دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

با کارآفرینان موفق زن در جهان آشنا شوید

Rate this post

آیا اسامی کارآفرینان موفق زن تا کنون به گوشتان خورده یا داستان زندگی آن‌ها را شنیده‌اید؟

شاید بارها برای همه ما به‌ویژه ما زن‌ها پیش آمده که افکار بزرگی را در سر پرورانده‌ایم، ولی به دلایل مختلف مثل عدم اعتماد به‌نفس یا محدویت‌های اجتماعی و سختی راه به خود جرأت تحقق بخشیدن به آن‌ها را نداده‌ایم. یا شاید به خود بگوییم این کار یک زن نیست. این تصور که مردان تواناتراند و بر دنیا تسلط دارند شاید از گذشته‌های دور نشأت می‌گیرد. در گذشته اکثر کارآفرینان مرد بودند و مردان سال‌ها در مدیریت پیشرو بوده‌اند و بر دنیای تجارت و زمینه‌های دیگر تسلط داشتند.

اما اگر نگاهی به تاریخ و دنیای مدرن بیندازیم همیشه زنانی بوده‌اند که نقش مهمی ایفا کرده‌اند و هنوز هم اینگونه است و این سوء تفاهم که زن‌ها نمی‌توانند را در جوامع تغییر دادند. با ظهور زنان بانفوذ و خودساخته‌ای مانند استی لادر (Estée Lauder که شرکت لوازم آرایشی خود را در دهه 1940 راه اندازی کرد)، روث فرتل (که تلاش کرد بهترین رستوران پخت استیک را داشته باشد)، کوکو شنل و زنان موفق دیگر دوران جدیدی برای کارآفرینی زنان موفق در سراسر جهان آغاز شد.

در سال‌های اخیر تعداد کارآفرینان موفق زن جهان رو به افزایش است. حتی برخی از زنان در تجارت از مردان پیشی گرفته‌اند. می‌بینیم که زنان در سراسر جهان در هر زمینه‌ای از رسانه تا سیاست، از شرکت تا بخش فن‌آوری اطلاعات و از بازیگری تا ورزش مشغول به فعالیت هستند.

لیست زیر تنها شامل تعدادی از زنان کارآفرین موفق است که که بدون ترتیب خاصی نام برده شده‌اند تا شما با زنانی که در دهه‌های اخیر با تلاش خود یک برند جهانی را ساخته‌اند، آشنا شوید.

فهرست زنان کارآفرین موفق جهان در حوزه‌های مختلف

حوزه اول: ساخت املاک و محصولات ساختمانی

ژانگ شین یکی از زنان کارآفرین موفق

ژانگ شین

Zhang Xin بنیانگذار شرکت سوهو (SOHO China)، یک شرکت توسعه املاک در چین است که در زمینه محصولات ساختمانی فعالیت دارد. این شرکت توانسته با عرضه محصولاتی از جمله دیوار سبز و سازه‌های شیشه‌ای و غیره چهره یکنواخت و بی‌روح شهری را تغییر دهد. ژانگ شین معروف است به «زنی که پکن را ساخت».

ژانگ در خانواده‌ای با درآمد پایین بزرگ شد و زمانی در هنگ کنگ کارگر کارخانه بود. او با پول اندکی که از کار کردن به‌دست آورده بود در سن بیست سالگی به بریتانیا مهاجرت کرد و با کمک‌های مالی موفق به اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه ساسکس در رشته اقتصاد و مدرک فوق لیسانس در رشته توسعه اقتصادی از دانشگاه کمبریج شد. ژانگ قبل از راه اندازی شرکت خود در گلدمن ساسکس کار می‌کرد. شرکت سوهو طی سال‌ها پیشرفت کرد و ژانگ شی جزء ثروتمندترین کارآفرینان موفق زن خارجی در جهان و چین است.

حوزه دوم: بیوتکنولوژی

کیران مازومدار-شاو

کیران مازومدار از زنان کارآفرین موفق

Kiran Mazumdar-Shaw مؤسس شرکت Biocon، یک شرکت بیوفارما یا زیست دارو در بنگالور هند است که داروهای خود را از مواد زیستی می‌سازند. محصولات این شرکت تا کنون توانسته گستره وسیعی از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را درمان کند. کیران مزومدار دارای مدرک لیسانس جانورشناسی از دانشگاه بنگالور و مدرک فوق لیسانس در زمینه آبجوساری از دانشگاه بالارات ملبورن است.

او در ابتدا قصد داشت راه پدرش که صاحب کارخانه آبجوساری بود را پیش بگیرد. اما مشکلات این مسیر او را به سمت مدیریت شرکت بیوکن سوق داد. او Biocon را از یک سوله اجاره‌ای شروع کرد و از نظر درآمد به بزرگ‌ترین شرکت بیوفارما در هند تبدیل شد.

