دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تاریخچه شرکت والت دیزنی – داستان فراز و فرودهای امپراطوری رسانه

4.4/5 - (8 امتیاز)

اگر شما هم مثل من و بسیاری از مردم دنیا عاشق انیمیشن‌های والت دیزنی هستید، شاید کنجکاو باشید که از تاریخچه شرکت والت دیزنی بیشتر بدانید.

والت دیزنی، موسس شرکت والت دیزنی، در 22 سالگی شرکتش را با سرمایه اندکی به راه انداخت. شرکتی که اکنون با سرمایه‌ای بیش از 238 میلیارد دلار و داشتن شرکت‌های تابعه، شبکه‌های تلویزیونی، پارک دیزنی و دنیای دیزنی در هشت کشور دنیا دست کمی از یک امپراطوری عظیم ندارد.

در این مقاله به تاریخچه ی شرکت والت دیزنی، شرکتی که در واقع “با کشیدن یک موش آغاز شد”، در طی صد سال گذشته می‌پردازیم.

البته، ابتدا سری به زندگی موسس شرکت والت دیزنی می‌‎زنیم و داستانی شنیدنی از کارآفرینی را نقل می‌کنیم که هیچگاه دست از تلاش برای تحقق بخشیدن به رویاهایش برنداشت.

پس تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

از شرکت والت دیزنی بیشتر بدانیم

شرکت والت دیزنی بیش از هر برند دیگری جای خود را در زندگی ما باز کرده است. بیشتر ما با انیمیشن‌های والت دیزنی خاطره داریم و حتی وقتی مثل اندی داستان اسباب‌بازی‌ها با دنیای کودکیمان خداحافظی می‌کنیم، بار دیگر با تولد فرزندمان بیش از گذشته در دنیای جادویی والت دیزنی غرق می‌شویم.

تاریخچه والت دیزنی

اکنون والت دیزنی به دورافتاده‌ترین نقاط جهان راه یافته است و در طی سالها به جریان‌ساز فرهنگی مهمی مبدل شده که نقش بی‌بدیلی در شکل‌دهی تخیلات، سلایق و دنیای ما بازی کرده است. 

حقایقی از شرکت والت دیزنی:

  • بزرگترین شرکت رسانه و سرگرمی دنیا
  • بیش از 47 درصد سرمایه شرکت والت دیزنی از شبکه‌های تلویزیونی است.
  • بیش از 46 میلیون نفر هرساله از دنیای والت دیزنی دیدن می‌کنند.
  • شرکت والت دیزنی بیش از 200 شرکت را در اختیار دارد.
  • دیزنی بیشترین تعداد کارمند در آمریکا را دارد (حدود 26000 نفر).
  • والت دیزنی در مجموع برنده 22 جایزه اسکار شده و رکورددار گینس است.

موسس شرکت والت دیزنی که بود؟

والت الیاس دیزنی بی‌شک یکی از خلاق‌ترین و نوآورانه‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم به شمار می‌آید. انیمیشن‌های او مرز خیال و واقعیت را در هم شکسته و پای افسانه‌ها و داستان‌های کودکی را در خانه بسیاری از ما باز کردند.

در ادامه به زندگی شخصی و حرفه‌ای موسس والت دیزنی می‌پردازیم.

موسس شرکت والت دیزنی

1. زندگینامه والت دیزنی

والت الیاس دیزنی در پنجم اکتبر 1901 در واشنگتن در خانواده فقیری به دنیا آمد. در نتیجه از ابتدای کودکی به دنبال راهی برای کسب درآمد بود.

به طور اتفاقی به استعداد نقاشی خود پی برد و پس از آن با طراحی و نقاشی و فروش آنها کسب درآمد می‌کرد.

ده ساله بود که به همراه خانواده‌اش به شهر کانزاس نقل مکان کردند. او شیفته قطار بود و تابستان‌ها در قطار تنقلات و روزنامه می‌فروخت.

موسس والت دیزنی طراحی و نقاشی را در مدرسه ادامه داد. او در 16 سالگی مدرسه را برای پیوستن به ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم رها کرد. به خاطر سن کمش نتوانست به ارتش بپیوندد، اما به مدت یک سال در صلیب سرخ در کشور فرانسه خدمت کرد.

