دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آیا تاثیر سابقه کار در استخدام مانع اشتغال شما می‌شود؟

تأثیر سابقه کار در استخدام
3/5 - (1 امتیاز)

مهم­ترین هدف هر انسانی، اشتغال در شغل مورد علاقه‌­اش است. سابقه کار از شرایط نام آشنا و دلهره‌­آور در آگهی­‌های استخدام است. تاثیر سابقه کار در استخدام غیر قابل انکار است.

سابقه کار، مدت‌زمان اشتغال هر فرد در یک شغل خاص است. هرچقدر تجربه کاری بیشتر باشد، تخصص و مهارت فرد بیشتر خواهد بود. پس دور از ذهن نیست که سابقه کار از شرایط مهم استخدام باشد.

تجربه کاری و داشتن مهارت در هر زمینه شغلی، مادرزادی نیست. همه افراد شاغل، روزی از نقطه صفر شروع کرده‌­اند، پس بدون سابقه کار نیز می­‌توان شاغل شد!

سابقه کار با انتخاب اولین شغل شما شروع می­‌شود. کسب هر نوع تجربه کاری به برجسته بودن شما در بین رقیبان متعدد کمک می‌کند و فرصت‌­های استخدام خوبی را در آینده نه‌چندان دور به ارمغان خواهد آورد.

در این مقاله تمام مباحث مرتبط با سابقۀ کار و نقش آن در استخدام بررسی‌شده است.

هر سازمان، شرایط خاصی برای سابقه کار تعیین می­‌کند. سابقه کار از شرایط اصلی استخدام در مشاغل مهم هر سازمانی­ است. اما دنیای وسیعِ اشتغال، سخاوتمندانه فرصت اشتغال را در اختیار افراد باتجربه و بدون تجربه شغلی قرار می­‌دهد. اگر عزم راسخ برای شاغل شدن دارید تا انتهای این مقاله با من همراه شوید.

1- چرا سابقه کار برای کارفرماها مهم است؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

سرمایه اصلی هر کسب‌وکاری نیروی انسانی آن است. هر کارفرمایی، دنبال استخدام افراد متبحر و بامهارت برای پیشرفت و ترقی است. فرد باتجربه، اکثر مهارت­‌های لازم برای تصدی شغل را دارد و به‌خوبی بر حیطه کاری­‌ خود مسلط است.

برای کارجویان بدون تجربه کاری، مانع اصلی اشتغال، سابقه کار بالا است. معمولاً، یافتن شغل برای افراد دارای تجربه کاری دشوار نیست و مسئله مهم، یافتن شغل با حقوق و مزایای موردنظر است.

2- با چه روش­‌هایی می­‌توان سابقه کار را افزایش داد؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

انواع مختلف روش­‌های کاری وجود دارند که به افزایش سابقه کار و مهارت شما کمک می­‌کنند. انسان از بدو تولد در حال یادگیری هست. در طول زندگی، هرآنچه می­‌آموزد و تجربه می­‌کند اغلب منجر به موفقیت یا شکست او می­‌شود. فرمول موفقیت در هر کاری، یادگیری مستمر و کسب تجربه است.

در ادامه هرکدام از روش­‌های کاری، برای افزایش سابقه کار معرفی‌شده است.

1- کار تمام‌وقت

در کار تمام‌وقت، فرد به‌صورت تمام‌وقت جذب سازمان می­‌شود. بازه زمانی حضور در محل کار 8 تا 10 ساعت است. کار تمام‌وقت روش متداول استخدام است و سطح مهارت کارمندان بالا خواهد بود.

2- کار نیمه‌وقت

در کار نیمه‌وقت، فرد به‌صورت نیمه‌وقت در یک موقعیت شغلی مشغول به کار می­‌شود. این نوع کار به‌ندرت در سازمان‌­ها برای استخدام افراد کاربرد دارد. در مشاغلی مانند بازاریابی، خرده‌فروشی‌ها و… این نوع استخدام مرسوم است.

