دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی کدامند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی
4.6/5 - (9 امتیاز)

امروزه کشورهای پیشرفته از مهاجرت رشته پزشکی استقبال می‌کنند و شرایط رفاهی و شغلی بسیار خوبی را برای مهاجران پزشکی، چه تحصیلی و چه کاری، فراهم می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال شناسایی بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی هستند.

سیستم سلامت و درمان از مهمترین بخش‌های یک کشور است؛ بنابراین دولت‌ها همواره قسمت عظیمی از بودجه خود را به حوزه‌ی سلامت اختصاص می‌دهند که قسمتی از آن مربوط به افرادی است که قصد مهاجرت در رشته پزشکی دارند.

علاوه بر امکانات و تکنولوژی، بخش مهمی از زیرساخت سلامت یک کشور را پزشکان و متخصصان علوم‌پزشکی شکل می‌دهند. به همین دلیل همواره تامین نیروی ماهر انسانی در حوزه‌ی پزشکی از دغدغه‌های همه‌ی کشورها بوده است؛ به خصوص بعد از پاندمی کرونا این چالش نمود بیشتری پیدا‌کرد.

در واقع بعد از پاندمی کرونا و چالش‌های بی‌شمار آن برای دنیا، کشورهای پیشرفته اقدامی جدی برای جذب مهاجران رشته پزشکی کردند و به طور کلی به رشته‌های تجربی اهمیتی بیش از پیش دادند.
درباره‌ی بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی را از کارنکن کسب کنید.

بنابراین برای پیدا‌کردن موقعیت مناسبتان به جهت مهاجرت رشته پزشکی، باید از شرایط این کشورها باخبر باشید.

پس لطفا با من تا انتهای این متن همراه باشید تا هر آنچه که برای شناسایی بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی نیاز دارید را به شما بگویم.

بررسی بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی پزشکی

طبق آمار، بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی چه برای ادامه تحصیل و چه برای کار، کشورهای زیر هستند:

عوامل متعددی برای مناسب بودن یک کشور و دانشگاه به منظور مهاجرت رشته پزشکی وجود دارد. در نگاه اول باید کشور را بررسی کنیم. سپس درباره‌ی زیرساخت‌های بخش سلامت و بهداشت تحقیق کنیم. در نهایت بهترین دانشگاه‌های پزشکی را نیز بشناسیم.

بررسی همه‌ی این عوامل برای انتخاب بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی لازم است. در ادامه به طور جامع و مفصل به بررسی موارد زیر در هر کشور می‌پردازیم:

  • کشور در یک نگاه
  • وضعیت نظام پزشکی و درمانی
  • شرایط پذیرش و هزینه‌ها
  • لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی (طبق رنکینگ‌های بین‌المللی US News و QS و همچنین رتبه‌بندی‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت)

کانادا

در سال‌های اخیر میل ایرانیان برای مهاجرت به کشور کانادا بسیار افزایش پیداکرده. یکی از مهمترین انواع مهاجرت ایرانیان به کانادا، مهاجرت رشته پزشکی است.

فرصت‌های شغلی متعدد، آزادی‌های مدنی، شرایط بسیار مناسب اقتصادی و زیرساخت‌های رفاهی مطلوب از دلایلی است که کانادا تبدیل به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی شده. به خصوص برای ایرانی‌ها!

نگاه کلی به وضعیت کشور

دولت کانادا در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای جذب متخصصان و دانشجویان کرده و در نتیجه‌ی این اقدامات، اقتصاد کشور کانادا بسیار رشد کرده.

کانادا هر‌ساله در لیست کشورهای با بالاترین میزان رضایت و امید به زندگی قرار می‌گیرد و بدون‌شک یکی از دلایل عمده‌‌ی آن وضعیت خوب در حوزه‌ی سلامت و بهداشت است.

