وقتی مردم به شخصی که بنیان گذار شرکت تسلا است فکر میکنند، آن شخص ایلان ماسک است. اما ماسک از همان ابتدا آنجا نبود، او یک سرمایهگذار اولیه در شرکت بود و تا پنج سال پس از تأسیس آن مدیرعامل نشد.
درواقع کسی که از ابتدا بنیان گذار و مدیرعامل تسلا بود مارتین ابرهارد است.
در این مطلب در ابتدا داستان زندگی مارتین ابرهارد را گفتم و سپس چگونگی تأسیس و حقایق پشت پرده تسلا را تعریف کردم.
پس اگر در مورد مدیرعامل و بنیان گذار شرکت تسلا کنجکاو هستی، در ادامه با من همراه باش.
قبل از اینکه داستان را شروع کنم، اگر در مورد بنیانگذار سایر ایدههای موفق جهان مثل شرکت توییتر، کنجکاو هستی، ما قبلاً در موردشون در مطلب مدیرعامل و بنیانگذار توییتر کیست؟ صحبت کردیم.
بیشتر بخوانید: کارآفرین کیست | چگونه کارآفرین شویم؟
فهرست مطالب
1. تولد و رشد نابغه بنیان گذار شرکت تسلا
مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) یک مهندس، مخترع و کارآفرین در 15 مه 1960 در کنزینگتون کالیفرنیا به دنیا آمد.
او در سال 1982 مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر و در سال 1984 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign گرفت.
مارتین بعد از پایان تحصیلات خود موقعیتهای شغلی مختلفی داشت.
از جمله مهندس برق در شرکت ویز تکنولوژی (Wyse Technology).
نایب رئیس بخش الکترونیک شرکت بینالمللی بلفورت مموری (Belfort Memory).
مهندس برق و یکی از بنیانگذاران در شرکت نتورک کامپیوتینگ دیواسز (Network Computing Devices) بود.
2. ملاقات دو کارآفرین
مارک تارپنینگ متولد ایالت کالیفرنیا و مهندس کامپیوتر میباشد.
زمانی که مارک برای بازدید شرکت ویز تکنولوژی رفته بود، از طریق یک دوست مشترک در این شرکت با مارتین ابرهارد آشنا شد.
نتیجه این دوستی در سال 1998 به تأسیس شرکت نوو مدیا (NuvoMedia) منجر شد.
این شرکت یکی از اولین شرکتهای توسعهدهنده کتابهای الکترونیکی به نام راکت بوک (Rocket Book) بود.
در سال 2000 پس از موفقیتهای فراوان، آن دو تصمیم گرفتند شرکت نوومدیا را به قیمت 187 میلیون دلار به شرکت چندرسانهای جمستر-تیوی گاید اینترنشنال (Gemstar–TV Guide International) بفروشند.
3. تولد تسلا
اشتیاق ابرهارد به خودروهای اسپورت و همچنین نگرانی او در مورد واردات نفت و گرم شدن زمین، باعث شد تا او خودروهای الکتریکی را به عنوان بخشی از راهحل در نظر بگیرد.
این تصمیم علاقه او را برای شروع تحقیقات در مورد وسایل نقلیه الکتریکی با کارایی بالا که در آن زمان وجود نداشت، تحریک کرد.
ابرهارد از هر منبع برقی که فکرش را بکنید استفاده کرد. به زودی متوجه شد که خودروهای الکتریکی کارآمدترین هستند.
آن موقع بود که به طرز دردناکی متوجه شد که نمیتواند، هیچ چیزی در دسترس نیست.
بهترین چیزی که توانست پیدا کند یک شرکت کوچک در کالیفرنیای جنوبی بود، که اساساً درحال ورشکستگی بود.
شرکتی به نام AC Propulsion که سه خودروی برقی را با استفاده از باتریهای سرب اسیدی ساخته بود، اما در تلاش بود تا یک خودروی اسپرت بسازد.
نکته جالبتر این بود که این شرکت یک خودروی اسپرت برقی فوق سریع به نام TZero داشت.
TZero خودروی الکتریکی که توسط بنیان گذار شرکت تسلا ارتقاء پیدا کرد
ماشین الکتریکی TZero به ابرهارد ثابت کرد که یک ماشین الکتریکی نباید کند باشد.
TZero در و سقف نداشت، و همچنین طراحی این ماشین برای مصرفکننده چندان دلچسب نبود.
این ماشین با باتریهای اسید سرب حرکت میکرد و ابرهارد این موضوع را دوست نداشت، به خصوص نحوه نصب آنها در آن ماشین، که واقعاً خطرناک بود.
بنابراین این ایده را داشت که از باتریهای لیتیوم یونی استفاده کند، همان چیزی که از روزهای راکت بوک با آن آشنا بود.
بیشتر مردم به دلیل استفاده از باتریهای لیتیوم یونی، آنها را خودروهایی بسیار کند و با برد رانندگی کوتاه تصور میکردند، اما این خودرو در واقع برد بسیار مناسبی داشت.
ابرهارد با انتخاب نام تسلا برای شرکت خود میخواست به نیکولا تسلا که موتور القایی AC را اختراع کرد، اعتبار دهد.
سرانجام در 1 ژوئیه 2003، این شرکت تأسیس شد و مارتین ابرهارد به عنوان بنیان گذار شرکت تسلا و اولین مدیرعامل در ماه اوت به اولین ساختمان اداری شرکت در منلو پارک (Menlo Park)، کالیفرنیا نقل مکان کرد.
3 اصل راهنمایی که بنیان گذار شرکت تسلا داشت به شرح زیر است:
1- یک خودروی الکتریکی باید به گونهای از فناوریهای نوین ساخت استفاده کند که نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشند.
2- فناوری باتری کلید موفقیت یک خودروی الکتریکی است. باتریهای لیتیوم یونی نه تنها برای استفاده در خودرو مناسب هستند، بلکه بازی را تغییر میدهند و برد مناسب رانندگی را به واقعیت تبدیل میکنند.
3- اگر خودروهای برقی درست طراحی شوند، میتوانند حتی جدیترین علاقهمندان به خودرو را نیز مجذوب خود کنند، زیرا موتور الکتریکی میتواند به طور جدی از موتورهای احتراق داخلی بهتر عمل کند.
4. سرمایهگذاری در تسلا
تا پاییز سال 2003، ابرهارد و تارپنینگ شروع به اصلاح ایده خود در تلاش برای ارائه پیشنهادات رسمی به سرمایهگذاران کردند.
دور اول تأمین مالی از سوی خانواده، دوستان و تعداد انگشتشماری از سرمایه گذاران خطرپذیر تأمین شد. اما سرمایهگذاریها اندک بود.
پیش از این در سال 2001، تارپنینگ دوست خود ابرهارد را به دیدن ایلان ماسک بنیان گذار PayPal کشاند تا در کنفرانس انجمن مریخ در استنفورد سخنرانی کند. آنها خود را معرفی کردند و تا اواخر مارس 2004 تماس نگرفتند.
ماسک در سال 2004، مبلغ 7.5 میلیون دلار در تسلا سرمایهگذاری کرد و رئیس هیئت مدیره شد.
در سال 2006، این شرکت نمونه اولیه تسلا رودستر خود را که در سال 2008 وارد تولید شد، رونمایی کرد.
رودستر تسلا فناوری کاملاً جدیدی را به صنعت خودرو آورد، خودروی الکتریکی با مشخصاتی تولید شد که میتوانست نیازهای رانندگان علاقهمند محیط زیست را برآورده کند.
5. تنش در تسلا
در 30 نوامبر 2007، تسلا موتورز طی یک بیانیه مطبوعاتی با عنوان “مارتین ابرهارد، یکی از بنیانگذاران شرکت تسلا موتورز، برای انتقال به هیئت مشاوران” منتشر کرد.
ماسک در مصاحبهای اظهار داشت که این به دلیل اختلافات ایدئولوژیک نیست، بلکه نقشی برای ابرهارد نمیبیند.
در سال 2008، ابرهارد شرکت تسلا موتورز را با یک درام مطبوعاتی ترک کرد، زیرا ایلان ماسک بزرگترین سرمایهگذار سکان شرکت را به دست گرفت.
در 7 ژانویه 2008، نیویورک تایمز گزارش داد که شرکت تسلا موتورز بیانیهای صادر کرد و توضیح داد که مارتین ابرهارد، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی سابق، ” از مدیرعاملی و مدیریت اجرایی شرکت کنار گذاشته شد. “
توافق در دادگاه
در ماه می سال 2009، مارتین ابرهارد بنیان گذار شرکت تسلا، شکایتی 146 صفحهای ارائه کرد و مدعی شد که ماسک به او تهمت زده است.
با این حال، شکایت کلیدی این بود که ماسک “با ادعای دروغین مبنی بر اینکه او بنیانگذار شرکت تسلا موتورز است، تصمیم گرفت تاریخ را بازنویسی کند.”
ابرهارد ماسک را به طور علنی از طریق مطبوعات مورد حمله قرار داد و او را به اشتباهات متعدد در رهبری تسلا در دادخواست متهم کرد.
در نهایت به توافقی دست یافتند که هیچ یک از طرفین جزئیات این توافق را فاش نکردند.
اما بیانیهای که تسلا درباره توافق محرمانه منتشر کرد، از این افراد به عنوان «دو نفر از بنیانگذاران تسلا» نام برد.
نظر من در مورد ماسک هرچه باشد، من همچنان از دیدن انقلاب خودروهای الکتریکی بسیار خوشحالم – که ما بالاخره شروع کردیم – دوست دارم شاهد پیروزی تسلا موتورز باشم.
مارتین ابرهارد بنیانگذار تسلا موتورز
تسلا و آینده شگفت انگیز
داستان تسلا هنوز در حال نگارش است، اما همه چیز با کنجکاوی مهندس مارتین ابرهارد؛ بنیانگذار کمپانی تسلا آغاز شد.
ایلان ماسک با شرکت تسلا و اشتهای سیریناپذیر خود و توسعه تکنولوژیهای الکترونیک و هوافضا قطعاً آینده بشر را در آینده تغییر خواهد داد.
مطالب مرتبط
اگر بعد از خواندن داستان بنیان گذار شرکت تسلا، علاقه به دنیای خودرو پیدا کرده باشی توصیه میکنم که دو مطلب پایین را مطالعه کنی:
همچنین با خواندن داستانهای کارآفرینی، ممکن هستش به دنبال ایدههای خلاقانه و پولساز باشی. از مطلب پایین غافل نشو:
یا شاید به استارتاپ علاقه داری و میخوای بدونی که استارتاپهای ایرانی چقدر پول درآوردن و چه مسیری رو طی کردند برای موفقیت، مطلب پایین رو مطالعه کن:
بنیان گذار شرکت تسلا از نظر من و شما
در رابطه با داستان بنیان گذار شرکت تسلا، نمیشود برای دو سوال پایین به یک جواب روشن رسید، بهترین راه به نظر من به اشتراک گذاشتن نظراتمون هست تا به یک جواب واحد برسیم.
بعد از خواندن این داستان نظر شما در مورد بنیانگذار تسلا چیست؟
اگر ایلان ماسک در تسلا سرمایهگذاری نمی کرد، آیا تسلاموتورز و خودروهای الکتریکی توسعه پیدا میکردند؟
نظرت را به من بگو