پس از بازگشت به آمریکا در شرکت تجاری تبلیغاتی شروع به کار کرد و در آنجا انیمیشن‌های ساده‌ برای آگهی تبلیغاتی می‌ساخت.

موسس شرکت والت دیزنی

او که به استعداد خود پی برده بود با آبه ایورک (Abbe Iwerks)، اولین شرکت خود به نام “لف-او-گرمز” (laugh of gram) را تأسیس کرد و اولین فیلمش به نام آلیس در سرزمین عجایب (Alice’s wonderland) را ساخت. اما پولش تمام و ورشکست شد و به ناچار شرکتش را بست. اما ناامید نشد.

اگر دوست دارید از زندگی والت دیزنی بیشتر بدانید، تماشای ویدئوی زیر را از دست ندهید. البته با دختر والت دیزنی هم آشنا می‌شود.

2. تأسیس استودیو والت دیزنی

والت دیزنی در کالیفرنیا با کمک برادرش روی (Roy) استودیوی خود را تنها با سرمایه‌ی 250 دلاری و دریافت وام 500 دلاری و در گاراژ عمویش در اکتبر سال 1923 افتتاح کرد.

 اولین پروژه برادران دیزنی “الیس در سرزمین کارتونی” به سفارش خانم مارگارت جی وینکر بود که با فروش موفق آن والت دیزنی توانست دفتر خود را به هالیوود منتقل کند.

“خرگوش خوش شانس، اسوالد” دومین فیلم موفق والت دیزنی به شمار می‌آید. اما بعد از باخت در دادگاه بر سر حق امتیاز شخصیت اسوالد تصمیم گرفت خود خالق شخصیت‌هایش باشد.

تاریخچه ی والت دیزنی

والت دیزنی در قطار طرح اولیه میکی موس را کشید. آبه ایورک تغییرات اساسی در آن داد و میکی‌موس خلق شد.

میکی موس اولین فیلم صامت بود که والت دیزنی در آن شخصاً صداپیشگی میکی موس را برعهده داشت.

در سال 1930، شرکتی تنها با پرداخت 300 دلار حق پخش شخصیت میکی موس را خرید. آن شرکت در کمتر از دوسال 35 میلیون دلار از فروش آن کسب کرد، به طوری که والت دیزنی افسوس می‌خورد که چرا این ایده به ذهن خودش نرسیده است.

والت دیزنی هیچ‌گاه به دنبال سود و منفعت مالی نبود، او زمانی گفت: “من پول درمی‌‌آوردم تا بتوانم فیلم‌های بیشتری بسازم” و البته همچنان معتقد بود که بزرگترین مشکلش نداشتن پول کافی برای تحقق بخشیدن به رویاهایش است.

او شخصیت کمال‌گرایی داشت و البته سنت‌شکن و خلاق و بلند‌پرواز هم بود. همواره اصول موجود را به چالش می‌کشید و در این کار به قدری توانمند بود که مردم را با خود همراه می‌کرد. ساخت انیمیشن‌های بلند و ورود به تلویزیون و ساخت پارک دیزنی از جمله این سنت‌شکنی‌ها بودند که حتی برادرش روی دیزنی نیز با آنها مخالف بود.

 دیزنی لند و دنیای دیزنی

دیزنی لند

رویاها و تخیلات والت دیزنی مرزی نداشت. روزی والت دیزنی دخترانش را برای بازی به پارک برده بود و در آنجا ایده ساخت پارک موضوعی که والدین و کودکان بتوانند باهم خوش بگذرانند، در ذهنش جرقه زد.

او در رویای ساخت پارکی بود که کودکان بتوانند در دنیای جادویی شخصیت‌های محبوب کارتونی خود قدم بزنند. این پارک در سال 1955 در کالیفرنیا شروع به کار کرد. با اینکه افتتاحیه مفتضحانه‌ای داشت ولی به تدریج مخاطبان زیادی جذب کرد.

ایده‌ی دیگر او تأسیس دنیای دیزنی (Disney World) بود، چیزی فراتر و بزرگ‌تر از پارک والت دیزنی که شامل هتل‌های چند ستاره، تفریحگاه و مراکز تفریحی و سرگرمی و بخش‌های مختلف دیگری می‌شد که با مونوریل به هم متصل می‌شدند.

