یکی از مهمترین دغدغههای اصلی کارآفرینان، صاحبان کسب و کار نوپا و استارتآپ برای شروع، ادامه فعالیت و بقا در بازار کار، جذب سرمایه گذار است.
آیا شما هم به دنبال جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود هستید؟
ما در این محتوا پنج گام موثر و کوتاه، اما بسیار کاربردی را ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید انواع سرمایهگذاران را بشناسید و با استفاده از موقعیت خود در اکوسیستم کسب و کار ایران از روش مناسب برای جذب سرمایه گذار استفاده کنید.
همچنین نکات کلیدی و مهمی را برای ارائه بهتر ایده و استارتاپ، معرفی میکنیم.
و در ادامه آدرس چند سایت یافتن سرمایه گذار را در اختیارتان قرار میدهیم و میکوشیم تا در کوتاهترین زمان ممکن موفق به جذب سرمایه گذار شوید.
اگر شما هم صاحب ایده، کارافرین و یا صاحب کسب و کار نو پا و استارتاپ هستید و در جستجوی ارتقا و رشد کسب و کارتان در دنیای رقابتی امروز میباشيد این محتوا مخصوص شماست.
پنج گام تا یافتن سرمایه گذار مناسب:
- گام اول: روشهای جذب سرمایه گذار را بشناسیم
- گام دوم: چه ایدهها و استارتاپهايی در یافتن سرمایه گذار موفق تر عمل می کنند؟
- گام سوم: شگردهای معرفی ايده و کسبوکار خود به سرمایهگذاران
- گام چهارم: چه نوع سرمایهگذاری و در چه مرحلهای مناسب کسب و کار ماست؟
- گام پنجم: آدرس چند سایت یافتن سرمایه گذار در ایران
- مطالب مرتبط
گام اول: روشهای جذب سرمایه گذار را بشناسیم
سرمایهگذاران به دو دسته تقسیم میشوند:
سرمایهگذاران سنتی:
- شرکا
- اعضای خانواده
- بانکها
- نهادهای حمایتی دولتی
به عنوان مثال: فرض کنید شما ایده تولید یک محصول را در ذهنتان دارید و توانایی و دانش تولید آن را هم دارید اما سرمایه کافی برای این کار ندارید.
احتمالاً اولین فکری که به ذهنتان میرسد مراجعه به اعضای خانواده، دوستان و آشنایان و یا پیدا کردن یک شریک است. اگر موفق به جذب سرمایه گذار از این طریق نشدید چه میکنید؟
به احتمال زیاد سراغ بانکها خواهید رفت و درخواست وام خواهید کرد.
و در انتها اگر در دریافت وام هم موفق نبودید؛ باید به سراغ نهادهای حمایتی دولتی بروید.
برای مثال دو نهاد حمایتی معاونت علمی و فنآوری رياست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فن آوران کشور در این زمینه میتوانند شما را یاری کنند.
شرکت نانو فلز پارسا تجربه شخصی من به همراه همسرم است در استفاده از سرمایه خانواده و دوستانمان در راهاندازی یک استارتاپ.
مزایا و معایب جذب سرمایه از سرمایهگذاران سنتی:
مزایا | معایب |
راحتی در دسترسی به سرمایه (در مورد خانواده و دوستان) | درگیری احساسی به جای تعامل منطقی (در مورد خانواده و دوستان) |
شناخت بیشتر از سرمایهگذاران | عدم توجه به کنترل ریسک |
زمان کوتاهتر در انتقال سرمایه به استارتاپ و کسب و کار | عدم تجربه و دانش کافی در مورد استارتاپ و یا کسب و کار |
رقبای کمتر | نبود ساز و کار مناسب در امور حقوقی ومالی (در مورد حانواده، دوستان و شرکا) |
سرمایهگذاران مدرن:
- کراد فاندینگ (crowd funding) سرمایهگذاری به روش جمعی
- شتابدهندهها
- سرمایهگذاران آنلاین
1. کراد فاندینگ (Crowd funding):
کراد فاندینگ در واقع به معنی تامین مالی جمعی است. در حقیقت توسط یک پلتفرم اینترنتی، سرمایهگذاران و استارتاپها یا صاحبان ایده به هم متصل میشوند.
