اگر یک عکاس حرفهای هستید یا به تازگی این کار را شروع کردهاید، برای ساخت یک رزومه استاندارد، داشتن پرتفولیو عکاسی ضروری است.
درک میکنم که ترس از ندانستن و شکست باعث میشود انجام کاری را مرتباً به تعویق بیندازید، اما فراموش نکنید که حتی اگر بهترین آثار را هم داشته باشید بدون پرتفولیو عکاسی خوب نمیتوانید وارد دنیای حرفهای شوید.
از آنجایی که در اینترنت منبع جامعی در این زمینه نبود، تصمیم گرفتم تا در این مقاله 0 تا 100 آشنایی و ساخت یک نمونه پرتفولیو عکاسی خوب را به صورت کاملاً کاربردی بگویم.
در انتهای این مقاله با یادگیری اصول و قواعد گفته شده میتوانید به صورت رایگان یک نمونه عالی بسازید.
منتظر شنبهای نمانید که معجزه شود و ناگهان یک مجموعه عکس خوب داشته باشید، از همین الان چند قدم کوچک بردارید و این مقاله را بخوانید.
نقشه راه:
- پرتفولیو عکاسی چیست؟
- کاربردهای پرتفولیو عکاسی
- انواع پرتفولیو عکاسی
- اجزای تشکیلدهنده پرتفولیو عکاسی
- ویژگیهای یک پرتفولیو عکاسی خوب
- اشتباهات رایج در تهیه پرتفولیو عکاسی
- 4 تا از بهترین سایتهای ساخت پرتفولیو عکاسی
- مراحل ساخت پرتفولیو عکاسی بهوسیله سایت Adobe Portfolio
- 4 وبسایت برتر و الهامبخش برای نمونه پرتفولیو عکاسی
1. پرتفولیو عکاسی چیست؟
پورتفولیو مجموعهای از بهترین آثار یک عکاس میباشد که بر اساس موضوع دستهبندی میشود.
به بیانی دیگر، ابزاری برای نمایش مهارتها و تواناییهای عکاس به مخاطبان است که در نهایت به معیاری برای همکاری یا عدم همکاری با وی تبدیل میشود.
2. کاربردهای پرتفولیو عکاسی
پرتفولیو عکاسی، یک بازاریاب است!
به عبارتی میتوان گفت یک رابط بین عکاس و بازار هدف است. بنابراین حتی اگر اهداف تجاری نداشته باشید، ساخت آن ارزشمند است زیرا همکاریهای بسیار مهمی برایتان به ارمغان میآورد.
بورسیه دانشگاهی و دورههای آموزشی
پرتفولیو عکاسی یک نگاه کلی به سوابق گذشته، چشماندازهای آینده و استعدادهای شماست. بنابراین هرچه در این زمینه بهتر باشید، شانس بیشتری برای کسب جایگاه مورد نظر خواهید داشت.
برای مهاجرت تحصیلی رشته هنر و دریافت بورسیه، قطعاً نیاز به یک پورتفولیوی حرفهای خواهید داشت.
مصاحبهی شغلی
خودتان را جای کارفرما بگذارید، آیا حاضر هستید بدون دیدن نمونه آثار قبلی و مهارتهای یک عکاس با او قرارداد امضا کنید؟
بیشتر بخوانید: چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟
3. انواع پرتفولیو عکاسی
پورتفولیوی خود را به سه روش میتوانید بسازید.
1- پرتفولیو عکاسی چاپی
این نوع از پورتفولیو قدیمیترین روش ایجاد مجموعهای از عکسهاست که علاوه بر حمل دردسرساز، مستلزم وجود کاغذ، جلد، چاپ با کیفیت و رعایت استاندارهای مختلف است. با این وجود، هنوز هم در نظر بسیاری از افراد تأثیرگذارترین روش است.
گرچه برخی فکر میکنند این روش به علت صرف زمان و هزینه زیاد منسوخ شده است، گروه دیگر معتقدند جلوههای بصری بهتری نسبت به سایر روشها دارد و هنوز بسیار کاربردی است.
2- پرتفولیو عکاسی دیجیتالی
ننوع دیجیتالی پورتفولیو، نمونه آثاری که روی لپتاپ/تبلت دارید است که دارای مزایای زیر میباشد:
- همیشه همراه خود دارید و در زمان اندکی میتوانید انتخاب کنید کدام عکسها نمایش داده شوند.
- در لحظه حضور دارید.
- به راحتی میتوانید آن را ویرایش و بهروزرسانی کنید.
3- پرتفولیو عکاسی تحت وب
ساخت پورتفولیو تحت وب، خدمات بسیار زیاد و دقیق، بهروزرسانی راحتتر و همچنین دسترسی آسان برای بسیاری از مشتریان را در بر دارد که میتواند باعث ایجاد همکاریهای بسیار خوبی شود.
عیب ساخت وبسایت این است که ممکن است باعث دزدیده شدن آثار عکاسی شما شود.
به یاد داشته باشید کفه ترازوی مزیتهای این روش همواره سنگینتر است.
4. اجزای تشکیلدهنده پرتفولیو عکاسی
یک نمونه پورتفولیو عکاسی خوب و کامل شامل بخشهای زیر است:
- اسم و مشخصات عکاس
- مقدمه
- لیست عکسها
- عکسها و شرح مختصری از آنها
- عکس روی جلد مرتبط با محتوا
- اطلاعات تماس
با تبدیل شدن پرتفولیو عکاسی به رسانهای برای ارائه آثار عکاسان به جهان، دانستن بایدها و نبایدهای ایجاد آن ضروری است.
5. ویژگیهای یک پرتفولیو عکاسی خوب
مشخص کردن مخاطب هدف
برای شناخت بهتر مخاطبان بهتر است خود را جای آنها قرار دهید و از خودتان بپرسید آنها میخواهند چه چیزی را ببینند؟
پس تصاویری را انتخاب کنید که مخاطبان حاضرند بهخاطرشان هزینه بپردازند.
مسیر و برنامه مشخص
عکسهای خود را میتوانید بر اساس زمان، مکان، سبک، نوع مشتری و … گروهبندی کنید.
سپس تصمیم بگیرید چه بخشی کارآمدتر است؟ همان را انتخاب و سازماندهی کنید.
سادگی و نظم پورتفولیو عکاسی
مختصر و دقیق باشد، مردم حوصله دریافت اطلاعات اضافی ندارند.
هرچه کار با سایت شما راحتتر باشد، احتمال ماندن در سایت بیشتر است.
اگر پورتفولیوی شما چاپی است، از داشتن کاغذهای شلوغ و مطالب طولانی خودداری کنید، بگذارید تصاویر خودشان صحبت کنند.
کمیت یا کیفیت؟ مساله این است.
بدترین حالت، پر کردن پرتفولیو عکاسی با آثار اضافی است.
برای استفادههای تجاری، یک مجموعه خوب در هر بخش تخصصی بین 8 تا 12 عکس دارد و تعداد بیشتر، تقریباً بدون کاربرد است.
فراموش نکنید که کارفرماها افرادی پرمشغله هستند و فرصت دیدن تصاویر زیادی را ندارند.
آغاز و پایان قدرتمند
اولین عکس، تأثیر شگفتانگیزی دارد و در خاطر بینندگان ماندگار است. بسته شدن با یکی از قویترین تصاویر نیز باعث تثبیت آن میشود.
توالیسازی عکسها
هنگام تصمیمگیری درباره ترکیب عکسها، فاکتورهای زیادی وجود دارد.
- رنگ: استفاده رنگهای متضاد در کنار هم باعث آشفتهسازی میشود.
- حالات: مثل چهره خشمگین، غمگین، خندان
- حرکات: مثل نشستن، قدم زدن، دویدن، پریدن
بیشتر بخوانید: چگونه رزومه ارسال کنیم؟
6. اشتباهات رایج در تهیه پرتفولیو عکاسی
بهروزرسانی نکردن پرتفولیو عکاسی
جهان و ما در حال تغییر هستیم، بهروز نبودن آثار به مخاطبان این پیغام را میدهد که اخیراً هیچ کاری انجام نمیدهید یا مهارت و علاقهای برای کار در سبک جدید ندارید.
تصاویر مشابه زیاد
ممکن است بینندگان فکر کنند شما یک عکاس تنبل و فاقد خلاقیت هستید که فقط چندین عکس از یک موضوع میگیرید.
آپلود فایل با حجم بالا و کند شدن سایت
آپلود عکس با کیفیت بسیار بالا باعث کند شدن سایت میشود، بنابراین مخاطبان سایت را ترک میکنند و دیگر مهم نیست چه عکسهای فوقالعادهای داشتهاید. به علاوه ممکن است باعث دزدیده شدن آثار باکیفیت شود.
انتخاب عکسهای مورد علاقه خود بدون مشورت با دیگران
با پرسش از دیگران مطمئن شوید تصاویر متنوع و برتری انتخاب کردهاید، نه فقط تصاویر محبوب خود را.
اگر باید توضیح دهید چرا یک عکس صرفاً از نظر شما عالی است بدون اینکه ویژگی خاصی داشته باشد، آن را در مجموعه عکسها نگذارید.
بیتوجهی به دریافت بازخورد
دریافت بازخورد باعث رفع ایرادات و یافتن ایدههای جدید میشود که در نهایت موجب رسیدن به بازار هدف میشود.
ننوشتن اطلاعات تماس در پرتفولیو عکاسی
بسیار ساده به نظر میرسد اما تعجبآور است اگر بدانید چه تعداد از عکاسان، فرصتهای زیادی را به دلیل ننوشتن اطلاعات تماس از دست میدهند!
ننوشتن توضیح مختصر درباره عکسها
درست است که عکسها باید بیانگر داستان شما باشند، اما نباید از تأثیر نوشتن خلاصهای از زبان خودتان بر درک بهتر آنها چشمپوشی کرد.
این ویدیو را ببینید تا مطالب گفته شده را بهتر درک کنید.
7. 4 تا از بهترین سایتهای ساخت پرتفولیو عکاسی و خصوصیات آنها
توجه! برای استفاده از این سایتها به قندشکن احتیاج دارید.
1- Adobe Portfolio
Adobe Portfolio به شما امکان ایجاد وبسایتهای تک و چند صفحهای را میدهد.
اگر از فوتوشاپ یا لایت روم استفاده میکنید و عضویت Creative Cloud را دارید، به رایگان میتوانید از تمام امکانات آن استفاده کنید.
برخی از ویژگیها:
- امکان ایجاد 5 سایت با صفحات نامحدود و پیوند آنها با Lightroom و Behance.
- ایجاد صفحات با پسورد.
- اگر وبسایت حرفهای میخواهید، میتوانید دامنه شخصی خریداری کنید.
- عیب Adobe Portfolio این است که نمیتوانید عکسها را به وسیله وبسایت خود بفروشید.
برای ایده گرفتن، دیدن این نمونه پرتفولیو عکاسی در سایت Adobe Portfolio را از دست ندهید.
2- Behance
پلتفرمی بین وبسایت و شبکه اجتماعی است که توسط شرکت Adobe پشتیبانی میشود، بنابراین شاید برای عکاسان حرفهای ایدهآل نباشد.
برخی از ویژگیها:
- میتوانید به صورت کاملاً رایگان از آن استفاده کنید اما با برخی محدودیتها در طراحی مواجه خواهید بود.
- از NFT پشتیبانی میکند.
- میتوانید موقعیتهای شغلی را ببینید و برای آنها درخواست دهید، کارفرما هم میتواند به صفحه شما بیاید و نمونه کارهای شما را ببیند.
