رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

هر آنچه باید از رشته هنرهای تجسمی بدانید!

رشته ‌هنرهای تجسمی
4.9/5 - (114 امتیاز)

ای کسانی که در‌حال جست‌و‌جو برای کسب اطلاعات در مورد رشته هنرهای تجسمی هستید، سلام!

به نظر می‌رسد افرادی که به سمت علایقشان حرکت می‌کنند، بسیار افراد با‌جرئتی هستند. نظر شما چیست؟

این افراد فارغ از تمام مشکلات فردی و یا اجتماعی که ممکن‌است فرد را آزار دهد و سد راهش شود، با بال‌و‌پر دادن به رویا‌هایشان، نمی‌گذارند آن عشق و علاقه در وجودشان نابود شود.

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که رشته‌ای یا کاری را شروع می‌کنند، اما در میانه‌های راه متوجه می‌شوند که این راه، مسیر رویایی که در سر داشته‌اند، نیست و تصمیم می‌گیرند که برگردند و از نو شروع کنند، همچون افرادی که در فکر تغییر رشته به هنر و یا هر رشته‌ی دیگری هستند.

سیر تا پیاز اطلاعات در مورد رشته هنرهای تجسمی اینجاست!

در اینجا می‌توانید از فیلم‌های آموزشی هر قسمت استفاده کنید و مصاحبه با افراد موفق را ببینید. حتی راجع‌به رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور هم اطلاعات کسب کنید و دفترچه آن را رایگان دانلود کنید.

به جرئت می‌توانم بگویم که با مطالعه این مطلب، اطلاعات بی‌نظیری در مورد رشته هنر های تجسمی، دروس رشته هنرهای تجسمی، تاریخچه هنرهای تجسمی و غیره، کسب می‌کنید و نیازی به گشتن در سایت‌های دیگر نخواهید داشت رفیق!
و همچنین اگر سوالی در مورد رشته هنرهای تجسمی ذهنتان را مشغول کرده است، می‌توانید در انتهای مطلب بپرسید تا پاسخ داده شود.

آنچه خواهید خواند:

رشته هنرهای تجسمی چیست؟

رشته هنرهای تجسمی چیست ؟

به راستی رشته ی هنرهای تجسمی چیست؟ یا اینکه از نام «رشته هنرهای تجسمی» چه چیزی متوجه می‌شوید؟

تجسم یک فکر و خیال، که فرد آن را با هنر دست خود تحقق می‌بخشد. یا می‌توان گفت: رشته هنرهای تجسمی به هنر‌هایی می‌گویند که توانایی دیدن آن‌ها وجود‌ داشته‌باشد.

هنگامی که به فکر فرو می‌رویم، متوجه می‌شویم هنر همچون واژه‌هاست. یعنی همان‌طور که واژه‌ها در اختیار ما هستند تا آن‌گونه که می‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم و پیامی را به مخاطب خود برسانیم، هنر نیز این چنین است.

ما می‌توانیم با استفاده از خلاقیت ذهنمان و با بال‌و‌پر دادن به آن، قلم و ابزارهای مورد نیاز را در دست گرفته و با آن‌ها جادو کنیم. جادویی که هم بتواند در کسب سرمایه کمک‌مان کند و هم وسیله‌ای برای انتقال افکارمان به دیگران شود.

رشته هنر های تجسمی یکی از زیر شاخه‌های اصلی رشته هنر است.

در واقع در دانشگاه‌های هنر، رشته هنر نقش مادری را دارد که رشته هنرهای تجسمی یکی از فرزندان ارشد آن است، که این فرزند ارشد (رشته هنر های تجسمی) بسیاری از اصول تربیتی مادر را فرا گرفته‌است. (همچون: عکاسی، نگارگری، نقاشی، مجسمه‌سازی و غیره) و به هنرجو‌های خود آموزش می‌دهد.

این رشته برای افراد علاقه‌مند به رنگ و نقش بسیار مناسب است، زیرا این افراد با خلاقیت خود می‌توانند آثار ارزشمندی را ثبت کنند.

دوستان خوبم خوشحالم که تا اینجا همراه من بودید. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در مورد رشته هنرهای تجسمی و همچنین کسب اطلاعاتی راجع به حقوق، در‌آمد و بازار کار این رشته، پیشنهاد می‌کنم فیلم زیر را از دست ندهید:

5 گرایش رشته هنرهای تجسمی

در این بخش به این سوال پاسخ کی‌دهیم که هنرهای تجسمی شامل چه رشته هایی است؟ همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده‌ شد، رشته هنر های تجسمی یکی از زیر‌شاخه‌های جذاب رشته هنر است، که شامل 5 گرایش است:

  1. رشته نگارگری
  2. رشته عکاسی
  3. رشته نقاشی
  4. رشته گرافیک
  5. رشته صنایع‌دستی

1_ رشته نگارگری

رشته نگارگری

یکی از رشته های هنرهای تجسمی، رشته نگارگری است. این گرایش نوعی هنر و طراحی سنتی است و قدمتی طولانی دارد. در این رشته، فرد از رنگ و ابزار‌های موجود استفاده می‌کند تا به فکر و خیال خود روح ببخشد و افکار خود را به سایرین منتقل کند.

نگارگری شامل خوش‌نویسی، صحافی، جدول‌کشی، نگارگری و تذهیب است.

از خصوصیات افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل‌اند، روحیه درونگرا می‌باشد و این افراد معمولا به آهنگ‌های سنتی علاقه‌مند هستند.

خب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته نگارگری، کافیست اینجا کلیک کنید تا فیلم مرتبط را مشاهده کنید.

2- رشته عکاسی

رشته هنر‌های تجسمی عکاسی چیست؟

برخلاف چیزی که اغلب افراد از رشته عکاسی متصور هستند، تحصیل در رشته دانشگاهی عکاسی صرفاً منتهی به آتلیه نمی‌شود. رشته عکاسی طرفداران زیادی دارد و هر‌ساله داوطلبان زیادی از گروه‌های هنر، ریاضی _ فیزیک، علوم‌ تجربی، علوم‌ انسانی در کنکور آن شرکت می‌کنند.

در این رشته لازم است برای انجام تکلیف‌های شخصی، حداقل یک دوربین با کیفیت متوسط داشته‌ باشید که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، کمی برای خانواده‌ها دشوار است.

رشته عکاسی به چند زیر‌شاخه تقسیم می‌شود:

  1. عکاسی طبیعت
  2. عکاسی سیاسی
  3. عکاسی خبری
  4. عکاسی چهره
  5. عکاسی تبلیغات و غیره

امتحان عملی عکاسی قبل از ورود به دانشگاه چیست؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، فیلم زیر را ببینید تا جواب این سوال و مابقی سوال‌هایی که ذهنتان را مشغول کرده‌است را پیدا کنید.

دوست دارید فلیم مصاحبه با عکاس حرفه‌ای را مشاهده کنید؟

اگه علاقه‌مند به رشته عکاسی هستید، پیشنهاد می‌‎کنم که این فرصت را از دست ندهید و اینجا کلیک کنید تا با دنیای عکاسی بیشتر آشنا شوید!

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی

3- رشته نقاشی

رشته نقاشی

رشته نقاشی یکی از رشته‌های نیمه‌متمرکز است که بعد از قبولی در کنکور سراسری، دانشجویان در یک آزمون عملی شرکت می‌کنند و از بین آن‌ها افراد دارای صلاحیت انتخاب می‌شوند.

کارشناسی هنر نقاشی دارای 2 گرایش است:

  • نقاشی عمومی (سطوح کوچک): نقاشی روی کاغذ ، بوم و غیره.
  • نقاشی دیواری (سطوح بزرگ): انواع نقاشی‌های روی دیوار اعم از شهدا و بزرگان، تصاویر طبیعت و غیره.

خب به نظر‌تان با وجود این شرایط اقتصادی چگونه با هنر نقاشی پولدار شویم؟

به نظرم برای پاسخ به این پرسش مهم که ممکن است ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کند، خوب است که روی لینک بالا کلیک کنید و کمی برای پاسخ به این پرسش وقت بگذارید.

4- رشته گرافیک

رشته هنرهای تجسمی گرافیک

یکی دیگر از رشته‌های هنر های تجسمی گرافیک است. در رشته گرافیک که به آن هنر رسانه نیز می‌گویند، فرد با استفاده از علائم، خطوط، منحنی‌ها، نماد‌ها و با ترکیب رنگ‌های متنوع با آن‌ها، می‌تواند فکر خود را در سطحی وسیع‌تر منتشر کند.

در‌ واقع در این رشته با ایده گرفتن از فضای اطراف و طبیعت و با استفاده از قلم، کاغذ یا نرم افزار‌های رایانه‌ای می‌توان تصاویری برای آگاهی‌ دادن یا جذب مشتری خلق کرد .

این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارائه می‌شود. پذیرش دانشجو در رشته گرافیک به صورت نیمه‌متمرکز می‌باشد و مصاحبه حضوری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رشته گرافیک، همچنین بازار کار این رشته و مزایای آن، فیلم زیر را مشاهده کنید.

به نظرم فیلم گفتگو با کارشناس ارتباط تصویری (گرافیک) را از دست ندهید و اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت رشته ارتباط تصویری و گرافیک

5- رشته صنایع دستی

رشته صنایع‌دستی

از مزیت‌های رشته صنایع‌ دستی می‌توان به این نکته اشاره کرد که در کنار کاردبردی بودن، به تکنولوژی پیشرفته‌ای نیاز ندارد.

ویژگی افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند:

  1. توان بدنی نسبتاً خوب: تا بتوانند ساعت‌ها برای خلق محصول جدید وقت صرف کنند.
  2. صبر و حوصله کافی
  3. آشنایی با طراحی‌های سنتی و فرهنگ کشور‌ها و مناطق
بیشتر بخوانید:  رشته صنایع دستی در هنرستان

تاریخچه هنرهای تجسمی

تاریخچه هنرهای تجسمی

اگه قرار باشد در مورد تاریخچه هنرهای تجسمی صحبت کنیم باید به روزگاران سختی برگردیم. به‌طور خلاصه به افراد هنرمندی که تا پیش از قرن 19 از تبحر خاصی در رشته هنرهای تجسمی برخوردار بودند، هنرمند تجسمی گفته می‌شد.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر توضیح دهیم، لازم است بدانیم که رشته هنر‌های تجسمی شامل 4 بخش زیر می‌باشد:

هنر‌های زیبا:
نقاشی، طراحی، چاپ، مجسمه‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با آن از جمله: گرافیک، خوش‌نویسی و معماری می‌باشد.

هنر‌های معاصر:
مونتاژ، کلاژ، هنر چیدمان، هنر‌های اجرت یا نمایشی و …

صنایع دستی و هنر‌های تزیینی:
سرامیک‌کاری و سفال‌گری و مزاییک‌کاری و شیشه‌گری و …

سایر هنر‌ها:
طراحی مد، طراح داخلی، طراح گرافیک، تاتو، نقاشی صورت و بدن.

در روزگاران قدیم (حدود قرن 4 تا 11) با هنرمندانی همچون نقاشان و مجسمه‌سازان به عنوان صنعت‌کار، رنگ‌کار یا حکاک برخورد می‌شد. سپس در طول قرن 14 تا 16، به لطف افرادی همچون لئوناردو داوینچی و میکل آنژ، حرفه “هنرمند” در یک سطح بالاتری قرار گرفت و با نقاشان و مجسمه‌سازان همچون معماران برخورد می‌شد.

افرادی که در حوزه هنر‌های زیبا فعالیت می‌کردند اکنون جزء هنرمندان تجسمی محسوب می‌شوند. در دهه‌های اولیه قرن بیستم، با تغییراتی که در نگرش افراد اتفاق افتاد، هنرهای تجسمی به فرم‌های مدرن خود تبدیل شد.

رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه

در این بخش در مورد رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه های داخل کشور و خارج کشور صحبت خواهیم کرد:

1_ تحصیل در دانشگاه‌های داخلی

رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه

رشته هنرهای تجسمی در کشور عزیزمان، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه زیرشاخه (نقاشی، گرافیک، مینیماتور) امکان ادامه تحصیل دارد. در مقطع دکتری در رشته پژوهش هنر با تمرکز بر تخصص فرد مثل نقاشی می‌تواند تداوم داشته باشد.

6 دانشگاه برتر در رشته هنرهای تجسمی:

  • دانشگاه هنر‌های زیبا
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر نیشابور

2_ تحصیل در دانشگاه‌های خارجی

تحصیل در دانشگاه‌های خارجی

رشته هنر های تجسمی در کشور‌های فرانسه و ایتالیا بیشتر از باقی کشور‌ها طرفدار دارد، با این وجود کشور‌های بسیاری پذیرای دانشجو از سراسر دنیا هستند. در سال 2019 کشور‌های آمریکایی و انگلیسی جزء بهترین دانشگاه‌ها در زمینه هنر و طراحی قلمداد می‌شدند.

10 داشگاه‌ برتر خارج کشور در رشته هنرهای تجسمی:

  • کالج سلطنتی هنر انگلستان
  • دانشگاه هنر‌های لندن انگلستان
  • مدرسه طراحی پارسون آمریکا
  • مدرسه طراحی RSID آمریکا
  • دانشگاه MIT آمریکا
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا
  • دانشگاه آلتو فنلاند
  • مدرسه هنر گلاسگو انگلستان
  • مدرسه هنر شیکاگو آمریکا
  • موسسه پرات آمریکا

البته باید بدانید که رشته مینیاتور به عنوان یک هنر ایرانی و سنتی در دانشگاه‌های کشور‌های دیگر وجود‌ ندارد و تنها می‌توان تحت عناوینی چون هنر‌های شرقی، آن را ادامه داد.

رسیدن به رشته هنرهای تجسمی از دبیرستان یا هنرستان؟

رشته هنرهای تجسمی در هنرستان

شما با داشتن دیپلم هر رشته‌ای اعم از: علوم‌ تجربی، ریاضی‌‌_فیزیک، علوم‌‌ انسانی و هنر و غیره می‌توانید وارد رشته هنرهای تجسمی شوید، اما ممکن است گرایشی که در دانشگاه تحصیل می‌کنید کمی محدود یا متفاوت باشد.

البته لازم است به این نکته هم توجه کنید که برای تحصیل در رشته هنر های تجسمی در یک دانشگاه سراسری لازم به شرکت در کنکور هنر و به دست آوردن رتبه قبولی است.

در ادامه کمی راجع‌به این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم:

  1. تحصیل در رشته هنر هنرستان
  2. تحصیل در رشته عکاسی هنرستان
  3. تحصیل در رشته گرافیک هنرستان
  4. تحصیل در رشته‌های نظری

1- تحصیل در رشته هنر هنرستان

همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین روش‌ها برای تحصیل در رشته هنرهای تجسمی، انتخاب رشته هنر در دبیرستان است. با تحصیل در این رشته می‌توانید بدون محدودیت، انتخاب رشته دانشگاهی خود را انجام دهید.

2- تحصیل در رشته عکاسی هنرستان

یکی دیگر از راه‌های ورود به رشته هنر های تجسمی تحصیل در رشته عکاسی در هنرستان است، اما با انتخاب این رشته شما از باقی گرایش‌های رشته هنرهای تجسمی محروم خواهید شد و تنها می‌توانید رشته عکاسی را در دانشگاه انتخاب کنید.

3- تحصیل در رشته گرافیک هنرستان

با تحصیل در رشته گرافیک در هنرستان نیز شما می‌توانید وارد رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه شوید، با این تفاوت که تنها می‌توانید در گرایش‌های گرافیک و نقاشی به تحصیل بپردازید. در‌ واقع همچون عکاسی شما با محدودیت‌هایی در آینده مواجه خواهید‌شد.

4- تحصیل در رشته های نظری

شما با تحصیل در یکی از رشته‌های نظری (ریاضی-فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، معارف) و داشتن مدرک دیپلم می‌توانید در دانشگاه‌هایی که صرفاً بر‌اساس سوابق تحصیلی هستند (بدون کنکور) در رشته هنرهای تجسمی تحصیل کنید، یا اینکه در کنکور سراسری هنر شرکت کنید.

رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور

رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور

خب رفیق!

در مسیر دبیرستان تا رسیدن به دانشگاه، انسان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول:

آن‌هایی که توانسته‌اند سد کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارند و با خیالی آسوده به دانشگاه مورد علاقه خود بروند. داستان این دسته کاملاً مشخص است.

دسته دوم:

آن‌هایی که یکی از غم‌انگیز‌‌ترین حس‌های دوره زندگی خود را تجربه کرده‌اند، این افراد بعد از تلاش‌های بسیار برای قبولی در رشته مورد علاقه و رقم‌زدن آینده خود، با شکست مواجه شده‌اند.

دسته سوم:

آن‌هایی که کلاً حوصله شرکت در آزمون سراسری را ندارد.

خب به نظر شما افراد دسته دوم و سوم باید چه کاری انجام دهند تا به دانشگاه بروند؟

جواب ساده‌ست!
_ رشته هنر‌های تجسمی بدون کنکور

با من همراه شوید تا کمی بیشتر در مورد رشته هنر‌های تجسمی بدون‌ کنکور اطلاع پیدا کنید.

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، داوطلبان در دو نوبت (مهر‌ماه و بهمن‌ماه) فرصت دارند تا شانس خود را برای قبولی در رشته‌های بدون کنکور امتحان کنند.

حال اینکه نظام آموزشی در‌ی به روی ما داوطلبان گشوده‌ است، لازم است با شرایط آن بیشتر آشنا شویم:

اما قبل از آن، اگر شما هم جزو دسته دوم و سوم هستید، احتمالا در مسیر رسیدن به اهداف خود و پیدا کردن مسیر شغلی و کاری خود گمراه شدید. طراحی مسیر شغلی، مسیری است که می‌تواند ما را از این سردرگمی خارج کند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با این مسیر، روی دکمه زیر کلیک کنید:

1_ معدل لازم برای رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور چقدر است؟

شرط معدل در هر رشته و دانشگاه متفاوت است. معدل مورد نظر، بر اساس نوع دیپلم (علوم‌ تجربی، علوم‌ انسانی، ریاضی-فیزیک، هنر، معارف و غیره) و مقطع انتخابی (کاردانی، کارشناسی ناپیوسته یا پیوسته) و سال فارغ‌التحصیلی متفاوت است.

در مهر‌ماه و بهمن‌ماه دفترچه انتخاب رشته از سمت سازمان سنجش ارائه می‌شود که داوطلبان می‌توانند با بررسی رشته‌‌محل‎‌هایی که توسط سازمان سنجش اعلام شده‌ است، رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را پیدا کنند و حتی بدون شرکت در کنکور سراسری، وارد دانشگاه شوند.

نکته جالب این ماجرا اینجاست که رشته هنر های تجسمی جز رشته های شناور محسوب می‌شود.

رشته شناور به چه معناست؟

در واقع یعنی برای قبولی در رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور، نیازی به مرتبط بودن آخرین مدرک تحصیلی (رشته‌ای که در دبیرستان خواندید) با رشته دانشگاهی نیست و این موضوع باعث استقبال دوچندان داوطلبان به این رشته شده‌است.

در اینجا نیم نگاهی به “رشته‌ هنرهای تجسمی بدون کنکور هنر” در دو مقطع کاردانی و کارشناسی می‌اندازیم:

رشته‌های مقطع کارشناسی:

رشته فرشمرمت آثار تاریخی هنر اسلامیرشته باستان شناسی
نقاشی ایرانیرشته مجسمه سازیآهنگ سازیکارگردانی تلویزیون
صنایع دستیمرمت بناهای تاریخیهنرهای صناعیرشته طراحی صنعتی
رشته ارتباط تصویریعکاسیرشته نقاشیبازیگری
نمایش عروسکیطراحی پارچه رشته طراحی لباسسینما
نوازندگی موسیقی ایرانیکتابت و نگارگریرشته ادبیات نمایشیرشته طراحی صحنه
تلویزیون و هنرهای دیجیتالیطراحی جواهرات_______ _______

رشته های مقطع کاردانی:

طراح گرافیکحفاظت و مرمت آثار تاریخیرشته انیمیشن
هنر سفالگریباستان شناسیطراحی پوشاک

2_ دفترچه ثبت‌نام رشته هنرهای تجسمی بدون کنکور

برای اطلاعات بیشتر درمورد رشته‌های بر‌اساس سوابق‌تحصیلی و شرایط آن‌ها، بد نیست نگاهی به دفترچه ثبت‌نام و انتخاب‌رشته بیندازید.

دفترچه نیمسال اول 1401: دانلود مستقیم دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور (مهر‌ماه 1401)

دفترچه نیمسال دوم 1401: دانلود مستقیم دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور (بهمن‌ماه 1401)

دروس رشته هنرهای تجسمی

دروس رشته هنرهای تجسمی

در ادامه به دروس رشته هنرهای تجسمی و چارت درسی هر گرایش می‌پردازیم :

چارت درسی گرایش صنایع دستی

برای مشاهده چارت درسی گرایش صنایع دستی اینجا کلیک کنید.

دروس پایه:

انسان، طبیعت و طراحی 1آشنایی با هنرهای سنتی ایرانهنر و تمدن اسلامی 1 و 2
مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2کارگاه حجم سازیآشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2
کارگاه عکاسی پایه 1 و 2کارگاه طراحی پایه 1 و 2

دروس اصلی :

تحول صنایع دستی در دنیاتحقیق در صنایع دستی ایران 1 و 2هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 1 و 2
تاریخچه کتابتانسان، طبیعت و طراحی 2مرمت و نگهداری آثار هنری 1 و 2
خوشنویسی و طراحی حروفطرح اشیا در تمدن اسلامی

دروس تخصصی:

کارگاه صنایع دستی 1تا 9کارگاه تخصصی صنایع دستی1 و 2پروژه

چارت درسی گرایش نگارگری

برای مشاهده چارت درسی گرایش نگارگری اینجا کلیک کنید.

دروس پایه:

روش تحقیق در هنر های سنتیمبانی هنرهای تجسمی 1 و 2هنر در تمدن اسلامی 1 و 2
آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 و 2تاریخ فرهنگ و هنر ایران
(پیش از اسلام)
عکاسیکارگاه طراحی پایه 1 و 2کارگاه حجم سازی

دروس اصلی :

هندسه نقوش در هنر های سنتی ایران 1 و 2سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتیآشنایی با نگارگری
کارگاه طراحی سنتی 1 تا 3آشنایی با انواع خطوط دوره اسلامیآشنایی با خیالی نگاری
تاریخچه کتابتآشنایی با کاغذسازی و بوم سازی سنتیتحقیق در هنرهای سنتی ایران
آشنایی با خوشنویسیآشنایی با تذهیبمبانی زیبایی شناسی
تاریخچه نگارگریآشنایی با فرهنگ و ادب ایرانحکمت هنر اسلامی

دروس تخصصی:

کارگاه تخصصی (نگارگری)بررسی ویژگی های مکاتب نگارگری 1 و 2کارگاه نگارگری
1 تا 4
کارگاه تذهیب 1 و 2کارگاه طراحی نگارگری 1 و 2کارگاه تشعیر 1
زیبایی شناسی نگارگریآشنایی با مواد و ابزارکار نگارگریکارگاه گل و مرغ سازی

چارت درسی گرایش نقاشی

برای مشاهده چارت درسی گرایش نقاشی اینجا کلیک کنید.

دروس پایه:

آشنایی با هنر در تاریخ1 و 2مبانی هنرهای تجسمی1 و 2 هندسه مناظر و مرایا
تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمیکارگاه طراحی پایه (سطح یک)1 و 2کارگاه چاپ­های دستی (1)
هنر و تمدن اسلامی 1 و 2کارگاه عکاسی پایه
1 و 2
کارگاه حجم سازی

دروس اصلی:

تجزیه و تحلیل و نقد آثار نقاشیکارگاه طراحی سطح دو 1 تا 3قاشی دیواری سطح یک1 و 2
تاریخ عمومی نقاشی 1 تا 4کارگاه نقاشی سطح یک 1و 2 _______

دروس تخصصی:

طرح عملی جامع (نقاشی عمومی)کارگاه طراحی سطح سه1 تا 3کارگاه نقاشی سطح دو 1 تا 3
مرمت آثار نقاشیطرح و رساله نهایی _______

چارت درسی گرایش عکاسی

برای مشاهده چارت درسی گرایش عکاسی اینجا کلیک کنید.

دروس پایه:

آشنایی با رشته های هنریمبانی هنرهای تجسمی1 و 2کارگاه عکاسی پایه 1 و 2
هندسه مناظر و مرایاآشنایی با هنرهای سنتی ایرانهنر و تمدن اسلامی 1 و 2
آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2کارگاه طراحی پایه 1 و 2کارگاه عکاسی رنگی

دروس اصلی:

کارگاه تخصصی عکاسی 1 و 2شیمی عمومی و شیمی عکاسیتجزیه و تحلیل و نقد عکس 1 و 2
فنون عرضه و نمایش عکستاریخچه عکاسیفنون بازسازی عکس
آشنایی با فیلمبردارینورپردازیفیزیک و ابزار شناسی

دروس تخصصی:

کارگاه عکاسی1 تا 6طرح و رساله نهایی

چارت درسی گرایش گرافیک

برای مشاهده چارت درسی گرایش گرافیک اینجا کلیک کنید.

دروس پایه :

مبانی هنرهای تجسمیطراحی پایه
تاریخ هنر جهانهندسه مناظر و مرایا

دروس اصلی:

مبانی هنرهای تجسمی 2طراحی فیگورنرم افزار ترسیمی
عکاسی پایهنرم افزار تصویرسازینرم افزار تصویری
تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنریتاریخ هنر ایران _______

دروس تخصصی:

تکنیک های تصویر سازیهندسه نقوش عکاسیصفحه آرایی
چاپ دستیعکاسیمبانی فنون چاپ
خوشنویسی و طراحی داخلیطراحی نشانهطراحی پوستر
تصویر سازی _______ _______

سخن پایانی

خب دوست من، به انتهای مطالب رسیدیم. تا اینجا سعی بر این بود تا هر آنچه که در مورد رشته هنرهای تجسمی می‌دانستم و یا می‌توانستم از مطالب گوناگون جمع آوری کنم را در اختیارتان قرار دهم.

به عنوان آخرین سخن، دوست دارم کمی خیالتان را در مورد بازار کار این رشته آسوده کنم.

بازار کار رشته هنرهای تجسمی چگونه است؟

با پیشرفت سطح فرهنگی و همچنین تکنولوژی می‌توان گفت بازار کار رشته هنر های تجسمی نسبتاً خوب است، زیرا بسیاری از مشاغل و مراکز به وجود همچین افراد هنرمندی نیاز دارد.

نمونه‌ای از کارهای مرتبط با رشته های هنرهای تجسمی:

  • می‌توانید آثار هنری همچون تابلوهای نقاشی خلق کنید.
  • تأسیس آموزشگاه‌های هنری از درآمد بالایی برخوردار است.
  • تأسیس شرکت‌های تبلیغاتی یا کارگاه شخصی از رشته‌های بسیار پر‌در‌آمد خواهد بود.
  • نقاشی دیواری به ویژه برای آقایان مناسب است.
  • انجام طراحی‌های هنری انواع پوستر، جلد کتاب، صفحه‌آرایی و غیره.
  • فعالیت در آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم به عنوان مدرس رشته هنرهای تجسمی.
  • کار در مراکز تولید آثار هنری همانند استودیو انیمیشن و یا وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان کارشناس امور هنری.

مطالب مرتبط

دوست خوبم، تمام تلاش تیم ما برای جلب رضایت شما عزیزان است تا به آنچه که در رابطه با مطالب نیاز دارید، دست یابید.
در این راستا مطالبی مرتبط با رشته هنرهای تجسمی را به شما پیشنهاد می‌کنم که مطمئن هستم از خواندن آنها پشیمان نمی‌شوید.

معرفی رشته هنر این بار از زبان یک عاشق:

در مقاله زیر معرفی رشته هنر را از زبان شخصی که عاشقانه هنر را دوست داشت اما به آن نرسید خواهید‌ خواند و عاقبت غفلت از علاقه خود را متوجه خواهید‌ شد.
همچنین در مورد اینکه در هر گرایش چه چیزی یاد خواهید گرفت و چه آینده‌ای در انتظارتان است توضیح می‌دهد.

آیا رشته های پر‌در‌آمد هنرستان را می‌شناسید؟ و می‌دانید در کدام رشته موفق‌تر خواهید‌ بود؟
برای یافتن جواب‌هایتان نگاهی به مطلب زیر بیندازید:

سوالات متداول

چه سوالات دیگری در مورد رشته هنرهای تجسمی ذهنتان را درگیر کرده است که در این صفحه به آن‌ پاسخ داده نشده؟
ما لایق بهترین‌هاییم و برای بهتر شدن به کمک هم نیازمند هستیم،
پس با سوال پرسیدن و جواب دادن به بهتر شدن هم کمک می‌کنیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *