دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه وارد بورس شویم؟

چگونه وارد بورس شویم؟
Rate this post

اگر قصد ورود به بورس را دارید و از خود سوال می‌کنید که چگونه وارد بورس شویم؟ چه مراحلی را باید طی کنیم؟ و چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ، دراین متن به صورت عملی و کاربردی تمام آنچه که برای ورود به بورس لازم دارید برای شما جمع آوری شده است. همه چیز از ثبت‌نام در سامانه سجام، دریافت کد بورسی و کدآنلاین گرفته تا واریز و برداشت و نحوه خرید و فروش سهام به صورت برخط، به طور جامع تقدیم شما می‌شود. با کلیک روی هر عنوان می‌توانید به آن قسمت وارد شوید.

  1. قبل از ورود به بورس چه نکاتی را باید بدانیم؟
  2. چگونه وارد بورس شویم؟
  3. چگونه وارد بورس شویم و ثبت نام کنیم ؟
  4. چگونه وارد بورس شویم و خرید و فروش کنیم ؟
  5. من که چیزی بلد نیستم، چگونه وارد وارد بورس شوم؟
  6. چگونه وارد بورس شویم با سهام عدالت
  7. ۴ نکته مهم در خرید و فروش

1- قبل از ورود به بورس باید چه نکاتی را بدانیم ؟

این بخش شامل توضیحاتی در مورد بورس، انواع بازارهای بورس و همچنین مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار می‌باشد.

× بورس چیست؟

چگونه وارد بورس شویم

بورس یکی از انواع بازار‌های مالی است. وقتی که در اصطلاح صحبت از بورس و سرمایه گذاری در آن مطرح می‌شود؛ منظور سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و فرابورس می‌باشد.

تابلو‌های بورس و فرابورس

چگونه وارد بورس شویم و سود کنیم

تابلو‌های اصلی و فرعی بازار اول بورس شرایط و ضوابط سخت‌گیرانه‌تری دارند. شرکت‌هایی که شرایط لازم این تابلو‌ها را کسب نمی‌کنند به تابلو دوم بورس سپس تابلو‌های فرابورس و در نهایت به بازار پایه وارد می‌شوند. شرکت‌های بازارپایه ریسک بالایی دارند و توصیه می‌شود در این شرکت‌ها سرمایه گذاری نکنید.

چگونه بازار پایه بودن یک شرکت را تشخیص دهیم ؟
چگونه وارد بورس شویم و سهام بخریم

ابتدا باید نماد شرکت مورد نظر را در اینترنت جستجو کنید و وارد صفحه نماد موردنظرتان در سایت بورس تهران شوید. در بالای صفحه، پس از نام شرکت بازاری که شرکت در آن پذیرش شده است نمایش داده می‌شود.

× مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

چگونه وارد بورس شویم و ثبت نام کنیم
  1. بازدهی خوب در بلند مدت: فرض کنید سال گذشته قبل از کاهش ارزش پول ملی تا محدوده 30 هزار تومان، شما ۱۰ میلیون پس انداز داشتید. اگر این اندوخته را به صورت پول نقد در حساب‌تان نگهداری می‌کردید پس از یک سال بی ارزش می‌شد. اما اگر این پس‌انداز را در بورس سرمایه گذاری می‌کردید؛ سرمایه‌تان چند برابر می‌شد.
  2. امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی: شما با ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید در شرکت‌ها سرمایه گذاری کنید. در صورتی که خرید ملک نیاز به سرمایه سنگینی دارد.
  3. نقدشوندگی بالا: خرید و فروش سهام تنها با چند کلیک انجام می‌شود و هر زمان که اراده کنید می‌توانید به صوررت آنلاین و در منزل سرمایه خود را نقد کنید. در صورتی که پیدا کردن خریدار و انجام معاملات در بازار مسکن، ارز و طلا به این سادگی نیست.
چگونه وارد بورس شویم و خرید و فروش کنیم

طبق نمودار سایت دنیای اقتصاد، بازار بورس با بازدهی بیش از ۲ هزار درصد برنده رقابت بازارها در بازه ۱۰ ساله ۸۸ تا ۹۸ بوده است.