انواع مختلفی از کراد فاندینگها فعالند اما آنچه مد نظر ما در این نوشته است؛ سرمایهگذاری مبتنی بر سهام و جذب سرمایه گذار به روش دریافت وام از سرمایهگذاران و پرداخت سود و اصل سرمایه در مدت زمان مشخص، توسط سرمایهپذیر است.
در این روش هر یک از سرمایهگذاران، در ازای سرمایهی خود، مقدار مشخصی از سهام استارتاپ را به خود اختصاص میدهند و در سود و زیان پروژه شریک میشوند.
برای شناخت بیشتر از انواع مختلف کراد فاندینگ بر روی لینک زیر کلیک کنید.
2. شتابدهندهها:
شتابدهندهها در حقیقت سازمانهایی هستند که حمایت از ایدههای خلاق و یا کسب و کارهای نو پا رو به عهده میگیرند و خدماتی مانند مشاوره، محل کار، معرفی تیم همکار مرتبط و تامین سرمایه برای شروع فعالیت را ارائه میدهند.
البته تمامی این خدمات برای مدت زمان مشخص و با شرایط مخصوص در اختیار استارتاپ قرار میگیرد.
در صورت موفقیت استارتاپ، درصدی از سهام کسب و کار به این شرکتها تعلق میگیرد.
شتابدهندهها انواع مختلفی دارند و استارتاپها با توجه به نوع فعالیت و ایده خود باید از خدمات شتابدهنده در جذب سرمایه گذار استفاده کنند.
- شتابدهنده عمومی (Horizontal Accelerators)
- شتابدهنده تخصصی (Vertical
- Accelerators)
- شتابدهنده مجازی (آنلاین)
- شتابدهنده سازمانی
- شتابدهنده غیرسازمانی
- شتابدهنده دولتی
در ویدئوی کوتاه زیر استارتاپ موفقی را خواهید دید که با استفاده از خدمات شتابدهنده مسیر رشد خود را سریعتر و با هزینه کمتر پیموده است.
3. سرمایهگذاران آنلاین:
اگر ایده و استارتاپ خود را در صفحات مجازی به اشتراک بگذارید و از طریق افراد آنلاین موفق به جذب سرمایه گذار شوید، در حقیقت شما سرمایهگذاران آنلاين را يافتهايد.
مزایا و معایب جذب سرمایه از سرمایهگذاران مدرن:
مزایا | معایب |
دسترسی به سرمایه اولیه | تعداد رقبای زیاد برای استفاده از این امکانات |
آشنایی با اکوسیستم کسب و کار | سرمایه محدود شتابدهندهها و کرادفاندینگها |
محیط کار اشتراکی و استفاده از امکانات با هزینه کمتر | امکان دیده نشدن ایده و استارتاپ در انبوه ایدهها و استارتاپها |
امکان دریافت آموزش و توسعه مهارت در استارتاپ | کپی شدن و یا به سرقت رفتن ایده |
دسترسی آسانتر به شبکه ارتباطی و ساخت تیم همکار | دخالت در تصمیمگیریها به عنوان سهامدار |
حمایت و پشتیبانی | …………………… |
گام دوم: چه ایدهها و استارتاپهايی در جذب سرمایه گذار موفقتر عمل میکنند؟
باید به سرمايهگذاران حق داد که در ازای درگیر کردن منابع مالی خود بسیار هوشمندانه عمل کنند. ایده و استارتاپ ما باید برای جلب نظر آنها، مشخصات زیر را تا حد ممکن داشته باشد:
- طرح توجيهی و طرح كسب و كار مناسب
- شفافيت مالی
- نسبت ریسک به ریوارد مناسب
- نیروی انسانی با دانش و متبحر
- انطباق با دانش و مسائل روز
- دارای چشم اندار مثبت در اینده
- دارای طرح توسعه مناسب
- رقابت پذیر بودن
- مزایای زیست محیطی
به عنوان مثال: در حال حاضر سرمایهگذاری در حوزه انرژیهای نو به واسطه چشمانداز مثبت در آینده و انطباق با دانش روز و رقابتپذیر بودن در مقابل انرژیهای فسیلی و مزایای زیست محیطی فراوان، از اقبال بیشتری برخوردار است.
گام سوم: شگردهای معرفی ايده و کسبوکار خود به سرمایهگذاران
اگر کسب و کار یا ایده و استارتاپ ما همه مشخصاتی كه در گام دوم ذکر شد را داشته باشد اما در ارائه و شناساندن آن به سرمایهگذاران موفق عمل نکنیم، زمین بازی را به رقبا خواهیم باخت.
در معرفی استارتاپ خود به موارد زیر توجه کنید:
1. مسئله و مشکل را مشخص کنید و راهحلهای خود را ارائه دهید.
2. مدارک و مستندات خود را با توجه به نوع سرمایهگذار آماده کنید.
برای نمونه: اگر قصد دارید برای ترید در بازارهای مالی جذب سرمایه گذار را انجام دهید؛ نمیتوانید به مادربزرگ و یا پدربزرگتان که احتمالاً کار کردن با اینترنت و با اپلیکیشنها را به خوبی نمیداند و یا علاقهای به این کار ندارد؛ صفحه بروکر خود به زبان انگلیسی را نشان داده و از سود در این بازار حرف بزنید.
3. به سوالات سرمايهگذاران پاسخ شفاف و كوتاه بدهيد.
بسیار مهم است که با در دست داشتن آمار و ارقام واقعی، اطلاعات کامل از عملکرد و تیم همکارانتان به سولات پاسخ کامل، شفاف، کوتاه و قانعکننده بدهید.
4. اگر ايده و يا كسب و كار شما به توليد محصول میانجامد، يك نمونه از محصول خود را ارائه كنيد.
5. ارائه ارزش بازاری جذاب به سرمايهگذار
برای اينكه بدانيد چگونه میتوان ارزش بازاری را محاسبه كرد اين ويدئو را تماشا كنيد.
گام چهارم: چه نوع سرمایهگذاری و در چه مرحلهای مناسب کسب و کار ماست؟
برای پاسخ به اين سوال بايد بدانيد كه در چه مرحلهای از استارتاپ خود قرار داريد.
در اين مرحله كدام روش جذب سرمایه گذار برای شما متناسبتر است؟ و به چه علت؟
در ادامه با ما باشيد تا پاسختان را بيابيد.
مراحل اولیه و ابتدایی یک ایده و استارتاپ و جذب سرمایه گذار
اگر هنوز در این مرحله هستید؛ به دلایلی که در ادامه اشاره میشود، پيشنهاد ما اين است كه برای یافتن سرمایه گذار به سراغ شتابدهندهها و نهادهای حمایتی دولتی برويد.
- مشاوره لازم از اکوسیستم کسب و کار ایران را از این افراد دریافت میکنید.
- برای تبدیل ایده به یک کسب و کار، آموزشهای لازم را در کنار حرفهایها و کاربلدهای این حوزه میبینید.
- تا مدتی محل کار ارزان قیمت برای ادامه تحقیق و پشوهش در اختیارتان قرار میگیرد.
- تیمسازی توسط شتابدهندها موثرتر، موفقتر و در زمان کمتر صورت میگیرد.
- ودر نهایت تامین مالی برای شروع کسب وکار و یا استارتاپ انجام میپذیرد.
شروع به کار کردهاید و تا حدودی به اعداد و ارقام و صورتهای مالی و بازار مشتریان دسترسی دارید.
اگر هنوز کمتر از یک و یا دو سال از شروع استارتاپ و یا کسب و کار شما میگذرد، اگر چه ممکن است قادر باشید که به سرمایهگذاران اطلاعات و اعداد و ارقام صورتهای مالی را ارائه دهید، شما هنوز با کوچکترین تغییری در ساختار هزینهها، بازار مشتریان و یا تیم همکارانتان ممکن است دچار هزینههای سنگین و یا شکست کامل شوید.
