دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه صنایع برتر بورسی را بیابیم؟

کدام صنعت در بورس بهتر است
Rate this post

کدام صنعت در بورس بهتر است ؟ راه تشخیص صنایع برتر بورس چیست؟

یافتن صنایع برتر بورسی و انتخاب سهام مناسب از بین آن‌ها از دغدغه‌های بسیاری از افرادی است که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند. اگر شما هم دوست دارید با صنایع برتر در بورس و نحوهٔ یافتن آن‌ها آشنا شوید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در این مطلب در ابتدا به بیان معیارهای انتخاب صنایع برتر در بورس می‌پردازیم و با مزایایی که صنایع برتر از آن‌ها برخوردار هستند آشنا می‌شویم.

در ادامه هم میزان بازدهی صنایع مختلف در دو سال گذشته را بررسی می‌کنیم و با صنایعی که در این مدت بازدهی مناسبی داشته‌اند آشنا می‌شویم.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانیم:

معیارهای انتخاب صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذارانی که از تحلیل بنیادی برای انتخاب سهام استفاده می‌کنند پس از بررسی شرایط کلی اقتصاد داخلی و جهانی باید صنایع برتر بورس برای سرمایه‌گذاری را بیابند. سپس از شرکت‌های موجود در این صنایع، تعدادی سهام را برای خرید انتخاب کنند.

پس یافتن پاسخ برای سؤال « کدام صنعت در بورس بهتر است ؟» از مهم‌ترین مراحل سرمایه‌گذاری است. برای پاسخ‌دادن به این پرسش باید با عوامل مؤثر بر عملکرد صنایع مختلف آشنا شویم.

در ادامه مهم‌ترین معیارهای مؤثر بر عملکرد صنایع و شرکت‌‌های مختلف را بیان می‌کنیم که با بررسی آن‌ها می‌توانیم صنایع برتر بورسی را بیابیم:

1- نحوهٔ قیمت‌گذاری محصولات‌

صنایع برتر بورس

یکی از عوامل مهم در تعیین میزان سودآوری شرکت‌های تولیدی و خدماتی، قیمت محصولات و خدمات این شرکت‌ها می‌باشد. قیمت محصولات‌ صنایع مختلف با توجه به شرایطی که آن صنایع دارند تعیین می‌شود که به آن قیمت‌گذاری محصولات گفته می‌شود.

به طور کلی قیمت‌گذاری محصولات به سه روش زیر یا ترکیبی از آن‌‌ها انجام می‌شود:

  • قیمت‌‌گذاری دستوری.
  • قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی.
  • قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا.

قیمت‌گذاری دستوری: در این روش دولت قیمت محصولات یا خدمات صنایع مختلف را تعیین می‌کند. این قیمت‌گذاری در صنایعی رخ می‌دهد که کالاهای اساسی و استراتژیک تولید می‌کنند یا محصولات آن‌ها به صورت انحصاری تولید می‌شود.

صنایعی مانند خودروسازی، محصولات غذایی و مواد دارویی در این دسته قرار می‌گیرند.

قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی: در این روش قیمت‌ محصولات یا خدمات هر شرکت بر اساس نرخ‌های جهانی آن محصولات یا خدمات تعیین می‌شوند.

این روش بیشتر برای صنایع صادراتی به کار می‌رود. به طور مثال محصولات صنایع شیمیایی و فلزی تا حدودی با این روش قیمت‌گذاری می‌شوند.

قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا: در این روش شرکت‌ها بر اساس تقاضایی که برای محصولات یا خدمات آن‌ها وجود دارد قیمت‌های خود را اعلام می‌کنند. این شرکت‌ها در انتخاب قیمت برای محصولات خود آزاد هستند.

صنایعی که قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا یا قیمت‌های جهانی است از وضعیت بهتری نسبت به صنایعی که قیمت‌گذاری آن‌ها دستوری است برخوردار هستند و می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.

2- وابستگی کمتر به مواد اولیهٔ خارجی

صنایع مهم بورس

صنایعی که مواد اولیهٔ مورد نیاز آن‌ها از داخل کشور تأمین ‌می‌شود نسبت به سایر صنایع وضعیت بهتری دارند. وابستگی کمتر به مواد اولیهٔ خارجی علاوه بر کاهش نیاز به ارز باعث می‌شود تا این صنایع در شرایط تحریمی هم بتوانند به کار خود ادامه دهند.