2- چگونه وارد بورس شویم؟

چگونه وارد بورس شویم با سهام عدالت

چگونه وارد بورس شویم و سود کنیم ؟ به طور کلی با ثبت نام در سجام و کارگزاری می‌توانید وارد بورس شده و خرید و فروش کنید. اما ورود به بورس بدون دانش باعث ضرر و زیان شما خواهد شد. بنابراین پس از طی این دو مرحله با یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی، با قدرت و با دانش کافی وارد بازار شوید و سود کنید. در ادامه این مراحل را با جزئیات کامل شرح خواهم داد.

 آیا امکان صفر شدن پولمان در بورس وجود دارد؟

زمانی که در بورس سرمایه گذاری می‌کنید به هر دلیلی ممکن است در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت قیمت بر خلاف پیش‌بینی شما کاهش یابد و شما متضرر شوید. حداکثر میزان ضرر در هر روز ۵ درصد می‌باشد. اما این‌ موضوع که پول شما به صفر برسد در بورس اتفاق نمی‌افتد. روند کلی بلندمدت در بورس، صعودی است و اگر با افق بلند مدت سرمایه گذاری کنید بازدهی خوبی کسب خواهید کرد. البته سهامداری کردن و داشتن دید بلند مدت به معنی خرید سهام بدون تحلیل کردن و در هر قیمتی نیست.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از اینترنت

3- چگونه وارد بورس شویم و ثبت نام کنیم ؟

برای ورود به بورس ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. سپس به یکی از کارگزاری‌های بازار سرمایه مراجعه کرده و یک کد معاملاتی آنلاین بگیرید. پس از گرفتن کد باید آموزش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال را یاد بگیرید.

زمانی که توانایی تحلیل پیدا کرید شما مجاز هستید تا در بازار سرمایه خرید و فروش کنید. البته خیلی از نکات روانشناسی و هیجانات بازار را زمانی که با پول واقعی اقدام به خرید می‌کنید و سرمایه‌تان دچار نوسانات مثبت یا منفی می‌شود؛ درک خواهید کرد که این امر با گذشت زمان و کسب تجربه کافی محقق می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود اولین خرید و فروش‌های خود با حداقل مبلغ سرمایه گذاری انجام دهید.

در ادامه مطلب به صورت کاملاً‌ عملی و کاربردی نحوه ثبت‌نام در سجام، ثبت‌نام در کارگزاری، نحوه‌ خرید و فروش آنلاین سهام، نحوه واریز و برداشت پول و سایر نکات لازم تقدیم می‌شود.

چگونه در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

چگونه وارد بورس شویم آپارات

برای گرفتن کد آنلاین لازم است تا ابتدا در سامانه سجام ثبت‌ نام کنید. پس از ثبت‌نام در سامانه سجام یک کد ده رقمی برای شما پیامک می‌شود که آن را هنگام ثبت نام به کارگزار خود تحویل می‌دهید. در سامانه سجام باید تمام اطلاعات شناسنامه و کارت ملی، کد پستی، شماره شبا، شماره حساب و کد شعبه‌ را وارد کنید.

ثبت‌نام در سامانه سجام طبق اینفوگرافی بالا ۱۲ مرحله دارد. پس از طی این مراحل باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. همچنین می‌توانید به صورت غیرحضوری از طریق برنامه سیگنال با گوشی هوشمند خود فرآیند احراز هویت را انجام دهید. با ویدئو زیر همراه شوید تا ثبت‌نام در سامانه سجام را به صورت عملی مشاهده کنید.

کدام کارگزاری را انتخاب کنیم؟ و  چگونه وارد بورس شویم ؟

چگونه وارد بورس شویم با کد بورسی

برای این‌که بدانید چگونه وارد بورس شویم و سود کنیم قبل از هرچیز باید به یکی از کارگزاری‌های بازار سرمایه مراجعه کنید و یک کد معاملاتی آنلاین بگیرید. با گرفتن کد آنلاین می‌توانید از طریق سایت کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام کنید. برای گرفتن کد آنلاین باید به سن قانونی رسیده و حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشید. اگر به هر دلیلی دیپلم ندارید تنها امکان دریافت کد آفلاین را خواهید داشت.

