دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آیا می‌دانید چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

آیا می‌دانید چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟ این یک مهارت است که چگونه درخواست استخدام کنیم و با یادگیری آن می‌توانیم به شغل دل‌خواه خود برسیم.
Rate this post

یک سؤال مهم هنگام جست‌وجو برای کار این است که چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

برای همه‌ی ما پیش آمده که تخصص کافی برای کسب شغلی را داشته‌ایم؛ اما چون نمی‌دانستیم چگونه درخواست استخدام کنیم نتوانسته‌ایم آن کار را به دست آوریم.

این‌که چگونه درخواست کار کنیم تا کارفرما ترغیب شود قرار مصاحبه‌ای با ما تنظیم کند، مستلزم رعایت برخی نکات هنگام تنظیم درخواست شغل است.

گام‌های لازم برای این‌که ” چگونه درخواست کار کنیم ” و نکات ضروری برای یک مصاحبه‌ی شغلی موفق در این یادداشت آمده است.

امیدوارم شما نیز پس از استخدام از اهالی کار نکن باشید، آدم‌هایی که کار نمی‌کنند بلکه با شغل‌شان زندگی می‌کنند.

چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

قبل از این‌که بگوییم ” چگونه درخواست کار کنیم ؟”، باید بدانیم چگونه شغل دلخواه خود را بیابیم.

1- سایت‌های کاریابی بسیاری وجود دارند که به ما در پیدا کردن شغل کمک می‌کنند.

در یادداشت (چگونه کار خوب پیدا کنم) به برترین این سایت‌ها اشاره کرده‌ایم.

2- اگر خواستار استخدام در شرکت خاصی هستیم، با سرزدن به وب‌سایت کارفرمای مورد نظر و از قسمت “همکاری با ما” یا “استخدام” رزومه و درخواست شغلی خود را ارسال کنیم.

3- راه سوم نیز ارسال درخواست کار به ایمیل کارفرما است. رزومه‌ی خود را باید به پیوست آن ایمیل ارسال کنیم.

آگهی درخواست نیرو را با دقت بخوانیم. هرچه موقعیت شغلی با شرایط ما سازگارتر باشد، رضایت شغلی بیشتری خواهیم‌ داشت.

پس از یافتن شغل مناسب، وقت آن است تا برای کارفرما درخواست استخدام ارسال کنیم.

با سرزدن به صفحات مجازی و مطالعه‌ی وب‌سایت شرکت، اطلاعات اولیه‌ی لازم را در مورد کارفرما کسب نماییم.

اشتیاق و علاقه‌ی ما به کار از همین مرحله دیده خواهدشد.

آشنایی با کارفرما، اهداف و دستاوردهای آنان به ما کمک می‌کند تا درخواست استخدام جذاب‌تری ارسال کنیم.

اکنون وقت پاسخ دادن به سؤال ” چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟ ” است.

1- نامه‌ی درخواست کار بنویسیم.

معمولاً همراه رزومه، نامه‌ی درخواست کار نیز ارسال می‌گردد. یادداشتی جدا از رزومه که اگر خوب نوشته نشده‌ باشد، ممکن است رزومه نیز بررسی نگردد.

با نوشتن نامه‌ی درخواست کار می‌خواهیم به کارفرما بگوییم چه شایستگی‌هایی داریم و چرا او باید رزومه‌ی ما را مورد بررسی قرار بدهد.

مهارت ما در نوشتن درخواست استخدام، نشان خواهد داد که آیا می‌دانیم چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

آن بخش از مواردی که کارفرما باید درمورد ما و مهارت‌های ما بداند اما نمی‌توان آن‌ را در رزومه ذکر کرد، در نامه‌ی درخواست کار می‌نویسیم.

در بخش اول نامه پس از معرفی خود به علت ارسال آن اشاره می‌کنیم.

اگر پیرو آگهی خاصی درخواست کار کرده‌ایم، خوب است به آن اشاره کنیم.

در بخش دوم باید به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایمان اشاره کنیم.

  • چرا مایل به استخدام در این سمت هستیم؟
  • چرا به آن کار علاقه داریم؟
  • ما چه تمایزی با دیگران داریم؟

همه‌ی این‌ها مواردی است که می‌توان در این بخش از تقاضای درخواست کار نوشت.

نیازی نیست در این مرحله از حقوق و مزایا صحبت کنیم و به ذکر تخصص و توانمندی‌ها اکتفا کنیم.

در انتها ضمن تشکر از وقتی که به بررسی درخواست ما اختصاص داده‌شده، اشاره می‌کنیم رزومه به پیوست ارسال شده‌است و اطلاعات تماس خود را برای هماهنگی‌های بعدی ذکر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد در منزل

2- رزومه تهیه کنیم.