وضعیت نظام پزشکی و درمانی

کانادا در حوزه‌ی سلامت و بهداشت وضعیت بسیار خوبی دارد. هرساله بخش مهمی از بودجه‌ی کشور کانادا صرف گسترش زیرساخت‌های تکنولوژیک و علمی در این کشور می‌شود و همین موضوع تاثیر مستقیمی بر کیفیت نظام پزشکی این کشور گذاشته است.

به همین دلیل در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی، کانادا جزو مهمترین انتخاب‌های مهاجران رشته‌ی پزشکی است.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

دانشجویان در محوطه دانشگاهی در کانادا

شاید این طور به نظر نیاید ولی پذیرش در رشته‌های پزشکی در کانادا کمی مشکل است.

متاسفانه بسیاری از افراد این‌گونه فکر می‌کنند که کمبود نیروی پزشکی (با توجه به پاندمی کرونا) باعث راحت‌تر شدن مهاجرت پزشکی در دانشگاه‌های کانادا شده؛ اما حقیقت این است که نرخ قبولی در دانشگاه‌های پزشکی کانادا زیر 20 درصد است!

بنابراین رقابت زیادی برای مهاجرت پزشکی در کانادا وجود دارد!

در ادامه، اطلاعات مفیدی درباره‌ی چگونگی مهاجرت رشته پزشکی به کانادا خواهیم گفت که رعایت آن‌ها باعث بالا‌رفتن شانس قبولی شما خواهد شد.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کشور کانادا به صورت زیر می‌باشد:

  • برای ورود به رشته‌ی پزشکی با مدرک دیپلم، نیاز است که معدل بالای 16 داشته باشید.
[مطلب مرتبط: مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم]
  • اگر هم که متقاضی ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی پزشکی هستید، بهتر است مدرک لیسانس در رشته‌هایی مثل زیست‌شناسی یا شیمی داشته باشید و معدل‌تان بالا باشد.

  • به طور کلی تحصیل در رشته‌ی پزشکی در کانادا بین 7 تا 9 سال متغیر است که بستگی به پیشینه‌ی تحصیلی شما و همچنین تخصص موردنظرتان دارد.

  • داشتن مهارت در زبان انگلیسی بسیار مهم است. درواقع آیلتس بالای 6.5 (و ترجیحاً 7) یکی از ملزومات قبولی شماست.
  • ارائه انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه
[مطلب مرتبط: چگونه توصیه‌نامه بنویسیم؟]
  • ارائه مدرک مبنی بر قبولی در آزمون MCAT (آزمون MCAT، آزمون پذیرش سراسری پزشکی در کانادا می‌باشد که برای سنجش میزان آشنایی شما با اصول رشته‌ی پزشکی است. در این آزمون صلاحیت شما برای ورود به رشته‌ی پزشکی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.)
هزینه‌ها

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی کانادا متفاوت است و بستگی به موسسه یا دانشگاهی دارد که در آن ثبت‎‌نام کرده‌اید.

به طور میانگین شهریه‌ی دانشگاه‌های پزشکی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی از 37 تا 125 هزار دلار در سال متغیر است.

هزینه‌های زندگی برای یک فرد تنها در کانادا نیز حدود 1200 دلار در ماه است (بدون هزینه‌ی اسکان و اجاره). البته کم و زیاد شدن این مبلغ بستگی به شیوه زندگی افراد نیز دارد.

دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌هایی نیز برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند؛ بعضی از آن‌ها به صورت فول‌فاند (به معنای تامین همه‌ی هزینه‌های تحصیل یا همان تحصیل رایگان) و بعضی نیز به صورت کمک‌هزینه به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

شرایط دریافت این‌گونه بورسیه‌ها از سایت دانشگاه مدنظر قابل پیگیری است.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی کانادا

  1. دانشگاه تورنتو
  2. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  3. دانشگاه مک‌مَستر
  4. دانشگاه مک‌گیل
  5. دانشگاه آلبرتا
  6. دانشگاه مونترال
  7. دانشگاه کَلگِری
  8. دانشگاه اُتاوا
  9. دانشگاه وسترن
  10. دانشگاه دالهاوزی

آمریکا

امریکا با داشتن بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی، با اختلاف تبدیل به یکی از بهترین مقاصد دانشجویان برای ادامه تحصیل شده است.

امریکابه دلایل زیادی یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکی شناخته می‌شود.

نگاه کلی به وضعیت کشور

وجود سیستم آموزشی و پژوهشی با کیفیت باعث شده دانشگاه‌های پزشکی این کشور جزو بهترین دانشگاه‌ها در دنیا شوند؛ به طوری که هرساله در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌های سراسر جهان‌، بسیاری از رتبه‌های زیر‌ صد برای دانشگاه‌های آمریکا می‌باشد.

آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد و این باعث وجود فرصت‌های شغلی بسیار و افزایش رفاه در این کشور شده. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالایی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات پزشکی این کشور صورت می‌گیرد که خود باعث غنی‌شدن زیرساخت‌های علمی و تکنولوژیک می‌شود.

وضعیت نظام‌ پزشکی و درمانی

وضعیت نظام پزشکی، سلامت و بهداشت در آمریکا مطلوب است. به طور کلی زیرساخت‌های بسیار خوبی برای بخش سلامت در این کشور فراهم شده است.

رشته‌های پزشکی در آمریکا از پردرآمدترین رشته‌ها محسوب می‌شود و همچنین تقاضای کار برای این رشته‌ها بسیار بالاست.

هرساله نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل پزشکی در آمریکا درخواست می‌دهند، اما در نهایت فقط دوهزار نفر می‌توانند در این رشته پذیرش بگیرند! بنابراین رقابت بر سر مهاجرت پزشکی به آمریکا بالاست.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

دانشگاه‌های پزشکی آمریکا بالاترین اعتبار و شهرت در سطح جهان را دارند.

دانشگاه‌های پزشکی آمریکا به‌دلیل برخورداری از به‌روز‌ترین تجهیزات و امکانات پزشکی و همینطور استادان باسابقه و در کلاس جهانی، مقصد بسیار جذابی برای دانشجویان مستعد و نخبه‌ی سراسر دنیا هستند.

پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی آمریکا برای دانشجویان خارجی رقابتی است. برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید:

  • مدرک معتبر دانشگاهی (برای مثال لیسانس شیمی یا زیست‌شناسی) یا مدرک دیپلم با ریزنمرات داشته باشید.
  • مدرک آیلتس یا تافل داشته باشید.
  • انگیزه‌نامه داشته باشید. داشتن توصیه‌نامه نیز بسیار به پذیرش شما کمک خواهد کرد.
  • نمره‌ی خوبی در آزمون MCAT داشته باشید. نمره‌ی این آزمون در قبولی شما بسیار تاثیرگذار است و تعیین‌کننده‌ی دانشگاه پزشکی شماست. اگر در این آزمون نمره‌ی بالا بیاورید، می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های پزشکی آمریکا پذیرش بگیرید.

مدت زمان تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا متناسب با پیشینه‌ی تحصیلی شماست؛ اما به طور کلی این مدت زمان 7 سال است.

2 سال ابتدائی برای گذراندن دروس تئوری و آزمایشگاهی می‌باشد. پس از آن در اولین مرحله‌ی آزمون USMLE شرکت می‌کنید و 2 سال بعدی را به گذراندن دوره‌های بالینی سپری می‌کنید. سپس در دومین مرحله‌ی آزمون USMLE شرکت کرده و 3 سال دیگر به ادامه‌ی تحصیل ادامه می‌دهید. در نهایت نیز باید سومین مرحله‌ی آزمون USMLE را پشت سربگذارید که باعث اخذ مدرک پزشکی شما خواهد شد.

بدیهی است که مدت زمان دقیق تحصیل پزشکی، به تخصص موردنظر شما نیز بستگی دارد.

هزینه‌ها

هزینه‌های تحصیل در رشته‌های پزشکی، بستگی به دانشگاه موردنظر شما دارد؛ اما به طور کلی تحصیل پزشکی در آمریکا گران است!