با کد آنلاین یا برخط، سرمایه گذار می‌تواند به‌طور مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازد. اما دارندگان کد آفلاین باید ابتدا درخواست خرید و فروش را در سایت قرار دهند و سپس به کارگزار خود اطلاع دهند تا سهام مورد نظرشان توسط کارگزاری خریداری شود. درخواست کد آفلاین محدودیت سنی ندارد و حتی برای کودکان نیز قابل صدور است.

کارگزاری چیست؟

زمانی که شما می‌خواهید از خدمات بانکی استفاده کنید باید در یکی از بانک‌ها حساب باز کنید. کارگزاری‌های بازار سرمایه، شبیه شعب بانک‌ها هستند. برای سرمایه گذاری در بورس باید یک حساب معاملاتی آنلاین در یکی از کارگزاری‌ها باز کنید.

پس از گرفتن کد ده رقمی سجام باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کنید. پس از پر کردن حدود بیست صفحه فرم یک نام کاربری و رمز عبور برای خرید و فروش از طریق سایت کارگزار دریافت می‌کنید. اصل شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی برای ثبت‌نام مورد نیاز است. همچنین تمامی اطلاعاتی که در سامانه سجام از شما درخواست شد برای پر کردن فرم‌های کارگزاری هم نیاز می‌شود.

چگونه وارد بورس شویم با کد بورسی غیر حضوری؟ در یک سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان دریافت کد آنلاین به صورت غیرحضوری، در بعضی از کارگزاری‌ها فراهم شده است. انتخاب کارگزاری تفاوتی چندانی ندارد و شما می‌توانید برای ورود به بورس یکی از کارگزاری‌های معرفی شده در لینک زیر را انتخاب کنید:

اگر کارگزاری موردنظر در شهر ما شعبه نداشت چه‌ کار کنیم ؟

اگر به عنوان مثال ساکن شهر زابل هستید ممکن است کارگزاری موردنظرتان در شهر شما شعبه نداشته باشد. برای دریافت کدآنلاین می‌توانید به دفاتر پیشخوان دولت در شهرتان مراجعه کنید. برخی از دفاتر پیشخوان به عنوان نمایندگی بعضی‌ از کارگزاری‌ها عمل می‌کنند. بنابراین می‌توانید برای ورود به بورس از خدمات این دفاتر استفاده کنید.

4- چگونه وارد بورس شویم و خرید و فروش کنیم ؟

چگونه وارد بورس شوم

قبل از خرید و فروش نیاز است تا نحوه واریز و برداشت پول در سامانه برخط را یاد بگیرید. پس از واریز پول می‌توانید خرید و فروش انجام دهید.

 واریز و برداشت پول برای خرید و فروش سهام چگونه است؟

پس از ثبت نام در کارگزاری و گرفتن کد آنلاین می‌توانید اقدام به خرید و فروش کنید. برای خرید و فروش باید از طریق سایت یا برنامه موبایلی کارگزار خود اقدام به شارژ حساب کنید. شارژ کردن حساب مانند خرید‌های اینترنتی و از طریق درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود.

برداشت وجه از حساب بورسی چقدر زمان می‌برد؟

درصورتی که سهام خود را به فروش رساندید؛ دو روز بعد از ثبت درخواست برداشت پول، مبلغ به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

چگونه با کد آنلاین به خرید و فروش سهام بپردازیم؟

چگونه وارد بورس شویم و سهام بخریم ؟ کدام سهام را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ برای انتخاب شرکت مناسب باید از نظر کارشناسان اقتصادی و تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکال استفاده کنید. یا این‌که خودتان با مطالعه و یادگیری،‌ سهم‌های ارزشمند بازار را شناسایی کنید.

از خرید و فروش سهام بر مبنای توصیه‌ کانال‌های تلگرامی یا افراد سودجو که در انواع شبکه‌ها و تالار‌های مجازی تبلیغات وسیگنال‌های بی‌پایه و اساس صادر می‌کنند؛ خودداری کنید.

در ویدئوی زیر به صورت کامل نحوه واریز و برداشت پول و خرید و فروش سهام با استفاده از سامانه برخط توضیح داده شده است. واریز و برداشت یا خرید و فروش در تمامی کارگزاری‌ها یک اصول کلی و یکسان دارد. بنابراین سایت‌های کارگزاری‌های مختلف در کل تفاوت زیادی با هم ندارند.