یک نکتهٔ منفی برای صنایعی که مواد اولیهٔ آن‌ها وارداتی است این است که افزایش نرخ ارز، هزینه‌های آن‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و باعث کاهش سودآوری آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از بورس

3- انحصاری یا رقابتی بودن صنعت

هر چه میزان رقابت در یک صنعت کمتر باشد شرکت‌های موجود در آن صنعت، بازار فروش مطمئن‌تری دارند و احتمال کسب سود آن‌ها بیشتر است.

اما نکته‌ای که باید به آن‌ توجه کنیم این است که این صنایع مشمول قیمت‌گذاری دستوری نباشند و بتوانند به هر قیمتی که عرضه و تقاضا مشخص می‌کند محصولات خود را ارائه کنند.

4- میزان عرضه و تقاضا برای محصولات و خدمات

صنایع برتر بورسی

یکی از عوامل مهم برای اینکه بدانیم کدام صنعت در بورس بهتر است ، بررسی میزان عرضه و تقاضا برای محصولات یا خدمات صنایع مختلف می‌باشد. هر چه میزان تقاضا برای محصولات یک صنعت بیشتر باشد امکان سوآوری آن‌ صنعت نیز بیشتر می‌شود.

برای تشخیص میزان تقاضای محصولات صنایع مختلف باید به وضعیت صنایع پایین‌دستی که مصرف کنندهٔ این محصولات هستند توجه کنیم.

5- پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات در آینده

بررسی چشم‌انداز تقاضا برای محصولات صنایع مختلف در آینده نیز از نکات مهم در تشخیص صنایع برتر بورس است. صنایعی که احتمال افزایش تقاضا برای محصولات و خدماتشان در آینده وجود دارد امکان رشد سودآوری بیشتری خواهند داشت.

برای یافتن این صنایع باید به تحلیل‌هایی که برای صنایع مختلف ارائه می‌شود توجه کنیم. مثلاً کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با گسترش استفاده از انرژي‌های پاک و خودروهای برقی، میزان تقاضا برای فلزاتی مانند نیکل،‌ کبالت و مس افزایش یابد.

طبق این تحلیل امکان رشد سودآوری شرکت‌های تولید کنندهٔ این فلزات زیاد است.

6- استراتژیک‌بودن محصولات صنعت

بهترین صنعت بورس

برخی صنایع به دلیل شرایط استراتژیک خود از جایگاه مهمی در اقتصاد کشور برخوردارند و جزء صنایع مهم بورس هستند.

مثلاً صنایع پتروشیمی و فولادی جزء صنایع صادراتی و ارز آور کشور هستند به همین دلیل دولت توجه ویژه‌ای به این صنایع دارد.

همچنین صنایع غذایی و دارویی نیز به دلیل تأمین نیاز‌های اساسی مردم از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار هستند.

از دیگر صنایع مهم در بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودروسازی
  • ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی
  • سیمان
  • صنایع معدنی
  • صنایع دریایی

7- جایگاه صنعت در چرخهٔ عمر خود

طول عمر هر صنعت به دوره‌های زمانی متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شود که به آن چرخهٔ عمر صنعت گفته‌ می‌شود.

چرخهٔ عمر صنایع مختلف به ۴ مرحلهٔ کلی زیر تقسیم می‌شود:

مراحلویژگی‌های هر مرحله
1- معرفی فروش کم – هزینه زیاد – سود ندارد
2- رشدافزایش فروش – کاهش هزینه – کسب سود
3- تثبیت (بلوغ)ثبات فروش – کاهش هزینه – افزایش سود
4- افولکاهش فروش – ثبات هزینه – کاهش سود

سرمایه‌گذاران برحسب استراتژي‌های خود صنایعی که در مرحلهٔ دلخواه آن‌ها هست را انتخاب می‌کنند. مثلاً سرمایه‌گذاران رشدی در صنایعی که در مرحلهٔ رشد قرار دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند یا سرمایه‌گذاران درآمدی در صنایع تثبیت‌شده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در مطلب چگونه بهترین سهام برای خرید در بورس را انتخاب کنیم؟ به معرفی سرمایه‌گذاری رشدی و درآمدی پرداخته‌ایم.

سرمایه‌گذاران علاوه بر چرخهٔ عمر صنعت باید به چرخهٔ حیات فناوری‌‌‌ در صنایع مختلف نیز توجه کنند.

8- میزان سرمایه‌گذاری در هر صنعت

بهترین صنعت در بورس

میزان سرمایه‌گذاری کلان در هر صنعت نشان‌دهندهٔ اهمیت و انتظارات برای سودآوری آن صنعت است. هر چقدر میزان سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در یک صنعت بیشتر باشد می‌تواند نویدبخش رشد آن صنعت در آینده باشد.

سرمایه‌گذاران با بررسی این عامل می‌توانند صنایع مهم بورسی را که امکان رشد آن‌ها وجود دارد بیابند.

9- استفاده از مزایای ویژه

برخورداری برخی صنایع از شرایط ویژه‌ و کمکی که در مقابل سایر شرکت‌های داخلی و خارجی برای آن‌ها مزیت ایجاد می‌کند نیز از عوامل مهم در تشخیص صنایع برتر بورس است.

از جمله شرایط و مزایای ويژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد اولیهٔ ارزان.
  • یارانهٔ انرژی.
  • دسترسی راحت‌تر به مواد اولیه.
  • نزدیک بودن به بازار فروش.

صنعتی که بتواند از موارد بالا استفاده کند و بازار فروش مطمئنی داشته‌ باشد می‌تواند بهترین صنعت بورس باشد.

10- وضعیت عرضه و تقاضای سهام شرکت‌ها

صنایع مهم بورسی

فارغ از معیارهایی که تا اینجا به آن‌ها پرداختیم آن‌ چیزی که میزان رشد صنایع و شرکت‌‌های مختلف را مشخص می‌کند میزان عرضه و تقاضا برای سهام آن شرکت‌ها است.

افراد بسیار زیادی با طرز فکر و روش‌های تحلیلی گوناگونی در بازار سهام فعالیت می‌کنند که نتیجهٔ تصمیمات آن‌ها میزان عرضه و تقاضای سهام مختلف را مشخص می‌کند.

تمام معیارهای گفته‌ شدهٔ قبلی جزئی از تحلیل بنیادی سهام است. پس فقط افرادی که استراتژی آن‌ها بر پایهٔ تحلیل بنیادی است از این موارد استفاده می‌کنند.

اما بسیاری از افراد از روش‌های تحلیلی دیگر مانند تحلیل تکنیکال استفاده می‌‌کنند و معیارهای گفته شده را در تحلیل‌های خود لحاظ نمی‌کنند.

پس نباید انتظار داشته‌ باشیم چون یک صنعت در موارد گفته شده وضعیت خوبی دارد سریعاً تقاضای زیادی برای آن ایجاد شود و قیمت سهام آن به سرعت رشد کند.

اما معمولاً تحلیل بنیادی و نکات گفته شده در بالا برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر (مثلاً بیش از یک‌سال) اثر بخش هستند و می‌توان با اتکا به آن‌ها صنایع برتر بورسی را یافت.

صنایع مختلف در دو سال گذشته چه بازدهی داشته‌اند؟

کدام صنعت بورسی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟!

پس از آشنایی با معیارهای مهم برای انتخاب صنایع برتر بورسی، در این قسمت می‌خواهیم بازدهی صنایع مختلف را از ابتدای سال 1398 تا ابتدای سال 1400 مقایسه کنیم.

با مقایسهٔ بازدهی صنایع مختلف می‌توانیم بهترین صنعت در بورس را از لحاظ رشد قیمتی در این بازهٔ زمانی مشخص کنیم.

نام صنعتبازدهی از ابتدای سال 1398 تا ابتدای سال 1400 برحسب درصد
کاشی و سرامیک1650
خودرو و ساخت قطعات1230
انبوه‌سازی1100
سیمان 1050
کانی غیرفلزی 1015
سرمایه‌گذاری880
لاستیک870
مواد غذایی850
ماشین آلات840
مواد دارویی700
قند و شکر700
بانک690
چند رشته‌ای صنعتی670
فلزات اساسی650
محصولات شیمیایی620
کانه‌های فلزی 580
حمل و نقل500
فرآورده‌های نفتی460
رایانه230

همانطور که در جدول بالا می‌بینیم بعضی از صنایع رشدهای بیشتری نسبت به بقیه داشته‌اند. بررسی این صنایع می‌تواند ما را در یافتن پاسخ برای پرسش کدام صنعت در بورس بهتر است یاری کند.

