خواندن مطالب مرتبط با زندگی کارآفرینان موفق و اسطورهها همیشه برای ما الهامبخش و جالب است. یکی از این افراد موفق، انزو فراری / Enzo Ferrari موسس شرکت فراری است که در این مطلب به زندگینامهی او میپردازیم و از ویژگیها، موفقیتها و شکستهایش صحبت میکنیم.
اتفاقات تلخ و شیرینی که اگر هر کدامشان مهمتر از رویاهای او بودند، قطعاً دیگر او بنیانگذار فراری و اسطورهی دنیای خودروسازی نبود و این مطلب هم وجود نداشت.
داستانی خواندنی در انتظار شماست. 😊
فهرست مطالب
- زندگانی بنیانگذار فراری
- از فرش تا عرش بنیانگذار شرکت فراری
- خصوصیات رفتاری بنیانگذار فراری
- جملات منصوب به موسس شرکت فراری
- بنیانگذار فراری پس از مرگ
زندگانی بنیانگذار فراری
1. زادروز و زادگاه موسس شرکت فراری
در میان بارش برف و کولاک شدید در تاریخ 18 فوریه 1898 در حومه شهر مودنای ایتالیا، فرزند تازه متولدشدهی خانواده فراری گرمابخش فضای خانه شد.
پسری که حتی فکرش را هم نمیکردند که روزی اسطورهی خودروسازی جهان و بنیانگذار شرکت فراری لقب بگیرد.
این فرزند پسر، انزو نام گرفت.
انزو دومین فرزند خانواده پس از برادر بزرگترش بود. خانوادهای که در آینده تولد دو پسر دیگر را تجربه کرد.
2. دوران کودکی و آرزوها
آلفردو فراری پدر انزو پس از دستکشیدن از کار کشاورزی یک کارگاه تاسیس کرده و به آهنگری مشغول شده بود.
این کارگاه دوران کودکی و بازیهای کودکانه انزو فراری را هم متفاوت از سایرین و همراه با خلاقیت و تلاش به پیش برد.
انزو دهساله بود که همراه پدر و برادرش برای تماشای مسابقات اتومبیلرانی امیلیا راهی شهر بلونیا شد.
با مشاهده این مسابقات و قهرمانی فلیس نازارو، هیجان و اشتیاق برای تبدیل شدن به یک فرد موفق، تمام وجود انزو را فرا گرفت.
انزو دو آرزوی بزرگ داشت که رسیدن به هرکدام از آنها برای او کافی بود.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید آرزوی اول موسس شرکت فراری در دوران کودکی، تبدیل شدن به یک خواننده اپرا بود! آرزویی که خیلی زود به دلیل صدای نامناسبش بر باد رفت!
اما آرزوی دوم انزو در کودکی، تبدیل شدن به یک قهرمان اتومبیلرانی بود.
بنیانگذار شرکت فراری که پسربچهای رویاپرداز و بازیگوش بود، مانند اکثر آدمهای موفق قصهها علاقهای به درس و مدرسه نداشت و خیلی زود ترکتحصیل کرد و در کنار پدرش به فعالیت مشغول شد.
3. دوران جوانی، روزگار سخت ولی درخشان
از آتشنشانی تا ارتش
انزو در این سالها با وجود سن کم، دارای تجربه فنی و عملی خوبی در صنعت شده بود و توانست به عنوان مربی نوآموزان در کارگاه آتشنشانی شهر مودنا مشغول به کار شود.
این کار برای بنیانگذار فراری چندان دوام نداشت و در پی وقوع جنگ جهانی اول برای گذراندن ایام سربازی به ارتش ایتالیا فراخوانده شد و در بخش توپخانه مشغول به خدمت شد.
در روزهای سخت نبرد در میدان جنگ، بیماری آنفولانزا نیز فراگیر شده و جان بسیاری از انسانها را گرفت. انزو نیز به آنفولانزا مبتلا شد.
این ابتلا و اثراتش به قدری در انزو نمایان شد که دیگر ارتش شانسی برای بهبود وی قائل نبود و در نتیجه او از خدمت معاف شد و راهی مرکز نگهداری از این بیماران شد تا احتمالاً چندی بعد عمرش به پایان برسد.
ولی این پایان کار انزو نبود، هنوز کلی کار برای انجام داشت. او به شکل خارقالعادهای سلامتیاش را به دستآورده و از بستر بیماری رها شد.
اما انگار قرار نبود خوشحالی او تداوم داشته باشد!
انزو پس از بازگشت به خانه، متوجه مرگ پدر و برادرش بر اثر آنفولانزا شد. مرگ آن دو، انسجام خانواده را تحتتاثیر قرارداد و از کسبوکار خانوادگیشان چیزی جز ورشکستگی و نابودی نماند.