5- من که چیزی بلد نیستم، چگونه وارد بورس شوم ؟

در بورس و خرید و فروش سهام به دلیل این‌که پای پول در میان است هیجان و استرس بالایی به فرد تازه کار وارد می‌شود. در اینترنت به دنبال این‌که چگونه وارد بورس شویم و سهام بخریم نباشید. برای یادگیری نحوه خرید و فروش باید با حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس که ۵۰۰ هزار تومان است اقدام به خرید کنید. زیرا احساسات وهیجانات خرید و فروش تنها با تجربه معامله واقعی قابل درک اند. مثل همه‌ کارهای دیگر پس از چند بار تمرین و خرید و فروش ترس‌تان می‌ریزد و کم‌کم بازار را یاد می‌گیرید.

البته این به معنی خرید و فروش شانسی و بی‌اساس نیست. با شرکت در یکی از کلاس‌های حضوری تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می‌توانید بورس را یاد بگیرید و خرید فروش کنید. اگر به دنبال این هستید که چگونه وارد بورس شویم اپارات یا سایت فراچارت دوره‌های ویدئویی آموزش بورس و تحلیل تکنیکال خوبی را به صورت رایگان در اختیارتان قرار‌ می‌دهند.

6- چگونه وارد بورس شویم با سهام عدالت

طبق فراخوانی که در سال 99 داده شد افراد تا تاریخ ۳۰ خرداد مهلت داشتند تا روش سهامداری غیر مستقیم و یا مستقیم را در سامانه سهام عدالت انتخاب کنند. اگر تا تاریخ مذکور اقدام به تعیین روش موردنظر نکرده‌اید به صورت پیش فرض روش سهامداری غیر مستقیم برای شما فعال شده است. بنابراین برای فروش سهام عدالت خود باید به بانکی که اطلاعات آن را در سامانه سهام عدالت وارد می‌کنید مراجعه کرده و درخواست فروش دهید.

تا این لحظه امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت فراهم شده است. اما اگر تاکنون اقدام به فروش سهام خود نکرده‌اید فعلاً امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد و این حق از سهامداران سلب شده است.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از بورس

7- ۴ نکته مهم در مورد خرید و فروش

افق دید بلند مدت در بازار

ورود به بورس

در بلند مدت سهام شرکت‌ها یک دارایی ارزشمند هستند. مخصوصاً در کشور ما و با توجه به کاهش ارزش ریال شاهد جهش‌ در قیمت سهام شرکت‌ها هستیم؛ نگهداری پول نقد توجیهی ندارد و اگر سرمایه‌تان را به صورت نقد نگهداری کنید در طی زمان تقریباً نابود می‌شود. در صورتی که اگر در بلندمدت سهامداری کنید، فارغ از نوسان‌های کوتاه مدت، حتماً بازدهی خوبی کسب می‌کنید.

بلند مدت یعنی چه؟

چگونه وارد بورس شویم و ثبت نام کنیم

وقتی صحبت از افق بلند مدت و جادوی اثر مرکب در بلندمدت می‌شود دقیقاً منظورمان چیست؟ بلندمدت یعنی چند سال؟ در ادامه با ویدئوی زیر همراه شوید تا با این مفهوم آشنا شوید. بازدهی ۳۰ سال اخیر بازار‌های بورس سکه، دلار، بانک و آپارتمان تهران با هم مقایسه شده‌اند.

چگونه یک سبد سرمایه گذاری تشکیل دهیم؟

چگونه وارد بورس شویم؟

حتماً این جمله معروف را شنیده‌اید که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. در بازار سهام ممکن است نمادی به هر علت مدتی بسته شود. به عنوان مثال نماد تپکو از تیرماه امسال تاکنون در وضعیت تعلیق قرار دارد و امکان معامله در نماد وجود ندارد. نمونه دیگر بانک صادرات است که در تیرماه سال 95 نماد آن بسته شد و پس از حدود دو سال در اسفند ماه سال ۹۷، در روز بازگشایی با حدود ۵۰ درصد زیان باز شد. بنابراین تک سهم شدن و تمام سرمایه را به خرید یک سهم اختصاص دادن برای ضرر کردن شما کافی است. لذا هرگز نباید در بازار بورس تک سهم شوید.

