بابک بختیاری | کارآفرینی در قفس!

زندگینامه بابک بختیاری موسس آیس پک و جزو برترین کارآفرینان ایران
5/5 - (10 امتیاز)

آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چه کسی برند آیس پک را تأسیس کرد؟ بابک بختیاری ، موسس آیس پک و جزو موفق‌ترین کارآفرینان ایران است. او در کسب‌وکارش برای 5000 نفر کارآفرینی کرده‌ است.

اگر به دنبال تجربه کافی و وافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان هستید، کافیست با خواندن این مطلب با این کارآفرین آشنا شوید.

زندگی پر‌فراز و نشیب، شکست‌های طلایی پی‌در‌پی و حبس کشیدن، موجب کسب تجربه کافی در کسب‌وکار برای شخص بابک بختیاری شد و در همه این مراحل او هیچ‌گاه امید خود را به فردایی روشن از‌ دست‌ نداد.

اگر می‌خواهید هم‌زمان به سه ویژگی پشتکار زیاد، امید ناتمام و بلند پروازیی به ارتفاع سقف آسمان در درون یک انسان پی ببرید، با ما همراه باشید.

در این مطلب به موضوعات مفیدی پیرامون زندگی شخصی و کاری آقای بختیاری می‌پردازیم:

زندگینامه بابک بختیاری

در ابتدای مطلب به وضعیت زندگی بابک بختیاری از زمان تولد تا جوانی پرداخته می‌شود و اتفاقات سرنوشت‌ساز و چالش‌های مهم او در این بازه زمانی بازگو می‌شود.

آرامش قبل از طوفان

بابک بختیاری در سال ۱۳۵۷ در فصل تابستان در شهر تهران به دنیا آمد.

او از همان دوران کودکی علاقه زیادی به کسب درآمد داشت. به همین دلیل وقتی که هفت ساله بود، به دور از چشم پدر و مادرش با پول تو جیبی‌اش شکلات، آدامس و کیک می‌خرید تا جلوی ورودی استخر محله، آن‌ها را بفروشد. حس پول درآوردن و خرید و فروش برایش لذت‌بخش بود.

شروع طوفان

شروع طوفان

پدر بابک زمانی که وی چهارده سال داشت، ورشکست شد و کل خانواده به منزل مادربزرگ نقل مکان کردند.

بابک در این موقعیت، صبح‌ها چند ساندویچ سرد می‌خرید تا در زنگ تفریح مدرسه آن‌ها را به همکلاسی‌ها بفروشد و پول توجیبی خودش را تأمین کند.

پدر وی به مدت پنج سال در زندان بود. بابک در این مدت هیچ‌وقت امید خود را از دست نداد و همیشه باور داشت آینده روشن است.

با زندانی شدن پدر، دوران جدیدی در زندگی‌ بابک بختیاری آغاز شد که به گفته خودش این دوران پر از شکست‌های طلایی برای وی بود.

طوفان سخت: دوران شکست‌های طلایی

بابک بختیاری از نوجوانی با راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای متفاوت، سعی در افزایش درآمد و بهبود وضع زندگی‌ خود و خانواده کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مسافر‌کشی

بابک بختیاری وقتی هجده ساله بود با خرید پیکان به ارزش دو میلیون تومان (که حاصل درآمد کل خانواده بود) شروع به مسافر‌کشی کرد.

او به مدت شش ماه این شغل را ادامه داد ولی در این مدت باور داشت که روزهای بهتری در راه هستند و او مدت زیادی را صرف این شغل نخواهد کرد.

رستوران کنج برگر

با فروختن پیکان، پیدا کردن شریک و قرض گرفتن مقداری پول، بابک بختیاری رستوران کنج برگر را با فروش اسنک، در پاساژ گلستان افتتاح کرد.

اسنک: غذای رستوران کنج برگر، اولین رستوران بابک بختیاری

اما وی زمان خاک‌خوری کسب‌و‌کار (معمولاً در شروع هر کسب‌وکاری مدت‌زمانی طول می‌کشد که آن کسب‌وکار به سوددهی برسد، این مدت خاک‌خوری نامیده می‌شود.) را در نظر نگرفته بود و با خرج کردن پول به‌دست‌آمده برای مخارج دانشگاه و زندگی، رستوران کنج برگر بعد از یک‌سال تعطیل شد.

آیا می‌دانید که مهم‌ترین نکات در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار کدام‌اند؟

کتاب راه‌اندازی کسب‌وکار در 24 گام راهنمای خوب شماست. برای آشنایی بیشتر با این کتاب مطلب زیر را از دست ندهید.

انتظار می‌رفت بابک بعد از شکست خوردن کنج برگر ناامید شود، اما او همچنان با حال خوب به تلاش خود ادامه داد زیرا باور داشت تجارب زیادی کسب کرده و اشتباهاتش را تکرار نخواهد کرد. آن لحظات، شروع طلایی برای بابک بختیاری بود.

بوفه مدرسه

با درس گرفتن از اشتباهات پیشین تصمیم گرفت که مقیاس کار خود را به بوفه مدارس کاهش دهد و معتقد بود که تسلط داشتن کامل بر کار کوچک بهتر از تسلط ناکافی بر کار بزرگ است.

بوفه مدرسه دوران خاک‌خوری نداشت و این یک ویژگی مثبت برای هدف بابک بود. با جلب اعتماد مدیران سه مدرسه به عنوان یک رستوران‌دار با تجربه، او توانست برای بوفه‌های آن مدارس آشپزی کند، درآمد کسب کند و طعم زنجیره‌ای شدن را بچشد.

با فرارسیدن فصل تابستان، بسته شدن مدارس و آزاد شدن پدر، بابک بختیاری به همراه پدرش به دنبال شغل دیگری رفت.

خرید و فروش مبلمان اداری دست دوم: آخرین شکست طلایی

با مشورت پدرش لوازم اداری دست دوم را خرید و فروش می‌کرد. این کار نیز برایش پول خوبی را به ثمر رساند پس این کار را ادامه داد و یک روز در آگهی روزنامه، آگهی خرید لوازم اداری را دید و به این فکر افتاد که به جای خرید و فروش لوازم اداری، خود، یک تولیدی به همراه پدرش راه بیاندازد.

روزها پیش می‌رفتند و همراه آن بابک و پدرش در تولیدی میز و صندلی خودشان پیشرفت می‌کردند و کار را گسترش می‌دادند.

گذراندن روزهای در حال سقوط در مسیر کاری

این کار ده سال به طول انجامید در حالی‌که بابک مشغول افزایش کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها، بدون درنظر گرفتن میزان پول نقد خود و چگونگی گسترش درست سرمایه‌هایش بود. در نهایت با کشیدن چک‌های بسیار، بابک بختیاری با 300میلیون بدهی در سال 1383 روانه زندان شد.

ایده میلیونی بابک بختیاری، موسس آیس پک

با وجود بدهی سنگین و زندانی شدن، بابک بختیاری ثروت کنونی خود را توانست با یک ایده ناب به دست آورد.

بابک در چند ماهی که در زندان بود به این فکر افتاد که سبک جدیدی را در ساخت بستنی ابداع کند. او که آرزوهایی برای این ایده داشت، ابتدا باید اسمی را انتخاب می کرد که به بستنی می‌خورد و جلب توجه می‌کرد.

بابک بختیاری نام ایده‌اش را آیس پک گذاشت به معنی “بسته‌بندی بستنی”

موسس برند جهانی آیس پک، بابک بختیاری ثروت عظیمی به ارزش 5 میلیارد تومان دارد

بابک بختیاری توانست در دادگاه فرصتی 6ماهه از طلبکاران برای بازگشت پولشان بگیرد و به قید وثیقه از زندان آزاد شود. پس از آزادی از زندان، او به همراه یکی از دوستانش برای وارد کردن برخی از اجناس چینی به چین سفر کرد.

ظرف بسته بندی آیس پک، یک ایده میلیونی

وی در یکی از آبمیوه‌فروشی‌های چین، ظرف آبمیوه در‌داری را دید که نی از میان آن گذشته بود. این بسته بندی به نظر بابک بختیاری جالب آمد و ایده ساخت آیس پک را با دوستش در میان گذاشت. پیشنهاد بختیاری برای دوستش جالب بود و به حمایت از او، دستگاه ساخت بسته‌های ظرف را از چین خریداری کرد.

این دو دوست دستگاه را به ایران آوردند ولی یکی از سوالات ایجاد شده برای بابک بختیاری این بود که بسته‌بندی بستنی‌اش باید حاوی چه چیزی باشد؟

بستنی شُل، خاطره کودکی بابک بختیاری

بابک به یاد داشت که در کودکی، مادرش بستنی را درون کاسه‌ای می‌ریخت و تحویل او می‌داد. او صبر می‌کرد تا کمی از بستنی آب شود و به قول خودش کمی شل شود، سپس آن را با اسمارتیز تزئین می‌کرد.

تأسیس اولین شعبه

جزو اولین شعبات برند جهانی  آیس پک در تهران

اولین شعبه آیس پک را با پولی که قرض گرفته بود تأسیس کرد. تأسیس اولین شعبه، 10میلیون تومان هزینه داشت. از کسی که نمی‌دانست او بدهی دارد، مقداری پول قرض گرفت.

پیشرفت با سرعت بالا

با وجود تمسخر توسط طلبکاران و دوستان، بابک به کار خود ادامه داد و پس از افتتاح اولین شعبه، استقبال مردم آن‌قدر زیاد بود که در عرض شش ماه، 120 شعبه دیگر از آیس پک را در سراسر کشور افتتاح کرد.

تبلیغات بستنی آیس پک به شیوه دهان‌به‌‌دهان یا همان وایرال مارکتینگ بود، یعنی مشتری‌ها با کسب رضایت از مزه و نحوه سرو این بستنی جدید‌، خودشان آن را بین دوستان و آشنایانشان تبلیغ می‌کردند.

بیشتر بخوانید: وایرال مارکتینگ | تکنیکی که در آن دیگران هم برای تحقق اهداف شما تلاش می‌کنند

مردم با دیدن این بستنی جدید، لوگوی خاص و نام خارجی آن کنجکاو می‌شدند تا به این شعبه سر بزنند و این بستنی جدید که با نی خورده می‌شد را امتحان کنند.

جهانی شدن آیس پک

با افتتاح شعب در سراسر کشور و فروش بالا، بابک بختیاری ثروت زیادی به ارزش پنج میلیارد تومان به دست آورد.

بعد از آن به دبی رفت. در آنجا شعبات دیگر آیس پک را افتتاح کرد. بعد از آن شعبه‌ها را به کویت گسترش داد. این، ابتدای مسیر او برای جهانی شدن بود.

افتخارات و جوایز بابک بختیاری بعد از آیس پک

بابک بختیاری، موسس آیس پک موفق به کسب عنوان کارآفرین برتر شد
  • کسب عنوان کارآفرین نمونه استان تهران و کشور در سال ۱۳۸۷ شمسی
  • کسب عنوان کارآفرین برتر در بخش خدمات در سال ۱۳۸۷ شمسی
  • حضور آیس پک در لیست ۱۰۰ برند برتر ایرانی در سال ۱۳۸۸ شمسی
  • صاحب بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا قبل از سال ۱۳۹۰ شمسی
  • ایجاد ۵۰۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مردم

در کنار جناب بختیاری، کارآفرینان خبره ایرانی دیگری نیز هستند. آیا آن‌ها را می‌شناسید؟ مطلب زیر را بخوانید تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

حالا که کارآفرینان برتر ایران شناختید، می‌توانید برای آشنایی با موفق‌ترین کارآفرینان جهان، مطلب زیر را مطالعه کنید.

هلدینگ بابک بختیاری

کسب‌وکار تخصصی بابک بختیاری بعد از برند جهانی آیس پک، هلدینگ برندیگ و فرنچایز است. در ادامه مطلب با چگونگی کار این هلدینگ بیشتر آشنا می‌شوید.

بابک بختیاری هلدینگ خود را با هدف برندیگ و فرنچایز در سال 1386 تأسیس کرد

مفهوم هلدینگ چیست؟

مفهوم هلدینگ(holding)

شرکت هلدینگ (به انگلیسی Holding) شرکتی است که محصولی تولید نمی‌کند یا به‌طور مستقیم محصول یا خدمتی نمی‌فروشد، اما درآمد خود را از مالکیت سهام در چند شرکت که در یک زمینه مشترک فعال هستند، به‌دست می‌آورد.

تاریخچه گروه هلدینگ بابک بختیاری

بابک بختیاری هلدینگ خود را با توجه به تجربه‌هایی نظیر برند آیس پک و رستوران‌داری، در صنعت غذایی و در سال 1386 بنیان‌گذاری کرد.

با تماشای ویدیو زیر با اعضای گروه هلدینگ و نحوه به وجود آمدن آن بیشتر آشنا می‌شوید.

گروه هلدینگ بابک بختیاری در حوزه آموزش اشخاص جهت ایجاد کسب‌وکارهای جدید، برندسازی و فرنچایزینگ، به افراد برای شروع و راه‌اندازی یک کسب‌وکار هوشمندانه یا راه‌اندازی فست‌فود خدمات ارائه می‌دهد.

همچنین این هلدینگ، کسب‌وکارهایی را که به مرحله اجرا رسیده‌اند اما در زیرساخت‌ها کامل نیستند و یا در توسعه خود سرعت کمی دارند با تغییرات بنیادین به اهداف خود می‌رساند. در حال حاضر حدود 5000 نفر در سیستم‌های زنجیره‌ای بابک بختیاری مشغول به کار هستند.

شما می‌توانید صفر تا صد راه‌اندازی فست‌فود فقط در سه گام را همین حالا در مطلب زیر بخوانید و بدانید.

مفهوم فرنچایز

مفهوم فرنچایز از زبان معروف‌ترین فرنچایزر ایران

در جملات قبلی به کلمه فرنچایزینگ برخورد کردیم که در واقع کار و هدف اصلی هلدینگ بابک بختیاری است.

مفهوم فرنچایز از زبان هلدینگ بابک بختیاری:

فرنچایز یا فرانچایز، به شکلی حق امتیاز برای استفاده از برند شخص دیگر است.

فرنچایز

طرف فرنچایزر (حق امتیاز‌دهنده) به طرف فرنچایزی (حق امتیاز‌گیرنده) در ازای مبلغی اولیه و در ادامه مبالغ ماهانه مجوز استفاده از نام برند، دانش، فرآیند‌ها و علائم اختصاصی را می‌دهد.

این امتیاز برای مدت زمان محدود و تعیین‌شده‌ای از سمت امتیازدهنده در اختیار امتیاز‌گیرنده قرار می‌گیرد.

فرنچایزدهنده مسئولیت پشتیبانی و ارائه راهنمایی‌های عملی، استانداردسازی، کنترل کیفیت و آموزش پرسنل را بر عهده دارد.

برندهای تحت فرنچایز هلدینگ بابک بختیاری

برندهای تحت فرنچایز هلدینگ بابک بختیاری

نحوه ارائه خدمات هلدینگ

با انتخاب برندی از بین برندهای متعدد در حال فرنچایز در هلدینگ، با نحوه رشد این برندها بیشتر آشنا می‌شویم.

چک موز، نوشیدنیی که با ضربات چکش شما درست می‌شود!

برند “چک موز” یکی از ابداعات جدید هلدینگ بختیاری می‌باشد. این نوع نوشیدنی‌های کوبیدنی پدیده‌ای نوظهور در دنیا هستند که برای افرادی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری پرسود، جذاب و هیجان انگیز هستند گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

تنوع بالای محصولات و طعم‌های بستنی‌های خوشمزه چک موز دلیل اصلی محبوبیت این برند بین مردم است.

بابک بختیاری، کارشناس کسب‌وکار و کارآفرین

بابک بختیاری با کوله‌باری از تجربه‌های طلایی، به عنوان کارشناس کسب‌کار، همایش‌های زیادی را برگزار کرده یا در آن‌ها به عنوان سخنران شرکت کرده است:

  • همایش تفکر ثروت آفرین سال1396
  • سمینار بازاریابی، فروش و مدیریت کسب‌وکار سال 1396
  • اولین نمایشگاه فرنچایز و توسعه کسب‌وکار در اصفهان سال 1402
  • و…

برای تماشای کامل همایش تفکر ثروت‌آفرین و سمینار بازاریابی روی “لینک کانال آپارات بابک بختیاری” کلیک کنید.

اولین نمایشگاه فرنچایز در کشور

راه‌های ارتباطی با بابک بختیاری

راه‌های ارتباطی سه‌گانه: اینستاگرام، لینکدین و یوتوب

برای شناخت بیشتر بابک بختیاری و آگاهی از وضعیت کنونی کسب‌وکارهایش می‌توانید بر روی شبکه‌های مجازی زیر کلیک کنید:

برای آشنایی بیشتر با هلدینگ بابک بختیاری و یا همکاری با آن نیز، کلیک کردن بر روی”سایت هلدینگ” کمک‌کننده است.

مطالب مرتبط

با خواندن مطالب بعدی، با سه‌ تن از بزرگ‌مردان کارآفرینی با ایده‌های خفن و پول‌ساز آشنا می‌شوید.

مک دونالد و استارباکس دو نمونه از کسب‌وکارهای زنجیره‌ای بزرگی هستند که برای مدیریت این مقیاس زیاد، به فرنچایزینگ روی آوردند:

کاله و میهن دو نمونه از شرکت‌های بزرگ ایرانی هستندکه بستنی‌هایشان در رقابت با برند آیس پک هستند. می‌توانیم با آشنایی بیشتر با بنیان‌گذاران این شرکت‌ها، به داستان موفقیت این دو شرکت پی ببریم.

من هم مثل بابک بختیاری امید دارم. امید به اینکه مطلب مفید و کاملی برای شما نوشته باشم.
نظرات سازنده شما، مطالب آینده‌ام را پاسخگوی هرچه بیشتر سوالات شما می‌سازد.
به نظر شما کارآفرینان موفق همچون بابک بختیاری چه ویژگی‌هایی دارند؟
اگر به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان هستید، این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اگر هم کسب‌وکار خودتان را دارید برایم از تجربیات طلایی خودتان بگویید.
آیا برای ایده‌ی شغلی که در سر دارید به هلدینگ بختیاری با 16 سال سابقه فرنچایزینگ و برندینگ اعتماد می‌کنید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.