دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

از روستای میشو تا شهر لبنیات همراه با ایوب پایداری، بنیانگذار شرکت میهن

از روستای میشو تا شهر لبنیات همراه با ایوب پایداری، بنیانگذار شرکت میهن
3.7/5 - (9 امتیاز)

شاید هنگام خوردن یکی از بستنی‌های خوشمزه‌ی میهن یا دیدن تبلیغات تلویزیونی آن این سوال برای شما پیش آمده باشد که بنیانگذار شرکت میهن کیست؟

ایوب پایداری، بنیانگذار کارخانه‌ میهن، یکی از موفق‌ترین کارآفرینان ایرانی است که تا به امروز برای هزاران نفر شغل ایجاد کرده و هیچ ایرانی نیست که حداقل یک بار از محصولات این کارخانه استفاده نکرده باشد!

ایوب که از منطقه‌ای محروم برآمده، نماد صبر و پایداری در شرایط سخت است. اما او چگونه توانست از چالش‌ها عبور کند و با وجود مشکلات خانوادگی و ترک تحصیل به چنین موفقیتی برسد؟

از کجا آغاز کرد و در ادامه چه تصمیماتی برای گسترش کار خود گرفت؟

چگونه میهن به پرآوازه‌ترین برند بستنی در خاورمیانه تبدیل شد؟

اگر شما هم مثل من به کارآفرینی و خواندن زندگینامه کارآفرینان موفق جهان علاقه‌مندید، این مطلب برای شماست و تا پایان، به تمام سوالاتتان پاسخ می‌دهد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

تولد ذهنی نامحدود در دل محدودیت‌ها

ماجرای تولد و شرایط سخت خانوادگی بنیانگذار شرکت میهن

   ایوب پایداری در سال 1335 در روستای میشوی استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.

خانواده‌ی او به باغداری و دامداری مشغول بودند و وضعیت مالی چندان مناسبی نداشتند. اما ایوب بلند‌پرواز بود و نمی‌خواست تنها دغدغه‌اش تا پایان عمر تهیه‌ی مایحتاج روزانه باشد. پس با تکیه بر توانایی‌های خود به فکر تغییر افتاد!

پیش به سوی آینده

در آن سال‌ها بسیاری از جوانان روستا به دنبال موقعیت‌های بهتر، به تهران مهاجرت می‌کردند و از شرایط شغلی خود می‌گفتند. این حرف‌ها سبب شد که ایوب 15 ساله هم درس را رها کرده و به دنبال آینده‌ای روشن به تهران برود.

آغاز مسیری شیرین برای بنیانگذار شرکت میهن

شروع کار در قنادی و یادگیری روش تولید بستنی

پس از مهاجرت به تهران، ایوب کار خود را با کارگری در چند شیرینی‌فروشی و بستنی‌فروشی آغاز کرد.

او که با وجود شرایط اقتصادی بد خانواده طعم بستنی را در کودکی چشیده بود، علاقه‌ی زیادی به آن داشت و در ادامه، علاقه‌ به بستنی و انگیزه برای پیشرفت باعث شد تا به خوبی بتواند فوت‌وفن تهیه‌ی بستنی را یاد بگیرد.

اما کارگری چیزی نبود که او را راضی نگه دارد!

فروش بستنی با گاری در شهر تهران

در گام بعدی ایوب یک چرخ دستی مخصوص فروش بستنی اجاره کرد. او هر روز، حتی در اوج گرما از بستنی‌فروش‌ها بستنی می‌خرید و به محله‌های مختلف تهران می‌برد.

گرمای زیاد، مسافت‌های طولانی و پای برهنه هیچ‌کدام نمی‌توانستند حتی ذره‌ای از انگیزه‌ی او برای پول درآوردن کم کنند.

نوجوانی بنیانگذار شرکت میهن در کنار گاری بستنی اجاره ای

ایوب پایداری:

با خودم فکر می‌کردم حالا که به‌دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به ترک مدرسه شده‌ام، حتماً باید با تلاش بیشتر در کسب‌و‌کار موفق شوم؛ وگرنه زندگی سختی خواهم داشت.

انقلاب میهن!

تأسیس مغازه‌ی بستنی فروشی در اسلامشهر و شکل‌گیری برند میهن

در آن زمان بستنی‌ها به صورت دستی تولید می‌شدند و کیفیت و تنوع مطلوبی نداشتند.

ایوب متوجه این فرصت طلایی شد. به همین دلیل به اسلامشهر بازگشت و در حالی که 19 سال بیشتر نداشت با پولی که طی این سال‌ها پس‌انداز کرده بود، مغازه‌ای اجاره کرد.

هدف او تولید بستنی با‌کیفیت از مواد مرغوب بود. بدین ترتیب برند میهن در سال 1354 شکل گرفت. این حرکت آغاز انقلابی بود که بعدها میهن در صنعت بستنی‌سازی کشور به پا کرد.

ایوب همچنین توجه ویژه‌ای به مسئله‌ی توزیع داشت و به نوجوانان چرخ دستی کرایه می‌داد تا آوازه‌ی بستنی‌هایش در تمام نقاط شهر بپیچد.

رشد بستنی میهن در دوره‌ی انقلاب و تاسیس کارگاه

کمی بعد، بستنی میهن به دلیل طعم متفاوتش سر زبان‌ها افتاد.

در سال 1358، در بحبوحه‌ی انقلاب و در حالی که بسیاری از صنعتگران کسب‌وکار خود را متوقف کرده‌ بودند، ایوب پایداری تصمیم گرفت مغازه‌ی خود را به یک کارگاه تولید بستنی با ظرفیت تولید بیشتر تبدیل کند.

نگاه متفاوت او به توزیع و حفظ کیفیت محصولات در تمام شرایط باعث شد که نه انقلاب و نه جنگ نتوانند مانع پیشرفت او شوند.

از تنوع تا تحول

بنیانگذار شرکت میهن، کاشف طعم‌های جدید

موسس میهن به دلیل افزایش محبوبیت محصولاتش، کارگاه خود را ارتقا داد و خط تولید نیمه‌صنعتی بستنی را راه‌اندازی کرد.

در روزگاری که تنها یک نوع بستنی وجود داشت، کارخانه‌ی میهن توانست برای اولین بار در ایران بستنی‌های خود را در سه طعم وانیلی، شکلاتی و میوه‌ای تولید کند.

واردات سیستم تمام اتوماتیک، ریسکِ به جای بنیانگذار شرکت میهن

ایوب پایداری در سال‌های 1367-1366 کارخانه‌ی تمام صنعتی میهن را در اسلامشهر تأسیس کرد. اما تأسیس کارخانه‌ی تمام صنعتی هم ‌نتوانست او را راضی نگه دارد و متوقف کند.

بنیانگذار شرکت میهن که به دنبال ایجاد تحول و ارتقا کیفیت محصولاتش بود، به اروپا رفت و در آنجا با روش تولید بستنی به صورت تمام اتوماتیک و با استفاده از تونل انجماد آشنا شد.

تولید بستنی با آن روش کیفیت را تا حد زیادی بهبود می‌بخشید اما از طرف دیگر قیمت تمام شده را افزایش می‌داد و این موضوعی بود که ذهن موسس شرکت میهن را به خود مشغول کرده بود.

در نهایت با وجود ریسک بالا، ایوب تصمیم می‌گیرد این تکنولوژی را خریده و صنعت بستنی ایران را متحول کند.

تولید بستنی مگنوم و تغییر دیدگاه مردم نسبت به بستنی

پس از واردات تکنولوژی جدید، بستنی مگنوم به تولیدات کارخانه‌ی میهن اضافه شد.

تولید این بستنی نقطه عطفی در فعالیت‌های کارخانه میهن بود زیرا توانست دیدگاه مردم نسبت به بستنی را تغییر داده و به صادرات چشمگیری دست پیدا کند.

بستنی مگنوم، یک اسنک منجمد مغذی
بستنی مگنوم

پایداری در مسیر پیشرفت!

راه‌اندازی خط تولید شیر پاستوریزه

بستنی میهن کم‌کم به یکی از برندهای محبوب بین مردم تبدیل شد.

در آن زمان با توجه به مشکل جابه‌جایی شیر تازه در فصول سرد سال و حساسیت کارخانه‌ی میهن بر کیفیت محصولاتش، ایده‌ای جدید در ذهن موسس آن شکل گرفت.

در فاصله‌ی سال‌های 1376-1375 برند میهن تولید شیر پاستوریزه را آغاز کرد. این موضوع سبب شد تا کارخانه‌ی میهن کم‌کم بتواند تولید سایر محصولات لبنی را هم در برنامه‌ی کاری خود قرار دهد و در مسیر پیشرفتی چشمگیر قرار بگیرد.

سهم این روزهای میهن از بازار

بنیان گذار کارخانه میهن پس از راه‌اندازی خط تولید شیر پاستوریزه، شهر لبنیات میهن را تأسیس کرد.

این کارخانه این روزها با 25 هزار نفر به طور مستقیم همکاری و بیش از 60 نوع محصول تولید می‌کند.

میهن که از بزرگترین مجموعه‌های فعال لبنیات است، در سال‌های اخیر، 10 شرکت زیرمجموعه در حوزه‌هایی مانند بسته‌بندی افتتاح کرده و محصولات خود را به کشورهایی مانند عراق، کویت، امارات متحده، پاکستان، عمان، قطر، روسیه، مالزی و افغانستان صادر می‌کند.

شرکت میهن در سال 2016 به عنوان دهمین برند پرفروش بستنی در جهان شناخته شد.

طبق آخرین آمارها 65 درصد از بازار بستنی و 50 درصد از بازار شیر ایران را در دست دارد و پرفروش‌ترین برند بستنی در خاورمیانه است.

شهر لبنیات میهن واقع در اسلامشهر
شهر لبنیات میهن در اسلامشهر

جدایی ایوب از فرامرز!

یکی از همراهان همیشگی ایوب پایداری از ابتدا تا شکل‌گیری برند میهن فرامرز، برادرش بود. فرامرز پایداری تا سال 1390 به عنوان قائم‌مقام در شرکت میهن فعالیت داشت.

سال 1390 اختلافات مدیریتی باعث جدایی این دو برادر می‌شود.

در همان سال فرامرز پایداری شرکت دومینو را با لوگویی شبیه کارخانه‌ی میهن تأسیس می‌کند.

جدایی برادران پایداری یکی از چالش‌های کارخانه‌ی میهن بود و به گفته‌ی ایوب پایداری اگر این اختلافات پیش نمی‌آمد، میهن امروزه 90 درصد سهم بازار بستنی را در دست داشت.

مقایسه ی لوگوی دو کارخانه ی میهن و دومینو
شباهت لوگوی دو برند میهن و دومینو

نشان امین‌الضرب برای بنیانگذار شرکت میهن

در سال 1396 ایوب پایداری به پاس ۴۴ سال فعالیت در تولید و کارآفرینی برای ۱۴۰۰۰ نفر در سراسر کشور، نـشان امین‌الضرب را دریافت کرد.

این نشان تندیسی است که از سوی اتاق بازرگانی تـهران به کارآفرینـان و نوآفرینان برتر اعطا می‌شود.

4 اصل موفقیت بنیانگذار شرکت میهن

1. کارمندان خوب، موتور محرک

ردی از تلاش، پشتکار، انگیزه‌ و تصمیم‌گیری‌های درست در شرایط سخت در زندگی تمام کارآفرینان موفق دیده می‌شود.

اما آیا یک بنیانگذار خوب به تنهایی می‌تواند یک شرکت را به قله‌های موفقیت برساند؟ قطعاً پاسخ این سوال منفی است و در نهایت این تیم منسجم است که به موفقیت می‌رسد.

ایوب پایداری اهمیت این موضوع را می‌دانست و همیشه به کارگران خود توجه ویژه داشت. او در روزهای سخت کنار کارمندان خود ماند تا آن‌ها هم کنار او بمانند و با هم از سد مشکلات عبور کنند.

2. کیفیت بالا، اصل همیشگی

استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب و حفظ کیفیت از اصول بنیادین شرکت میهن بود که هیچ وقت زیر پا گذاشته نشد.

