دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مهارت های ضروری برای استخدام شدن

مهارت های ضروری برای استخدام شدن
1/5 - (1 امتیاز)

در طول سال‌ها، مهارت های ضروری برای استخدام شدن، تغییرات زیادی کرده‌اند. بنابراین، همیشه این دغدغه وجود دارد که مهارتهای لازم برای استخدام چیست؟

برای داشتن یک شغل خوب، نیاز هست که مهارت‌های به اصطلاح به درد بخوری، داشته باشیم. مهارت‌های متنوعی که کارفرما با دانستن آن‌ها مجاب شود، ما را استخدام کند.

به این فکر کنید که شما مهارت‌های زیادی دارید امّا برای استخدام کننده اصلاً جالب توجه نباشد. در واقع آن مهارت‌ها ارزش زیادی برای کار ایجاد نکنند. پس بهتر است، با دانستن این موضوع که مهارت های ضروری برای استخدام شدن، کدامند، به استقبال یادگیری مهارت استخدامی بروید.

من نظرات کارفرمایان مختلف در مورد مهارتهای لازم برای استخدام ، را بررسی کردم و پرتقاضاترین مهارت‌های استخدامی که در نظرات آن‌ها مشترک بود را نوشتم. همچنین در ادامه به اینکه چگونه این مهارت‌ها را یاد بگیرید، پرداخته‌ام. عناوین مقاله من به شرح زیر است:

  1. مهارت های ضروری برای استخدام شدن
  2. مهارت های نرم
  3. مهارت های سخت
  4. چگونه کارفرما مهارت ها را می‌سنجد؟
  5. چگونه مهارت‌های خود را افزایش دهیم؟

1- مهارت های ضروری برای استخدام شدن

کارفرمایان و مدیران همیشه در پی استخدام بهترین کارمندان هستند. برای دستیابی به این نتیجه، مهارت‌ها و شرایطی را در نظر می‌گیرند که متقاضی استخدام باید دارای آن‌ها باشد.

مهارتهای لازم برای استخدام از نظر بسیاری از کارفرمایان تقریباً مشابه است.

مهارت های ضروری برای استخدام شدن به دو دسته مهارت‌های سخت و نرم تقسیم می‌شوند. در ادامه ضمن توضیح این دو دسته، مهارت‌ها هر دسته را معرفی می‌کنم.

2- مهارت‌های نرم

مهارتهای لازم برای استخدام

مهارت‌های نرم به شخصیت، رفتار و نگرش ما مربوط می‌شوند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند ارتباطات موثری برقرار کنیم، همکاری کنیم و بتوانیم فضای مثبت و رو به پیشرفتی را در محیط کار داشته باشیم.

بگذارید با یک مثال موضوع را بیشتر توضیح دهم. داشتن روابط عمومی یکی از مهارت‌های نرم است. اگر شما این مهارت را داشته باشید می‌توانید ارتباط بهتری با همکاران خود برقرار کنید. بنابراین، آن‌ها بیشتر با شما همکاری می‌کنند و این موجب پیشرفت شما می‌شود.

سنجش مهارت‌های نرم کمی مشکل است. به عنوان مثال برای یک کارفرما سخت است که میزان صبر یا روابط عمومی شما را بسنجد.

یک نکته دیگر درباره مهارت‌های نرم، دشواری آموختن آن‌ها است. این مهارت‌ها درونی هستند و آموزش آ‌ن‌ها کمی مشکل است.

ویژگی دیگر مهارت‌های نرم این است که عمومی هستند و در شغل‌های مختلف کاربرد دارند. به عنوان مثال شما در هر شغلی که باشید داشتن خلاقیت بسیار کمک‌کننده است، امّا در بعضی شغل‌ها ضروری است.

لیست‌های مختلفی از مهارتهای لازم برای استخدام که مهارت استخدامی نرم می‌باشند توسط کارفرمایان منتشر شده است. من در این جا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم.

مهارت ارتباطاتی

یک مهارت استخدامی که هیچ مدیری از آن نمی‌گذرد. این مهارت می‌تواند کلامی یا نوشتاری باشد. افرادی که این مهارت را دارند منظور افراد را درک می‌کنند و پاسخ متناسب می‌دهند.

این مهارت از نظر کارفرما مهم‌ترین مهارت نرم است.

مهارت استخدامی

همه گیری کرونا و دورکاری باعث شده است، این مهارت استخدامی به شکل از راه دور، در قالب‌های مختلف از جمله ایمیل و تلفن نیز اهمیت پیدا کند.

رهبری

مهارت های ضروری برای استخدام شدن

رهبری توانایی هدایت افراد به سود هدف و الهام بخشیدن به آن‌ها است. بنابراین، خیلی طبیعی است که این مهارت استخدامی جزء مهارت های ضروری برای استخدام شدن ، باشد.

افرادی که رهبر هستند، خوب تصمیم می‌گیرند، به آینده امیدوارند و مثبت اندیش هستند.

شرکت‌های بزرگ دنیا همیشه به دنبال چنین مهارتی هستند. افرادی که رهبر خوبی هستند دارای مهارت دیگری نیز می‌باشند که در بالا به آن اشاره شد. مثلاً رهبران از مهارت ارتباطی خوبی نیز برخوردار هستند.

مسئولیت پذیری

افرادی که مسئولیت پذیر هستند بازده کار بهتری دارند و موفق هستند. این مهارت استخدامی موجب می‌شود، افراد منظم و وظیفه شناس شوند.

حل مسئله و تحمل ابهام

کارمندانی که بتوانند مسائل موجود را حل کنند و بحران‌ها را مدیریت کنند، برای کارفرما بسیار ارزشمند هستند.

گرفتن تصمیم در شرایط بحرانی، کار بسیار مهم و از طرف دیگر سخت است. وقتی مسئله‌ای به وجود می‌آید، همیشه افرادی هستند که برای حل آن پیش قدم می‌شوند. احتمالاً با چنین افرادی روبه‌رو شدید، آن‌ها مهارت حل مسئله خوبی دارند.

کار گروهی

مهارتهای لازم برای استخدام

زمانی که یک کار به صورت گروهی انجام می‌شود، خروجی آن کار بهتر است. کار گروهی به دلیل هم‌افزایی که دارد مورد توجه کارفرما است. این مهارت مزایای بسیاری برای کارفرما دارد. از جمله ارائه راه حل بهتر، مشارکت و تلاش بیشتر، توسط کارکنان.

فردی که دارای مهارت کارگروهی نباشد، مانع آن کار گروهی می‌شود. احتمالاً افرادی را دیده باشید که با قرار گرفتن در یک گروه ساز خود را می‌زنند و اصلاً نمی‌توانند با گروه کار کنند.

خلاقیت

خلاقیت در وجود همه‌ی انسان‌ها هست، امّا در بعضی‌ها خنثی گشته است. در حالی که تغییرات زیاد شده است و رقبا بسیار فعال هستند، خلاقیت بسیار ضروری است.

کارکنانی که می‌دانند چگونه دست به نوآوری بزنند و روش‌های جدیدی برای انجام بهتر کارها، حل مشکلات و سودآوری بیشتر انجام دهند، دارای ارزش بیشتری برای کارفرما هستند.

به عنوان مثال فرض کنید شما یک کارمند خلاق و نوآور هستید. در شرکتی که کار می‌کنید، یک روش جدید برای انجام کار ابداع می‌کنید و باعث شوید سرعت انجام کار بالا برود.

تطبیق پذیری

در دورانی زندگی می‌کنیم که تغییرات سریع و زیاد هستند. کسانی پیروز هستند که خود را با این تغییرات تطبیق بدهند و در جهت اهداف خود از آن‌ها بهره ببرند. نه این که در مقابل آن‌ها مقاومت کنند.

فرض کنید یک روش بهتر برای انجام کار به وجود آمده است. کارکنانی که مهارت تطبیق پذیری را دارند، به جای آن که از این روش بد بگویند و در مقابل آن مقاومت کنند، از آن استفاده می‌کنند.

7 مهارت نرم ضروری تمام شد. در زیر لینک دانلود چک لیست مهارت‌های نرم وجود دارد. بعد از دانلود این فایل، وارد آن شوید و جلوی هر مهارت، با توجه به توانایی خود در آن مهارت، از یک تا ده یک عدد بگذارید. سپس نمره کل شما از 100 در مهارت‌های نرم محاسبه می‌شود.

3- مهارت‌های سخت

مهارت استخدامی

آن دسته از مهارت‌هایی است که الزمات تخصصی هر شغلی است. مثل مهارت جوش‌کاری و برش کاری برای یک در و پنجر ساز یا مهارت کار با فتوشاپ برای یک طراح گرافیک مربوط به این دسته از مهارت‌ها هستند.

امّا بعضی از مهارت‌های سخت در هر شغلی که باشید مورد نیاز است. مثل زبان انگلیسی.

این مهارت‌ها را می‌توان از طریق آموزش یا در محل کار آموخت. مثل نجّاری که برش را از طریق کار آموخته یا برنامه‌نویسی که برنامه‌نویسی را در دانشگاه یاد گرفته است.

در این جا تعدادی از مهارتهای لازم برای استخدام که جز مهارت‌های سخت هستند و در همه‌ی شغل‌های عمومیت دارند را معرفی می‌کنم. به این موضوع توجه داشته باشید که هر شغلی مهارت‌های سخت مختص به خود دارد.

کار با کامپیوتر

امروزه تمام کارها با کامپیوتر شده است. بنابراین، خیلی عادی است که شما برای استخدام در هر شغلی نیاز به مهارت کار با کامپیوتر داشته باشید.

زبان انگلیسی

از جمله مهارت‌هایی که برای کار در یک شرکت خوب به‎‌ آن نیاز دارید زبان انگلیسی است. اکثر کارفرماها در شرایط استخدام به زبان انگلیسی اشاره می‌کنند. بعضی از کارفرماها در هنگام مصاحبه زمانی که دو فرد در شرایط یکسان هستند، کسی را از بین آن دو انتخاب می‌کنند که زبان انگلیسی آن بهتر است.

مهارت نوشتن و گزارش نویسی

در هر کاری که باشید گزارش دادن و مکاتبات اداری وجود دارد. هر گونه فعالیت مکتوبی در فضای کسب و کار، گزارش نویسی محسوب می‌شود.

مدیران با ارائه گزارش‌های قدرتمند، سهام داران را راضی نگه می‌دارند. کارمندان با یک گزارش خوب ارزش کار خود را نشان می‌دهند.

4- چگونه کارفرما مهارت‌ها را می‌سنجد؟

مهارت های ضروری برای استخدام شدن

بعد از این که متوجه شدید، مهارت های ضروری برای استخدام شدن، چه مواردی هستند، نیاز است، چگونگی نشان دادن این مهارت‌ها را بدانید.

معمولاً سنجش مهارت‌های سخت، کار دشواری نیست. از طریق سوال و آزمون عملی، می‌توان متوجه این موضوع شد. مثلاً برای این که کارفرما متوجه شود، کسی مهارت خوبی در کار با کامپیوتر دارد، کافی است، از او یک سوال بپرسد یا بخواهد کاری را با کامپیوتر انجام دهد.

برای این که مهارت سخت خود را در رزومه نشان دهید، کافیست آن مهارت را نام ببرید و اگر مدرک آموزشی را در آن زمینه دارید، اعلام کنید. سپس از تجربه کاری خود نیز بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:

  • مهارت کار با رایانه : خوب.
  • دارای مدرک ICDL از فنی حرفه‌ای.
  • 2 سال تجربه کار در کافی نت.

امّا در مورد مهارت‌های نرم موضوع کمی پیچیده می‌شود. کارفرما به راحتی نمی‌تواند مهارت را تشخیص دهد. مثلاً چگونه به میزان مهارت حل مسئله می‌توان پی برد. شاید در مورد تشخیص میزان بعضی از مهارت‌ها، تست‌هایی وجود داشته باشد. امّا با این حال گرفتن این همه تست که زیاد هم دقیق نیستند، کمی دشوار است.

اگر می‌خواهید مهارت نرم خود را نشان دهید، می‌توانید آن را نام ببرید و یک نمونه و موقعیتی را که از آن پیش آمده، بازگو کنید. به مثال زیر توجه کنید:

  • مهارت حل مسئله: خوب.
  • در سال 1399 در شرکت طوبی، مشکل هیدرولیک برای خط تولید پیش آمد که توسط من با راه حل فلان حل شد.

5- چگونه مهارت‌های خود را افزایش دهیم؟

مهارتهای لازم برای استخدام

در مورد مهارت‌های سخت، آموزش دیدن، کار سختی نیست. با کار کردن یا حضور در کلاس‌ها می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید.

آموختن مهارت‌های نرم، دشوار است. مهارت‌های نرم، درونی هستند و به شخصیت افراد مربوط می‌شوند. با این حال می‌توان آن‌ها را آموخت. برای این کار به موارد زیر توجه کنید:

نقاط ضعف یا مهارت‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید را بیابید و آن‌ها را بپذیرید. برای حل هر مشکلی ابتدا باید وجود آن مشکل را پذیرفت. این باعث می‌شود از لحاظ روانی بسیار بیشتر برای رفع ضعف خود کوشا باشید.

آموزش ببینید. وقتی متوجه شدید در کجا ضعف دارید به دنبال آموزش‌های مربوط به آن باشید.

با افراد دارای این مهارت‌ها ارتباط برقرار کنید. همین که با این افراد باشید موجب می‌شود از آن‌ها بیاموزید.

تمرین کنید. اگر می‌خواهید یک مهارتی را فرابگیرید، هیچ چاره‌ای به جز تمرین کردن، ندارید.

کلام آخر

شاید بتوان گفتن انتخاب شغل و انتخاب شدن برای شغلی، یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی شما است. پس بهتر است که بررسی شده، در این راستا گام بردارید.

در این مقاله مهارت های ضروری برای استخدام شدن را در قالب مهارت‌های استخدامی نرم و سخت گفتم. مهارت‌های نرم در استخدام، هر روز مهم‌تر می‌شوند. چرا که به عقیده بسیاری آن چه سخت به دست می‌آید، مهارت نرم است، وگرنه افراد دارای مهارت سخت فراوان وجود دارند.

و امّا در آخر قصد دارم، قسمت 39 پادکست کارنکن را به شما معرفی کنم که در آن خانم عروضی تعریف می‌کند، چگونه با انتخاب شدن در یک سازمان، موجب شد که مسیر پیشرفت خوبی داشته باشد.

بیشتر بدانید

موضوع استخدام آنقدر مهم است که باید بیشتر در مورد آن مطالعه کرد. ما در کار نکن محتواهای زیادی در مورد استخدام نوشته‌ایم. من چند مورد آن را در این جا ذکر می‌کنم.

چگونه درخواست شغل دهیم ؟

این که چگونه درخواست شغل دهید، بسیار در استخدام شدن شما تاثیر دارد. یک درخواست شغل خوب، کارفرما را ترغیب می‌کند که شما را استخدام کند. در لینک زیر گام‌های درخواست استخدام وجود دارد.

کدام شغل بهترین است؟

ما در زندگی دنبال انتخاب بهترین‌ها هستیم. در انتخاب شغل هم همین گونه است. باید بدانید یک بهترین برای همه وجود ندارد بلکه بهترین هر کس متفاوت است. اما چگونه بهترین شغل را پیدا کنیم. مطلب زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

خب، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. من در این مقاله سعی کردم مهارت‌هایی که هر روز در جهان مهم‌تر می‌شوند را معرفی کنم. ضمن این که به کشور خودمون هم نگاهی داشتم. به نظر شما مهارت‌هایی وجود دارند که از این‌ها مهم‌تر باشند؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.