بهترین نوع پس انداز چیست؟

بهترین نوع پس انداز چیست - معرفی 12 روش پس انداز ماهانه
4.2/5 - (16 امتیاز)

بهترین نوع پس انداز چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم. اما به‌طور کلی شرایط زندگی و اهداف مالی شخصی بیشترین نقش را در تعیین نوع پس انداز ایفا می‌کنند. هنر پس انداز کردن یکی از مراحل مدیریت مالی برای زوجین یا افراد و شرکت‌هاست. مهارتی که امروزه همه ما باید در پی کسب آن باشیم.

اگر نمی‌دانید بهترین نوع پس انداز ماهانه چیست،

قانون‌های پس انداز کدامند،

و یا انواع استراتژی‌های پس انداز چگونه‌اند،

حتما با ما در این مقاله همراه باشید. نحوه پس انداز ماهانه، معرفی قانون ۵۰-۳۰-۲۰ و ۱۲ روش پس انداز پول سرتیتر موضوعات ما هستند.

در این مقاله به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

بهترین نوع پس انداز چیست؟

بهترین راه پس انداز چیست

تصور آینده، فرصت لذت بردن از زندگی و حرکت به سمت موفقیت، تنها با داشتن پشتوانه‌ای به اسم پس‌انداز محقق می‌شود. کنار گذاشتن مقداری از پول به صورت سیستماتیک،

  • بسیاری از مشکلات را قبل از بوجود آمدن حل می‌کند
  • خرج‌های بزرگ در آینده را ممکن می‌کند
  • از استرس مالی می‌کاهد
  • و اهداف کوچک و بزرگ را تحقق می‌بخشد

 صرف‌نظر از درآمد و هزینه‌های زندگی، یادگیری نحوه پس انداز برای همه ضروری است.

بهترین نوع پس انداز با تقویت عادت‌های صحیح مالی محقق می‌شود. طراحی یک سیستم کامل که براساس نیازها و شرایط زندگی شخصی‌سازی شده باشد، لازمه ادامه راه است. طراحی سیستم عادت مالی تنها یکی از تمرین‌های دوره مدیریت مالی شخصی کارنکن است. در این دوره با مهم‌ترین مفاهیم مالی دنیا آشنا می‌شوید، طرز فکر و رفتار ثروتمندان را می‌آموزید و با تعهد و تمرین به سمت رفاه مالی حرکت می‌کنید. مدیریت صحیح، ظرفیت ذهن را از افکار منفی پاک می‌کند و جا را برای ایده‌های پولساز باز می‌کند.

بهترین راه پس ‌انداز برای افراد مختلف براساس شرایط زندگی و عادت‌های مالی فرق می‌کند و هر کس بنا بر متغیرهای زندگی خود هزینه‌ها را کم و زیاد می‌کند. در این میان استراتژی‌های پس انداز بین افراد جامعه یکسان هستند.

انواع استراتژی‌های پس انداز

معرفی استراتژی پس انداز

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت نوع پس‌انداز را تعیین می‌کنند. بعد از آن درآمد و هزینه‌های ضروری خود را باید در نظر بگیرید و سپس اقدام به انتخاب بهترین روش پس انداز ماهانه کنید. استراتژی‌های پس ‌انداز معمولاً در کنار روش‌های سرمایه‌گذاری آموزش داده می‌شوند. ما در اینجا سه مورد از پرکاربردترین‌ها برای شما معرفی کرده‌ایم.

پس‌ انداز پله‌ ای

اگر حقوق ماهیانه ثابت دارید، این روش پس‌انداز مناسب شماست. هر ماه مبلغی از درآمد خود را کنار بگذارید و رشد سرمایه خود را به صورت پلکانی مشاهده کنید.

پس‌ انداز تصاعدی

در این روش مثل روش پله‌ای، ماهانه مقداری از درآمد خود را ذخیره می‌کنید با این تفاوت که هر ماه نسبت به ماه قبل میزان پس‌انداز خود را افزایش می‌دهید. تغییرات درآمد در این مدل بهتر لحاظ می‌شوند.

پس انداز غیرمستقیم

پس‌انداز غیرمستقیم در اثر کاهش هزینه‌های غیرمستقیم ایجاد می‌شود. هزینه غیرمستقیم به کلیه هزینه‌هایی می‌گویند که مستقیماً به تولید کالا یا ارائه خدمات مرتبط نمی‌شوند. هزینه‌هایی که برای حمایت، نگهداری و توسعه عملیات کسب‌وکار صورت می‌گیرند، مثال‌هایی از این دسته هستند.

هر گونه مدیریت و صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، نوعی پس‌انداز غیرمستقیم را برای سازمان‌ها دربر دارد.

چگونه ماهانه پس انداز کنیم؟

بهترین راه پس انداز ماهانه

بهترین راه پس انداز ماهانه تمرین صرفه‌جویی در هر روز ماه است. در ابتدای ماه یک درصد پس انداز برای خود تعیین کنید و هر روز برای رسیدن به آن تلاش کنید. پس از طی یک دوره کوتاه، به پشتوانه مالی قابل توجهی خواهیدرسید. اینکه چه مقدار پول باید پس‌انداز کنید، به سبک زندگی و درآمد شما بستگی دارد. یک حالت ایده‌آل، ذخیره ۲۰ درصد درآمد ماهانه است که در ابتدا عمل به آن ممکن است کمی سخت باشد. ابتدا باید تمام ریزهزینه‌های خود را بررسی کنید، موارد ضروری را از غیرضروری جدا کنید تا بتوانید به درصد مناسب خود برسید.

یادتان باشد که ذهنیت «همه یا هیچ» اهداف پس‌اندازی شما را به خطر می‌اندازند. پروسه انباشتن پول نباید سخت و دردناک باشد. برای خرج‌های غیرضروری خود حد و مرز تعیین کنید و آن‌ها را هیچگاه به طور کلی حذف نکنید.

قانون ۲۰-۳۰-۵۰، بهترین روش پس انداز ماهانه

قانون ۲۰-۳۰-۵۰ یک ابزار راحت و مناسب برای تعیین بودجه‌بندی ماهانه است. اولین بار الیزابت وارن، سناتور ایالات متحده آمریکا، این روش را کشف کرد.

طبق قانون ۲۰-۳-۵۰ هزینه‌های ماهانه خود را به سه قسمت تقسیم کنید:

  • ۵۰ درصد درآمد به رفع نیازهای اساسی مثل غذا، مسکن، قبوض، بدهی و… اختصاص دارد.
  • ۳۰ درصد درآمد متوجه خواسته‌هاست. مثل مسافرت، گردش و تفریح.
  • ۲۰ درصد نهایی هم پس‌انداز می‌شود.

روش وارن تنها یک الگو برای بهترین روش پس انداز ماهانه است و نباید به آن به چشم یک قانون سفت و سخت نگاه کرد.

۱۲ روش پس انداز پول

انواع روش پس انداز پول

بهترین زمان برای شروع پس‌انداز کردن، همین حالاست. در این بخش ۱۲ روش از بهترین روش پس انداز ماهانه را برای شما معرفی کرده‌ایم. با رعایت این نکات، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس‌انداز خود را چندبرابر کنید.

بدون فکر کردن پول پس‌انداز کنید.

از روش Direct Debit یا پرداخت مستقیم استفاده کنید. درصدی از درآمد خود را برای پس‌انداز درنظر بگیرید. سپس حساب بانکی خود را طوری تنظیم کنید که هر ماه آن مبلغ را از حساب جاری شما کسر کند و به یک حساب جداگانه منتقل کند.

با این روش نمی‌توان رقم زیادی را جابه‌جا کرد و شما برای پس‌انداز مبلغ‌های بالاتر، حتما نیاز به پیروی از روش‌های پس انداز بیشتری پیدا خواهیدکرد.

خود را از شر بدهی خلاص کنید.

با روش گلوله برفی بدهی‌های خود را دانه دانه حذف کنید. ابتدا سراغ بدهی‌های کوچک بروید و کم کم به سمت مبالغ بیشتر حرکت کنید. این مدل، سریع‌ترین روش برای پرداخت بدهی است. زمانی که درآمد شما آزاد شد، می‌توانید با خیال راحت اهداف پس انداز خود را تعیین و به آن‌ها عمل کنید.

پاداش‌های خود را عاقلانه خرج کنید.

اگر پول غیرمنتظره‌ای مسیر خود را به سمت حساب بانکی شما کج کرد، از آن به خوبی استفاده کنید. بدهی‌های خود را پرداخت کنید یا صندوق اضطراری خود را شارژ کنید.

