هوش مصنوعی چیست به زبان ساده

هوش مصنوعی چیست به زبان ساده - بهترین سایت های هوش مصنوعی فارسی
1/5 - (1 امتیاز)

به زبان ساده هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی یک فناوری تحول‌آفرین است که در چندسال اخیر حضور پررنگ‌تری در صنایع داشته. استارتاپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی نیز در این سال‌ها توسعه بیشتری پیدا کرده‌اند. سرعت پیشرفت این دستاورد به حدی بالا بوده که پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده، فرم فعلی زندگی را برای همیشه تغییر بدهد. شناخت مفهوم هوش مصنوعی و روش استفاده از آن، اولین قدم برای آشنایی با این ابزار مفید است.

ما در این مقاله چکیده‌ای از مطالب ابتدایی در مورد هوش مصنوعی به همراه معرفی ۵ سایت سوال از هوش مصنوعی آنلاین فارسی را در اختیارتان می‌گذاریم.

فهرست مطالب به شرح زیرند:

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به توسعه‌ی ماشین‌های هوشمند مربوط می‌شود. این علم سازوکار ذهن انسان را به ماشین‌ها می‌آموزد و نمود رفتارهای انسانی را در آن‌ها تقویت می‌کند. سیستم‌های هوشمند مصنوعی برای انجام وظایف مرتبط با عملکرد شناختی انسان تعلیم می‌بینند؛ مثل شناسایی الگوها، تفسیر گفتار و…

داده‌ها همچون تکه‌های پازل هستند که هوش مصنوعی باید براساس الگوهایی که سازنده برایش تعیین کرده، آن‌ها را برای رسیدن یک نتیجه منطقی مرتب کند. هوش مصنوعی همواره در حال یادگیری است و هیچگاه از کشف الگوها و مدل‌سازی دست بر نمی‌دارد.

از زمان تولد AI و انقلابی که در زندگی بشر ایجاد کرد، کمتر از یک قرن می‌گذرد. اولین بار در دهه پنجاه میلادی، آلن تورینگ یک مدل برای تعیین هوشمندی ماشین معرفی کرد که امروزه اساس کار تمام کامپیوترهای جهان را تشکیل می‌دهد.

انواع هوش مصنوعی چیست؟

تعیین میزان هوش و تعریف باهوشی و کم‌هوشی همواره از چالش‌های دانشمندان بوده‌است. به همین منظور، برنامه‌نویسان هوش مصنوعی را به دو دسته قوی و ضعیف تقسیم می‌کنند.

هوش مصنوعی قوی

برنامه هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی قوی مشکلاتی را که برای آن‌ها آموزش ندیده، حل می‌کند. نام دیگر آن هوش مصنوعی سوپر است و رفتاری شبیه رفتار انسان دارد.  این نوع ربات را فقط در فیلم‌ها دیده‌ایم و پروسه تولید و آزمایش آن‌ هنوز در دنیا به پایان نرسیده‌است. Super AI در دنیا مخالفان و منتقدان زیادی دارد و بحث‌های مختلفی پیرامون موضوع انقراض بشر با ظهور این دسته ربات‌ها شکل گرفته‌است.

هوش مصنوعی ضعیف

سایت سوال از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ضعیف، شبیه‌ساز هوش انسان است که برای حل تنها یک مشکل تعلیم دیده. به آن هوش مصنوعی تخصصی هم گفته می‌شود. در تعریف وظایف این هوش مصنوعی محدودیت‌های زیادی وجود دارد اما عملکرد کلی این ماشین‌ها کاملاً هوشمند می‌باشد.

نمونه‌های این هوش مصنوعی عبارتند از:

  • دستیاران هوشمند مثل سیری و الکسا
  • ماشین‌های خودران
  • موتور گوگل
  • چت بات
  • فیلترهای اسپم ایمیل
  • موتور توصیه

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

چطور از هوش مصنوعی استفاده کنیم

دیگر تصور آینده بدون حضور ربات‌ها ممکن نیست. هوش مصنوعی بزودی به تمام حرفه‌ها و مشاغل ورود می‌کند و بسیاری از امور روزمره ما را در دست می‌گیرد. بنابراین یادگیری الفبای آن برای همه الزامی است.