در این حالت از هر دو روش جذب سرمایه گذار مي توانید استفاده کنید. هم سرمایهگذاران مدرن و هم سرمایهگذاران سنتی، اما باز هم اولویت اول برای یافتن سرمایه گذار، با سرمایه گذاران مدرن آن هم از نوع شتابدهندها و نهادهای دولتی است.
چون کسب و کار شما نوپاست و هنوز نیاز به مشاوره و کمک دارید و طبق آمار 90 درصد کسب و کارهای نو پا در این مرحله شکست میخورند.
در نتیجه کمک بگیرید و ریسکهای خود را به حداقل برسانید.
2 تا 5 سال از کسب و کار و یا استارتاپ شما میگذرد:
دیگر شما از مراحل اولیه ایجاد کسب و کار گذشتهاید و گلیم خود را از آب بیرون کشیدهاید.
مشتریان خود را میشناسید، به هزینهها و صورتهای مالی دسترسی دارید و از عهده پاسخ به تمام سوالات در حوزه استارتاپ خود برمیآیید.
در این مرحله شما قادرید به خوبی استارتاپ خود را به سرمایهگذاران معرفی کنید و اعداد و ارقام صورتهای مالی شما قابل ارائه به سرمایهگذاران خواهد بود.
پیشنهاد ما استفاده از کراد فاندینگ همان سرمایهگذاری جمعی است. اما سرمایهگذاران سنتی مثل بانکها و شرکا و اعضای حانواده و..نیز در این مرحله مناسبند.
در نهایت با توجه به مزایا و معایب هر کدام از این روشهای جذب سرمایه گذار و نوع استارتاپ، ایده و کسب و کار شما انتخاب با شماست.
گام پنجم و گام نهایی: آدرس چند سایت جذب سرمایه گذار در کشور
با طی کردن گامهای بالا، اکنون شما میدانید که جایگاه شما در اکوسیستم کسب وکار کجاست و چه نوع سرمایه گذاری مناسب ایده و یا استارتاپ شماست.
در ادامه آدرس چند سایت یافتن سرمایه گذار در زمینه کراد فاندینگ و آدرس چند شتابدهنده معتبر در کشور به شما معرفی خواهد شد تا با صرف زمان و هزینه کمتر به اهداف استارتاپی خود نزدیکتر شوید .
سایتهای معتبر جذب سرمایه گذار به روش کراد فاندینگ:
- dongi.ir دونگی
- karencrowd.com كارن كراد
- parsfunding.com پارس فاندينگ
- irfintech.com فاينتك
- hamafarin.ir سکوی تامین مالی همآفرین
در این سایتها میتوانید با نام نویسی و پر کردن فرمهای لازم، هم برای استارتاپ خود سرمایهگذار جذب کنید و هم به عنوان سرمایهگذار در استارتاپهای ديگران سرمايهگذاری كنيد.
سایتهای معتبر جذب سرمایه گذار به روش شتابدهنده:
- techpark.sharif.ir شتابدهنده شریف
- dmondgroup.com شتابدهنده دیموند
- trigup.com شتابدهنده تریگآپ
- ferdowsiaccelerator.ir شتابدهنده فردوسی
- yasidea.ir شتابدهنده سیمرغ وابسته به مرکز نوآوری یاس
مطالب مرتبط
در این محتوا سعی شد روشهای جذب سرمایه گذار در گامهای كوتاه و كاربردی به شما معرفی شود. اگر علاقمند هستید تا در زمینه استارتاپ و سرمایهگذاری اطلاعات بیشتری داشته باشید و تامین هزینه برایتان مهم است مطالب زیر را بخوانید.
در صورتی که تمایل دارید خودتان در استارتاپها سرمایهگذاری کنید این مطالب میتوانید دید بهتری از استارتاپ و کسب و کار به شما بدهد.
آیا شما هم تجربه جذب سرمایه گذار را داشتهاید؟ تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.