دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سوئی‌چیرو هوندا؛ بنیانگذار شرکت هوندا – غول چراغ جادوی ژاپن

بنیانگذار شرکت هوندا
4.9/5 - (34 امتیاز)

برخلاف تصورات عامه مردم، سوئی‌چیرو هوندا، تنها بنیانگذار شرکت هوندا نیست!

در این مطلب از اختراع اولین موتورسیکلت جهان به دست مرد خستگی‌ناپذیر داستان ما، تا تحولی که در صنعت خودروسازی آمریکا و جهان رقم زد خواهیم پرداخت.

احتمالاً همه‌ی ما این جمله را یک بار شنیده‌ایم:

همه رویاهای ما می‌توانند به حقیقت تبدیل شوند، اگر شهامت دنبال کردن آنها را داشته باشیم.

برای درک بهتر این جمله، اصلاً مطلب زیر را از دست ندهید.

سوئی‌چیرو، موسس شرکت هوندا از چهره‌های مشهور و جزء کارآفرینان موفق جهان است.

اگه ویدئوی بالا برایتان جذاب بود، و می‌خواهید با جزئیات بیشتری از زندگی سوئی‌چیرو، کارآفرین ژاپنی و موسس شرکت هوندا آشنا شوید، مطالب پایین را از دست ندهید.

1. دوران کودکی

سوئی‌چیرو هوندا سال 1913 به مدرسه رفت، او دانش‌آموز درس‌خوانی نبود.

سوئی‌چیرو در سال 1914زمانی که 8 سال سن داشت، برای اولین بار یک اتومبیل را مشاهده کرد. با تمام توان دنبال اتومبیل دوید تا این که آن را در مسیر جاده گم کرد. و زمانی که لکه‌ی روغن چکیده شده از اتومبیل روی زمین را دید، شروع به بو کردن آن کرد.

سوئی‌چیرو از کودکی کنار پدر خود کار می‌کرد و چون همیشه دست‌ها و صورتش از کار کثیف بود، در مدرسه دوستانش او را «دماغ سیاه» صدا می‌کردند.

2. دوران نوجوانی

موسس شرکت هوندا - بنیانگذار شرکت هوندا

سوئی‌چیرو در 15 سالگی به توکیو رفت، او تحصیلات عالیه‌ای نداشت و به خاطر علاقه‌اش به کارهای فنی و مکانیکی وارد شرکت آرت شوکای شد.

در سن 17 سالگی، با توسعه ماشین مسابقه‌ای، رکورد میانگین سرعت جدیدی ثبت کرد و جوایزی متعددی دریافت کرد.

در سن 20 سالگی مدیر شرکت آرت شوکای به او پیشنهاد داد یک شعبه در روستای خودش راه‌اندازی کند. بالاخره هوندا در سال 1928، شعبه آرت شوکای را در شهر خود تأسیس کرد.

او در شعبه‌ی خودش سریع پیشرفت کرد و توانست حدود 30 کارمند استخدام کند. آنها کامیون‌های کمپرس تولید می‌کردند.

او باور داشت که اگر بتواند بازارهای جهانی را تصاحب کند، در بازار ژاپن هم موفق خواهد بود.

3. از اولین اختراع تا قرارداد با شرکت تویوتا

هوندا در 30 سالگی تصمیم گرفت اولین اختراع خودش را ثبت کند. او از شغل تعمیر ماشین‌آلات خسته شده بود و با تمام اندوخته‌ای که داشت شرکت توکای شویکی را خرید.

هوندا دانشجوی فقیری بود و در حال تلاش برای طراحی پیستونی بود که برای تولید به شرکت تویوتا بفروشد. روزها در کارخانه‌ی قدیمی و شب‌ها به طراحی پیستون مشغول بود. او هر‌روز به دانشگاه می‌رفت و با تحقیر دانشجویان و استادانش روبرو می‌شد، اما دست از کارش نکشید.

بالاخره پس از سالها تلاش، هوندا پیستونی که اعتقاد داشت کارخانه تویوتا می‌خرد را طراحی کرد اما شرکت تویوتا طرح او را رد کرد.

در این زمان هوندا تصمیم گرفت اطلاعات آکادمیک خود را در حوزه علم مواد افزایش دهد. به همین علت در موسسه‌ی آموزش‌های صنعتی هاماتسو ثبت‌نام کرد.

هوندا نمایندگی آرت شوکای را به شاگردان خود بخشید. هوندا با شرکت توکای شویکی که خریده بود شروع به تولید رینگ پیستون کرد و در همین حین با شرکت تویوتا قرارداد بست؛ اما از میان 50 طرحی که برای تویوتا ارسال کرده‌ بود، فقط 3 طرح موفق شد.

پس از 2 سال تحقیق، شرکت توکای شویکی به موفیقت‌های بزرگی چون؛ تولیدکننده قطعات برای شرکت‌های تویوتا و هواپیما‌سازی ناکاجیما رسید.

4. اولین کارخانه‌ی هوندا

هوندا بعد از بستن قرارداد با شرکت تویوتا به فکر احداث کارخانه تولید رینگ و پیستون افتاد. اما برای ساخت کارخانه به سیمان احتیاج داشت و کشور ژاپن در تدارک جنگ جهانی دوم بود و سیمان به اندازه کافی نداشت.

اما هوندا پا پس نکشید و با گروهی از دوستانش با تلاش‌های شبانه‌روزی راهی برای ساختن سیمان پیدا کردند و کارخانه‌اش را ساخت.

طولی نکشید که کارخانه‌اش مورد حملات بمباران آمریکا قرار گرفت و بخش عظیمی از کارخانه‌اش نابود شد.

هوندا مجبور شد سهام شرکتش را به تویوتا بفروشد.

5. جنگ جهانی و اولین جرقه‌ی ساختن موتورسیکلت

اولین موتورسیکلت جهان - هوندا

زمانی که جنگ پایان گرفته بود، اوضاع ذخایر کشور به شدت پایین بود و گازوئیل هم جیره‌بندی شده بود، و حتی در برخی از نقاط، نایاب شده بود.

هوندا در فکر این بود که چگونه خود را به بازار برساند و برای خانواده‌اش از بازار غذا تأمین کند که در همین حین در گوشه اتاق‌اش موتور کوچکی دید.

ناگهان به فکرش رسید که بر روی دوچرخه‌اش، موتور را سوار کند. در آن لحظه بود که اولین موتورسیکلت جهان اختراع شد. او با موتورسیکلت‌اش به بازار می‌رفت و بعد از مدتی تصمیم گرفت کارخانه‌ی جدیدی تأسیس کند و موتورسیکلت تولید کند.

اما همان‌طوری که همه‌ی ما تا اینجای مطلب می‌دانیم این است که؛ هوندا پول زیادی ندارد که بتواند کارخانه‌ی جدیدی احداث کند.

پس هوندایی که پول ساختن کارخانه‌ی جدیدی را ندارد، چگونه موفق می‌شود؟!

آیا او تنها بنیانگذار شرکت هوندا است؟!

توصیه می‌کنم ادامه مطلب را از دست ندهید.

6. زندگی شخصی بنیانگذار شرکت هوندا

موسس شرکت هوندا - بنیانگذار شرکت هوندا

هوندا در سال 1935 با حسابدار شرکتش ازدواج کرد و ماحصل این ازدواج 4 فرزند بود.

سوئی‌چیرو و همسرش در سال‌های پایانی عمرشان، گواهینامه جت‌های خصوصی گرفتند.

هوندا علاقه خاصی به اتومبیل‌های مسابقه‌ای، گلف، بالون سواری داشت و اوقات فراغت خود را این‌گونه می‌گذراند.

تأسیس شرکت هوندا

بنیانگذار شرکت هوندا - تأسیس شرکت هوندا - موسس شرکت هوندا

1. تاریخچه شرکت هوندا

شرکت هوندا در 24 سپتامبر 1948 در هاماتسو ژاپن تأسیس شد.

سوئی‌چیرو، تنها بنیانگذار شرکت هوندا ؟!

زمانی که هوندا سهام توکای شویکی را به تویوتا فروخت، مرکز تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد.

در سال 1948 سوئی‌چیرو هوندا با شخصی به نام تاکئو فوجیساوا آشنا شد. آن‌ها طی صحبت‌هایی که داشتند، تصمیم به همکاری با هم گرفتند و نام شرکت را به هوندا موتور تغییر دادند.

فوجیساوا در شرکت جدید سرمایه‌گذاری کرد و تبلیغات و امور مالی را بر عهده گرفت. شرکت هوندا در سال‌های اول، 2 بار تا مرز ورشکستگی رفت. چون هر 2 موسس شرکت هوندا انسان‌های ریسک‌پذیری بودند.

در سال 1959، شرکت هوندا دست به شروع تحقیقاتی در جهت پیدا کردن ظرفیت‌های رشد و توسعه خارجی زد.

2. تولید موتورسیکلت

موتورسیکلت هوندا - موسس شرکت هوندا

در این همکاری، اولین موتورسیکلت با نام Dream تولید شد که با یک موتور 2 مرحله‌ای و حجم موتور 98 سی‌سی بود.

و بعدها نسخه‌ی دیگر این موتورسیکلت با موتور 4 زمانه وارد بازار شد.

حدود سال 1958، تولیدات هوندا وارد آمریکا شد، اولین محصول شرکت هوندا که پا به آمریکا گذاشت؛ Suoer Cup نام داشت. در همین حین، شرکت هوندا بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت ژاپن شده بود.

جنگ جهانی تا اختراع اولین موتورسیکلت جهان

همان‌طور که در بالا هم بهش اشاره شد، هوندا اولین موتورسیکلت جهان را اختراع کرد و چون در آن زمان، ژاپن دچار بحران تأمین سوخت بود، از اختراع هوندا که کم‌مصرف بود، استقبال زیادی شد.

اما دولت ژاپن هزینه تولید این محصول را نمی‌توانست تأمین کند، از همین رو هوندا، مرد خوش‌فکر و با استعداد ژاپنی تسلیم نشد و تصمیم گرفت نامه‌هایی به صاحبان فروشگاه دوچرخه در کل ژاپن بنویسد.

به این مضمون که: طرحی دارد که می‌تواند ژاپن را به حرکت درآورد. و آن طرح هم؛ تولید وسیله نقلیه ارزان، قابل استفاده همگان و جدید بود. و از آن‌ها درخواست کرد تا در این طرح، سرمایه‌گذاری کنند.

در این طرح جدید هوندا، 3 هزار صاحب فروشگاه از حدود 18 هزار صاحب فروشگاه دوچرخه، برای هوندا پول فرستاند.

که این طرح هم زیاد با موفقیت چندانی روبرو نشد.

عکس اولین موتورسیکلت هوندا در بخش «جنگ جهانی و اولین جرقه ساختن موتورسیکلت» آمده.

3. تولید خودرو

در سال 1960، شرکت هوندا شروع به تولید خودرو کرد.

آخرین گلوله هوندا؛ سلطه بر صنعت خودروسازی جهان

زمانی که شرکت هوندا به رتبه اول جهان در تولید موتورسیکلت رسید، سوئی‌چیرو هوندا تصمیم به تحقق رویاهای کودکی خود؛ یعنی تولید اتومبیل گرفت.

اما سوالی که برای همه پیش‌آمده بود این بود که: «آیا شرکت موتورسیکلت‌سازی، می‌تواند اتومبیل ایمن و با کیفیت تولید کند؟»

  • اولین خودرو هوندا: «civic»
اولین خودرو هوندا -  هوندا سیویک - civic -

در همان سال‌های 1972 زمانی که کشورها در حال پیشرفت و ساخت کارخانجات بودند، مسأله آلودگی محیط زیست مطرح شد و در آمریکا قانون هوای پاک ایجاد شد.

در همان زمان که بزرگ‌ترین خودروسازان آمریکا داشتند از اجرایی نشدن این قوانین بر روی خودروهایشان صحبت می‌کردند، هوندا به کنگره آمریکا اعلام کرد که: این قوانین شدنی است!

هوندا ماشینی تولید کرد به نام civic که تمام تست‌های مربوط به آلایندگی را پاس کرد. و در آن زمان که دنیا دچار بحران نفتی شده بود و قیمت سوخت در آمریکا بالا و بالاتر می‌رفت، خودرو جدید هوندا (civic) از لحاظ مصرف سوخت به صرفه بود. به همین دلیل اولین خودرو هوندا در آمریکا با استقبال زیادی روبرو شد.