برای مثال دانشگاه هاروارد سالیانه بیش از 69 هزار دلار شهریه برای تحصیل در دانشکده پزشکی دریافت می‌کند. برای دانشگاه استنفورد این عدد 63 هزار دلار در سال است. البته این قیمت‌ها جدای از هزینه‌های زندگی و سکونت است و برای آن‌ها نیز باید هزینه‌های مجزا پرداخت کنید.

البته دانشگاه‌های آمریکا همواره بورسیه‌های متعددی به دانشجویان مستعد خود اعطا می‌کنند؛ به طوری که سالیانه بیش از 1000 نفر می‌توانند از دانشگاه‌های پزشکی آمریکا بورسیه دریافت کنند.

بورسیه‌های مختلفی از طرف دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد که برای اطلاع از آن‌ها بهترین مرجع، سایت دانشگاه موردنظرتان است.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی آمریکا

1.دانشگاه هاروارد

2. دانشگاه استنفورد

3.دانشگاه جان هاپکینز

4. دانشگاه نیویورک(گروسمن)

5. دانشگاه کلمبیا

6. دانشگاه براون

7. دانشگاه بوستون

8. دانشگاه دوک

9. دانشگاه واشینگتن

10. دانشگاه کالیفرنیا-سان فرانسیسکو

آلمان

آلمان اولین انتخاب اغلب ایرانیان برای مهاجرت به اروپا است. این کشور بهترین اقتصاد اروپا را داراست و با فرصت‌های شغلی متعدد پذیرای بسیاری از افراد از سرتاسر جهان است.

پزشکان دسته‌ی مهمی از مهاجران به آلمان هستند. وجود سیستم کارآمد درمانی و تجهیزات مدرن در آلمان باعث شده آلمان جزو بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی باشد و انتخاب اغلب ایرانی‌ها برای ادامه‌ی تحصیل در اروپا.

نگاه کلی به وضعیت کشور

آلمان دارای یک اقتصاد قدرتمند، سیستم آموزشی بسیار خوب، شبکه حمل و نقل پیشرفته و فرهنگی غنی است.

زندگی در آلمان بسیار پویا، متنوع و متعادل است. این کشور دارای امکانات عالی و همینطور فضای سبز بسیار زیاد است که باعث می‌شود زندگی شاد و دلپذیری داشته باشید.

وضعیت نظام پزشکی و درمانی

از دیگر مزایای کشور آلمان، وجود دانشگاه‌های باکیفیت برای رشته‌های پزشکی است. به همین دلیل آلمان از بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی در اروپاست.

دولت آلمان برای بخش تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌های خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌دهد و این باعث جذب دانشجویان مستعد و نخبه از سراسر جهان به‌خصوص ایران شده.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه پزشکی آلمان
  • برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی آلمان، نیاز است زبان آلمانی را فرابگیرید. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، ارائه‌ی مدرک معتبر مبنی بر مهارت در زبان آلمانی را برای دانشجویان بین‌المللی ضروری کرده‌اند.
  • همچنین گذراندن آزمون‌های ورودی پزشکی در آلمان از دیگر شروط مهاجرت به این کشور است.
  • طول دوره‌ی تحصیل در رشته‌ی پزشکی در این کشور بین 5 تا 6 سال است و همین مدت زمان مناسب تحصیلی باعث افزایش میل دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی پزشکی در آلمان می‌شود.
هزینه‌ها
  • هزینه‌های تحصیل در آلمان بسیار ارزان تر از کشورهای دیگر است. برای یک دانشجوی بین‌المللی هزینه‌ی یک سال تحصیل در رشته‌ی پزشکی حدود 3000 تا 5000 دلار در سال است!
  • همینطور به دلیل دولتی بودن اکثر دانشگاه‌های پزشکی در آلمان، بورسیه‌های متعددی از سوی این دانشگاه‌ها با حمایت‌های دولت به دانشجویان اعطا می‌شود.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی آلمان

1.دانشگاه هایدلبرگ

2. دانشگاه هومبولت برلین

3. دانشگاه هامبورگ

4. دانشگاه پزشکی هانوفِر

5. دانشگاه گوته فرانکفورت

انگلیس

با مهاجرت به انگلیس، می‌توانید از فرصت‌های شغلی متعدد بهره‌مند شوید و در کشوری با سطح زندگی بالا و توسعه بالا قدم بردارید.

