رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

پرسشنامه هوش فرهنگی

پرسشنامه هوش قرهنگی
2.8/5 - (6 امتیاز)

پرسشنامه هوش فرهنگی برای تشخیص قابلیت‌های افراد در محیط‌های کاری و یا اجتماعی چندفرهنگی، به درخواست شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی شده‌ است.

هوش هیجانی همان‌طور که در مقالات گذشته به آن پرداخته‌ایم، توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات، و لازمه موفقیت در مدیریت کارکنان است، اما امروزه می‌بینیم که در سازمان‌ها برای رهبر و یا لیدر گروه، این هوش به تنهایی کافی نیست.

بلکه رهبران موفق نیاز دارند در کنار توانایی درک افراد، توانایی رهبری افرادی که شبیه خودشان نیستند را نیز داشته باشند.

امروزه نیروهای یک سازمان را، افرادی از کشورهای مختلف دنیا می‌تواند تشکیل دهد.

از شمال تا جنوب، از شرق یا غرب، بخش خصوصی و یا دولتی، که هر کدام علاوه بر فرهنگ سازمانی جداگانه، افراد با فرهنگ‌های مختلف را کنار هم دارند.

به همین دلیل، شخصی که به عنوان رهبر سعی در حل مشکلات و مسائل دارد، با توسعه هوش فرهنگی خود می‌تواند این مرزبندی‌ها را شکسته و به آسانی از آنها عبور کند.

اما ابتدا باید مولفه‌های هوش فرهنگی خود را شناخته و با روش‌هایی که هر روزه در حال توسعه هستند آنها را اندازه کند.

در مقاله‌ای جداگانه مولفه‌ها و عناصر هوش فرهنگی را مفصل توضیح داده‌ایم، برای درک بهتر سوالات تست هوش فرهنگی بهتر است ابتدا مقاله هوش فرهنگی را بخوانید.

در این مطلب ابتدا مولفه‌هایی که هر مدیر و یا لیدری باید به آنها مجهز باشد را شرح داده و در انتها پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و انگ را ارائه داده‌ایم.

هوش فرهنگی ارلی و انگ

هوش فرهنگی ارلی و انگ

هوش فرهنگی Cultural intelligence ویا cultural quotient داشتن مهارت‌های ارتباطی و کاربرد این مهارت‌ها در جهتِ به انجام رساندن کار موثر در فرهنگ‌های مختلف است.

4 مولفه که هر فردی در مواجهه با یک سازمان چندفرهنگی باید به میزان مشخصی برخوردار باشد تا بتواند ارتباط سازنده با افراد گوناگون برقرار کند عبارتند از:

1- انگیزه یا محرک

از عوامل انگیزاننده برای تعامل با فرهنگ‌های مختلف می‌توان به علاقه اشاره کرد؛ که این علاقه به سه شکل درونی، بیرونی و یا خودجوش نمود پیدا می‌کند.

علایق درونی به دنبال لذت، علایق بیرونی به دنبال منافع شخصی و بعضاً علاقه به صورت خودجوش در فرد انگیزه ایجاد می‌کند تا عملکرد خوبی از خود در محیط‌های چند فرهنگی نمایش دهد.

مطالعات نشان داده است که نداشتن اشتیاق برای مقابله با چالش‌های فرهنگی، رهبران شرکت‌ها را با شکست مواجه خواهد کرد.

2- دانش

دانش می‌تواند مربوط به درک تفاوت‌ها و شباهت‌های فرهنگی در زمینه کسب‌وکار و مباحث اقتصادی باشد و یا در مورد ارزش‌ها و باورهای فرهنگ‌های مختلف و یا دانش کلامی و قواعد زبان برای تشخیص رفتار.

لزومی ندارد که در این زمینه متخصص باشید، بلکه از تفاوت‌ها و تاثیرات آنها بر یکدیگر آگاهی داشته باشید کفایت می‌کند.

 

هوش فرهنگی ارلی و انگ تست هوش فرهنگی

3- استراتژی

فرآیندی که برای قضاوت در مورد افکار خود از فرهنگ‌ها داریم، ابتدا از مسیر آگاهی و داشتن دانش از آن فرهنگ عبور می‌کند.

سپس برنامه‌ریزی در هنگام مواجهه با جوامع چند فرهنگی، و در انتها ارزیابی نهایی دانش و پیش‌بینی صورت گرفته در موقعیت‌های واقعی است.

البته در صورتی می‌توان برنامه‌ریزی درستی انجام داد که تجربیات فرهنگی مختلف را به خوبی درک کرده و این درک را در قضاوت‌های خود دخیل کنیم.

4- رفتار

پاسخی که در موقعیت‌های مختلف فرهنگی، بر اساس محرک‌های محیطی و داخلی، دانشی که کسب کرده، و ارزیابی که صورت گرفته، در قالب رفتار کلامی و غیرکلامی نمود پیدا می‌کند به شکل رفتار نمایش داده می‌شود.

