دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

همه چیز در مورد اپلای با مدرک آزاد

اپلای با مدرک ازاد
5/5 - (16 امتیاز)

آیا شما هم به اپلای با مدرک دانشگاه آزاد فکر می‌کنید؟ ایا با مدرک دانشگاه ازاد می‌توان مهاجرت کرد؟ نمی‌دانید مدرک دانشگاه آزاد برای اپلای معتبر است یا نه؟ نمی‌دانید چه فاکتور‌هایی شانس شما را برای اپلای افزایش می‌دهد؟ در مورد هزینه‌های اپلای با مدرک ازاد مردد هستید؟

پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه، گاهی می‌تواند گیج‌کننده و ملال‌آور باشد.

امروزه مهاجرت تحصیلی به یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان کشور بدل شده است. اما سوالات و چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که یافتن پاسخ درست آن‌ها بسیار حیاتی است.

در ادامه سعی کردیم با نشان دادن پستی‌وبلندی‌های مسیر، به دغدغه‌های شما در مورد مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

اپلای با مدرک دانشگاه آزاد ، بلی یا خیر؟

ایا با مدرک دانشگاه ازاد میتوان مهاجرت کرد

اگر بخواهیم در همین ابتدا به این سوال یک پاسخ کلی دهیم، باید بگوییم «بله» با مدرک دانشگاه آزاد می‌توان اپلای کرد.

از آنجایی که مدرک دانشگاه آزاد همانند مدرک دانشگاه‌های سراسری مورد تایید وزارت علوم است، پس معتبر است و شما می‌توانید با خیال راحت برای مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد برنامه‌ریزی کنید.

اما توجه داشته باشید که مدرک تحصیلی همه چیز نیست و فاکتور‌های زیادی هستند که می‌توانند در اخذ پذیرش شما از موسسات خارجی موثر باشند.

ما در ادامه به‌طور مفصل به توضیح این موارد می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مهاجرت برای لیسانس | فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا

مدرک همه چیز نیست!

بله درست شنیدید، مدرک همه چیز نیست. به‌طور کلی برای اپلای و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور معیار‌ها و فاکتور‌های زیادی وجود دارد که هر کدام در جای خود اهمیت ویژه‌ای دارند.

قطعاً داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر و تراز اول کشور امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود، ولی تنها عامل تأثیرگذار نیست، چه بسا برای بعضی از دانشگاه‌ها عامل مهمی هم محسوب نمی‌شود.

در ادامه عوامل مهم تأثیرگذار در اپلای با مدرک ازاد را برای شما به تفکیک شرح داده‌ایم. ما این عوامل را به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کردیم:

  • بررسی اعتبار مدرک دانشگاهی برای اپلای
  • شرایط کشور‌های مختلف
  • توانایی‌های شخصی

آیا مدرک تحصیلی من برای اپلای معتبر است؟

اعتبار مدرک تحصیلی برای مهاجرت

جواب کوتاه به این سوال این است که هر مدرکی مورد تایید وزارت علوم باشد مدرک معتبری محسوب می‌شود و برای اپلای هم معتبر است. مدرک دانشگاه آزاد هم مانند مدرک دانشگاه‌های دولتی مورد تایید وزارت علوم است، پس خیالتان از بابت اعتبار مدرک دانشگاه آزاد راحت باشد.

بیایید کم‌کم به سراغ جزئیات بیشتر برویم و اعتبار مدرک دانشگاه‌ها را با هم مقایسه کنیم.

به‌طور کلی هیچ رتبه‌بندی یا معیار رسمی برای مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه‌‌های مختلف کشور وجود ندارد، اما معیار‌های غیر رسمی هستند که معمولاً برای مقایسه مدرک دانشگاه‌های مختلف کشور استفاده می‌شوند.

سوال اینجاست که چه معیارهایی؟! رتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، امکانات دانشگاه و تعداد مقاله‌های چاپ شده توسط دانشجویان دانشگاه از مهم‌ترین معیار‌ها هستند.

اگر مایل بودید رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران را به‌روز‌تر و کامل‌تر مقایسه کنید، می‌توانید به سایت رتبه‌بندی پژوهشکده ها و دانشگاه‌های ایران مراجعه کنید. ما در لیست زیر به اختصار اسامی ده دانشگاه آزاد برتر کشور را برای شما آورده‌ایم.

لیست رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد

همان‌طور که گفتیم اعتبار مدرک همه چیز نیست، ولی حتی اگر مدرک تحصیلی ما از اعتبار پایینی برخوردار باشد، می‌توانیم با فاکتور‌های دیگری مانند رزومه علمی، تعداد مقالات، نمره زبان و… این ضعف را به خوبی جبران کنیم.

هر کشور و دانشگاهی معیار‌های خود را دارد!

تا اینجا در مورد اعتبار مدرک تحصیلی‌ حرف زدیم، ولی تفاوت در معیار‌ها و اولویت‌های کشور و دانشگاه مقصد هم عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

درست است که یک رتبه‌بندی نسبی برای مقایسه اعتبار دانشگاه‌های مختلف داریم، ولی در عین حال ممکن است هر موسسه‌ معیار خاص خودش را برای سنجش اعتبار مدرک دانشگاه‌های مختلف مبنا قرار دهد.

ممکن است مدرک دانشگاهی که در لیست رتبه‌بندی در رتبه بدی قرار گرفته است، برای موسسه آموزشی مقصد از اعتبار بالایی برخوردار باشد، یا بالعکس. یا ممکن است دانشگاه مقصد ما اعتبار مدرک تحصیلی را در اولویت‌های بسیار پایین در لیست معیار های خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی | 5 کشور برتر برای دانشجویان مهاجر

توانایی‌های شخصی در اپلای با مدرک ازاد

در این بخش قصد داریم به مهم‌ترین بحث برای اخذ پذیرش بپردازیم. این بخش چیزی نیست جز توانایی‌های شخصی. ما در بحث توانایی‌های شخصی به توضیح 5 مورد از مهم‌ترین فاکتور‌ها می‌پردازیم.

1. معدل

به عنوان یکی از معیار‌های حیاتی برای اخذ پذیرش باید به شرط معدل اشاره کرد.

برای اغلب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی داشتن یک معدل حداقلی الزامی است. البته که این عدد می‌تواند برای موسسات و دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد.

به‌طور معمول معدل آخرین مدرک دانشگاهی از همه مهم‌تر است. برای مثال اگر قرار است برای مقطع کارشناسی اقدام به اپلای کنید، معدل مدرک دیپلم شما مهم است، اگر برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام به اپلای می‌کنید، معدل کارشناسی شما فاکتور اصلی است. البته این قضیه برای مدرک دکترا کمی متفاوت است، چون هم معدل کارشناسی و هم معدل کارشناسی ارشد هر دو اهمیت پیدا می‌کنند.

طبیعتاً هر چه معدل شما بالاتر باشد از این بابت نگرانی کمتری خواهید داشت و می‌توانید برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های بزرگ‌تر و معتبرتر اقدام کنید.

البته نگران نباشید! اگر معدل شما پایین است، می‌توانید این نقطه ضعف را با تقویت دیگر فاکتور‌های مهم مثل داشتن رزومه علمی قوی یا انگیزه‌نامه خوب جبران کنید.

2. نمره زبان

آزمون زبان برای اپلای با مدرک ازاد

به‌طور قطع به عنوان یکی از امتیازات مثبت در بحث مهاجرت تحصیلی، می‌توان به داشتن مدرک زبان اشاره کرد.

داشتن مدرک زبان معتبر برای بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی فاکتور مهمی است، که به شما در گرفتن پذیرش کمک شایانی خواهد کرد.

البته در عین حال هستند دانشگاه‌ها و مراکزی که داشتن مدرک زبان را الزامی نمی‌دانند، ولی در این صورت باید هم‌زمان با تحصیل، کلاس‌های زبان را شرکت کنید و مدرک خود را بگیرید. توصیه ما این است که قبل از مهاجرت مدرک زبان خود را گرفته باشید تا هم شانس شما برای اخذ پذیرش بیشتر شود، هم بعد از خروج از کشور با مشکل مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آزمون آیلتس

3. انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه یکی دیگر از بخش‌های مهمی است که باید در بحث توانایی‌های فردی به آن توجه ویژه کرد.

به‌طور کلی انگیزه‌نامه جایی است که ما از اهداف، انگیزه‌ها و برنامه‌هایمان برای مهاجرت و تحصیل صحبت می‌کنیم.

