دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

واقعیت هایی در مورد خلبانی برای خانم‌ها

حقوق خلبان زن در ایران
2/5 - (7 امتیاز)

در صنعت هواپیمایی که اساسا مرد محور می‌باشد، یک زن چگونه می‌تواند خلبان شود؟ با استناد به یک آمار معتبر برگرفته از اتحادیه بین المللی خلبانان شرکت‌های هواپیمایی از میان 13762 خلبان ، تعداد خلبان زن 626 نفر می‌باشد. با این شرایط آیا رشته خلبانی برای خانم‌ها مناسب است؟

آما‌رها نشان می‌دهند تعداد خلبان‌های مرد بیشتر از زنهاست. برای مثال در آمریکای شمالی، تنها 5 درصد کل خلبانان زن هستند. این درحالی است که در مشاغل نوعی دیگر نظیر جراحی یا فیزیوتراپی حدود 40 درصد شاغلان این رشته را زن‌ها تشکیل می‌دهند.

در ادامه بیشتر در مورد شرایط رشته خلبانی برای خانم‌ها و اینکه چگونه یک خانم می‌تواند خلبان شود صحبت خواهیم کرد.

رشته خلبانی برای خانم ها

در مورد تحصیل در رشته خلبانی برای خانم‌ها می‌توان گفت که هیچ تفاوت خاصی در نحوه خلبان شدن یک مرد با نحوه خلبان شدن یک زن وجود ندارد. بنابراین در صورتی که یک زن بخواهد خلبان شود ، باید مسیری کاملا مشابه مردان را طی کند و شرط خاصی برای او وجود نخواهد داشت. بنابراین اولین قدم در خلبان شدن این است که به یک مدرسه خلبانی بروید و فرم ثبت نام اولیه را پر کند. در زیر آدرس و مشخصات چند مدرسه خلبانی آورده شده است :

1- مدرسه خلبانی آرتا کیش واقع در اکباتان

2-مرکز آموزش خلبانی معراج واقع در اکباتان

3- مرکز آموزش هوانوردی پارسیس واقع در بلوار آیت اله کاشانی

تست پزشکی خلبانی:

معمولا اولین قدم برای خلبانی تست پزشکی می‌باشد که بعد از ثبت نام اولیه، از طرف مرکز آموزش خلبانی به یک مرکز پزشکی معرفی می‌شوید و آزمایشات پزشکی را انجام می‌دهید. که معمولا شامل موارد زیر است :

نوار قلب، نوار مغز، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آزمایش خون و ادرار ، و …

از میان موارد فوق ذکر چند نکته مهم است. برای مثال در صورت ضعف بینایی شما نمره عینک شما نباید بیشتر از 2 باشد . یک چکاب کلی بدنی نیز وجود دارد که در آن وضعیت قد، وزن و وضعیت اندام‌های حرکتی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود مواردی که غیرنرمال و خاص باشد به پزشک معتمد سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می‌شوید و نظر نهایی بعد از بررسی این قسمت اعلام خواهد شد. ولی به طور کلی اگر بیماری خاصی ندارید و قد و وزن‌تان در حد متوسط جامعه می‌باشد، نگران تست‌ها و آزمایشات پزشکی مربوطه نباشید.

رشته خلبانی برای خانم ها در ایران

هزینه آموزش خلبانی چقدر است؟

در سال 99 تحصیل در رشته خلبانی حداقل 300 ملیون تومان هزینه دارد.این عدد در ابتدای شروع دوره محاسبه میگردد و معمولا با توجه به نرخ تورم موجود در ایران در پایان دوره هزینه تمام شده دوره بیشتر از این عدد می‌باشد.

به دلیل نوسان داشتن هزینه آموزش خلبانی بسیار مهم است که دوره آموزش خلبانی را هر چه زودتر طی کنید . برای مثال اگر امروز هزینه پرواز به ازای هر ساعت، یک ملیون تومان باشد ، ممکن است تاسال آینده این عدد به یک ملیون ونیم و حتی تا دو ملیون در ساعت هم برسد.

بنابراین مهم است که اصطلاحا دم دستتان پول زیادی داشته باشید و ساعت پرواز بخرید و زودتر دوره را به اتمام برسانید . به اتمام رساندن دوره وابستگی زیادی به انجام دادن تعداد ساعات پروازی شما می‌باشد . بنابراین مهم است که پول کافی برای تامین هزینه‌های پرواز را داشته باشید.

