتاپ داشته باشید برای عملی کردن این ایده نیاز به سرمایه دارید. این سرمایه رو می‌تونید از راه‌های مختلفی بدست بیارید اما بهترین راه جذب یک سرمایه‌گذار هست.

حالا سوال اینجاست که سرمایه‌گذار چجوری می‌تونه به شما اعتماد کنه و سرمایه‌اش رو در اختیار شما قرار بده؟

یکی از مهم‌ترین موارد برای قانع کردن سرمایه‌گذار ارائه یک پیش بینی مالی منطقی و جذابه. سرمایه‌گذار وقتی با اعداد و ارقام به این موضوع پی ببره که شما قراه چجوری سرمایه‌اش رو خرج کنید و در نهایت با چه استراتژی و برنامه‌ای براش سودآوری داشته باشید قطعاً برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ شما رغبت بیشتری نشون می‌ده.

داشتن یک پیش بینی مالی که سناریو‌های مختلفی در اون پیش‌بینی شده می‌تونه ما رو برای بدترین شرایط آماده کنه تا بتونیم برنامه‌ریزی لازم رو برای چنین مواقعی داشته باشیم. همچنین می‌تونیم با توجه به شرایط مختلف استراتژی‌های مناسب با اون شرایط رو اجرا کنیم.

استارتاپ‌های بزرگی که سهام‌داران و سرمایه‌گذاران زیادی دارند باید اهداف و پیش بینی مالی خودشون رو برای مقاطع زمانی مختلف مشخص کنند تا سهام‌داران و سرمایه‌گذاران بتونند از عملکرد استارتاپ مطلع باشند و بر اساس این پیش‌بینی‌ها تصمیمات بهتری رو برای سرمایه‌شون بگیرند.

رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا در پیش بینی مالی یک استارتاپ

بطور کلی دوتا رویکرد برای ایجاد یک پیش بینی مالی برای استارتاپ وجود داره که هرکدوم رو قراره خیلی ساده و کاربردی و با مزایا و معایبش یاد بگیریم.

  • مدل بالا به پایین Top-Down Forecasting
  • مدل پایین به بالا Bottom-Up Forecasting

این مدل مالی همون‌طور که از اسمش مشخصه یک دیدگاه کلان نسبت به قضیه داره.

در این مدل ابتدا لازمه که اندازه کل بازار (Market Size) رو محاسبه کنیم و بعد از اون سهم استارتاپ خودمون رو با توجه به هدف، امکانات و شرایطی که داریم مشخص کنیم.

برای مثال فرض کنید استارتاپ ما یک استارتاپ خدماتی هست و تصمیم داریم 1 درصد از بازار حوزه خدماتی مدنظرمون رو تصاحب کنیم (البته 1 درصد عدد بزرگ و قابل توجهیه! ).

برای این کار باید هزینه‌ها و سرمایه لازم و چند فاکتور دیگه رو برای رسیدن به این هدف محاسبه کنیم و بر اساس این عوامل برنامه‌های استارتاپ رو تنظیم کنیم.

  • خوشبینی بیش از حد در اکثر مواقع
  • توجه کمتر به محدودیت ها و عوامل داخلی استارتاپ
  • مناسب برای پیش بینی‌های بلندمدت
  • جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران

در این رویکرد برخلاف رویکرد قبلی تمرکز ما روی عوامل داخلی استارتاپه.

برای مثال به‌جای اینکه سهم موردنظر استارتاپ‌مون رو در کل بازار محاسبه کنیم، میزان فروش و عملکرد احتمالی استارتاپ رو در یک ماه یا بازه‌های زمانی کمتر رو پیش‌بینی و محاسبه می‌کنیم و بر اساس عملکرد ماهانه و نرخ رشدی که پیش‌بینی می‌کنیم فروش سالانه رو محاسبه می‌کنیم.

  • شاید برای بسیاری از سرمایه‌گذارها جذاب نباشه
  • مناسب پیش‌بینی‌های بلند مدت و جاه طلبانه نیست
  • واقع‌بینانه‌تر هست
  • برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و منطقی‌تر مناسبه
  • عوامل داخلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیره

هر دو! بله هرکدوم از این مدل‌ها برای اهداف خاصی کاربرد دارند و بهتره که از هر دو مدل در کنار‌هم استفاده کنیم تا بیشترین بهره‌وری رو داشته باشیم. (+)

خروجی‌هایی که پیش بینی مالی استارتاپ به ما می‌دهد

هر پیش بینی مالی برای استارتاپ شامل تعدادی خروجی هست که در این بخش به مهم‌ترین خروجی‌ها می‌پردازیم.

البته قبل از این که بریم سراغ خروجی‌ها باید بدونیم که برای گرفتن خروجی به یک‌سری ورودی‌ها نیاز داریم.

داده‌هایی مثل درآمد پیش‌بینی‌شده، هزینه‌هایی مثل حقوق پرسنل، هزینه تولید محصول یا ارائه خدمات، اجاره یا خرید ساختمان دفتر و انبار، هزینه تبلیغات و … .

بعد از جمع‌آوری و تحلیل داده‌های ورودی بر اساس فرمول‌های ریاضی و حسابداری در نهایت به داده‌های خروجی دست پیدا می‌کنیم.

شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator)

شاخص کلیدی عملکرد در واقع یک‌سری متغیر هستند که بر اساس اون‌ها می‌تونیم عملکرد استارتاپ‌مون رو در رسیدن به اهداف موردنظر‌مون بسنجیم. مثلا هدف ما اینه که در طی یک سال میزان فروش محصولی که تولید می‌کنیم رو 30 درصد افزایش بدیم. شاخص کلیدی عملکرد به شما می‌گه که درنهایت چقدر تونستید به این هدف نزدیک بشید.

پیش بینی جریان نقدی (Cash Flow)

اگر بخواهیم خیلی ساده و خلاصه پیش بینی صورت جریان نقدی رو توضیح بدیم می‌تونیم بگیم که سرمایه در گردش شما چجوری به استارتاپ وارد میشه و چجوری خرج میشه. در واقع ورودی و خروجی سرمایه بر اساس این متغیر در یک بازه زمانی مشخص می‌شه.

صورت‌های مالی (Financial Statements)

صورت مالی در واقع یک گزارش از عملکرد مالی استارتاپ شماست. در صورت مالی مواردی مثل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان‌های نقدی گزارش داده می‌شه.

چه چیزی برای سرمایه‌گذار جذاب و مهم است

در بخش قبلی با دو مدل برای پیش بینی مالی استارتاپ آشنا شدیم. در این بخش قراره بخونیم چه فاکتورهای دیگه‌ای وجود داره که یک سرمایه‌گذار رو ترغیب میکنه تا در استارتاپ شما سرمایه‌گذاری کنه.

  • پیش بینی مالی یک استارتاپ باید منطقی و قابل دستیابی باشه. پیش‌بینی‌های رویایی رو دور بریزید!
  • انعطاف پذیری و آماده بودن برای بدترین شرایط احتمالی از ویژگی‌های یک پیش بینی مالی جذاب برای استارتاپه.
  • پیش بینی مالی استارتاپ باید شفاف و بدون ابهام باشه.
  • نقطه سر‌به‌سر یک استارتاپ برای یک سرمایه‌گذار بسیار مهمه.

منظور از نقطه سر‌به‌سر لحظه‌ای هست که درآمد استارتاپ با هزینه‌هاش برابر میشه و به‌اصطلاح به مرز سودآوری میرسه. هرچقدر این زمان زودتر فرابرسه برای سرمایه‌گذار جذاب‌تره البته مسیر رسیدن به این نقطه باید منطقی و برنامه‌ریزی شده باشه.

به انتهای مطلب رسیدیم و امیدوارم که مفهوم پیش بینی مالی استارتاپ رو به‌خوبی درک کرده باشید.

در این مطلب سعی کردم تا به زبون ساده و به‌صورت کاربردی این مفهوم رو توضیح بدم و چکیده چندین مقاله و مطلب رو یک‌جا در اختیارتون گذاشته باشم.

ممنونم که با من همراه بودین پیشنهاد میکنم حتماً سایر مطالب مرتبط با این موضوع رو که قبلا در سایت کارنکن نوشتیم بخونید.

اگر به‌دنبال راه‌اندازی استارتاپ خودت هستی ولی هنوز سردرگمی این مطلب خیلی کمکت میکنه.

می‌خوای استارتاپت رو راه بندازی ولی نمیدونی چه هزینه‌هایی داره و چجوری باید تامینش کنی؟ نگران نباش این مطلب رو بخون.

اگر به‌دنبال راه‌اندازی استارتاپی ولی بودجه کمی داری این مطلب مخصوص شماست.

اگر هنوز فرق بین استارتاپ با کارآفرینی و کسب و کار برات واضح نیست توی این دوتا مطلب بصورت کامل این مساله برات روشن میشه



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

3 دیدگاه برای “پیش بینی مالی استارتاپ | پیش بینی عملکرد مالی استارتاپ و همه چیزهایی که باید بدانیم

  1. ابراهیم فروغسب گفته:

    تعریف و توضیح بسیار زیبا
    مانع اغیار و جامع اعیان
    استفاده کردیم ممنون از نویسنده ی مطلب و سایت خوبتون

  2. m_atin گفته:

    سلام و درود خدمت نویسنده عزیز
    واقعا مطلب قوی و کاملی بود
    ممنون از سایت خوبتون
    همیشه مطالب جدید سایت رو دنبال میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.