3- کار در تعطیلات

کار در تعطیلات مناسب دانش آموزان و دانشجویان است تا از فرصت تعطیلات تابستان برای ورود به دنیای اشتغال استفاده کنند. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید از فرصت تعطیلات برای کشف علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای خود بهره ببرید.

4- کارآموزی

کارآموزی انجام داوطلبانه کار بدون دریافت حقوق است. کارآموزی، گزینه مناسبی برای افراد بدون سابقه کار و دانشجویان به‌منظور یادگیری مهارت‌­هایی است که کلاس درس یاد نمی­‌دهد.

5- فریلنسینگ یا دورکاری

با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی، نوع دیگری از روش‌­های انجام کار موردتوجه کارفرمایان و کارجویان قرارگرفته است. در فریلنسینگ یا دورکاری، شما کار را در منزل و یا مکان دلخواه خود انجام می‌­دهید و از طریق اینترنت و… تعامل با کارفرما صورت می‌گیرد.

3- اگر سابقه کار نداریم باید از اشتغال منصرف شویم!؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

تاثیر سابقه کار در استخدام بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. نداشتن سابقه کار غیرعادی نیست اما تلاش نکردن برای اشتغال اعجاب‌انگیز است.

انتخاب شغل چیزی نیست که به طرز جادویی اتفاق بیفتد. هیچ‌کسی نمی‌تواند شغلی را برای شما انتخاب کند. برای کسب سابقه کار و کشف شغلی که به آن علاقه دارید از پست‌­های پایین شرکت­‌های کوچک شروع کنید. در ابتدا همه‌چیز برخلاف میل شما خواهد بود اما یادتان باشد امپراتوری‌های بزرگ یک‌شبه ساخته نمی­‌شوند و برای ارتقای شغلی باید قدم­‌های کوچک در مسیر پیشرفت بردارید.

خبر خوب: با تلاش و یادگیری مهارت­‌های متنوع در حیطه کاری خود، عضو کلیدی برای هر شرکتی خواهید بود. 🙂

 چگونه کارآموزی به آمادگی شما برای اشتغال می­‌کند؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

اگر تاکنون سابقه کار ندارید و به دنبال رزومه پربار هستید؛ کارآموزی یک پیشنهاد عالی برای شروع داستان موفقیت شما است.

کارآموزی انجام کار بدون دریافت حقوق یا با حقوق کم است.

کار بدون حقوق!؟ در نگاه اول نادیده گرفتن این نوع کار، به‌صرفه به نظر می­‌رسد. اما درواقع با کارآموزی شما رایگان یاد می­‌گیرید و کار در محیط کاری را تجربه می­‌کنید.

کارآموزی برای اندوختن سابقه کار گزینه مناسبی است زیرا:

  • شما می­‌توانید دانش موردنیاز برای افزایش تخصص را کسب کنید.
  • به‌صورت رایگان دنبال کاوش برای یافتن شغل موردعلاقه خود باشید.
  • مهارت­‌های ضروری را به‌صورت عملی فرابگیرید.
  • اگر وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهید، موفق به جلب نظر کارفرما برای ابقا در موقعیت شغلی خواهید شد.

کارآموزی فقط به حضور فیزیکی در شرکت محدود نمی‌­شود. امروزه، بسیاری از شرکت‌­ها کارآموز به­‌صورت فریلنسینگ یا دورکاری استخدام می­‌کنند. با توجه به عصر ارتباطات و گسترش شیوه‌­های مختلف آموزش از راه دور، این نوع کارآموزی مانند حضور فیزیکی پربار خواهد بود.

    چه مهارت­‌هایی با کارآموزی به دست می‌­آوریم؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

رمز موفقیت در هر شغلی، بهره­‌مندی از مهارت­‌های سخت و نرم است.

