دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کتاب صفر به یک | چگونه آینده را بسازیم؟

عکس کتاب صفر به یک
Rate this post

اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی استارتاپ دارید امّا مطمئن نیستید که این ایده ارزش اجرا کردن دارد و یا کسب و کاری دارید و به دنبال راهی برای گسترش دادن آن هستید؛ کتاب صفر به یک همان کتابی است که شما را در رسیدن به پاسخ سؤالات‌تان کمک می‌کند.

از صفر به یک نگاهی است به طرز تفکر و استراتژی پیتر تیل و درس‌هایی که او در مسیر پایه‌گذاری تا فروختن پی‌پال، سرمایه‌گذاری در فیسبوک و تبدیل شدن به یک میلیاردر آموخته است.

صحبت‌های یک استاد شطرنج در 21 سالگی، یک دکترای حقوق در 25 سالگی و فردی که در سن 35 سالگی شرکت خود را به ارزش 1/5 میلیارد دلار فروخت، قطعاً ارزش خواندن دارد!

در این مقاله می‌خوانید

ایده کتاب صفر به یک چگونه شکل گرفت؟

اگر دقت کنید بر روی جلد کتاب صفر به یک نام بلیک مسترز (Blake Masters) بعد از نام پیتر تیل به عنوان نویسنده دوم نوشته شده است.

بلیک مسترز در زمان تدریس پیتر تیل در دانشگاه استنفورد یکی از دانشجویان او بود. شاگردی که با دقت و حوصله از صحبت‌های استادش یادداشت‌برداری کرده و این نوشته‌ها بعد از ویرایش و تکمیل شدن، توسط خود پیتر تیل به کتاب تبدیل شده است.

کتاب صفر به یک از زمان انتشار (سال 2014) همواره یکی از پرفروش ترین کتاب های استارتاپی، کارآفرینی و نوآوری بوده است. از صفر به یک، رتبه یکم فروش در بخش سیاست‌های اقتصادی و رتبه دوم فروش در بخش‌ کتاب‌های مربوط به کارآفرینیِ سایت آمازون را دارد.

پیشرفت افقی یا پیشرفت عمودی؟مسئله این است!

از صفر به یک شما را با نحوه تفکر و رویکرد پیتر تیل به کسب‌وکار آشنا خواهد کرد. این کتاب به شما خواهد آموخت که برای ساختن آینده کسب‌و‌کار خودتان و سهیم شدن در روند پیشرفت دنیا چه کاری می‌توانید انجام دهید. در ادامه به سه درس از مهم‌ترین نکاتی که از این کتاب پرفروش می‌توان آموخت اشاره می‌کنیم:

  • درس اول: بزرگ‌ترین جهش‌ها در روند پیشرفت، عمودی هستند و نه افقی
  • درس دوم: انحصار هم برای کسب‌وکار و هم برای اجتماع خوب است.
  • درس سوم: پایه‌گذاران کسب‌و‌کارها برای رساندن استارتاپ‌هایشان از صفر به یک به آینده‌نگری نیاز دارند.

حال ببینیم آینده چگونه ساخته می‌شود.

درس اول: بزرگ‌ترین جهش‌ها در روند پیشرفت، عمودی هستند و نه افقی

می‌توانید سال 2200 را تصور کنید؟ سخت است، نه؟!

جهان ما هر سال با تغییرات شگرفی روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین تقریباً غیرممکن است که بتوانیم آینده دنیا را پیش‌بینی کنیم.

همه پیشرفت‌ها به شکلی یکسان اتفاق نمی‌افتند. اغلبِ پیشرفت‌هایی که ما هر روز شاهد آن هستیم از نوع تغییرات افقی است.

پیشرفت افقی؛ نوعی از تغییر است که ایده‌ و تکنولوژی‌های موجود را از یک به بی‌نهایت یا از یک به n می‌رساند. یک مثال می‌تواند اَپل باشد زمانی که کامپیوترهای شخصی را می‌ساخت و در نهایت مدل Apple II به اندازه‌ای فراگیر شد که در دسترس عده زیادی قرار گرفت.

پیشرفت عمودی؛ حرکت از صفر به یک و خلق یک تکنولوژی یا ایده برای اولین‌بار است. اَپل این کار را نیز انجام داد؛ وقتی با آیفون در سال 2007 بر سر زبان‌ها افتاد و مسیری که ما برای تلفن‌های همراه و کاربردهایش در نظر داشتیم را برای همیشه تغییر داد.

اگر می‌خواهید کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنید نباید فقط به دنبال بهبود ایده‌های موجود باشید بلکه باید از طریق داشتن تفکر انتقادی نسبت به ایده‌های موجود به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که دنیا را به طرز چشمگیری تغییر خواهند داد. شما باید از صفر به یک بروید و نه از یک به بی‌نهایت.

برای مثال:

  • آیا مردم می‌توانند بر روی ماه زندگی کنند؟
  • آیا دنیایِ بدون خودروها امکان‌پذیر است؟
  • آیا ما می‌توانیم بدون انرژی‌های تجدیدپذیر زندگی کنیم؟
  • و …

پاسخ دادن به این‌ها و سؤالات دیگری از این دست، نقش کسب‌وکار شما را در آینده دنیا تعیین می‌کند.

درس دوم: انحصار هم برای کسب‌و‌کار و هم برای اجتماع خوب است.

هر چند وقت یک‌بار شما نسبت به وجود یک مشکل در ویندوز کامپیوترتان گِله می‌کنید؟ نیازی نیست چیزی بگویید، چون به‌ندرت این اتفاق می‌افتد.

‌75درصد از بازار ویندوز در انحصار مایکروسافت است، تقریباً شبیه به یک انحصار کامل. امّا آیا این چیز بدی است؟ نه!.

پیتر تیل اشاره می‌کند که یک انحصار حقیقی یعنی یک شرکت بتواند کاری را بسیار بهتر از سایرین انجام دهد و این مزیت واقعاً برای همه خوب است.

برای مثال به گوگل فکر کنید. شما عاشق استفاده از گوگل هستید چراکه فکر می‌کنید بهترین موتور جستجوی موجود است. از طرف دیگر گوگل هم عاشق این است که بتواند قیمت‌های خود را تعیین کند و 25‌درصد از درآمد حاصل از فروش خدماتش را به عنوان سود برای خود بردارد و در نهایت این سود، باعث بهبود خدماتش خواهد شد.

در نتیجه؛ انحصارها چیزی خنده‌دار یا مسخره نیستند بلکه همان چیزی هستند که هر استارتاپی باید برای داشتن آن اقدام کند.

بیشتر بخوانید: کتاب نوپای ناب یا The lean startup | راهنمای عملی برای راه‌اندازی کسب‌وکار موفق

درس سوم: پایه‌گذاران کسب‌و‌کارها برای رساندن استارتاپ‌هایشان از صفر به یک به آینده‌نگری نیاز دارند.

اگر بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها آینده‌نگری نداشته باشند هرگز نمی‌توانند از صفر به یک حرکت کنند. امّا موضوع این است که ساختن انحصار یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

پیتر تیل و 50 نفر دیگر از تیم پی‌پال سال‌ها برای تصاحب جایگاهی که اولین کیف پول مجازی و متعلق به ای‌بی (ebay) بود و توسط کاربرانش استفاده می‌شد، زمان صرف کردند. آن‌‌ها در نهایت توانستند از این موقعیت برای فروش شرکت خود استفاده کنند.

امّا سؤال اینجاست که انگیزه ماندن در این جایگاه را چطور به دست آوردند؟ جواب یک کلمه است: آینده نگری .

وقتی به بنیان‌گذاران شرکت‌ های موفق نگاه کنید، متوجه می‌شوید که 90‌درصد آن‌ها به نوعی عجیب و غریب هستند. استیو جابز یک نمونه بارز است اما در واقع بسیاری از کارآفرینان دارای چند ویژگی عجیب هستند و این خوب است. کمی عجیب و غریب بودن همان چیزی است که به رهبران این امکان را می‌دهد که یک چشم‌انداز بزرگ، هرچند توهم‌آمیز برای آینده داشته باشند. این همان موتور محرک شرکت‌ها برای رفتن از صفر به یک است. در سال 1999 پیتر تیل گفت:

پی‌پال به شهروندان سراسر دنیا کنترل مستقیم بیشتری بر روی ارزهای خود نسبت به قبل می‌دهد.

جمله‌ای متوهمانه؟ مطمئناً، امّا حق با او بود!

آینده‌نگری او واقعیتی کاملاً متفاوت با آنچه در آن زندگی می‌کرد را نشان داد. انگیزه‌ای که به خودش و تیمش القا کرد دقیقاً همان چیزی بود که آن‌ها را به سمت آینده‌ای که در ذهن‌شان داشتند، هدایت کرد.

پس بزرگ فکر کنید همان‌طور که می‌گویند:

به ماه شلیک کنید. حتی اگر آن را از دست بدهید در میان ستاره‌ها خواهید بود.

بخش‌هایی از کتاب صفر به یک به انتخاب خوانندگان کتابخوان کیندل

مخاطب کتاب از صفر به یک چه کسانی هستند؟

خواندن این کتاب به کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همه افرادی که قصد پایه‌گذاری یا گسترش یک کسب وکار را دارند، توصیه می‌شود.

بهترین ترجمه کتاب صفر به یک

طبق آرای خوانندگان، ترجمه واسع علوی و راحله یوسف‌زاده که توسط نشر نوین منتشر شده و ترجمه بهمن فروزنده از نشر آموخته جزو ترجمه‌های خوب و قابل قبول برای کتاب صفر به یک هستند.

شاید برایتان جالب باشد که می‌توانید نسخه صوتی کتاب صفر به یک را از اپلیکشن‌های فیدیبو، طاقچه و یا کتابراه دریافت نمایید.

فهرست کتاب از صفر به یک اثر پیتر تیل

فصل 1. چالش آینده

فصل 2. جشن بگیرید انگار 1999 است

فصل 3. شرکت‌های شاد با هم تفاوت دارند

فصل 4. ایدئولوژی رقابت

فصل 5. مزیت حرکت آخر

فصل 6. شما بلیت بخت‌آزمایی نیستید

فصل 7. پول را رها کن

فصل 8. رازها

فصل 9. شالوده‌ها

فصل 10. سازوکار مافیا

فصل 11. اگر بسازیدش، می‌آید؟

فصل 12. انسان و ماشین

فصل 13. سبز دیدن

فصل 14. تناقض بنیان‌گذاران

فصل 15. نتیجه‌گیری

مقالات مرتبطی که احتمالاً دوست داشته باشید

سه کتابی که در ادامه معرفی خواهند شد جزو بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کسب‌و‌کار هستند؛ پیشنهاد می‌کنیم خواندن‌شان را از دست ندهید!

و اگر در ابتدای مسیر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار هستید، خواندن مقالات زیر راه را برای شما روشن و هموار خواهد کرد:

دوستان عزیز؛
چنانچه تجربه مطالعه و استفاده از مطالب کتاب صفر به یک را دارید، لطفاً ما و سایر خوانندگان این مقاله را از نظرات خود آگاه نمایید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.