دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پورتفولیو طراحی لباس چیست

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟
Rate this post

پورتفولیو طراحی لباس چیست و به چه دردی می‌خورد؟ یک نمونه پورتفولیو طراحی لباس چه چیزهایی را باید شامل شود تا نتیجه بهتری بگیریم؟

این‌ها شاید سؤالات تعدادی از طراحان تازه‌کار باشد که می‌خواهند وارد بازار کار شوند.

در دنیای مدرن امروز، همه دوست دارند مطابق مد روز لباس بپوشند. از این رو فرصت کسب درآمد از طراحی لباس گسترده‌تر شده است.

طراحان لباس تازه‌کار هم دوست دارند از این فرصت استفاده کرده و وارد دنیای تجارت شوند. برخی از این طراحان می‌خواهند در مکان‌های مختلف مشغول به کار شوند.

برای این منظور طراحان مانند هرکار دیگری برای نشان دادن قابلیت‌های خود، باید نمونه‌ای از توانایی‌ها و سوابق خود را به کارفرما ارائه دهند. آنها توانایی و سوابق خود را در قالب پورتفولیو طراحی لباس جمع‌آوری کرده و ارائه می‌دهند.

و اما جواب اینکه پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ یا چگونه آن را تهیه کنیم را در ادامه به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست:

پورتفولیو طراحی لباس چیست

در پاسخ به ابنکه پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ جواب‌های زیادی می‌توان شنید.

می‌توان گفت در حالت کلی پورتفولیو طراحی لباس ، مسیر یادگیری، رشد و تکامل و در نهایت مهارت یک طراح لباس را بیان می‌کند.

پورتفولیو طراحی لباس و مد ، یعنی تعدادی از کارها و طراحی‌های شخص، که در قالب یک آلبوم درآمده و نشان‌دهنده خلاصه‌ای از کارها و مهارت طراح است.

برخی افراد هم در پاسخ به این سؤال که پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ این چنین می‌گویند: پورتفولیو طراحی لباس یک رزومه کاری و یا رزومه تحصیلی مصور است.

برای رزومه کاری، طراحان لباس نمونه‌ای از بهترین کارها و طرح‌های خود را برای استخدام در یک مکان به عنوان طراح ارائه می‌دهند.

در رزومه تحصیلی هم از طرح‌های خود برای پذیرش در دانشگاه و یا مؤسسه استفاده می‌کنند. این نوع رزومه درواقع همان پورتفولیو طراحی لباس برای اپلای است.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ - اصول تهیه پورتفولیو طراحی لباس و مد

بیشتر بخوانید: پورتفولیو هنری چیست و چطور آن را بسازیم؟

چگونه یک پورتفولیو طراحی لباس خوب تهیه کنیم؟

حال که با مفهوم پورتفولیو طراحی لباس آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم چگونه می‌توانیم یک پورتفولیو طراحی لباس و مد قوی داشته باشیم.

برای داشتن یک پورتفولیو طراحی لباس ، اصولی وجود دارد که برای موفق شدن در تهیه پورتفولیو باید به آن‌ها توجه کنید.

دقت کنید که همه این اصول باید در رزومه رعایت شود تا بتواند بیان کاملی از کیفیت و سوابق طراحی شما باشد.

1- خودتان باشید

در هرکاری و همه‌جا توصیه می‌کنند خودتان باشید. در تهیه نمونه پورتفولیو طراحی لباس هم سعی کنید خودتان باشید و سبک خاص خود را داشته باشید.

برای این منظور می‌توانید از چیزی یا موضوعی الهام بگیرید. به‌طور مثال می‌توانید از والت دیزنی الهام بگیرید. از طبیعت، زندگی انسان‌ها، دریا، غذا و هر چیز دیگری می‌توانید به عنوان منبع الهام خود استفاده کنید.

همچنین اگر شما در زمینه خاصی مانند لباس عروس کار می‌کنید باید در پورتفولیو شما به وضوح دیده شود. یعنی تمرکز کار شما باید روی این مورد باشد.

اگر بخواهید از چند موضوع استفاده کنید، مخاطب شما نمی‌تواند تشخیص دهد شما در چه زمینه‌ای می‌خواهید فعالیت کنید. پس تأکیید می‌کنیم که با کارها و طرح‌های خود، زمینه مورد نظر را مشخص کنید.

اگرعلاقه‌مند به طراحی لباس عروس و کسب درآمد از این راه هستید لینک زیر می‌تواند به شما کمک کند.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ - ویژگی‌های یک نمونه پورتفولیو طراحی لباس قوی

بیشتر بخوانید: رزومه اینفوگرافیک | دانلود رایگان 3 قالب آماده رزومه اینفوگرافیک

2- مطابق مد روز باشد

در دنیای امروز همه دوست دارند طبق مد روز لباس بپوشند. طرح‌های شما هم باید به‌ گونه‌ای باشد که اشخاص مدرن آن‌ها را انتخاب کنند.

مجله‌ها و اخبار مد را دائماً دنبال کنید. از مد فصل بعدی خبردار شوید و در جهت آن طراحی کنید. این مورد باعث جذب مخاطبین می‌شود.

اگر شما ندانید که رنگ یا ترند روز چیست، نمی‌توانید توجه‌ها را به طرحتان جلب کنید.

3- نمونه پارچه طرح و نقش آن در پورتفولیو طراحی لباس

پارچه در لباس خیلی اهمیت دارد. از این رو شما هم باید نمونه‌ای از پارچه‌هایی که در طراحی خود استفاده کرده‌اید را در نمونه پورتفولیو طراحی لباس خود قرار دهید.

می‌توانید یک صفحه را به این کار اختصاص دهید. پارچه و رنگ‌ها را با چیدمان مناسب روی صفحه قرار دهید. در انتها از فیکس و تمیزکاری کار مطمئن شوید.

4- تصویر طرح

یادتان باشد تصاویر طرح‌هایی که ارائه می‌دهید نشان‌دهنده ایده‌های شماست. از به تصویر کشیدن فیگور و حالت‌های مختلف نترسید. در تصویرهایی که رسم می‌کنید قدرت کاری خود در زمینه طراحی لباس را به رخ بکشید.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ قرار دادن اسکن مدل و پارچه‌ها در پورتفولیو طراحی لباس برای اپلای

5- عکس طرح اجراشده

اگر طرح اجرا شده دارید حتماً عکس آن را در رزومه خود قرار دهید. این کار نشان‌دهنده این است که طرح‌های شما به مرحله اجرا رسیده‌ است و این یک امتیاز مثبت در تهیه پورتفولیو طراحی لباس و مد محسوب می‌شود.

البته ناگفته نماند که از خود عکس نباید استفاده کنید بهتر است از اسکن آن در پورتفولیو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پورتفولیو گرافیک چیست و چگونه آن را بسازیم؟

ویژگی‌های پورتفولیو طراحی لباس چیست

اگر می‌خواهید یک پورتفولیو خوب ارائه دهید باید بدانید که ویژگی‌های یک پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ تأکید می‌کنیم که حتماً این اصول و ویژگی‌های گفته شده را رعایت کنید.

اگر در پورتفولیو خود این ویژگی‌ها را رعایت نکیند موجب می‌شود ارائه خوبی نداشته باشید. این‌ کار موجب سردرگمی و کلافگی کارفرما می‌شود.

در نهایت شما نتیجه مطلوب را به دست نمی‌آورید و شاید درخواست کاری یا تحصیلی شما رد شود.

1- فرمت مناسب

در تهیه پورتفولیو از کاغذ A4 استفاده کنید. این سایز کاغذدر همه جا قابل‌قبول است. حتی در تهیه پورتفولیو طراحی لباس برای اپلای هم این برگه‌ها مورد قبول دانشگاه است.

تعداد برگه‌های شما نباید بیشتر از 50 برگه پشت و رو باشد. توجه داشته باشید که زیاد بودن محتوا مهم نیست. مهم کیفیت و توصیف محتوا درباره توانایی‌های شماست.

2- محتوا

محتوای پورتفولیو هنری شما بیانگر قابلیت‌های شما در زمینه طراحی لباس است از این رو بسیار مهم است.

سعی کنید به جای استفاده از طرح‌های زیاد، از طرح‌های اصلی و بهترین طرح‌های خود استفاده کنید.

