دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

Rate this post

بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟ این ممکن است سوال بسیاری از شما که قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را دارید باشد.

داشتن شناخت کافی از کشور مقصد ، اولین گام در فرایند مهاجرت می‌باشد که البته با وجود اطلاعات پراکنده و فراوان، کار ساده‌ای نیست. ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان قطعاً بسیار جذاب است اما برای همه امکان‌پذیر نیست.

در این متن سعی شده است که شما با بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلات دانشگاهی، به صورت خلاصه آشنا شوید.

فهرست مطالبی که در این نوشته می‌خوانیم به شرح زیر است:

بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

معرفی بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی

در این بخش به‌صورت خلاصه به معرفی شرایط دانشگاهی و سیستم آموزش دانشگاهی برخی از کشورهای مطرح اروپایی می‌پردازیم.

1- آلمان

همواره آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی بوده است. دانشگاه‌های آلمان به ارائه خدمات باکیفیت آموزشی و همچنین داشتن زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی معروف‌اند.

از دیگر مزایای دانشگاه‌های آلمان، هزینه کم و بعضاً رایگان تحصیل در آن‌ها می‌باشند. شایان ذکر است دانشگاه‌هایی که تحصیل در آنها رایگان می‌باشند، معمولاً زبان تحصیلی در آن‌ها آلمانی بوده و شما باید مدرک زبان آلمانی را ارائه دهید.

با توجه به اینکه آلمان کشور جذابی برای ادامه تحصیل بوده و از تمامی کشورها متقاضی وجود دارد، که این می‌تواند رسیدگی به درخواست تحصیل شما را کند نماید.

یکی از مواردی که در تحصیل رایگان مطرح است، این است که شما در همان گرایشی که هستید برای مقطع بالاتر باید اقدام کنید در غیر این صورت شهریه شامل حالتان می‌شود.

همچنین اگر کشور مبدأ شما خارج از اتحادیه اروپا است، باز هم باید شهریه بیشتری نسبت به کسانی که از داخل اتحادیه اروپا پذیرش شده‌اند پرداخت کنید.

از مزایای دیگر تحصیل در آلمان، این است که در صورت پایان تحصیلات با توجه به اقتصاد قدرتمند آلمان امکان یافتن کار مرتبط با رشته تحصیلی‌تان بسیار زیاد خواهد بود. همچنین در حین تحصیل می‌توانید به صورت پاره وقت تا 240 روز و با درآمد ساعتی حدود 10 یورو کار کنید.

2- هلند

در این کشور حدود 2000 دوره و رشته آموزشی ارائه می‌شود که خوشبختانه بیشتر آنها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌های هلند شبیه به دانشگاه‌ها و کالج‌های امریکایی می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های هلند این است که شما بعد از اتمام تحصیل، یکسال فرصت دارید تا در این کشور بمانید و برای یافتن کار یا ادامه تحصیل اقدام کنید .

البته هزینه‌ی تحصیل در هلند نسبتاً بالا بوده، که برای مقطع کارشناسی حدود 6 تا 10 هزار یورو و برای تحصیلات تکمیلی حدود 7 تا 20 هزار یورو در سال می‌باشد.

3- اتریش

یکی دیگر از بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی اتریش است، زیرا هزینه تحصیل در این کشور مانند آلمان پایین می‌باشد. تنوع رشته‌های ارائه شده هم از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می‌باشد.

برای تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی، شما باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید ولی می‌توانید با ارائه مدرک آیلتس در دانشگاه‌های خصوصی با زبان انگلیسی تحصیل نمائید.

اما در خصوص تحصیلات تکمیلی، اکثر دانشگاه‌ها، این مقاطع را با زبان انگلیسی ارائه می‌دهند .

در مقطع دکتری (برخی از دانشگاه‌ها و برخی رشته‌ها) نیز دانشجویان می‌توانند مبلغی در حدود 1500 یورو به عنوان حقوق دریافت کنند.

  • دانشگاه وین
  • Leopold-Franzens-Universität Innsbruck
  • دانشگاه گراتس
  • و غیره.

4- اسپانیا

به طور کلی زبان تحصیل برای مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور انگلیسی می‌باشد. ولی برخی از دوره‌های مورد نیاز فقط با زبان اسپانیایی ارائه می‌شود.

دانشگاه‌های دولتی بین 1000 تا 4000 یورو شهریه دارند. در حالیکه دانشگاه‌های خصوصی بیش از 20000 یورو در سال شهریه اخذ می‌کنند.

دانشگاه‌های اسپانیا نسبت به دانشگاه‌های هم سطح خود از شهریه کمتری برخوردارند. شهریه دانشگاه‌ها را دولت‌های محلی تعیین می‌کنند.

5- ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین هزار تا 4 هزار یورو می‌باشد. شهریه دانشگاه‌های عمومی حدود 1000 یورو در سال است.

برخی دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌هایی در حدود 15 هزار یورو در سال اخذ می‌کنند.

برخی از دانشگاه‌های کم‌هزینه ایتالیا عبارتند از: دانشگاه سیه نا، پادووا، پلی تکنیک میلان.

6- فرانسه

فرانسه یکی دیگر از بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی است. این کشور نیز دارای سیستم آموزشی به زبان انگلیسی برای مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد. البته برخی از دوره‌ها فقط با زبان فرانسه ارائه می‌شود.

در مقاطع کارشناسی و پایین‌تر فقط زبان فرانسه کاربرد دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار پایین در حدود 400 یورو در سال می‌باشد.

برای مقطع کارشناسی، سالیانه 170 یورو، برای رشته‌های پزشکی و مهندسی سالیانه حدود 500 یورو و برای مقاطع دکتری و ارشد حدود 300 یورو می‌باشد.

دانشگاه‌های خصوصی دارای شهریه سالانه تا حدود 20هزار یورو هستند. از میان دانشگاه‌های کم‌هزینه فرانسه می‌توان کارت، لیون و بورگندی را نام برد.

7- فنلاند

تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند به صورت کلی برای دانشگاه‌هایی که به زبان فنلاندی هستند، رایگان نیست و شهریه حدود 5 تا 15 هزار یورو در سال دارد. با این وجود به دلیل نظام آموزشی باکیفیت از کشورهای پرطرفدار در اروپا جهت تحصیل می‌باشد.

با داشتن کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف‌هایی در اماکنی مانند سینما، تئاتر، باشگاه‌های ورزشی و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بهره‌مند شوید.

از نکات مهم در خصوص فنلاند این است که دانشگاه‌های این کشور در خصوص گپ تحصیلی حساسیت به خرج نمی‌دهند.

مقرون به صرفه‌ترین دانشگاه‌های فنلاند شامل تامپره، پری و لاپرنیا می‌باشد. از بهترین دانشگاه‌های فنلاند، دانشگاه هلسینکی و التو می‌باشند.

8- نروژ

بیشتر دانشگاه‌های نروژ رایگان هستند این کشور حدود 250 رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد که در مقطع ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

همچنین اکثر مردم نیز دانش خوبی از زبان انگلیسی دارند. دانشگاه‌های برتر این کشور دانشگاه برگن، اسلو و دانشگاه علم و فناوری می‌باشد. این کشور حدود 40 دانشگاه دارد که همگی از لحاظ شهریه، جزو ارزان‌ترین‌های اتحادیه اروپا است.

همچنین دانشجویان در نروژ با ارائه کارت دانشجویی از خدماتی مانند: درمان و حمل‌و‌نقل رایگان برخوردارند. نرخ شهریه دانشگاه‌های عمومی حدود 50 یورو می‌باشد.

9- اسلوونی

تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی خصوصاً دکتری در این کشور معمولاً بسیار کم‌هزینه می‌باشد. در برخی از دانشگاه‌ها در این مقطع شهریه‌ای در حدود 4500 تا 6000 یورو اخذ می‌شود.

خوشبختانه مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شود.

حدود 160 دوره در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. بهترین دانشگاه این کشور که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جهان است، لیوبلیانا نام دارد و یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر، دانشگاه ماریبور است.

10- پرتغال

این کشور دارای دانشگاه‌های عمومی با شهریه‌ی کم و دانشگاه‌های خصوصی با شهریه زیاد می‌باشد. البته با توجه به شرایط دانشجو، تسهیلاتی حتی تا 100 درصد شهریه می‌تواند شامل حال دانشجو گردد.

شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد، حدود 1200 یورو و شهریه دانشگاه‌های خصوصی حدود 4 هزار یورو در سال می‌باشد. به‌طور مثال، شهریه سالیانه تحصیل در دانشگاه اوپورتو در دوره‌های انگلیسی زبان ۸۹۰۰ یورو است.

11- بلژیک

این کشور نیز برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. هرچند دانشجویان خارجی باید شهریه‌ای بیشتر نسبت به دانشجویان داخل اتحادیه اروپا پرداخت نمایند.

هزینه تحصیل به طور متوسط در دانشگاه‌های این کشور به صورت سالانه 1000 دلار در صورت نداشتن بورسیه و در صورت داشتن بورسیه، حدود 80 یورو در سال می‌باشد. از میان دانشگاه‌های برتر، می‌توان دانشگاه‌های زیر را نام برد:

۱. دانشگاه کانولیک لوون یا (Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven

۲. دانشگاه گنت، University of Ghent

۳. دانشکده کاتولیک لووین-لا-نوو، (Université Catholique de Louvain (UCL UCL

۴. دانشکده ویرجی بروکسل، (Vrije Universiteit Brussel (VUB

۵. دانشگاه آزاد بروکسل، (Universite Libre de Bruxelles (ULB

12- مجارستان

این کشور جزو کم‌هزینه‌ترین و بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. دانشگاه‌های این کشور برای رشته‌های پزشکی گزینه‌ی بسیار خوبی خواهند بود.

تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی، حدود 20000 یورو در سال شهریه خواهند داشت. ولی برای سایر رشته‌ها، این مبلغ حدود 450 یورو می‌باشد.

از دانشگاه‌های مطرح می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دبرسن
  • دانشگاه های سگد
  • Corvinus
  • بوداپست
  • Eötvös Loránd

13- سوئد

برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا دارای شهریه می‌باشد. اما بورس‌های تحصیلی خوبی هر ساله برای دانشجویان برتر توسط دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند کمک هزینه بسیار خوبی باشد.

یکی از مزایای تحصیل در سوئد برای افراد متاهل می‌باشد، بدین صورت که امکان درخواست همزمان ویزای دانشجویی و ویزا برای همراهان دانشجو وجود دارد.

به این معنی که دانشجویان می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به عنوان افراد وابسته به متقاضی اصلی هم‌زمان ویزا درخواست دهند.

از دانشگاه‌های برتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه لند
  • دانشگاه اوپسالا
  • موسسه کارولینسکا
  • موسسه تکنولوژی سلطنتی و دانشکده اقتصاد استکهلم

14- اوکراین

این کشور برای رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه است (حداکثر 5000 یورو در سال).

برای رشته‌هایی که به زبان اوکراینی ارائه می‌شوند مبلغ شهریه حدود 1500 یورو می‌باشد.

معمولاً مدارک زبان انگلیسی نیز نیاز نمی‌باشد.

دانشگاه‌های برتر این کشور عبارتند از:

  • دانشگاه ملی پزشکی خارکف
  • آکادمی پزشکی دولتی Dnipropetrovsk
  • آکادمی پزشکی دندانپزشکی اوکراین
  • دانشگاه علوم پزشکی کریمه
  • دانشگاه علوم پزشکی اودسا

نکاتی در مورد تحصیلات تکمیلی

در این بخش بصورت خلاصه، به ارائه نکات کلی در مورد تحصیلات تکمیلی می‌پردازیم:

مهاجرت تحصیلی به اروپا در مقطع کارشناسی ارشد

 چگونه بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت تحصیلی را یافت؟

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در برخی کشورها یک سال و در برخی دو سال می‌باشد. از دیگر شرایط پیش‌نیاز برای ادامه تحصیل در این مقطع می‌توان به داشتن مدرک ایلتس 6.5 یا معادل آن اشاره کرد.

البته اگر این مدرک را ندارید، جای نگرانی نیست. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به ثبت‌نام در دوره‌های ارائه دهنده‌ی زبان انگلیسی در کشوری مانند مجارستان و یا فرانسه اقدام نمائید. البته شایان ذکر است، این دوره‌ها به هیج وجه ارزان نمی‌باشند.

نکته‌ی دیگر اینکه نداشتن گپ تحصیلی برای دانشگاه‌های برخی از کشورها، مانند هلند، انگلستان، سوئد، آلمان و … بسیار مهم است.

داشتن پایان‌نامه خوب و مقاله معتبر، می‌تواند شانس شما را برای پذیرش بالا ببرد.

مهاجرت تحصیلی به بهترین کشورهای اروپا در مقطع دکتری

 کشور های اروپا برای مهاجرت تحصیلی دارای چه مزایایی هستند؟

مهمترین شرط، یافتن استاد راهنما یا سوپروایزر می‌باشد. علاوه بر این باید دقت نمایید که حیطه‌ی کاری شما، با استاد راهنما یا دپارتمان مورد نظر هماهنگ باشد.

از مزایای تحصیل در مقطع دکنتری در اروپا این است، که تحصیل در این مقطع در بیشتر کشورها، یک شغل حساب می‌شود و شما می‌توانید برای این کار حقوق نسبتاً خوبی با توجه به رشته و دانشگاه خود، دریافت کنید.

از شرایط لازم دیگر برای مهاجرت تحصیلی به اروپا در مقطع دکتری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آیلتس 7
  • رزومه علمی خوب
  • معدل بالا
  • مقالات ISI
  • پروپوزال اولیه

در بخش پروپوزال و رزومه، شما نیازمند تهیه مدارکی مانند کاورلتر و انگیزه‌نامه خواهید بود. برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌شود مطلب زیر را مطالعه فرمایید:

پس از مکاتبه با اساتید مختلف، در صورتی که دانشجو بتواند تأییدیه‌ استاد را بگیرد، مهمترین گام را برای اخذ پذیرش برداشته است.

در صورت تمایل به تحصیل در مقاطع پایین‌تر، توصیه می‌شود خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

هزینه‌های زندگی در بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی

 چگونگی مهاجرت تحصیلی

در این بخش به ارائه‌ی هزینه‌ی مسکن در برخی از کشورهای اروپایی می‌پردازیم.

البته با این دید که هزینه‌ی مسکن به صورت کلی، در حدود یک سوم هزینه‌های زندگی است و شما می‌توانید با اطلاع از این هزینه‌ها نسبت به برآورد کلی هزینه‌ی زندگی در این کشورها اقدام نمایید.

1- آلمان

در آلمان بسته به اینکه در کدام شهر زندگی می‌کنید هزینه زندگی فرق می‌کند. با ۲۷۰۰ یورو در ماه می‌توانید در شهرهای لایپزیش، برمن، درسدن، آخن و نورنبرگ زندگی کنید.

در دوسلدورف، فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ و هایدلبرگ باید ۳۸۰۰ یورو در ماه هزینه کنید. در مورد پرداخت اجاره بهای آپارتمان هم به طور مثال در دوسلدورف ۱۶۶۰ یورو و در لایپزیش تنها ۸۹۰ یورو لازم دارید.

2- هلند

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در هلند بین 300 تا 700 یورو می‌باشد. برای اجاره خانه مستقل باید حدود 420 یورو در ماه پرداخت کنید.

طبق برآورد اداره مهاجرت هلند، در صورت نداشتن بورسیه، هزینه‌ی زندگی دانشجویی در سال حدود 15000 یورو می‌باشد.

3- اتریش

اجاره بها برای آپارتمان‌های تک‌خوابه در مرکز شهر، حدود 700 یورو و در خارج از شهر حدود 500 یورو می‌باشد. این هزینه‌ها در خصوص آپارتمان‌های 3 خوابه داخل شهر، حدود 1300 یورو و خارج از شهر حدود 1000یورو می‌باشد.

4-اسپانیا

در این کشور برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر، باید حدود 600 یورو، آپارتمان یک‌خوابه خارج از شهر، حدود 400‌ یورو پرداخت نمایید. این قیمت‌ها برای آپارتمان سه‌خوابه، به ترتیب 1000 و 700 یورو می‌باشد.

در شهرهایی مانند بارسلون، مادرید و والنسیا با کمتر از 500 یورو در ماه می‌توانید آپارتمان اجاره کنید.