ما در انگیزه‌نامه باید سعی کنیم شایستگی‌های خود را اثبات کنیم و صادقانه نشان دهیم که با انگیزه بالا و اهدافی که داریم برای دانشگاه مقصد بهترین گزینه خواهیم بود.

اکثر دانشگاه‌ها انگیزه‌نامه را جدی می‌گیرند و معیاری مهم برای آن‌ها محسوب می‌شود. چرا که بهترین جایی است که می‌توان به یک شناخت نسبی از افراد رسید. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر، مطلب انگیزه‌نامه تحصیلی به زبان ساده را مطالعه کنید.

4. رزومه علمی

رزومه علمی برای اپلای

داشتن مقالات چاپ شده و رزومه علمی قوی می‌تواند نقطه عطفی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج کشور باشد.

رزومه علمی قوی و مقالات چاپ شده نشان می‌دهد ما در رشته و تخصص خود شایسته و توانمند هستیم.

اگر قصد داریم برای مقطع کارشناسی ارشد اپلای کنیم، داشتن مقالات در مقطع کارشناسی، وجه تمایز بسیار خوبی برای ما محسوب می‌شود تا شایستگی خود را نسبت به رقبا ثابت کنیم. همچنین اگر قصد اپلای برای مدرک دکترا را دارید، داشتن مقالات چاپ شده در نشریات و کنگره‌های معتبر بسیار برای شما مهم و الزامی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رزومه تحصیلی چیست ؟

5. توصیه‌نامه

توصیه‌نامه یک سند از استاد یا مدیر و کارفرمای قبلی شماست، که برای دانشگاه مقصد ارسال می‌شود، و شامل نظرات اساتید شما در مورد عملکرد و شایستگی‌های شما است. یک توصیه‌نامه خوب، می‌تواند شانس شما را برای اخذ پذیرش افزایش دهد.

ما در مطلب دیگری به‌طور کامل توصیه‌نامه تحصیلی و نحوه نگارش آن را برای شما شرح داده‌ایم. همچنین می‌توانید در مطلب نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید با مراحل اخذ توصیه‌نامه بیشتر آشنا شوید.

هزینه‌های اپلای با مدرک دانشگاه آزاد

هزینه اپلای با مدرک دانشگاه ازاد

ما برای هر اقدامی نیاز داریم یک دورنما و برآیند کلی از هزینه‌ها داشته باشیم تا در میانه راه به مشکل برنخوریم.

به‌طور کلی هزینه‌های اپلای با مدرک دانشگاه ازاد با دیگر دانشگاه‌های کشور تفاوت چندانی نمی‌کند.

اما از آنجایی که بحث هزینه‌های اپلای و مهاجرت تحصیلی بحث گسترده‌ای است، ما در مطلب هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع دقیق از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی با مدرک ازاد حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

کلام آخر

احتمالاً تا الان متوجه شده باشید که شما با داشتن مدرک دانشگاه آزاد می‌توانید اقدام به مهاجرت تحصیلی کنید، و نباید نگران اعتبار مدرکتان برای اپلای با مدرک دانشگاه آزاد باشید.

 همان‌طور که خواندیم شرایط و فاکتور‌های بسیاری بر شانس ما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور تأثیرگذار هستند.

ما باید این شروط و معیار‌ها را تحت یک پکیج واحد در نظر بگیریم، و هر کجا نقطه ضعفی داریم، باید سعی کنیم با تقویت دیگر فاکتور‌ها آن را بهبود ببخشیم و آن ضعف را جبران کنیم، تا نگرانی از این بابت نداشته باشیم.

از اینکه در مطلب اپلای با مدرک ازاد با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم. در انتها می‌توانید در بخش سوالات متداول مرور سریعی از مطلب ببینید.

سوالات متداول

چند مطلب پیشنهادی از کارنکن

  • نمی‌دانید کدام شغل‌ها و رشته‌های تحصیلی شانس بیشتری برای مهاجرت دارند؟ مطالب زیر احتمالاً می‌توانند به شما کمک کند.
  • اگر در انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی مردد هستید، یا می‌خواهید در مورد زمان‌بندی درست برای اپلای بیشتر بدانید، خواندن این مطالب به شما توصیه می‌شود.

فکر می‌کنم تا حد خوبی موضوع اپلای با مدرک آزاد برای شما شرح داده شد، اگر سوال یا دغدغه دیگری دارید در بخش کامنت با ما در‌میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.