بنیانگذار فراری تسلیم نشد و تصمیم به دنبالکردن رویاهای خود گرفت.
در اشتیاق فیات
انزو فراری به شوق استخدام در شرکت فیات راهی شهر تورین شد.
شاید انزو آرزو داشت، روزی مانند موسس شرکت فیات باشد. ولی با وجود تلاش بسیار و انجام مصاحبههای شغلی، نتیجهای حاصل نشد و فیات او را نخواست.
انزو فراری به ناچار در شرکتی کوچک که عملیات تبدیل کامیونها و وانتهای فرسوده به خودروهای سواری را انجام میداد به عنوان یک راننده ساده مشغول به کار شد.
اما این کار، چیزی نبود که موسس شرکت فراری را راضی کند. درنتیجه پس از مدت کوتاهی بازهم عزم سفر کرد و اینبار راهی میلان شد.
انزو فراری این بار در شرکت کوچکی به نام C.M.N به عنوان راننده آزمایشی و پس از مدتی به عنوان راننده مسابقات مشغول شد.
هرچند او با کسب رتبه چهارم در مسابقات، خودی نشان داد ولی در ادامه بخت با او یار نبود و پس از آتش گرفتن باک خودرویش در جریان یک مسابقه، توفیق چندانی در ادامه کارش پیدا نکرد.
اما اگر انزو تسلیمشدنی بود که نمیتوانست روزی تبدیل به موسس شرکت فراری و اسطورهی خودروسازی جهان شود!
ورود موسس شرکت فراری به آلفا رومئو
مقصد بعدی انزو فراری، شرکت آلفارومئو بود.
انزو در سال اول وظیفه تست خودروهای اصلاحشده توسط این کمپانی در مسابقات محلی را برعهده داشت ولی با موفقیتهای پیاپی در این مسابقات، اعتماد مسئولان شرکت را بهدست آورد.
اعتمادی که منجر به حضور بیستسالهی انزو در شرکت آلفارومئو شد.
انزو فراری در مدت زمان حضور خود در این شرکت به عنوان یک فرد همهفنحریف از بخش فروش گرفته تا طراحی و مدیریت بخش مسابقه را برعهده داشت.
انزو فراری از سال 1919 تا 1921 در انواع مسابقات حضور داشته و صاحب عناوین گوناگون شد.
در سال 1921 در جریان یک مسابقه به دلیل ورود گاوها به داخل مسیر و تلاش برای جلوگیری از برخورد با آنها، از مسیر خود منحرف شد و یکی از بدترین سوانح رانندگی خود را تجربه کرد.
این حادثه تقریباً دو سال او را از مسابقات دور کرد تا مجدداً در سال 1923 در مسابقات ساویو، مقام قهرمانی را کسب نمود.
درخشش بنیانگذار فراری در آلفارومئو
قهرمانی در مسابقات ساویو، نام او را دوباره بر سر زبانها انداخت.
بسیاری از مردم شیفتهی جسارت و تواناییهای انزو شدند، تا جایی که کنتباراکا، پدر یکی از خلبانانهای معروف ایتالیایی در جنگ جهانی اول به دیدار انزو رفت.
هدیهای که کنتباراکا به انزو داد به قدری برایش شیرین بود که وقتی موسس شرکت فراری شد، از آن هدیه بهعنوان نماد این شرکت استفاده کرد.
این هدیه تکهای از هواپیمای پسرش بود که تصویر یک اسب سرکش که به روی دو پا ایستاده را نمایش میداد.
چندی بعد انزو به دلیل موفقیتهای ورزشی، موفق به دریافت نشان شوالیه از دولت ایتالیا شد.
شیرینیهای سال 1921 باز هم ادامه داشت و انزو در این سال با لورا دومینیکا گارلو ازدواج کرد.
موفقیتهای انزو در رشتهی اتومبیلرانی همچنان ادامه داشت و در سال 1929 به اتفاق جمعی از مهندسان و قهرمانان، اقدام به تشکیل اسکودرا فراری نمودند.
اسکودرا فراری خیلی زود به عنوان مسابقاتی رسمی در بین خودروسازان شناخته شد.
سال 1931 آخرین حضور انزو به عنوان راننده در مسابقات بود.
در سال 1932 اولین فرزند انزو و لورا به نام دینو متولد شد.
جدایی فراری از آلفارومئو
از سال 1933 به دلیل مشکلات اقتصادی، سرمایهگذاری شرکت آلفا رومئو بر روی بخش مسابقات کاهش یافته و ادامه این روند در سال 1935 با وجود برتری اتومبیلهای این مجموعه در مسابقات، منجر به جدا شدن فراری از اسکودرا فراری شد.
در سال 1937 مدیران آلفارومئو در تنزل جایگاهی واضح، انزو را به عنوان سرپرست بخش اسپرت این شرکت معرفی کردند.