3- Crevado
در مقایسه با سایر سایتها شاید طراحی جذابی نداشته باشد اما کار با آن بسیار راحت است.
برخی از ویژگیها:
- کاملاً رایگان است و اگر نمیخواهید هزینه اضافی برای ساخت یک پرتفولیو عکاسی بپردازید، گزینه خوبی است.
- میتوانید عکسهای خود را به صورت آنلاین بفروشید.
بیشتر بخوانید: شیوه فروش محصولات هنری در اینستاگرام
4- Wix
به وسیله قالبهای ساده به عکسها اجازه میدهد حرف بزنند و کاملاً سبک شما را منعکس کنند، آن هم به صورت رایگان.
برخی از ویژگیها:
- ابزارهای آنلاین برای ویرایش تصاویر
- ادغام با اینستاگرام
- افزودن افکتها
- حفظ کیفیت تصاویر
- عیب Wix این است که نسخه رایگان با تبلیغات همراه است.
بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رزومه ساز
8. مراحل ساخت پرتفولیو عکاسی بهوسیله سایت Adobe Portfolio
آیا میخواهید بدانید چگونه در کمتر از 5 دقیقه میتوان یک پرتفولیو عکاسی خوب ساخت؟ این ویدئو پاسخگوی سوأل شماست.
9. 4 وبسایت برتر و الهامبخش برای نمونه پرتفولیو عکاسی
1- Nate Luebbe
Nate عکاس طبیعت و حیات وحش است. وبسایت او دارای تصاویری با عرض کامل است که توجه بینندگان را جلب میکند.
در این وبسایت بخشی نیز مختص جورنال است که در آن داستان عکسها و همچنین توصیههایی برای سفر و عکسبرداری حیات وحش ملاحظه میشود.
2- Wayne Holt Chan
Wayne به سراسر دنیا سفر میکند و علاقه زیادی به عکاسی از مردم و مناظر دارد.
نکته قابل توجه این است که او عکسهای خود را به وسیله وبسایت به فروش میرساند. مختصر توضیحی راجع به عکسها نیز نوشته شده است.
3- Yumpic
گروه Yumpic، عکاس اختصاصی غذا هستند.
Lena که عکاس اصلی سایت است، علاوه بر نمونه کارها از وبلاگنویسی نیز برای کسب اعتماد مشتریان استفاده میکند.
4- Yasamin J Tehrani
Yasamin این وبسایت را بر اساس موضوعات مختلف دستهبندی کرده است. سادگی موجب جستوجوی راحت، نظم و زیبایی سایت میشود، بنابراین بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف دیدن بخشهای مختلف میکنند.
در بخشی مجزا نیز آثار منتشر شده در مجلات و روزنامهها را قرار داده است.
بیشتر بخوانید: چگونه از هنر خود پول در بیاوریم؟
این یک پایان نیست، آغازی است برای شما تا با اطلاعات کسب شده یک مجموعه حرفهای از عکسها ایجاد کنید. شروع کنید و مطمئن باشید از تصورات شما بسیار آسانتر خواهد بود.
مطالب مرتبط
به عنوان یک عکاس اگر تمایل به کار در زمینههای میانرشتهای دارید، شناخت شما نسبت به نمونههای سایر رشتهها قطعاً کمککننده خواهد بود.
ناگفته نماند که اگر فقط تمایل به کار تخصصی در رشته خودتان را دارید با دیدن نمونههای رشتههای دیگر، ایدههای بسیار خوبی کسب میکنید.
شناخت پرتفولیو هنری برای هر عکاس و هنرمندی لازم است.
امیدوارم با خواندن این مطلب پاسخ تمام سوألهایتان را گرفته باشید.
شما چه تجربیاتی درباره ساخت پرتفولیو عکاسی دارید؟
آیا ایدههای بهتری در این زمینه دارید؟
بیصبرانه منتظر شنیدن سوألات، نظرات و تجربیات ارزشمند شما هستم.