دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه در فارکس معامله انجام دهیم؟

نحوه خرید و فروش در فارکس
4.6/5 - (18 امتیاز)

نحوه خرید و فروش در فارکس چگونه است؟ چطور در فارکس معامله کنیم؟ چگونه در فارکس سرمایه گذاری کنیم؟ احتمالاً این‌ها سوالاتی است که اگر شما اندکی با بازارهای‌مالی آشنا باشید با آن رو به رو شده‌اید.


حفظ سرمایه‌ای که به زحمت و با کار و تلاش بدست آمده است برای همه‌ی افراد مهم است. همه‌ی ما در شروع کار به دنبال این هستیم که چگونه معاملات فارکس انجام دهیم تا ضرر نکنیم و به سود مستمر برسیم.

در این مطلب آموزش خرید و فروش فارکس به صورت تصویری در نرم‌افزار متاتریدر را برای شما تهیه دیده‌ایم و نکاتی در مورد اصول معامله، سرمایه گذاری و ماهیت بازار فارکس و نحوه معامله در بازار فارکس ارائه شده است که همه از منابع معتبر یا تجربه شخصی معامله‌گران اقتباس شده‌اند.

فهرست مطالب

بخش اول: مشخص کردن نقشه‌راه

چگونه در فارکس سرمایه گذاری کنیم? با نوشتن استراتژی

برای آغاز کردن خرید و فروش در فارکس شما دوتا راه دارید:

  • مانند بسیاری از مردم به صورت هر دم بیل، بی‌برنامه و از سر تفریح اقدام به خرید و فروش در فارکس کنید و بعد از کلی ضرر به دنبال سروسامان دادن به شیوه خرید و فروش خود در این بازار بکنید. (که اگر جزو آن دسته از افراد هستید این بخش را رد کنید و به بخش‌های بعدی بروید)
  • ابتدا برای خود نقشه راه معین کنید، چیزی مانند نقشه زیر:
  1. آشنایی با نحوه شروع کار در فارکس
  2. آشنایی با مفاهیم بازار فارکس
  3. آشنایی با ویژگی های شخصی خود ( آیا اصلا شما بدرد این بازار می‌خورید؟)
  4. مشخص کردن شیوه مطلوب شما برای معامله در بازار فارکس ( آیا می خواهید معامله گر باشید یا سرمایه گذار)
  5. آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال
  6. طراحی استراتژی مناسب (برای سرمایه‌ گذاری در فارکس به یک استراتژی تست شده نیاز دارید)
  7. هدف‌گذاری بلند مدت و تمرین در حساب دمو
  8. انتخاب بروکر، شارژ کردن حساب ریل و تمرین!
  9. هدف‌گذاری و استمرار تا رسیدن به سود مستمر

البته الگوی بالا صرفاً یک پیشنهاد است و شما می‌توانید به روش خود نقشه راه را بچینید.

ما در این مطلب قصد داریم نحوه خرید و فروش در فارکس را در پلتفرم‌های رایج به شما توضیح دهیم، همچنین قرار است مفاهیمی که در یک معامله فارکس به آن برخورد می کنید را اندکی شرح دهیم تا بتوانید به راحتی روی یک حساب دمو یک معامله باز کنید.

بخش دوم: خرید و فروش در بازار فارکس و تفاوت آن با دیگر بازارها

اصول معامله در فارکس و تفاوت ماهیت آن

این که شما در یکی از بازارهای مالی قبلاً تجربه داشتید بسیار عالی است و باعث می شود دست شما از دیگران جلوتر باشد اما باید برای آموزش خرید و فروش در فارکس با ماهیت این بازار و تفاوت آن با دیگر بازارهای مالی آشنا باشید:

1-تفاوت ماهیت بازار فارکس با دیگر بازارهای مالی

بازار فارکس یک بازار با ماهیت غیر متمرکز است (مانند بازار ارزهای دیجیتال) یعنی هیچ مکان رسمی برای خرید و فروش در فارکس در دنیا وجود ندارد و هیچ نهادی به صورت رسمی عهده دار آن نیست ( هرچند بسیاری از نهادهای مالی در حکم تایید کننده و یا به صورت رگولاتور در این بازار فعالیت می کنند).

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید بورس تهران را در نظر بگیرید، تمامی سهام‌ها زیر نظر سازمان بورس معامله‌ می‌شوند و دولت و سازمان بورس به صورت مستقیم بازار را می‌توانند کنترل و نظرات کنند.

همچنین در اصطلاح معامله‌گری بازار بورس یک بازار یک طرفه است، یعنی شما فقط از بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار سود می‌کنید( البته اگر وارد قراردادهای آتی نشده باشید، که بحثش جداست)

همچنین این روال در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد.

بازار ارزهای دیجیتال هم بیشتر به صورت یک بازار سرمایه گزاری در چند سال اخیر معرفی شده و اکثر مردم به خرید و نگه‌داری ارزهای دیجتال روی آورده‌اند تا معامله در قراردادهای آتی و استفاده از ماهیت دوطرفه این بازار(البته با توجه به روند طولانی مدت صعودی این بازار کار درستی هم کرده‌اند.)