این سقوط برای انزو سخت بود و پس از دو سال به همکاری خود با آلفارومئو پایان داد.
ولی شکست برای انزو فراری هم مانند سایر خودروسازان موفق نظیر موسس شرکت شلبی بیمعنا بود.
4. دوران میانسالی و کامیابی موسس شرکت فراری با فراری!
این دوران که با مدیریت بر بخش مسابقات آلفارومئو و تشکیل اسکودرا فراری آغاز شده بود، با جدایی از آنهاهم ادامه یافت.
جدایی انزو از آلفارومئو یک شرط داشت و آن هم عدم استفاده از برند فراری توسط انزو فراری به مدت چهار سال بود.
انزو مجدداً راهی شهر مودنا شد ولی این بار نه برای استخدام شدن، بلکه برای تأسیس یک شرکت مستقل.
فراری اقدام به تاسیس یک شرکت برای ساخت خودروهای مسابقهای نمود.
این شرکت درحالی که با وجود ساخت دو مدل خودرو نتوانسته بود موفقیتی کسب کند، به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم توسط دولت تعطیل شد.
بنیانگذار فراری شرکت را به مارانلو انتقال داد
در این شرکت به تولید قطعات هواپیما و تولید خودروهایی با الگوبرداری از طرحهای آلمانی پرداختند.
شرکت جدید هم دو بار در سالهای 1944 و 1945 مورد بمباران قرارگرفت، ولی سریعاً بازسازی شد.
تولد شرکت فراری
انزو در سال 1946 تصمیم به تأسیس خط تولید خودروهای غیرمسابقهای گرفت. این نوع خط تولید سود بالاتری برای آنها ایجاد میکرد.
نهایتاً در سال 1947 و پس از پایان جنگ، نخستین خودروی فراری بهطور رسمی معرفی شد.
حالا انزوی رویاپرداز و بازیگوش دیروز، تبدیل به موسس شرکت فراری شده بود.
بنیانگذار فراری با استفاده از بهترین طراحان، به دنبال جذب مشتریان پولدار و خاص برای شرکت فراری بود.
موفقیتهای روزافزون در مسابقات گوناگون، حاصل زحمات بنیانگذار فراری بود.
انزو اینبار در سال 1953 توانست به عنوان بنیان گذار فراری قهرمانی در مسابقات جهانی فرمول یک را به دست آورد. حالا دیگر انزو فراری یک فرد مهم و سرمایهدار بود که به آرزوهایش دست یافته است.
ولی بازهم یک تجربهی تلخ در انتظار او بود!
فراری فرزندش دینو را در سال 1956 به دلیل بیماری عضلانی از دست داد.
اما موفقیتها در دهههای 60 و 70 نیز ادامه داشت.
5. دوران سالمندی و فرسایش روحی بنیانگذار شرکت فراری
موسس شرکت فراری با وجود تمام موفقیتهایی که در این سالها به دست آورد، با مشکلات بسیاری نیز دستوپنجه نرم کرد.
علاوه بر مرگ پسرش، شرکت فراری در این سالها شش تن از رانندگان خودش را در سوانح مسابقهای از دست داد.
این تلخیها انزو را تحت تأثیر قرار داده بود.
علاوه بر این رسانهها نیز موسس فراری را به دلیل این اتفاقات مورد هجمه قرار میدادند. هجمه برای اتفاقاتی که انزو در آنها نقشی نداشت.
انزو فراری در سال 1969 نیمی از سهام شرکت را به فیات واگذار کرد و از ریاست شرکتی که خود ساخته بود، کنارهگیری نمود.
معاملهای که سهم انزوی خسته را تا سال 1988 به ده درصد تنزل داد.
انزو دراین ایام نیز بهروی پروژههای جدیدی، مانند خودروهای توربو تحقیق میکرد ولی به توفیقی دست نیافت.
در این سالها دانشگاه مودنا به پاس دستاوردهای انزو فراری، مدرک افتخاری دکتری فیزیک را به بنیانگذار فراری اهدا نمود.
بنیانگذار فراری که دیگر تقریباً خانهنشین شده بود، در سال 1987 همسرش را از دست داد.
و در نهایت، موسس شرکت فراری در آگوست سال 1988 درحالی که از بیماری کلیوی رنج میبرد، چشم برجهان فروبست.
بیشتر بخوانیم: خواندن مطلبی جذاب درباره بنیانگذار شیائومی ، فردی که به یکی از ارکان تکنولوژی در دنیا تبدیل شد.