مهارت­‌های سخت، شامل تخصص و مدرک تحصیلی شما هستند. مهارت­‌های سخت میزان تسلط شما را در حیطه تحصیلی و شغلی نشان می­‌دهند. مثلاً میزان مهارت شما در زمینه­‌ی برنامه‌نویسی جز مهارت­‌های سخت شما محسوب می­‌شود.

مهارت­های نرم یا مهارت­های انسانی، به نحوه تعامل و ارتباط هر فرد با افراد دیگر اطلاق می­‌شود. مهارت‌­هایی مانند کار گروهی، فن بیان، قدرت نگارش، داشتن اخلاق کاری، مدیریت زمان، انگیزه، انعطاف‌پذیری، پذیرش انتقاد سازنده و… در زمره مهارت­‌های نرم است. مهارت­‌های نرم شما را به یک عضو باارزش در محل کار تبدیل می­‌کند که به‌هیچ‌وجه قابل حذف نیستید.

اگر دنبال ترقی هستید به‌صورت مادام‌العمر روی ارتقای مهارت­‌های نرم و سخت خود سرمایه‌گذاری کنید. در دنیای رقابتی امروز، درخشیدن در هر عرصه­‌ای نیازمند یادگیری پیوسته است.

4- چگونه سوابق کاری خود را بنویسیم؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

یکی از رموز موفقیت در یافتن شغل، نوشتن رزومه­‌ای گیرا و جذاب است. اگر شما با اصول رزومه نویسی آشنا نباشید شانس استخدام خود را کاهش خواهید داد.

رزومه کاری نشان دهنده توانمندی‌­های شما برای تصاحب شغل است.

برای نوشتن رزومه حرفه­‌ای از رزومه سازهای آنلاین استفاده کنید. وب سایت­‌هایی مانند رزومه فارسی، جابینجا، ایران استخدام و… امکان نوشتن رزومه آنلاین را در اختیار شما قرار می­‌دهند.

چگونه قسمت‌های مهم رزومه را بنویسیم؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

در رزومه موارد مختلفی مانند اطلاعات شخصی، سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، آشنایی با زبان‌­های خارجی، مهارت­‌های کامپیوتری، سوابق تألیف یا ترجمه کتاب و… است.

به دلیل دریافت تعداد زیاد رزومه، کارفرمایان معمولاً قسمت­های مهم رزومه را بررسی می­‌کنند. برای افزایش شانس دعوت به مصاحبه، در هنگام نوشتن رزومه بخش‌­های مهم رزومه را با دقت پر کنید. همچنین برای هر موقعیت شغلی رزومه‌­ای جداگانه تهیه و ارسال نمایید.

اگر سابقه کار ندارید بر روی مهارت­‌های لازم در حیطه شغلی، مهارت­‌های کامپیوتری و تسلط بر زبان­‌های خارجی تمرکز کنید. هیچ غیرممکنی در این جهان وجود ندارد و ما خود خالق فرصت‌­های زندگی هستیم.

قسمت­های مهم رزومه به ترتیب عبارتند از:

1- سوابق شغلی

این بخش، مهم­‌ترین قسمت رزومه است. در این بخش تمام سوابق شغلی خود را با ذکر سِمت و تاریخ بنویسید. ذکر سوابق شغلی مرتبط با موقعیت شغلی، اولویت شما باشد و اگر سوابق شغلی شما زیاد است از ذکر موارد غیر مرتبط خودداری کنید.

2- سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی، بخش مهم دیگر در رزومه کاری است. تحصیلات مرتبط با موقعیت شغلی، برای جلب‌توجه هر کارفرمایی کافی است. تحصیلات دوران دبیرستان و دانشگاه را در رزومه ذکر کنید. دستاوردهای علمی و پژوهشی مرتبط با موقعیت شغلی را در رزومه بیان کنید.

3- مهارت‌های کامپیوتری

در عصر فناوری، انجام بسیاری از کارها با کامپیوتر امکان‌پذیر است. هرچقدر به کار با کامپیوتر و انواع نرم‌افزارهای مرتبط با شغل مسلط باشید؛ شانس شما برای استخدام بیشتر خواهد بود.

4- آشنایی با زبان­‌های خارجی

تسلط به انواع زبان­‌های خارجی مخصوصاً زبان انگلیسی، رزومه کاری شما را برجسته­ می‌­کند زیرا ارتباط با جهان حداقل برای یادگیری غیرقابل‌اجتناب است. یادگیری زبان جزء سرمایه‌گذاری‌هایی است که هیچ ضرر و زیانی را متوجه فرد نمی­‌کند.

5- مزایا و معایب سابقه کار چیست؟

سابقۀ کار و نقش آن در استخدام

سابقۀ کار و نقش آن در استخدام غیرقابل‌ چشم‌پوشی است. سابقه کار مزایا و معایب خودش را دارد که آشنایی با آن‌ها ضروری است.

مزایا:

  • تاثیر عمده سابقه کار، کمک به توسعه مهارت­‌های نرم و رشد شخصیتی است.
  • سابقه کار به افزایش مهارت‌های شما برای تصدی موقعیت­‌های شغلی کمک می­‌کند.
  • سابقه کار، فرم­‌های مصاحبه و رزومه‌های کاری را گیرا و جذاب می­‌کند.
  • سابقه کار، شانس شما را برای تصدی موقعیت­‌های شغلی مهم با حقوق عالی افزایش می­‌دهد.
  • سابقه کار به سازگاری شما با محیط کار کمک شایانی می­‌کند و دانش خوبی را  برای درک انسان­‌ها و سازگاری با آن‌ها در اختیار شما قرار می­‌دهد.

معایب:

  • با افزایش سابقه کار، توقع دریافت حقوق و مزایای خوب افزایش می‌­یابد و مذاکره درباره حقوق ممکن است دشوار باشد یا حتی به نتیجه نرسد.
  • سابقه کار، انتظارات از فرد را افزایش می‌­دهد. انتظارات بالا، فشار روانی زیادی را به فرد شاغل وارد می­‌کند.

6- تاثیر سابقه کار در استخدام بیشتر است یا تحصیلات؟

تأثیر سابقه کار در استخدام

اگر اخذ مدرک دانشگاهی، همه مهارت­‌های لازم برای موفقیت در زندگی را به شما یاد می‌داد، ما داستان موفقیت دانش آموزان ترک تحصیل‌ کرده مانند استیو جابز، بیل گیتس و… را نمی­‌شنیدیم.

برای اکثر کارفرمایان، سابقه کاری و مهارت­‌های موردنیاز شغلی از تحصیلات مهم‌­تر است. اما سوابق تحصیلی نیز اطلاعات سودمندی درباره علاقه­‌مندی­‌ها و مهارت­‌های شما می­‌دهد. اگر تحصیلات شما مرتبط با شغل موردنظر باشد شانس خوبی برای استخدام خواهید داشت.

اگر تحصیلات دانشگاهی یا تحصیلات مرتبط با موقعیت شغلی را ندارید با کسب مهارت­‌های مرتبط با شغل، دوره‌­های تخصصی و… می‌­توانید کمبود مدرک تحصیلی را جبران کنید.

مطالب مرتبط با تاثیر سابقه کار در استخدام

اگر علاقه‌مند به آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی برای استخدام هستید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های پیدا کردن کارخوب دارید، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

در این مقاله تمام مسائل مرتبط با تاثیر سابقه کار در استخدام را بررسی کردم تا نکته مبهمی در مورد سابقه کار در ذهن شما باقی نماند.
تا الان نداشتن سابقه کار، بن بست شما برای اشتغال بوده است؟
برای افزایش سابقه کار چه را‌ه هایی را رفته‌اید؟
چه راه‌هایی را نرفته‌اید؟
حاصل راه‌های رفته و نرفته چه بوده است؟
ما شنونده‌ خوبی برای شنیدن دغدغه‌هات هستیم.😊



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.