انگلیس با داشتن سیستم پزشکی عالی، مراکز آموزشی معتبر و امکانات بهداشتی بسیار مناسب، از بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی محسوب می‌شود.

نگاه کلی به وضعیت کشور

انگلیس از کشورهای بسیار قدرتمند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در اروپا و حتی جهان است.

این کشور در زمینه‌ی علم و تکنولوژی در دنیا جزو برترین‌ها به شمار می‌رود. دانشگاه‌های این کشور هرساله بالاترین رتبه‌ها را در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به خود اختصاص می‌دهند.

وضعیت نظام پزشکی و درمانی

انگلیس قدمتی دیرینه در زمینه‌ی علوم‌پزشکی دارد. بسیاری از اکتشافات مهم در زمینه‌ی پزشکی و داروئی در این کشور اتفاق افتاده است.

سرمایه‌گذاری‎‌های عظیمی از طرف دولت روی دانشگاه‌های پزشکی این کشور انجام می‌شود و هرساله دانشجویان بسیاری متقاضی پذیرش در رشته‌های پزشکی کشور انگلیس هستند.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کشور انگلیس:

  • مدرک زبان معتبر (عموما آیلتس با نمره بالاتر از 7.5)
  • قبولی در مصاحبه (برخی از دانشگاه‌ها مانند کمبریج، برای پذیرش دانشجویان مصاحبه‌ برگزار می‌کنند.)
  • ارائه توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه
  • اگر با مدرک دیپلم قصد ورود به رشته‌ی پزشکی دارید، باید در آزمون UCAT شرکت کرده و نمره‌ی بالایی دریافت کنید. اگر هم با مدرک کارشناسی قصد ادامه تحصیل در پزشکی دارید، باید با معدل بالا فارغ‌التحصیل شده باشید.

مدت تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه‌های انگلیس حداقل 6 سال است که مدت زمان دقیق آن بستگی به شرایط تحصیلی و تخصص موردنظر دارد.

اما به طور کلی مدت تحصیل پزشکی در انگلیس به‌دلیل کوتاه‌تر بودن نسبت به کشورهایی مثل کانادا و آمریکا، یک مزیت بسیار مطلوب برای دانشجویان است.

هزینه‌ها

هزینه‌ی تحصیل در انگلیس به طور میانگین بالاتر از دیگر کشورهای اروپا است.

متوسط هزینه‌ی تحصیل پزشکی در انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی بین 30 تا 55 هزار پوند است که قیمت دقیق آن بستگی به دانشگاه و ترم تحصیلی شما دارد. البته بورسیه‌های تحصیلی بسیار مناسبی به دانشجویان ممتاز نیز تعلق می‌گیرد.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس

  1. دانشگاه آکسفورد
  2. امپریال کالج لندن
  3. کالج دانشگاهی لندن (UCL)
  4. دانشگاه کمبریج
  5. کالج پادشاهی لندن
  6. دانشگاه گِلاسکو
  7. دانشگاه اِدینبرگ
  8. دانشگاه منچستر
  9. دانشگاه بیرمنگام
  10. دانشگاه لیدز

استرالیا

استرالیا از کشورهایی است که سختگیری‌های زیادی روی مسئله‌ی بهداشت دارد. در پاندمی کرونا، استرالیا جزو امن‌ترین کشورها بود و این‌ نشان دهنده‌ی زیرساخت‌های بهداشتی بسیار قوی در این کشور است.