از فرش تا عرش بنیانگذار شرکت فراری
- تولد در سال 1898 – شهر مودنا
- تماشای مسابقات اتومبیلرانی در ده سالگی
- ترک تحصیل
- کارآموزی در کنار پدر
- مربی در کارگاه آتشنشانی
- سرباز ارتش ایتالیا در جنگ جهانی اول
- ابتلا به آنفلونزا و معافیت از خدمت
- آشفتگی در خانواده
- در جستوجوی شغل
- مهاجرت به تورین
- دست رد زدن فیات به انزو
- رانندگی از نوع حمل بار
- عزیمت به میلان
- رانندگی مسابقهای در C.M.N
- حضور در آلفا رومئو
- رانندگی در سطح محلات
- اثبات خود به مدیران
- تبدیل شدن به قهرمان
- دریافت نماد اسب سرکش از پدر خلبان قهرمان جنگ
- دریافت مدال شوالیه
- تشکیل اسکودرا فراری
- ازدواج و تولد فرزند
- رکود اقتصادی
- تنزل جایگاه
- جدایی از آلفا رومئو
- تاسیس شرکت در زادگاه
- جنگ جهانی دوم
- نقل مکان به مارانلو
- ساخت قطعات هواپیما
- تولید خودروهای مسابقه ای
- راهاندازی خط تولید خودوهای سواری
- تولد رسمی شرکت فراری
- بنیانگذار فراری قهرمان فرمول یک
- خودروی مجلل و مورد علاقه ثروتمندان
- فروش بخشی از سهام به فیات
- مرگ قهرمانان شرکت در حوادث
- مرگ فرزند موسس شرکت فراری
- مرگ همسر
- پایان زندگی بنیانگذار شرکت فراری در 1988
خصوصیات رفتاری بنیانگذار فراری
- بنیانگذار فراری شدیداً به کارش اعتیاد داشت و هیچ چیزی را بر آن مقدم نمیدانست.
- همیشه به اختلافافکنی بین نیروها و رانندگانش برای تحریک به رقابت بین آنان در راستای بهتر شدن عملکردشان، متهم بود.
- خواستههایی بیش از توان نیروهایش داشت و همین امر او را در زمینه مرگ رانندگانش در سوانح، مورد هجمه قرار میداد.
- شخصیتی منزوی داشت و تمایلی به حضور در اجتماع نداشت.
- شدیداً به رویاپردازی و تلاش برای رسیدن به آنها باور داشت.
جملات منصوب به موسس شرکت فراری
- خودروهای من روح دارند.
- اگر شما رویایی در سر دارید پس حتماً میتوانید راه خود را به سمت آن باز کنید.
- آنچه که پشتسر گذاشتهاید، گذشته است و دیگر هیچ اهمیتی ندارد.
بنیانگذار فراری پس از مرگ !!!
بنیانگذار فراری پس از مرگ در آگوست سال 1988 در آرامگاه خانوادگی خود در شهر مارانا دفن شد.
اما داستان موسس فراری هم مانند بنیانگذار شرکت تسلا با مرگش پایان نیافته و دستخوش اخباری جنجالی شد.
یک باند تبهکار ایتالیایی که در ارتباط با باندهای قاچاق اسلحه و موادمخدر میباشند، قصد ربودن جنازه انزو و اخاذی از خانوادهاش را داشتند.
این عملیات توسط پلیس خنثی شد.
چندین فیلم مانند فیلمهای فراری و فیلم انزو فراری، زندگینامه موسس فراری را به تصویر کشیدهاند.
شرکت فراری همچنان عضوی پیشرو در صنعت خودروهای مسابقهای و مجلل میباشد.
اگرچه خریداران فراری جزو ثروتمندان دنیا هستند ولیکن به لطف فضای مجازی و بنیانگذار توییتر و فیسبوک و … ، میلیونها نفر در سرتاسر دنیا تولیدات این شرکت را میبینند و لذت میبرند.
همچنین با ورود به سایت موزه شرکت فراری میتوان تصاویر و ویدئوهای جذابی از موزه تأسیس شده توسط این شرکت درباره انزو فراری و خودروهای این شرکت را مشاهده نمود.
در نهایت عکسی که شاید دیده باشید.
شباهت جالب مسعود اوزیل فوتبالیست مشهور با انزو فراری موسس شرکت فراری.😁
جالبتر اینکه سال وفات فراری و سال تولد اوزیل یکسان است.
اگر داستان زندگی بنیانگذار شرکت فراری برای شما جالب و الهامبخش بوده، میتوانید داستان زندگی بنیانگذارهای وطنی را هم مطالعه کنید.
خواندن داستان زندگی افراد بزرگ و موفق و بررسی پستیها و بلندیهای زندگی آنها همواره جالب و تاثیرگذار است. هرچند که ناگفتههای زیادی درباره آنها وجود دارد.
شما چه نکتهی قابل ذکر دیگری درباره زندگی موسس شرکت فراری میدانید؟
آیا موارد موفق وطنی را هم میشناسید؟
شنیدن این موارد از زبان شما میتواند لذتبخش باشد.
پس با ما به اشتراک بگذارید.
بسیار عالی و جالب و مفید