3. توزیع مویرگی

ایوب پایداری از روزگاری که چرخ‌دستی کرایه می‌داد تا زمانی که برند میهن شکل گرفت و چندین نیسان و خاور به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کرد، همواره روی مسئله‌ی توزیع حساسیت داشت.

او همیشه بر این باور بود که محصولات باید به صورت مویرگی در تمام نقاط شهر پخش شوند و رمز موفقیت را در آشنایی هر چه بیشتر مردم با محصولاتش می‌دانست.

4. محصول خوب برای همه

موسس شرکت میهن که با فقر و سختی بیگانه نبود همواره تلاش می‌کرد تا بتواند محصولاتی با کیفیت در قیمت‌های متنوع تولید کند تا هیچ قشری از جامعه از دسترسی به محصولات میهن محروم نشوند.

درس‌هایی از بنیانگذار شرکت میهن برای زندگی

خواندن و شنیدن زندگینامه‌ی همه‌ی انسان‌ها حتی افراد به ظاهر ناموفق و شکست خورده درس‌های زیادی به ما می‌‌دهد. در نهایت این خود ما هستیم که باید رفتارها و انتخاب‌های درست را از غلط تشخیص دهیم، علاقه‌ی خود را بشناسیم و در مسیر آن قدم برداریم.

پس از خواندن این داستان آموختیم:

  • اگر در شرایط سختی هستید و وضعیت مالی و حتی مدرک تحصیلی مناسبی ندارید، باز هم راه موفقیت برای شما بسته نشده و هیچ بهانه‌ای سد راه نیست. به شرطی که علاقه‌ و هدف خود را بشناسید و پر‌انگیزه شروع کنید!
  • ادامه دهید! خیلی از افراد، با انگیزه‌ی بالا مسیری را آغاز می‌کنند اما فقط افراد سخت‌کوش و امیدوار به نتیجه می‌رسند.
  • هرکس قهرمان زندگی خودش است. به توانایی‌هایتان اتکا کنید و در زندگی مستقل باشید.
  • از شکست نترسید. همه‌ی ما بارها جمله‌‌‌ی کلیشه‌ای هر شکست مقدمه‌ی پیروزیست را شنیده‌ایم. در واقعیت شاید هر شکستی مقدمه‌ی پیروزی نباشد اما موفقیت‌های بزرگ، سریع و بدون شکست به دست نمی‌آیند.
  • برای ایجاد مزیت رقابتی و پیشرفت، لازم است که ریسک‌پذیر باشید و بزرگ فکر کنید!
  • اخلاق‌مداری و روابط اجتماعی گسترده‌ی خوب، چه در زندگی شخصی و چه در کار و تیم‌سازی کمک کننده‌اند.
  • در بیزینس نیازهای مشتری را بشناسید و برای جلب رضایت هر چه بیشتر آن‌ها تلاش کنید.
  • مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید. یک تصمیم درست در شرایط بحرانی می‌تواند تعیین کننده باشد.

مطالب مرتبط

بعد از خواندن زندگینامه‌ی ایوب پایداری متوجه شدیم که او هم از اهالی کارنکن است! اگر دوست دارید بیشتر با سبک زندگی این جور آدم‌ها آشنا بشوید، به لینک زیر سر بزنید.

اگر خواندن بیوگرفی افراد موفق برای شما الهام‌بخش است، پیشنهاد می‌کنم خواندن زندگینامه‌ی بنیانگذار کفش ملی و موسس شرکت شیائومی را از دست ندهید.

امروزه کسب‌وکار شکل جدیدی پیدا کرده و استارتاپ‌های موفقی در تمام دنیا شکل گرفته‌اند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد استارتاپ و تفاوت‌های آن با کارآفرینی بدانید و در ادامه با زندگینامه‌ی بنیانگذاران یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های ایرانی آشنا شوید، مطالب زیر برای شماست.

شما هم با خواندن زندگینامه‌ی بنیان گذار کارخانه‌‌ی میهن به کارآفرینی و ایجاد اشتغال علاقه‌مند شدید؟
چه درس‌هایی از زندگی ایوب پایداری گرفتید؟
مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. 😉



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.