برای پاسخ به این سوال که چطور از هوش مصنوعی استفاده کنیم، یک برنامه کاربردی جهت درک این فرآیند برای شما آماده کرده‌ایم:

  • قدم اول: تعیین مسئله. مشکلی را که به دنبال حل آن هستید، به هوش مصنوعی توضیح دهید.
  • قدم دوم: جمع‌آوری داده. اطلاعات مورد نیاز برای آموزش سیستم را بدست آورید. این اطلاعات باید مناسب، دقیق و کامل باشند.
  • قدم سوم: یک الگوریتم مناسب انتخاب کنید. سایت هوش مصنوعی‌ را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت را با موضوع شما دارد.
  • قدم چهارم: آموزش هوش مصنوعی. داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید.
  • قدم پنجم: استقرار سیستم. پس از آزمایش و بررسی نتیجه، هوش مصنوعی را با سیستم‌های فعلی ادغام کنید.
  • قدم ششم: به‌طور مداوم نتایج را بررسی کنید. ارائه‌ی بازخورد برای بهبود عملکرد سیستم ضروری است.

به طور کلی، استفاده از هوش مصنوعی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، آزمایش و آموزش است. 

کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

پیشرفت عظیم بشر در مقوله هوش مصنوعی، چهره بسیاری از کسب‌و‌کارها را در چندسال اخیر عوض کرده و به مرور تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را دربرخواهد‌گرفت. کاربرد هوش مصنوعی در زندگی بشر به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • صنایع
  • زندگی شخصی

صنایع

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد هوش مصنوعی در انواع صنایع به اثبات رسیده‌است. از خدمات مختلف در حوزه درمان و پیشگیری تا صنعت رباتیک، سرگرمی و بازی، در حوزه‌ی فعالیت هوش مصنوعی هستند. در مقاله کاربرد هوش مصنوعی در ایران، در مورد نقش این اختراع در صنایع مختلف کشورمان صحبت کرده‌ایم. صنایع مختلفی همچون کشاورزی، آموزش، پزشکی، تجارت دیجیتال و… که تا چند مرحله تحت تأثیر AI، تغییر و تحولاتی داشته‌اند. در ادامه‌ی این بحث، حتما ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید.

زندگی شخصی

AI در زندگی روزمره

کاربردهای هوش مصنوعی که در این بخش معرفی می‌کنیم، مختص عموم مردم بوده و مواردی است که ما روزانه با آن‌ها سروکار داریم، مانند:

  • دستیاران مجازی مثل چت بات‌ها
  • هوش مصنوعی تولید محتوا
  • دستیاران صوتی
  • هوش مصنوعی تشخیص چهره
  • سیستم توصیه و الگوریتم‌های شبکه‌های مجازی
  • کنترل ترافیک شهری
  • اپلیکیشن‌های هوشمند مثل اسنپ و بلد

در زمان معرفی چت‌ بات‌ها، نگرانی‌هایی از بابت جایگزینی هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا به‌وجود آمد. خروجی‌هایی که این ربات‌ها در مورد هر موضوعی می‌دادند، به حدی از نظر کیفیت رشد کرد که نویسندگان محتوا را وادار به فراگیری استفاده از آن‌ها کرد.

ما اینجا، در کارنکن، تنها در طی ۸ هفته این مهارت را به شما یاد می‌دهیم. با شرکت در دوره تولید محتوا با هوش مصنوعی از صفر شروع کنید و به درآمد برسید.

در میان انواع هوش مصنوعی عمومی، سایت‌های سوال از هوش مصنوعی به‌تازگی پرطرفدار شده‌‌اند. بنابراین در بخش بعدی مفصل به آن‌ها خواهیم‌ پرداخت.

سایت سوال از هوش مصنوعی

سایت هوش مصنوعی فارسی

دستیاران مجازی به فرم چت‌بات در کشور ما محبوب شده‌اند و پاسخگوی نیازهای مختلف افراد از هر صنف و گروهی هستند. شما با دستیاران مجازی می‌توانید به‌راحتی مقاله بنویسید، کدنویسی انجام دهید، تصویر طراحی کنید، بازی بسازید و هزاران کاربرد دیگر.

سوال از هوش مصنوعی آنلاین، جایگزین مناسبی برای سرچ کردن در گوگل و یا بینگ است. این هوش مصنوعی پاسخ تمام سوالات شما را می‌داند و برای هر مشکل راه‌حلی دارد. پاسخ‌هایی دقیق که در عرض چند ثانیه تایپ می‌شوند؛ به شرطی که مشکل خود را درست مطرح کرده‌باشید.

در ادامه پنج سایت کاربردی سوال از هوش مصنوعی را با هم بررسی می‌کنیم.

Chatgpt
چگونه از هوش مصنوعی chatgpt استفاده کنیم

معروف‌ترین مثال این قسمت، Chatgpt است. این سایت هوش مصنوعی فارسی، نوعی ربات مکالمه است که با هوشمندی تمام به سوالات شما پاسخ می‌دهد. تاریخچه فعالیت‌های شما در حافظه این ربات ذخیره می‌شود و از آن برای پاسخ‌های آینده استفاده می‌کند. با کارکردن با این ربات حس همکاری با یک انسان واقعی را خواهید داشت که راه‌حل تمام مشکلات شما را می‌داند.

چگونه از هوش مصنوعی Chatgpt استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی Chatgpt یکی از معدود سایت‌های هوش مصنوعی است که زبان فارسی را متوجه می‌شود. برای شروع همکاری ابتدا وارد این لینک بشوید و یک اکانت با شماره تلفن خود بسازید. متأسفانه OpenAI شماره‌های ایران را پشتیبانی نمی‌کند و باید حتما سیمکارت خارجی تهیه کنید. برای اینکار سایت‌های مختلفی وجود دارند که با یک سرچ ساده می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

بعد از آن شما وارد صفحه چت شده و می‌توانید مکالمه خود را با Chatgpt آغاز کنید.

Google Bard، هوش مصنوعی گوگل
چگونه از هوش مصنوعی گوگل استفاده کنیم

گوگل همواره در رقابت با هوش مصنوعی بوده و مدل‌های مختلف آن را در محصولات و خدمات مربوط به آن مشاهده می‌کنیم.

یک مثال دیگر برای سایت هوش مصنوعی فارسی، گوگل بارد است. کاربران برای ایجاد مکالمه، سرچ‌های سریع و جزئی‌تر و نگارش مقالات از خدمات این سایت استفاده می‌کنند. امکان ویرایش درخواست بعد از ارسال در هوش مصنوعی گوگل وجود دارد. ربات برای هر درخواست، حداکثر سه پیشنویس ارائه می‌دهد و شما می‌توانید بهترین نتیجه را انتخاب کنید. قابلیت اشتراک‌گذاری خروجی‌ها به صورت فرمت‌شده در Gmail و Google Doc نیز وجود دارد. این به خودی خود سرعت انجام بسیاری از کارها را بالا می‌برد.

چگونه از Google Bard استفاده کنیم؟

برای استفاده از گوگل بارد وارد حساب گوگل خود شوید. عبارت bard.google.com را سرچ کنید. در کادر پائین صفحه، سوال یا دستور خود را وارد کنید. به درخواست‌های خود می‌توانید عکس هم اضافه بکنید.

Bing Chat، هوش مصنوعی بینگ
چگونه از هوش مصنوعی بینگ استفاده کنیم

در اوایل سال ۲۰۲۳، هوش مصنوعی بینگ به نام Bing Chat از محصولات مایکروسافت، به بازار معرفی شد. مایکروسافت با افزایش میزان سرمایه‌گذاری خود در OpenAI، تجربه چت با هوش مصنوعی را به بینگ آورد. به جای استفاده از موتورهای جستجو، کاربران فارسی زبان می‌توانند به‌راحتی سوالات خود را از بینگ چت بپرسند و در کمترین زمان به جواب برسند.

چگونه از هوش مصنوعی بینگ استفاده کنیم؟

برای اینکار به مرورگر Microsoft Edge نیاز داریم. پس از نصب این مرورگر، Bing.com را سرچ کنید. سپس روی کلمه Chat در نوار بالای صفحه کلیک کنید. در هر وبسایتی که باشید، چت بات همیشه از نوار کناری Edge قابل دسترسی است.

You.com
سوال از هوش مصنوعی Youchat

رابط کاربری یوچت بیشترین شباهت را با صفحه نتایج جستجوی گوگل دارد. تب‌های تصویر، ویدیو و اخبار در صفحه‌ی چت این هوش مصنوعی آنلاین وجود دارند و لیستی از نتایج جستجو در وب را در کنار پاسخ هوش مصنوعی به شما نشان می‌دهند.

یوچت در مقایسه با Chatgpt ممکن است کمی شلوغ به نظر برسد اما برای مرور سریع انبوه اطلاعات بسیار مفید است. شما می‌توانید به منابع مختلف امتیاز بدهید و آن‌ها را برای دفعات بعدی اولویت‌بندی کنید.

