دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

زندگی‌نامه بنیانگذار شرکت کاله | زندگی پر فراز و نشیب مرد لبنیات ایران

آقای غلامعلی سلیمانی بنیانگذار شرکت کاله است، که در حال حاضر 60 درصد سهام بازار لبنیات را در اختیار دارد.
2.3/5 - (3 امتیاز)

غلامعلی سلیمانی؛ بنیانگذار شرکت کاله 76 ساله و متولد شهر آمل است. دوره‌ی کودکی و نوجوانی خود را در شهر آمل گذرانده است. پدر او وکیل دادگستری و مادرش خانه‌دار بود.

وی دانش‌آموخته رشته ریاضی دانشگاه ملی است و توانسته است هلدینگ سولیکو را با بیش از 20 زیرمجموعه تأسیس کند. او بنیان گذار شرکت فرآورده‌های لبنی کاله است که از مطرح‌ترین زیرمجموعه‌های گروه سولیکو می‌باشد.

او یکی از موفق‌ترین کارآفرین‌هایی است که توانسته با تلاش‌های بی‌وقفه در عرصه‌ی تولید و کارآفرینی بدرخشد.

آنچه خواهید خوانید:

سال‌های ابتدایی زندگی بنیانگذار شرکت کاله

غلامعلی سلیمانی متولد 25 خرداد سال 1325 بوده و دوره‌ی کودکی و نوجوانی خود را در شهر آمل گذرانده است.

آقای سلیمانی پس از تلاش‌های فراوان توانست از رشته ریاضی دانشگاه ملی قبول شود. در سال 1350 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و به سربازی رفت.

مؤسس شرکت کاله، در دوران سربازی هم کار می‌کرد و هم به هنرستان صنعتی می‌رفت و تدریس می‌کرد، بقیه روزها نیز به تدریس خصوصی می‌پرداخت.

بعد از سربازی ایده‌ی رفتن به آمریکا برای ادامه‌ی تحصیل را در ذهن داشت که بعد از مشورت با دایی‌اش از این کار منصرف شد و به فکر راه‌اندازی کسب و کار افتاد.

بنیانگذار شرکت کاله از کجا شروع به کار کرد؟

او بعد از سربازی مایل بود مغازه ساندویچ فروشی راه بیندازد که به دلایلی از این کار منصرف شد، او که از سال‌های 1350 تا 1357 کارش را به صورت جدی شروع کرد، دو شرکت به نام‌های «پارسیو» و «مارکتینگ اند ریسرچ» را تأسیس کرد.

شرکت مارکتینگ اند ریسرچ را با مشارکت آقای قبادی مشاور بازرگانی سفارت آمریکا و یک فرد هندی راه‌اندازی کرد.

چون انقلاب شد و آقایان از ایران رفتند در نتیجه این شرکت‌ها سودده نبودند و نتیجه خاصی برای او نداشتند.

 او می‌گوید در سال 1356مکان فعلی شرکت کاله را از خواهرش که مایل بود 17 تومان به فرد دیگری اجاره دهد به قیمت 20 تومان اجاره کرد و توزیع کالباس و سوسیس را از آنجا شروع کرد. او با تدریس خصوصی اجاره را پرداخت می‌کرد.

در سال 1358 اولین کارخانه خود را به نام «دمس» در شیراز راه‌اندازی کرد و در سال 1359 کارخانه گوشتی تهران و پس از آن کارخانه گوشتی آمل را راه‌اندازی کرد.

آینده‌نگری و انتخاب هوشمندانه بنیانگذار شرکت کاله

او می‌گوید:

از کلاس هشتم به کار آزاد فکر می‌کردم و به همکلاسی‌هایم که بعضی از آنها همکارانم هستند می‌گفتم ما می‌توانیم با دو هزار تومان تاکسی بخریم و در شهر آمل کار کنیم. آن موقع امکان این کار برایمان فراهم بود به ویژه یکی از دوستانم که وضع مالی خوبی داشت، اما دوستانم به من می‌خندیدند.

با اینکه در یک خانواده مرفه به دنیا آمده بودم ولی مدام به فکر راه‌اندازی کسب و کار بودم ولی پدرم از این کار من ناراحت بود و معتقد بود باید به صورت جدی به درسم ادامه دهم.

اما من معتقد بودم برای زندگی بهتر فقط فکر و عقل کافی نیست و باید پول داشته باشم. برای داشتن پول نیز لازم بود کار کنم.

درآمدم در زمان دانشجویی‌اش بیش از هزار تومان بود که بخشی از آن را از دانشگاه می‌گرفتم و بخش دیگری را از طریق تدریس خصوصی به دست می‌آوردم.

اعتقادم بر این بود که کسانی که با من کار می‌کنند حتماً نباید پول داشته باشند و من به یک طریقی آنها را شریک خودم می‌کردم و برایشان حقوق در نظر می‌گرفتم، هرچه تولید بیشتر بود درآمد آنها نیز بیشتر می‌شد.

البته پیش از شراکت با آنها در ارتباط بودم بر اساس شناختم از آنها هر کدام را برای کاری انتخاب می‌کردم و شریک می‌شدیم، همه‌ی این افراد قبل از شراکت به عنوان مشاور من نیز بودند.

سلیمانی با توجه به شناختش از صنعت و بازار و نیاز مشتری، از بین چهل صنعت، صنایع گوشتی را انتخاب کرد، با اینکه در آن زمان صنعت راه و ساختمان بورس بود، ولی او آینده صنایع غذایی را بهتر می‌دید، به علاوه صنایع گوشتی را به دلیل سوددِهی بیشتر انتخاب کرد.

زندگی نامه غلامعلی سلیمانی؛مؤسس شرکت کاله
مؤسس شرکت کاله، آینده صنعت غذایی را بهتر از صنعت راه و ساختمان می‌دید.

احداث کارخانه آمل و شروع تولید لبنیات

سلیمانی در سال 69 به دیدن یکی از دوستانش به آمل رفت و او را متقاعد کرد که شیر را از خانه روستاییان جمع کند و ماست تولید کند.

سپس زمینی برای احداث کارخانه خریداری نمود. در آن زمان تولید لبنیات با حداکثر 6 تن شیر شروع شد ولی هم اکنون کارخانه با جمع‌آوری 2500  تن شیر از 16 استان به تولید ادامه می‌دهد.

با افزایش تولید، چند واحد دیگر در تهران، اصفهان و کربلا تأسیس و به ظرفیت مجموعه اضافه شد.

با وجود تحریم‌ها، سلیمانی؛ مؤسس شرکت کاله، توانست مجوز واردات دستگاه‌های دست دوم را بگیرد و به کمک یکی از دوستانش که دکترای لبنیات داشت دستگاه را راه‌اندازی کرد و تولید انواع پنیر (گودا، چدار، پنیرتبریز، پارمزان و…) را آغاز کرد.

راه‌اندازی گروه سولیکو

بعد از اینکه تعداد کارخانه‌ها و محصولات افزایش یافت سلیمانی هلدینگ سولیکو را راه‌اندازی کرد و تمامی کارخانه‌ها زیرمجموعه گروه سولیکو شدند.

گروه سولیکو سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارد و از برترین‌های عرصه لبنیات و نوشیدنی در سطح بین‌المللی است.

چشم‌انداز گروه سولیکو

سولیکو هم همانند دیگر برندهای برتر، برای خود چشم‌انداز و مأموریتی تعریف نموده است. به نقل از سایت این گروه، چشم‌انداز این مجموعه شامل موارد زیر است:

خالق برندهای جهانی

رویکرد مجموعه سولیکو، ایجاد مجموعه‌ای قوی و منسجم است که بتواند بر اساس زیرساخت‌های قوی و دانش‌بنیان، استفاده از نیروی انسانی نخبه و متبحر و همچنین تجهیز شدن به برترین سخت‌افزارهای روز دنیا، برندهای ایرانی را در جهان مطرح سازد. مجموعه سولیکو بر این باور است که توانایی رقابت با برترین‌های این حوزه را در سراسر جهان داراست.

شاگرد اول بازار

مجموعه سولیکو راهبردهای تجاری و اقتصادی خود را بر اساس استراتژی «اول و بهترین بودن در منطقه‌های CIS کشورهای مشترک المنافع( و MENA)کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا» طراحی و پیاده‌سازی کرده است. باور آنها این است که فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و استفاده از تخصص نیروی انسانی بی‌نظیری که در مجموعه فعالیت دارد، توانایی اول بودن را در منطقه را به آنها می‌دهد.

بهبود استاندارد زندگی ایرانیان

یکی از مأموریت‌های مجموعه‌ی سولیکو، بهبود سبک زندگی ایرانیان است. آنها بر این باورند که تولید محصول باکیفیت و صادرات بیشتر این محصولات می‌تواند باعث ایجاد ارزآوری برای کشور شده و ورود این ارز به چرخه‌ی اقتصادی کشور عزیزمان زمینه‌ساز رونق اقتصادی و در نهایت بهبود سطح کیفی زندگی هم‌وطنان شود.

کمک به حل مشکل فرار مغزها

یکی از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه سولیکو، زمینه‌سازی برای حفظ نخبه‌های کشور و ایجاد زمینه‌های فعالیت آنان است. چرا که نسل جوان ایران با داشتن قابلیت‌های بی‌شمار، گنجینه‌ای است که باید آن را حفظ کرد و زمینه فعالیت و رشد آنان را در همین کشور فراهم ساخت.

شرکتی ماندگار

مجموعه سولیکو بر این باور است که با داشتن نیروی انسانی متبحر و زیرساخت‌های سخت‌افزاری از یک‌سو و از سوی دیگر داشتن راهبردهای استراتژیک جهانی از سوی دیگر، توانایی بهترین و اول بودن را برای همیشه داشته باشد. این باور بر اساس پتانسیل‌های موجود و نهفته در مجموعه، از همیشه قابل‌دسترس‌تر است و آنها را به مجموعه‌ای قابل‌اطمینان بدل می‌سازد.

سولیکو در یک نگاه

زندگی نامه غلامعلی سلیمانی؛بنیان گذار شرکت کاله

صادرات محصولات کاله به چین

به گزارش روابط عمومی گروه سولیکو‌، پیش‌قرارداد فروش محصولات لبنیات کاله به چین در سفر اخیر آقای سلیمانی (بنیانگذار شرکت کاله) به این کشور بین طرفین به امضا رسیده بود.

با پیوستن به این قرارداد،بعد از کشور‌های همسایه و روسیه و آمریکا، چین نیز یکی از مقاصد صادراتی شرکت لبنیاتی کاله شد.

رئیس وقت سازمان صنعت مازندران؛ محمد پور، ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده در این واحد صنعتی را 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد.

زندگی نامه غلامعلی سلیمانی؛بنیان گذار شرکت کاله
چین، مقصد جدید صادراتی شرکت کاله شد.

بقای کشور در صنعت و نوآوری از نگاه بنیانگذار شرکت کاله

هدف بنیانگذار شرکت کاله این است که شرکت‌های زیر مجموعه گروه سولیکو را هم‌رده شرکت‌های به نام اروپایی کند. او با شرکت‌های نستله، دنون، کمپینا، بل، هوخلند و امی مذاکره کرده است، او می‌گوید به پول احتیاجی ندارد و به تجربیات دویست ساله آنها نیاز دارد.

سلیمانی عاشق تولید و نوآوری است و هدفش ایجاد کار است و بقای کشور را در صنعت می‌بیند.

جوایز و افتخارات بنیانگذار شرکت کاله

در تاریخ یکم مهر سال 1395 نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط رئیس جمهور وقت، حسن روحانی به غلامعلی سلیمانی؛ مؤسس شرکت کاله اهدا شد. همچنین مدال افتخار ملی صادرات به برند کاله با مدیریت سلیمانی به وی تعلق گرفت.

سلیمانی همچنین در سال 1395 از سوی مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در مالزی به عنوان نخبه اقتصادی جهان اسلام و یکی از تأثیرگذارترین افراد در حوزه اقتصاد معرفی شد.

سلیمانی در سال 1396 تندیس و نشان امین‌الضرب را از اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی در تالار وحدت دریافت کرد.

برخی از افتخارات بنیانگذار شرکت کاله عبارتند از:

  • دریافت تندیس جشنواره رهبران کارآفرین ۱۳۹۶
  • دریافت نشان و تندیس امین‌الضرب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران۱۳۹۶
  • دریافت تندیس مشتری نمونه بانک کشاورزی ۱۳۹۶
  • دریافت تندیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ۱۳۹۶
  • دریافت تندیس کارآفرین برتر چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ۱۳۹۵
  • دریافت نشان Citizen X تداکس تهران ۲۰۱۵
  • دریافت جایزه بین‌المللی MWB نخبه اقتصادی از ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام مالزی ۲۰۱۵
  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط حسن روحانی ۱۳۹۵
  • کارفرمای نمونه کشوری استان مازندران ۱۳۹۴
  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی از اجلاس مدیر شایسته ملی ۱۳۹۳

مطالب مرتبط

اگر شما هم مثل من علاقه‌‌مند هستید درباره بنیانگذار کفش ملی بدانید، حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید.

امروزه شرکت نایک یکی از پیشرو ترین ها در عرصه تولید لباس ورزشی و ترویج سبک زندگی سالم است، اگر علاقه‌‌مند هستید زندگینامه بنیانگذار شرکت نایک را اینجا بخوانید.

این روزها توییتر یکی از محبوب ترین و تأثیر‌گذار‌ترین شبکه های اجتماعی است، اینجا می‌توایند درمورد جک دورسی بنیانگذار توییتر بیشتر بخوانید.

دیجی کالا بزرگ‌ترین مرجع تخصصی فروش اینترنتی در ایران است، اینجا درباره بنیانگذاران دیجی‌کالا بخوانید.

در این مطلب سعی کردم راجع به بنیانگذار شرکت کاله اطلاعات جامعی ارائه بدهم، قطعاً مطالعه زندگینامه کارآفرینان ایرانی برای ما الهام‌بخش خواهد بود.
اگر در این خصوص پرسشی داشتید در قسمت کامنت‌ها نظر خود را به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.