مقایسهٔ بازدهی این صنایع با میزان رشد دلار،‌ سکه،‌ شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. به همین دلیل در جدول زیر میزان رشد شاخص کل، شاخص کل‌ هم‌وزن، سکه و دلار را مقایسه کرده‌ایم.

عنوانبازدهی از ابتدای سال 1398 تا ابتدای سال 1400 برحسب درصد
شاخص کل هم‌وزن 1230
شاخص کل 620
سکهٔ جدید134
دلار85

با توجه به جدول بالا درمیابیم که رشد شاخص کل هم‌وزن در این دورهٔ زمانی تقریباً دو برابر رشد شاخص کل بوده است. این موضوع نشان‌دهندهٔ این است که صنایع و شرکت‌های کوچک‌تر در این مدت رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر داشته‌اند.

کدام صنعت در بورس بهتر است ؟

صنایع مهم در بورس

واقعیت این است که نمی‌توان پاسخ واحدی به این سؤال داد چون همان‌طور که گفته شد معیارهای زیادی برای انتخاب صنایع برتر وجود دارد.

افراد مختلف با توجه به وزنی که به هر معیار می‌دهند صنایع مختلفی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. مثلاً برخی افراد صنعت خودروسازی را به دلیل استراتژیک‌بودن، انحصاری‌بودن و حمایت دولت جزء صنایع برتر بورس می‌دانند.

اما عده‌ای نیز این صنعت را به دلیل قیمت‌گذاری دستوری محصولات آن‌ها و زیان‌ده بودن شرکت‌های آن، به هیچ وجه جزء صنایع برتر به حساب نمی‌آورند.

پس باید معیارهای انتخابی را اولویت‌بندی کنیم و براساس آن‌ها صنایعی که می‌خواهیم در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم را انتخاب کنیم. اما اگر بخواهیم برای مثال چند صنعت کم‌ریسک و مطمئن معرفی کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم (نظر شخصی):

  • فلزات اساسی
  • محصولات شیمیایی
  • سرمایه‌گذاری‌ها

سخن پایانی و معرفی مطالب مرتبط

در این مطلب در ابتدا با معیارهای انتخاب صنایع برتر در بورس آشنا شدیم و سپس بازدهی صنایع مختلف در دوسال گذشته را با هم مقایسه کردیم.

در انتهای این مطلب بیان دو نکته ضروری است:

نکتهٔ اول: باید توجه داشته‌باشیم که شرایط صنایع مختلف همیشه در حال تغییر و تحول است پس باید به طور مداوم شرایط صنایع و شرکت‌های مختلف را بررسی کنیم و بر اساس استراتژي‌های خود در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنیم.

نکتهٔ دوم: همان‌طور که گفته شد باید به یاد داشته باشیم که گاهی اوقات بازار هیچ توجهی به شرایط بنیادی سهام ندارد.

در این مواقع هر چقدر هم که تحلیل شما برای صنعتی که انتخاب کرده‌اید درست و منطقی باشد، اما ممکن است بازار طبق پیش‌بینی شما حرکت نکند، پس داشتن استراتژي معاملاتی و حد ضرر بسیار مهم است.

معرفی مطالب مرتبط

اگر دوست دارید بدانید که میزان درآمد بورس چقدر است و چگونه می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اگر دوست دارید با روش‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و مطمئن در بورس آشنا شوید از مطلب زیر استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یادگیری بورس را از صفر شروع کنید مطلب زیر را مطالعه کنید. در این مطلب علاوه بر آموزش مفاهیم ابتدایی بورس، منابع مفید برای شروع یادگیری بورس نیز را معرفی کرده‌ایم.

در تکمیل مطلب بالا، یک پکیج رایگان از افراد مختلف برای آموزش‌های تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی بازار، مدیریت سرمایه، فیلترنویسی، تابلوخوانی، نوشتن استراتژي معاملاتی و … را در مطلب زیر جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانید برای یادگیری کامل بورس از آن استفاده کنید.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و نکات گفته شده برای شما مفید واقع شود.
به نطر شما کدام صنعت در بورس بهتر است ؟
کدام صنعت بورسی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟!



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.