نگاه کلی به وضعیت کشور

استرالیا یک قاره و کشور در جنوب شرقی اقیانوسیه با جمعیت حدود 25 میلیون نفر است. مردمان این کشور دارای کیفیت زندگی بالایی هستند و سیستم آموزشی در استرالیا بسیار مجهز و قوی است.

وضعیت نظام‌پزشکی و درمانی

استرالیا یکی از کشورهای دارای سیستم بهداشت عمومی پیشرفته است. سیستم بهداشت و درمان در استرالیا شامل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، کلینیک‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

دولت استرالیا سختگیری‌های بسیار زیادی بر روی مسئله بهداشت و سلامت دارد و همواره تامین نیروی ماهر در زمینه‌ی پزشکی از اولویت‌های کشور استرالیا است؛ به همین دلیل دولت استرالیا هزینه‌های بسیار زیادی برای جذب پزشکان و دانشجویان پزشکی از سراسر دنیا می‌کند و تامین رفاه آن‌ها از اولویت‌های دولت استرالیا است.

از این رو استرالیا در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت رشته پزشکی، از اولویت بالایی برای دانشجویان و پزشکان برخوردار است.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

  • برای پذیرش در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استرالیا، عموماً نمرات بالا در دروس موردنظر برای رشته‌ی پزشکی مانند شیمی یا زیست‌شناسی مورد نیاز است.
  • داشتن نمره‌ی بالا در آزمون‌های معتبر انگلیسی مثل آیلتس یا تافل الزامی است.
  • قابل ذکر است که برای رفتن به دانشگاه‌های پزشکی در استرالیا، نیاز است که در آزمون پذیرش دانشجوی بین‌المللی (ISAT) شرکت کنید. نمره‌ی این آزمون تاثیر مهمی بر پذیرش شما خواهد گذاشت.
  • برخی از دانشگاه‌ها در استرالیا، برای پذیرش دانشجویان با آن‌ها مصاحبه می‌کنند.
  • در کنار همه‌ی موارد بالا، داشتن توصیه‌نامه نیز می‌تواند در فرآیند پذیرش شما بسیار موثر باشد.
هزینه‌ها

تحصیل در استرالیا نیز گران است. شهریه‌ی یک سال تحصیل در رشته‌ی پزشکی در استرالیا بین 50 تا 150 هزار دلار استرالیا است.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی استرالیا

  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه ملبورن
  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه کوئینزلند
  • دانشگاه نیوساوت‌ولز

هلند

نگاه کلی به وضعیت کشور

هلند یکی از پیشروترین کشورها در مقوله‌ی توسعه‌ی پایدار است و این کشور از ثروتمندترین کشورها در دنیا محسوب می‌شود.

دولت هلند نیز سرمایه‌گذاری‌های متعددی بر زیرساخت‌های این کشور انجام می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به زیرساخت‌های بهداشت و درمان اشاره کرد.

مواردی از این دست باعث می‌شود شهروندان هلند کیفیت زندگی بالایی داشته باشند.

وضعیت نظام‌پزشکی و درمانی

سیستم بهداشت و درمان در هلند دارای سطح کیفی بالا و هزینه‌های معقولی است. در این کشور تمامی شهروندان از بیمه‌های سلامت مناسب برخوردارند.

دانشگاه‌های پزشکی در هلند نیز از جایگاه مطلوبی در دنیا برخوردارند و در رنکینگ‌های بین‌المللی رتبه‌های خوبی کسب می‌کنند.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

مدت زمان تحصیل در رشته‌ی پزشکی در هلند به طور متوسط 6 سال است. البته با توجه به تخصص و گرایش موردنظر، این مدت زمان متغیر است.

برای قبولی در دانشگاه‌های هلند مانند بقیه‌ی کشورهای دیگر نیاز به مدرک معتبر زبان با نمره‌ی بالا دارید. در کشور هلند بسیاری از مردم به زبان انگلیسی تسلط دارند، به همین دلیل دانش زبان انگلیسی بسیار مهم است.