در چیدمان طرح‌ها دقت بیشتری کنید. بهترین حالت ممکن، چیدمان آن‌ها براساس بازه زمانی طراحی‌هاست. این کار موجب می‌شود پیشرفت شما در طول زمان به ببیننده نشان داده شود.

همان‌طور که گفتیم در کنار طرح‌های خود، توضیحاتی مانند الهام گرفتن طرح، نوع پارچه استفاده شده را برای خواننده بنویسید. علاوه برآن درباره جمع‌آوری و اصول طراحی پورتفولیوی خود توضیح دهید.

می‌توانید المان‌های مختلفی را کنار هم قرار داده و در طرح استفاده کنید. مانند اکسسوری، پارچه و … که نشان‌دهنده طرز فکر و خلاقیت‌های شماست.

3- جمع بندی پورتفولیو

وقتی تمامی کارهایی که در بالا گفته شد را انجام دادید، جمع‌بندی کنید. برای جمع‌بندی، طرح و نوشته‌هایتان را حداقل دوبار نگاه کرده و بخوانید.

ترتیب چینش آن‌ها را بررسی کنید که درست باشد. بعد از اینکه این موارد را مرور کردید بروید دنبال کارهای نهایی کردن پورتفولیو.

در ابتدا متنی کوتاه بنویسید و در آن بیان کنید که تعهد می‌دهید تمامی طرح‌ها کار خودتان است. باید مشخص کنید هدف شما از تهیه این پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

مدارک شخصی، تحصیلی، سوابق کاری و دستاوردها را هم در آخر برگه قرار دهید. اگر قبلاً در کاری تیمی شرکت کرده‌اید، نقش خودتان در آن پروژه را توضیح دهید.

بعد از اتمام این کارها، فهرست را در ابتدای پرتفولیو خود قرار دهید.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ - صفحه‌ای از یک پورتفولیو طراحی لباس

بیشتر بخوانید: چگونه رزومه استاندارد حرفه‌ای بنویسیم؟ + نکات حرفه‌ای رزومه نویسی

سخن آخر

دوست عزیز در این مقاله ما موارد لازم برای جمع‌آوری یک نمونه پورتفولیو طراحی لباس را بیان کردیم. امیدوارم که بعد از خواندن این مطلب، اگر از شما پرسیدند پورتفولیو طراحی لباس چیست یا چگونه می‌توان یک پورتفولیو قابل‌قبول برای مخاطب خود ارائه دهید، به راحتی پاسخ دهید.

البته ناگفته نماند که ما حالت کلی برای تهیه پورتفولیو را گفتیم. نکات محتوایی آن به تحقیق بیشتری نیاز دارد. هر طراح مد برای ارائه پورتفولیو طراحی لباس خود باید بداند برای کجا و کدام مخاطب پورتفولیو آماده می‌کند.

باید محل کار یا محل تحصیل برای پورتفولیو طراحی لباس برای اپلای را در نظر بگیرید و مطابق آن محتوای مورد نظر را در پورتفولیو قرار دهد.

مطالب مرتبط

برای اینکه بتوانید یک پورتفولیو طراحی لباس خوب تهیه کنید باید همه چیز را راجع به طراحی لباس بدانید. اگر می‌خواهید کوکوشنل زمان خود شوید، خواندن این مطلب جذاب را از دست ندهید.

دوست دارید طراح لباس شوید ولی نمی‌دانید ازکجا شروع کنید؟ نگران نباشید می‌توانید به کمک مطالبی که در لینک زیر آمده با آموزش طراحی لباس آشنا شوید.

حتی برای شروع کار می‌توانید با زندگی طراحان لباس معروف دنیا آشنا شوید. می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و کار خود را شروع کنید.

و در آخر به شما چند نمونه پورتفولیو دیگر:

مخاطب عزیز؛ سعی کردیم مطالبی بیان کنیم که بتواند پاسخ شما درباره اینکه پورتفولیو طراحی لباس چیست را بدهد.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه جمع‌آوری پورتفولیو طراحی لباس داشته‌ یا فکر می‌کنید موردی از قلم افتاده، برای ما بنویسید.


استفاده از تجربیات یکدیگر موجب می‌شود که خروجی کار بهتری داشته باشیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.