شرایط رشته خلبانی برای خانم ها

بازار کار خلبانی مسافر‌بری برای زنان:

واقیعت این است که مدیران شرکت‌های هواپیمایی در بکارگیری پرسنل خلبان ، مردان را نسبت به زنان در اولویت قرار می‌دهند. شرح مفصل دلایل این موضوع خارج از اهداف این مقاله است . اما در یک توضیح مختصر می‌توان گفت کار خلبان تنها درون کابین خلبان نیست.

برای مثال این احتمال وجود دارد که خلبان در شهر دیگری که هواپیما فرود می‌آید و پرسنل فنی نیز حضور ندارند، خود مجبور باشد که به پای هواپیما بیاید و موارد فنی را مورد بررسی قرار دهد و این گونه موارد ممکن است در شرایط مختلف جوی (گرما – سرما – بارندگی و …) رخ دهد . بنابراین در چنین شرایطی خلبان مرد نسبت به یک خلبان زن که از توان بدنی بالاتری برخوردار است و می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد. این موضوع در رشته خلبانی برای خانم‌ها در ایران نیز صادق است.

همچنین چک‌های قبل از پرواز توسط خلبان صورت می‌گیرد. چک قبل از پرواز یا (Preflight Check) به مجموعه بازدید‌هایی گفته می‌شود که خلبان قبل از پرواز از قسمت‌های بیرونی بدنه هواپیما انجام می‌دهد و وضعیت چرخ‌ها، بدنه، تایر‌ها و انواع ابزارآلات و سیستم‌های نصب شده بر روی بال و بدنه هواپیما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حقوق خلبان زن در ایران
یک خلبان در حال انجام چک قبل از پرواز

در هر صورت نباید چشم خود را به روی واقعیت‌های بازار رشته خلبانی ببندید و باید بدانید که همانطور که برای مثال در شغل‌های خاصی، خانم‌ها بازار کار بهتری دارند، در رشته خلبانی مسافربری کارفرمایان ترجیح بیشتری بر بکارگیری خلبان مرد دارند.

زود قضاوت نکنید!!!

تنها بر اساس عکس‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی قضاوت نکنید.

بر اساس آنچه در شبکه‌های مجازی وتبلیغات مدارس آموزش خلبانی صورت می‌گیرد، یک خلبان عبارت است از یک فرد خوشتیپی که راننده شخصی او را از درب منزل به پای هواپیما میرساند. سپس پرواز به خوبی و خوشی انجام می‌شود و در آخر ماه هم حقوق بالایی نصیب آنان می‌شود. زوایای پنهانی نیز در این شغل وجود دارد. قبل از اینکه بخواهید برای این رشته اقدام کنید، توصیه می‌کنیم روی دو مورد زیر تامل بیشتری داشته باشید:

1- هزینه‌های بسیار بالای این رشته : هزینه این رشته نسبت به سایر رشته‌ها به طرز چشم گیری بالاست و این موضوع در در تصمیم گیری خود لحاظ کنید. هزینه ای که روز به روز در حال افزایش است وتضمینی هم برای اشتغال و بازگشت آن وجود ندارد.

2-بازار کار بسیار رقابتی و مرد محور: با توجه به اینکه نگارنده خود در صنعت هواپیمایی و یکی از شرکت‌های هواپیمایی مشغول به کار می‌باشد ، عملا صف انتظار و متقاضیان دارای مدرک خلبانی را دیده است. واقعیت این است که افراد دارای مدرک خلبانی زیادی هستند که نتوانسته اند وارد بازار کار این رشته شده و مشغول بکار شوند.

اگر بخواهید می شود:

ناگفته نماند که این طور هم نیست که همه‌ی د‌رب‌ها برای خلبان شدن بسته باشند و هیچ خانمی نتواند به آرزوی خلبانی خود برسد. جامعه همواره به خلبان نیاز داشته و خواهد داشت. بویژه برای خلبانان ماهر و باسواد و پر تلاش همیشه تقاضا و دعوت به کار وجود دارد. اما واقعیت این است که تعداد خلبانان دارای مدرک، زیاد هستند و این به معنای وجود رقابت شدید و در نتیجه شانس پذیرش پایین می‌باشد.

سخن آخر اینکه اگر آرزوی خلبان شدن را دارید، برای رسیدن به این آرزوی زیبا باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

104 دیدگاه برای “واقعیت هایی در مورد خلبانی برای خانم‌ها

  1. عسل گفته:

    در جواب به سوال دومت باید بگم فکر نکنم تو ایران بشه چون هواپیمای جنگی بخاطر یه سری تفاوت بین زن و مرد که برعکسه کشور های دیگه مثل آمریکا برای ایران خیلی مهم و حیاتیه به زن اجازه ی خلبانی یک هواپیمای جنگی داده نمیشه که این دلیلش ریشه در مسائله معنوی و اجتماعیه اون زن داره نه تو حرفه یا مغزو هوشش در واقع اگر بخوام بت بگم هواپیمای جنگی موضوعش یه موضوعه بیشتر امنیتیه و خب اگر مشکلی تو خلبانیه یک زن که داره یه هواپیمای جنگی رو هدایت میکنه پیش بیاد می‌تونه مشکلاته به نسبت زیاد تری رو بعده اون مشکل بوجود بیاره که این نسبتش از مشکلاتی که برای یک مرد بوجود میاد کمتره

  2. عسل گفته:

    در جواب به سوال دومت باید بگم فکر نکنم تو ایران بشه چون هواپیمای جنگی بخاطر یه سری تفاوت بین زن و مرد که برعکسه کشور های دیگه مثل آمریکا برای ایران خیلی مهم و حیاتیه به زن اجازه ی خلبانی یک هواپیمای جنگی داده نمیشه که این دلیلش ریشه در مسائله معنوی و اجتماعیه اون زن داره نه تو حرفه یا مغزو هوشش در واقع اگر بخوام بت بگم هواپیمای جنگی موضوعش یه موضوعه بیشتر امنیتیه و خب اگر مشکلی تو خلبانیه یک زن که داره یه هواپیمای جنگی رو هدایت میکنه پیش بیاد می‌تونه مشکلاته به نسبت زیاد تری رو بعده اون مشکل بوجود بیاره که این نسبتش از مشکلاتی که برای یک مرد بوجود میاد کمتره

  3. Asal گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من میخواستم بدونم برای دوره دوم دبیرستان توی هنرستان باید رشته خلبانی رو ادامه داد یا ریاضی و فیزیک؟
    و اینکه میشه در مورد دانشگاهش توضیح بدید یعنی چجوری میشه پذیرش شد

  4. Parisa گفته:

    چی باعث میشه رزومت قوی تر باشه نسبت به بقیه؟ یعنی میشه یه چیز خاص داشته باشی که نسبت به بقیه متمایز باشی؟

  5. Sahar گفته:

    سلام خسته نباشید.
    من امسال انتخاب رشته دارم و درسم خیلی خوبه میخواستم بدونم اگه من برم هنرستان هوانوردی و بعد هم وارد دانشگاه بشم میتونم برای مهاجرت اقدام کنم؟ یعنی چون خانم هستم بعضیا گفتن اگر نمرات خوب باشه میشه به کشور های همسایه مثل ترکیه مهاجرت کرد خواستم ببینم ممکنه؟

  6. واله گفته:

    سلام ممنون بابت توضیحاتتون
    فقط ی سئوال حداکثر قد زنان چند هست مثلا من اول دبیرستان هستم و ۱۷۰ سانتی متر قد دارم آیا اگر افزایش پیدا کنه باعث مشکل میشه؟

  7. فائزه گفته:

    سلام
    ببخشید چندتا سوال برام پیش اومد
    بینی عملی هم مشکل ایجاد میکنه؟
    دوم اینکه ایا امکان داره یه خانم بتونه خلبان هواپیمای جنگی بشه؟
    و سوم برای ورود به خلبانی باید چه رشته ای رو انتخاب کرد؟
    و اینکه احتمال مشغول به کار شدن برای یک خانم چقدر هست؟

  8. غزال گفته:

    سلام.
    میشه که خانوما توایران دوره ی خلبانی مسافربری رو ببینن و مدرک مورد نظرمسافربری رو هم بگیرن ولی توی یه کشور خارجی که بازار کارخوبی داشته باشن برای خانومای خلبان استخدام بشن؟ یا مثلا توی یه کشور خارجی هم دورشو ببین و مدرکشونو بگیرن و توی همون کشور هم وارد بازار کارش بشن ؟

  9. غزال گفته:

    سلام وقتتون بخیر. سپاسگذارم بخاطر مطالب مفیدتون .
    من چندتا سوال راجب به خلبانی مسافربری و جنگنده داشتم میخواستم بدونم خانوما توی ایران میتونن خلبان(جنگنده) بشن یا خیر ؟و اینکه چطور میتونم برای خلبانی مسافربری بورسیه بگیریم ؟ازمونی که برای ورود به اموزشگاه خلبان مسافربری برای بورسیه برگزار میشه مکانش کجاس ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.