اما در فارکس داستان متفاوت است. شما در فارکس (مخصوصاً جفت ارزها) دائماً یک جریان دو طرفه دارید که رقابت شدیدی را بین فروشندگان و خریداران به وجود می‌آورند.

ممکن است یک جفت ارز در فارکس یک مسیر را در طول 5 روز به بالا طی کند و در عرض 10 ثانیه همان مسیر را به سمت پائین برگردد.

فلذا دانستن این که بازار فارکس نوسانات زیادی دارد و مسئولیت اتفاق‌های آن به عهده هیچکس نیست (حتی بروکرتان) بسیار مهم است.

2- تفاوت در نوع دارایی

در ارزهای دیجیتال شما به یک صرافی مراجعه می‌کنید و 100 عدد بیت‌کوین با واحد تتر می‌خرید و نگه می‌دارید (اگر ایقدر پول دارید حتماً با من تماس بگیرید!)

خب اتفاقی که در ارزهای دیجیتال و بازار سهام می‌افتد این است که آن رمزارز یا سهام جزو دارائی‌های شما می‌شود و شما با بالا رفتن قیمت آن‌ها را می‌فروشید. (یا اگر حرفه‌ای تر باشید با گرفتن اهرم از صرافی خود با آن شریک شده و ارزدیجیتال بیشتری می‌خرید)

اما در بازار فارکس موضوع متفاوت است، شما با حجم پول سر و کار دارید نه تعداد دارایی!

هر لات 100هزار دلار است و شما بر اساس لات یک جفت ارز یا سهام را در فارکس خریداری می‌کنید.

شما نمی‌توانید یک پوند به دلار بخرید بلکه باید ضریبی از یک لات مثلا 10 لات یا 0.01 لات از آن جفت ارز را مبادله کنید.

همچنین به دلیل این که شما در حال خواندن این متن به زبان شیرین فارسی هستید، شما نمی‌توانید به بروکر خود مراجعه کنید و این مقدار پول تبدیل شده (دلار به پوند) را از بروکر خود تحویل بگیرید.

می‌دانیم ممکن است کمی گیج کننده شده باشد. اما از ما قبول کنید که توضیح این مطلب از صبر و حجم این مقاله خارج است. اما از شانس خوب شما ما یک مطلب خوب برای توضیح کامل لات و حجم آماده کردیم.

بخش سوم: آشنایی با پلتفرم‌های معاملاتی

پلتفرم‌های فراگیری برای خرید و فروش در فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دوتای آنها بسیار معروف هستند:

1-تریدینگ ویو:

نحوه خرید و فروش در فارکس توسط تریدینگ ویو

شما اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشید احتمالا تحلیل‌های خود را درپلتفرم تریدینگ ویو انجام می دهید.

خبر خوب این که تمامی نمادهای فارکس در این پلتفرم قابل تحلیل و بررسی هستند و در تمام دنیا با این پلتفرم در فارکس خرید و فروش انجام می‌دهند.

اما خبر بد این که هیچ بروکری نیست که با ایرانی‌ها کار کند و امکان معامله در این پلتفرم را به شما بدهد!

ولی خوب این دلیل نمی‌شود که نتوانید در این پلتفرم به صورت رایگان جفت ارزها و دیگر قردادهای فارکس را تحلیل کنید.

شما می‌تونید در فراچارت آموزش تحلیل در تریدینگ ویو را مشاهده کنید.

2-متاتریدر

متا تریدر نرم افزار محبوب خرید و فروش در فارکس

متاتریدر تقریباً از زمان اختراع چرخ پلتفرم محبوب بازارهای مالی بوده است!

به غیر از این که شما (به عنوان یک ایرانی) انتخاب دیگری غیر از متاتریدر ندارید، سادگی و کاربردی بودن آن شما را بسیار به خود جذب خواهد کرد.

کمتر کسی است که بعد از دو ساعت چرخ زدن با متاتریدر با زیروبم آن کاملاً آشنا نشود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم نسخه 4 یا 5 این پلتفرم را از سایت خود این شرکت روسی دانلود کنید و با آن اندکی کار کنید تا به آن مسلط شوید.

بخش چهارم: نحوه خرید و فروش در فارکس

چگونه معاملات فارکس انجام دهیم

در این بخش ما شما را با اصطلاحات مهمی که در یک معامله فارکس با آن رو برو می‌شوید آشنا می‌کنیم:

1-حد ضرر (Stop loss) و حد سود (Take profit)

البته این بخش برای شما عزیزانی که در بازارهای مالی تجربه دارید صرفاً تکرار دانسته هاست، اما ما سعی می‌کنیم که با تعریف دوباره این کلمات اهمیت آن‌ها را در فارکس نسبت به دیگر بازارهای مالی برایتان پر رنگ کنیم.

حد ضرر: به دستور اتوماتیکی که در پلتفرم معاملاتی توسط شما ایجاد می‌شود تا شما را از نقطه ای به بعد از معامله خارج کند و جلوی ضرر شما را بگیرد،حد ضرر گفته می‌شود.

حد سود: به دستور اتوماتیکی که در پلتفرم معاملاتی توسط شما ایجاد می‌شود تا شما را از نقطه ای به بعد از معامله خارج کند و جلوی کاهش یا افزایش شما را بگیرد، حد سود گفته می‌شود.

نحوه خرید و فروش در فارکس و اهمیت حد سود و حد ضرر

خوب به عکس بالا نگاه کنید.

تصور کنید شما در قیمت 132دلار وارد سهام اپل در فارکس شدید و در قیمت 155 دلار حد سود قرار داده‌اید و در قیمت 122 دلار حد ضرر را قرار داده باشید.

قرار دادن حد ضرر شما را در مقابل ریزش‌های ناگهانی بازار، تغییر جهت بازار و از همه مهم‌تر در مقابل خودتان محافظت می‌کند!!

همچنین همانطور که می‌بینید قرار دادن حد سود در معامله و پای بندی به آن به شما کمک می‌کند معامله در بازار فارکس برای شما با سودهای حساب شده و حداکثری همراه باشد.

یادتان باشد ممکن است در بازاری مثل بورس که کند و کم حجم است و به صورت دارائی معامله می‌شود نگذاشتن حد ضرر خیلی مهم نباشد، اما در بازار پر حجم و اهرمی فارکس این کار مثل خودکشی است!

اصول معامله در فارکس این است که قبل از بازکردن هر معامله، باید نقطه حد ضرر و حد سود خود را مشخص کنید.

چرا حتماً باید حد ضرر را تعیین کنیم؟

فرض کنید بعد از انجام معامله، اینترنت شما به هر دلیلی قطع شد و اتصال شما با متاتریدر از بین رفت. در این صورت اگر حد ضرری برای معامله تعیین نکرده باشید این امکان وجود دارد که قیمت، طی یک حرکت شارپ حساب شما را کال مارجین (صفر شدن موجودی) کند.

به عنوان نمونه در مثال زیر، جفت ارز طلا طی دو کندل بیش از هزار واحد نوسان کرده است. بنابراین قبل از کلیک کردن روی دکمه‌ی سل یا بای، باید حد ضرر و حد سود خود را تنظیم کرده باشید.

نحوه معامله در بازار فارکس

2-انواع اردرگذاری در فارکس

به طور کل به دو روش می‌شود در بازار فارکس وارد معامله شد. خرید یا فروش، که البته رایج است. (البته رایج در قراردادهای آتی نه بورس و اسپات ارزهای دیجیتال)

اما همین خرید و فروش هم به 6 روش انجام پذیر است که دو مدل آن به این صورت است که شما دکمه buy یا sell را می‌زنید و سپس وارد معامله می‌شوید.

به تصویر زیر خوب دقت کنید:

نحوه اردر گذاری و نحوه خرید و فروش در فارکس

در این تصویر چهار دستور را مشاهده می‌کنید که با رنگ سبز و زرد نشان داده شده‌اند.

1-اگر به این قیمت رسید بخر: به این دستور اصطلاحاً BUY limit گویند و بدان معنی است که شما می‌خواهید در حمایت‌ها خرید انجام دهید.

2-اگر از این قیمت بالا رفت بخر: به این دستور اصطلاحاً BUY STOP گویند و بدان معنی است که شما می‌خواهید در بالای مقاومت‌ها شکسته شده خرید انجام دهید.

3-اگر از این قیمت پایین رفت بفروش: به این دستور اصطلاحاً SELL STOP گویند و بدان معنی است که شما می‌خواهید در زیر حمایت‌های شکسته شده فروش انجام دهید.

4-اگر به این قیمت رسید بفروش: به این دستور اصطلاحاً SELL limit گویند و بدان معنی است که شما می‌خواهید در مقاوت‌ها فروش انجام دهید.

3-چگونه در فارکس معامله کنیم؟

پس از پیش‌بینی حرکت بعدی بازار و تحلیل قیمت، برای خرید و فروش در فارکس از قسمت new order در نوار ابزار نرم‌افزار متاتریدر۴ اقدام به buy یا sell می‌کنیم. در ویدئوی زیر نحوه معامله در بازار فارکس به صورت عملی نشان داده شده است.

کلام آخر

انجام معاملات موفق در فارکس و رسیدن به کسب سود نیازمند تجربه و تخصص کافی است.

بدون آموزش فارکس و کسب تجربه و با سیگنال‌های کانال‌های تلگرامی معامله نکنید.

سرمایه‌ گذاری بلند مدت در فارکس باید با پولی انجام شود که برای ضروریات زندگی و نیازهای روزمره به آن نیازی نداشته باشید.

بنابراین از قرض کردن پول یا گرفتن وام برای سرمایه‌ گذاری در فارکس جداً خودداری کنید.

امیدوارم در این مطلب پاسخ مناسبی به سوال چگونه در فارکس معامله انجام دهیم؟ به شما داده باشیم.

با نظرات خود ما را در بهبود یاری کنید.

مطالب مرتبط

لطفا نظرات و سوالات خود را در مورد نحوه‌ معامله در بازار فارکس و اصول معامله در فارکس با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.