صندوق اضطراری به نوعی دارایی معروف است که در کمتر از سه روز قابلیت نقد شدن دارد و برای حوادث غیرمنتظره استفاده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

در خرید مواد غذایی ولخرجی نکنید.

نحوه پس انداز ماهانه

سعی کنید تا جای ممکن خریدهای خود را از فروشگاه‌های بزرگ انجام ندهید. راه رفتن در راهروهای بزرگ شما را به سمت خریدهای بیهوده سوق می‌دهد و معمولا در انتها دو ‌سه برابر بیشتر از چیزی که در نظر گرفته‌ بودید، باید پرداخت کنید.

وعده‌های غذایی خود در هفته را برنامه‌ریزی کنید. کالاهای موجود در انبار یا آشپزخانه را به دقت بررسی و آن‌ها را از سبد خرید خود حذف کنید. کودکان را همراه خود به خرید نبرید. در صورت امکان، حتما خرید آنلاین از سوپرمارکت‌ها را امتحان کنید. با این روش هم از تخفیف بهره‌مند می‌شوید و هم وفاداری بیشتری را به لیست خرید خود تجربه خواهیدکرد.

برندها را کنار بگذارید.

یکی از بهترین روشهای پس انداز، کنار گذاشتن نام‌های تجاری و خرید از برندهای عام می‌باشد. نام‌های تجاری عام یا ژنریک در واقع برندهایی هستند که نام آن‌ها به نام آن کالا یا خدمات تبدیل شده؛ مثل: نسکافه، کلینکس، تاید، پیف پاف و… برندهای ژنریک دارو، مواد غذایی، محصولات بهداشتی و لوازم‌التحریر کیفیت خوب و قیمت پایین‌تری نسبت به برندهای گران‌تر دارند و خرید از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

سعی کنید نقدی پرداخت کنید.

همراه داشتن پول نقد و لمس آن به صورت فیزیکی، از بسیاری از ولخرجی‌ها جلوگیری می‌کند. هر هفته مقداری پول نقد از بانک خود دریافت کنید و تا پایان هفته، بیشتر از آن مقدار خرج نکنید. قدرت مذاکره پول نقد را دست‌کم نگیرید. در بیشتر مواقع تا شروع به شمردن پول نکنید، فروشنده راضی به تخفیف نمی‌شود.

هزینه‌های غیرضروری را متوقف کنید.

بهترین پس انداز چیه

خرید اقلام غیرضروری را به صورت موقت در برخی ماه‌ها ممنوع کنید. مثلاً در برخی ماه‌ها به دعوت دوستان خود نه بگویید و پول‌های خود را در رستوران و یا کافی‌شاپ خرج نکنید. اگر این کار خیلی برای شما مشکل است، می‌توانید مقصدهای اقتصادی‌تر را انتخاب کنید.

دارایی‌های پرخرج خود را به فروش بگذارید.

حتماً با اصطلاح فیل سفید آشنایی دارید. فیل‌های سفید هدایای گرانبهایی بودند که در گذشته‌های دور در خلال روابط دیپلماتیک کشورها رد و بدل می‌شدند. این فیل‌ها هزینه‌های نگهداری بالایی داشتند و عملاً هیچ سودی به حکومت و دربار نمی‌رساندند.

دارایی‌های بدون کاربرد با هزینه‌های نگهداری بالا، فیل سفید زندگی ما هستند. ماشین‌های قدیمی که بیشتر زمان سال را در تعمیرگاه سپری می‌کنند، یا سهام زیان‌ده در بازار بورس مثال‌هایی از این دسته هستند که از دست دادن آن‌ها بیشتر به نفع جیب شما تمام می‌شود.

تا حد توان، مهارت جدید بیاموزید.

مهارت‌های عمومی را که با مشاهده ویدیوهای آموزشی قابل فراگیری هستند، دست‌کم نگیرید. یادگیری رنگ‌آمیزی منزل و نصب کاغذ دیواری یا اگر خیلی فنی هستید، تعویض و تعمیر شیرآلات از بسیاری از هزینه‌های شما می‌کاهند.

مهارت‌های مختلف با کتاب‌خوانی نیز قابل‌فراگیری هستند. مثلاً در مورد سرمایه‌گذاری و یا پس‌انداز، با مطالعه هر یک از ده عنوان زیر می‌توانید به نکات تازه‌ای برسید. در مقاله زیر برترین کتاب‌های موفقیت دنیا برای شروع هر فعالیتی معرفی شده‌اند.

رقم قبض‌های خود را کاهش دهید.

وسایل برقی خود را با لوازم کم‌مصرف تعویض کنید. هر چند این لوازم گران‌قیمت هستند؛ اما تأثیر زیادی در پایین آوردن مبلغ قبض دارند و در زمان کوتاهی هزینه‌ی آن‌ها جبران می‌شود.

مدت زمان دوش گرفتن خود را کوتاه‌تر کنید. لباس‌هایتان را با آب سرد بشویید. لوله‌کشی‌های قدیمی را تعمیر کنید و جلوی نشتی را بگیرید. تنها عمل کردن به این موارد ساده می‌تواند هزینه‌های انرژی شما را به نصف کاهش دهد.

طلا بخرید.

خرید طلا از روشهای پس انداز

یکی از روش‌های پس‌انداز با ریسک پایین، تبدیل سرمایه به طلاست. طلا در برابر بسیاری از بحران‌های اقتصادی و سیاسی ایمن است و ارزش خود را به راحتی از دست نمی‌دهد. افراد با درآمد پایین نیز می‌توانند با خرید طلای دست دوم و یا آب‌شده سرمایه خود را پس‌انداز کنند.

از روش پس‌انداز ژاپنی استفاده کنید.

روش کاکیبو چیست

روش پس‌انداز ژاپنی یا کاکیبو یک روش سنتی پس‌انداز و خرج کردن آگاهانه است که از سال ۱۹۰۴ برپا شد. با پیروی از این روش تا ۳۵ درصد درآمد را به راحتی پس‌انداز کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک قلم و کاغذ است. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با ۶ مرحله کاکیبو، مقاله زیر را مطالعه کنید.

پول خود را در کجا پس‌انداز کنیم؟

عمل به پیشنهادات بالا، مبلغ قابل توجهی از درآمد را حفظ می‌کند. در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که پول را در کجا نگه داریم. برخی از گزینه‌های روی میز عبارتند از:

  • حساب بانکی: حساب‌های پس‌انداز بانکی با سود کم یک گزینه مناسب است که می‌توانید با خیال راحت پس‌انداز خود را در آنجا حفظ کنید.
  • سرمایه‌گذاری در بورس: اگر از دقت و دانش کافی برخوردار هستید، سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند یکی از روش‌های پس‌انداز با بازده بالا باشد.
  • خرید سکه طلا: یکی از کم‌دردسرترین روش‌ها با بازدهی بالاست.
  • شارژ کردن صندوق‌های اضطراری

بنا بر شرایط مالی مختلف، هرکدام از این روش‌ها می‌توانند مناسب باشند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد با بورس

سخن پایانی

بهترین نوع پس انداز را درآمد و نیازهای اولیه شخصی تعیین می‌کنند. ممکن است برای شما اجاره خانه و یا تعمیرات ماشین جزء اولویت پس‌انداز باشند؛ در‌حالی‌که دیگران برای تفریح و سفر پول جمع کنند.

در این مقاله به سوال بهترین نوع پس انداز چیست پاسخ دادیم. همچنین نحوه پس انداز ماهانه و ۱۲ روش پس انداز پول را نیز مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که در پاسخگویی به سوالات شما موفق بوده‌ باشیم.

مطالب مرتبط

آشنایی با انواع دارایی‌ها می‌تواند به شما در پایبندی بهتر به اصول پس انداز ژاپنی کمک کند. در مقاله‌ی زیر در مورد انواع دارایی مشهود و نامشهود بخوانید.

یکی از لازمه‌های حفظ سرمایه در بازار مالی نابه‌سامان، شناخت ریسک مالی است. در مقاله زیر با تعریف آن آشنا شوید.

برای تحقق رویای پولدار شدن مقالات زیر به کمک شما می‌آیند.

امروزه شغل‌های اینترنتی ثابت کرده‌اند که پتانسیل تبدیل شدن به یک شغل ثابت و تمام وقت را دارند. اگر قصد شروع کسب‌و‌کار در بستر فضای مجازی را دارید، مقالات زیر را از دست ندهید.

از نظر شما بهترین نوع پس انداز چیست؟
آیا می‌توان قانون وارن را به عنوان بهترین روش پس انداز ماهانه معرفی کرد؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “بهترین نوع پس انداز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.