والت دیزنی قبل از مرگ 28 هکتار زمین بایر برای پیاده‌سازی این ایده خود خریداری کرد. والت دیزنی پیش از افتتاحیه دنیای والت دیزنی ،” شادترین جای زمین”، از سرطان ریه درگذشت. او معتقد بود که تا زمانی که رویایی برای به حقیقت پیوستن وجود داشته باشد، دنیای دیزنی تکمیل نمی‌شود.

شرکت والت دیزنی از اولین تولید خود یعنی از میکی موس تا آخرین آن، اینکانتو (encanto)، برنده اسکار بهترین انیمیشن 2022، چالش‌های زیادی را پشت سر نهاده است که در ادامه به آنها در طی دهه‌های مختلف می‌پردازیم.

مطمئنأ از تکنولوژی‌های خیره‌کننده و نوآورانه و سرمایه‌گذاری‌های بلندپروازنه شرکت والت دیزنی شگفت‌زده خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت والت دیزنی

1. عصر طلایی: سفیدبرفی و هفت کوتوله (1937-1942)

سفیدبرفی

پس از آغاز به کار شرکت والت دیزنی و موفقیت‌های آلیس در سرزمین عجایب و میکی موس، والت دیزنی شروع به ساخت انیمیشن‌های بلند کرد.

سفیدبرفی و هفت کوتوله و پینوکیو جزء اولین کارتون‌های سینمایی بودند که دوران طلایی در تاریخچه شرکت والت دیزنی را رقم زند. والت دیزنی سفیدبرفی را در عرض سه سال ساخت که با فروش حدود 8 میلیون دلاری به پروفروش‌ترین فیلم تا آن دوران تبدیل کرد.

با اینکه شرکت والت دیزنی در برندسازی در عصر طلایی خود به سر می‌برد، در گیشه این‌گونه نبود. حتی، در سال 1941، کارمندان شرکت در اعتراض به دستمزد خود دست به اعتصاب زدند.

انیمیشن‌های دیگر این دوران به استثنای سفید‌برفی و دامبو (Dumbo)، دستاورد مالی چندانی برای والت دیزنی نداشتند، به طوری که او مجبور شد دامبو (Dumbo) را از یک داستان چند دقیقه‌ای به یک فیلم سینمایی کش بدهد تا ضررهای مالی فیلم فانتزیا (fantasia) را تا حدی جبران کند.

جنگ جهانی دوم تاثیر زیادی بر شرکت گذاشت. بیشتر انیماتورهای شرکت به جنگ فراخوانده شدند و دولت شرکت‌های فیلم‌سازی را تحت فشار قرار داد تا نگاه مردم را نسبت به جنگ تغییر دهد. در این راستا، والت دیزنی قرارداد 90،000 دلاری برای ساخت 20 فیلم مرتبط با جنگ را امضا کرد. فیلم‌های کارتونی سه کابالرو (the three caballeros) و ترانه جنوب (the song of the south) از جمله فیلم‌های با مضامین جنگی هستند.

2. عصر نقره‌ای: زشت و زیبا و مرگ والت دیزنی (1967-1950)

انیمیشن زشت و زیبا در تاریخچه والت دیزنی

این دوره از تاریخچه‌ی شرکت والت دیزنی به عصر نقره‌ای یا بازگشت معروف است. در این دوره، دیزنی به ساخت فیلم‌های بلند با بودجه‌های فراوان روی آورد که منجر به ساخت انیمیشن‌های پر رنگ و لعاب و جذابتری مثل سیندرلا و زشت و زیبا شد.

 تصویرسازی از دنیای رویایی و جادویی، وجه مشترک تمام این انیمیشن‌ها بودند. پس‌زمینه‌های کارتون زشت و زیبا دست کمی از یک تابلوی زیبای نقاشی نداشتند. با اینکه این آثار منتقدان بسیاری داشتند اما به فروش خوبی دست یافتند.

اولین فیلم‌ کاملاً لایو اکشن یعنی جزیره گنج نیز در این دوره ساخته شد. البته عصر نقره‌ای سرآغاز پارک دیزنی و دنیای دیزنی و ورود به تلویزیون نیز بود. با مرگ والت دیزنی عصر نقره‌ای به پایان رسید.

3. عصر برنز: دنیای دیزنی و تلویزیون (1977-1970)

مرگ والت دیزنی استودیو‌های والت دیزنی را به عصر برنز کشاند که به “عصر مدرن” نیز معروف است. در آن زمان، شرکت والت دیزنی وضعیت مالی نابسامانی داشت، اما پروژه‌هایی که او قبل از مرگ برنامه‌ریزی کرده بود، آینده شرکت را تأمین کرد.

این برهه از تاریخچه ی شرکت والت دیزنی، دوران آزمون و خطا در فیلم‌سازی نیز بود. استودیوی دیزنی تلاش می‌کرد تا بدون هدایت و خلاقیت والت دیزنی راه خود را پیدا کند.

عصر برنز از دنیای افسانه‌های تخیلی دور شد و بیشتر بر داستان‌هایی با مضامین تلخ‌تر و سکولار متمرکز شد. با این حال، انیمیشن‌های سینمایی رابین هود و روباه و سگ شکاری فروش خوبی در گیشه داشتند.

تمرکز شرکت والت دیزنی بر روی ساخت فیلم‌های لایواکشن از جمله فرار به کوهستان سحرآمیز (escapes to witch mountain ) و جمعه عجیب (freaky Friday) نیز بود.

4. عصر تاریک: افول صنعت انیمیشن (1988-1981)

این دهه در تاریخچه شرکت والت دیزنی به دوران تاریک معروف است. در این عصر شاهد تغییر ساخت دستی انیمیشن به زیروگرافی (xerography) بودیم. زیروگرافی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انیماتورها را قادر می‌ساخت تا مستقیماً نقاشی‌های خود را چاپ کنند. با این حال، این روش محدودیت‌هایی هم داشت و در ابتدا تنها می‌شد از خطوط سیاه استفاده کرد.

دیزنی با این روش جدید می‌خواست بودجه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر داشته باشد. در این سال‌ها، 69% سرمایه شرکت صرف ساخت پارک موضوعی می‌شد و صنعت انیمیشن افول کرده بود.

فیلم‌های این دوره شکوه و عظمت انیمیشن‌‎های قبلی را نداشتند و با مضامین درون‌گرایانه نتوانستند تأثیر ماندگاری بر ذهن مخاطب بگذارند.

وینی د پو در تاریخچه ی شرکت والت دیزنی

البته وینی د پو (winne the pooh) یک استثنا بود که به دنیای کودکان و خیالپردازی‌های کودکانه می‌پرداخت.

با این وجود، این دوره در تاریخچه ی شرکت والت دیزنی مقدمه‌ای برای شروع عصر جدیدی در فیلم‌سازی دیزنی به شمار می‌رفت. در این سال‌ها انیماتورهای برجسته‌ای مانند دان بلوث گری گلدمن و جان پومرو از کمپانی جدا شدند و تلاش‌های بعدی دیزنی مثل فیلم روباه و تازی در سال 1981 نتوانست روزهای باشکوه استودیو را زنده کند.

ران ویلیام میلر و قلمروهای جدید

ران میلر مدیر والت دیزنی

بعد از مرگ روی دیزنی مدیریت شرکت به ران ویلیام میلر داماد والت دیزنی سپرده شد. او می‌خواست امپراطوری والت دیزنی را گسترش دهد، در نتیجه وارد ژانرهای جدید شد تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. 

با ساخت فیلم‌های ترون (tron) و بیننده‌ای در جنگل (the watcher in the woods) استودیو والت دیزنی وارد ژانر ترسناک و علمی و تخیلی شد. ترون توانست فروش خوبی در باکس افیس به دست آورد.

 اولین همکاری رسمی با شرکت خارجی نیز در این دوره رقم خورد. استودیو والت دیزنی با پارامونت پیکچرز (paramount pictures) برای ساخت فیلم‌های سینمایی بلند شروع به همکاری کرد. لایو اکشن popeye یکی از تجربه‌های موفق این همکاری بود.

میلر همچنین شبکه تلویزنونی دیزنی را نیز تأسیس کرد. او در اوایل دهه 1980 خط تولید شرکت را گسترش داد و تاچ استون پکیچرز (touchstone picture) را تأسیس کرد، تاچ استون پیکیجر یک شرکت تابعه بود که به تولید فیلم برای مخاطبان بزرگسال اختصاص داشت.

5. عصر رنسانس: زن زیبا و انجمن شاعران مرده (1989-1999)

پری دریایی در تاریخچه والت دیزنی

دوران رنسانس در تاریخچه شرکت والت دیزنی بیانگر نقطه اوج و کمال کل دوران فیلم‌سازی والت دیزنی بود.

این دوره موفقیت‌های بی‌نظیری برای شرکت والت دیزنی به ارمغان آورد و فیلم‌ها به داستان‌های افسانه‌ای و موزیکالی که دیزنی به آن شهرت داشت، بازگشت.

در بحث و جدل جنجالی بین اعضای هیئت مدیره که بیشتر ناشی از کاهش درآمد شرکت بود، مایکل آیسنر قدرت را از میلر گرفت. او به عنوان مدیر عامل استودیوی والت دیزنی قلمروهای دیزنی را بیش از پیش گسترش داد و بار دیگر نام شرکت والت دیزنی را بر سر زبان‌ها انداخت.

شرکت والت دیزنی با ساخت پری دریایی کوچولو (the little mermaid) با تکنولوژی ایزوگرافی، پس از بیست سال به دنیای فانتزی و افسانه‌ای بازگشت. پری دریایی اولین فیلم الن منکن (Alan Menken)و هاوارد اشمن (Howard Ashman) بود، هر دو آن‌ها عنصر کلیدی در فیلم‌های موزیکال دیزنی لند به شمار می‌رفتند.

اگر دوست دارید سیر انیمیشن‌های والت دیزنی از ابتدا تا به الان را تماشا کنید و خاطرات کودکیتان برایتان تازه شود، تماشای ویدئوی کوتاه زیر را از دست ندهید.

تاچ استون پیکچرز در تاریخچه شرکت والت دیزنی

انجمن شاعران مرده در تاریخچه ی والت دیزنی

تاچ استون برخی از بیاد‌ماندنی‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های این دهه را تولید کرده است. که بی‌شک نام چند تایی از آنها را شنیده یا آنها را تماشا کرده‌اید، از جمله اسپلش (1984)، رنگ پول (1986)، سه مرد و یک بچه (1987)، چه کسی راجر خرگوش را فریم کرد؟ (1988)، صبح بخیر، ویتنام (1987)، انجمن شاعران مرده (1989)، زن زیبا (1990)، پدر عروس (1991)، اد وود (1994)، و زمزمه اسب (1998).

شاید شما هم مثل من تعجب کرده باشید، چون بعید می‌دانم نامی از شرکت والت دیزنی در ابتدای این فیلم‌ها به چشم‌تان خورده باشد. در حقیقت، استودیو دیزنی تصمیم گرفت برای حفظ وجهه خود به عنوان شرکتی برای سرگرمی خانوادگی، نامی از خود نبرد.

در این سالها، والت دیزنی شرکت هالیوود پکیچرز (Hollywood pictures) که به تولید فیلم برای جوانان و نوجوانان اختصاص یافته بود را تأسیس کرد.

همچنین میرامکس فیلم (Miramax) را خریداری کرد که فیلم‌‌های معروفی چون شکسپیر عاشق (Shakespeare in love) را در کارنامه داشت که البته آن را در سال 2010 واگذار کرد.

پس از آن، فیلم‌های انیمیشن پرفروش‌تری از جمله زیبا و هیولا (1991)، علاءالدین (1992)، شیر شاه (1994)، گوژپشت نوتردام (1996)، و فانتزی 2000 (1999) تولید شدند.

استودیو والت دیزنی که سیستم تولید انیمیشن یارانه‌ای (CAPS) را برای فیلم لایو اکشن Tron (1982) آزمایش کرده بود، با انیمیشن‎‌های بسیار موفقی مثل Toy Story (1995) و Toy Story 2 (1999) به پتانسیل این فناوری پی برد، فیلم‌هایی که دیزنی به طور مشترک با استودیوی انیمیشن Pixar تولید کرد.

تا به اینجا، تاریخچه شرکت والت دیزنی را در دهه‌های مختلف بررسی کردیم. در ادامه پا به قرن 21 می‌گذاریم. البته همان‌طور که خواهید دید، قرن 21 برای شرکت والت دیزنی خوب شروع نشد.

6. عصر تجربی: داستان اسباب‌بازی‌ها و انیمیشن‌‌های کامپیوتری (1999-2008)

داستان اسباب بازی ها

در عصر تجربی، شرکت والت دیزنی به دنبال کشف روش جدیدی برای روایت و داستان‌سرایی بود، مثل کاری که پیکسار انجام داده بود. به اسثتثنای فیلم لیلو و استیچ (Lilo &stitch) اکثر فیلم‌های این دوران فروش خوبی در باکس افیس نداشتند.

البته بخشی از این عدم موفقیت ناشی از ساخت فیلم‌های قوی‌تری چون هری پاتر و ارباب حلقه‌ها بود که آنقدر مخاطبان را به خود جلب کرده بودند که توجه آن‌ها را از سایر فیلم‌ها بازمی‌داشتند.

استودیوی والت دیزنی، قرن 21 را با ضررهای مالی زیادی آغاز کرد، به طوری که مجبور شد 4000 کارمند خود را اخراج کند.

در قرن 21 همکاری دیزنی با پیکسار به ثمر نشست و خلق فیلم‌های نوآورانه، تصورات پیشین در آنچه که می‌توان با انیمیشن‌های کامپیوتری انجام داد را به چالش کشید.

 از مهترین آثار این دوره می‌توان به داستان اسباب‌بازی 3 و درون و بیرون (inside out) و اسباب بازی 4 اشاره کرد.

 شرکت والت دیزنی در این دهه دزدان دریای کارائیب: نفرین مروارید سیاه را با الهام از پارک‌های موضوعی دیزنی لند ساخت. در این فیلم جانی دپ نقش کاپیتان جک اسپارو را باز می‌کرد، این فیلم بیش از 3.7 میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش داشت.

7. عصر شکوفایی: منجمد و اینکانتو ( 2008-تاکنون)

منجمد 2

به چند سال اخیر در تاریخچه شرکت والت دیزنی رسیدیم، سال‌هایی که استودیو دیزنی با خلق شخصیت‌های جدید، دوران شکوفایی یا رنسانس دوم خود را رقم زد.

رابرت ایگر از اکتبر سال 2005 مدیریت استودیو والت دیزنی را در دست گرفت. او نیز همانند مدیران قبلی قصد داشت موفقیت‌های پیشین شرکت را تکرار کند. او کمپانی پیکسار(Pixar)، مارول (Marvel) و لوکاس فیلم (Lucasfilm) که شرکت‌های فیلم‌سازی معرفی بودند را خریداری کرد و آنها را به قلمرو والت دیزنی افزود.

انیمیشن‌های این دهه کم نیستند، شاهزاده خانم و قورباغه و گیسو کمند (tangled) فروش خوبی داشتند. اما پرفروش‌ترین انیمیشن این دوران به فیلم منجمد (frozen) تعلق دارد. منجمد با فروش بیش از 1.2 میلیارد همچنین توانست برنده دو اسکار در شاخه بهترین انیمیشن بلند و بهترین آهنگ باشد.

اگر کنجکاوید که بدانید که هر کدام از انیمیشن‌های والت دیزنی چقدر فروش داشتند و در چه رتبه‌ای هستند، لینک زیر را ببنید.

باب چاپک رهبری دیزنی را از سال 2020 برعهده گرفت. دوره مدیریت او با پاندمی کرونا همراه شد که باعث شد تمام پارک‌های دیزنی تعطیل شوند و بیش از 28000 کارمند آن اخراج شوند. وضعیت مالی آنقدر وخیم بود که ایگر دستمزد بازنشستگی 47.5 میلیون دلاری خود را بخشید و چاپک دستمزد خودش را به نصف تقلیل داد. شرکت والت دیزنی حدود 1.4 میلیارد دلار در این سال ضرر کرد.

توسعه قلمرو شرکت والت دیزنی در قرن 21

والت دیزنی و مدیران بعدی شرکتش هیچ‌گاه دست از بلندپروازی‌های خود برنداشتند و همیشه به دنبال گسترش و بسط شرکت بودند.

کافیست به عکس زیر نگاه کنید، چند فیلم با این لوگوها تماشا کرده‌اید؟ تمام این شرکت‌ها اکنون بخشی از امپراطوری والت دیزنی هستند.

 شرکت‌های تابعه والت دیزنی

والت دیزنی کار خود را انیمیشن شروع کرد، ولی دیری نپایید که پا به عرصه فیلم‌های لایو اکشن و فیلم‌های ابر قهرمانی دنیای سینمایی مارول (MCU) گذاشت.

در دهه‌ی گذشته فیلم‌های MCU با عناوین برجسته‌ای مانند انتقام جویان (2012)، نگهبانان کهکشان (2014) و پلنگ سیاه (2018) مخاطبان زیادی را در سراسر جهان مجذوب خود کردند و به سرعت تبدیل به پرفروش‌ترین فرنچایز تاریخ باکس آفیس شدند.

 دیزنی به تولید بازسازی‌های لایو‌اکشن انیمیشن‌های کلاسیک خود از جمله آلیس در سرزمین عجایب (2010)، سیندرلا (2015)، زشت و زیبا (2017)، علاءالدین (2019) و مولان (2020) ادامه داد.

شرکت دیزنی شرکت لوکاس فیلم را در سال 2017 از جورج لوکاس به قیمت حدود 4 میلیارد دلار خریداری کرد. این خرید، فرنچایز جنگ ستارگان را زیر چتر دیزنی برد و در سال 2015، این شرکت قسمت هفتم از این مجموعه را با نام جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد را توسط جی.جی. آبرامز تولید کرد. فیلمی که رکوردهای زیادی را شکست و به پرفروش‌ترین فیلم 2015 تبدیل شد.

دیزنی در سال 2017، با خرید بیشتر دارایی‌های فاکس قرن بیست و یکم، از جمله استودیوی فیلمسازی فاکس قرن بیستم موافقت کرد. این معامله در سال 2019 بسته شد و حدود 71 میلیارد دلار ارزش داشت.

 در نوامبر 2019، دیزنی با Disney+ وارد بازار شلوغ استریم شد، یک سرویس ویدئوی اشتراکی که برخی از شناخته‌شده‌ترین فرنچایزهای فیلم و تلویزیون جهان را روی یک پلتفرم جمع‌آوری می‌کرد.

دیزنی پلاس در تاریخچه والت دیزنی

سخن پایانی درباره تاریخچه شرکت والت دیزنی

تاریخچه شرکت والت دیزنی بیش از هر چیزی انعکاسی از خلاقیت و بلندپروازهای موسس آن یعنی والت دیزنی است.

هر بار که استودیو دیزنی انیمیشن جدیدی را معرفی می‌کند، شور و اشتیاق تازه‌ای برای شخصیت‌های جدید به راه می‌اندازد که مدت‌های زیادی طول می‌کشد تا فروکش کند. اکنون شرکت والت دیزنی به بخش شیرین زندگی بسیاری از مردم دنیا مبدل شده است. نوآوری و خلاقیت بخش جدانشدنی انیمیشن‌های والت دیزنی است.

اخیراً دیزنی لایو اکشن پری دریایی با بازی هنرپیشه سیاه پوست آن، هایلی بیلی را معرفی کرده است که سرو صدای زیادی به پا کرده است. در حالی که سفیدپوست‌ها هزاران بار تیزر این فیلم را در یوتیوب دیس لایک کرده‌اند، ویدئوی شادی کودکان سپاهپوست در اینترنت وایرال شده است.

میراث والت دیزنی بیش از هر چیزی تأثیری است که او در زندگی میلیون‌ها انسان در سرتاسر دنیا برجای گذاشت. همچنان کودکان از دیدن انیمیشن‌های والت دیزنی لذت می‌برند و شیفته شخصیت‌های آن هستند.

مطالب مرتبط

اگر به خواندن زندگینامه افراد موفق علاقه‌مندید، می‌توانید از لینک زیر آنها را مطالعه کنید.

اگر کنجکاوید راز پولدار شدن افراد مختلف را بدانید، مطالب زیر را بخوانید:

شاید فکر کنید که زندگینامه افراد موفق خارجی نمی‌تواند نمونه خوبی برای ما ایرانی‌ها باشد. در لینک‌های زیر می‌توانید زندگینامه کارآفرینان موفق ایرانی را بخوانید.

اگر کنجکاوید از زندگینامه موسس برندهای نام آشنای دیگر بیشتر بدانید، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.
به نظر شما مهمترین عامل موفقیت شرکت والت دیزنی چیست؟
آیا هنوز هم پیگیر انیمیشن‌های والت دیزنی هستید؟
انیمیشن و فیلم مورد علاقه شما کدام است؟
منتظر نظرات شما هستیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.