برای ورود به بورس باید با استفاده از تحلیل بنیادی یک سبد مناسب از سهام‌های با ارزش تشکیل دهید. به عنوان مثال پول خود را در ۵ سهم متفاوت سرمایه گذاری کنید. اگر به تحلیل مسلط نیستید می‌توانید از کارشناسان تحلیل بنیادی کمک بگیرید و در صنایع و سهم‌های با ارزش سرمایه گذاری کنید.

هرگز سیگنال نخرید

به جای هزینه کردن و خرید سیگنال‌های افراد سودجو در کانال‌های تلگرامی روی خودتان سرمایه گذاری کنید. با شرکت در کلاس‌ها، تحلیل تکنیکال و بنیادی را یاد بگیرید. اگر برای آموزش خود هزینه نکنید با خریدهای اشتباه و ضرر کردن بازار همان هزینه را از شما خواهد گرفت. همان طور که ما بدون داشتن تخصص نمی‌توانیم برای دیگران دارو تجویز کنیم نباید بدون دانش و آگاهی وارد بازار شویم و خرید و فروش کنیم.

۳ منبع بورسی برای اخبار، تحلیل و آموزش

اینستاگرام مدرسه تحلیل منبع خوبی برای دریافت تحلیل‌های تکنیکال است.

سایت بورسان از منابع بورسی مناسب برای اطلاع از اخبار و نظرات کارشناسان می‌باشد.

همچنین با استفاده از دوره‌‌های ویدیویی سایت فراچارت می‌توانید تحلیل تکنیکال را آموزش ببینید.

روش‌هایی دیگر برای سرمایه‌گذاری

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ؟

چگونه وارد بورس شویم؟

اگر به دنبال این هستید که چگونه پس از ثبت‌نام و ورود به بورس بازدهی مناسبی را کسب کنید و این‌که چه زمانی وارد بازار شوید و با چه روشی به کسب سود برسید، این مطلب را به شما توصیه می کنم. برای رفتن به این مطلب کافی است تا روی عنوان بالا کلیک کنید.

بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم چیست ؟

چگونه وارد بورس شویم

از بین بازار‌های بورس،‌ مسکن، ارز، ارز‌های دیجیتال، طلا و… کدام برای سرمایه گذاری مناسب‌تر هستند؟ با چه استراتژی و برنامه‌ای سرمایه‌مان را در این بازار‌ها تقسیم کنیم؟ هر کدام از این بازار‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟ با کلیک روی عنوان این متن پاسخ این پرسش‌ها را دریافت کنید.

بهترین سرمایه گذاری با ۵ میلیون

چگونه وارد بورس شویم و سود کنیم

اگر سرمایه کمی دارید قطعاً نمی‌توانید با آن در بازار مسکن یا سکه سرمایه گذاری کنید. اما چاره چیست؟ اگر پول‌ را به صورت نقدی نگهداری کنید هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود. نگران نباشید، با کم‌ترین پول هم می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و حتی بازدهی بالاتر از سکه و مسکن دریافت کنید. برای این کار روی عنوان بالا کلیک کنید.

پول خود را در کجا سرمایه گذاری کنیم ؟

چگونه وارد بورس شویم و سهام بخریم

یک راهنمای جامع برای نجات سرمایه شما از کاهش‌های ارزش ریال، فارغ از میزان سرمایه‌ای که دارید. حتی اگر یک میلیون تومان سرمایه دارید باید به فکری راهی برای سرمایه گذاری آن باشید. در غیر این صورت در گذر زمان چیزی از ارزش آن باقی نمی‌ماند.

۳۰۰ هزار تومانی که ۱۶ برابر شد!

فرض کنید در مهرماه سال ۹۶ با ۳۷۰ هزار تومان سرمایه‌تان یک ربع سکه خریده بودید. طی سه سال قیمت هر ربع سکه به بیش از ۶ میلیون تومان رسید. در حالی که اگر پول به ظاهر کم خود را به صورت نقد نگهداری می‌کردید سه سال بعد تقریباً هیچ شده بود.! برای یافتن بهترین روش سرمایه گذاری معطل نکنید و روی عنوان این متن کلیک کنید. حتی اگر سرمایه‌تان یک میلیون تومان بیشتر نیست.

لطفا نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چگونه وارد بورس شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.