اگر بدانیم چگونه درخواست کار کنیم و رزومه‌ی حرفه‌ای داشته باشیم احتمال استخدام ما بالا خواهد رفت.

اصلی‌ترین پاسخی که برای سؤال ” چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟ ” وجود دارد این است: “رزومه‌ی خود را بنویس!”

به کمک یک رزومه‌ی درست و جذاب می‌توانیم شانس خود را برای استخدام بالا ببریم.

ما قرار است در یک برگه‌ی A4 خود واقعی‌مان را به‌گونه‌ای نشان دهیم که کارفرما مشتاق به هماهنگی یک مصاحبه با ما گردد.

رزومه شامل سوابق کاری، اطلاعات تحصیلی و مشخصات فردی است.

فهرستی از مهارت‌ها و دوره‌های تخصصی، مقاله‌ها و تألیفاتی که داشته‌ایم و تمام آن‌چه کارفرما را متقاعد خواهد کرد شایسته‌ی استخدام برای این جایگاه شغلی هستیم.

1-2- مشخصات فردی

نام، سن و اطلاعات تماس خود را در رزومه قید کنیم. اگر مایل بودیم، در قسمت بالای رزومه عکس خود را نیز قرار دهیم.

اگر موقعیت شغلی که برای آن درخواست استخدام ارسال می‌کنیم وابسته به حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی است، خوب است تا اطلاعات حساب کاربری فعال خود را نیز در آن‌جا قرار دهیم.

یک پروفایل حرفه‌ای لینکدین یا فیس‌بوک و حتی اینستاگرام برای ما امتیاز مثبتی به همراه خواهدداشت.

2-2- اطلاعات تحصیلی:

شرکت‌ها در پی نیروی ماهر و باتجربه هستند؛ اما قطعاً از ترکیب مدرک تحصیلی معتبر و مهارت بیشتر استقبال خواهد شد.

درجات تحصیلی خود، معدل و اگر در کسب این شغل کمک‌کننده خواهد بود، نمرات دروس تخصصی خود را قید کنیم.

ضمیمه کردن تصویر اسکن شده‌ی مدارک تحصیلی به کامل‌تر و مستندتر شدن رزومه‌ی ما کمک خواهد کرد.

3-2- سوابق کاری:

تجربه‌های کاری خود را در این قسمت وارد کنیم. توجه کنیم که آخرین موقعیت شغلی را در ابتدای فهرست قرار می‌دهیم.

اگر در متن آگهی ذکر شده است که تسلط به Adobe Illustrator و سایر نرم‌افزارهای گرافیکی اهمیت دارد، باید در ابتدا نام Adobe Illustrator را بنویسیم و پس از آن به مهارت خود در سایر برنامه‌ها مانند Adobe Photoshop اشاره کنیم.

پس از تکمیل رزومه آن‌ را دوباره بررسی کنیم تا فاقد هرگونه غلط املایی یا تایپی باشد. اگر لازم بود از یک دوست بخواهیم آن‌ را مطالعه کند.

در انتها آن را با فرمتی مانند PDF ذخیره کنیم. نام فایل را اسم خود قرار دهیم تا در میان انبوهی از رزومه‌های ارسالی به راحتی قابل تشخیص باشد.

بیشتر بخوانید: نقشه راه پروژه گرفتن به صورت فریلنسری

3- مهارت‌های خود را شرح دهیم.

افراد زیادی با مدرک تحصیلی یکسان یا سوابق شغلی مشابه با ما، برای موقعیت شغلی مدنظر درخواست استخدام ارسال خواهند کرد.

راز این‌که ما چگونه درخواست استخدام کنیم تا تمایز خود را با آنان آشکار کنیم در مهارت‌های ما نهفته است.

  • مهارت‌های فنی و تخصصی: صرف این‌که در یک رشته دارای مدرک تحصیلی باشیم، کافی نیست.

از تسلط خود بر نرم‌افزارها و برنامه‌های تخصصی بنویسیم. آشنایی خود به قوانین و استاندارها را ذکر کنیم و به کارفرما اطمینان بدهیم که تخصص کافی برای کسب این شغل را داریم.

  • مهارت‌های نرم: داشتن مهارت‌های نرم مانند روابط عمومی، مدیریت زمان و … به اندازه‌ی دانش تخصصی اهمیت دارد.

در متن آگهی دقت کنیم تا مهارت‌هایی که کارفرما به آن نیاز دارد را دریابیم و به آن‌ها اشاره کنیم. رعایت راست‌گویی را از یاد نبریم.

به مثال زیر توجه کنید. این یک آگهی استخدام حسابدار است:

“برای آن‌که فرد مناسبی جهت احراز این موقعیت شغلی باشید، باید از توانایی محاسبات ریاضی قوی، مهارت‌های تحلیلیِ عالی، تمرکز بالا، مدیریت زمان، کار کردن با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس و از مهارت بالای کار گروهی برخوردار باشید.”

در متن آگهی برخی کلمات پررنگ‌تر ذکر شده‌اند که حاکی از اهمیت آن برای کارفرما است. به آن‌ها اشاره کنیم:

  • مهارت‌های تحلیلی عالی: 4 سال سرپرست حسابداری فروش یک مجموعه‌ی بازرگانی بوده‌ام و در جلسات هیئت مدیره مسئولیت ارائه و تحلیل گزارش‌های فروش، سود و زیان و … را برعهده داشته‌ام.
  • مهارت کار گروهی: به عنوان حسابدار ارشد به همراه یک تیم 10 نفره از کارکنان حسابداری امور مالی شرکت را در سخت‌ترین شرایط بازار مدیریت کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: نقشه راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

در مصاحبه‌ی شغلی چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

در یک مصاحبه‌ی شغلی چگونه درخواست استخدام کنیم تا احتمال استخدام ما بالاتر برود؟

پس از این‌که درخواست استخدام ما توسط کارفرما بررسی و توسط ایشان تأیید شد، برای هماهنگی قرار مصاحبه تماس خواهند گرفت.

اگر کارفرما توسط ایمیل یا پیام، زمان مصاحبه را به ما اعلام کرد، پاسخی مبنی بر این‌که پیام او را دریافت کرده‌ایم و مشتاق هستیم تا برای گفتگوی کاری در محل شرکت حاضر شویم، ارسال می‌کنیم.

این مهم است که چگونه درخواست استخدام کنیم ؛ اما از آن مهم‌تر این است که آن‌چه را در رزومه ارسال کرده‌ایم در مصاحبه‌ی شغلی ثابت کنیم.

وقت خود را طوری تنظیم کنیم که اگر لاستیک‌ ماشین‌ پنچر شد یا تاکسی مسیر اشتباهی را رفت، باز هم به موقع در محل حاضر شویم.

اگر لازم بود مدارک تحصیلی، سوابق کاری و یک کپی از رزومه را همراه خود داشته باشیم.

قبل از حضور بار دیگر اطلاعات خود را در مورد محل کار و موقعیت شغلی مرور کنیم و از آن در طول مصاحبه استفاده کنیم.

این‌که در مصاحبه چگونه رفتار کنیم و چه نکات دیگری را رعایت کنیم را در 6 قدم برای آمادگی در مصاحبه شغلی به طور مفصل می‌توانید بخوانید.

اگرچه در کشور ما چندان مرسوم نیست ولی می‌توانیم چند روز پس از مصاحبه با ارسال پیام یا ایمیل، ضمن تشکر از فرصتی که به ما داده‌شده در مورد نتیجه‌ی مصاحبه پیگیری به عمل آوریم.

سخن پایانی

این‌که ” چگونه درخواست استخدام کنیم ؟” می‌تواند بسته به نوع شغل، فرهنگ شرکت و حتی کشوری که در آن درخواست استخدام ارائه می‌کنیم، متفاوت باشد.

در این یادداشت نکات کلی و ضروری برای این‌که ” چگونه درخواست کار کنیم ” ارائه شد. شما می‌توانید برخی موارد را بر اساس کار خود شخصی‌سازی نمایید.

اما در هر صورت دقت کنید متن درخواست درست و بدون غلط املایی باشد.

توجه کنید نامه‌ی درخواست کار و رزومه بیش‌تر از دو برگه‌ی A4 نباشد.

نسبت به هر شرکت و بر اساس آگهی شغل، درخواست استخدام خود را به‌روز نمایید و مطمئن باشید سرانجام به شغل مطلوب خود دست خواهیدیافت.

تیم کار نکن در این مسیر برای شما آرزوی موفقیت دارد.

یادداشت هایی مرتبط با این‌که ” چگونه درخواست استخدام کنیم ؟”

در “کار نکن” برای افرادی که در پی یافتن شغل مناسب هستند یادداشت‌های بسیار خوبی وجود دارد که توصیه می‌کنم حتما آن‌ها را مطالعه کنید. در دو لینک زیر تست‌های مسیریابی شغلی و نکات جالبی در مورد ویژگی‌های شخصیتی برای هر شغل آمده است.

در این یادداشت سعی کردیم بگوییم ” چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟ “
شما از چه طریقی درخواست استخدام ارائه می‌کنید؟
از تجربه‌ی خود برای آنان که در ابتدای راه یافتن شغل هستند، بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.