نحوه کار با You.com

خبر بد اینکه برای کار با این هوش مصنوعی به قندشکن نیاز دارید. ساخت اکانت و ورود به صفحه‌ی چت مشابه سایت‌های دیگر است.

Perplexity
سوال از Perplexity

چت بات متصل به اینترنت که باحوصله‌تر به سوالات شما پاسخ می‌دهد. Perplexity زبان فارسی را به خوبی می‌فهمد و سرعت بالایی در بررسی منابع فارسی‌زبان دارد. هنگام دریافت خروجی، فهرستی از منابع مورداستفاده برای شما ظاهر می‌شود. هنگامی که دستور خود را وارد کردید، Perplexity از شما می‌خواهد تا او را در رسیدن به جواب دقیق راهنمایی کنید. بدین ترتیب خروجی که در انتها به شما می‌دهد، در مفیدترین ورژن خود خواهدبود.

چگونه با Perplexity کار کنم؟

همانند سایر سایت هوش مصنوعی، نیاز به ساخت اکانت دارید. روی این لینک کلیک کنید و راحتی کار با Perplexity را مشاهده کنید.

خطرات هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی AI

خطرات هوش مصنوعی چیست؟ تا اینجا از فواید کار با هوش مصنوعی گفتیم، اما در ادامه به بررسی خطرات بالقوه آن می‌پردازیم.

در توسعه و استقرار هوش مصنوعی سازمان‌ها باید یک رویکرد محتاطانه را در پیش بگیرند. برای بهره‌بری سالم از این اختراع و کاهش خطرات آن، باید چارچوب‌های نظارتی و دستورالعمل‌های اخلاقی تدوین شوند. در این میان همکاری بین دولت‌ها در خدمت منافع بشریت خواهدبود.

چراغ قرمز‌های هوش مصنوعی عبارتند از:

  • جابه‌جایی شغلی: اتوماسیونی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، برخی از مشاغل را حذف خواهدکرد.
  • تعصب و تبعیض: اگر داده‌های هوش مصنوعی دارای سوگیری باشند، الگوریتم‌های حاصل تبعیض موجود را شدت می‌بخشند. این مسئله در شرایطی مانند استخدام و اجرای قانون باعث ناعدالتی می‌شود.
  • حریم خصوصی: احتمال سوء‌استفاده و دسترسی غیرمجاز به داده‌هایی که هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کند، وجود دارد.
  • عدم پاسخگویی: هرچه سیستم‌های هوش مصنوعی به سمت پیچیده‌ترشدن می‌روند، این سوال که چه کسی مسئول عواقب ناخواسته است، مبهم‌تر می‌شود.
  • دغدغه‌های اخلاقی: با توسعه بیشتر، معضلات اخلاقی پیچیده‌تر می‌شوند. مثلاً تصمیمات هوش مصنوعی در زمینه عدالت کیفری یا مراقبت بهداشتی تا چه اندازه صحیح هستند؟ آیا دلایل محکمی برای اعتماد به قضاوت هوش مصنوعی وجود دارد؟

هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای تحول زندگی روزمره دارد اما باید خطرات آن را نیز خوب شناخت.

سخن پایانی

هوش مصنوعی هنوز به آن مفهومی که سازندگان برایش در نظر دارند، نرسیده و راه زیادی در پیش روی دارد. در این مقاله به سوال هوش مصنوعی چیست پاسخ دادیم، انواع کاربردها و خطرات آن را نام بردیم و در مورد روش‌های استفاده صحبت کردیم.

هوش مصنوعی، مهم‌ترین ابزاری است که برای حل چالش‌های پیش‌رو می‌توانیم به‌کار بگیریم. پس شناخت و یادگیری آن، یک وظیفه همگانیست.

مطالب مرتبط

چگونه از صدای هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید.

آیا با هوش مصنوعی می‌توان ویدیو درست کرد؟ در مقاله زیر با ۱۰ سایت حرفه‌ای تولید ویدیو آشنا شوید.

در مورد شغل‌هایی که در آینده از بین می‌روند و شغل‌هایی که جایگزین می‌شوند، در مقالات زیر بخوانید.

ایده اتوماتیک کردن کارها با اینترنت اشیا امکان‌پذیر شده. از طریق لینک زیر با انواع استارتاپ‌های آن در ایران و جهان آشنا شوید.

نظر شما در مورد هوش مصنوعی چیست؟
آیا آینده‌ی بشر در خطر است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.