شرکت هوندا در سال‌های ابتدایی دهه 1980 به مقام سوم تولیدکننده خودرو در ژاپن تبدیل شد. اما طولی نکشید تا اینکه؛ شرکت هوندا به مقام سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان رسید.

4. خصوصیات رفتاری بنیانگذار شرکت هوندا

هوندا در طول مدت فعالیت‌اش در حال ساختارشکنی بود، برای مثال؛ در بسیاری از مواقع، افراد دارای تحصیلات عالی را استخدام نمی‌کرد، اعتقاد داشت که آن‌ها متعصبانه فکر می‌کنند و برای پیشرفت و توسعه نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

او با سیاست‌های ژاپن هم مخالفت می‌کرد و زیاد مورد محبت و لطف تاجران بزرگ ژاپنی قرار نمی‌‌گرفت.

در سالی که تصمیم صنعت ژاپن بر افزایش قیمت و کاهش تولیدات بود، هوندا قیمت را کاهش و تولیدات را افزایش داد.

سرانجام هوندا در سال 1973 از مدیریت شرکت هوندا موتور بازنشسته شد.

اما او نمی‌توانست خانه‌نشین شود و از همین‌رو او به سمت معاونت اتاق بازرگانی توکیو و سازمان صنعت اتوموبیل‌رانی ژاپن منصوب شد.

و بالاخره در 5 آگوست سال 1991 از دنیا رفت. در دوران زندگی‌اش 470 اختراع به ثبت رساند، و تجارت 3200 دلاری خود را به تجارت 30 میلیارد دلاری تبدیل کرد.

5. جایگاه شرکت هوندا در صنعت جهانی

آمار شرکت هوندا -

این نمودار در نوامبر 2018، بر اساس اعداد فروش خودروهای برند آسیایی در آمریکا است.

حتماً ویدئوی زیر که مربوط به ارزش شرکت‌های خودروسازی از جمله شرکت هوندا که از سال 2020-2013 است را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط

می‌دانستید داخل کشور خودمان کارآفرین‌هایی نظیر هوندا کم نداریم؛ پیشنهاد می‌کنم زندگی‌نامه بنیانگذار کفش ملی، صنعتگر و کارآفرین پرتلاش ایرانی را از دست ندهید.

زمانی که اسم توییتر می‌آید نام جک دورسی در ذهن‌ها نقش می‌بندد، اما توییتر بنیانگذار‌های دیگری هم دارد. اگر علاقه دارید تا از پشت پرده شرکت توییتر و بنیانگذار‌هایش مطلع شوید، مطلب زیر را اصلاً از دست ندهید.

امروزه یک شرکت نام آشنای چینی به نام شیائومی نبض بازار اندرویدی‌های جهان را به دست گرفته، مطلب زیر در مورد بنیانگذار شیائومی است، مطالعه مطلب زیر را به شدت پیشنهاد می‌کنم.

هوندا یا فوجیساوا؟!

به نظر شما اگر فوجیساوا نبود که در شرکت هوندا سرمایه‌گذاری و تبلیغات کند، باز هم هوندا موفق به راه‌اندازی شرکت هونداموتور و تولید و فروش محصولاتش در خارج از ژاپن می‌شد؟

به نظر من هر دو بنیانگذار شرکت هوندا نقش مهمی در جایگاه هوندا در سطح جهانی دارند، اما اگر فوجیساوا نبود احتمال زیاد هوندا موفق به ساخت شرکت هونداموتور می‌شد، اما فقط در سطح ژاپن و نه در سطح جهانی. سرمایه فوجیساوا اجازه ریسک کردن به آن‌ها را می‌داد و همین‌طور در زمینه تبلیغات داخل آمریکا خیلی تأثیرگذار بوده.

دوست دارم نظر شما رو هم بدونم برام این زیر کامنت کنین.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “سوئی‌چیرو هوندا؛ بنیانگذار شرکت هوندا – غول چراغ جادوی ژاپن

  1. علی گفته:

    چ داستان جالبی داشته هوندا
    منم باهاتون هم نظرم که اگه فوجیساوا نبود شرکت هوندا هم به این وسعت نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.