تعریف سئو | ۶ دلیل محکم برای اثبات اهمیت بالای سئو سایت

آشنایی با تعریف سئو و هر چیزی که باید درباره سئو سایت بدانید

برای اینکه قدم‌‌به‌قدم با تعریف سئو آشنا شویم؛ این بحث جذاب را با یک سوال شروع می‌کنیم. آماده‌اید؟

آخرین دفعه‌ای که در گوگل سرچ کردید را به یاد دارید؟ اجازه دهید من هم به شما کمک کنم.

شما برای پاسخ به یک سؤال، کلمه یا عبارتی را در گوگل وارد کرده و دکمه سرچ را زدید.

بعد از یکی دو ثانیه، هزاران سایت در مقابل شما پدیدار شد و شما وارد سایتی شدید که از همه بالاتر قرار گرفته است.

خب یک لحظه صبر کنید. چرا آن سایت به خصوص از بین آن همه سایت، در رتبه یک قرار گرفته است؟

این سؤال را از یکی از دوستانم پرسیدم، او گفت: “چیزی نیست، شانسیه!”

اگر پاسخ شما هم این است؛ باید بگویم که سخت در اشتباهید.

دلیل بالا آمدن آن سایت، به خاطر پیروی از اصول سئو (SEO) است.

رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل، مانند یک جنگ است که فقط یک برنده دارد.

اگر شما هم سایتی دارید یا قصد دارید وارد یک کسب‌و‌کار اینترنتی شوید؛ باید بپرسید سئو چیست و چرا اینقدر مهم است.

در غیر این‌ صورت، سایت شما به قسمت‌های پرت گوگل منتقل شده و از دیدگان مخاطبین محو خواهد شد.

جایی که هیچ‌کس شما را نخواهد دید و این یعنی شکست کسب‌و‌کار شما در فضای آنلاین.

قرار است در این مقاله با مطالب زیر آشنا شوید:

آشنایی با تعریف سئو

دلایل اهمیت بسیار بالای سئو سایت چیست ؟

سئو سایت به چند روش انجام می‌شود؟

معرفی سه ضلع حیاتی سئو

سخن آخر – تعریف سئو به معنی دور زدن گوگل نیست!

سئو چیست به زبان ساده | آشنایی با تعریف سئو   

تعریف سئو - سئو مخفف چیست ؟

افراد زیادی هستند که عبارت سئو چیست به زبان ساده را در گوگل سرچ می‌کنند و هدف آن‌ها یادگیری سئو یا اطلاع از روش کسب درآمد از سئو است.

این مقاله درباره سئو نوشته شده است و سعی کرده‌ام که با جملات ساده و قابل‌ فهم به تعریف سئو بپردازم.

SEO یک کلمه سه حرفی است و معنای خاصی هم ندارد.

بنابراین شاید اولین سوال در ذهن شما این باشد که: سئو مخفف چیست ؟

سئو (SEO) مخفف عبارت «Search Engine Optimization» بوده و معنای آن «بهینه سازی سایت برای موتور جستجو» است.

سئو یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ بوده و اهمیت آن امروزه بسیار زیاد شده است.

اگر بخواهیم درباره سئو یک تعریف جامع و قابل فهم بیان کنیم؛ می‌توانیم بگوییم که:

سئو سایت به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که طی آن یک سایت، در یک یا چند کلمه کلیدی در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرد.

وقتی کسی از من می‌پرسد که سئو چیست ؛ من در جواب می‌گویم که SEO ابزاری برای مسابقه است.

مسابقه‌ای که داور آن گوگل بوده و بین هزاران سایت انجام می‌شود و جایزه این رقابت، فتح رتبه یک در نتایج جستجو است.

برای اینکه مهر تأییدی بر حرف‌های خودم زده باشم؛ لطفاً به آمار عجیب زیر دقت کنید:

در یک روز ۵٫۴۴۳٫۲۰۰٫۰۰۰ سرچ در گوگل انجام می‌شود!

حالا با خود فکر کنید سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر گوگل هستند؛ «نونشون حسابی تو روغنه!»

شاید بپرسید که اصلاً بحث تعریف سئو از کی و کجا به وجود آمده است؟

با من همراه باشید تا برگردیم به سال‌های پیش و کمی درباره تاریخچه موتور جستجوی گوگل صحبت کنیم (خیلی جالبه).

تاریخچه جالب گوگل و تعریف سئو  

سال ۱۹۹۷ بود که لری پیج به همراه سرگی برین از موتور جستجوی گوگل پرده برداشتند.

طبیعی است که الگوریتم‌های گوگل در آن سال‌ها مانند امروز تا این اندازه پیشرفته نبود و نقص‌های زیادی داشت. (در قسمت‌های بعد در مورد الگوریتم‌های گوگل صحبت خواهیم کرد)

مثلاً یکی از اصول سئو متن در سال‌ها پیش، تزریق زیاد کلمه کلیدی در محتوا بود.

یعنی فرض کنید که دو سایت با کلمه کلیدی «موفقیت شغلی» محتوایی را نوشته‌اند. (کلمه کلیدی همان چیزی است که یک محتوا بر اساس آن نوشته می‌شود.)

سایت اول از این کلمه ۱۰ بار استفاده کرده بود، اما سایت دوم ۲۰ بار.

گوگل از این نتیجه می‌گرفت که سایت دوم محتوای با کیفیت‌تری را نوشته و به او رتبه بهتری را می‌داد!

اتفاقی که رخ می‌داد این بود که بعضی از تولیدکنندگان محتوا، مقالاتی می‌نوشتند که فقط با کلمات کلیدی پر می‌شد و دارای کیفیت بسیار پایینی بود.

یعنی نویسنده‌ها سعی می‌کردند که برای کسب رتبه‌های برتر، گوگل را راضی کنند و رضایت کاربران برای آن‌ها مهم نبود.

البته سایت‌هایی هم بودند که مطالب واقعاً کاربردی می‌نوشتند؛ اما این کار لزوماً رتبه سایت آن‌ها را بهتر نمی‌کرد.

بنابراین این‌طور شد که دو رویکرد کلی برای نوشتن مطلب در فضای وب ایجاد شد:

یا برای گوگل بنویس یا برای کاربران!

اما بعد از آن اتفاقاتی رخ داد که تعریف سئو را به کلی دگرگون کرد.

هم برای گوگل بنویس و هم برای کاربران

در حال حاضر که شما مشغول خواندن مقاله درباره سئو هستید؛ الگوریتم‌های گوگل تغییرات زیادی کرده‌اند.

این تغییرات، گوگل را بسیار دقیق و هوشمند و به قول یکی از دوستانم خفن کرده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات الگوریتم‌های گوگل، همسو شدن رضایت گوگل و کاربران با یک‌دیگر است.

در واقع رابطه بین گوگل با کاربران، مانند ارتباط دو دوست بسیار صمیمی است.

اگر شما یکی از آن‌ها را ناراحت کنید؛ آن یکی هم از دست شما دلخور خواهد شد.

دستورالعمل‌های گوگل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رعایت آن‌ها باعث می‌شود که مخاطبین به سایت و محتواهای شما علاقه‌مند شوند.

همچنین اگر مخاطبین از مقالات و سایت شما راضی باشند؛ گوگل متوجه شده و رتبه شما را بهبود خواهد داد.

در ادامه برای شما دو مورد مثال می‌زنم که اهمیت این قسمت را جدی بگیرید.

مثال شماره ۱:

سایتی را در نظر بگیرید که در رتبه‌های پایین گوگل قرار دارد.

 اگر مخاطبین زیادی وارد این سایت شده و ترافیک آن بیشتر شود؛ گوگل رتبه بهتری را به آن سایت خواهد داد.

مثال شماره ۲:

اکنون سایتی را تصور کنید که در رتبه‌های برتر گوگل قرار دارد و مقاله‌ای را نوشته که دارای عنوان جذابی نیست.

به طوری که اکثر کاربرانی که وارد آن سایت می‌شوند؛ به محض دیدن آن عنوان، صفحه را می‌بندند.

در این حالت گوگل متوجه این مورد شده و برای آن سایت نمره منفی در نظر می‌گیرد.

فکر می‌کنم تا به اینجا متوجه شده‌اید که رضایت گوگل، تا چه حد در گرو راضی نگه داشتن مخاطبین است.

معرفی الگوریتم‌های گوگل

نقش الگوریتم‌های گوگل در سئو چیست ؟

تا به این‌جا به سوال مهم سئو چیست پاسخ دادیم و فهمیدیم که رتبه‌دهی گوگل بر اساس قوانین است.

مجموعه این قوانین را به نام الگوریتم‌های گوگل می‌شناسند و آن را به صورت زیر تعریف می‌کنند:

الگوریتم‌های گوگل شامل قوانین و دستورالمعل‌هایی است که به گوگل کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را برای رتبه‌بندی سایت‌ها بگیرد.

گوگل با این الگوریتم‌ها دو کار مهم و اساسی انجام می‌دهد:

  • بهبود رتبه سایت‌هایی که طبق قوانین سئو حرکت می‌کنند.
  • جریمه کردن سایت‌هایی که سعی در دور زدن گوگل دارند.

دقیقاً مانند یک دارو مسابقه فوتبال که حواسش به بازی است تا به صورت عادلانه انجام شود.

البته گاهی هم مجبور می‌شود که از کارت زرد و گاهی قرمر برای جریمه بازیکن‌ها استفاده کند.

الگوریتم‌های گوگل، در هاله‌ای از ابهام

نکته‌ای که باید بدانید این است که الگوریتم‌های گوگل یک راز است که تعداد محدودی فقط از آن‌ اطلاع دارند.

اما متخصصین سئو یا سئوکارها، با بررسی زیادی که بر روی سایت‌ها انجام داده‌اند؛ به نتایج جالبی رسیدند.

آن‌ها حدود ۲۰۰ فاکتور را که بر سئو سایت تأثیر دارد را معرفی کردند.

اما این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چون گوگل هر روز الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد.

این دقیقاً همان‌جایی است که چالش اصلی سئوکارها به طور جدی شروع می‌شود.

آن‌ها باید به طور پیوسته دانش خود را در زمینه سئو سایت آپدیت کنند.

در غیر این ‌صورت، به نتایج مورد نظر خود نرسیده و رتبه سایت‌شان افت خواهد کرد.

یعنی ممکن است یک سئوکار شب بخوابد و صبح با تغییر الگوریتم‌های گوگل بیدار شود.

البته همه ما تجربه این چنینی داریم؛ در مورد افزایش قیمت در کشور. خب بحث را سیاسی نکنیم!

شاید در حال حاضر سوالی ذهن شما را درگیر کرده باشد: قوانین SEO چیست ؟

جواب این پرسش بعد از آشنایی شما با الگوریتم‌های گوگل آشکار‌ خواهد شد.

در ادامه شما را با تعدادی از الگوریتم‌ها که شناسایی شده‌اند؛ آشنا خواهم کرد.

سفری کوتاه به باغ وحش گوگل!

مرغ مگس خوار

وظیفه این الگوریتم این است که مفهوم عبارتی که شما سرچ می‌کنید را متوجه شود.

سپس تلاش می‌کند سایت‌هایی را به شما نشان دهد که بیشترین ارتباط را با آن کلمه دارند.

زمانی که شما سئو متن انجام می‌دهید؛ در واقع سعی می‌کنید که محتوای خود را بر اساس آن کلمه بهینه کنید.

با این کار دل این مرغ مگس‌خوار را به دست خواهید آورد!

رقص گوگل

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، رضایت کاربران بخش لاینفک در تعریف سئو محسوب می‌شود.

الگوریتم رقص گوگل میزان رضایت کاربر را از سایت شما بررسی می‌کند.

یادتان می‌آید که گفتم سایتی در رتبه پایین قرار دارد، اما به خاطر رضایت مخاطبین بالا می‌آید؟

این کار توسط الگوریتم رقص گوگل انجام و رهبری می‌شود.

پاندای کونگ‌فو کار

البته اسم این الگوریتم پاندا است که من برای بامزه شدن کونگ‌فو کارش هم کردم!

این الگوریتم محتوای شما را به صورت دقیق بررسی کرده و به قولی مو را از ماست بیرون می‌کشد.

تشخیص کپی بودن یا نبودن محتوا، فقط یکی از وظایف این الگوریتم است.

شما با سئو محتوا می‌توانید امتیاز خوبی را از الگوریتم پاندا دریافت کنید.

پنگوئن

بعضی از افراد سعی دارند که بر سر گوگل کلاه بگذارند، آن هم یک کلاه بزرگ و سیاه.

سئو کلاه سیاه یکی از انواع سئو سایت بوده که مورد رضایت گوگل نیست.

وظیفه الگوریتم پنگوئن این است که سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند را شناسایی و جریمه کند.

هوشمندی عجیب الگوریتم‌های گوگل در تعریف سئو

در این‌جا قصد دارم که کمی درباره هوش گوگل و الگوریتم‌های آن صحبت کنم.

زمانی که شما کلمه یا عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنید اتفاقات زیر رخ می‌دهد:

گوگل بر اساس میزان و نوع سرچ‌هایی که در آن شده و در نظر گرفتن آن ۲۰۰ فاکتور، بهترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

اما کار به همین‌ جا ختم نشده و گوگل به رفتار کاربر بعد از ورود به سایت شما هم دقت دارد.

این‌که آیا کاربر بعد از ورود به سایت مدت زمانی را در سایت باقی مانده و صفحات مختلف آن را بررسی می‌کند، یا این‌که سریع بعد از چند ثانیه صفحه را می‌بندد؟

بدیهی است که در حالت اول امتیاز مثبت و در حالت دوم امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.

در ضمن او با هر بار سرچ و رفتار کاربران، اطلاعات خود را به روز می‌کند.

در این‌جاست که می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که الگوریتم‌های گوگل بسیار پیچیده و مرموز هستند.

دلایل اهمیت بسیار بالای سئو سایت چیست ؟

دلایل اهمیت بالای SEO چیست ؟

افزایش ترافیک سایت شما

اولین و شاید مهم‌ترین خدمات سئو ، افزایش مخاطبین سایت شما است.

شاید در اوایل کار از دوستان و آشنایان خود بخواهید که وارد سایت شما بشوند و از آن دیدن کنند.

اما تا چه زمانی می‌خواهید این کار را انجام دهید؟

اگر شما اطلاعات خود را درباره سئو بالا ببرید و روی آن وقت بگذارید؛ نام سایت شما در نتایج اول گوگل خواهد درخشید.

گوگل این کار را بدون چشم‌داشت انجام خواهد داد؛ چون شما به حرف او خوب گوش کرده‌اید.

اعتماد کاربران خود را به دست خواهید آورد

فرض کنید که شما کلمه‌ای را در گوگل سرچ کرده و وارد یکی از سایت‌های برتر آن شده‌اید.

این حالت را تصور کنید با زمانی که فردی از شما می‌خواهد که وارد سایتش شوید؟

در کدام‌یک از این دو حالت اعتماد شما به سایت بیشتر است؟ مسلماً حالت دوم.

خدمات سئو به شما اعتبار می‌بخشد

چرا شما وارد سایت‌هایی می‌شوید که در رتبه‌های برتر گوگل قرار دارند؟

پاسخ مشخص است، چون از پیش خودتان به آن سایت اعتبار می‌دهید.

یعنی با خودتان می‌گویید که اگر این سایت بالا آمده است، پس حتماً دارای خدمات یا محصولات خوبی است.

در واقع سئو سایت به صورت غیرمستقیم، تأثیرات خوبی را بر برند‌سازی شما هم خواهد گذاشت.

سئو سایت ، یک سرمایه‌گذاری مطمئن

سئو سایت ، یک سرمایه‌گذاری مطمئن

یکی از کلماتی که در تعریف سئو آن را زیاد می‌شنویم؛ سرمایه‌گذاری است. واقعاً هم همین‌طور است.

شما با انجام سئو هزینه‌ای را انجام می‌دهید که از آن طرف چندین برابر آن را به دست می‌آورید.

شما برای افزایش مخاطبین خود کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید.

مثلاً انتشار رپورتاژ آگهی، تبلیغات با استفاده از ایمیل مارکتینگ و کلی روش‌های دیگر.

اما این راه‌ها موقتی هستند و فقط سئو است که برای شما نتایج بلند‌مدت به همراه دارد.

تعریف سئو، کمک به شناخت مخاطبین شما

شاید از خود بپرسید که ارتباط شناخت مخاطبین با سئو چیست ؟

زمانی که شما در رتبه‌های برتر گوگل قرار می‌گیرید؛ مخاطبین زیاد‌تری وارد سایت شما خواهند شد.

این کار باعث می‌شود که آن‌ها برای شما نظرات، انتقادات و پیشنهاداتی را نقل می‌کنند که منجر به شناخت شما از مخاطبین خواهد شد.

مثلاً با نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

سئو برای شما پول می‌سازد

همان‌طور که اشاره کردیم؛ سئو و رضایت کاربران، رابطه مستقیم و نزدیکی با هم دارند.

بنابراین شما برای موفقیت در سئو هم که شده، باید نیازهای مخاطبین خود را شناخته و آن‌ها را رفع کنید.

با این کار مخاطبین خود را راضی کرده و بدین صورت آن‌ها از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد.

سئو سایت به چند روش انجام می‌شود؟

آشنایی با انواع روش‌های بهینه سازی سایت در تعریف سئو

تعریف سئو کلاه سفید

در این روش سئوکار سعی می‌کند که سایت را بر اساس قوانینی که گوگل تعیین کرده است بهنیه‌سازی کند.

مثلاً سعی می‌کند که محتوای باکیفیت و خوبی را نوشته و در اختیار مخاطبین قرار دهد.

دقیقاً مانند یک راننده که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و ترسی هم از پلیس ندارد.

این روش ساده‌تر، یا کیفیت‌تر و دارای ثأثیرات خوبِ بلندمدت است.

تعریف سئو کلاه سیاه

پیش‌تر کمی در مورد سئو کلاه سیاه صحبت کردیم و اشاره شد که الگوریتم پنگوئن با آن مقابله می‌کند.

در این روش افراد سعی می‌کنند که با استفاده از نقطه ضعف‌های گوگل، سایت خود را بهبود دهند.

مثال این مورد را می‌توان درباره آن افرادی گفت که سال‌ها پیش فقط با تزریق بیش از حد کلمه کلیدی، سعی در بهبود رتبه سایت خود داشتند.

این‌ها دقیقاً مانند اشخاصی هستند که می‌خواهند ره صد ساله را یک‌شبه بروند.

مطمئن باشید که گوگل در صورت شناسایی، این سایت‌ها را جریمه خواهد کرد.

در ضمن گوگل پیوسته تلاش می‌کند که حلقه استفاده از سئو کلاه سیاه را تنگ‌تر کند.

تعریف سئو کلاه خاکستری

در این روش سئوکارها از هر دو روش سئو کلاه سفید و سئو کلاه‌ سیاه با هم استفاده کند.

دقت داشته باشید که در این روش هم خطر برای جریمه شدن سایت شما وجود دارد.

بنابراین برای استفاده از این روش باید دانش و تجربه بالایی درباره سئو داشته باشید.

اگر قصد داشتید که به صورت کامل‌تر با این سه روش بهینه‌سازی سایت آشنا شوید؛ ویدئوی زیر را تماشا کنید.

خدمات سئو چیست | معرفی سه ضلع حیاتی سئو

خدمات سئو چیست ؟ آشنایی با کارکرد های سئو

تا به این‌جا بیشتر در مورد این سوال صحبت کردیم که : سئو چیست و چه کاربردی دارد ؟

اما لازم است که با کارکرد های سئو آشنا شویم و در واقع یاد بگیریم که خدمات سئو چیست ؟

خدمات سئو شامل سه بخش اصلی است که من از آن به عنوان سه ضلع حیاتی سئو یاد کرده‌ام.

یعنی اگر شما بخواهید که با استفاده از سئو سایت به رتبه‌های برتر گوگل برسید؛ باید از این سه روش به صورت هم‌زمان استفاده کنید.

سئو داخلی

سئو داخلی یا (on page seo) یکی از روش‌های بهینه‌سازی سایت است که در تعریف سئو زیاد آن را می‌شنوید.

به صورت خیلی خلاصه و مفید؛ یعنی اینکه تمرکز خود را به داخل سایت خود معطوف کنیم.

یکی از مهم‌ترین عوامل در سئو داخلی، کار کردن روی محتوا و استانداردسازی آن طبق قوانین گوگل است.

در واقع شما کاری انجام می‌دهید که گوگل محتوای شما را ارزشمند ارزیابی کند.

استفاده از سئو متن در این قسمت دارای اهمیت زیادی است و باید به آن توجه زیادی شود.

استخراج کلمات کلیدی، اختصاص صفحات مجزا به کلمات کلیدی دیگر و نوشتن عنوان مناسب، از جمله روش‌های سئو داخلی هستند.

سئو خارجی

در سئو خارجی یا (off page seo) سعی می‌شود به گوگل بفهمانیم که دیگران نیز محتوا و سایت ما را تأیید می‌کنند.

سئو خارجی مربوط به داخل سایت شما نشده و شامل تکنیک‌هایی است که از خارج، سایت شما را بهبود می‌دهد.

به عنوان مثال فرض کنید که یک سایت معتبر به سایت شما لینک می‌دهد.

در این‌جا گوگل متوجه می‌شود که سایت شما حتماً خوب است که یک سایت معتبر به آن لینک داده است.

این مورد یکی از تکنیک‌های سئو است که در بحث سئو خارجی مطرح می‌شود.

سئو تکنیکال

عمل به دو مورد قبلی برای بهبود سایت شما لازم است، اما کافی نیست.

شما نیاز به یکی دیگر از خدمات سئو دارید که به آن سئو تکنیکال گویند.

در این بخش شما سایت خود را از لحاظ فنی ارزیابی کرده و در صورت مشکل آن را رفع می‌کنید.

با انجام این کار به گوگل کمک می‌کنید که صفحات شما را راحت‌تر آنالیز کرده و به مخاطبین نمایش دهد.

بهینه‌سازی سایت از نظر ساخت و صفحات ۴۰۴ و همچنین بهبود سرعت سایت از اقدامات سئو تکنیکال محسوب می‌شوند.

سخن آخر: تعریف سئو به معنی دور زدن گوگل نیست!

به عنوان نکته پایانی لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که در سئو ما گوگل را دور نمی‌زنیم.

بلکه همان‌طور که در تعریف سئو به آن اشاره کردیم؛ سئو یعنی رعایت کامل قوانین و مقرراتی که گوگل وضع کرده است.

گول زدن گوگل یعنی استفاده از سئو کلاه سیاه که در مورد آن صحبت کردیم.

دقت داشته باشید که گوگل احساسی عمل نمی‌کند؛ همان‌طور که داور یک مسابقه، از روی احساسات داوری نمی‌کند.

مثلاً دو ورزشکار کُشتی، هر دو زحمت زیادی کشیده‌اند؛ اما آن مسابقه فقط یک برنده دارد.

گوگل نیز بر اساس تلاش و نتیجه‌ای که خلق کرده‌اید؛ به شما رتبه خواهد داد.

مطالب مرتبط با تعریف سئو

آیا می‌دانید شغل فریلنسری سئو یکی از موقعیت‌های شغلی بسیار خوب در جهان است؟

در مقاله زیر با صفر تا صد فریلسنری سئو آشنا خواهید شد.

با یادگیری سئو شما می‌توانید یک کسب‌و‌کار در بستر اینترنت برای خود راه‌اندازی کنید.

اگر قصد دارید با بهترین ایده‌ها برای کارآفرینی اینترنتی آشنا شوید؛ مقاله زیر را از دست ندهید.

در این نوشته تمام تلاش خودم را انجام دادم که مطالب کاربردی را درباره تعریف سئو بگویم
نظر شما در مورد سئو و اهمیت آن چیست؟
آیا شما هم لزوم سئو را در کسب‌و‌کار اینترنتی، مانند اهمیت خون در رگ‌های بدن می‌دانید؟
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *