دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بنیانگذاران دیجی‌ کالا | الفبای موفقیت؛ از کودکی تا قله‌های کارآفرینی

سعید محمدی و حمدی محمدی | بنیانگذاران دیجی کالا
2.7/5 - (9 امتیاز)

سال‌ها پیش، وقتی برای نخستین بار نام دیجی‌کالا را شنیدم، گمان می‌کردم احتمالاً باید یک نهاد دولتی ثروتمند یا یکی از آن غول‌های خصولتی، پشت این داستان باشد.
وقتی شنیدم بنیانگذاران دیجی‌ کالا دو برادر 26 ساله‌اند که با سرمایه‌ای اندک این فروشگاه اینترنتی پرآوازه را تاسیس کرده‌اند، خیلی تعجب کردم و مشتاق شدم آن‌ها را بیشتر بشناسم.

اگر دوست دارید بدانید چطور می‌توان با سرمایه‌ای اندک، کسب‌وکاری جدید ایجاد کرد، مجموعه مقالات ما را درباره‌ی کسب درآمد بخوانید.

اطلاعات چندانی درباره‌ی زندگی شخصی حمید و سعید محمدی در اینترنت موجود نیست. از طرفی بنیانگذاران دیجی‌ کالا در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت کمی دارند.

آن‌ها می‌گویند: «در شبکه‌های اجتماعی کمتر حضور داریم؛ چون اولویت دیگری داریم. ما ساعت‌های زیادی کار می‌کنیم و کار ما به تمرکز بالایی نیاز دارد. در نتیجه فرصتی برای سر زدن به اینستاگرام و فیسبوک نداریم.»

زندگینامه بنیانگذار دیجی کالا ؛ سعید محمدی

مسئولیت ما، خلق داستان‌های موفقیت است.

سعید محمدی، بنیانگذار دیجی‌کالا

در این مقاله تلاش کرده‌ام به جنبه‌های کمتر شنیده‌ شده از زندگی این دو بنیانگذار دیجی‌کالا بپردازم و با اتکا به منابع دست اول به سوالات و دغدغه‌های مخاطبان در این خصوص پاسخ دهم.

بیشتر اطلاعات موجود در این مقاله را از محتوای مصاحبه‌ها و گفتگوهای تصویری موسسان دیجی‌کالا استخراج کرده‌ و کوشیده‌ام زندگینامه بنیانگذاران دیجی‌ کالا را به زبانی ساده و نثری پاکیزه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

این نوشته در دو بخش پیش از دیجی‌کالا و پس از دیجی‌کالا تنظیم شده است.

زندگی بنیانگذاران دیجی کالا پیش از تأسیس دیجی‌ کالا

1. دوران کودکی و نوجوانی

  • شیر مادر و نان پدر
  • مدرسه؛ همه از اینجا شروع می‌کنند
  • زیرزمین خانه‌ی پدری؛ اولین کارگاه دوقلوهای محمدی
  • آشنایی با کامپیوتر و اینترنت؛ ورود به دنیایی جدید

2. ماموریت مهم؛ ورود به دانشگاه

  • عبور از سد کنکور
  • فعلاً خداحافظ، برادر!

زندگی بنیانگذاران دیجی کالا پس از تاسیس دیجی کالا

3. دیجی‌کالا؛ از رویا تا واقعیت

  • تجربه‌ی یک خرید ناموفق
  • ما رویایی داریم؛ طراحی یک خرید لذت‌بخش
  • اولین قدم برای حل یک نیاز واقعی
  • طلوع دیجی‌کالا
  • تقسیم وظایف بین دو بنیانگذار دیجی‌کالا
  • جایگاه بنیانگذاران دیجی‌ کالا در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی ایران

4. رازهای موفقیت دیجی‌کالا از نگاه بنیانگذاران

  • امپراتوری محتوا
  • همیشه اولویت با مشتری است
  • فرهنگ دیجی‌کالایی
  • آن‌ها می‌گویند: «ما از شکست‌خوردن نمی‌ترسیدیم»
  • عوامل دیگر

5. ثروت بنیانگذاران دیجی‌کالا

  • سرمایه‌ی شخصی بنیانگذاران دیجی‌ کالا
  • سهم این دو برادر از دیجی‌کالا
  • رویای میلیارد دلاری؛ ورود به باشگاه یونیکورن‌ها
  • ارزش ریالی سهام بنیانگذاران دیجی‌ کالا

6. روزهای تلخ و شیرین بنیانگذاران دیجی کالا

7. صفحات بنیانگذاران دیجی کالا در شبکه‌های اجتماعی

1. دوران کودکی و نوجوانی

وقتی به زندگی کارآفرینان و مخترعان می‌پردازیم، پرسش‌هایی درباره‌ی کودکی و نوجوانی آن‌ها در ذهن‌مان شکل می‌گیرند. پرسش‌هایی چون، آیا:

 آن‌ها در خانواده‌ای از طبقات ثروتمند جامعه به‌دنیا آمده بودند یا دهک‌های درآمدی پایین‌تر؟

پدر، مادر و دیگر اعضای خانواده‌ی آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی بودند یا خیر؟

در مدرسه دانش‌آموزانی موفق و کوشا بودند یا شکست‌خورده و کم‌فروغ؟

و سوالاتی از این دست.

در اولین بخش از زندگینامه بنیانگذاران دیجی‌ کالا پاسخ سوالات فوق را با هم مرور خواهیم کرد.

1-1. شیر مادر و نان پدر

حمید و سعید محمدی اسفند 1358 در تهران به‌دنیا آمدند. حمید چند دقیقه زودتر از برادرش متولد شد تا قُلِ بزرگ‌تر نام بگیرد. آن‌ها دوران خردسالی‌شان را همراه 9 خواهر و برادر دیگرشان در محله‌ی ابوذر تهران سپری کردند.

پدرشان صاحب یک نانوایی بود و مادرشان خانه‌دار. با اینکه هیچ‌یک تحصیلات چندانی نداشتند؛ اما برای‌شان مهم بود بچه‌هایشان درس بخوانند.

1-2. مدرسه؛ همه از اینجا شروع می‌کنند

هر دو برادر دوره‌ی ابتدایی را در مدرسه‌ای دولتی در همان محله‌ی ابوذر گذراندند. حمید مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در مرکز تیزهوشان شهید بهشتی شهر ری سپری کرد و سعید در مدرسه‌ی نمونه‌ دولتی ابن‌سینا واقع در میدان قزوین.

برادران محمدی با مدرک دیپلم رشته‌ی ریاضی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شدند.

زندگینامه بنیانگذاران دیجی کالا ؛ حمید محمدی

حمید، قُل بزرگ‌تر برادران محمدی است که موفقیت‌های تحصیلی بیشتری به‌دست آورده، در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر است و شخصیتی شوخ‌طبع‌ دارد.

1-3. زیرزمین خانه‌ی پدری؛ اولین کارگاه دوقلوهای محمدی

دوقلوها بیشتر اوقات فراغت‌شان را در زیرزمین خانه‌ی پدری سپری می‌کردند. آن‌ها فعالیت‌هایی چون نجاری و ساختن ماکت با خمیر و گِل را باعلاقه دنبال می‌کردند. برادر بزرگترشان هر آنچه را لازم داشتند، برای‌شان تهیه می‌کرد؛ از ابزارهای نجاری و مدل‌سازی تا گِل و چیزهای دیگر.

آن‌ها عاشق تجربه کردن، آزمایش کردن و ساختن چیزهای جدید بودند. این علاقه، نشانه‌ای از کنجکاوی ذاتی آن‌ها بود.

1-4. آشنایی با کامیپوتر و اینترنت؛ ورود به دنیایی جدید

حالا دیگر سرگرمی‌های کودکانه حس کنجکاوی دوقلوها را ارضا نمی‌کرد.

در نخستین سال‌های دهه هشتاد خورشیدی، یک کامیپوتر رومیزی مهمان خانه‌ی پدری شد. از آن کامپیوترهای فلاپی بزرگ که لابد تصویرش را در اینترنت دیده‌اید. در میانه‌ی دهه‌ی هشتاد، برای اولین بار از خانه به اینترنت متصل شدند.

آشنایی با کامپیوتر و اینترنت باعث شد سعید و حمید در دانشگاه همیشه چند قدم از هم‌کلاسی‌ها جلوتر باشند.

کسب درآمد از اینترنت
می‌توان زندگی حمید و سعید را به قبل و بعد از آشنایی با کامپیوتر و اینترنت تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: راه‌های کسب درآمد از اینترنت

2. ماموریت مهم؛ ورود به دانشگاه

در آن سال‌ها، عبور از سد کنکور و ورود به دانشگاه کاری دشوار بود و رقابتی نفس‌گیر برای نشستن روی صندلی‌های رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های برتر کشور در جریان بود.

2-1. عبور از سد کنکور

وقتی نتایج کنکور اعلام شد، حمید رشته‌ی مهندسی صنایع در دانشگاه خواجه نصیر را انتخاب کرد و سعید برای تحصیل در رشته‌ مهندسی مکانیک راهی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شد.

در مقطع ارشد، دوقلوها یک رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند؛ اما برای مدتی کوتاه، مسیری متفاوت از هم را طی کردند.

2-2. فعلاً خداحافظ، برادر!

برادر بزرگ‌تر برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی MBA وارد دانشگاه علم و صنعت شد. بعد از فارغ‌التحصیلی، به‌عنوان وب‌مستر و کمی بعدتر به‌عنوان مسئول کنترل پروژه مشغول کار شد. سپس در سال 1384 راهی سربازی شد و برای مدتی از فضای کار و تحصیل دور ماند.

در یک مسیر متفاوت، برادر کوچک‌تر بعد از اخذ مدرک کارشناسی، به سربازی رفت و بعد از پایان خدمت، برای گذراندن دوره‌ی فوق‌لیسانس در رشته‌ی MBA وارد دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی شد.
بعد از فارغ‌التحصیلی، به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت رفت و مشغول تحقیق و پژوهش بر روی روش‌های کاهش مصرف سوخت در کشور شد.

آخرین رشته‌ی تحصیلی دو برادر، سوزنی بود که مسیر حرکت ‌آن‌ها را روی ریل زندگی حرفه‌ای تغییر داد.

3. دیجی‌کالا؛ از رویا تا واقعیت

در آغاز، همه‌چیز یک رویا بود. رویایی که از یک ایده برمی‌خاست؛ ایده‌ای که از دل یک تجربه‌ی ناموفق برآمده بود.

3-1. تجربه‌ی یک خرید ناموفق

جدایی دو برادر دیری نپایید و علاقه‌شان به عکاسی دوباره آن‌ها را کنار هم قرار داد. برادران محمدی در روزهایی که هنوز بسیاری در ایران، عکاسی آنالوگ را به نوع دیجیتال آن ترجیح می‌داند، تصمیم گرفتند عکاسی دیجیتال را نیز تجربه کنند.

در اینترنت، با DPREVIE.COM آشنا شدند که به معرفی و نقد و بررسی انواع دوربین‌های دیجیتال می‌پرداخت. در نهایت، با بررسی محصولات دیجیتالی مختلف در این سایت، آن‌ها دوربین نیکون D7 را برگزیدند.

دوقلوها دوربین موردنظر را از فروشگاهی در خیابان جمهوری خریدند و با خوشحالی به خانه بازگشتند؛ اما بعد از مدتی با مقایسه‌ی کیفیت تصاویر گرفته‌شده توسط این دوربین با تصاویر موجود در اینترنت، متوجه شدند دوربین خریداری‌شده فاقد ویژگی‌های محصول اصلی است.

نه خبری از لرزش‌گیر دست بود، نه فوکوس خودکار و نه دیگر ویژگی‌های لنز محصول اصلی! به نظر می‌رسید لنز دوربین خریداری‌شده، دست‌ دوم است.

تجربه‌ای تلخ بود؛ تجربه‌ای که اعتماد آنان به خرید به شیوه‌ی سنتی را خدشه‌دار کرد.

3-2. ما رویایی داریم؛ طراحی یک خرید لذت‌بخش

دوقلوهای دیجی که با تحصیل در رشته MBA دانش کافی را برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار داشتند، حالا انگیزه‌ی لازم برای تحقق این رویا را نیز در وجود خود حس می‌کردند.

تجربه‌‌ی دلنشین تحقیق درباره‌‌ی قابلیت‌ها و مشخصات یک کالای دیجیتال، امکان بررسی امکانات فنی آن با کالاهای مشابه و نیز مقایسه‌ی قیمت این کالا در فروشگاه‌های مختلف، در کنار تجربه‌ی تلخ یک خرید ناموفق به شیوه‌ی سنتی، شوق ساختن تجربه‌ای عالی از خرید را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

3-3. اولین قدم برای حل یک نیاز واقعی

حمید محمدی می‌گوید:«اتفاقات بزرگ دنیا، بزرگ‌ترین کمپانی‌ها، راه‌حل‌ها و محصولات در آغاز شکل‌گیری بسیار ساده بودند. فیسبوک، آمازون و گوگل رویاهای کوچکی برای بنیانگذاران‌شان بودند که پشت آن یک احساس و نیاز شخصی بود.»

دیجی‌کالا هم از این قاعده مستثنی نبود. برادران دیجی در شروع کار، هرگز چنین آینده‌ای را پیش‌بینی نمی‌کردند. دوقلوهای دیجی در ویدئوی زیر از انگیزه‌ها و اشتیاق خود برای رفع یک نیاز می‌گویند. اشتیاقی که ثمره‌ی آن تولد دیجی‌کالا بود.

3-4. طلوع دیجی‌کالا

حمید، نسخه‌ی اولیه‌ی وبسایت دیجی‌کالا را در تابستان 1385 طراحی کرد. ‌آن‌ها چند ماه بعد در بهمن ماه 1385 از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا رونمایی کردند. در ابتدا، 6 نفر بودند؛ حمید، سعید و 4 نیروی دیگر که کار خود را در یک آپارتمان اداری واقع در خیابان مفتح آغاز کردند.

سرمایه‌ی اولیه‌ی دیجی‌کالا حدود 15 میلیون تومان بود. ابتدا تمرکز آن‌ها روی فروش محصولات دیجیتال مانند: دوربین عکاسی و موبایل بود؛ اما کمتر از یک‌سال بعد، با افزودن لپ‌تاپ و کامپیوترهای جیبی به لیست محصولات دیجی‌کالا، به رشد و گسترش فروشگاه سرعت بیشتری بخشیدند.

دیجی کالا ؛ بزرگترین فروشگاه آنلاین کالاهای دیجیتال
وبسایت دیجی‌کالا در آغاز مکانی برای عرضه‌ی آنلاین محصولات دیجیتال بود.

بیشتر بخوانید: 12 نکته برای شروع استارت‌آپ با هزینه کم

3-5. تقسیم وظایف بین دو بنیانگذار دیجی کالا

حمید، مدیرعامل دیجی‌کالا است و سعید رئیس هیئت مدیره‌. با این وجود، وظایف و مسئولیت‌ها را برادرانه و عادلانه بین خود تقسیم کرده‌اند.

قُلِ کوچک‌تر بخش‌های مالی، منابع انسانی، خرده‌فروشی و عملیات را مدیریت می‌کند و قُلِ بزرگ‌تر بر قسمت‌‌های فناوری، توسعه محصول، بازاریابی و بازارگاه نظارت می‌کند.

هماهنگی کم‌نظیری بین این دو برادر وجود دارد. در چند مصاحبه‌ی تصویری که از آنان دیده‌ام، به‌خوبی کلام و جملات یکدیگر را کامل می‌کنند.

3-6. جایگاه بنیانگذاران دیجی‌ کالا در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی ایران

حالا همه درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کردند؛ دو برادر که از هیچ، همه‌چیز ساخته بودند. مهم‌ترین اخبار حوزه‌ی استارت‌آپی در ایران به رکوردشکنی‌های پیاپی ‌آن‌ها تعلق داشت.

3-6-1. لحظه‌ای درخشان در زندگینامه بنیانگذاران دیجی‌ کالا؛ دریافت نشان امین‌الضرب

دیجی‌کالا و صاحبانش در طول 16 سال گذشته موفق شده‌اند رکوردهای فراوانی را در عرصه‌ی تجارت الکترونیکی در کشور از خود به‌جاگذاشته و عناوین و افتخارات بسیاری را کسب کنند.

از جمله مهم‌ترین این جوایز می‌توان به دریافت نشان‌ امین‌الضرب از اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد.

اتاق بازرگانی تهران هر ساله طی مراسمی با اهدای نشان کارآفرینی از کارآفرینان برجسته‌ی کشور تجلیل می‌کند.

حمید محمدی و سعید محمدی در سومین دوره برگزاری این مراسم، که دی ماه 1397 در تهران برگزار شد، مهم‌ترین نشان و لوح کارآفرینی بخش خصوصی را دریافت کردند.

بنیانگذاران دیجی‌کالا نشان امین‌الضرب دریافت کردند.
دریافت نشان امین‌الضرب از طرف اتاق بازرگانی تهران در سال 1397 خورشیدی

3-7. بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران

امروز دیجی‌کالا بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس و فروشگاه آنلاین در ایران و پربازدیدترین خرده‌فروشی آنلاین در خاورمیانه است.

مرکز پردازش سفارش‌هایش در تهران ظرفیت ذخیره‌ی 5 میلیون قلم کالا و پردازش 750 هزار کالا در هر روز را دارد و بنا به ادعای مدیرانش، 90 درصد بازار خرید اینترنتی را در ایران در اختیار دارد.

دیجی‌کالا حالا نه فقط یک فروشگاه آنلاین، بلکه یک هلدینگ است که خرده‌فروشی‌ آنلاین بخشی از خدمات آن به حساب می‌آید.

رویای بعدی موسسان دیجی‌کالا، حضور در بازار کشورهای همسایه و کسب عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی‌های آنلاین در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

ساختار گروه دیجی‌کالا

هلدینگ دیجی‌کالا از شرکت‌های دیجی‌کالا، دیجی‌استایل، فیدیبو، کمدا و دیجی‌نکست تشکیل شده است.

4. رازهای موفقیت دیجی‌کالا از نگاه بنیانگذاران

در روزهایی که هنوز بسیاری از ایرانیان به اینترنت دسترسی نداشتند و فضای وب فارسی دچار فقر محتوا بود، دیجی‌کالا گوی سبقت را از رقبا ربود. هرچند در رکوردزنی‌ پیاپی این فروشگاه اینترنتی عوامل مهم دیگری نیز نقش داشتند.

4-1. Content Marketing (بازاریابی محتوایی)؛ امپراتوری محتوا

بنیانگذاران دیجی‌ کالا از همان ابتدا با تمرکز بر روی ارائه‌ی محتوای کاربردی و جذاب در زمینه‌ی گجت‌های دیجیتال، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به صفحه‌ی اول در صفحه‌ی جستجوی گوگل راه یافتند.

از‌این‌رو در نخستین ماه‌های فعالیت دیجی‌کالا، تنها کالاهایی را معرفی می‌کردند که محتوایی خوب برای آن‌ها تولید کرده بودند.

حمید و سعید در این گفت‌وگو نقش محتوا را در موفقیت‌های روزهای نخستین دیجی‌کالا توضیح می‌دهند:

راز موفقیت بنیانگذاران دیجی کالا ؛ استراتژی محتوامحور

روی دیوارهای بخش تولیدمحتوای دیجی‌کالا نوشته شده:

محتوا پادشاه نیست، امپراتوری است.

لی اودن، مدیرعامل شرکت بازاریابی آنلاین تاپ‌رنک

بیشتر بخوانید: دوره تجربه‌محور تولید محتوا و SEO

4-2. Customer Centric؛ همیشه اولویت با نیاز مشتری است.

در کنار محتوا، اولویت دادن به نیاز مشتری و آنچه او می‌پسندد، یکی از کلیدی‌ترین رموز موفقیت این مدل جدید از کسب‌وکار مبتنی بر تجارت الکترونیکی بود.

آن‌ها می‌کوشیدند نیاز مشتری و سلیقه‌ی او را در همه‌ی آنچه به این کسب‌وکار مربوط می‌شد؛ از طراحی سایت تا سرویس تحویل کالا را دریابند و در نظر بگیرند.

4-3. فرهنگ دیجی‌کالایی: خودساختگی، سخت‌کوشی و صرفه‌جویی

اگر کسب‌وکاری بتواند در دوران رشد اولیه، هزینه‌هایش را از راه درآمدزایی تأمین کند، می‌تواند به آینده‌ی خود خوشبین باشد.

براین‌اساس کارآفرینان مطرح جهان در پیش‌تولید کمتر هزینه می‌کنند تا میزان هدررفت پول را در آغاز کار به کمترین مقدار ممکن برسانند. این سیاستی بود که از ابتدا توسط بنیانگذاران در دیجی‌کالا هم اعمال شد و یکی از عوامل موفقیت چشمگیر این استارت‌ آپ بود.

4-4. آن‌ها می‌گویند: ما از شکست‌‌خوردن نمی‌ترسیدیم.

هم‌بنیانگذاران دیجی‌ کالا می‌گویند: آن‌ها همه‌چیز را به‌سرعت امتحان می‌کردند و در صورت شکست، دست به اصلاح می‎‌زدند. ‌به نوعی می‌توان گفت افتخارات امروز دیجی‌کالا محصول اشتباهات دیروز مدیرانش است.

4-5. عوامل دیگر

افزون بر عوامل فوق، می‌توان از دلایل زیر نیز به‌عنوان رازهای موفقیت دیجی‌‌کالا نام برد:

  • فقدان رقیب خارجی
  • بهره‌وری بالای نیروی کار
  • استفاده از بهترین روش‌ها برای ایجاد تعادل بین تأمین کالا و سفارش
  • رعایت استانداردهای بالای کاری
  • افزایش تدریجی تنوع محصولات دیجیتال در نخستین سال‌ها
دیجی‌کالا ؛ بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین در ایران و پربازدیدترین فروشگاه آنلاین در خاورمیانه
دیجی‌کالا، که در آغاز فروشگاهی جهت عرضه آنلاین کالاهای دیجیتال بود، به مکانی برای فروش دیجیتالی کالاهای مختلف تبدیل شد.

5. ثروت بنیانگذاران دیجی‌ کالا

با توجه به این واقعیت که در ایران، شفافیت مالی وجود ندارد، پاسخ دادن به این سوال، تقریباً غیرممکن است. با این همه ما سعی می‌کنیم با توجه به آمار موجود درباره‌ی ارزش دیجی‌کالا به این پرسش پاسخ دهیم.

5-1. سرمایه‌ی شخصی بنیانگذاران دیجی‌ کالا

این‌یکی، از آن سوال‌هاست که پاسخش را تنها خود این دو برادر می‌دانند. شاید آن‌ها روزی این مطلب را بخوانند و تصمیم بگیرند به این پرسش پاسخ دهند. منتظر می‌مانیم.

5-2. سهم این دو برادر از دیجی‌کالا

بر اساس مصاحبه‌های موجود و اخبار منتشرشده در سال 1397، سی و پنج درصد از کل سهام دیجی‌کالا به این دو برادر تعلق دارد.

5-3. رویای میلیارد دلاری؛ ورود به باشگاه یونیکورن‌ها

در سال 2014 میلادی وبسایت معتبر Economist در گزارشی دیجی‌کالا را با ارزش بیش از 150 میلیون دلار، باارزش‌ترین شرکت اینترنتی ایرانی نامید.

سه سال بعد، یک شرکت هلندی 21 درصد از سهام دیجی‌کالا را به ارزش 100 میلیون دلار خرید. در نتیجه، ارزش کل سهام دیجی‌کالا در سال 2017 میلادی در حدود 500 میلیون دلار بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری سوئدی پامگرنت، که از شرکای هلدینگ دیجی‌کالا است، در آخرین گزارش مالی خود، که در پایان آوریل 2022 منتشر شد، مدعی شد ارزش سهام دیجی‌کالا اکنون تقریباً یک میلیارد دلار است.

آیا دیجی‌کالا به اولین یونیکورن استارت آپی در ایران تبدیل خواهد شد؟
به استارت‌آپ‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار، «یونیکورن» می‌گویند.

5-4. ارزش ریالی سهام بنیانگذاران دیجی‌ کالا

بر اساس این گزارش، ارزش سهام متعلق به برادران محمدی حدوداً 350 میلیون دلار است. با توجه به قیمت لحظه‌ای دلار در بازار آزاد، ارزش ریالی سهام این دو برادر نزدیک به 110 هزار میلیارد ریال یا 11 هزار میلیارد تومان است.

6. روزهای تلخ و شیرین بنیانگذاران دیجی کالا

راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه بر بستر اینترنت و حفظ و توسعه آن، کاری سخت و موفقیتی بزرگ است.

صاحبان دیجی، طیّ 16 سال گذشته شکست‌ها و پیروزی‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند. آن‌ها در دل این شکست‌ها و پیروزی‌ها، روزهای شاد و سخت زیادی را از سر گذرانده‌اند و تجاربی گران‌بها کسب کرده‌اند.

موسسان دیجی‌کالا در گفت‌وگویی کوتاه و دوستانه‌ به این موضوعات پرداخته‌اند:

  • خوشحال‌ترین روزشان در دیجی‌کالا،
  • دشوارترین روزشان در دیجی‌کالا،
  • مهم‌ترین درس‌آموخته‌ها و تجاربی که در این سال‌ها کسب کرده‌اند،

و در پایان،

  • یک توصیه‌ی مهم برای کسانی که پا در راه کارآفرینی نهاده‌اند.

این ویدئو را تا پایان تماشا کنید:

بنیانگذاران دیجی‌ کالا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

لینک‌های مرتبط

بنیانگذاران دیجی‌ کالا را می‌توان از موفق‌ترین کارآفرینان استارت‌آپی در ایران دانست. در این مقاله به زندگینامه بنیانگذاران دیجی‌ کالا پرداختم و تلاش کردم مسیری را که این دو برادر طی کرده‌اند تا به این موفقیت بزرگ دست یابند، مرور کنم.

با وجود این، در دنیا و در ایران کارآفرینان مطرح دیگری هم هستند که بسیاری از ما چیز زیادی درباره‌شان نمی‌دانیم. ما در کارنکن محتواهای شنیداری، نوشتاری و دیداری بسیاری را برای شما تولید کرده‌ایم.

یکی از پرمخاطب‌ترین این محتواها، رادیو کارنکن است. امین آرامش در رادیو کارنکن میزبان برخی از معروف‌ترین کارآفرینان حوزه‌ی استارت‌آپی در ایران بوده و شما می‌توانید از طریق لینک زیر، این مصاحبه‌ها را ببینید یا بشنوید:

زندگینامه کارآفرینان موفق ایرانی و خارجی

همیشه اولین صعود به یک قله، کاری دشوار و چالشی خطرناک است. دومی‎‌ها، سومی‌ها و بعدی‌ها جا پای نفر اول می‌گذراند و بالا می‌روند.

زندگینامه‌ها الهام‌بخش‌اند و حکم ردّ پای نفر اول را دارند.

برای اینکه خیال‌تان از صعود به قله کارآفرینی راحت شود، زندگینامه کارآفرینان موفق در جهان و ایران را بخوانید:

این روزها خبرهای ضدونقیض فراوانی پیرامون واگذاری بخشی از سهام توییتر به ایلان ماسک شنیده می‌شود.

راستش، من که کلّی گیج شده‌ام و هنوز نفهمیده‌ام سرنوشت این معامله چه شد!

اگر شما هم مثل من دوست دارید بنیانگذار توییتر را بشناسید و با مدیرعامل فعلی آن آشنا شوید، حتماً مقاله‌ی زیر را بخوانید:

مقالات موجود در لینک زیر نیز به شما کمک خواهند کرد درباره‌ی استارت‌آپ، انواع آن و روش‌های راه‌اندازی یک استارت‌آپ با سرمایه‌ی محدود چیزهای بیشتری بدانید:

و در نهایت، اگر به دنبال آشنایی با روش‌های کسب درآمد از دیجی‌کالا هستید، ما در کارنکن مقالات زیر را برای شما منتشر کردیم:

برایم بنویس:
کدام بخش از زندگینامه بنیانگذاران دیجی‌ کالا را بیشتر دوست داشتی؟
اگر جای موسسان دیجی‌کالا بودی، قدم بعدی که در زندگی‌ات برمی‌داشتی چه بود؟
به نظر شما، زندگی و فعالیت‌های بنیانگذاران دیجی کالا شبیه کدام‌یک از کارآفرینان معروف در ایران یا جهان است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “بنیانگذاران دیجی‌ کالا | الفبای موفقیت؛ از کودکی تا قله‌های کارآفرینی

  1. هستی گفته:

    سلام
    ممنونم بابت مطلبتون
    توی سرچ دقیقا دنبال این می گشتم که جاهای دیگه خبری ازش نبود تنها چیز همون داستان دوربین معروف بود وتمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.