Biocon، یک شرکت با 120 شعبه در جهان است و دومین شرکت هندی بود که در اولین روز معاملات خود به درآمد 1 میلیارد دلاری رسید. طبق گزارش فوربز، مازومدار شاو از ثروتمندترین زنان کارآفرین موفق جهان و هند است.

حوزه سوم: مدیریت نیروی کار

جنس برایانت هوید

جنس برایانت هوید از کارآفرینان موفق زن جهان

Janice Bryant Howroyd یک رهبر جهانی در به کارگیری راه حل‌های مدیریت استعداد و منابع است. او بنیانگذار ActOne Group، اولین شرکت رهبری زنان آفریقایی تبار است که درآمد سالانه بیش از 1 میلیارد دلار را کسب کرده است.

ActOne در درجه اول یک آژانس کاریابی و مشاوره مستقر در لس آنجلس با بیش از 17000 مشتری در 19 کشور جهان است.

جنس اهل کارولینای شمالی است و مانند بسیاری از کارآفرینان دیگر کار خود را از صفر شروع کرد. او در سال 1976 تنها با 1500 دلار که 900 دلار آن را از مادرش قرض گرفته بود، با یک تلفن و دستگاه فکس شرکت خود را در لس آنجلس راه اندازی کرد. از آن زمان، او تلاش خود را وقف ساختن سازمانی کرده است که متعهد به حفظ انسانیت در منابع انسانی است. او مدافعی سخت برای تعادل آموزش و کارآفرینی در نیروی کار است.

مشارکت فعال در صنعت به او درک منحصربه‌فردی از چالش‌هایی که کارگران و صاحبان مشاغل در سطح جهانی با آن مواجه هستند داده است. تخصص او در موضوعات بهینه سازی نیروی کار و کارآفرینیريال او را به سخنران بسیار مورد توجهی تبدیل کرده است. او همچنین نویسنده کتاب !The Art of Work: How to Make Work, Work for You است، که در آن بیش از 30 سال تجربه را در قالب راهنمای تعادل بین کار و زندگی برای افرادی که مایل به پیشرفت شخصی و حرفه‌ای خود هستند ارائه داده است. او در فهرست ثروتمندترین زنان خودساخته آمریکا در مجله فوربس 2020 قرار گرفته است.

حوزه چهارم: سرگرمی و رسانه

اپرا وینفری

اپرا وینفری از کارآفرینان موفق زن خارجی

Oprah Winfrey، ملکه تاک شو، بنیانگذار هارپو پروداکشنز، شبکه اپرا وینفری (OWN) و مدیر آکادمی دختران اپرا وینفری است.

بزرگ‌ترین نقطه قوت آپرا توانایی او در به وجود آوردن یک برند شخصی قوی بوده است که با پلتفرم‌هایی مانند مجله Oprah و Oprah.com شکل گرفته است.

اپرا پس از گذراندن گذشته‌ای همراه با فقر و شروع از کم، اکنون به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین زنان جهان شناخته می‌شود. دوران کودکی او با بی توجهی والدین، فقر و آزار جنسی سپری شد. پیروزی وینفری بر رنج و تمایل به بحث در مورد مسائل حساس و شخصی نیز نقش کلیدی در موفقیت انفجاری او داشته است.

علیرغم مشکلات، وینفری در مدرسه پیشرفت کرد و به سرعت در صنعت سرگرمی نامی برای خود دست و پا کرد. او در ابتدا یک مجری خبری بود. سپس برنامه گفتگوی خود را آغاز کرد. اپرا بیشتر موفقیت‌هایش را به پدرش نسبت می‌دهد. او اینگونه تأثیری گذاری پدرش بر خود را بیان می‌کند:

«پدرم با اصرار بر اینکه بیشتر از آنچه بودم باشم و با این باور که می‌توانم بیشتر باشم، زندگی مرا تغییر داد.»

وینفری با به اشتراک گذاشتن داستان خود و همدلی با مخاطبان و مهمانان خود، یک میراث کارآفرینی واقعی و معنادار ایجاد کرده است. طبق گزارش فوربس، دارایی خالص وینفری 2.6 میلیارد دلار است. اپرا زمان و پول زیادی را برای امور بشردوستانه سرمایه گذاری کرد – الهام بخش واقعی برای همه ما!

آریانا هافینگتون

آریانا هافینگتون از کارآفرین موفق زن

Arianna Huffington یکی از بنیانگذاران و سردبیر سابق وب سایت خبری موفق هاف پست (هافینگتون پست سابق) است که آن را در سال 2005 راه‌اندازی کرد. مدتی پس از ایجاد این رسانه خبری دیجیتال در سال 2011، آن را به AOL به مبلغ 315 میلیون دلار فروخت ولی هدایت و توسعه برند هافینگتون را ادامه داد و نقش مهمی در فعالیت روزانه این شرکت دارد.

آریانا همچنین یک نویسنده ماهر و مدیر اصلی سایت سلامت Thrive Global (استارتاپی در زمینه سلامت افراد) است که یک دوره شش هفته‌ای برای بهبود رفاه و سلامت کلی مردم ارائه می‌دهد. او مجموعه‌ کتابی را منتشر کرد که آخرین آن‌ها، انقلاب خواب است.

دارایی خالص آریانا هافینگتون حدود 50 میلیون دلار است. مجله تایم او را در فهرست 100 فرد تأثیرگذار جهان قرار داده است.

سوزان وجیسکی

سوزان وجیسکی  در کارآفرینی زنان موفق

Susan Wojcicki در یک خانواده با تحصیلات عالی به دنیا آمد. او نیز همین راه را در پیش گرفت و مدارک تحصیلی در رشته‌های مختلفی از جمله تاریخ و ادبیات، اقتصاد و مدیریت بازرگانی را به‌دست آورد.

بعد از دریافت مدرک مدیریت بازرگانی، سوزان در بخش بازاریابی شرکت اینتل شروع به کار کرد. سپس بعد از مدتی، به عنوان مشاور مدیریت در شرکت‌های R.B. Webber & Company و Bain & Company مشغول به کار شد.

کمپانی گوگل توسط لری پیج و سرگی برین در گاراژ خانه سوزان وجیسکی در سال 1998 متولد شد و آن‌ها موتور جستجوی گوگل را در آنجا توسعه دادند. او یک سال بعد مدیر بازاریابی شرکت گوگل شد. از زمانی که گوگل مالکیت یوتیوب را در اختیار گرفته است، سوزان صمت مدیر عاملی یوتیوب را بر عهده دارد.

ووجیتسکی 23andMe را با لیندا آوی در سال 2006 تأسیس کرد. 23andMe یک شرکت تحقیقاتی ژنوم انسانی است که به مشتریان کمک می‌کند تا بفهمند DNA آن‌ها در مورد سلامت، ویژگی‌ها و اصل و نسب آن‌ها چه می‌گوید.

او همچنین یک فعال اجتماعی است. سوزان از برنامه‌هایی مانند سازماندهی کدگذاری مدارس (برنامه‌ای علیه تبعیض جنسیتی در شرکت‌های فناوری)، افزایش مرخصی با حقوق والدین، و حمایت گسترده از پناهندگان سوری حمایت کرد. با فعالیت‌های گسترده، ووجیستکی مادری موفق است که توانسته بین دنیای کار و زندگی تعادل برقرار کند.

شریل سندبرگ

شریل سندبرگ از کارآفرینان موفق زن

Sheryl Sandberg یک مدیر تجاری، نویسنده، میلیاردر و فعال آمریکایی است که در حال حاضر مدیر اجرایی فیس بوک است. او در ژوئن 2012، به عضویت هیئت مدیره فیس بوک انتخاب شد و اولین زنی بود که در هیئت مدیره فیس بوک حضور پیدا کرد.

شریل مسیر نسبتاً غیر معمولی را در رسیدن به مدیریت صنعت فن‌آوری طی کرد. بعد از تحصیل در دانشگاه هاروارد مسیر شغلی‌اش با کار در بانک جهانی آغاز شد. در روزهای اولیه کار در بانک جهانی، گاهی اوقات با تدریس کلاس‌های ایروبیک به درآمد خود کمک می‌کرد. بعد از دریافت مدرک MBA سندبرگ به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا معاون فروش و عملیات آنلاین جهانی در گوگل شود.

سندبرگ علاوه بر مدیریت شرکت‌های فن‌آوری، کتاب‌های مدیریتی را نیز تألیف کرده است که از قابلیت زنان در محیط تجاری حمایت می‌کنند.

از سال 2020، شریل سندبرگ با دارایی خالص دو میلیارد دلاری یکی از مشهورترین کارآفرینان موفق زن در جهان است و در فهرست زنان تأثیرگذار فوربس قرار دارد.

حوزه پنجم: مد و زیبایی

توری برچ

توری برچ از زنان کارآفرین موفق جهان

Tory Burch، بنیانگذار شرکت همنام خود، خط تولید لباس و مد مستقر در ایالات متحده را در سال 2004 راه اندازی کرد.

توری با کمک مالی همسر سابقش شروع به طراحی لباس در آشپزخانه خود کرد. دیری نپایید که او مورد تایید سلبریتی‌های مهم قرار گرفت و با آمار فروش رو به رشدی مواجه شد. او کار خود را با نویسندگی مد برای ورا وانگ، رالف لورن و بازار هارپرز آغاز کرد. در سال 2004، او بوتیک خود در شهر نیویورک را راه اندازی کرد. در سال 2005، پس از اینکه اپرا از او حمایت کرد، تجارت برچ پیشرفت بی‌نظیری پیدا کرد. برچ همچنین یک نیکوکار است که بنیاد Tory Burch را برای حمایت از زنان کارآفرین راه اندازی کرد.

امروزه طرح‌های Tory Burch در سراسر جهان وجود دارkد. نام تجاری او در 49 فروشگاه Tory Burch در سراسر ایالات متحده، 24 فروشگاه بین المللی، toryburch.com و بیش از 1000 فروشگاه منتخب و تخصصی در سراسر جهان در دسترس است. این برند در حال حاضر سالانه 1.5 میلیارد دلار فروش دارد. او در لیست قدرتمندترین زنان جهان در سال 2020 توسط Forbes قرار دارد.

سارا بلیکلی

سارا بلیکلی از زنان کارآفرین موفق

Sara Blakely، مخترع لباس‌های زیر زنانه و مردانه با برند Spanx، فقط با سرمایه 5000 دلاری از پول شخصی خود و ایده و انگیزه ناب علیرغم اینکه تجربه مد، خرده فروشی یا مدیریت تجاری نداشت شروع به کار کرد. امروزه این مارک در بیش از 50 کشور به فروش می‌رسد.

او همچنین یک فعال اجتماعی است و برای کمک به زنان در سراسر جهان همچنین برای حمایت از زنان کارآفرین در بحران اقتصادی 2020، با GlobalGiving همکاری کرد و صندوق کوله پشتی قرمز را راه اندازی کرد، که بیش از 5000 دلار جایزه به صاحبان مشاغل زن اعطا کرد.

حوزه ششم: معدن

جینا راین‌هارت

جینا راین هارت از

Gina Rinehart رئیس گروه کاوشگر هنکاک است، یک شرکت معدنی، سالانه 30 میلیون تن سنگ آهن تولید می‌کند. او شرکت هنکوک پرسپکتینگ پدر مرحومش را که از نظر مالی دچار مشکل شده بود، بازسازی کرد.

راین‌هارت با درگذشت پدرش در سال 1992 رئیس شرکت شد و از آن زمان به یکی از ثروتمندترین کارآفرین موفق زن در جهان تبدیل شد.

راین‌هارت میلیاردر استرالیایی، با 11.7 میلیارد دلار دارایی، ثروتمندترین فرد استرالیا و ششمین زن ثروتمند جهان است.

سخن پایانی

این زنان با انتخاب مسیرهای مختلف کاری و با تحمل فشارهای اقتصادی و تجاری برای رسیدن به موفقیت و اهدافشان، الهام بخشند. آن‌ها با غلبه بر هر مانعی در زندگی خود در تلاشند از هر روز بهترین استفاده را ببرند تا در کار خود مدیری موفق باشند. اگرچه اکثر کارآفرینان و مدیران هنوز مرد هستند، اما روز به روز زنان بیشتری در حال تبدیل شدن به نوآوران و رهبران کسب و کارند. این زنان با اعتماد به خود و قدرت درونی خود، در حرفه‌شان عالی عمل می‌کنند و به الگویی بی‌نظیر برای هر زنی تبدیل شده‌اند.

این مطلب مشوقی است برای شما تا هر آنچه که برای پیشرفت در ذهن خود دارید مانند کارآفرینان موفق زن جهان با قدرت به انجام برسانید.

مطالب مرتبط با کارآفرینی

با وجود شرایط تحمیل شده توسط ویروس کرونا اینترنت بیش از پیش زمینه مساعد کاری را برای افراد فراهم کرده است.

مقاله زیر اطلاعات مفیدی در رابطه با کارآفرینی آن هم از راه مجازی در اختیارتان قرار می‌دهد.

شاید هر کدام از ما بارها اسم استارت آپ و کارآفرینی را شنیده باشیم و فکر کرده باشیم یک چیز هستند. ولی حقیقتاً دو مفهوم مستقل از یکدیگرند. اگر کنجکاوید تفاوت آن‌ها را بدانید حتماً مقاله زیر را دنبال کنید.

در ادامه، مطالب متنوع دیگری را درباره کارآفرینی مشاهده می‌کنید که شما را به مطالعه آن‌ها دعوت می‌کنم.

باعث خوشحالی ماست که ایده‌ها و نظرات شما را در رابطه با این مقاله بشنویم.
اگر جزو افرادی هستید که هرچند کوچک قدمی در مسیر استقلال و کارآفرینی برداشته‌اید، داستان خود را برای ما بازگو کنید. شاید که راه گشای دیگران باشد.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.