توصیه‌نامه و ارائه آخرین مدارک تحصیلی و دیگر فرم‌های موردنیاز دانشگاه موردنظر، از مراحل پذیرش است.

به طور کلی پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی هلند دشوار نیست؛ با داشتن پیشینه‌ی تحصیلی مناسب به راحتی می‌توان برای مهاجرت تحصیلی پزشکی در هلند اقدام کرد.

هزینه‌های زندگی در هلند نیز معقول است؛ یعنی با متوسط هزینه‌ی 800 تا 1000 یورو در ماه می‌توان به راحتی زندگی کرد. البته هزینه‌های اسکان و اجاره نیز وجود دارد که با توجه به حقوق دانشجویی می‌توان از پس هزینه‌ها برآمد.

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی هلند

  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه لیدِن
  • دانشگاه وِریج (آزاد) آمستردام

فرانسه

نگاه کلی به وضعیت کشور

فرانسه به‌دلیل مزیت‌های اقتصادی ویژه و سیستم سلامت قوی، جزو بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت است.

همچنین فرانسه از قوی‌ترین کشورهای دنیا در صنعت توریسم هست؛ جاذبه‌های بی‌شمار فرهنگی و تاریخی مردم زیادی را از سراسر جهان راهی فرانسه می‌کند.

وضعیت نظام‌پزشکی و درمانی

سیستم پزشکی و سلامت در فرانسه یکی از بهترین‌ها در دنیاست.

بیمارستان‌ها و مراکز سلامت در فرانسه تجهیزات بسیار مناسبی دارند و به طور کلی صنعت پزشکی کشور فرانسه در جهان شناخته شده است.

داروسازی و علوم‌داروئی از نقاط قوت سیستم پزشکی فرانسه است.

شرایط پذیرش و هزینه‌ها

برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی فرانسه، تسلط بر زبان فرانسه موردنیاز است.

همچنین نمره‌ی بالا در دروس پایه مانند زیست‌شناسی و شیمی در پذیرش بسیار تاثیرگذار است.

برای فارغ‌التحصیلی از رشته‌ی پزشکی در فرانسه، به طور متوسط 9 سال موردنیاز است؛ البته با توجه به تخصص موردنظر، می‌تواند به 10 تا 12 سال نیز برسد.

فرانسه از مقرون به صرفه‌ترین و بهترین کشورها برای مهاجرت رشته‌ی پزشکی است؛ به طوری که شهریه‌ی دانشگاه‌های پزشکی فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی، به طور متوسط سالیانه 420 یورو است!

همچنین دانشگاه‌های دولتی در فرانسه وجود دارند که بورسیه‌هایی برای دانشجویان مستعد درنظر می‌گیرند که حتی تحصیل در آن دانشگاه‌ها می‌تواند رایگان باشد.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی پزشکی

لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه

  • دانشگاه سوربُن
  • دانشگاه پاریس-ساکلِی
  • دانشگاه اِکس مارسی
  • دانشگاه مونپِلیه
  • دانشگاه بوردو

مطالب مرتبط در حوزه‌ی مهاجرت

مطالب زیر از کارنکن رو هم دنبال کنید اگر:

  • در مورد مهاجرت تردید دارید و به دنبال پیداکردن نکات مثبت مهاجرت تحصیلی هستید:
  • دوست دارید بدونید کدوم کشورهای اروپایی انتخاب بهتری برای مهاجرت تحصیلی هستند:
  • میخواید رشته‌ی تجربی بخونید و دنبال اپلای هستید:
  • دوست دارید برای لیسانس به کشورهای دیگه مهاجرت کنید:

مهاجرت همواره یکی از مسائل مهم و حساس در زندگی بوده و هست.
تصمیم به مهاجرت می‌تونه نقطه‌ی عطفی در زندگی ما ایجاد کنه؛ برای همین نیازمند کسب اطلاعات زیاد و مشورت از دیگران هستیم تا به بهترین شکل قدم در این راه بذاریم.
حالا وقتشه شما از تجربه‌ها و نظراتتون بگید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.