5- ایتالیا

هزینه اجاره بها برای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر، 400 تا 800 یورو و در خارج از شهر، حدود 500 یورو است. این قیمت‌ها برای آپارتمان سه‌خوابه به ترتیب، 1000 و 750 یورو می‌باشد.

میانگین حقوق برای کارهای تمام وقت بین 1800 تا 2500 یورو می‌باشد.

6- فرانسه

برای هزینه اجاره بهای یک آپارتمان دوخوابه در پاریس باید حدود 1500 تا 2000 یورو بپردازید. ولی در شهری مانند لیون با 1000 دلار می‌توانید آپارتمان مشابه را اجاره کنید.

در شهرهای دیگر مانند لوار و بلویس با کمتر از 900 دلار می‌توانید آپارتمان سه‌خوابه داشته باشید. درآمد متوسط برای کار کردن در فرانسه برای کار فول‌تایم در رنج 1800 تا 2900 یورو می‌باشد.

7- فنلاند

هزینه‌ی زندگی در فنلاند بدون در نظر گرفتن هزینه مسکن، برای یک نفر حدود 800 یورو در ماه می‌باشد.

برای خانه مبله 45 متری در مرکز شهر حدود 1100 یورو و در مناطق عادی حدود 750 یورو می‌باشد. در خصوص خانه مبله 85 متری به ترتیب، این قیمت‌ها در حدود 1800و 1000 یورو می‌باشد.

8- نروژ

اجاره یک آپارتمان در پایتخت، همراه مبلمان با 2 اتاق خواب، بین 1250 تا 5000 یورو است. برای آپارتمان یک‌خوابه این قیمت حدود 1000 یورو می‌باشد.

یک اتاق یک‌نفره در یک آپارتمان مشترک در یک محل مرکزی اسلو اجاره‌ای حدود 400 تا 100 یورو دارد. در خصوص آپارتمان سه‌خوابه هم این مبلغ حدود 1300 یورو است.

9- اسلوونی

برای آپارتمان دوخوابه باید حدود 120 یورو و برای آپارتمان تک‌خوابه حدود 150 یورو پرداخت کنید. حقوق متوسط در این کشور حدود 2200 یور می‌باشد.

به غیر از هزینه‌ی مسکن، به طور متوسط برای یک نفر هزینه زندگی حدود 900 یورو می‌باشد.

10- پرتغال

برای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر، باید 500 یورو و در خارج از شهر حدود 400 یورو پرداخت کنید. این مبالغ برای آپارتمان سه‌خوابه به ترتیب 1000 و 700 یورو می‌باشد.

میانگین دستمزدها هم در کشور پرتغال حدود 800 یورو می‌باشد.

11- بلژیک

برای اجاره آپارتمان یک‌خوابه در شهرهای بزرگ بلژیک، به طور متوسط باید 700 تا 900 یورو پرداخت نمائید.

این قیمت برای آپارتمان سه‌خوابه 1200 یورو در مرکز شهر و در خارج از شهر حدود 850 یورو می‌باشد.

12- مجارستان

هزینه‌ی اجاره بها حدود 350 تا 750 یورو در ماه است. جدا از هزینه مسکن، برای داشتن یک زندگی دانشجویی، شما به 400 یورو در ماه احتیاج خواهید داشت.

میانگین درآمد در این کشور حدود 1200 یورو در ماه می‌باشد.

13- سوئد

اجاره‌ی یک آپارتمان معمولی در پایتخت حدود 550 تا 750 یورو است.

برای داشتن یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر باید 700 یورو و در خار ج از شهر 500 یورو پرداخت کنید. این قیمت‌ها برای آپارتمان 3 خوابه به ترتیب 1200 و 900 یورو می‌باشد.

14- اوکراین

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 330 یورو و در خارج از شهر حدود 220 یورو اجاره بها دارد. این قیمت‌ها برای آپارتمان 3 خوابه به ترتیب 550 و 370 یورو می‌باشد.

 مهاجرت تحصیلی به اروپا

امیدوارم خواندن این مطلب یرای شما لذت‌بخش و مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد مهاجرت تحصیلی به اروپا چیست؟


به نظر شما بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدام‌ها هستند؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.