برای اینکه بتوان در موقعیت‌های فرهنگی مختلف رفتار درستی را بروز داد، باید مجموعه‌ای از پاسخ‌های منعطف برای موقعیت یکسان داشت.

 

همان‌طور که اشاره شد هوش فرهنگی CQ پیش‌بینی‌کننده عملکرد در محیط‌های چندفرهنگی است، تا بتوان ظرفیت رشد کسب‌وکار را به وسیله آن اندازه گرفت.

با مشاهده میزان این چهار ویژگی در خود و یا افراد دیگر می‌توان به طور تقریبی هوش فرهنگی را اندازه گرفت و در صورت نیاز آن را تقویت نمود.

نتیجه پرسشنامه هوش فرهنگی می‌تواند نقاط قوت و ضعف ما را به خوبی نشان دهد.

پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و انگ

پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و انگ

برای اندازه‌گیری هوش فرهنگی، روشی که در این مقاله بیان شده است، به صورت عمومی استفاده می‌شود و 4 مولفه‌ هوش فرهنگی را  اندازه‌گیری می‌کند.

در زمنیه تجارت، دسته‌بندی دیگری وجود دارد که به BCIQ هوش فرهنگی تجاری مشهور است و موضوع بحث مقاله ما نیست.

تستی که در این بخش از مقاله به آن پرداخته‌ایم به پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ شهرت دارد و سوالات آن در سال 2003 طراحی شده است.

با توجه به اینکه این هوش به تازگی اهمیت پیدا کرده‌ است، ده‌ها مطالعه دیگر در این زمینه در دانشگاه‌های مختلف در حال انجام است و تست‌ها در حال به روز شدن می‌باشند.

در اینجا سعی کردیم روش متداولی که برای اندازه‌گیری هوش فرهنگی استفاده می‌شود را ارائه دهیم.

 

پرسشنامه هوش فرهنگی

 

لطفاً به سوالات تست هوش فرهنگی، به دقت پاسخ دهید و در انتها، نتیجه تست را مشاهده کنید.

سپس می‌توانید برای هر یک از مولفه‌ها که نیاز به تقویت دارند، برنامه‌ریزی کنید.

 

1.از دانش فرهنگی خود، هنگام تعامل و ارتباط با افراد از فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌کنم.
2.مهارت هماهنگ کردن دانش فرهنگی خود را با جوامع فرهنگی مختلف دارم.
3.هنگام تعامل با افراد فرهنگ‌های مختلف، از ابعاد مختلف دانش فرهنگی خود آگاهی کامل دارم.
4.صحت دانش فرهنگی خود را هنگام تعامل با افراد از فرهنگ‌های مختلف بررسی می‌کنم.
5.من سیستم‌های حقوقی و اقتصادی فرهنگ‌های دیگر را می‌شناسم.
6.من با قواعد دستور زبان و واژگان فرهنگ‌های دیگر آشنا هستم.
7.ارزش‌های فرهنگی و اعتقادات مذهبی سایر فرهنگ‌ها را می‌شناسم.
8.آداب و روسم ازدواج فرهنگ‌های دیگر را می‌شناسم.
9.هنرها و صنایع دستی دیگر فرهنگ‌ها را می‌شناسم.
10.با قاعده و قوانین رفتارهای غیرکلامی سایر فرهنگ‌ها آشنا هستم.
11.از تعامل و ارتباط با افراد فرهنگ‌های مختلف لذت می‌برم.
12.من اطمینان دارم به خوبی می‌توانم با افراد غیرآشنا با فرهنگ خودم ارتباط بگیرم.
13.استرس ناشی از تعامل با فرهنگ‌های دیگر را می‌توانم به خوبی مدیریت کنم.
14.زندگی کردن در فرهنگ‌های جدید و ناآشنا برایم لذت‌بخش است.
15.به راحتی می‌توانم با فرهنگِ خرید جوامع با فرهنگ متفاوت کنار بیایم.
16.در هنگام گفت‌و‌گو با افراد سایر فرهنگ‌ها متناسب با موقعیت، رفتار کلامی همانند لهجه و لحن خود را تغییر می‌دهم.
17.در موقعیت‌های فرهنگی مختلف، سرعت صحبت کردن خود را متناسب با فرهنگ جدید تنظیم می‌کنم.
18.متناسب با موقعیت فرهنگی و افراد آن فرهنگ، رفتار غیرکلامی خود را تغییر می‌دهم.
19.حالت‌های چهره‌ام را برای ارتباط موثر با فرهنگ جدید در صورت نیاز تغییر می‌دهم.

5 دیدگاه برای “پرسشنامه هوش فرهنگی

  1. ندا گفته:

    برای یه تست ساده احتیاج به ۷ خان رستم نبود و نیست
    تازه تحلیلیم نداشت چندتا درصد الکی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *